ZONDAG 16 JULY 1854. ACHTSTEN JAERGANG. - Nr 410. AELST, den 15 July 1854. DE RUST VAN DEN ZONDAG. EENE VOORBEELDIGE ANTWOORD. WAT IS EENEN LIBERAEL? Y7.EREN WEG. STATIE AELST. VERTREKUREN VAN DEN JULY 1854. lo ten 6 uren 45 minuien des morgens naor Dender monde, Niechelon. Brussel, Antwerpen, Leuven,Thienen, Luyk, Verviers, Landen, St.-Traven,Kasseit en Keulen. 2° Ten 7 uren 50 minuten des morgens tiner Dendernionde Gend, Brugge, Oostende, Kortryk, Mouscron, Doornyk, Kyssel, Calais. 3° Ten 11 uren 30 minuten roor middag, naar Dendernionde, Gend, Brugge, Oostende, Kortryk, Mouscron, Doornjk, Byssel, Calais. 4° Ten 5 uren 30 ut. namidd. na er Dendernionde, Meckelen, Brussel, Antwerpen, Leuven, Thienen, Luyk, Vervier, Gend, Brugge, Oostende, Kortr., Doorn., llyssel, eie. 5° 'Jen 8 uren 15 minuten des avonds, naer Dendernionde, Mechelen, Brussel, Antwerpen, Leuven, Thienen, Luyk, Verviers, Aken, Keulen en Gend. f.UQtT. Sl'l.'H. VAN DENDERNIONDE NAER AELST. 1° Ten fi ur. GO m. 's morgens.21 Ten 7 liren 20 minuten 's morgens. 3° Ten 8 uren 20 minuten 's morgens. 4° Ten 12 uren 05 minuten 's middags. 5rt Ten 6 uren 45 minuten 'savonds. Zullen te Gvsegem slillestaen de volgende konvoyen vertrekkende van AELST, ten 6 uren 45 minuien, ten 11 uren 30 uiiuut. 's morgens, ten 5 uren 30 minuten en ten 8 uren 15 minuten s' avonds* Van DENDEKMO^DE ten 6 uren 00 minuten, ten 8 uren 30 minuten'smorgens, teu 12 uren 03 minuten 's middags en ten 6 uren 45 miuutcn des avonds. oor alle rigtingeii moet men te Dendernionde van kouvoy veranderen. Dil blad verschyul des Zaterdags in den namiddag onder de dagieekening van den (hierop volgenden Zondag.Den prys der iuschryving, by trimester, is bepaeld op 1 fr. 50 c., dien der annonceu op 20 centimen den drukregel. DEN DENDERBODE l>en eerbied welken men verschuldigd is aen 't gebod van God, waerby hel verboden word op den dag des Hee- ren te werken, was ongeliikkiglyk in vele katholyke landen verwaerloosd tot groote ergernis voor den godsdienst; en wat nog meer te betreuren is, den voortgang der overtre ding van dit goddelyk gebod was zoo uytgebreyd, dat men zou geloofd hebben dat bet gebod niet meer bestond of ten minsten door 't menschelyk gezag grootelyks gewyzigd was. Maer de Yoorzienigbeyd welke, in hare peyllooze göedlieyd, dikwils den menseli tegenlioud in den gang zyner boos- liedon, heelt liein de oogen geopend en hem doen gevoelen hoe groot den misslag was een gebod te versmaden, 't welk door God zelf is gegeven tot bet eygen geluk van den menseliEn zie, den goeden geest is wederom ontwaekt en doet grootou voortgang in liet heyligeu van dien dag op welken den Schepper zelf gerust heeft. Doch, wie zou liet gtlooven de liberaters-franemagons, die reeds rekenden dat den eerbied voor den Zondag gansch en voor altyd verloren was, en dat het voor hun een aller beste middel zyn zou om den katholyken godsdienst te ondennynen, de liheraters-francmaepns, zeggen wv, zyn woedend geworden by liet zien herleven van die hemelsche vurigheyd om het groot gebod des lleeren wegens het lieyiigen van den Zondag te onderhouden. Die verderflyke secte houd nu niet oji van liuylen en tieren, zy weet niet wat uytdenken 0:11 de verachting te werpen op deze zoo heylige als noodzakelyke naleving; die rampzalige secte zoekt dnyvelsche sehynredens om 't volk tegen het vieren van den Zondag op te makenzy wend zieli byzonderlyk tot het werkvolk en poogt door de hatelykste lasterzucht te doen gelooven dat de priesters 't werkvolk willen berooven van de winst van den zevensten dag, om het aldus in zyne armoede te laten verkwynen en wegsterven O vermaledyde bedfiégery wat zyt gy te verachten maer toch niet te verwonderen in den mond, onder de pen der Liberaters-Francmagons Maer als gy, ellendige sectarissen, liet volk wezeulyk gepluymd en gevild hebt, als gy aen 't volk den iaetsten druppel zweet en bloed hebt nytgeperst door buytensponge eontiibutieu, doordruk kende lasten, door verpletterende geldleeningen, welkers opbrengst gy grootendeels verkwist hebt om bankroetiers en anderen vremden haspel Ie verrvken om wetten te maken van onheyl en verderf; 0111 gestichten op te regten die door uytgebreydde takken van den boom des kwaeds beschaduwd worden 0111 uwe aenhangers en bewierookers te begunstigen 0111 uwe party van uylsluyting en centra lisatie te versterken en duerzaem te maken ;"als gy duet-voor ai die niillioeiien verkwistte in plaets van niet de zelve den uytgeliongerd'en werkman, den gedrukten burger, den on- gelukkigen armen te helpen en in zynen prangenden nood by te staen, dan wist gy die gevloekte liandelwvze te be dekken door alle slach van bedrogmiddels waervan wv thans evlaesde biltere vruchten plukkenEu 1111, als zoo menigen priester zorgt en zweet, als hv zieli de hers- sens breekt en zucht 0111 de smerten des bgehaems en der ziel zyner geestelyke onderdanen te lieeleu, smerten waer- van gy grootendeels de schuld zyt. gy werpt hem in de verdenking, gy poogt zyne hulpmiddelen te verlammen of te vendelen, gy zoekt hem het vertrouwen zyner schapen te onlrooven en deze nog ongelukkiger te maken dan zy reeds zynEu met welk doel O betreurlyke /.nek'! O droevige wezenlykheyd want liet is 0111 den godsdienst, dien gy, rampzalig franemagonsgebroed, den EEREOOZEN noemt, te verpletterenBrave en deftige landgenoten, wy bezweeren u, in naem des vaderlands, steekt 011s eene behulpzame hand by. verzet u openlyk tegen de dwaelleér en 't sehandig bedrog der Liberaters-Francmagons, werkt uyt al uwe krachten om den Zondag le eerbiedigen en te doen eerbiedigen, en wv durven u verzekeren dal bet liev- ligen van dien dag veel zal bydragen om de rampen, die ons bedreygen, te verminderen De liberatcrs-fraiicmaeonspers rand byzonderlyk Yrank- yk aen, omdat den eerbied voor den Zondag aldiier hoogst vertroostenden en verbazenden voortgang doet. Die gods- diensthatende drukpers valt op liare gewoone wyze uyt in j lasterende scheldwoorden tegen het frausch gouvernenient; I zy zegt alle dagen dat dit gouvernement onverdraegzaem is, dat het slechts de vryheyd van godsdienst en deukwvze j eerbiedigt uyt schyuheylige politiek, dut het de geestelyk- lieyd wilt vieyën en daerom overal verbied des Zondags te werken enzMaer liet lransch gouvernement komt otiicielyk aen die verdervende liberatersbladen in den Moniteur te antwoorden. Zie hier de kortbondige, klare en deftige antwoord iyt eerbied voor de godsdimstvryheyd, eerbied het gou- d vernemen! niet des Zondags te werken, maer uyt eerbied i> voor het gebod van God en om 'l volk op te wekken het n zelve te onderhouden, geeft liet bcstuer 't voorbeeld, met op de Zondagen aen geene werken van den Slaet te laten ti arbeyden. Wat zullen wy op deze sclioone verklaring zeggen? Niets anders dan den vurigen wensch uytdrukken dat namelyk ons gouvernement zedelyk genoeg zy 0111 het voorbeeld van 't franseh gouvernenient 11a te volgen liet zal hierdoor eenen onscliatbareu dienst aen 't land bewyzen met de godsdienstige gevoelens te doen herleven die 'lland hoogst noodig heeft voor zyne rust en de versterking zyner na tionaliteit. Gedurende eenige dagen hebben versclieydene groote dagbladen zieli bezig gehouden met eene verhandeling 0111 te weten wat het voor eene soort van mensehen is die men liberalen noemt. Die dagbladen hebben bun beste geduen om te bewyzen welken den waren aerd is der liberalen, welke hunne gevoelens zyn, welke hunne leering is, welke rol zy in de samenleving spelen, welke hunne politiek is, en welk hun inzigt is Men heeft de liberalen of liberators altyd acnzien ais eene politieke party, als mcnschen die slechts handelen uyt politieke inzigten en geenzins als eene secte uytmakend'e. Wat ons aengaet, wy denken geheel anders over de libe rates; wy kunnen ze niet anders beschouwen dan als eene secte, en zelfs als eene godsdiensthalende seele, want wy zeggen ronduyt dat al wie liberaler is, francmaeon is, dat de liberates- da vrvmetselary op straetis, de vrymetselarv die uyt hare logiën gekomen is; wy voegen er iiog by dat alles wat de liberatersparty doet, uitgevoerd word krach tens voorschryving van dc logien, op bevel en op 't woord van den Groot-Meester der franeinagonssecte. En wie zou konnen staende houden dat de moortelmannen niet eene godsdiensthalende seele uytmaken wv beweeren dat zy niets anders is dan godsdienstliatend, dat alles wat zy doet, zy liet uyt godsdieusthaet verrigt. Die seete beeft wel geenen openbareneeredienst, geene openbare tempels; maer 'tis juyst daerom dat zy zoogevaerlvk is, 'tis juvst door dit masker dat zv wilt doen gelooven nytsluytcfyk politiek te zyn en zieli geenzins niet den godsdienst "te bemoeyën. En om dit nog te beter aen 't publiek te doen gelooven, zullen de truweelmannen in 't openbaer zeggen dat het verboden is in lumne vergaderingen te spreken over godsdienst, dat bet tegen hunnen regel, tegen hunne grondprineipen is, dut zy geheel de wereld willen vry laten in de godsdienstige denkwyze die men wilt belyden." Doch daerin ligt het bedrieglyk gevaer. Onder seliyn eener volkomene onverschiliighcyd of volstrekte onzvdig- heyd. randen de francniagons gedurig den katholyken gods dienst aen, zy zyn deszelfs doodelyken wand; geheel hunne politiek, al hunne intriguen, listen en lagen strekken niet anders dan 0111 dien godsdienst te benadeeligen. "fis wacr die middels zyn politieke middels, maer 't zyn de beste, 't zyn de zekerste om tol bun doel tc geraken." EX YYAERÏX BESTA EX DIE MIDDELS Deze vraeg word op de gemakkelykste wyze opgelost. Inderdaed wat ziet, wat hoort, wat ondervind men dagelyks? Al waer de moortelmaiinen werken, men ziet dat zy zieli eerst trachten meester te maken van liet gezag, en waeroin Om door een godsdienstliatend en zedeloos onderwys bet hert en den geest van liet opkomend geslacht te bederven, j e»> door zulk onderwys de lieylzame uytwerksels van den godsdienst te verlammen, 0111 deszelfs invloed te ontzenuwen of krachteloos te maken, en om aldus het leerstelsel van den goddeloozen Voltaire te volgen die zegde geeft my de opvoeding der jeugd, en ik veranticoorde voor al het overige Wat hoort men dagelyks 't is eene gedurige en aenhou- dende predicalie tegen de priesters, tegen de bisschoppen, tegen den paus zelf. In herbergen, in byzondere en open bare vergaderingen is 't altyd tegen de papen, geene listige leugens, geene geweldige uytvallen, geene bedrieglyke be schuldigingen, geene verleydingen, geene lasteringen, hoe eerloos en schandelyk die ook zyn, worden gespaerd om den priester liatehk te maken, 0111 hem zyn gezag te be nemen, 0111 hem de liefde te doen verliezen die hy natuer- Iyk by 't volk geniet, immers om hem ten leegsien in de openbare opinie te doen dalen en hem aldus al zyne actie op 't hert en den geest des volks te doen verliezen. Den priester word door de francmagonssccle aenzien als haren geessel, als haren grootsten vyand, als haren meest te duchten tegenstrever, omdat hy in alle tydstippen van het menschelyk leven den zekersten en wel soms den eeuigsten vriend van den ineiiscli is. Als den menseli geboren word, zynen eersten beschermer is den priestei'tis door den priester dat hy onderwezen word, 't is ouder deszelfs leer en geleyd dat hy de jaren van verstand berevkt. Daer gekomen, is den priester den eersten raedgever, den byzonderen vriend, den uytgelezen vertrouweling van den menseli. Wilt den menseli eenen levensslaet aenveerden, 't is den priester die hem in zyne twylFelingen zal goeden raed ge Ven, die hem zal gerust stellen, die hem teekens zal geven van eene ware vaderlyke liefde, terwyl de wereld het stoffelyk alleen te rade gaende, veelal oorzaek is van 's menscliens ongeluk en ondergang. Immers in ai de tydstippen van 't menschelyk leven is den priester unontbeerlyk en geniet liy het vertrouwen, omdat liy door zyne zending de pligt heeft aengenomeii de hem aenbevolene kudde le hoeden en ze legen de aenvallen des kwaeds te bevevligcu. Eu dan, als den menseli gaet Sterven, als geheel de wereld hem verlaet, als allen meiisehelykeii troost verloren is, alsde verkleefdste vrienden vlugten, als alle genegenheden verflauwen enz. dan is den priester nog, en blyft hv tot den Iaetsten adem 't geen hy in 't begin was, te weten den vertrooster, den raedgever, den geleyder, den weldoener, den besten, den eeuigen waren vriend van den menseli En den menseli zou dit alles niet weten Den menseli zou daer somtyds niet. aen denken Den mensch zou zieli tot geene wederliefde, tot geen vertrouwen, eerbied of achting voor den priester aengepord gevoelen Allans done, 't ware den menseli beneden de redelooze dieren stellen Gok 't is dit alles 't geen de francmagons-priestcrshaters wel welen, en 't is daerom dat lmnne woedende uyl\ialleii, hunne eerlooze.lasterzucht gedurig tegen den priester gerigt zyn om hem dit natuerlyke beheer over 't hert en den geest van den mensch te benemen, om hem dien zedelyken invloed te oiitvremden E11 ten derden wat ondervind men alle dagen voor wat de drukpers aengaet? Dit niagtig middel van volksvcrzede- lyking en verlichting word door de francmagons-liberaters gebruykt als een instrument van verderf, van verleyding, van bedriegery. I11 venynige feuilletons worden allengs- kens de driften aengehilst, de verleyding word er met al hare geraffineerde trekken afgeschetst en aengemoedigd, het venyn der ondeugd word er verguld en onder de meest bekoorlyke gedaentens aengeprezen, en dan, op 't leste van de rekening, krygen liet overspel en de bloedschending een brevet van eere, de zelfmoorden of de tweegevechten komen 't spel bekroonen en de liberale opvoeding is gemaekt Wat is er nog boven die schandige feuilletons, leest men dan artikels tegen 't geloof, tegen de geboorzaemlieyd aen de Kerk, artikels die de mensehelyke rede stellen boven God en zyn gebod, artikels waerin den priester, de reli- gieuscn en al wat eerhiedweerdig is beschimpt worden, artikels waerin de bedelbrieven der kerkoversten vervalscht en gesensureerd worden, immers artikels die krielen van kettery en booslieydEn dit alles heeten de francma- consbladeu verlichting en vooruytgungEn 't is met zulke verlichting en vooruylgang dat zy aenhangers kweeken die dan beginnen met zich liberael tc noemen en dan ver volgens allengskens moortelbroertjes worden. Wy zullen op deze sloffe lerugkeereii want dc vraegwal is eenen liberaellevert stoll'e op 0111 gemakkelyk lieu N"rs lo vullen.

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Denderbode | 1854 | | pagina 1