ZONDAG 28 APRIL 1850. VIERDEN JAERGANG. Nr 188. AELST. den 2 7 April. j Dit blad verschynl des Zaterdags in den namiddag onder de dagleekening van den daerop volgenden Zondag. —Den prys der inschryving, by trimester, is bepaeld op Ifr. 50 c., dien der annoncen op 20 centimen den drukregel. De persoonen die vóór een geheel jaer inschryven, mogen alle dry maenden kos teloos ecne annonce van 10 drukregelen in ons blad doen plael- sen. Indien iemand regtveèrdige klagten of gegronde rekla- men in 'l algemeen belang te doen hééft, by mag op onze onpar- tydigheyd rekenen; aen deéze zullen \vy plaels in onze kolon- nen verleenen en dezelve ondersteunen. Dit weekblad zal verder gewacgcn van alle brochucren, schriften, boeken, prin ten, etc. waervan een afdruksel aen deszelfs opsteller zal wor den toegezonden. Denacmen der persoonen dieonseenige stukken zouden begeêren mede te deelen, zullen geheym ge- houden worden, ten zy wy in regie gedwongen wierden dezelve te doen kennen. Geene stukken waervan wy de opstellers niet kennen, zullen in ons blad opgenomen worden. Men word verzogt alle artikels, annqncön, geld etc. yragtvry toe te zenden. De redactie van dit biad gelast zich met al wat den druk aengael. CUIQÜE SUUM. DER-BODE DE WET Ol» 'T MIDDEN ONDERWYS. De beraedsïaegingen over de wet op het onderwys j blyven voortduerend de aendagt van 't land boeyën, de beste redenaers der kamer vallen dit werk van gods- j diensthaet, geldverkwistingvryheyds- en grondwet- schending ongenadiglyk aen en bewyzen zonneklaer dat de gevolgen van diergelyke wet heylloos en verschrik- kelyk zullen en moeten zyn; de verstandigste redenaers j roepen de lessen van 't verleden in, zy brengen eygene j ondervindingen by, zy toonen in de geschiedenis de rampen aen welke dóór een ongodsdienstig of zelfs j onverschillig onderwys zyn verooi zaekt, maer, ongeluk- i kigivk! word er in de woestyn gepredikt... Onze ministers zyn Verhard, zy willen ten allen pryzc den godsdienstigen invloed vernietigen of verminderen, zy willen aen de j belgische jongheyd eene geheele andere opvoeding geé- ven, eene opvoeding die dóór AI. Vilain XIIII trellender wyze is afgeschetst. Wy zullen hier onze geagte leézers de voórnaemste zinsneden uvt de kruymige redevoering van deézen agtbaeren spreékêr" mededeelen; men zal hieruyt konncn zien wat een nationael onderwys waer in den godsdienst slegts als nutteloos byvoegsel is bc- greépen, kan te weeg brengen; men zal hieruyt konneu aflevden welke jongheyd cr uvt een ongodsdienstig onderwys kan voortkomen en dan zal er gemakkelyk over liet toekomende van Belgiën konnen geóórdeeld wordenLet er wel op, familievaders Het groot gevaer, het eenig gevaer in het wereldlyk onder wys, hééft AL Vilain X1ÏII gezegd, 't welk ik voórnaemelyk aen AI. Rogier aenwys, is dal de professors bel godsdienstig onder wys in hunne schooien dóór de bcdienaers van den godsdienst gegeéven, openlyk of op eene bedekte wyze tegenwerken. Lael my u over bel wereldsch onderwys een wóórd zeggen, ik ken het, ik heb er in myne kindsheyd hel slagtoffer van geweest. Ik heb myne vyf eerste schooien gedacn in een der vier ko- ninglykc cöllegiën van de Paryssche universiteyt, in dit der vier cöllegiën H welk als 't voórnaemste is aenzien zoo door 't getal zyner leerlingen als dóór den keus der professors en den voorrang zyner composition in 'l groot konkoers. Ik zal u niet spreéken van de wyze op welke de lessen in de leegere schooien gegeéven wierden, myn geheugen is daeromtrent niet vast, maer in de derde schóól herrinner ik my zeer wel dat onzen professor nooyl eene gelegenheyd verwaerloosde van ons eenigen spottrek tegen den godsdienst ie vertellen, lly was er naeinelyk op uvt om de vereering der heylige te be schimpen, en, indien ik niet le véél eerbied voorde kamer had, ik zou hacr eenige véél heduydende van die vertelsels byhaelen welke ik over 55 jaeren gehoord heb en die nog zoo versch in myn geheugen zyn als oi' ik ze slegts gisteren vernomen had, want niets maekt meerderen indruk op jonge herten. !n de tweede klas, was het veel ernstiger; wy hadden ecnen jongen professor van groole geleer dhevd, leerling van de nor male schóól. Allvci streng, ieverig en "ernstig, zegde hy nooyt een wóórd legen den godsdienst, oh! daervoór eerbiedigde hy zich le véélmaer hy her ha el de ons geduerig: Indien gy wilt Iccren in 'l fransch schryven, gy moet Masillon en Jean J agues Rousseau leézen enherkézen; als by onze composiliën verbe terde, zegde hyMasillon zou die zinsnede aldus gedraeyd hebbenRousseau zou op zoo eene icyzc geschreéven hebben. En wy, Mvnheeren, hadden niets driftiger'dan Masillon en Rous seau te koopen. Masillon met zynen zuyveren en aengenaemen schryfstiel, maer met zyne zoo harde en strenge zedeleer wierd welhaest ter zyde gelaeten, en wy verslonden Rousseau!! Ik wéét niet of wy ons naer zynen sehryftranl scliiklen, maer wy ademden zvne bedervende leerstellingen in; welke verwoes tingen veroorzaeklen in onze herten niet de Icézing van Emile van de Nouvelle Ileloisevan de leltres de la Montagues, des Promenades etc. etc.Op ons 15 jaer waren wy alle Deisten En welke waren de gevolgen van die opvoeding, gevolgen die zich in den schoot zelf tan 't Collegie verweézenlykten? Moest ik u eene nauwkerige schets geéven van den zedelyken en godsdienstigen toestand van 'teollegie, moest ik u melüe geest- gestel ten is, hel voorwerp onzer gesprekken, onzer twisten, onzer spelen bekend maeken, gy zond my niet gelooven en my beschuldigen dat ik de beuzelingen der kindevjaeren met myne j vaderoogen vergroot en overdryf. Ik heb fr liever een feyl le verhaelen 't geéu ik gezien heb en 't welk by veéle tydgenoólen nog zeer wel bekend is. Er was in ons eollcgie eenen 15 jaerigen jongeling vol geest en gemak vóór 'l werk. Deézen jongeling had niet als goede j voórbeéldeu in zyne familie geboord en gezien, maer 't collegic had hem teeuemael bedorven. Op zekeren dag w ierd hy vóór eene faiil in 'l cachot gesteéken, en als men hem le eélen bragt, had by zich aen de slaeven der venster verhangenAi even zyn lyk lag zyn testament waervan ik u ga leézing geéven T welk ik benevens al myne medeleerlingen heb uylgeschreéveu en 't welk als een meesterstuk wierd aenzien weerdig van tol bet nageslacht over le gaen. Zie hier eenen uyttrek: Ik vermaek myn ligchaem aen de waenwyzc en myne ziel j aen de geesten van Voltaire en Jean Jaqucs Rousseau welke my hebben keren veraglen al de ydelë superstitiën der eeuw, die uyl j de domheyd der mcnschen en bezonderlyk uyt de schandelykc bedriegeryen onzer fanatieke priesters zyn voorlgesproólcn etc. etc. j MM. ik ken op voordeel de antwoord die Al. Rogier my hier op zal geéven, als naeinelyk dat zulke zaeken in Belgiën niet 1 zullen gebeuren, dat hel gouvernement zulke buytenspoórig- heden niet zou mudraegen, dat die in onzen geest niet zyn j etc. etc. Maer ik lees in den Belgischen Monileur van 20 Sept. 1819, eene redevoering uylgesproken ter gelegenheyd van j 'l algemeen konkoers der middensehbólen en der piysdeeling, j plegtige redevoering uylgesproken in 't Augusiyuen gebouw, en dit in tegenwoórdighoyd van M. Rogier, van een groot getal ambtenaers en ouders. Den spreéker is eenen der hoogst ge- plaetste ambtenaers van 't openbaer onderwys ten koste van Ilcn slael gegeéven en eenen der opstellers der wet op den exaemjury, welken voorzeker zal zetelen in den volmaekings- j raed dóór de voórliandige wet in le stellen. Vèrgeél niet dal die redevoering is uylgesproken vóór een groot getal kinderen van 10 lol 20 jaeren. Zie hier eenige zinsneden allet christendom is eene terugwerking gewéést legen het sloffe- lyk karakter van d'lieydenschc wereld, gelyk alle terug w erking, HEEFT HET CHRISTENDOM WELLIGT DE PAELEN VAN HET MOGELYKE OVERSCHREÉDEN EN' AEN DEN MENSCH EEN SPIRITUAI.ISMUS DOVEN DEEZENS KR YGTEN OPGELEGD, EEN SPIRITUAL1SMUS W AERTEGEN DE HEDENDAGSCUE NEYGINGEN SCHYNEN OP TE STAEN. Wie WCCl Of de Goddelijke 'Wys- j heyd ons, in een min of meer verwijderd toekomende, niet eene beschacoing voorbehoud waer den geest en het sloffclyke in weder- i zyds redelijkere conditiën le samen zullen beslaenen dit voor j hel meerder welzyn van den mensch Wy gelooven er acnwanl 1 wy hebben geloof in de ocrbclerlyklieyd van l menschelyk geslacht gelyk in de goedheyd' en voórweótcnscluip van God. MM. ik haper niet le zeggen dat deézen trek uyl die rede voering eene verloochening is der Godheyd van Jesus-Chrislus, de verloochening der openbaering, de gromivernietigiug van den chrislelykcu godsdienst, inderdaed, indien J. G. aen den meuscli eene leering of pligten, een spirilualismus boven zyne kraglen hééft opgeiegd, J. G. hééft zich zeiven bedroógen, of bv heél't den mensch zoeken le bedriegen, of hy héén de uatuer van den mensch niet gekend of hy heelt deézen zoeken le verdwaelen Zend dan uwe kinderen naer den paro chie catechismus na hun dergelyke grondstellingen geleerd le hebben Zy zullen onder 's priesters neus lagcheu etc. ele. Na zulke godsdiensllasterende leeringeu le hebben uylge- braekl, komt den zelfden professor aen de kinderen zeggen weést godsdienstig, vereert en bemint uwe ouders, die gevoe lens zyn den grond eener goede opvoeding, en wee aen i kind die ze verliestDeézen raed is zekerlyk goed Zyl gods dienstig maer hoe en waerinede Indien liet christendom te moeyelyk is om heoelfenen, wat blyfter over Lylaes niets Als den leerling het collegic verlaet en geene goede, vaste en waere godsdienstige grondstellingen heelt, dan zen er vóór hem dry wegen, naeinelyk hel verdcrfelyk Paulheismus, de godsverloochening ei de onversciiilligheyd Als de ministers dergelyke en meer andere even zoo gewigtige waerheden en feytea hooien, denkt gy, lieven Ieézer, dat zy hunnen doolweg «uilen verlaelen Gy bedriegt u, die mannen zyn koppig, hun hervormings plan is afgeteekend en moet uytgewerkt worden, om bet even of het onderw ys eerst schynheylig, dan eenigzins onverschillig en eyndelyk goddeloos moet worden, gelyk. Yrankryk er ons de afdoende bewyzen van oplevert. DEN YZEREN WEGHET MINISTERIE. Hel ontwerp eener yzcren spoórbacn van Brussel op Gend langs Aelst, is, de verled ene wéék, in den raed der ministers van der hand geweézen en aldus is de hóóp welke de inwoo- neis van Aelst hadden gekoesterd en dóór welke zy misleyd zyn geweest, als eenen rook verdweénenHel actueel mi nisterie 't welk dóór zich zeiven en door zyne vrienden de uytdrukkelykste beloften aen (le Aelsienaers gedaen bad, indien deéze in de laelsle en voórlaelste kie/ingeu de libera listische party wilden ondersteunen, moet nu bekennen dat liet jegens bel verhielen Aelst mei le icurslellende inziglen was bezield en slegts op de vleugels diër bedricgelyke beloften eenige mannen zyner party naer de kamer zogl te brengen Wat er van zy, dit is ai wederom eene blyk boe men op bet wóórd van waelen en ft anschmans mag rekenenMaer wal zullen onze liberale mannen van Aelst, die nooyl onze waer- schouwingen daeromtrent hebben willen aenneémen, daerva» zeggen wat denken de menigvuldige kiezers die hunne slem uytsluytelyk in hóóp van den yzeren weg te krygen, gegeéven hebben aen mannen die geheel hun vertrouwen'niet bezaten AVal pevzeu nu deéze die hier als by looverslag eene viering oprigtten in welkers midden deéze gedenkweèrdige wóórden van een schitterend licht omgeóven waren vive les repiiesen- TAMS filKÉRAUX, LA VILLI' DALOST EST SAÜVÉE Wat pcyZGU 11U al die hedroógene mensehen? Wy verstaen dat de liberaelen zoo schandelyk dóór hunne eygene" party bedroógen, alle mid dels zullen uvtzoeken om eenige verschooning le vinden, maer wat ons betreft, wat de misleyde kiezers betreft, wy noch zy konneu die verschooningen aenneémen, 'lis hel naleéven der gedaenc formeéle beloften, 'lis bet eerbiedigen van acnge- gaene verbintenissen dal er gevraegd. wordDe blinde voórstaenders van 't ministerie, zyne yerslaefde knikkers zullen ons misschien opwerpen dat, warede fransche omwen teling niet uytgeborstcn, wy de lyn zouden bekomen hebben, dat den minister van financiën dan of nu geene voórdeelige leening kou of kan sluyten. Doch wy vraegen waerom cfit ontwerp vóór dien lyn niet is voórgedraegen, waerom cr vóór die gebeurtenissen niet gewerkt is geweest, wyl alles in ge reed heyd was zoo lang ei kwestie van kiezing was?? Van den anderen kant, indien hel plan van M. Dessari weézénlyk het prolyl vóór den stael zou le weég brengen gelyk er in de memorie van deézen ingenieur gezegd word, waerom nog ge haperd Als al deéze redens eene oorzaek van mislukking zvn, dan mogen wy er uyl alley den dal hel vóór allyd met den yzeren weg van Aclsl gedaen isdestemeer om dat de geld kwestie maer sclivnbaer is wyl er zich eene maetsehappy ter storting der noodige fondsen* hééft aengeboódeu met voórslel van in betaeling schalkislbous te aenveeiden. Eer wy eyndigen, dienen wy eens te zeggen in hoe verre wy aen onze twee afgeveërdigde erkentenis verschuldigd zvn voorde moeylen die zy hebben aengewend, vóór de regizin- niglieyd die zy hebben doen uylscbynen in een vraegslnk van leven of dood vóór onze stad en waer alle pcrsoonelyk belang moest buylen blyven. Vóór wat AL Cumoiit aeugaet, stellige inlichtingen veroór- loven ons te bevestigen dal hy in dees geval als waeren afgo- veèrdigden en voórstander onzer belangen gehandeld hééft, dat hv alle poogingen heeft aengewend, geene voetstappen gespaerd om het dóór Aelst zoo lang gewenseht ontwei p' te doen voórdraegen; hééft er AL Cu mout niet in gelukt, hv ma" de hand op iiel geweélen leggen en met waerheyd verklaeren dat hv zyn beste gedaen hééft, en, is hy ook gefopt gelyk i olie le Aelst gehipt zvn. dat hy denke dal de gefopte hel langt* i zullen iioutleu als de lóppors. Vóór wal nu L Bruueau betreft, dit woéten wv nvt den j mnnd van M. Ceiuont zelf; naemelyk dal hy niet "al gedaen i hééft wat hy zou'hebben konnen eu moeten doen; ili 1 hééft ons niet verwonderd, wy hebben dit vóórzien. Tydens er kwestie was van de twee millioenen borgtogt te vervremdèfi, I hebben wy dit alles zonii.-klaer beweézen, wy hebben alles i wat er gebeurd is vóórzegd, en, lot ons groot leed en teleur- j stelling onzer geagte medeburgers, zien wv dat wy maer te

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Denderbode | 1850 | | pagina 1