ZONDAG 27 NOVEMBER 1835.
ACHTSTEN JAERGANG. WW.
Gevolgtrekking
VAN DENDERMONDE NAER AELST.
AELST, den 26 Aovembeii 1855.
Wy ook raoelcïi de vermaningen doen kennen.
De debatten der Kamer.
Kwestie der Levensmiddelen.
YZEREN WEG. STATIE AELST.
VERTREKUREN VAN DEN 21 OCTOBER 1853.
1«> Ten 7 uren 45 minuten (l»s morgens naar Dendermonde, Gend, Brogue
0o3lende, Koriryk, Mouscron, Doornyk, Kysscl, Calais.
2° Tm 9 urén 10 min. 'smorg. tiacr Dendermonde, Mechelen, Brussel. Antwer
pen, Leuven, Thienen, Landen, St-Truyën, Hasselt. Luyl, Ver\iers, Aken, Keulen.
3» Ten 3 uren namiddag naer Dendei monde, Mechelen, Brussel, Antwerpen,
Leuven, Thienen, Landen, St-Trmën, Hasselt, Luyk, Vervier, end, Biugge, Oostende.
4o Ten 5 uren 20 minuten namiddagnaer Dendermonde, Gend, Brugge
Oostende, Kortrvk, Mouscron, Dootnyk, Kyssel, Calais.
5« 7 en 8 uren 15 minuten des avonds, naer Dendermonde, Mechelen, Brussel,
Antwerpen, Leuven, Thienen, l.uyk, Yerviers, Aken, Keulen en Geud.
CU'QUli SLUM.
Ten 7 ur. 00 m. 's morgens.2"> Ten 8 uren 30 minuten 's morgens. —3° Ten 12'
ur»n 10 minuten middags. 4° Ten 4 uren CO minuten namiddag. 5<>*Ten 6
\iren 10 minuten 'i avonds.
Zullen to Gvsegem stillestaen de volgende kouvoyen vertrekkende van
AFXST, ten 7 uren 45 minuten 's morgens, ten 3 uren en ten 5 uren 20 minu
ten namiddag.
VanDENDEHMONDE ten 8 uren 30 minuteo'smorgens, ten 4 uren 00 minuten
namiddag «mi ten 0 uren 10 minuten des avoixüs.
Yoor alle riglingen moet men te Denderiaonde von konvov veranderen.
Dit blad verscliynl des Zaterdags in den namiddag onder de dagteekening
Van den dacrop volgenden Zondag.Den pry stier inschryving, by trimester,
is bepaejd op 1 Ij-. 50 e., dien der annoncen ojr SÖcentimeu den drukregel.
DEN BENDEEBODE
Ter gelegenheyd der processie en overbrenging van het
li; Crucifix van Catnpu-Vaccino, heeft den hevligen Vader,
Pius, IX, eene aenmerkensweerdige redevoering uytge-
sproken. De beperktheyd van ons blad laet niet toe dit
uytgebrevd stuk at' te kondigen evenwel zullen \vy er
eenige voorname zinsneden uyt overnemen.
'Wilt gv weten heeft den H. Vader uytgeroepen, hoe
den vyandigen menscht het aenlegt om aldus de ver-
woesting in den akker van den familievader te brengen,
in den akker der Kerk en der wereld, om bet goed zaed
cc van 't Evangelie onder 't onkrnyd der slechte leeringen
cc te versmachten De Kerk deed er ons over eenige dagen
de geschiedenis van lezen in den profeet Ezechiel
Waerom heeft uwe moeder, die eene leeuwin is, onder
c< de leeuwen gerust en in 't midden der leeuwen hare kleyum
cc opgevoed Zij heeft een harer kleynen uytgeleyd en 't is
cc eenen leeuw gewordenen hg heeft geleerd zyne proey
aen te vullen, en menschen te verscheuren
De aenhaling van dezen tekst, gedaen met eene zeldzame,
vurige verbeeldings- en oordeelskracht, is in den mond
van Gods stadhouder het treffendste tafereel geworden
der verwoestingen welke in de wereld zyn aengerigt door
den vyandigen nienseh door dien leeuw die de menschen
verslind, door die francmaoonssecte die al wat godsdienstig
en zedelyk is zoekt te verleyden te bederven, die het laetste
gevoel van godsdienst en zedelykheyd van de uerde zou
willen doen verdwynen, die niels anders droomt dan ver
nieling en goddeloosheyd.
Welke zyn deze, heeft vervolgens d'-n H. Vader gevraegd,
die het meest blootgesteld zyn de slagtolfers van den vyan
digen mensch, van den verslindenden leeuw te worden
Het II. Schrift zegt het ons wederom in den boek der
wvsheyd Den li. Geest toont ons wat er geworden moet
van liet buys van den lafhertigen en van den dwazen. Zy
zyn vol onrust, schande en puynen het zyn proeyën die
geheel gereed zyn, en welke den vyandigen mensch aengrypt
zonder wederstand en verslind zonder verweering.
cc Den lafhertigen is dezen die zich de christelvke onder-
wyzingen zyner kindsheyd en zyner jongheyd niet meer
<c errinnert't is dezen die zvne godsdienstige pligten
verwaerloost't is dezen die den weg vergeet naer den
cc predik- en biechtstoel en naer de II. TafelHet
cc huys van dergelyken mensch helt naer zynen ondergang,
cc naer den godsdieustigen en zedelyken ondergang en
cc alzoo ook naer den stolfelyken ondergang, want de
cc lafhertigheyd doet de schitterendste fortnynen vallen,
cc Welk is den dwazen Den dwazen is dezen die de
bedrieglyke stem der dwaling aenhoort die zich laet
verleyden door de bedriglyke aenloksels der nieuwigheyd;
die de leugenachtige leerstelsels door den geest der eeuw
cc uytgevonden, aenhangt die zich naer alle winden van
cc leeringen keert die m de Kerk niet meer gelooften
die de oor sluytende aen de slemme van God, dezelve
opent aen den vyandigen mensch
De ontwikkeling van dit gedacht heeft het grootste deel
uytgemnekt der panslyke aenspraek. Den II. Vader heeft er
praktische onderriglingen uyt getrokken die de kennis der
bedorvendheyd en ongodsdienstige gevoelens van dezen
tvd, de kénnis der gevaren waeraen hel kntholyk geloof is
blootgesteld, de kennis der strikken die aen 't zelve ge
spannen worden, hem toegelaten heeft met eene verbazende
waerheyd en bewüiiderensweerde eenvoudigheyd aen de
versehillige noodwendigheden >nzer dagen toe te passen.
Eenen ooggetuvge heeft, aen den korrespondent van een
fransch blad gezegd dat den 11. Vader geen Idler geschre
ven had alles was ingeving Pius IX is begaefd met
eene groote welsprekendheyd ook heeft zyne aenspraek
geen oogenbiik opgehouden de herten en geesten der
duyzende gelonvigen te vervoeren voegt by deze schitte
rende welsprekendheyd de aeutrekkelykheden en de magt
van Pius IX, de ontzagwekkende majestevt van zynen blik,
de groote verdiensten die hem kenschetsen, de heyiigheyd
•van zynen persoon welken spreekt aen geheel de wereld in
naem van J. C. Wiens opvolger en stadhouder hv is, en gv
zult gevoelen welken indruk de woorden van den II. Vader
op de menigte gedaen hebben. Gok, voegt er den korres
pondent bv, als Pius, op 't eynde zyner treffende rede
voering, de banden en oogen ten hemel verhief en vervol
gens zync aen hoorders zegende, zyn allerhoofdën en knien
gebogen, en al de herten hebben eenen stroom van omiyt-
sprekelyke genade en verkwikking gevoeld. 'T was voor-
zeker 't werk van den II. Geest die door den mond van j
zynen dienaer gesproken had.
Het kwaed, dat heden over de aerde zweelt, moet voor
zeker groot en gevaerlyk zyn dan dat de Goddelvke
bermhertigheyd er ons komt over verwittigenden
helsehen geest moet voorzeker buytengewoone listen be-
rfeyden en eenen magtigen toestel van verderf en verleyding
gebruyken dan dat den hemel ons zoo ernstig door liet
orgaen van zynen eerbiedweerden Sleutcldiager, vermaent,
opwekt en aenspoort om ons tegen de hedendagsche dolin
gen en zielmoordend vergift te wapenenJa, dit alles
moet zoo zyn en 't is ongelukkiglyk niaer al (e zeker zoo,
doch er zyn er veel die het niet bemerken, zelfs onder deze
die hunne godsdienstige gevoelens nog niet verlaten
hebben..Dit kwaed, dit gevaerlyk en zieldoodend
kwaed bestaet voornameiyk in de slechte schriften, in de
zedelooze theaterspelen, in een ongodsdienstig onderwys,
in die verwoedde uytvallen tegen het 11. Geloof, alles wat
op onze dagen, tot schande strekt van 't land eirde samen
leving met eenen gewissen ondergang bedreygt
Men brengt meermaeis by dat die schriften, die theater
spelen, dit onderwys eene ontwikkeling geven aen de
openbare verstandvermogéns, dat zy de beschaving en
verlichting uytbreyden maer dit zyn valsche voorwendsels
waervan den boozen geest zich bediend 0111 des te gemak-
kelyker het hert en den geest der menschen te konnen
bederven. Hy weet immers wel dat er geene ware onder-
rigting in zit en dat dit alles slechts een stookvuer is der
driften het welk eens in brand geraekt, zyne vernieling
voortzet en alleen ophoud als liet geene ontvlambare stof
meer ontmoet
Dat de treffelyke en zedoniinnende ouders wel
toezien wat gazetten en boekskens zv in buys nemen dal
zy wel overwegen in welke onderwysgeslichlen zy hunne
kinderen plaetsen dat zy er tweemael aen denken eer zy
hunne zonen en dochters geleyden naer theaterspelen gelyk
de Dame uux Camélius, 'l spookt in huys, le luit d'annesse,
Clotilde, le tigre du Bengals en meer andere stukken 'waerin
tafereelen van wulpseheyd en overspel, van bloedsohending,
zelfsmoorden en doodslagen met de meeste schaemteloosheyd
worden ontrold, en waeraen ontucht en boosheyd brevetten
ZEDELYKE BELANGEN.
'T is gewoonlyk uyt de woorden dat men over iemands
gevoelens kan bordeelen dus laet ons zien wat onze
ministers hebben gezegd in de weynige béraedslagiiigeu die
plaets gehad hebben.
In de beraedslaging over het adres in antwoord op de
troonrede losle Al. Verhaeghen een woordeken 0111 de
inzigten der ministers te peylen. Gelyk het te voorzien was,
waren het gouvernementeel onderwys en de nieuwe wet over
de liefdadigheyd het voorwerp zyner interpellatie. M. Ver
haeghen wilde uyt den mond des ministers weten hoe verre
het vraegstuk van het godsdienstig onderwys met de bis
schoppen gevoorderd was. Minister Piercot vcrha'è'stte zich
aen den Venerabelen der fraiicmaeons (e antwoorden
cc dat er nog niets met de bisschoppen vereffend was
maer dat hv mogt zeker zyn dat liet gouvernement in
cc geener vo°ge zal afwvken van de grondstellingen der
organieke wet op H middelbaer onderwys.
Dit was alles gezegd, 't was verklaren dat hy ia den
zelfden weg zon blyven dien AI. Rogier ingeslagen had,
en dat alle overeenkomst met het geest ;yk gezag zou
onmogelyk zvnOak liet Ai. Verhaeghen zyne tevre-
denhevd blyken met zich in de handen le vryven cu door
oogwenken aen deze der komperen ie antwoorden.
AI. Eaider, minister van justicie, insgclyks de interpellatie
van AI. Verhaeghen beantwoordende, zegde dat hy hoopt
dat het wetsontwerp op de fundatiën cu hel bestuer der
weldadigheydsgestichtcn zal goedgekeurd worden door deze
die willen dat de openbare liefdadigheyd en de ofiri: 1
liefdadigheyd zoo wel als de fondiUir.i geregeld v, ,g d. u.
Deze woorden zvn klaer genoeg 0111 te verstaen dat den
minister heeft willen zeggen dat het wetsontwerp aen de
wehschen van 51. Verhaeghen en zyne party zal beant
woorden, en dat het ministerie van gedacht is gelyk M.
Frère, van narnelyk de goederen der arme en de uylvoering
der fundatiën onder 't gezag van 't gouvernement te
brengenAlaer wat zal de kamer doen Wy wagten.
STOFFELYKE BELANGEN.
I11 de zelfde beraedslaging heeft 51. Dumorlier dringender
wyze gevraegd dat er dadelyk krachtdadige maetregels
genomen worden 0111 de krisis der levensmiddelen te doen
ophouden. Onder andere middelen stelde den achtbaren
spreker het verbod voor van granen uytte laten gaen.
En wat antwoordde 51. Piercot?
Dat het den oogenbiik niet was om over de granen en
cc de noodwendigheden des lands te spreken dat hy gerust
cc was over de bevoorradingen die 't land zou konnen be-
cc noodigen en dat bet aen de liberale wetgeving nopens de
granen was dat wy de rust moeten toeschryven waerin wy
leven dat men ongelyk heelt 't gouvernement vcrant-
cc woordelvk te maken voor de krisis der levensmiddelen,
cc dat het al gedaen heeft wat mogelyk was 0111 de krisis
cc tegen te houden eet.
Indien 51. Piercot en het mimsteiie gerust zyn over
's lands toestand,'1 land is niet gerust, deze die honger
hebben en zonder geld zyn oni zoo "VTuer brood te koopen
zyn niet gerust, deze die gedurig den prys van het brood
zien verhoogen en 't graen uyt 't land trekken zyn niet
gerust
cc Weest gerusl, zegt 51. Piercot nog, wacht nog eenige
cc dagen, de statistieke inlichtingen die tegenwoordig in de
cc drukkery zyn zullen u bewyzen dat 't land geen agter-
denken moet hebben over den staet der bevoorradingen.
5Yy weten dat den oogst gedeeltelik mislukt is en dat wy
cc gedwongen zyn in den vremden te koopen, maer weest
•c gerusl, betrouwt 11 op ons, gy zult meer vrandc granen
cc ontvangen dan gy noodig hebt.
Maer 51. H. De Brouckere spreekt niet gelyk zynen
ambtgenoot, integendeel by zegt teenemaèl liet, tegenstry-
dige. Hoort de woorden die hy in de kamer heeft
uylgesproken
11 De krisis komt, volgens mv, veel min uyt den gebrek-
cc kigeu oogst dan uyt de politieke omstandigheden waervan
cc wy getuygeu zyn, ook zoo haesl den toestand van den
cc oorlog zou eyndigen, zouden er dadelyk vele aenvoeren
van granen zyn.
Wy zyn nieuwsgierig te zien of de statistieken van 51.
Piercot zullen konnen te weeg brengen van de Turken met
de Bussen niet meer te doen vechten of om hel turco-russisch
geschil te vereffenen.
Indien de maetregels en de redevoeringen der ministers
over 's lands noodwendigheden slechts eenen belagchelykén
kant hadden, wy zouden anders niet doen dan er meö spot
ten maer 't gevaer waerin zy 't land brengen, is te ernstig,
wat de utopisten ook over dvn vrvën uytvoer zeggen, die
mannen luisteren alleen naer de intriguen der graen-
opkoopers en bekreunen zich weynig met den openbaren
honger. Als Wy zeggen dat het gevaer ernstig is, dau zvu
wy slechts den weergalm der openbare opinie.
Inderdaed als wy al de krachtdadige maetregels zien die
het fransch gouvernement genomen heeft en nog dagelyks
neemt 0111 aen Vrankrvk graen genoeg tot aen den oogst
van 1834 te verzekeren
Als wy bemerken dat Engeland, 't welk in gewoone jaren
maer 12,000,000 z ikken uyt den vremden noodig beeft,
er ilit jaer 24,000,000 heeft aeugekoeht
Als wy overwegen dat overal en zelfs in de landen van
bevoorrading den uytvoer verboden is, zouden wy moeten
of mogen gerust zyn in Belgiën waer geene hoegenaemde
voorzorgen genomen zvu?Dit ware te erg en te
dwaes.... Daerom dringen wyaenen blyven wy aendringen
opdat er in voorzien worde op d'eene of andere wvze
'T zyn geene domme verwvtsels van klerikalen, acliteruyt-
kruypers enz. enz. die vrv moeten hebben, 'l is liet behoud
van 'I volk, 'i zyn zyne zedelyke en stoffëlvkc belangen die
hier in 't spel komen en die teil allen pryz.i moeten gered
in plaets van verwaarloosd, miskend eu met de voeten
getrapt le worden.