De onderhandelingen over 't onder wijs, tusschen de bisschoppen en het ministerie. DEN SENAET HEEFT OOK ZYNE FRAXCMACONS. BURGERLYKEN-STAND DER STAD AELST 1832. 'T is waer, M. Devaux is ziekelyk en heeft misschien uyt het oog verloren wat er in Belgiën nopens het vry onderwys omgaetmisschien heeft hy al de bestaende vrye gestigten uyt het oog verloren misschien heell hy geene kennis van de statistiek der leerlingen van de vrye scholen en van de staetsgestigten. 'T is deze statistiek die den slimmen Devaux móet beschamen, hem nogtans, die altyd zoo fyn en zoo sterk in de redekunde wilt zyn. Maer wat wilt men er aen doen, als men eene slegte zaek ver dedigt en den godsdienst wilt aenranden, dan valt men altyd door de mande. M. Devaux heell aen zyne tegenstrevers eenen grooten dienst gedaen, zyne aenrandingen hebben te weeg gebragt dat men van alle kanten des lands bewyzen is komen bybrengen dat het vry onderwys zoo uytgebreyd als vol- maekt is en volstrekt niets te wenschen overlaet. 'T is hier dat men wederom dien goeden en godsdienstigen geest der Belgen leert kennenzy zien dat zy te doen hebben mét eene boosaerdige party die hunpengodsdienst wilt vernietigen,, dat de vaandeldragers dier party in 't gouvernement en in de besturen dringen, en zelfs dat hun eygen geld gebyuykt word om die oude en goede grondstellingen te'verderven, zy zien dit alles, zeggen .wy en daerom verliezen zy den moed niet, zy nemen maat regels en sparen noch'geld, noch moeyten om dit verderf aftekeeren. De treffelyke lieden, in overeenkomst met onze deftige geestelykheyd, de noodzakelykheyd gevóe lende van eene godsdienstige en zedelyke opvoeding aen de jongheyd te geven, vereenigen zich om gestigten op te regten en te ondersteunen ter mededinging met de stads scholen waer kettery, godsverloochening en socialismus geleerd wordenWy zullen in dit artikel daarover niet verder uytweyden, maer laet ons de Voorzienigheyd bedanken over dieii goeden geest der Belgen en over eene zoo treffelyke geestelykheyd die, heden byzonderlyk, eene zoo zekere bescherming onzer goede grondstel lingen, is In de zitting van den Senaet van 51 december lest, heeft den heer D'Anethan gevraegd dat. de onderhan delingen tusschen het ministerie en de bisschoppen zou den hernomen worden, en dat liet ministerie zou poogen te lukken om met de bisschoppelyke overheyd overeen te komen. Den redenaer heelt den wenscli te kennen ge geven van de wet op het middelbaer onderwys te zien uytgevoerd worden in den zin van gematigheyd en ver zoening, die by de beraedslaging over die wet in den Senaet geheersrcht heeft M. I'iercot, minister van 't inwendige heeft geantwoord dat hy verhoopt al de moeyelyklieden met de hoogere geestelykheyd te zullen konnen vereffenen. Dit is een vraegstuk van zoo groot gewigt en van zul kin delikaten aerd, dat wy liet nauwelyks zouden durven aenroeren, indien wy wisten dat wy óp de medehulp van al onze opregt godsdienst- en vaderlandslievende kon fraters niet mogten rekenen. Maer wy betrouwen dat zy ons alle zullen byspringen en, gezamentlyk met ons, voor het behoud v*an godsdienst, zeden en Vaderland zullen werken en stryden. Wy hebben geene de minste pretentie aen iemand ons gedagt op te dringen of aen iemand wetten te stellen, wy willen enkelyk liet goed, en, kan men ons, door bondige redens, bewyzen dat wy ongelyk hebben, dadelyk zien wy van ons gedagt af en wykén voor meer bevoegde menschen dan wy. Wy stellen dan voorafgacndelyk de volgende vraeg KONNEN DE BISSCHOPPEN MET HET MINISTERIE OVEREENKOMEN1 Wy aerzelen geen oogenblik deze vraeg te beantwoor den met NEEN I" Omdat de wet nu op eenen ongodsdiensligen voet is ingerigt aen welkers gang de bisschoppen niets ofweynig zullen konnen veranderen, vermits liet tegenwoordig ministerie openlyk verklaerd heell dat liet de wet wilt gelyk zy gestemd is, en dat liet de akten van liet voor- gaende ministerie zal eerbiedigen. Bewys hiervan, do de handhaving der schandelyke en onregtveerdige afstel ling van eenen treffelyken professor, M. Wilbaux, af stelling die geschied is omdat Mynli. Wilbaux noch klubist noch Ihmcmafon zyn wilde. Bewys hiervan, de handhaving der wederaenstelling van professor Novent, die aen zyne leerlingen de vuyle scliandschriften van V. Hugo voorgelezen en tot navolging aenbevolen had. 2° Omdat al de professors in de middelbare scholen van den staet nu benoemd zyn, onder welke professors er ongetwyffeld meer zyn dan de bisschoppen wel weten, welke eene diepe veragting voeden voor godsdienst en zeden, en doordrongen zyn van goddelooze en verder vende grondstellingen, die onvermydelyk in 't hert der jeugd zullen indringenWat ziil het baten aen een gestigt waer zulke professors zyn, dat er wekeiyks eenen priester een of twee uren de eliristelyke pligtên aen de leerlingen kome onderwyzen, als dén professor, in de nfweziglieyd van den priester, met dezens vermaningen zou spotten en, in tegenwoordigheyd zyner leer/ingen, juyst liet tegenovergestelde doen Dit zal het zelfde uyl- werksel hebben dan als men een glas allerbesten, allèr- zuyversten wyn zou gieten in eene groote ton en daerop stroomen azyn en bedorven wyn zou neerstortenIn andere woorden wat baet een weynig catechismus in de week legen liet dagelyksch onderwys van al wat godver- zakend, kettcrsch en zedeloos is Men kan die professors afstellen, zal men ons opwerpen on hierop vragen wy 5" Wie zal hunne afstelling eysschen De bisschoppen, zal men zeggenMaer wy zullen antwoorden dat de bisschoppen al het hatelyke, al het rampzalige van zulke geweldige maetregels op zich niet konnen nemenZy worden nu op eene deerlyke wyze in de verdervende bladen der l'rancmagons gehoond, beledigd, bespot en gelasterd, wat zou liet zyn, moesten zy de afstelling eysschen van een aental logiemannen, die zich als eene l'rancmagonsche pligt rekenen, de jongheyd te bederven, den godsdienst te verdrukken en den eerloozen te ver pletteren 4" Omdat den priester, volgens de wet, noyt ten titel van gezag, maer slegts par voie administrative, in het staetsonderwys kan tussehenkomenEn dan wat is die voie administrativeEene oogenverblinding, een bedrog, eene bittere beschimping tegen onzen heyligen godsdienst, beschimping die wy, men onlhoude wel, eens duer zullen betalen, en waerin de bisschoppen in geener voege konnen deelagtig zyn Laet ons eens regtzinnig wezen en ronduyt spreken Als wy jong waren, studeerden wy ook in een geestelyk gestigt, daer stonden wy onder eene gedurige bewaking, wy zagen van onze professors niet anders dan al wat sligtend, goed en voorbeeldig was, wy hoorden uyt hunnen mond noyt anders dan alles wat tot de braefheyd, gehoorzaemheyd, leerzaemheyd, zedelykheyd en gods- dienstigheyd opwekte, wy wisten dat, als wy naer de vermaningen en opwekkingen niet luysterden," men ons dadelyk zou wecligezondeu hebben;'en nogtans, hoe moeyelyk was bet. niet, zoo voor ons als voor andere, oin op den regten weg te blyven Wat zou het dan zyn als de jongheyd zou weten dat den geestelyken geene onmidddelyke actie op liaer heeft Wat zou het zyn als de jeugd de verzekering zou hebben dat hare professors de vermaningen en leeringen van den priester verfoeyën en luiten Deze en meer andere redens sporen ons aen om by onzen welgemeenden NEEN te blyven eer wy egter deze zaek verder behandelen, zullen wy afw'agteu of onze konfraters ons gedagt deelen, of ons welligt gestaefde argumenten bybrengen, die bewyzen dat wy liet mis op hebben of te vermeten in onze oordeelvelling geweest zyn. In de zitting van 50 Decemb. 11. wierd er in den senaet gehandeld over den budget van liet inwendig. Ter dezer gelegenlieyd zag men daer, gelyk het in do kamer had plants gehad, versclieydelierrimieringen ten berde komen nopens de willekeurigheden van het vervallen ministerie. Onder andere grieven sprak den achtbaren Ridderde Betliune van die menigvuldige treffelyke ambtenaers, die, zonder eenige andere reden dan hunne denkwyze en de onafhanglykheyd van huil karaeter, wierden afgesteld, en ter zeiver tyd, laekte den redenaer liet gedrag der ministers, omdat zy zich luidden laten geleyden door de clubsen en gelieyme societeyten. Het gezegde van den achtbaren lieer de Betliune was immers bekragtigd dooi de verklaring van Frère Orban zelf, toen hy in volle kamer durfde verklaren dat hy den opsteller was geweest van het programma in het liberael Congres vastgesteld, daer by voegende dat hy zich sterk maekte dit pro gramma letterlyk uyttevoeren in alle deszelfs punten, zoo liy reeds begonnen had met liet middelbaer onder wys, de liairklieveryën tegen de vrye liefdadigheyd etc. Nu, M. den senateur van Selioor, wiens oogén nog gezwollen zyn van de tranen die hy stortte over zyne boezemvrienden Frère en Rogier, konde die beknibbelin gen niet verkroppen, hy sprong op, niet om de gezegden» van M. de Betliune te wederleggen, dat was niet mogelyk, maer om hem een handvol verwytwoorden naer het hoofd te werpen die de verontweerdiging van den senaet verwekten en die Prins de Ligne, als Voorzitter, hem heed herroepen. M. Van Schoor ziende dat zynen aenslag geenen byval vond onder zyne agtbarc konfraters, riep uyt dat liy ooli francmacon was, en. dat hy zich beroemde deel te maken van die geheyme societeyten, volgens hem, zoo zedig en zoo tre/felyk als alle andere genootschappen. Meester Verhaeghen had ons wel reeds geleerd, dat men kan francmaron, ja venerabelen eener logie zyn, doch tevens goeden katholykeu, maer wat wy nog niet wisten, is, dat die societeyten ten minsten zoó zedig en treffelyk' zyn als de societeyt van St. Vincentius de Paulo, en diergelyke Het is wel waer dat deze goedgekeurd en aengewakkerd worden door den Paus en de Bisschop pen, en dat de francmagons door de Kerk gedoemd wor den, gelyk wy het zondag zegden, doch dat is maer liet gedagt der Pausen, en meesters Van Schoor, Defuisseaux en Verhaeghen, zyn andere mannen dan ClemensXII, Be- nedictus XIV, l'ius VII en Leo den XII Ware deze zaek maer belaehelyk, wy zouden er ons weynig mede bekreunen, maer zulke daedzaken leveren de ernstigste en droevigste gedagten op. Wie kan met onverschilliglieyd denken aen den weg dien den geest van ongodsdienstighei d en onverschilliglieyd, sedert eene halve eeuw, in onze katholyke provinciën gebaend heeft! Als wy den samenstel van onze tegenwoordige wetge vende kamers vergelyken met die roemruchtige Staten van liraband, Vlaanderen en Henegouwen, die zich roemden ware katholykeu te zyn, en in hunne eerbiedige, doch tevens kragtige vertooningen aen den kcyzer ten voor dode der regten onzer Bisschoppen, ons zoo veel bewy zen hebben agtergelaten van de voortreffelyke gevoelens die hun bezielden, en van hunne onverbreekbare aenge- kleefdheyd aen den den Stoel van HoornenWat onuylpulbare stof' van droevige overdenkingen Hoe moet liet hert geprangd zyn van den Grooten Paus die thans op den stoel van Petrus zetelt, toen hy zyne oogen wend naer dat geliefkoosde Belgenland, 'tgeen, inde •droevigste omstandigheden door zyne alom bekende godsdienstigheyd, den Iroost der bedrukte Kerk uyt- ■mackle, als liy dit volk thans zyne duerbaerste belangen ziet toevertrouwen aen mannen die zich in het openbacr beroemen, vyanden te zyn van Kerk en godsdienst, eiï ondernemen als treffelyk en zedig te doen doorgaen, het gone de Kerk gedoemd heeft Belgen, overweegt dit wel. EENE LIBERALE VRAEK. In het eenvoudig dorp van Wichelen heersclite in vroegere tyden veel eendragtigheyd, men kende er nog den naem van liberael nietmaer sedert dat Wichelen, door liet liberalismus bestuerd word, is er ook de ver lichting en de beschaving binnengetreden, en de eendragt is er uyt verbannen. Er zyn daer omtrent eenige Pachas die aen de middeleeuwen nog zouden mogen toebehooren, en die de Wichelaren willen behandelen als slaven. Die Pachas, werktuygen van den grooten Vizir van Brussel, hebben hunne afzendelingen waervan den eenen, eenen Zeepa, den anderen eenen Bierman en eenen derden zoogezegden Esculape-fabrikant is. Den landbouwer zaeyt ongelukkig eenig land van den eenen of anderen Pacha, liy verliest alle vrylieyd, en de droguen worden hem opgedrongen langs alle kanten. Wilt hy vlas zaeyën, men laet hem den keus van het zaed niet, een vremd jagt- hondje, zal het hem aenbrengen en meer doen betalen dan men het elders levertdat hy zich wel waclite eenige bemerkingen te maken, wilt hy zyn land niet ontnomen zyn; wat een geluk zoo door liberalen bestuerd te worden. Men heelt altyd gezeyd, zeyde onlangs eenen van die mannen, dat ik een snul ben, nu zal ik eens doen zien dat liet niet waer is. Ziet hier wat ik vernomen heb ik stel u de zaek voor by manier van vragen, want ik wil niets verzekeren. 4° Is het waer dat de dogter van Madame Beeckman, onlangs getrouwd met Mynheer Th. Janssens, volksver tegenwoordiger van St-Nicolaes, in het gemeentehuys van Wichelen meer dan eene uer heeft moeten wagtèn om de civiele akte te passeren 2" Is het waer dat die voortreffelyke familie waer eenen defligeri volksvertegenwoordiger, eenen president van liet hof van appel te Gend, eenen vikaris-generael en eenen kanonik by waren, daer ontvangen zyn zonder dat men hun eenen stoel aengeboden hebbe 5" Is het waer dat den borgemeester zich, dien dag, afwezig gemaekt had, en eene soort van schepen bemag- tigd had, die nauwelyks de artikels der wet kon voorlezen en die meynde alles voltrokken te hebben, terwyl hy den akt niet gesloten had 4" Is het waer dat den borgemeester streng verboden had aen de inwooners, te schieten en hunne liuyzen te vercieren 5" Is liet waer dat den borgemeester den zavel heeft doen wegnemen die, met toelating van den heer pastor, op liet kerkhof gestrooyd was ft" Wat ik u stellig verzeker, is dat eenige hvzondere en onaflianglyke inwooners van Schellebelle,' veront- weerdigd over die lafliertige liandehvyze, gekomen zyn op een stuk land van hun grondgebied palende aen dat van Wichelen, en dat zy daer geheel den dag liet |grof geschut hebben doen donderen tot spyt van den liberalen haspel van Wichelenx. X. HOSPICIEMAREN..-. Naer wy vernemen, hebben dry leden der hospicen MM. Goussart, Dommer en Van der Sluys gezamentlyk hunne demissie gegeven. Zonder de oorzaek van dees besluyt te willen verhandelen, durven wy egter voorspellen dat het komediespel zal zyn, want vader Rogier heeft aen zyne kinderen liet grond- stelsel geleerd waerby elkeen die wilt goeden liberael zyn, gedurig moet spreken over zyne demissie, en zelfs nu en dan eens de demissie geven. Wy hebben zoo dikwils gehoord dat er, zoo in onze regentie, als in onze hospicen, vandemissiën geklaptwierd, nu zyn er eyridelyk eenige gegeven. Wy wagten naer den u'ytslag van dit apenspel. Het schynt dat er nog andere demissiëri op handen of reeds gegeven zyn... Voltrekking der komedie anders niet .-.Over veertien dagen hebben wy 't Verbond, 'tgeen van liooger hand scheen te spreken om ons uyt te dagen zekere geheyme zaken aen de hospicieheeren' bekend te maken, by zyne wóórden genomen, en, op onze beurt den lieer president Goussart uytgedaegd deze geheyme zaken ten onzen liuyze te komen vernemen. Tot dus verre is dien lieer niet DURVEN komen, en wy zyn zeer kontent dat hy niet gekomen is, want wy zoiïden hem zekere zaken niet hebben konnen onder d'oogen leggen die wy sedert vernomen hebbenOver deze laetste zaken die zeer pilaelitig zyn, willen en moeten wy hem spreken, en wy raden hein sterk aen deze vermaning niet te verwaer- loozenWord hy nu wat min wel ontvangen en harder behandeld dan hy het óver eenige dagen zou geweest zyn, liy zal gevoelen dat de schuld aen ons niet te wyten is*.... GEBOORTEN, Mannelyk 242 Mann. 10 j wittige. Vrouwel. 225 4b7 0™trT- Vrouw, tl j 41 Doodcehoren, Mannelyk 20 Mannelvk 0 wettige. Yrouwelyk 1-4 Vrouwe'lyk TWEELINGEN. —2. OVERLEDENE, j Vcómveïy^loo308 «OL VVELYKEN 1» Bevolking op 51 Decemb. 1852. Yi'-oiiw 79tM j 1 Den Propagateur en de Yperling melden dat, in den 1 van 4852, DERTIEN HONDERD werklieden liet am - disseinent Yperen hebben verlaten om, over de grein eenig besta en Ie gaen zoeken. Wat moeten de Indépcndance en het Verbond van A< hiervan zoggen, zy dje beweren dat er in Vlaendercn \v< is in overvloed

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Denderbode | 1853 | | pagina 2