ZONDAG (5 FEBRUARY 1855. ZEVENDEN JABRGANG. N" 555. AELST, den 5 February 1853. MM. Delfosse en Van Hoorebeke. De zaek van Gosselies in princiep. schandael in de voekskamer. Dit blad vcrschynl des Zaterdags in den namiddag onder de dagteekening van den daerop volgenden Zondag.—Den prys der inschryving, by trimester, is bepaeld op 1 fr. 50 c., dien der annoncen op 20 centimen den drukregel. De persooncn die yoor een geheel jaer inschryven, mogen alle dry maenden kos teloos cene annonce van 10 duu kregel en in ons blad doen plaet sen. Indien iemand reglveerdige klaglen of gegronde rckla- men in 'l algemeen belang te doen heeft, hy mag op onze onpar- tydigheyd rekenen; aen deze zullen wy plaets in onze kolon- nen verleenen en dezelve ondersteunen. Dit weekblad zal CUIQUE SC CM. ▼erder gewagen van alle hroehuren, schriften, boeken, prin ten, etc. waervan een afdruksel aen deszells opsteller zal wor den toegezonden.Denamen der persoonen die ons cenige stukken zouden begeeren mede le deelea, zullen geheym ge houden worden, ten zy wv in rVgle gedwongen wierden dezelve te doen kennen. Geeue stukken waervan wy de opstellers niet kennen, zullen in ons blad opgenomen worden. Men word verzegt alle artikels, annoncen, geld etc. vraglvry toe te zenden De redactie van dit blad gelast zich met al wat den druk acugaet. DEN DENDERBODE 'T is :il wederom aen den fameusen vremdeling Rogier «tal men 't schandael moet toewyten 't geen, de verledene week, in de volkskamer heeft plaets gehad. I)it schandael is verwekt geweest ter gelegenheyd eener petitie die den waelschen schoolmeester van Gosselies tegen den zeer •erw. heer Deken dier gemeente naer de kamer gestuerd had. De commissie der petitiën had tot nu toe altyd de petitiën, die persoonelyke aenrandingen of'beledigingen inliielden, in de vuylmande doen werpen en de kamer had die handelwys altyd goedgekeurd, omdat de regels der welvoeglykheyd en zedelyke regtsgeleerdheyd aen •ene treflëlyke wetgeving verbieden zich in persoonelyke twisten te mengelen. Doch dit mael was er sehandael noodig, men moest deze sehoone gelegenheyd waernemen om den katholyken godsdienst en deszelfs priesterdom aen te randen én te beledigen, dit is op heden de taktiek der francmuyons, 'tis de rol die door den Venerabelen der logie en den vremdeling Rogier in de kamer gespeeld word Een dagblad der hoofdstad zegt De commissie der petitiën stelde voor, door het orgaen van den verslag- gever, M. Allard, tot het dagorder over te gaen, 't is te zeggen de petitie vati den waelschen schoolmeester in de vuylmande te werpen; tot dan toe was alles in regel gegaen, maer de logiemannen konden er niet over eene zoo sehoone gelegenheyd te zien voorbygaen om op het klerikael te loopen, naer 't voorbeeld der Jacobins e;i Sansculotten van 1792, in afwagting naer «ie vervolging, naer de deportatie, en zelfs naer de ênillolien indien de Jacobins der logiën eeris voor goed meester geraektenHet zelfde dagblad gaet voort •n zegt M. Rogier had eene redevoering gereed, alles was veerdig om hem te aenhooren, de komperen der petitie- commissie hadden eene meerderheyd gevormd 0111 de lezing der petitie in 't publiek te doen plaets hebben. Zonder de beraedslaging of toelating der kamer af te wagten, las Af. Allard de petitie voor'T was juyst 't geen noodig was om de petitie tegen den eerw. beer Deken van Gosselies in de Annalen parlementairen te zien verschynen en aldus bet schandael van openbare aenranding te gevenIn de tribunen waren er ook komperen op afgekomen 'T is den vremdeling Rogier, welken hier wederom 't vuer in den wind is komen steken om de Belgen en t, geen zy meest eerbiedigen en beminnen, hunnen gods dienst en deszelfs priesterdom, te beledigen en te schand vlekken, en hun land te doen doorgaen als een tweede Zwitserland, als een tweede PiemontWy vragen hier aen Rogier of hy aldus de Belgische natie wilt beloonen •111 dat zy hem met zyne familie, sedert 25 jaren, zoo priuselyk onderhouden heelt EN WIE IS DEN FAMEUSEN PET1TI0NNARIS Dit is zekeren Manfroid, die zich te Gosselies is komen vestigen en daer eene school heeft geopend waerin, gelyk den minister van 'l inwendige gezeyd heeft, meyskens en jongens in 't zelfde lokael toegelaten luierden. Hg hield ook avondschool voor jongens en meyskens en dit wel in eene en zelfde plaets voor de leerlingen van beyde geslachten. Jte ondereenmenging van jonycus en meyskens in een en zelfde plaets, heeft er den minister van 't inwendige hyge- vneyd, is om-soek geweest van eene nog al grooote bezorgd- heyd van wege den eerw. heer Deken van Gosselies Nu, dien sieur Manfroid stuert aen de kamer eene petitie, waerin hy den heer Deken van Gosselies denon- ceert van geweygerd te hebben de meysjes die de school Manfroid byvvoonen, tot de eerste communie toe te laten. De petitie is in zoo beledigende en voor den.heer Deken zoo veragtende bewoordingen opgesteld, dat Rogier zelf ze heelt moeten afkeuren in de redevoering die hy ter ondersteuning van die petitie uytgesproken heeft... Maer Rogier moet den leugenaer gespeeld hebben als hy zegde 'dat den schoolmeester van Gosselies de meyskens en de jongens in afgezonderde plaetsen zette, want den minister van 't inwendige is openlyk komen verklaren «lat de leerlingen van beyde geslachten zich in eene en zelfde plaets bevonden. Rogier moest die daedzaek wel kennen, wyl den tegenwoordigen minislerdie inlichtingen slegts heeft komien vinden in de papieren der instructie die nopens deze zaek, onder het ministerie van Rogier, gedaen isliet is al twee jaren dat die prullen in gang zyn. Den venerabelen Verliaeghen, rekenende op zyne ver- sletene kalkoentroep, deed dan twee voorstellen I" van liet gouvernement een onderzoek te doen doen nopens de feyten in do petitie tegen den lieer Deken van Gosselies aenge- haeld2° van de petitie in de Annates parlementuires te. doen afkondigen Deze voorstellen zyn duydelyk, den Venerabelen is dit mael met geene kromme sprongen omgegaen, hy heeft regt naer liet doel gemiktDe petitie die, volgens de francmacons en zelfs volgens den vremdeling van Arras, onbetamelykeeu beledigende aen randingen beval te, moest, onder de goedkeuring der kamer, in't publiek verschynen, en dit omdat zy gerigt was legen ecnen deftige» priester; 't is nog wonder dat. Verliaeghen by zynen voorstel niet gevraegd hebbe van bedankingen en zelfs eene gouden pen te stemmen voor sieur Manfroid, omdat dezen wael zynen pastor zoo wel had weten door do modder te slepen!Ten tweeden hy wilt dat het gouvernement zou onderzoeken of den eerw. Deken van Gosselies wel of slegt gedaen heeft met te wevgerèn eenige kinderen tot de eerste communie toe te latenAI. Dumortier i stelde voor: 1° tot het dagorder over te gaen; 2" van de iniassehing der petitie in de Annates parlementaires te weygeren. Deze twee voorstellen wierden acngenomen als volgt Den eersten met 57 stemmen tegen 55. Den tweeden met 58 stemmen tegen 54. Zoodat Verliaeghen, geheel beschaemd en spytig van aldus door de mande gevallen te zyn, de ooren introk, den steert liet vallen en stillekens het endeken buyze, dat zoo eensklaps aen zynen snuyter kwam gezet te wor den, met zyn sehortvelleketi dekteWat er al onder dit met francmaoonsehen moortel beplakt schorlvel om ging, weten wy niet, maer 'tgeen wy van goeder hand weten, is dat er den neus van Verliaeghen van onder kwam net als of hy gedurende 14 dagen in pap van lynzaedmeel gelegen had Onder de liberators die voor de voorstellen van den franemacon Verliaeghen gestamd hebben, vinden wy de namen van minister Van Hoorebeke en president Delfosse. Wat Van Hoorebeke aengaet, dezen weet dikwfls niet wat hy doetals er kwestie is van tegen oenen priester of tegen zynen eygen godsdienst le stemmen, dan is hy altyd gereed, maer om te stemmen, met kennis van zaken, over de bevoegdheyd van een wetgevend korps dat zich binnen de palen der grondwet van 1850 moet houden, daervoor is hy, regtuyt gezegdt'onnoozel, niettegen- staendc men zegt dat by advokact is. Alacr ais men ziet dat eenen Delfosse, president tier kamer, die op alle loonon zingt dat hy aen onze grondwettige vrybeden met hert en ziel verknogt is, dat hy oenen regizinnigen verdediger is der ware grondwettige principe», die vooral wilt onafhanglyk en vry van denkwyze zyn, als men ziet dat zulken man, door eene solemnele stemming aide principen der grondwet en hare vrybeden onder' do vceteu trap pelt, dit gaet te verre Weihoe 1 M. Delfosse zou willen dat hel burgerlyk gezag regter worde in zaken die alleen van dcbevoegdheyd der geestelyken is Weihoe hy durft vragen dat eene wereldlyke commissie zou onderzoeken of den lieer Deken van Gosselies wel of slegt gedaen heeft met eenige kin deren tot de eerste communie niet te aenveerden M. Delfosse moet weten dat deze pretentie eene opwar ming is der akten van liet fransch philosophiek parlement van 1790 het geen, wei is waer, er in gelukt is den katho lyken godsdienst in Yrankryk eener. harden, ja zeer harden slag toe le brengen maer 't geen er ook in gelukt is het Jaeobinismus en het Saneulottismus te doen zegevieren maer 't geen er ook in gelukt is Vranktyk in een bloedblad te herscheppen, door het vermoorden van al wat godsdienstig en zedelyk was en 't ge n er cyndelyk in gelukt is eene algemeens verhonrtverklaring van eene ontzetlende'massa goederen te bewerken!Weet M. Delfosse niet dat hot belagehelyk en onmogeiyk is heden eene wetgeving tc willen herscheppen in een geregtshof waer er over het bedienen der HH. Sacra menten moet beslist worden 'T is waerlyk droevig dat den voorzitter der wetgevende kamer aen gansch Europa zulke slegte voorbeelden geeft, en Relgiën doet doorgaen als willende wederkeeren tot de bloedige dagen van vervolging, van ouverdraegzaemhevd der rampzalige jaren 90 Als men overweegt dal het parlementair stelsel overal van zyn gezag verliest en in veel plaetsen zelfs teenemae! vernietigd is, zou men niet moeten onderstellen dat er in Relgiën eene samenzweerit.g gesmeed word 0111 het gezag, 't geen dit stelsel in België» nog heeft, tc ondermynen Ja, men zou mogen onderstellen dat er euue samen zweering gesmeed word om onze eonstitutionnele vry- lieden en aliengskens onze nationaliteyt te vernietigen.... Dat de Belgen op hunne hoede zyn, want den geest des kwaeds is met geheele zakken zaed op weg om geheel den katholyken akker van Relgiën te verderven. Uyt alles wat hier voorgaet, moet men noodzakelyk besluyten 1" Dat onze liberaters de vryheyd van 't onder- wys aenranden, omdat zy willen dat er't gouvernement regter over zy 2° Dat onze liberaters de vryheyd van godsdienst aenran den, omdat zy willen en vragen dat het gouvernement eenen bedieiiuer van den katholyken godsdienst, in de uytoef- fening zyner bedieningen, zou schandvlekken. Dal onze liberaters de vryheyd van onderwys willen vernietigen en een verdervend gouvernementeel onderwys, MET HET GELD DER SCHATPL1GT1GE, bevoordeeligen, dit hebben wy reeds honderdmael bewezen, zoodat wy heden deze taek niet tneer te vervullen hebben en ons by deze enkele aenstipping mogen bepalen. Maer er valt een woordeken te lossen legen do sehandig'ê inbreuk aen de vryheyd van godsdienst, die onze liberators zouden willen plegen. E11 inderdaed, wat eyschten Rogier, Verhaghen met hunne nog overblyvende jaknikkers? Niet min of niet meer dan een nauwkeurig onderzoek naer de reden om welke den eerw. Deken van Gosselies vveygert eenige meysjes tot dc eerste communie tc activeerden. Dees onderzoek zou ttaluerlyk hy den eerw. Deken moeten beginnen, maer wat zou tien Deken antwoorden indien de reden zyner liandelwyze voor hem bestaet in eene gewetensphgt, waerover het hem, op doodzonde en onder straf van vervulling van zyn ambt, verboden is den minsten uytleg, zelfs aen zynen bisschop, te geven Den Deken zou zich moeten bepalen hy het inroepen der onbevoegd- heyd van al wie hem diesaengaende inlichtingen zou komen vragen. Van den anderen kant, indien de reden der handelwyze van den eerw. Deken in kwestie eene zedelyke of gods dienstige reden ware die hy in 't openbaer mag laten kennen, de vraeg is of liet gouvernement, grondwettig gesproken, er aimers zou mogen of koutte» over oordeelen of beslissen dan den eerw. Deken of deszelfs overheyd Kluerbiykelyk neen, want het gouvernement is onbevoegd in deze stof, het heeft noch godsdienst noch zeden, het erkent geenen godsdienst of zeden, de grondwet heeft de algeiteele vryheyd van godsdienst, in princiep, vastgesteld, en 'l is tegen de grondwet dal de liberaters ecu onderzoek tegen den eerw. Deken van Gosselies gevraegd hebben. Men zal ons vragen hoe het dan komt dat liet gouver nement een onderwys geelt als het geenen godsdienst heeft, te meer daer liet onbelwistclyk is dat er noch onder wys noch opvoeding mogelyk zyn zonder godsdienst En wy antwoorden dat liet juyst daer is dat den grooten knoop ligt, dat juyst daer liet kiaerstc bewys is dat de grondwet aen 't gouvernement een onderwys weygert. 'T is 0111 die doorslaende reden byzonderlyk dat wy ons zoo hardnekkig verzetten tegen alle onderwys door den staei gegeven. Had, hy voorbeeld, den school meester van Gosselies eenen gouvernementsouderwyzer geweest, wat zou er gebeurd zyn Op de vraeg van den otiderwyzer, zou een onderzoek hebben koutten plaets grypen, maer den eerw. Deken zou tie vryheyd van godsdienst hebben ingeroepen, hy zou zich pligtshaive agter de grondwet hebben verschanst, en 't gouvernement zou zyne magteiooslieyd op de heiagchelykste wyze hebben moeten verkroppen

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Denderbode | 1853 | | pagina 1