ZONDAG 31 JULY 1855. I JAERGANG. Nr 360. AELST, den 50 July 1855. De Indépentlance van Rogier en den Journal des Débats van Guizot. Wat doet de lndépendance in het Hollandsch vraegstuk Wat doet den Journal des Débats Al de weldaden komen van hei liSjeralismus Onderwys en begryp van 't volk. En wat leert de ondervinding VZi;itl WE£. Static Aelsl. VERTREKUREN VAN DEN 1 AUGUSTY 1885. 1° Ten 5 uren 45 min. 's morg. na er Denderraonde, Mechelen, Brussel, Antwer pen, Leuven, Thienen, Landen, Luyk, Yerviers, Aken, Keulen, St.-Truyën, Hasselt. 2° Ten li uren 30 minuten des morgans noer Denderuionde, Cend, Brugge, Oostende, Kortryk, Mouscron, Doornyk, Kyssel, Calais. 3° Ten 2 uren namiddag naer Dentin monde, Mechelen, Brussel, Antwerpen, Leuven, Thienen, Landen, Luyk, Yerviers, St.-Truyën. Hasselt, Aken. 4» Ten 5 uren 30 minuten namiddag, naer Denderuionde, Gend, Brugge, Oostende, Kortryk, Mouscron, Doornyk, Uyssel, Calais. 5° Ten 8 uren 30 minuten des avonds, naer Denderuionde, Mechelen, Brussel, Antwerpen, Leuven, Thienen. CLIQUE SUUM. Van llendermondc naer lolst. morftens. 2° Ten 8 uren 10 minuten 's morgens. —3° Ten 12 Jdags. 4° Ten 2 uren -40 minuten namiddag. 5° 1° Ten 5 uren 's m uren 15 minuten 's Ten 7 uien 's avonds. Zullen te Gysegen» slillestacn de volgende konvoyen vertrekkende van AF.LST, ten 5 uren 45 minuten 's morgens, ten 7 uren 30 minuten 's morgens, ten 11 uren 30 min. >oor middag en ten 2 uren namiddag. Van DENDKKMONDE ten fi uren 25 minuten 's morgens, ten 8 uren 10 minuten 'smorgens, ten 2 uren 40 minuten namiddag en ten 7 uren des avonds. Voor alle rigtingeu moet men Ie Denderuionde van konvov verunderen. Dit blad verscliynt des Zaterdags in den namiddag onder de dagleekening van den dacrop volgenden Zondag.—Den prys der inschrvving, by trimester, i3 bepacld op 1 fr. 50 e., dien der annoncen op 20 centimen den' drukregel.' DEN DENDERBODE Deze twee dagbladen zyn van eenen en zelfden kaliber; zv volgen zoodanig dezelfde gédragslyn, dat men zou zeggen dat het eenen opstel is. Als men ze wilt gelooven, behooren zy beyde tot de denkwvze der Conservateurs, zy zyn voor het koningdom en tegen de Volksverleyding, tegen het Commu- nismus, tegen het Socialismus, tegen liet Republicanismus; zy .schynen altyd die gevaerlyke leerstelsels te bevegten. Maer als den katholyken godsdienst in 't spel komt, dan spannen die zelfde bladen te samen 0111 het schandschryven en lasteren der socialistische francmaeonsclie drukpers te versehooncn en goed te keuren. Wat den paryssehen Journal des Débats aengaet, dit zal niemand verwonderen als men zal weten dat by «ytsluy- telyk opgesteld is door protestanten en onder den invloed staet van Guizot die, door zyne slechte en goddelooze leerstelsels, aen Vrankryk oneyndig kwaed heeft toegebragt. De dweepzucht van Guizot's secte is zoo overheerscliend, dat zy alle staetkunde goedkeurt, hoe slecht, hoe onvader- landsch, hoe ruststoorend zy ook zy voor zoo veel zy maer te velde trekt 0111 den katholyken godsdienst te vervolgen, te lastereir-5n te verdrukken. Zonder 1111 te onderzoeken wat godsdienst de mannen der lndépendance hebben (misschien geenen) moeten wy echter aenstippen dat zy den zelfden stempel draegt als den Journal des Débals't is te zeggen den stempel der verleyding en trouwlooslievd als er kwestie is den oorlog aen den katholyken godsdienst te doen. Als wy dit wel overleggen, dan komt liet ons hoogst bevremdend voor dat er nog treffelyke en godsdienstmin- nende l'amiliëii gevonden worden die de lndépendance in hare liuyzen toelaten. Wy aerzelen geenzins te zeggen dat de lezing van dit blad zoo gevaerlyk of nog gevaerlyker is dan de lezing van menigen boek welken met liet merk van doomenis in den index van Rooulen geschandvlekt staet. is aldus dat weldenkende persoonen, zonder het te weten, zonder het te willen, veel kwaed aen de goede zaek doen en meermaels oorzaek zyn dat de goede ver standhouding lyd onder de Conservateurs; misleyd door de arglistige drogredens der lndépendance, zyn zy of koud of onverschillig als 't er op aenkomt 0111 de goede leerstelsels te verdedigen en als zy zich moeten vereenigen 0111 hunne tegenstrevers te bestryd'en. Wy hebben het reeds verschevde mael gezegd en moeten hel herhalen dat, ofschoon het de demagogische of revo- lutionnaire party zy die het ministerie Thorbeke in Holland omgeworpen heeft omdat liet verdraegzaem en grondwet- lievend was, is die party ondersteund door de lndépendance dit Rogiersblad juyclit de grondwétsclieudende akten dier slechte party toe, hel miskent en veracht de handelwyze van den heyligen Stoel van Roomen, liet beschuldigt den paus van overweldiging, van heerschzucht, ruststooring etc. etc. dit alles omdat den II. Vader aen de katholyken van Holland bisschoppen heeft verleend gelyk het hem, krachtens de grondwet, onbetwistelyk geoorlofd was. My slaet den zelfden weg in met dees verschil dat hy bovendien trouweloos genoeg is het publiek poogen op te vyzen dat de katholyken van Holland het rampzalig wets ontwerp van gewetensverkrachting en grondwetschending goedkeuren, daer er honderd duyzend bewyzen zvu die deze schandige leugen en bedriegery tegenspreken, fen 0111 de niaet der slechte trouw te doen oyerloopen, zoekt dit blad, door zyne gewoOnlvke drogrede van orde cn openbare rust, de party Thorbeke te doen aenzien voor een handvol ellendige volksbedriegers die logen de rust van den staet samenzwoeren en 't koningdom willen vernietigen. Zie daer hoe verre de onverdraeg/.aemheyd der liberatcrs- protestanien gaet. Al hunne balteryën zyn gerigt tégen den godsdienst onzer voorvaders, dien godsdienst ligt hun lood- zwaer op liet hert, hunnen algemeenen vyand is den Room- sclien Stoel, 'tis den eerloozen die moet verpletterd worden... In deze taek gaen de lndépendance van Rogier en den Journal des Débats van Guizot hand aen hand en onder steunen zy het sohuym van de vuygste driftenE11 wilt men die schryvers gelooven, zy zyn hetere-katholyken dan den Paus zelf. Indien men eenen splinternieuwen door 't gouvernement betaelden predikant, die in 't Verbond van Aelst de lofspraek van het ten beene versleten liberalismus verkondigt, wilt gelooven, dan is liet liberalismus de fonteyn waer de vol keren alle weldaden moeten gaen putten. Volgens dien wyzen predikant, zyn er in die liberale fonteyn groot- lieyd, voorspoed, voortgang, zedelykheyd, liefde (Ier orde, verstand, welsprekendheid, vaderlandsliefde, regtveerdig- heyd, vryheyd, goede opvoeding, zedeverfyning, bescha ving, tot de gaven van den 11. Geest toe met g'heele eeniers te scheppen, zoodanig dat een volk maer hoeft liberacl te worden om gelukkig te zyn Aen het wederleggen van zulken zeever tyd en plaets verspillen, zou eene welge- conditionneerde'domheyd zyn, daerom zullen wy enkelyk aen dien man zeggen dat het spytig is voor 't liberalismus dat de negen tiende van 't land slechts naer die fonteyn gaen om er te doen wat gedaen word SUR LES LIEÜX waervan den gouverneur De Jaeglier over twee of dry jaren gesproken heeft. Nogtans daer den nieuwen volksver lichter over het onderwys en begryp van 't volk breeder uytwyd en beloolt er nog op te zullen weerkeeren, in hoop van Meester Elankaert's school, waer in hy dagelyks ver keert, wat te doen aengroeyën, zullen wy hieromtrent ook een woordeken meer lossen en den vent eens kort op de hielen zitten. WAT IS I1ET ONDERWYS? Het onderwys of de opvoeding is de ontwikkeling der geestvermogens van den mensch. Het onderwys of de opvoeding van een kind gelykl aen eenen plantenkweek; de kindsheyd van den mensch is eenen grond die vruchten voortbrengt volgens deszei Is goede ol slechte bebouwing. Is de bebouwing goed geweest, de vruchten zullen goed cn aengeiiaem zyn is zv slecht of zorgloos geweest, de vruchten zullen slecht en bitter zvn.... E11 wat is er noodig voor de goede bebou wing Familievaders, geef wel acht op' 't geen wv u gaen zeggen, verliest liet noyt uyt d'oog, want er zullen tyden in uw leven komen op welke de ondervinding u zal lee'ren dat ons gezegde door d'onbetwistelykste daedzaken zal ge- staefd worden. Wy zeggen dan ronduvt dat den heyl- zamen en verkwikkenden dauw van den godsdienst alleen in staet is om goede vruchten uyt liet onderwys of opvoe ding te plukken; want een onderwys zonder godsdienst aen een kind geven, is in zynen boezem een jong serpent opkweeken welks vergift met den tyd aengroeyt; een onderwys zonder godsdienst aen een 'kind geven, is het zelve pramen te wandelen op eene met ys bevrozene afhel ling tlie naer eenen afgrond leyd en een ongodsdienstig onderwys aeii een kind geven," is het zelve met geweld jagen in een hok van verhongerd© lygers. Nu, den volksverlichter van 't Verbond pryst het liberuel onderwys aen en schetst het af als het eenig doelmatige, als liet eenig verstandige, als het eenig zedeverfynende, en als alleen bekwaem zynde om de opkomende jeugd en 't vaderland gelukkig temaken!! E11 waerom kent dien schryvcr al die schitterende hoedanigheden aen 't libera- tersonderwys toe Omdat het een onderwys is 't welk aen geen hoegenaemd godsdienstig toezigt onderworpen is omdat het liberatersonderwys zich ganscli en geheel af- scheydende van het geestelvk gezag der 11. Kerk, alle soorten van leeringen, alle slach van godverzaketide grond stellingen aen de jeugd inboezemt, immers omdat dit onder wys den godsdienst beschimpend over 't hoofd ziende) tot den zelven zegt ik wil van u niet, ik veracht uw gezag, uwen invloed en alles wat mét 11 in verband slaet.... OndeiTussehen werpt den zelfden gewaenden volksver lichter eenen blik van versmading, hoon en laster op liet katholyk onderwys, poogende hetzelve te kort te doen met het als bekrompen, verstandeloos iichtdoovönd en gecst- vérstompend uyt tc schelden, en dit eeniglyk omdat er den katholyken godsdienst en bygevolg de liefde tot de deugd en den afschrik der ondeugd 111 geleerd word; omdat het katholyk onderwys meestal door geostelvken gegeven word die zich tot eer, vertroosting en pligt rekenen in punten van geloof en zeden te gehoorzamen aen den H. Stoel van Roomen welken, door God zelf geplaetst op de puynen van het heydendom, zyne lichtstralen tot de uvlerste punten der aerdo uytschiel.... o Of de ouders zich naer de woorden van het Verbond of naer de herhaelde raadgevingen van den Denderbode dienen te schikken, zullen wy hier door de ondervinding laten be slissen. Die wyze leermeestersse kan er veel heter dan wy °f 't Verbond over redeneren de ondervinding komt altyd met daedzaken tegen welke alle drogredenaars zich nutte loos den kop vMiryzelen Wat voor jongelingen komen er uyt de gestichten waer alle godsdienst en zedeleer buylengebannen zyn, waer alle soorten van lezingen toegelaten zyn, waer er grondstelsels- worden geleerd die den schryvelaer van 't Verbond belyd en hemelhoog verheft? Eylaes die jongelingen komen er uyt met eenen door vooroordeelen verbysterden geest, met een hert ganscli verslaafd aen noyt verzadigde driften, met eenen vastberaden wil van tegen al wat zedelyk en gods dienstig is den oorlog tc voeren, cn doorgaans zonder verstand maer altyd met eene hooveerdigc pretentie die voor niemand wyken zouZyn de ouders wel bemiddeld, hoe dikwils ziet men die middelen niet verteeren in heyme- lyke of openbare losbandigheden. Zyn de ouders weynig bemiddeld, die zonen zoeken en herzoeken 0111 zich geld te verschaffen ten eynde hunne ondeugende neygingen te konnen voldoen hiertoe zullen zv er niet naer zien het zweet en bloed hunner ouders uyt te persen, linn te be driegen en te bestelen, de schandvlek hunner familie en den eersten nagel van vaders of moeders doodkist te worden. Vermaningen, smeekingen en tranen der ouders worden voor niets geteld, die ongelukkige zonen gaen altyd voort, zy werken met eenen verdobbelden iver om hunne levens dagen te besnoeyën, en nauwelyks hebben zy een luttel tal jaren in de wyde wereld doorgebragt, of zy zyu stokoude verslctene mensclien die dikwils in 't heyinelyk meer af"e- zien hebben dan eenen martelaar. Hoe veel zyn er niet die zullen moeten zeggen Dender bode, gv hebt gelyk, gy hebt zoo dikwils van de jammer- lykste schandtooneelen in onze familiën oog- en oorgetuyge geweestgv liebt zoo dikwils belydenissen gehoord die óns door de akeligste omstandigheden wierden uytgeperstgy hebt ons mënigmael zaken voorzeyd welkers droevige verwezenlykiiig niet alleen ons zelve maer bovendien nog onschuldige kinderen en kleynkinderen verpletteren en vernietigenHoe veel zyn er niet die in hun hert oneyndig meer zullen zeggen dan wy hier tc verstaen geven en die alles moeten toesehryven aen de slechte, aen de ongodsdienstige opvoeding die zy in hunne eerste jaren, ontvangen hebben. Had men limine kwade neygingen in 't eerste beteugeld in plaets van de zelve onversclnliig aen te zien, in plaets van ze, door slechte voorbeelden, gevaerlyke lezingen en verdervende leeringen, aen te vuren, noyt zouden zy zich dit en geen toeval, déze en gene kwael die hun nu, vóór hunnen lyd, ten grave sleept, hebben berokkend met een woord, zy zouden gelukkige levens dagen doorbrengen terwyl zy 1111, tot last aen de familie, tol last aen zich zelven en tot schande der samenleving een ellendig bestaen slvlen Af elligt zull^i verstandelooze persoonen zeggen dat den Denderbode overdreven is, dat hy alles met een kwaed 00" inziet cn bovendien dat dit alles hier niet te pas komt. Aen deze zullen wy antwoorden dat den Denderbode verre beneden de waerheyd blyft, dat liv niemand praemt zvne gezegdens te gelooven, maer dat er, ter zake van ongods dienstige opvoeding, niet genoeg kan gezeyd worden om de ouders tegen derzelver vreeslyke gevolgen te waerschotiwen. AYdt men ons niet gelooven, dat men luysterc naer de zedebeden end<' en geloofsverzakcnde racdgevingen van 't Verbond en dat men verder verwachte wat er van komt. Dit zyn al de komplimeuten die wy er aen maken AY at wy er echter willen byvoegen, 'is dat men zich niet hoeft te beklagen als het Ie laet bcklaegd is byzonderlvk hier waer men voorafgaendelyk gewaersehouwll is. Moet Belgian oyt zyne nalionaliteyi, zyne onafhanglykhévd, zyn nestaen verliezen, het volksbederf zal er dc eenige oorzaek

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Denderbode | 1853 | | pagina 1