ZONDAG 23 JULY 1851 ACHTSTEN JAEBGANG. N' Hl. A LI .ST. den 22 July 18,74. WAT IS EENEN LIBERAEL? VAN DENDERMONDE NAER AELST. EENE ONTERVING. EEXE NUTTELOOZE HATELYKHEYD. Provincialen lïaetL YZEREN WEG. STATIE AELST. VERTREKUREN VAN DEN 1 JULY I8S1. 1® ten 6 uren 45 minuten des morgen» nacr Dendermonde, Mechelrn, Brussel, Anlwerpcn, Leuven, Thienen, Luyk, Verviers, Landen, St.-Truyën, Hasselt en Keulen. 2® Ten 7 uren 50 minuten dee morgens naer Dendermonde Gend, Brugge, Oostende, Kortryk, Mouscron, Doornyk, Ryssel, Calais. 3® Ten 11 uren 30 minuten roor middag, naer Dendermonde, Gend, Brugge, Oostende, Kortryk, Mouscron, Doornyk, Ryssel, Calais. 4° Ten 5 wre»/30 tn. tiamidd. naer Dendeiin'onde, Meehelen, Brussel, Antwerpen, Leuven, Thienen, Luvk, Vervier, Gend, Brugge, Oostende, Kcrlr., Doorn., Ryssel, etc. 5° 7en 8 uren 15 minuten des nrnnds, naer Dendermonde, Meclielen, Brussel, Antwerpen, Leuven, Thienen, I.uyk, Verviers, Aken, Keulen en Gend. CLIQUE SUI.'M. 1® Ten f> ur. 00 nt. 's morgens.21 Ten 7 uren 20 minuten 's morgens. 3° Ten S- uren 20 minuten 's morgens. - 4® Ten 12 uren 05 minuten 's middags. 5" Ten 6 «uren 45 minuten 'savonds. Zullen te Gysegem stillestaen de volgende konvoyen vertrekkende van AELST, ten 6 uren 45 minuten, ten 11 uren 3'.) minut. 's morgen», ten 5 uren 30 minuten en ten 8 uren 15 minuten's'avonds* Aün DENDERMONDE ten 6 uren (10 minuten, ten 8 uien 30 minuten'smorgensv ten 12 uren 03 minuten '.s middags en ten 0 uren 45 minuten des avonds. Noor alle rigtingen moet men te Dendermonde van konvoy veranderen. Dit blad verschvni dos Zaterdags in den namiddag onder dé dagteekening •van den daerop volgenden Zondag.—Den prys der inschryving, by trimester, is bcpaeld op 1 fr. 30 o., dien der annoncen op 20 centimen den drukregel. BEM BENBERBOBE (vervolg.) Wy hebben doen opmerken dat eiken keer dat de moor telmannen de gelegenheyd schoon vinden, zy hunne ge- heyme logiën verlaten en zich in openbare vergaderingen toonen. 'T is aldns dat den klub der Jacobyns zich in het begin der fransche revolutie van 't jaer 90 cpgevormd heeft. Het waren de francmagonslogiën die zich vereenig- den en eenen klub openden in het klooster der religicusen Jacobyns. 'T is uyt dezen bloedzuchtigen klub, gelvk men maer al te wel weet, dat al die maetregels van bloedstor ting en moordery gekomen zyn. Dezen klub was uytsluv- telyk samengesteld uyt francmagons en voornamelyk uyt illu mines, leerlingen van den vermaerden Ouytsch NVeishaupt, die do meest geavanceerde secte in feyte van vrymetselary uytmaken, en voor byzonder doel en bevel hebbende vernie tiging der troonen en des katholyken godsdienst. Men zag er eene groote hoeveetheyd Duytschers in figureren die naer Parys gekomen waren om de revolutie te helpen be werken en de hand te leenen aen de uytvoenng van 't geen in de logiën was vastgesteld, namelyk van alles wat met het koningdom en met het priesteischap in verband stond, te verdelgen. 'T is in dien zelfden klub dat den fameusen Guillotin gekozen wierd om eenen middel uyt te vinden van spoedige uytvoering. Als men alles herleest wat in die bloedige dagen verrigt is geweest, men ziet en is overtuygd dat al de maetregels strekten om den katholyken godsdienst aen te randen en van de wereld te doen verdwynen. De Conventie was niets anders dan een samenraepsel van francmagons en ilhiminés men heeft er zich konnen van overtuvgen door de lysten der logiën die ontdekt zyn geweest. Den beroemden hertog van Orleans was den Groot-Meester van de fransche logiën zyn magonniek fanatismus heeft hem tot alle mogelyke buitensporigheden gedreven, zelfs tot de onmenschelyke gèdrochtelyklieyd van de dood te stemmen van zynen naesteh bloedverwant. Men ziet in de secte der Carbonari's francmacons van Ita lian dat al hunne slagen gerigt waren tegen de Roomsche Kerk, dat hare vernieling in de logiën vastgesteld was, dat den Paus den eerloozen was die onder hunne dolken moest bezwvken om er de wereld van te verlossen. In Zwitserland heeft men 't zelve gezien van de radicalen-francmacons Waerom hebben deze met zoo veel geweld en trouweloos- hevd hunne eygene landgenoten aengerand Was bet ook niet omdat deze laetste katholyken waren en omdat men met het kalhoiicismus wilde gedaen maken Immers men ga rond de wereld, en ougelukkiglyk zal men overal de secte der francmacons bezig vinden met aenslagen tegen den godsdienst le smeden waervan zy den ondergang gezworen heeft; men zal bevinden dat dit liet eenig doel is waervoor de logiën opgevormd worden, en dat al bare werkingen en geheyme vergaderingen altyd daerop iivtkonien. Dit zyn de groote geheyihen die alleen door de hooge dignitarissen gekend zyn. Wy komen te zien dat de Association Libérale van Ri'us- sel, die in duygen viel. zich wilt heropvormen, doch zonder nog te blvven onder liet bevelhebberschap van den Groot meester Verhaeglien; men kent niet al te wel de redens die dezen Venerabelen hebben aengespoord of gedwongen dezen klub te verlaten er zyn verschevde gissingen, maer tot dus verre konnen wy niets stellig üvtbrengen. Wat er echter zeker is, want de verklaring is in de laetste verga dering gedaen, is dat den klub de zelfde principen blyft behouden die hy van in t begin gevolgd heeft; 't is te zeggen dat hy verkleefd blyft aen de principen der franemacons- secte en dat de leden kinderen blyven der logie. llier nvt moet men besluyten dat dien liberaters-francuiaconsnest zal blyven voortgaen twist en tweedragt in 't land te zaeyén, op bet gouvernement te wegen en alles in te spannen om te doen 't geen hy voortyds gedaën heeft. Gevolgelvk begrypt men wat er moet geoordeeld worden over al de iiberatersklubsen der kleyne sleden die met dien van Brussel vereenigd zyn, en wat liet eygenlyk voor man nen zyn die zich aen zulke genootschappen verbinden. Ih een aenstaende Nr zullen wy de medalie eens omkeeren en doen zien wat eenen liberael is onder een ander oogpunt beschouwd. Onder dezen titel heft den Mcssager de (land oorverdoo- vende alarmkreten aen, die in 't Verbond van Aelst en andere vuyge liberaters-bladen weêrgalmeu. En wat is er van die onterving Wy gaen het uytleggen. Den eerw. abbé Van Hove, gewezen hesteerder van het kleyn Seminarie van Ronsselaere en laetst bestuerder der kloosterzusters van St. Yincentius a Paulo dier zelfde stad, komt aldaer le overlyden, na alvorens liet grootste deel zyner fortuyn aen twee eerbied weerde ambtgenoten, by testament gelegateerd te hebben. Den Messager en het Verbond zeggen er bv dat de fortuyn van den overledenen vele goederen bevatte die hem ook gelegateerd waren ge weest 0111 er goede werken meê te doen. Ns, daer de inkomst dezer goederen door wylen 41. Van Hove binst zyn leven aen goede werken zyn besteed geweest, was liet regtveerdig en eene strenge gewetenspligt dat den over ledenen stellige schikkingen en maetregels nam om die goede werken zelfs na zyne dood, te doen voortduren, want die goederen behoorden item slechts toe ten titel van bestuer. Hiertegen roepen en tieren gemelde bladen, zy maken sombere tafereelen over bet doodsbed van den overledenen, hetzelve afschetsende als gedurig van nabv bewaekt door- pastors, kanonikken en nonnen immers, zy schreeuwen tegen bedrog en geweldenary op den lactsten wil van den overledenen gepleegd, en dan komen zy met arme familie voor den dag die door gezegd testament benadeeligd is, zelfs al bestond er geene familie dan hier of daer eenen naneef uyt den tienden of twaelfsten graed. Dit is altyd het gewoon voisken van die schandbladen, en daerom zul len wy buil vragen boe het komt dat zy, die gedurig van alle daken afkondigen en uytbazuynen dat zy de vryheyd voor alle en in alles willen, dat zy in niets de vryheyd van doen of denken willen belemmeren, dat zy de ware en oenige apostels en verdedigers zyn der vryheyd, wy zul len hun vragen, zeggen wy, hoe liet komt dat zy nu de vryheyd van met zyn goed te doen wat hy nuttig, noodig en als gewetenspligt oordeelt, aen wylen M. Van Hove zouden willen benemen hierop zullen die liberatersbladcn niet antwoorden, maer wv zullen het voor hun doen. 'T is om dat zy de vryheyd voor zichzelve alleen willen't is omdat zy er eenen priester tusschen zien. die inh unne oogen erger is dan eenen duyvel, omdat des priesters invloed den hun nen-verlamt en verydelt; 'tis omdat de goede werken welke dooi' den priestermet gelegateerde goederen gedaen worden, aen den katholyken godsdienst, aen de vr'ye lief dadigheid, aen de zedclykheyd gunstig en voordeelig zyn 't is, met een woord, omdat de liberaterszaek met goederen waerover den priester het bestuer heeft, niet kan gediend worden En dan wie en wal is de oorzaek dat er tegenwoordig zoo menigen liefdadigen menscli sterft zonder testamenten te maken ten voordeelt' van den armen of liefdadige ge stichten, zoo als oud-mannen-, vrouwen-, weeshuyzen enz.; of wel zyncn iivtcrsten wil door bedekte of verkeerde mid dels zoeken te doen uylvoeren Niemand anders dan de nieuwe liberaterspolitiek die in vele plaelsen weynig deftige of te vertrouwen beslnerders beeft aengesteld; niets anders dan dit liatelyk stelsel van De Haussy, 'I geen overal waer goestelyken zouden tusscli' nkomen, li.iirklieveryën, kwel geesten-, chicanen en liatelyken partyzucht aen den dag legt, en aldus de levende afkeerig maekt en de ongelukkige armen berooft van 't geen liuu anders niet zou konnen ontnomen worden. Voor liet overige, wy lagchen met den razenden rimram van zulke verslaefde schrvvclaers, en raden openlyk aen al wie bet hooien wilt van geene lioe- genaemde testamenten le maken waerover de liberaters- francmagons het bestuer moeten hebben, want liedendags strekken die giften en weldaden veelal lot verzedeloozing en ongeluk van deze voor wie zy zouden moeten dienen tot bekeering en zaligheyd. Wy verzoeken den Messager, liet Verbond en andere Uubsbladen ons niet te dwingen den zwarten mantel op te ligten waeronder de klaerste bewvz.cn schuylen van 'tgeen wy hier zeggen, want ais zulks noodig word, zy mogen wel welen dat wy voor geene daedzaken, hoe erg en verpletterend die ook mogen zyn, zullen terug deinzen. En wat er meer van is, wy komen er ook niet tusschen, ten zy wy er door uytdagingen en acnrandir.gen tog ge- praemd worden, dat namelyk liberaters, als zy sterven, niet hunne vérre familie, maer wel dikwils allerbraefste wettige huysvrouwen en wettige kinderen berooven, door schandige testamenten, ten voordeele van eer- en faendooze wezens, met welke zy, tydens hun, leven, in overspel en anders baldadigheyd geleefd hebben, willende aldus, zelfs na hunne dood, verergernissen voortzetten waermede zy zichzelve binst hun leven gebrandmerkt hebben, tot oneer hunner familie, tot verderf hunner kinderen, en oudergang van hun huysgezinDat den Messager en 't Verbond daer tegen uytvallen, er zal hun geene stof ontbreken om eyndelooze artikels te schryven ten voordeele van eer, rëgtveerdiglieyd en zedelykheyd, deugden die zy schynen te willen verdedigen doch die hun enkelyk met den naem bekend zyn. Indien het noodig is, wy zullen deze stof hernemen eu daedzakelyke fevten bybrengen waermede dit liberatersgejammer al gauw zal gestut zyn Den minister van oorlog komt eenen maelregel te nemen die onder alle betrekken liatelyk is, omdat liy aen 't land in 't algemeen en aen deze die het aengaet in 't byzonder groote schade toebrengt zonder liet minste nut op te ieveren. Dien hatelyken maetregel bestaet in het onder de wapens roepen der reserveklassen van 1847 en 1849 en dit wel, gelyk men zegt, om die reservetroepen te doen deel nemen in de krygsoefieningen van 't kaïnp. Die manschappen zyn nu sedert lang te buys, en, volgens den gewoonen gang der zaken waren zy verzekerd van niet meer binnengeroepen te worden; vele zyn gelrouwd, hebben een ambacht aengenomen, verbintenissen aengegaen, of hebben tot tost gediend aen hunne familie tydens dat cr niets te winnen was en dat de mondkosten buytengewoon duer waren en nu dat zy zouden wat konnen winnen met liet vcrachterd werk op den buyten, nu dat de werklieden overal zullen ontbreken, nu dat zy hunne aengegane ver bintenissen zouden konnen kwyten enz. word hun eensklaps die gelegenheyd ontroofd. En daerby, vele hebben hunne kleederen niet meer en zullen dus gedwongen zyn zich in nieuwe lasten te stekenMen zal misschien zeggen dat de kleer- magazvnen van 't leger vol steken en wy antwoorden dat dit mogelyk is, doch dat wy ook vermoeden dat het juvst daerom is dat de arme sukkelaers binnengeroepen worden om die magazynen le ontlasten en aldus wederom eene reden te geven om geld te vragen Wat er van zy, 't is waerlyk te betreuren dat zulke maetregels genomen worden, te meer omdat er geenen hoegenaemden nood voor 't land bestaet waerdoor zy zouden konnen geregtveerdigd worden. Verevschte 's lands verdediging zulk een sacrificie, wy zouden er niet willen tegenspreken, dan zou men van den nood eene deugd moeten maken maer nu op 't onverwachts zoo veel familiën in moeyelyklieyd eu rouw dompelen en dit voor eenen nietmetal, wy zeggen en herhalen het, 't wilt niet gepeysd on veel min gedaen worden. Wy hopen dat andere dag bladen ons zullen byspringen om door aenlioudende en krachtdadige reklamen dezen maetregel te doen intrekken. Het vraegstuk van bestuerlyke moeyaldery word door de pieerderheyd van onzen provincialen raed met verstaen die. meerderheyd keurt goed dat byzondere gestichten altyd benadeeligd worden om openbare gestichten te bevoor- deèligen die meerderheyd gevoelt niet dat zy aldus de vrv- heden dertoslenbetalers tegenwerkt uytsluylelyk omeenestad 1 te begunstigen en om ter zeiver tyd de gouvernementele i centralisatie te begunstigen. Aldus is het groot vraegstuk der byzondere liefdadigheid j door den provincialen raed over 't hoofd gezien en is die Iiefdadighevd in onze provincie letterlyk verkreukt door het toestaen van 100,000 franks om in de stad Gend eene soort van provinciacl zothuys le helpen inrigten, waer meest a! de gemeentens zullen gedwongen worden hunne krank- zinnigen te zenden. En wie zal hierdoor Ivden? De hyzon- dere. genootschappen die geheel hunne fortuyn gesteken hebben in het aenkoopen van kostelyke gromlpanden, in het opregten van de noodige gebouwen om krankzinnigen behoorlvk te konnen plaetsen en verzorgen, die, met een woord, hun personneei daer naer geregeld hadden, doch dié in de geringe winst een middel vonden om eet zelve op de soberste wyze te onderhouden als den religieuzen roep

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Denderbode | 1854 | | pagina 1