Moeder, waar is uw Kind
Hoe 't komt!
Nu krijgen de Pastoors ook al opslag
Rond de Tafel
Indien er iemand verantwoordelijk is voor
de opvoeding en het welzijn der kinderen, dan
is het wel de eigen moeder. Zij ook is het die
vooral rekenschap zal te geven hebben over
hunne zielen.
Als ge nu vele moeders bezig ziet, zoudt ge
niet denken dat ze zich te bekommeren hebben
om hunne kinderen. Ze geven hun volle vrij
heid, veel geld en zien er niet naar om, juist
alsof ze niet mis konden doen. Is het daarom
niet dat er zooveel kinderen misloopen en in
het ongeluk geraken Vele kinderen zouden
met den vinger naar hunne ouders mogen wij
zen en uitroepen 't Is hunne schuld dat ik op
een verkeerden weg ben geraakt en ongeluk
kig ben ze hebben mij te veel toegelaten.
Moeder, waar is uw kind? dat is een vraag
die gij u dikwijls moet stellen.
Weet ge dat uw kind zoo laat op straat loopt
en dat er daar zooveel kwaad gebeurd
Weet ge dat uw kind zooveel geld verspilt
en dat het toch van ergens komen moet
Weet ge met wie uw kind op straat loopt en
naar de cinema's gaat
Dat zoudt ge toch allemaal moeten weten
ge zijt toch de moeder van uw kind, is 't niet
Wat zal het oordeel streng zijn voor de
moeders op den laatsten dag 1 En excusen
zullen dan niet meer van pas komen.
Zult ge er eens aan denken, moeders en er
naar leven
Wie goed bemint, kastijdt goed.
't Is beter dat het kind dan dat de moeder
schreit
In de eerste tijden heeft men 't christendom
willen vernietigen door 't geweld en versmoren
in 't bloed... Maar't bloed der martelaren was
een zaad van nieuwe christenen. En zoo werd
het wapen tegen hun eigen zei ven gekeerd.
Om den godsdienst te vernietigen moeten
ze dus iets anders zoeken. Het ordewoord
komt van de vrijmetselaarsloge
De zeden bederven.
Daar ligt het groote wapen van tegenwoor
dig. Zoo kunnen we lezen op een document
der Loge. Het is de dolk niet dien het chris
tendom vreest, maar wel het zedenbederf. We
moeten dus de zeden bederven we moeten
de ondeugd onder het volk populair maken.
Maakt ondeugende harten en ge zult weldra
geen katholieken meer hebben
De logeman Nubius voegt erbij Men
zegt dat om den godsdienst te vernietigen we
de vrouw maar hebben te verwijderen doch
vermits wij haar niet van kant kunnen zetten,
laten wij haar bederven
Een der groote middels is de zedelooze
mode-
Zoo schrijft een bisschop Ik heb in ge
loofwaardige documenten gelezen dat de voor
naamste uitvinders van de tegenwoordige
vrouwelijke mode mannen en geen vrouwen
zijn, en wat meer is, dat het meestal parijsche
joden en vrijmetselaars zijn die aldus de we
reld willen bederven en het christendom uit
roeien
Hoort ge 't, christene vrouwen? Ziet ge nu
wat bedoeld wordt met de schandalige mode
van tegenwoordig? Gij noemt u kinderen der
Kerk, en gij zelf moet dienen om uw eigen
Moeder te onteeren en te doodenl En gij zult
de eerste zijn om er u over te beklagen dat
het christendom achteruit gaat en gij zult zelf
de eerste slachtoffers zijn van de ontaarding
want eens het geloof verloren,dan wordt de
vrouw terug wat zij in het heidendom was
het werktuig van alle dierlijke driften!
Fonske wist het. Fonske van den ho
venier kwam op 't kasteel.
Welnu, Fonske, vroeg Mevrouw, wat
hebt ge dezen noen geëten?
Haring met patatten, Mevrouw.
Kunt ge nen heelen haring opkrijgen,
Fonske?
Fonske scheen te verzinnen en zeide
Mevrouw, dat weet ik niet.
Hoe zoo, weet ge dat niet?
Wel, Mevrouw, ik krijg altijd maar nen
halven 1
Kan dat missen dat het leven duur is, dat
de boter zooveel kost, en de patatten zooveel
Iedereen, die an het Goevernement iets trekt,
krijgt opslag 1 En nu doen de Pastoors ook al
mee ze hebben niet genoeg meer met hunnen
trok, zeggen ze. Opslag I Opslag 1 Juist alsof
ze nog niet rijk genoeg waren. Waar gaan we
naartoe 1
Hebt ge zoo nog niemand hooren spreken
Ik wel, zulle En veel I Maar gauw, laten wij
geenen tijd verliezen, want wij hebben onzen
tijd vandoen om de menschen die zoo spreken
te bewijzen dat ze beter zouden doen met
hunnen mond te houden.
Ja, 't is waar, Minister Vandervelde, die een
socialist is, heeft aan de Kamers voorgesteld
om de jaarwedde van de pastoors en de onder
pastoors te verhoogen en 't is er door.
Mocht hij «Jat niet doen misschien En
waarom niet Wel, wat doen de pastoors en
onderpastoors daarvr or 'k Begrijp dat 'ne
garde-convoi of 'ne facteur van den Staat
trekken, die doen er iets voor, 't zijn beambten
van den Staat. Maar de Pastoors Ze zeggen
altijd dat ze geen staatsbeambten zijn, en toch
willen ze van den Staat trekken. Als ze 'nen
trok willen, dat ze dan ten minste toegeven
dat ze bedienden zijn van den Staat, dan zal
de Staat er ook iets op te zeggen hebben.
Gelijk dat nu gaat, is dat geen dingen
trekken van den Staat, en geen staatsbedien
den zijn
Maar, vriendlief, welke kwade heks heeft
uw hoofd toch zoo op hol gebracht Redeneer
eens kalm door, en tracht goed te luisteren
naar hetgeen dat ik U ga vertellen, 't Is geen
historieken van in den tijd als de beesten
spraken, maar van in den tijd van de Fransche
Revolutie, als de Fransche Sansculotten... de
beest uithingen. Door de vrijgevigheid van
goede, brave menschen waren de kerken,
kloosters, gasthuizen, broederschappen enzoo-
voorts, in het bezit gekomen van tamelijk groo
te eigendommen. Van 't geen die eigendommen
opbrachten leefden de priesters, en ook de
ui
Jan Vraaguit. Willen we nog
eens voortgaan met dat eerste gebod
Mr. Goeman. 'k Zei verleden keer
dat er in elk gebod iets geboden en
iets verboden wordt. We zeiden dat
God moet vereerd worden en dat er
maar eéne manier is om God te ver
eeren, namelijk deze die Hij zelf ge
wild en opgelegd heeft, 't is te zeggen
gelijk de Katholieke Kerk, zijn werk
en stichting, het ons voorschrijft. Nu,
wat wordt er verboden door het ie ge
bod
Louis de Vreedzame. Ik heb het
onzen kleine nog hooren herhalen in de
catechismus verleden week Alle af
goderij, superstitie, tooverij, ketterij en
al andere ongeloovigheden, wanhoop
en haat van God.
Jej Vraaguit. Afgoderij, tooverij,
ketterij... dat is toch voor ons niet.,
superstitie misschien wel een beetje...
Jef Werpop. Een beetje De
wereld is vergeven van superstitie...
Daar zal Mr. Goeman wel meer van
weten.
Mr. Goeman. Wel ja, we zullen
dat bijzonder punt dan maar nemen,
'k Geloof ook dat er tegenwoordig nog
veel superstitie bestaat... zelfs onder
de Christene menschen. Maar eerst
wat is dat, superstitie Zeg eens
Louis, weet ge dat ook nog
Louis We maken ons schuldig
aan bijgeloof of superstitie als we aan
wöorden of zaken eet: kracht toeken
nen die ze uit hun eigen niet hebben.
Jef Werpop. Dat is zoo klaar als
een inktflesch. Dat moet uitgelegd
worden. Mr. Goeman, we luisteren.
Mr. Goeman. Eenige voorbeelden
zullen de zaak best klaar maken. Ge
zit met dertien aan tafel. Dat is, zeg
gen sommigen, een teeken van onge
luk. Dienzelfden dag of kort daarop
zal er een van de dertien sterven. Dat is
superstitie wat kan dat getal dertien
daaraan doen Als er ergens een
diner is dat ze mij maar uitnoodigen
als dertiende... 'k Zal wel aannemen.,
in plaats van er van te sterven, zal ik
er nog wat versch bloed van krijgen
om wat langer te leven.
Jan Vraaguit. 'k Heb al eens
hooren zeggen dat een zoutvat om-
stooten ongeluk bijbrengt. Zou dat
waar zijn
Mr. Goeman. Superstitie, Jan.
Wat kan dat miserabel zoutvatje daar
aan doen Giet nen heelen zak zout
om, wat kan dat maken
Louis. En een mes en een vork
kruisgewijze overeen leggen, zou dat
iets kunnen doen
Mr. Goeman. Superstitie, Louis.
Dat mes en vork nu zus of zoo liggen
wat zit er daar in Kruis er uw armen
nog bij en zij gerust.
Jej Werpop. Ik heb overtijd in
mijne bus een papierke gevonden waar
op stond dat dit gebedeke negen kee-
ren moest overgeschreven worden en