ZONDAG ii JULY 1835. ZEVENDEN JAERGANG. N' 559. AELST, du\ 25 July 1855. Wat willen de Liberaters Welke middelen gebruyken de liberaters om de meesterschap te herwinnen? RET ANGLICANISMS. Petitionnement in Holland. LEVE DEN GODSDIENST! YZEREN WEG. Statie Aelst. VERTREKUREN VAN DEN 9 JUNY 1853. 1° Ten 5 uren 45 min. 's morg. naer Dendermonde, Mechelen, Brnssel, Antwer pen, Leuven, Thienen, Landen, Luyk, Yerviers, Aken, Keuion, Sl.-Truyen, Hasselt. 2° 7en 7 uren 30 minuien dm morgens, naer Uenderinonde, Gend, Kortryk, Hoescron, Iloornyk, Ryssel, Galais. 3<> Ten 11 «ren 30 minuten des morgens naer Dendermonde, Gend, Brugge, Oostende, Kortryk, Mouscron, Doornyk, Ryssel, Galais. 4° 7en 2 uren namiddag naer Dendei monde, Mechelen, Brussel, Aulweipen, Leuven, Thienen, Londen, Luyk, Yerviers, St.-Truyën. Hasselt, Aken. 5o Ten buren 30 minuten namiddag, naer Dendermonde, Gend, Brugge, Oostende, Kortryk, Mouscron, Doornyk, Ryssel, Galais. fio Ton 6 uren 30 minuien des avonds, naer Dendermonde, Mechelen, Brussel, Autwerpen, Leuven, Thienen. 7o Ten 8 uren 30 minuten des avonds, naer Dendermonde, Gend, Mechelen, Brussel, Antwerpen, Leuven, Thienen, Luyk, Yerviers, Akcu en Keulen. CLIQUE SLUM. Van ïkndermonde naer Aelst. 1° Ten 5 uren 'a morgens. 2° Ten fi uren 25 minuten 's morgens. 3° Ten S uren 10 minuten 'smorgens. 4° Ten 12 uren 's middags.—5° Ten 2 uren 40 minuten namiddag. 0° Ten 6 uren 's avonds.7° Ten 7 uren 's avonds. Zullen te Gvsegcm stillestaeji de volgende konvoyen vertrekkende van AF.LST, ten 5 urm 4» minuten 'smorgens, ten 7 uren 30 minuten's morgens, ten 11 uren 30 min. voor middag en ten 2 uren namiddag. Van DENDtRMONDE ten 6 uren 25 minuten 'smorgens, ten 8 uren 10 minuten 'smorgens, ten 2 uren 40 minuten namiddag en ten 7 uren des avonds. Voor alle riglingen moet men te Dendermonde van konvov veranderen. Dit blad veischyul des Zaterdags in den namiddag onder dedagteekening van den daerop volgenden Zondag.—Den prys der inschryving, by trimester, is bepaeld op i l'r. *50 c., dien der uunoncen op 20centimen den drukregel. DEN DENDERBODE Als men acn de liberators vraegt wat zy willen, wat zy wenschen, cu uyt al hunne krachten najagen, dan antwoor den zy dat zy de vryheyd, de verlichting, 't geluk van 'tvolk en meer andere schoone dingen willen en uyt gan- scher herte begeeren. Als men hun dan vraegt wat zy noodig hebben om de vryheyd, de verlichting, 's volks geluk etc. aen Belgiën te bezorgen, dan moeten zy ant woorden De meesterschap in alles en over alles wat er in 't land beslaet. Wy zeggen dit moeten zy antwoorden, om dat al hunne werkingen, al hunne poogingen, al hun geweld, al hunne intriguen, al hunne verleydingen, al hunne schrif ten tot niets anders strekken dan tot het bekomen van die meesterschap dit blykt ktaer en kan niet geloochend worden. Maer, zal men zeggen, de liberaters hebben de meester schap gehad. Ja, zullen wy antwoorden, zy hebben de meesterschap gehad; in 1848 waren alle besturen van de grootste tot de kleynste onder hun dwangbeheer; zy be noemden naer willekeur tol plaetscn, weerdigheden en amb ten dezen of zulken persoon die zich wilde verslaven, gelyk zy naer willekeur afstelden dien of genen welken hunne ge voelens niet wilde omhelzen. Zy maekten wetten die als slavenketens en geesselroeden moesten dienen voor al wie onafhanglyk genoeg durfde zyn de knie niet te buygen voor den afgod van 't liberalendom. Zy stelden een spioenstclsel in waerdoor de vryheyd van denken en spreken gedurig op tortuer wierd gesteld! Eene inkwisitie waer en bv wie men de opvoeding ontvangen had, waer en by wie de ouders hunne kinders ter school zonden, welke dagbladeren er in d'huyzen kwamen, met welke persoonen men verkeerde, of men naer de kerk ging, of men de priesters en den godsdienst durfde eerbiedigen of men durfde vloeken, \s vrydags en zaterdags vleesch eten enz. enz. zulke inkwi sitie, zeggen wy, werkte dag en nacht en was geschikt 0111 't land te liberaliseren of eerder te francmaconniseren, dit is te zeggen om het tot in den grond te bederven. Verder wierden er verpletterende sommen gouds, onder den be- drieglyken sclivn van subsidiën, uytgedeeid om kreaturen te maken, beloften ontbraken er niet 0111 den troep der vastgenagelde slaven door de hoop op een slokskcn uyt het Uberael geldkommeken te vermeerderen. Met een woord, alles wierd aengewend om die meesterschap tc grondvesten en ouverganglyk te maken. Maer de Voorzienigheid die lacht met de ontwerpen der boozen, heeft niet gewild dat eene bende godsverzakers langer het katholyk Belgiën zou zou knellen of het dieper bederven eene schielyke omkee ring doet zich op, die bende valt verpletterd onder 't ge- wigt harer ongeregtigheden en ziet al hare droomeryën in rook vergaen Doch, is die bende wel ontmoedigd Ja, in den grond, maer in den sciiyn, is zy door eene razende wanhoop, door eene bloedige vraekzuciit opgebeurd, zy wilt, kost wat kost, die meesterschap herwinnen, met kracht, geweld, listen en bedrog jaegt zy hare ontsnapte prooy achterna niets word gespaerd want het is eene kwestie van leven of dood... Vooruyt dan schreeuwen de kopstukken, ten stryde misschien zuilen wy er nog in gelukken onze verdunde gele deren wéér aen te vullen en aldus de schande te bedekken die wy zelve op onze voorhoofden gebrandmerkt hebben.... leis wat voor elkeen klaerblykend is, is dat al de batteryën *aa de liberaters-francmacons gerigt zvn tegen den katlio- lyken godsdienst, welken zv aenzien als eene adder die hun 't hert afknaegt. Om dien ontZaggelyken hinderpael van den voortgang hunner booze denkbeelden en verderflyke ontwerpen uyt tien weg te ruyinen, hebben zy als be- kwaemsten middel geoordeeld de godsdienstige gevoelens in 't volk te verzwakken en uyt te dooven, met de bedienaers van den godsdienst uyt te schelden als geld- en heersch- zuchtige vyanden van vryheyd en verlichting, als bloed dorstige dieren die niets anders betrachten dan alles te verslinden. Hiertoe zyn de slechte gazetten opgevuld met woedende predieatiën, met valsche en schrikaenjagende verhalen over de brandstapels, donkere koten, poignards, pynbanken, raders cn andere instrumenten van gruwel en vrccdhevd. Daerby word er rekening op rekening gemaekt, schatting op schatting van 't geen den onderhoud van kei keu, kloosters, priesters cn monikken kost, net als ol er noch kerken, noch godsdienst, noch priesters noodig waren, net als of wy hier moesten leven gelyk de onrede- i lyke dieren Ja, zulke tacl voeren de liberatcrsbladen. Voorleden j zondag was liet Verbond van Aelst van 't begin toi liet eynde 1 met zulke beestigheden opgevuld; en tot overmact van schande, is dit blad niet ternggedeynsd de getuygenis cn j medehulp in te roepen van het Rrugsche Vrije Ja, het j Brugsche Vrye. dien modderpoel die de stinkendste laste ringen en walgelykste beledigingen tegen godsdienst en j geestelykheyd uytwazemt en dit namelyk uyt liaet, vraek- i zucht en wanhoop die deszelfs schryvelaer tegen het pries- i terdom zoekt te verzadigenLet wel op, lezers, als wy j hier spreken over den schryvelaer van liet Rrugsche, Vrye, dan spreken wv over cenen ellendigen afgevallen priester, over een en verfoeyelyken apostaet, die zyn heylig karakter bezoedelt door eene obstinaetslreyd in de booslieyd, die gebukt onder den vloek der 11. Kerk, als eenen anderen Julianus zyne pen scherpt om den Galileër te beledigen en tc vermaledydenE11 zulke getuygenisson roept liet Verbond in 0111 zyne woedende predieatiën cn spoorlooze uvlvallen tegen de geestelykheyd te staven, om het volk te verlichten en de trellëlykhcyd" van het liberalismus te be- wyzenVoorwacr, liet liberalismus moet verre gezet zyn als liet zynen toevlugt moet nemen tot den onderstand van den zoon van den Denderinondschen Pier den Leugenaer Dit zal ons en onze konfrnters moed geven en aen 't publiek doeu gevoelen wal al scliuym der samenleving het klubs- liberalismus in zyne rangen telt en welke mannen door het zelve ondersteund worden 0111 't volk gelukkig te maken. zy alleen op den sabel berustdaerom durven wy zeggen dat den dag op welken de ophooping van alle rykdommen in de handen vau eenige door de fortuyn begunstigde mannen, eenen dag van gevaer zal zyn voor de samenleving, indien die ophooping geen tegengewigt zal vinden in de godsdienstige gevoelens der massa's, gevoelens die alleen bekwaem zyn de ziel te verheffen tot de kennis der ware goederen de magt waerdoor de samenleving nog regt gehouden word, zal welhaést maer eene zwakke hinderpael meer zyn onbekwaem om de overweldigingen van alle begeerlvkheyd legen te houden. A. De beraedslaging die onlangs in het Engelseh parlement plaels gehad heeft, bewvst ten duydelyksten hoe .verre de verkwyuing van den anglieaeuschen godsdienst gekomen is. De Anglo-Saxische natie, die de pretentie heeft de overlevering van het oud Hoornen voort te zetten en zelve de overheerschler der wereld te zyn, beweert ook van eene voorbeeldige godvruchtigheyd te zyn. Wy zullen uyt boven gemelde beraedslaging eens doen zien wat er van die voorbeeldige godvruchtigheyd is. Niets is grootscher noch schooner dan het uytwendige en zelfs het inwendige van de anglicaensehe kerken en byzonderlyk die van Londen. De gebouwen zyn indrukwek kend van buyten, ruym van binnen, met luclitgevers in den zomer en warmkaehels in den winter. Een talryk personneel van priesters, diakens, kosters, zangers, gapers, welge- kleedde en rykbetaelde bank- of stoelzetters, met een woord, niets is gespaerd om eenen bestverordenden dienst te hebben. Er ontbreekt aen den goeden samenhang van die vereenigingen maer eene zaek, te weten GELOOVIGEN... Alen heeft een van die kerken van Londen genoemd die met alle moeyte veertig cn ten hoogstcn vyftig aeiihoorders kon krygen, wel te verstaen, als men het dienstdoende persooueel benevens een half dozyn schoolkinderen mede- rekendeNu, daer den onderhoud ccuer kerk, de beuiffciairc revenues, de jaerwedden der bedienden beloopen tot 20 a 25 duyzcnd franks 's jaers, zoo kost eiken geloo- vigen der anglikaensche kerk jaerlvks 4 a 5 honderd franks. Men heeft eene andere daedzaek nopens de anglicaensehe ministers bygebragt, daedzaek die nog al aerdig is. Zie ze hier Eenen jongeling, bedienden uyt een tnagazyn, gelegen in de omschryving van dry verschillige parochiën, ziek ge worden zynde en den bystand des godsdienst gevraegd hebbende, was het niet alleen onmogelyk eenen der desser- vitors der dry kerken te vinden maer men vond in den wylt niemand die icist te zeggen waer zy woonden!Dit doet begrypen boe bet komt dat er in 't fameus Engeland zoo vele duyzende menschen zyn die, volgens de belydenis van graef Shastisbury, noyt van God hebben hooren spreken, die niet weten dat zy eene ziel hebben, die leven en sterven in de volkomenste en onverwinbaerste onwelenheyd van alles wat godsdienst cn zedeleer betreft. Nogtans 't is dit zelfde Engeland zonder geloof, zonder godsdienst, 't geen de wereld wilt bestieren en eenen trouweloozen oorlog voert tegen 't geloof zyner voorvadi rs. Zyne magt kan noch duerzaem noch uytgestrekt zvn, omdat De rampzalige schandwei die liet liberalers-francmaQons- miuslcrie van Holland legen de vryheyd van geweten en godsdienst heeft voorgedragen, beangstigd geheel Holland, in zoo verre, dat er van alle kanten des ryks kalme inaer krachtdadige vertoog schriften lot 's konings troon gezonden worden om de intrekking van dit hatelyk ontwerp af te smeeken. 'T is ongelootlyk, zeggen de hollandsciie beriglen, met welken geestdrift, niet welke eensgezindheyd de verdraegzame en treffelyke protestanten zich verhaeslen hunne handleekens nevens die der katholyken op de petitiën te stellen, omdat deze eerste al den partygeest, al het onregtveerdigc van die wet naer weerde schallen. De pelionna- rissen zeggen ronduyt doch met weerdigheyd en moed dal zy zich aen die wet noch konnen noch mogen onderwerpen omdat er hun geweten zou door geprangd, gefolterd cn verkracht worden. Zal den koning, by deze algemeene beweging, naer den slechten raed zyner ministers luysteren en de wet met geweld doen doordryven? Ofwel zal by aen den angstkreet zyner onderdanen gehoor geven en die wet van ongeregtighcyd voor allyd in den vergeetboek doen plaetscn Het eerste zouden wy moeyelyk konnen onderstellen, omdat wy denken dal hy toch eenige vrienden heeft die hem hel jaer 1829 zullen voor oogen leggen. Dan ook pciilionneerden de Belgen nagenoeg voor de zelfde zaek de ministers van koning Willem blinddoekten hunnen vorst, den vorst bleef hardnckkiglyk weygeren, en wat kwam er vau?Hy bekloeg zyne hardnekkige weygering, maer wanneer? Als hel te lael was, als hy de schoonste perel zyner kroon verloren had Wal de tweede vraeg betreft, daerop konnen wy slechts ant woorden met den vurlgen wensch uyt te drukken dat den koning van Holland zyne eygeue belangen wel zou raedplegen, opdat hy, door de naleving van de grondwet die hy bezworen heeft, steeds de liefde en getrouwlicyd zyner onderdanen zou verdienen en hun aldus, door zyn goed voorbeeld, aenwakkeren en hem meer en meer verkleefd maken. Denken ondertusschen de fraucmagous- minisiers door geweld en verdrukking den katholyken godsdienst te vernietigen, zy zyn mis, want gesteld onder de bescherming van Hem die beschikt zoo wel over het lol der volkeren als over het leven van den worm, zal dien godsdienst toch blyven en bloeyëu al stonden er nog honderd millioenen Luthers, Calvyns, Voltaire's en Rousseau's te gelyk opOpt ijuly waren er reeds 466 petitiën ingediend en nog gedurig gaet hét petition nement met veel geestdrift voort. liet is niet een levendig gevoelen van blydschap dat wv zondag lest ooggetuyge zyn geweest van eene godsdienstige plegliglievd die hier den diepslen indruk gedaen heeft en voorzeker hare vruchten zal dragen. Heeds acht dagen te voren hadden wy aengekondigd dat 11. den Bisschop van Gend, lenig van zyne revs naer Hoornen, op zondag lest in onze parochiekerk pontiiicalyk de hoogmis zou celebre ren en nadien de pauslyke benedictie geven, eene bvzon- dere gunst die onzen achtbaren opperherder van Zyne Hevligheyd den Paus voor de geloovigen van zyn bisdom heeft afgesmeekt en bekomen. Dry dagen Ie voren bad onze ieverige geestelykheyd door krachtdadige vermaningen en sermoenen de geloovigen tot liet verdienen van den Vollen Allaet, aen de pauslyke beuedictie vastgehecht, voorbereyd, en zoo groot was den toevloed tot de biechtstoelen, dat de biechtvaders onzer hoofdkerk benevens al de priesters der succursalen onzer stad de eerw. Paters Jesuiten medebe- grepen, met liet krieken van den dag tot diep in den nacht en een groot deel van den zondag hebben gezeten om de ge- Ibovigen te hooi en... Echter was het er Verre af aide men schen van goeden wil te konnen voldoen hadden er een dozyn biechtvaders meer geweest, het zou nog onmogelyk ge weest zvn het werk af te doen, zoodanig is het waer dat den godsdiensligen geest in onze stad nog allerlevendigst is en het vaderlyk hert van onzen bezorgden bisschop komt verkwikken,. Op den dag der groolc plcgtigheyd, is onzen eerweerden

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Denderbode | 1853 | | pagina 1