ZONDAG 14 MEY 1834. ACHTSTEN JAEÉGAfiG. W 101. Ontwerp van wet op de Liefdadigheid. Is den oogenl)iik wel gekozen AEL8T, den 45 Mey 1854. DE KIEZINGEJX! Kog over lief groot werk Liefdadiglieyd. de YZEREN WEG. STATIE AEEST. VEllï'lli:KI HES i'.i.V DEK I MEY 1834. 1" Titi 7 uren 45 minuien dos morgens nner Dendermonde, Goud. Brugge, Oostende, Rortryk, Mouscron, Doornyk, lUssel, Calais. 2° Ton 9 uren 00 min. 'smorg. nner Dendermonde, Mechelen, Brussel. Antwer pen, Leuven, Thicnen, Landen, Sl-Tru\en, Hasselt, l.uyk, \er\iers. Aken, Keulen. 3© 'Jon 3 uien 15 ir. natnidd. nner Oendeimondc, Mechelen, Brussel, Anlwetperi, Leuven Thii nen, Landen';Sl-Triivën, Hasselt, l.uyk. Vervier, end, Brngjje, Oostende. 4-j Jen '6 uren 30 minuien namiddag, tuur Dendcrimuuli', t.eiul, Brugge Oostende, Korlrv k, Mouseron, Doornik, Hyssel, Calais. 5" Jen 8 iireu 15 minuien d> s at and*, nner l)»Midermond<*, Mechelen. Brussel, Antwerpen, Leuven, Tliienen, l.uyk, Verviers, Aken, Keulen en tiend. VAN DENDERMONDE NA ER AEI.ST. 1° Ten 7 nr. 00 m. morgens.2' Ten S uren 20 minuten 's morgens. —3" Ten 12 uren 10 minuten middags. - 4° Ten 't uren 15 minuten namiddag. 5° Ten 0 uren 40 minuten 'n.ivonds. Zullen te Gvsegem stillestnen de volgende konvoyen vertrekkende van AF.LST, ten 7 uren 45 minuten 's morgens, ten 3 uren 15 miiiut. en ten 5 uren 30 minuten namiddag. Van DRNDfcUMOMiE ten 8 uren 20 minuten 'smorgens, ten 4 uren 15 minuten namiddag en ten 0 uren 40 minuten dps avonds. Noor alle riglingen nio'M men te Dendeininnde van konvoy veranderen. CLty' t: Oil hind verschvol des Zalerdags in den namiddag onder de dngleckening yau de i daeroi» volgenden Zondag.Den prys der inschrvving, by Irimesler, js bepaeld op 1 fr. 50 e., dien der annonee» op 20 een timen den druk regel. DEN DENDEBBODE Ofschoon onze provincie (lil jaer geen (Jee! maekt van de kiezingen die de naesle maend voor de kamers gaen [ilaets hebben, denken vvv nogtans er een woord van te moeien reppen, byzonderlyk omdat den Dender-bode lezers beeft in al de deelen des lands. Wv konnen liet niet genoeg zeggen, niet genoeg herbalen, de gewigtigheyd der burgerpligten vertoont zie.b zoo drin gend in nel groot vraegstuk der kiezingen, dat er geene verschooningen, geene voorwendsels konnen geldig zyu 0,111 die groote pligten Ie verzuymen. De kiezing is de ziel onzer mantscliappelyke en bcstuer- lyke instellingen, zv slaet in onze grondwet geschreven als eone waerborg zoo wel tegen de wille.keuriglieyd der uyt- voerénae magT, als legen de dwingelandy der slechte factiën, ilen is in dc tcgenwoordiglieyd van lw.ee partyën, of 0111 beter te spreken, ue groote meerderlieyd der natie beeft voor vyand eeue party of eene factie. De meerderlieyd der natie, of liever geheel de natie zoekt en wensebt niets anders dan de orde, de nenkleving aen de godsdienstige en zedelykc gevoelens barer voorvaders, d.e natie is afkeerig van alle kwelling en vervolging, zy begeert niels vuriger dan het behoud der grondwet en aller vryheden_dic er door gewaerborgd zyn De factie, die men de liberatersparty licet en die zeer wel mei'den naein van francmafonssecte. mug l>estempeld worden, roept gedurig dat zy aen onze grondwet verkleefd is, dat zy eencn waren eerbied voed voor onze godsdienstige en conslitulionnele vrybeden; maer 't is cene monsterachtige leugen, 't is een venynig bedrog't is eene.eerlooze verra- dery, want is die zelfde walgelyke secte die aen onze grondwet allcrvyandigst is, die ze wilt vernietigen, byzon derlyk omdat de vryhevd van godsdienst en onderwvs er door gewaerborgd is ep omdat zy er eene binderpael iu /.iel tegen de nytvoering ya,n haren baet tegen den katlio- lykcn godsdienst en tegen het despotismus waermede zy liet openbaer onderwys zoekt ie belieerscheii liet ministerie Rpgier-Frèye beeft diivdelyk genoeg doen zien boe de francmaeonsscete zorlit de natie te besturen. In al ile wetsontwerpen die door Rogier 011 Frèrc voor gedragen zyn geweest, was die neyging tastelyker wierd niet mier gezien waer liet land en zyne penningen naer toe gingen, 't waren de driften der francmaconssecle die men alleen in d'oog jiad; men bedoelde niels anders dan Belgiën te berooven van zyne v.r,vliedenbet Ie doen bukken onder de dwingelandy eener iiylsluytingsfactie en liet aldus te geleyden naer bet pbindcrzurlitig communism us van Mazzini en Kossuth In dit oogenblik he\ye,egt die factie hel en aerde, bare iagtliondcn zyn op loop, er worden klubsen op klubsen gehoudengeen .geld word gespaerd, de liberaterspers is in vlam en vuer, zy vermenigvuldigt bare uytgaven, met een woord er worden noch moeyte, noch lasteringen, noch intriguen, noch bedrogmiddelen gespaerd om in de toeko mende kieziiigen den zegeprael te behalen en mannen in de kamers te steken die aen de fraiicmaconslogiên met Ivf en ziel verkocht zyn. Wy hopen wel dat die scliandige inzigten zullen verydcld wordgn en dal de Belgen niets zullen ver- waerloozen 0111 die gezworene vyanden van |iet openbaer welzyn te bevochten. Wy herbalen bet dtis, 't is eene piigt, een.e strenge pligt van te werken, van zich openlyk te vertoonen, van alle wettige middelen te gebrnyken om de goede zaek te doen zegevieren en 't land te bewaren tegen de terugkomst van een ministerie Frère-Rogier. waerdoor het in eenen zoo lieylloozen toestand gedompeld ligt. Wy zeggen dan ander- mael dat er geene veroiilscliuldingeu, geene uytvlugtsels mogen noch konnen bygebragt worden 0111 zich aen liet waernemen onzer burgerpligten te onttrekken 't is eene pligt van geweien, liet behoud des volks (salus populi) liet welzyn, do mliomiitegt, de onafhunglykheyd van Belgiën hangen er van afIndien wy Belgiën als onafhanglyke natie, als koningryk gclyk wy liet in 1830 gestigt hebben, willen behouden, wy moeten ons regtzinniglyk en kraclit- dadiglyk vereeiitgen 0111 den gemeeneii vyand te bestryden; want moeien wy wederom bukken onder een klubs- of francmaponsministerie, 'I is grootelyks te vreezen dat eenen magtigen gebuer ons zal zeggen gv zyt in staet niet van u zelve te besturen, gv zyt niet sterk genoeg om eene natie uyt te maken, gy lactu geleyden door regeringlooze factiën welke ik in myn nabuerscbap niet wil verdragen.... Belgen, let dus op want uw behoud of uwen ondergang zal van 11 Wy zien dat liet fameus ontwerp op de liberale liefdadig lievd, waeraen M. Faider zvnen naem geleend heeft in de centrale sectie is beraedslaegd geweest, en, ofschoon het geen ander doel liobbe dan aen de natie eene barer kost- baersle vrvheden te ontnemen en gevaerlyk den bvsland van den armen te dwarsboomen, is liet met 4 tegen 5 slem- men aengenomen. Dit is de wet waerin men liet weynig eergevoel en 't libe- rael despotismus van Al. Delfosse beeft zien pryken, als hy willekciiriglyk aen 11. Vilain XIUI liet regt van de centrale sectie voor ie zitten, beeft ontnomen. Had 11. Vilain Mill liet manduel mogen vervullen dal hem te beurt gevallen was als de voorzitterschappen der centrale sectiën aenge- wezen wierden voor geheel dc sessie, den uylslag der stemming ware geheel anders geweest, bet wetsontwerp zou verworpen geworden zvn door 4 tegen 5 stemmen. Wv hopen wel dat de beracdslaging in de kamers niet in volle galop zal geschieden en ook niet lydens deze sessie die op luier eyiide is, want wy hebben al wederom van eene liberale intrigue geboord die bel. verslag Ie viervoet zou willen doen maken om dc kamer te verrassen; wy rekenen dat er eene meerderlieyd zal zyn 0111 die intrigue (e vendelen. Als men dit alles wel overweegt, is men gedwongen te bekennen dat de liberaters-francmaeonsseele meer dan fanatiek en legen den kalholyken godsdienst meer dan verbitterd is, 0111 aldus met zoo veel geweld alles aen le randen en te willen vernietigen wat van verre of van naby met de godsdienstige gevoelens in betrek slaet; 0111 niets te willen laten bestaen van alles wat met de Godbeyil in verband staet; 0111 aldus het volk geheel goddeloos le willen maken en het zelve van de christelyke Iiefdadiglieyd, dien vleugel van den godsdienst, te willen berooven. Maer wat er het beweenelvksle van is, is dat liet gouvernement de hand leent aen dit goddeloos despotismus, en alle grondstel lingen en wetgevingen over 't hoofd ziet om de seele in den oorlog legen de godsdienstige vrybeden te helpen. Want men zou aen den minister van justicie moeten vragen waer hy al die zoo gezegde documenten gevonden heeft 0111 alles wat den godsdienst en zyne dienaers ten voordeelt: der arme geulen hebben, met zoo veel spylighevd en geweld le bezwalken. Stelselmatiglyk de oogen sluytende aen de wezenlyk- lieyd, beeft liy, in de bewysslukken van zyn fameus ver toog, de geestelyke genootschappen als onweerdig beoor deeld dc liefdadiglieyd te beoetl'enen hy steil onbescliaem- delvk de Iyerk in staet van verdenking en klaegt haer by de driften des volks aen als pliglig van ongetrouwighèyd en dievery in bet behandelen der zaken van den armen. Eenen minister van keyzer Napoleon I, die zoo wei onder zoekingen kon doen dan 11. Faider, den geleerden Porlalis, schreef in zyn verslag aen den keyzer de volgende regelen Den dienst der armen is genoegzaem gewaerborgd door de burgerlyke administration der hospiren, wilt men beweeren. Ik ben zoo bedroefd als verwonderd over deze opwerping men vergeel ai liet groot goéd dat bet menschdom verschuldigd is aen de Zusters van liefde, nen de Zusters hospitulières, en in T algemeen aen de katholyke geestelyklieyd die, door bare leedere god- i) vruelitiglieyd zich ten dienste der armen opgedragen hebben. Zommige udndnis'ralién zyn gedwongen dezen dienst toe le vertrouwen oen agenten, oen huerlingm tcel- kers bedrog men met moeyte kan bewaken en oen welke men geene deugden kun oplegyen. HES ('.EEST DEJI I.IEF- DA'DIGIIEYD KAK GEEKZIKS VEllVAKGEK IVOll- DEK DOOIi DEK GEEST F.4.Y ADMIKiSTRATIE. Zie daer een oordeel '1 geen niet twyfleiuchiig is; en men zal niet konnen zeggen dat den minister van Napoleon eenen kalholyken klerikael is, want by was protestant! Wv zullen aen de onbeschaemdo eerkrenfcers zeggen dat zy een zeer ongepast tydstip gekozen hebben 0111 aldus hunne woede tegen den godsdienst le ontketenen ea de eliristclvke liefdadiglievd tc verfoevep. Iu tegenwoordiglievd van die vreeswekkende uytbreyding der openbare ellende en noodwendigheden die er uyt voort- spruyten, is liet T vooruvlzigt niet der godsdienstige instel lingen T geen de geesten beangst; neen, de christelyke lief dadiglieyd word op twee manieren beoeflend vooreerst met liet hert te raken der 1 ykon, mei gewillige giften af te smcekeii, met de vrywillige liefdadiglieyd aen tc prediken; ten tweeden met aen de armen de wet van onderwerping en gelatenlieyd te onderwyzeii, met I11111 den eerbied voor den eygendom in te planten. Het gevaer dat de geesten mag en moet beangsten is dan gcenzinls in die godsdienstige instel lingen gelegen, dit gevaer is elders, liet ligt in de uytbrey ding van het stelsel van legale liefdadiglieyd volgens "Faider, Jan Van Damme, Oris enz. enz. welk stelsel de ongelukkige klassen affengskens gewoon maekt den Staet te aenzien als algemeenen aelmocssenier, en den budget als eene haver kist waeraen geheel de natie liet regt heeft te komen eten... 'T is aldus dat men een volk tot de régeringsloosheyd van liet Socialismus en van liet Cummunistnus brengt. Is dan den oogeublik wel gekozen Opdat men zich ovèrtuygè, men leze 't geen een kopstuk, M. Tielemaus, over de legale liefdadiglieyd gezegd beeft, noemende den openbaren onderstand eenen' voorbode van liet socialismus, tol bet welk hy de hand reykt en 't welk hy groet als eenen toekomenden maetschappelyken voor- uylgang Zie hier de woorden van 11. Tielemans Dit stelsel, zegt hv, is liet laetste woord niet der heden- dagsclie genootschappen; liet word van den eenen kant aengerand in naem der Kerk die aitvd de zedelykc be- stiéring des inenschdoms beweert te moeten hebben; hel word. van den anderen kant, aengerand in naem des vooruytgangs, welken, verre van den staet in den kring der stoll'elyke belangen te slnyten, integendeel zyne plig- ten en regten wilt vermenigvuldigen om eyndelyk eene manier van vereeniqing te rerwezenlyken die eynde stelle aen het I.XDIYI DUALISMUS of bijzondere persoonlyk- lieyd en derzeloer worstelingen De bekentenis van II. Tielemans is meer dan waerschou- weud, men beeft ze ons geloond in den Répertoire du droit udministratif, 7* boekdeel, bladz. 437. Wy hebben gebeefd by liet lezen dezer rampzalige woordenongelukkiglyk bevind zich dien heylloozen boek veelal in dc bestuei'- biireelen der gemreolens; by is geschreven 0111, gezament- lyk met de walgelyke llroedermin van Gtpd, den geest, der biiylentnensrliei) le bederven en ze tot liet regeringloos gedacht van Y socialismus te brengen. Ofschoon II. den burgeim ester van Brussel ook aen dien boek gewerkt lielibe, heeft hy echter openlyk liet stelsel van openbaren of legalen onderstand veroordeeld, als hv, sprekende overhel wetsontwerp van den justiriominister, mei zoo veel kracht als wae'rheyd zegde: Dat mende ocerbtyfsels kwam op te. graven eener socialistische wetge- i' ving dia zeer veroordeelbaer en allergevaerlykst is voor de samenleving.» 'ij. II. den Bisschop van Brugge zegt ons in zyn merk- 'weerdig en lichtvol werk over de vryhevd cn liefdadiglievd, de volgende woorden Nu dal de twee stelsels wel gekend zyn, zal de wetgë- ving niet meer aerselen, wy hebben liet vast betrouwen, eenen keus te doen derwyzc dat liet katliolyk Belgiën niet gehoond worde in zyn geloof noch in zyne liefdadig- lieyd. Want liet zou onze godsdienstige en zedelvke be- voikingen diep kwetsen zyn, indien men door eene wet bet stelsel van sei uiuri atie van den openbaren onder- 0 stand bekrachtigde, vermits die'wet voor onmiddelyk uytwerksel zon hebben aen de openbare gestichten 11 een iiytsluylelyk wereldlvk karakter te geven, 't is te zeggen, legenstrydig aen liet princiep van godsdienstig gevoelen, lnderdaed, indien liet ontwerp Faider in wet veraiulerl, de kalholyken zouden nimmer wettiglek de gewigtigste akten van liefdadiglieyd mogen plegen,jiocii aen de fondaliën liuiiuer voorouders, die aen de publieke j. administralién toebetronwd zyu. het godsdienstig karak- ter bewaren die zy van in den beginne gehad hebben. TOT in bet begin dezes jaers heeft eenen opreglen vriend onzer arme en ongelukkige natuergenoten een naem'oos werkje nytgegeven over het groot vraegstuk der liel'da-

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Denderbode | 1854 | | pagina 1