AALSTENAAR AALSTERSE MASTELLEN DE EERHERSTEL VOOR PRIESTER DAENS STEMME DEN BOK wiii'gfl vmiu uu 'vrqnew Propagandablad der Belgische Socialistische Partij, Afdeling Aalst AUGUSTUS 1957 VERSCHIJNT ALS 'T PAST Nooit kende Aalst een man die j dige hervorming van de maat- to verguisd en gehoond werd als schappij te bewerken priester Daens. i In dit blad reproduceren wij Maar nooit ook was er iemand een fotomontage die in 1899 te als hij die er in slaagde alle Aalst verspreid werd. Zij stelt werklieden en democraten van priester Daens voor omringd onze stad, daensisten, socialisten van socialisten, liberalen en werdenöok" van de" "rëz'erïnrs- cn liberalen, rond rich op één daensisten die aich in de se- "érjalcd meenteraadsverkiezingen op één -- - lijst, de - Dat alles kwam er, dank zij de socialistische arbeidersbeweging, en nog zovele andere verove ringen. De vervolgers van Daens zijn van ons stadhuis verdreven. Zij lijst te verzamelen tegen het katholieke gemeentebestuur. In deze titanenstrijd van het einde der vorige eeuw, bij de op komst van het socialisme, de grote werkstakingen en volks betogingen voor het algemeen stemrecht verrees te Aalst een reus, een stoere eik, die de kle rikale reactie met verbluffing sloeg door de stoutmoedigheid en de koppigheid waarmede hij de zijde van het volk, van de arbeiders en boeren koos. Deze eik werd geveld, nu 50 jaar geleden. Hij werd geveld door de Kerk en het Belgisch politiek katho licisme, door Mgr. Stillemans en Minister Woeste. Maar zijn aandenken leeft voort. Priester Daens wordt thans herdacht. Aalst richt voor Daens een monument op dat aan de Werf zal verrijzen, dat een blijvende aanklacht zal zijn tegen zijn vervolgers en een wenk aan alle werkers en democraten om eens gezind te strijden tegen vijanden van Daens, die vijanden van het volk gebleven zijn, tot de beslissende overwin ning van waarheid en recht vaardigheid. Op 4 Augustus zal ten stad- liuize een academische zitting gehouden worden gewijd aan de nagedachtenis van priester Daens. Socialistische ministers zullen er aanwezig zijn. De Socialistische Partij en haar mandatarissen sluiten zich tenvolle aan bij de hulde aan priester Daens. De socialisten kunnen zulks zonder omwegen en zonder blo zen doen. Zij moeten hun hou ding tegenover hem niet wijzi gen als zovele katholieken en zelfs christen-democraten, die zijn persoon en zijn werking met alle middelen, de vuilste eerst, hebben bekampt. Priester Daens aarzelde niet de handen in die van de so cialisten te slaan om een gron- lijst der verenigde partijenhadden aangeboden, aldus front makend tegen de katholieke partij. Onderaan, in het midden herkent men de schoenmaker Marcel Jan, verte genwoordiger van de Socialisti sche Werkliedenpartij van Aalst. Niet alleen had priester Daens ingezien, dat er voor de arbei ders niets te doen was in de ka tholieke partij. Hij zag ook in, dat de christelijke werklieden samen met de socialisten moes ten strijden. Dat zij die hem vandaag hul digen daaraan denken. Evenmin als gisteren Is ei vandaag voor de werkende klas se iets te doen met de C.V.P. Evengoed als gisteren met priester Daens dienen de gelo vige arbeiders vandaag aan de zijde van de socialisten te strij den voor een betere maatschap pij, voor een toekomst zonder uitbuiting, verdrukking en oor log. Eerherstel voor priester Daens is de leuze van het comité, dat de plechtigheden van dit ogen blik inricht. Er zal wel niemand gevonden worden die het gerechtvaardig de van de sociale actie van A. Daens openlijk in twijfel durft trekken. Maar het verpolitiekt Belgisch katholicisme blijft Daens als priester veroordelen. Het volk van Aalst echter buigt eerbiedig en bewogen voor de nagedachtenis van deze dap pere man en priester die zich om het lot der verdrukten be kommerde. Wat de socialisten in het bij zonder betreft, hun strijd is de konsekwente en doelbewuste doorzetting van de taak waar aan A. Daens bezweek. Priester Daens streed voor het Algemeen Stemrecht, voor de vrijheid van vereniging, voor de verkorting van de arbeidsduur, voor het afschaffen van de kin derarbeid, voor het pensioen. Maar nog heeft het volk, heeft de arbeidersklasse, niet al haar rechten, niet de volledige vrucht van haar arbeid. Het groot-kapitaal, holdings en trusts, bestelen nog immer de arbeider, de kleine boer, de am bachtsman. Daarom gaat de strijd verder. Met Daens kunnen wij zeg gen De Waarheid is ons Wapen, Rechtvaardigheid ons Doel Waarheid en rechtvaardigheid zullen zegevieren met de defini tieve doorbraak van het socia lisme in Vlaanderen. Bert VAN HOORICK ?tPmt voor «Je, Lijst $e>r, yer^emqde PartijeJ De lijst der Verenigde partijen (daensisten, socialisten, liberalen) die het in 1899 tegen de katholieke partij opnam. Men herkent rond priester Daens, van links naar rechts De Bru.vn-Leclercq, De Moor, Vanopdenbosch, Galle, Leveau. Van Schuylenberg (lib,). Marcel Jan (soc.), Boone (daenist). HET VLAAMSE HEIR STAAT IMMER PAL Ter gelegenheid van de herden king van de Guldensporenslag werd op de Grote Markt, onder de be scherming van het stadsbestuur, een plechtigheid gehouden Er was veel volk, waaronder haast alle so cialistische mandatarissen. Wie uit blonken door hun afwezigheid wa ren de kopstukken van de C V P., op de h. Moriau na, terwijl C.V.P - voorzitter Claus, die als flamin gant» op de katholieke lijst moet dienst doen, slechts even zijn leeu wenmanen liet zien. Helaas, waar is der ouderen fierheid nu gevaren? Of staat het Vlaamse heir voor de C V P. maar enkel pal wanneer het voor de katholieke wagen kan spannen worden? TIJDENS DE WARMTE WORDT HET VLEES NIET UITGESTALD Een loodzware hitte woog op de kermisweek. Wie zijn biezen niet had gepakt om aan zee of in de Semois te gaan pootje baden, kon alleen vertroosting vinden in een ijskoud pilsken. Tenzij hij wat ver- De onbeschaamdheid, onverdraagzaamheid en ge meenheid waarmede de katholieken In Vlaanderen hun politieke tegenstrevers dikwijls te lijf gaan, dateert niet van vandaag. Getuige daarvan onder staand liedje dat door de katholieken destijds op paster Daens gezongen werd. L Wie heeft er hier zijn kleed bevlekt Loekedoe Wie heeft den geus zijn kont gelekt Loekedoe Wie speelt den vriend met straatkapoen Wie moet hier nu zijn kleed uitdoen Loekedoe (3 maal). n. Wie brengt ons in staat van beleg Loekedoe Wie brengt krapul op onzen weg Loekedoe En wie stookt hier den klassenstrijd .Wie is de schuld van straatlawijt Loekedoe (3 maal). III. Wie Is d'oorzaak van gestorte bloed Loekedoe En dat men des nachts de gas uitdoet Loekedoe Ook dat men in volle straat Op goede en brave mensen slaat Loekedoe (3 maal). IV. Wie gaat met geus hier hand aan hand Loekedoe Wie is hun vriend ten allen kant Loekedoe Wie is 't die met geuzen strijdt Wie is daarvoor zijn roksken kwijt Loekedoe (3 maal). Met die hitte lag de zwemkom dan ook vol ajuinen, die deden den ken aan een school haringen in een badkuip. Mis lezer, de zwemkom was gesloten. Tijdens de warmte wordt het vlees niet uitgestald. MORIAU ZIT MET DE POEPERS Volgend Jaar worden wetgevende verkiezingen gehouden. En reeds nu zit de h. Moriau met de poepers. Als de Vlaamse Concentratie op komt. riskeert volksvertegenwoordi ger Moriau er gelegen te hebben. Het schijnt dan ook dat hij hemel en aarde beweegt om het op een accoordje te gooien en te verkrij gen dat een vertegenwoordiger van ae Vlaamse Concentratie op de C VP.-lijst zou geplaatst worden. DE GODSDIENST MAG NIET MISBRUIKT WORDEN Het zijn onze woorden niet. Zij werden destijds voortdurend door priester Daens uitgesproken. Wij drukken ze hier over ter intentie van Mgr. Van Roey. die eens te meer niet geaarzelcf heeft de kerk in dienst van de reactionnaire C VP. te plaatsen met aan de ge lovigen konde te doen dat zij alleen voor de C.V.P. mogen stemmen. Christus zegde: Mijn Rijk Ls niet van deze aarde.Mgr. Stillemans vervolgde priester Daens omdat hij een christen-democratische partij had opgericht tegen de katholieke volksvijanden. Evenmin als de ge lovige arbeiders zich toen door de geestelijke overheid hebben laten muilbanden, zullen zij ook vandaag met priester Daens zeggenDe godsdienst mag niet misbruikt we den, en de C.V.P. moet op ons niet rekenen. ZIJ WOROEN TOCH ZO VERVOLGD Moord en brand heeft de C VP. geschreeuwd omdat minister Col- lard enige hervormingen in het on derwijs heeft ingevoerd. De laatste katholieke schoof werd met de on dergang bedreigd. Intussen hebben wij in de Vrij heidsstraat een monumentaal nieuw katholiek schoolgebouw zien verrij zen. De katholieke scholen strijken van Staat. Provincie en Gemeen ten milliarden franken op. En wat meer is, in een stad als de onze met een meerderheid van links, zijn er op 12 lagere scholen niet minder dan 9 katholieke en slechts 3 offi ciële. HUN NIJD LOOPT ER AF De katholieke Gazet van Aalst heeft nog eens haar ware aard ge toond naar aanleiding van de pries ter Daens-herdenking. In het num mer van 28 Juli wondt smalend ge schreven over het standbeeld oat Mare De Bruyn aan het beeldhou wen is voor deze destijds fel om streden Aalstenaar». zoals het vuil- hemdeke priester Daens noemt. Het blad voegt er aan toe: «Ditmaal zullen de belagers van kunstenaar De Bruyn niet kunnen beweren dat ze niet zien waarover het gaat. Aan de voorkant staat priester Daens. de hand reikend aan twee arbeiders met het gelaat in de richting van de proletarische Molendries Merkt gij hoe de haat tegen paster Daens. en de nijd om dit beeld houwwerk dat op de Werf zal ver rijzen. van deze regels afdruipt? Met het gelaat in de richting van de proletarische Molendries! Beter met hei gelaat in die richting, waar priester Daens vrienden had. katholieke cerkel OP TEGEN DE HEIDENEN Op het plein vóór de kerk van het H. Hart hadden zopas kaats wedstrijden plaats. Er hing voor de ze wedstrijden een spandoek van een liberale krant, zoals voor het Criterium er steeds en uitsluitend, in een links bestuurde stad. span doeken van 't Vrije Volksblad en Het Nieuwsblad hangen. De pastoor van het H. Hart voel de zijn bloed omhoog kruipen bij het aanschouwen van dit liberale spandoek en hij trok dan ook op de preekstoel om de strijd aan te binden met het heidendom dat reeds vóór de poorten van zijn kerk stond. Tot hier blijft alles onschul dig. Maar bij valavond werd het spandoek door een dappere paro chiaan afgerukt, en toen later een nieuw aangebracht werd. nogmaals. Moest dat gebeuren met de talrijk» en grote plakkaten voor de Rome bedevaart. die het stadsbestuur overal toegelaten heeft op te stel» len. ge zoude wat beleven. Tot in Keulen zoudt ge het horen donde ren en het zou heten dat de katho lieken te Aalst op de meest bloedige en afzichtelijke wijze vervolgd wor- Aan de hand van deze vergelij king kan men nogmaals oordelen waar het zwart fanatisme schuilt en waar verdraagzaamheid aan do wordt gelegd.

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Aalstenaar | 1957 | | pagina 1