ZONDAG 6 AUGUSTY 1854.
ACHTSTEN JAERGANG. - Nr 415.
Een besluyt der Francmacons.
Is (lal klaer genoeg
Gevolfilrckkin
VAN DENDERMONDE NAER AELST.
AELST, den 5 Augusty 1854.
BE VEEARTSEN!YSCHOOL.
YZEREN WEG. STATIE AELST.
VERTREKUREN VAN DEN 1 JULY 1854.
1® ten 6 uren 45 minuien des morgens naer Dendermonde, Stechelen, Brussel,
Antwerpen, Leuven, Thienen, Luyk, Verviers, Landen, St.-Truven,Hasselt en Keulen.
2® Ten 7 uren 50 minuten des morgens naer Dendermonde Gend, Brugge,
Oostende, Kortryk, Mouscron, Doornyk, Ryssel, Calaii.
3® Ten 11 uren 30 minuten voor middag, naer Dendermonde, Gend, Brugge,
Oostende, Kortryk, Mouscron, Doornyk,"Ryssel, Calais.
4° Ten 5 «r««30 m. namidd. naer Dendermonde, Mechelen, Brussel, Antwerpen,
Leuren, Thienen, Luvk, Vervier, Gend, Brugge, Oostende, Kortr., Doorn., Ryssel, etc.
5® 7en 8 uren 15 minuten des avonds, naer Dendermonde, Mechelen, Brussel,
Antwerpou, Leuven, Thienen, l.uyk, Terriers, Aken, Keulen en Gend.
CUTQUE SULK.
1° Ten 6 ut. 00 m. 's morgens,2"» Ten 7 ureu 20 minuten 's morgens. 3° Ten 8
uren 20 minuten 's morgens. 4® Ten 12 uren 05 minuten 's middags. 5° Ten 6
uren 45 minuten 'savonds.
Zullen te Gvsegem stillestaen de volgende konvoyen vertrekkende van
AELST, ten 6 uven 45 minuten, ten 11 uren 30 minut. 's morgens, ten 5 uren
30 minuten en ten 8 uren 15 minuten s' avonds-
Van DENDERMONDE ten 6 uren 00 minuten, ten 8 uren 30 minuten'smorgens,
ten 12 uren 05 minuten 's middags en ten 6 uren 45 miuuten des avonds.
Voor allo rigtingen moet men te Dendermonde van konvoy veronderen.
Dit blad verschynldes Zaterdags in den namiddag onder de dagteekening
van don dacrop volgenden Zondag.Den prys der inschryving, by trimester,
is bepaeld op 1 fr. 50 c., dien der annoncen op 20 centimen den drukregel.
DEN DENDERBODE
De Emancipation geeft eene nota die haer van goeder
hand is medegedeeld. Deze nota bevat
Dat de kopstukken der franeinafoiislogiën onlangs te
Brussel vergaderd zyn geweest om middels te beramen
ten eynde het liberuiismus meer en op nieuw op te stoken
x tegen de consprvateurs; met byna algemeene stemmen is
er beslist geweest dat de overeenkomst van Anticerpen
in alle steden zou aengerand worden, dat er niets zal ge-
spaerd worden om de priesters uyt de stadsscholen te
verbannen, en dat er eene schitterende herroeping zal
geëyscht worden van liet ministerie 't welk die overeen-
komst aen de kamer heeft voorgedragen, alsook van de
liberale representanten die voor de zelve gestemd hebben,
niettegenstaende de protestatiën van Mil. Frère en Ver-
baeghen.
Dees besluyt is aen het ministerie kenbaer gemaekt,
in welks midden het schynt verschillige manifestatiën te
weeg gebragt te hebben. Twee ministers zouden genegen
schijnen zich voor goed by de liberalen te voegen; de andere
zouden willen voortgaen in den politieken weg dien zy
sedert twee jaren ingeslagen zyn.
Dees besluyt verwondert ons geenzins, want het komt
waer maken 't geen wy laetst over de vrymetselary gezegd
hebben, dat zy [namelyk geene politieke party is, maer wel
eene secte die eenendoodelyken haet tegen het christendom,
tegen den kalliolyken godsdienst voed. Eenen der grond
regels van de secte verklaert zulks ronduyt. Zie hier dezen
grondregel, getrokken uyt eene memorie in 1833 in eene
stad van Duytschland ter gelegenheyd eener jubelfeest ge
lezen
<t Met de overheersching is de slaverny geboren. De
booze hielden raed 0111 hun gezag te versterken zy von-
den den Chrtstelyken Godsdienst uyt om onder de men-
schen eene bloedige verdeeldheyd te doen ontstaen.
'T is om de verujezenlyking van dit ontwerp te verhinderen.
dat de vrymetselary is ingerigt.
En in eene redevoering in eene logie uylgesproken door
eenen Brocder-redenaer, wiens naem men liglelyk zal raden,
treft men het volgende
De opkomst en den voortgang van den Christelyken
j> godsdienst toonen zynen menschelyken oorsprong. Het
onderzoek dei grondstellingen en der zedeleer die liy
>i onderwyst, doet genoeg deszelfs uylvinder kennen, ver-
mits het goed wat dezen godsdienst inhoud, uyt lieyden-
schc schryvers is genomen, en dat voor 't geenhy aerdig
n voor de natuer bevatvolstrekt niets tccerd is.
En wat zyne bedienaers betreft, liet slecht gedrag van
j) t priesterdom in 't algemeen, en de sclielmery van een
groot geial bvzonderen die dezen godsdienst uytmaken,
oiitceren de majestevt van liet Eerste Wezen welk men
onderstelt, en vernietigen den eerbied dien het ontwerp
x hem toedraegt. Men doordringt zich niet genoeg dat eene
zoo zuyvere bron zoo veel vuyligheden konne voort-
brengen, en de gevolgtrekking die scherpzinnige ver-
a standen getrokken hebben uyt de tegenstrydigheyd welke
bestaet tusschen liet karakter der priesters en hun alge-
meen en byzonder gedrag, is liet groot princiep van
minachting waermede zy beladen zyn.
Indien den Christen Godsdienst nog bevryd ware van
dit onbeschoft priesterschap, van die platte mommeryën
en van zyne schandalige inkwisitie, hy zou daer voor toch
niet waerachliger noch verpligtend zyn. üe geleerde
menschen zouden aen dien godsdienst noyt anders dan
eenen uytwendigen eerbied verschuldigd zyn, en zy zouden
x aen V gemeen volk overlaten die. lage beweegredens van
dcugdzaem te zyn, die straffen en belooningen en die her-
senschiinmige ecuwigheyd van geluk of ongeluk...
Wie zou gelooven dat zulke domme ongebondenheden
in een menschelyk breyn kontien bestaen En waerlyk
men zou er moeten meê spotten en ze aenzien als eene van
die menschelyke dwaesheden welke zich niet konnen ver-
spreyden maer, by hare opkomst, in den niet moeten vallen;
doch als men ziet dat een hardnekkig fanatismiis de zelve
ondersteunt, men hoeft voor die helsche secte tc sidderen
en alle landen te beklagen waer zy inagl en gezag heeft.
Wv durven het stoutelyk voorzeggen indien Belgiën voor
zyne onafhanglykheyd en zyne nationalitcvt te vreezen
heeft, het zal zyn van den kant dier vermaledydde secte,
die gedurig den dolk opgeheven heeft om den zeiven in
't lierte, in 't leven der natie te slooten, dal is te zeggen om
den katholyken godsdienst, die alleen de sterkte en 't leven
van 't Belgisch volk is, te vermoorden. Den hemel behoede
ons van dien gevleeschden duyvel
Het bovenstaende is meer dan vergenoegend om de liard-
nckkigheyd te doen begrypen waermede de francmai;ons-
logiën tegen den Katholyken Godsdienst woeden. Maer
leest nog 't geen de gazetten der secte ter gelegenheyd der
overeenkomst van Antwerpen uytbraken, en uwe ïiairen
zullen van veronlweerdiging en schrik te berge ryzen. Wy
zullen onder andere eenige regelen aenhalen uyt artikels
die in den god- en z.edeloozen Messager de G a nil in volle
letters gedrukt staen. Wy vragen voorop verschooning aen
onze lezers, indien wy hun dezen stinkenden en walgelyken
bros voordienen, 't is om hun te doen zien boe dringend
noodzakelyk het is die rampzalige secte met ons te bevech
ten en te bestormen. Men oordeele dus over de volgende
schandvoile leering van het gcndsch francmaf-onsblad
Eenen misslag is begaen geweest, de vrylieyd van
godsdienst is slecht verstaen, en de organisatie ontbreekt
haer. Aen wie behoort de organisatie toe en de bepaling
der regten en pliglen der secten onder haer? Is't aen
den Paus Maer den Paus is slechts eenen INDIVIDU
ingesteld met een doel dat vremd aen den Staet is.
In veronderstelling zelfs dat hy een wethouderschap of
overheydsambt bekleed, liet is genoeg dat hy onaflianglyk
zy van het staetkundig ligchaem voor wat tien oorsprong
aengaet van zyne magt, 0111 zyn gezag te verstoolen; hy
is niet ingerigt voor en door de samenleving, hy is geene
gelykstandige en onafhanglyke magt, hy is dan ooit niet
voorgegaen door het vaendel waerop geschreven staet
buyten de kerk geene zaligheyd, HY IS ALLEEN GE-
SCHIKT OM 'DE ORDE TE STOOREN EN l)E
MAGTEN VAN DEN STAET TE VERZWAKKEN
magten die strekken oin de godsdienstige vrvheyd te
grondvesten, waervan hy zich den vyand verklaert.
Deze regelen hebben geene bemerkingen noodig; doch
dat men het wel inzie, er is dit niael geene kwestie van
zotte kwinten of plompe en goddelboze spotternyön. Het
inzigt is niet alleen de katholyke Kerk te'vernederenhet
doel is van de Kerk te doen döorgaen ais den vyand der
samenleving, als liet sclirikkelykste gevaer voor dé burger-
lyke en politieke ordeZy word er met den vinger
aengewezen als den geessel der'samenleving; het Pausdom
is er afgeschetst als eene instelling die niet anders goed
is dan om de orde te vernietigen, en de magt van 't Opper
hoofd der II. Kerk aenzien als een gezag zonder onafhang
lykheyd en teenemael onderworpen aen den wil der gou
vernementen en der volkeren
Zie daer, lieve lezers, welke verderflyke abomination,
welke vraekroepende boosheden er door dc liberale secte
geleerd worden! Maer weest gerust. Dezen die over 18
eeuwen zyne Kerk stigtte, heeft beloofd met haer te blyven
tot liet eynde toe; doch waekt ondertiisschen, leent uwe
schouders om ze te onderschragen, en vlugt-de verpestende
verleyding die door een helseli gebroed gedurig over de
aerde verspreyd wordEn gy liberalen, die nog een
vonksken van geloof hebt, iiaest 11 0111 de klubseii te ver-
verlaten waer dergelyke gedroclilelvkhedeii omhelsd wor
den
Als men da maeonnieke drukpers zich aen zulke onge
bondenheden ziet overleveren en dergelyke leeringen af
geven, moet uien niet verwonderd zyn van 't geen er in de
de nota der Emancipation staet, dat namelyk liet besluyt
der francmaQOnsclie kopstukken verschillige manifestatiën
in U midden des kabinels heeft doen ontstaen, en (lat twee
ministers zouden genegen zyn zich voor goed by de liberalen
te voegenAls men zulke voorstellen doel, is liet bin
ten twyflel dat cr onder de ministers moortelmannen zyn;
wy zullen niet poogen de zelve te ontdekken, maer w v
konnen niet vergeten dat er in't laetsle lvongres voor liet
verbeteren der gevangenhuvzen eenen persoon was, maer
geheel alleen, die den wenscli uytte van bet godsdienstig
element uyt de gevangenissen te verbannen. Dien persoon
moest voorzeker sterk van het maconniek fanalismus aen-
gedaen zvn.
Nogtans, alle gouvernement moet beginnen klaer zien in
de strekkingen der francrnaconslogiën liet is bewezen dat
byna al de revolutiën die sedert omtrent eene halve eeuw
plaets gehad hebbendoor de francmapons bewerkt zyn
geweest, en dat men den val van zoo veei troonen insgelyks
aen die oproerige secte toe te schryven heelt. Den 10
Maert 1849 deed Lamartine op liet stadliuys te Parys de
volgende verklaring
Ik heb de overtuyging dat uyt den schoot der vrymet-
selary de groote gedachten gesproten zyn waerdoor de
fondamenten der revolutiën van 1789, 1830 en 1848 gelegd
x zyn geiceest.
Indien wy de oorzaken moesten onderzoeken der revo
lutiën die in deze laetstc tyden plaets gehad hebben, het
zou ons gemakkelyk zyn te bewyzen dat zy alle in de kuv-
peryën der logiën te vinden zyn. Wy zullen slechls de
laetste aenhalen die in Yrankryk gebeurden, namelyk de
troonbeklimming en den val van Lodewyk-Philips.
I11 1830 is den hertog van Orleans tot den troon verbeven
alleen om zyne boedaniglieyd van Groot-Meester nationael
der vrymetselary en met inzigt van, onder eenen koning-
lyken naem, liet bestuer der francmagons te verbergen.
Lodewyk-Philips had hiervan de belofte gedaenmaer hy
had kinderen en byzonderlyk had hy zich konnen over-
tuygeu dat den Groolen-Oosten dien iiy had voorgezeten,
den fanatieken vyand was van alle koningdomnien die zich
aen de logiën niet onderwerpen. Zyne afhanglykheyd en het
verzwakken van 't francmaconsorder waren gevolgelyk de
geheyniedrvfveeren van zyn politiek leven. Lafayette, Lafitte
en andere kopstukken der francmaeons zagen zich uyt
zynen raed gebannen; zynen val moest er door bespoedigd
worden.
De geheyme klnbs stelden dan de grootste krachtdadig-
heyd in 'l werk de moord poogingen tegen 's konings per
soon volgden elkander dapper op, revolutionnaire poogin-
gen liaddden alle oogenblikken plaets. Maer den koning
had geenen Groot-Meester geweest zonder eenige onder
vinding in die functie geput te hebben 0111 aide elementen
en geheel de lakliek der vrymetselary te kennen benevens
de fanatieke stoulmoedigheyd barer leden om de besluyten
uyt te voeren die in den Orient genomen waren. Gedu
rende 18 jaren verydelde hy al de aenvallendoch niet
tegenstaende al zyne voorzorgen tegen den dolk en tegen
T geschut, had de secte liet zoodanig aengelegd, dat zynen
troon instortte en dat den koning, gelyk eenen guyt, zyne
wooning moest uytvlugtenDit zyn lessen der onder
vinding die wy aen de ernstige overweging der Belgen
aen bevelen
Wy hebben gezien, gedurende de laelsle sessie der Kamers,,
dal verscheyde leden, en voornamelyk den achlbaren beer De
Man d'Allcnrodc verschillige misbruyken en grove onregelmatig
heden hebben aengeduyd in hel misbruyk der staetspenningèn
ter veearlsenysChool van '1 gouvernement. Eene commissie is
benoemd geweest om een onderzoek te doen; doch den besluerder
der school heeft den uylslag niet afgewacht om in de gazetten
brieven af te kondigen die niet geschreven waren om uytleggin-
gen te geven ter zvner verreglveerdiging of ter voldoening van
't publiek, maer die brieven bevallen beledigende en onbeleefde
aenlygingen legen den eervollen representant van Leuven waer-
over de kamer zal regt te doen hebben.
Indien den besluerder in de palen der verdediging gebleven
ware, en de legen hem gerigtte beschnldigingen verstoolen had,
by zou volgens de welvoeglvkheyd gehandeld en zyne zaek ge
diend hebben; maer met zich van onbeschoftheden te bedienen
en den onbeleefderik te spelen, heeft hy zvne zaek verbrod en
zich in d'oogen van't publik pliglig gemaekt. Wat er te verwon
deren is, is dat hel gouvernement aldus eenen afhanglyken amb-
lenaer toelacl brieven af te kondigen waerin eenen afgevcerdigden
der natie op eene onbelainelyke en zelfs onbeschofte wyze aen
gerand word. allecnclyk omdat dezen zyne pligt gekweten heeft
inei, in 't belang der schatkist, misbruyken aen te klagen die
dienen uytgeroeyd te worden.
In alle landen, waer T gouvernement aldus de amblenaers
toelaet openbacrlyk bel wetgevend gezag aen te randen, zal men
eene zwakheyd vinden en eenen hatelyken partygeest die onme-
lelyk kwaed aen 'l beslner zelf toebrengen en die leyden naer de
zedeloosheyd in de onderschikking der amblenaers. In plaets van
den besluerder der school in zvne onbeleefdheden te laten voort
gaen, was hel de pligt van het ministerie den defligen volksver
tegenwoordiger aen te moedigen en geenzins van hem moryelyk-
herien te verwekken of te laten verwekken in het volbrengen
eener gewelenspligt die hem door dc natie is opgelegd eu welke
hy aenveerd heeft.