AALSTENAAR
AALSTERSE MASTELLEN
DE
EERHERSTEL VOOR
PRIESTER DAENS
STEMME DEN BOK
wiii'gfl vmiu uu 'vrqnew
Propagandablad der Belgische Socialistische Partij, Afdeling Aalst
AUGUSTUS 1957
VERSCHIJNT ALS 'T PAST
Nooit kende Aalst een man die j dige hervorming van de maat-
to verguisd en gehoond werd als schappij te bewerken
priester Daens. i In dit blad reproduceren wij
Maar nooit ook was er iemand een fotomontage die in 1899 te
als hij die er in slaagde alle Aalst verspreid werd. Zij stelt
werklieden en democraten van priester Daens voor omringd
onze stad, daensisten, socialisten van socialisten, liberalen en werdenöok" van de" "rëz'erïnrs-
cn liberalen, rond rich op één daensisten die aich in de se- "érjalcd
meenteraadsverkiezingen op één -- -
lijst, de -
Dat alles kwam er, dank zij de
socialistische arbeidersbeweging,
en nog zovele andere verove
ringen.
De vervolgers van Daens zijn
van ons stadhuis verdreven. Zij
lijst te verzamelen tegen het
katholieke gemeentebestuur.
In deze titanenstrijd van het
einde der vorige eeuw, bij de op
komst van het socialisme, de
grote werkstakingen en volks
betogingen voor het algemeen
stemrecht verrees te Aalst een
reus, een stoere eik, die de kle
rikale reactie met verbluffing
sloeg door de stoutmoedigheid
en de koppigheid waarmede hij
de zijde van het volk, van de
arbeiders en boeren koos.
Deze eik werd geveld, nu 50
jaar geleden.
Hij werd geveld door de Kerk
en het Belgisch politiek katho
licisme, door Mgr. Stillemans en
Minister Woeste.
Maar zijn aandenken leeft
voort.
Priester Daens wordt thans
herdacht.
Aalst richt voor Daens een
monument op dat aan de Werf
zal verrijzen, dat een blijvende
aanklacht zal zijn tegen zijn
vervolgers en een wenk aan alle
werkers en democraten om eens
gezind te strijden tegen
vijanden van Daens, die
vijanden van het volk gebleven
zijn, tot de beslissende overwin
ning van waarheid en recht
vaardigheid.
Op 4 Augustus zal ten stad-
liuize een academische zitting
gehouden worden gewijd aan
de nagedachtenis van priester
Daens.
Socialistische ministers zullen
er aanwezig zijn.
De Socialistische Partij en
haar mandatarissen sluiten zich
tenvolle aan bij de hulde aan
priester Daens.
De socialisten kunnen zulks
zonder omwegen en zonder blo
zen doen. Zij moeten hun hou
ding tegenover hem niet wijzi
gen als zovele katholieken en
zelfs christen-democraten, die
zijn persoon en zijn werking
met alle middelen, de vuilste
eerst, hebben bekampt.
Priester Daens aarzelde niet
de handen in die van de so
cialisten te slaan om een gron-
lijst der verenigde
partijenhadden aangeboden,
aldus front makend tegen de
katholieke partij. Onderaan, in
het midden herkent men de
schoenmaker Marcel Jan, verte
genwoordiger van de Socialisti
sche Werkliedenpartij van Aalst.
Niet alleen had priester Daens
ingezien, dat er voor de arbei
ders niets te doen was in de ka
tholieke partij. Hij zag ook in,
dat de christelijke werklieden
samen met de socialisten moes
ten strijden.
Dat zij die hem vandaag hul
digen daaraan denken.
Evenmin als gisteren Is ei
vandaag voor de werkende klas
se iets te doen met de C.V.P.
Evengoed als gisteren met
priester Daens dienen de gelo
vige arbeiders vandaag aan de
zijde van de socialisten te strij
den voor een betere maatschap
pij, voor een toekomst zonder
uitbuiting, verdrukking en oor
log.
Eerherstel voor priester Daens
is de leuze van het comité, dat
de plechtigheden van dit ogen
blik inricht.
Er zal wel niemand gevonden
worden die het gerechtvaardig
de van de sociale actie van A.
Daens openlijk in twijfel durft
trekken.
Maar het verpolitiekt Belgisch
katholicisme blijft Daens als
priester veroordelen.
Het volk van Aalst echter
buigt eerbiedig en bewogen voor
de nagedachtenis van deze dap
pere man en priester die zich
om het lot der verdrukten be
kommerde.
Wat de socialisten in het bij
zonder betreft, hun strijd is de
konsekwente en doelbewuste
doorzetting van de taak waar
aan A. Daens bezweek.
Priester Daens streed voor het
Algemeen Stemrecht, voor de
vrijheid van vereniging, voor de
verkorting van de arbeidsduur,
voor het afschaffen van de kin
derarbeid, voor het pensioen.
Maar nog heeft het volk, heeft
de arbeidersklasse, niet al haar
rechten, niet de volledige vrucht
van haar arbeid.
Het groot-kapitaal, holdings
en trusts, bestelen nog immer de
arbeider, de kleine boer, de am
bachtsman.
Daarom gaat de strijd verder.
Met Daens kunnen wij zeg
gen De Waarheid is ons
Wapen, Rechtvaardigheid ons
Doel
Waarheid en rechtvaardigheid
zullen zegevieren met de defini
tieve doorbraak van het socia
lisme in Vlaanderen.
Bert VAN HOORICK
?tPmt voor «Je, Lijst $e>r, yer^emqde PartijeJ
De lijst der Verenigde partijen (daensisten, socialisten, liberalen)
die het in 1899 tegen de katholieke partij opnam. Men herkent
rond priester Daens, van links naar rechts De Bru.vn-Leclercq,
De Moor, Vanopdenbosch, Galle, Leveau. Van Schuylenberg
(lib,). Marcel Jan (soc.), Boone (daenist).
HET VLAAMSE HEIR
STAAT IMMER PAL
Ter gelegenheid van de herden
king van de Guldensporenslag werd
op de Grote Markt, onder de be
scherming van het stadsbestuur,
een plechtigheid gehouden Er was
veel volk, waaronder haast alle so
cialistische mandatarissen. Wie uit
blonken door hun afwezigheid wa
ren de kopstukken van de C V P.,
op de h. Moriau na, terwijl C.V.P -
voorzitter Claus, die als flamin
gant» op de katholieke lijst moet
dienst doen, slechts even zijn leeu
wenmanen liet zien. Helaas, waar
is der ouderen fierheid nu gevaren?
Of staat het Vlaamse heir voor de
C V P. maar enkel pal wanneer het
voor de katholieke wagen kan
spannen worden?
TIJDENS DE WARMTE WORDT
HET VLEES NIET UITGESTALD
Een loodzware hitte woog op de
kermisweek. Wie zijn biezen niet
had gepakt om aan zee of in de
Semois te gaan pootje baden, kon
alleen vertroosting vinden in een
ijskoud pilsken. Tenzij hij wat ver-
De onbeschaamdheid, onverdraagzaamheid en ge
meenheid waarmede de katholieken In Vlaanderen
hun politieke tegenstrevers dikwijls te lijf gaan,
dateert niet van vandaag. Getuige daarvan onder
staand liedje dat door de katholieken destijds op
paster Daens gezongen werd.
L
Wie heeft er hier zijn kleed bevlekt
Loekedoe
Wie heeft den geus zijn kont gelekt
Loekedoe
Wie speelt den vriend met straatkapoen
Wie moet hier nu zijn kleed uitdoen
Loekedoe (3 maal).
n.
Wie brengt ons in staat van beleg
Loekedoe
Wie brengt krapul op onzen weg
Loekedoe
En wie stookt hier den klassenstrijd
.Wie is de schuld van straatlawijt
Loekedoe (3 maal).
III.
Wie Is d'oorzaak van gestorte bloed
Loekedoe
En dat men des nachts de gas uitdoet
Loekedoe
Ook dat men in volle straat
Op goede en brave mensen slaat
Loekedoe (3 maal).
IV.
Wie gaat met geus hier hand aan hand
Loekedoe
Wie is hun vriend ten allen kant
Loekedoe
Wie is 't die met geuzen strijdt
Wie is daarvoor zijn roksken kwijt
Loekedoe (3 maal).
Met die hitte lag de zwemkom
dan ook vol ajuinen, die deden den
ken aan een school haringen in een
badkuip. Mis lezer, de zwemkom
was gesloten. Tijdens de warmte
wordt het vlees niet uitgestald.
MORIAU ZIT MET DE POEPERS
Volgend Jaar worden wetgevende
verkiezingen gehouden. En reeds nu
zit de h. Moriau met de poepers.
Als de Vlaamse Concentratie op
komt. riskeert volksvertegenwoordi
ger Moriau er gelegen te hebben.
Het schijnt dan ook dat hij hemel
en aarde beweegt om het op een
accoordje te gooien en te verkrij
gen dat een vertegenwoordiger van
ae Vlaamse Concentratie op de
C VP.-lijst zou geplaatst worden.
DE GODSDIENST MAG NIET
MISBRUIKT WORDEN
Het zijn onze woorden niet. Zij
werden destijds voortdurend door
priester Daens uitgesproken. Wij
drukken ze hier over ter intentie
van Mgr. Van Roey. die eens te
meer niet geaarzelcf heeft de kerk
in dienst van de reactionnaire
C VP. te plaatsen met aan de ge
lovigen konde te doen dat zij alleen
voor de C.V.P. mogen stemmen.
Christus zegde: Mijn Rijk Ls niet
van deze aarde.Mgr. Stillemans
vervolgde priester Daens omdat hij
een christen-democratische partij
had opgericht tegen de katholieke
volksvijanden. Evenmin als de ge
lovige arbeiders zich toen door de
geestelijke overheid hebben laten
muilbanden, zullen zij ook vandaag
met priester Daens zeggenDe
godsdienst mag niet misbruikt we
den, en de C.V.P. moet op ons niet
rekenen.
ZIJ WOROEN TOCH
ZO VERVOLGD
Moord en brand heeft de C VP.
geschreeuwd omdat minister Col-
lard enige hervormingen in het on
derwijs heeft ingevoerd. De laatste
katholieke schoof werd met de on
dergang bedreigd.
Intussen hebben wij in de Vrij
heidsstraat een monumentaal nieuw
katholiek schoolgebouw zien verrij
zen. De katholieke scholen strijken
van Staat. Provincie en Gemeen
ten milliarden franken op. En wat
meer is, in een stad als de onze
met een meerderheid van links, zijn
er op 12 lagere scholen niet minder
dan 9 katholieke en slechts 3 offi
ciële.
HUN NIJD LOOPT ER AF
De katholieke Gazet van Aalst
heeft nog eens haar ware aard ge
toond naar aanleiding van de pries
ter Daens-herdenking. In het num
mer van 28 Juli wondt smalend ge
schreven over het standbeeld oat
Mare De Bruyn aan het beeldhou
wen is voor deze destijds fel om
streden Aalstenaar». zoals het vuil-
hemdeke priester Daens noemt. Het
blad voegt er aan toe: «Ditmaal
zullen de belagers van kunstenaar
De Bruyn niet kunnen beweren dat
ze niet zien waarover het gaat. Aan
de voorkant staat priester Daens.
de hand reikend aan twee arbeiders
met het gelaat in de richting
van de proletarische Molendries
Merkt gij hoe de haat tegen paster
Daens. en de nijd om dit beeld
houwwerk dat op de Werf zal ver
rijzen. van deze regels afdruipt?
Met het gelaat in de richting van
de proletarische Molendries! Beter
met hei gelaat in die richting,
waar priester Daens vrienden had.
katholieke cerkel
OP TEGEN DE HEIDENEN
Op het plein vóór de kerk van
het H. Hart hadden zopas kaats
wedstrijden plaats. Er hing voor de
ze wedstrijden een spandoek van
een liberale krant, zoals voor het
Criterium er steeds en uitsluitend,
in een links bestuurde stad. span
doeken van 't Vrije Volksblad en
Het Nieuwsblad hangen.
De pastoor van het H. Hart voel
de zijn bloed omhoog kruipen bij
het aanschouwen van dit liberale
spandoek en hij trok dan ook op
de preekstoel om de strijd aan te
binden met het heidendom dat
reeds vóór de poorten van zijn kerk
stond. Tot hier blijft alles onschul
dig. Maar bij valavond werd het
spandoek door een dappere paro
chiaan afgerukt, en toen later een
nieuw aangebracht werd. nogmaals.
Moest dat gebeuren met de talrijk»
en grote plakkaten voor de Rome
bedevaart. die het stadsbestuur
overal toegelaten heeft op te stel»
len. ge zoude wat beleven. Tot in
Keulen zoudt ge het horen donde
ren en het zou heten dat de katho
lieken te Aalst op de meest bloedige
en afzichtelijke wijze vervolgd wor-
Aan de hand van deze vergelij
king kan men nogmaals oordelen
waar het zwart fanatisme schuilt
en waar verdraagzaamheid aan do
wordt gelegd.