honig «-.we verkwikking van tevens inoeilijkhecleii zullen zij de jettgd i-n de kunstminnende hargerije niet misgunnen..- (Vondel; Ik verheug er mij dan ook over en feliciteer er U om', dat uwé keus gevallen iop 'n stuk, zo maalschappcli!;, zo opvoedend en toch 7.0 gans donrilrar.lt van 't heilig licht der Kunst. Gave kost, ';t rijk gastmaal, waaraan elk der aanwe zige intellektuel-j en andere al zij liet in verschillende maat) zich hebben te .goed gedaan veredelende kunst, die ons een estetics genot, maar va.i '11 hoger erd-j heeft verschaft. Gij hebt gespeeld zoonis Fabriciits het wenste Spee' niet cr.kcl mei uw armen en heenen, maar ook met uw ziel I» Daardoor hebt gij alle, van de bijzonderste hooldvertolkers tot de eenvoudige figurant, uw eigen gevoelsleven verrijkt terwijl gij U beijverde om in óns hart ongekende snaren te doen trillen.» Van den heer Ohyselen, advokaat Wij zijn verheugd om het overgroote succes door de opvoeringen der Katiiarinisten behaald, en persoonlijk wil ik mijne op-echte gelukwen- schen aanbieden om deze prachtprestatie van Kristelijke Vlaamsche Kunst, welke uwe maat schappij aan 0:1s Volk heeft ten beste gegeven.» De heer Antoon Van de Velde, tooneelschrijver Ik feliciteer de'Catharinisten voor de brede kijk die ze te werpen vermogen op het mooie toneeldoin'ein en voor hun pogen da: stellig alle waardeering waard is Laten ze voortbouwen Vlaanderen's kuituur en geloof ten bate. Uit een verslag van den heer Aloïes De Mayer, tooneelcritici Voor den opvoerenden kring kunnen we kort zijn de grootste verdiens'.e voor !i ïfhebberstoo neel is de eenheid iu het uitbeelden. Die was hier dan ook in hooge mate bereikt. ...We nemen die enkele details er uit lang niet om de remnrkabele vertooning afbreuk te doen, wel en alleen omdnt maar 0. i die punten een hoogere vlucht, een krachtigeren indruk .beletten. War.t die indruk op zich was er, getuige b. v. de grandiose slotscène. Waar het «scheuren» van het groole gordijn niet aileen als een coup- de-theatre moet worden beschouwd maar ook zielig en symbolisch. Op dat oppeiste moment was er '11 lïiet te ontduiken harmonie tusschen spel en figuratie, regie en dekor en in het over weldigende van dit uit-eindig-gebt uren moet de heele vertooning worden gehouden ais een mar kante proef van grootsch tooneel. We wenschen den opvoerend:n kring van ganscher harie geluk Onze kantteekenmgen moeten in het tceken van warine sympathie wor den gesteld. Wanneer een tweede proef, dees eerste even waardig Uil Het Vlaamsche Land Willem Putman schrijft Tc ver zou hel mij brengen moest ik u vertellen al de merkwaardige vondsten, welke Johnn De Meester op deze basis, heeft gebouwd Het Geding van O. Heernamelijk Er waren spirilueele kantteekeningen, er waren zelfs geestige afwijkingen, er waren vooral kleurige groepeeringen, in drukwekkende scènes Er was slijl in het ensemble. En bij poózcn kregen we voor dit schouwspel een stomme bewon dering, zooals wij et alleen kttnncn hebben bij het aanschou wen van oude schilderijen in onze kerken. Het meest echter is mij bijgebleven de slotscène van dit machtig'spel. Hier gaven regisseur en decorateur de volle maat van hun talent. Het voorlooneel is donker. Daar ont vangt lW.-n.is zijne vrienden, en Snlomé danst er in een b'.eeken lichtstraal, wijl in den linkerhoek de It/den van het Sanhedrin angstig beven bij de reulclende slagen van liet naderende onweer. Ineens dan op het oogenblik dat het gr.,oio sacrificie is voltrokken stelt een verblindende bliksem alles in een belle klaarte. Snlomé ploft met een schruwel ten gronde. Allen krimpen ineen van schrik en op liet volgend moment, bij ondoordringbare duisternis, scheurt dan hel groote gouden voorhang met een ijzingwekkend gerucht dwarsilo r In een ndemlooze stilte klaart langza merhand de achtergrond op. In de diepste verte lijzen de drie Golgothakruisen tegen een etherisch-heldere lucht. Beneden, aan den voet van den berg, Jigt een onafzienbare menigte Romeinsche krijgers neergeknield, plat op den grond De figuratie schijnrhie. eindeloos,v. nt de werkelijke soldaten smelten samen met de ontzaglijke menigte die geschilderd is op het achterdoek zoodat hier de indruk van massa werd gegeven, zooals nog maar zelden in een schouwburg is gebeurd Onderwijl schallen de bazuinen en zenden de nieuwe Leer de wijde wereld in. i Uit De Volksstem verslag van Jean Maury Men ware triomf, de vertolking van Zondag I 11 van Het Geding van O. II.» door de Catha rinisten. 'k Overdrijf geenszins neer te schrijven dat zulke prestatie tot r.u toe zonder weerga is in de moderne tooneelspeelkunst, naar luiden de be oordeelingen der talrijke recensenten en critici, in de zaal aanwezig. We woonden bij de opvoering van hetzelfde werk te St-Niklaas (leiding Michel Van Vlaanderen.!, te .Antwerpen (leiding Dr De Gruyteri; maar Aalst staat veel hooger, èn als conceptie, én als klem, én als uitbeelding, en als figuratie. De 6 lafereelen zijn ais zooveel schilderluiken omlijst door de figuratie, die ze alle zesaaneen- kranst. En die figuratie heeft misschieh wel de grootste krachtinspanning geeischt zoo spelers doen dooreenwemelen, spelen, den toeschouwer in geestes- en gevoilsverband brengen met de actie, die zich op de, yerhoogen ontplooit, een weergave zln van de volkswoede, door volksmen ners ten toppunt gebracht. Geen enkel beoordeeling is treffender dan deze van het publiek. Vraagt aan degenen die de eerste vertooning van Het Geding bijwoonden, en zij zullen u zeggen hoe opgetogen allen de zaal ver lieten. Niemand,van welke politieke of godsdien stige zienswijze hij ook weze, tot welken kring hij ook behoore, mag ongevoelig blijven aan eer lijke Kunstuiting ledereen moet meewerken tot algemeene volksontwikkeling elke tooneellief- hebber helpe tot zuiver vernieuwen van ons too nee!, óm de kunst, óm het volk Uit Ons Volksblad.- ...De cpanning bij het opvoeren was volledig: de dramatische kr icht van een stuk straalt meest al uit bij de vertolking, zoo deze naar nature zui ver is. En de Catharin ut n hebben zulks ten volle bewezen. Zonder overdrijving mogen we vaststel len dat hun spel de Uqst geschoolde overtrof, onw dat hun personnages Ikath liek-kristeiijk gevoel den en meeleefden. Alles bij de vertoc druk daar te stellen eeuwig-goede en 't eet ning werkte mede om van de vertolking een volhdigen kristelijken kunslin- De botsing tusschen het wig kwade werd nog meer versterkt door het levendig karakteristiek spel der figuratie, het JodenvolW. We weten wel, dit laatste werd vertolkt dcorjongb mannen waarbij kinderen waren gevoegd. Doch is het volk, als volk, niet een kind, dat zoo germ kkelijk door listige volks menners wordt meegesleept tot het hoogste kwaad toe Alles in ons modei Iedere personnage van symbool voor en de go staat hierin dit symboli: te doen gevoelen. (Alle: n tooneel is symbolisme, et Geding bijna, stelt een pJe tooneelspeelkunst he me ons voik te verduide lijken of beter, den toes .-houwer, zelfs onbewust, is tocli meestal gevoel Zulks hebben de atharinisten bewerkstel ligd. Hun prestatie geturgt van heerlijk durven en kunnen. Ze hebben bewezen dat het Vlaamscli- Katholick Tooneel eenUiooge werkelijkheid is, zelfs in uiterst moderne opvatting. En we roepen luid mede met het opgetogen publiek Bravo Uit De Werkman Dat wordt een reuzensucces Ik heb de vijfde ver ironing bijgewoond de enorme zaal was weer klein en ook voor de aangekondigde zesde zal te dit weer zijn. Enceneering en spek waren schitterend Uit De Schelde van Wetleren Een tweede kunstavond viel ons ten deele Maandag laatst en ditmaal te Aalst, bij de Kon. Rederijkers - De Catharinisten Het grootsch en machtig bijbliek-toer.ee.spei Het Geding van Onzen Heer werd er voor honderden toeschou wers voor de vier Je maalcpgevoerd. Met een veertigtal leden van Wetteren's tooneelkring Nooit Volleerd woonden wij de vertooning bij ik mag ronduit bekennen dat iedereen ten uiterste voldaan terug naar huis I keerde, de zoete hoop koesterende zoc gauw mo- 1 gelijk te mogen naar Aalst teruggaan. De Catharinisten van Aalst staan terecht be- I kend ais zijnde een uer sterkste tooneelmaal- I schappijen van 't land. Van faam kende ik ze reeds lang, maar 't was mij nog nooit mogelijk geweest ze aan 't werk te zien. Het Geding van Onzen Heer gaf mij die 1 gelegenheid en waarlijk, de opvoering ervan was een meesterwerk, op onberispelijke manier ten tooneele gebracht. Het stuk heeft op iedereen een I diepen indruk gelaten. Wat de spelers betreft, die verdienen van den i eersten tot den laatsten, allen lof. Beroepsman- J nen zouden het niet verbetereu. Den algemeenen en welverdienden bijval die I zij behaalden, moet hunnen verdienstelijken en nooit genoeg geprezen tooneelleider heer Johan De Meester ten zeerste verheugen en hem het j ontegensprekelijk bewijs opleveren, dat jonge liefhebbers, door eene meesterhand geleid, het I volmaakte kunnen bereiken. De Catharinisten van Aalst, mogen er ten i stelligste up rekenen dat wij op hunnen eerstko- j menden kunstavond zullen tegenwoordig zijn. Het zal ons nogmaals in de mogelijkheid stellen een 1 paar uurtjes in kunstgenot uoor te brengen.» Uit Het Laatste Nieuws De eerste opvoering van Raul De Mont's Geding van Ons Heerdoor de rederijkers der Catharinisten, was een ware triomf. Deze ver- tooning is overigens een ware creatie in opzicht van individueel spel, samenhang en figuratie en een ware kunstverrassing voor de opvatting in zake schikking der verschillende speelplannen, kostumes, belichting, e. a. Verscheidene vooraanstaande personaliteiten uit de kunstwereld waren aanwezig ook ver scheidene persorganen waren vertegenwoordigd.» Uit De Standaard Verslag van Jan Poon Het was inderdaad een aangrijpend, ver looning die Zondag j.l in de zaal van den Katholieken Werkmanskring, Zonnestraal, werd gegeven Eerst en vooral om de oprechte eerlijkheid dezer vertooning. Alle valsche praat en bombntie waren weggelaten De passie was uitgebeeld als een wreed, tragiscb toonecl-spel. Was de techniek van het spel meesterlijk ruw en brutaal grootsch, waartij dan de volksch kinderlijke kostumeering schitterend aansloot, het spel zelf werd al spoedig van eene ongenteene suggestieve kracht. Wij kunnen hier niet te ver daarover uitwijden maar moeten toch herinneren aan den Herodes, de dwaze koning zooals de volksverbeelding Item kent een ontstellende karikatuur. Mn het Sanhedti.t door geleerden met blauwen bril en advokaten met fantastisch ge kleurde toga, werd liet nader tot het volksbegrip gebracht. En de syndiktis van de Kanier van Koophandel, en Judas, en Barabbas, zij waren figuren zoo vast en sterk uitgedreven met een direkle aansluiting bij de Vlaamsche verbeelding. De beweging van liet krupuui dat langs alle kanten, in alle hoeken op de scène kroop, jouwde, liep en schreeuwde', om ten slotte in de kruisiging met barbaarschc monumentaliteit heel de acliterscène te vullen, joeg de spanning op tot een buitengewone hoogte. Hier werd weer een enthousiaste ruk gegeven om de spin- newebben van ons tooneel kapot te trekken. Mier werd een spel bereikt en een Vlaamsche gekleurde tragiek die de Pas sie van Onzen Lieven Heer weer zoo mcedoogen- en erbar- menwekkend maakte en tevens zoo triomfant dat ons hart weer de ontsteltenis kende van het kind vóór felgekleurde krulswegplaatjcs en de blijde beklemming van de angstige Imop op de glorieuse overwinning op Golgotha- Jolt n De Meester heeft eens tè meer met zeer groot ver nuft gebruik gemaakt van dc technische en levende instru menten die hem waren bezorgd, en inct Moelaert's hulp voor speelplans, kostumes en licht, en bijgestaan door dc liefde en de krachtige intelligentie der Ijverige Catharinisten, een zeer schoon tooneelfeit gepleegd.» Uit 'd-e XX r Siècle L'antique soclété drantatique d'Alost De Catharinisten -a donné pour la sixtêmc lois, devant une salie arciti comble, l'ceuvre retnarq aable du jeune ntitcnr drantatique, Paul De Mont. grand invalide dc guerre.

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

Amor Vincit | 1923 | | pagina 6