ZONDAG 14 JANUARY 1853.
NEGENSTEN JAEBGANG. N' 456.
AELST, den 13 January 1853.
Liefdadige gillen en bezeilen.
Wie heeft er anders over gedacht
Gcvolglrelliiiig.
VAN DENDERMONDE NAER AELST.
De aenspraek van O. H. Vader,
Pius IX, gehouden den 9 Dec. 4854.
En wat middel is er tegen al die
schande.
YZEREN WEG. STATIE AELST.
VERTREKUREN VAN DEN 1 NOVEMBER 1834.
1° Trn 7 uren 45 minuten des morgens nnrr Dendermonde Gend, Brugge,
Oostende, Kortryk, Mouscron, Doornyk, Ryssel, Calais.
2° ten 9 urm 30 «li». des morgens nacr Dendermonde, Gend, Mechelen. Brussel,
Antwerpen, Leuven, Thienen, Luyk, Verviers, Landen, St. -Truyën,en Hosselt.
3° Ten 12 uren 00 minuten roor middag, nacr Dendermonde, Gend, Brugge,
Oostende, Kortryk, Mouscron, Doornyk, Ryssek, Calais.
4° Ten 2 uren 15 in. namidd. naer Dendeimonde, Mechelen, Brussel, Antwerpen,
Leuven, Thienen, Luyk, Vervier, Landen, St. Truyën, Hasselt, Aken en Keulen.
5° Ten 5 uren 15 minuien des aronds, naer Dendermonde, Mechelen, Brussel,
Antwerpen Gend, Brugge en Ostende, Kortryk, Mouscron, Doornyk, Ryssel en Calais.
fi° Ten 8 uren 15 minuten des aronds naer Dendermonde, Gend. Mechelen,
Brussel, Antwerpen, Leuven. Thienen, Luyk, Verviers, Aken en Keulen.
CÜ.'QUE SCUM.
1« Ten fi ur. 25 m. 's morgens.2"1 Ten 8 uren 20 minuten 's morgens. 3° Ten 10
uren 10 minuten 's morgens. - 4° Ten 12 uren 40 minuten Vnriddags5° Ten 4
uren 10 minuten 'savonds.6° Ten 6 uren 45 minuten 's avonds.
Zullen te Gvsegem stillestaen de volgende konvoven vertrekkende van
AELST, ten 7 uren 45 minuten, ten 9 uren 30 minut. 's morgens, ten 12 uren
ten 2 uren 15 minuien «*n ten 5 uren 15 m. s' avonds-
Van DKNDLRM0XDE ten 6 uren 25 minuten, ten 8 uren 20 minuten 'smorgens,
ten 10 uren 10 min. voor m. ten 12 u. 40 m. namiddag, ten 4 uren 10 m. en ten
6 nren 45 min. des avonds.
Voor alle rigtingen moet men te Dendermonde van konvoy veranderen.
Dit blad verschynt des Zaterdags in den namiddag onder de dagteekening
van den daerop volgenden Zondag.Den prys der inschryving, by trimester,
is bepaeld op 1 fr. 50 c., dien der annoncen op 20centimen den drukregel.
DEN DENDERBODE
Wy komen terug op de wet van 51. Faider en op het
verslag van M. Teseh nopens de liefdadige giften en bezet
ten, wet die geen ander doel, heeft dan de verdrukking der
liefdadighevd jegens de armen en behoeftigen, die onge
lukkige klas van mensehen die zoo zeer medelydensweerdig
is, en die de liberalers-francmaQons willen slagtofferen met
het ecnig oogwit van het klevn volk de melk der zedeloos-
heyd te doen "inzuygen, en aen 't zelve eenen haet tegen
godsdienst en priesters in te boezemenMaer de wet,
welke door M. Faider is voorgedragen en door 51. Teseh
ondersteund met argumenten diehet maeonniek liberalismus
volkomen weerdig zyn, deze wet, zeggen wy, bevat niets
nieuws, zy hebben ze gevonden in de papieren van het
bestuer der Francmacons-Sansculotten.
In 1791, dry uren na de dood van Mirabeau, wierd
dezens famense redevoering in de Constituerende Verga
dering gelezen, in welke redevoering hy de facuiteyt wilde
vernietigen die de menschen hadden van namelyk, na hunne
dood, vrylyk over hunne goederen te beschikken doch in
dit oogenblik wierd er geen besluyt genomen, de Consti
tuerende Vergadering was nog te eerlyk, maer de kunings-
moordende Conventie heelt dan dit vraegsluk hervat, en den
4 janry 1794 wierd de tyrannieke schandwet gestemd
waerdoor het verbod van over zyne goederen na de dood
te beschikken, vastgesteld was.
De aenhangers van die wet, die van geenen duer is
geweest, gelyk men in 't vervolg gezien heeft, deden de
zelfde redens gelden die 51. Teseh en de liberaters der
centrale sectie in hun verslag gebruykt hebben Zy zegden:
Dal den wi! van den mensch voor noodzakelvken grens-
pael heeft den tertnyn zyns levens hy gebruykt of mis-
bruykt zynen evgendom, zoo lang bv leeft, maer geen
van de er aen vastgehechte regten kan hem overleven
ten anderen, men berooft hem van niets als hy niet meer
in wezen is, alles behoort aen de samenleving.
En waer leyd die magonnieke-liberatersleering naer toe?
Tot niets anders dan tot de afschaffing van den persoonlijken
eygendomIndien zulkdanig stelsel kon aengenomen en
uytgebreyd worden, zonder al de grondznylen, wacrop het
algemeen order en't leven der Staten berusten, Ie ver
nietigen, niet alleen de facuiteyt van, na zyne dood, over
zyne goederen Ie beschikken, zou verdwynen, maer zelfs
alle schikking lusschen levende zou onmogelyk worden, en
dit wel ten voordeele dezer zoogezegde algemeene belangen...
Maer gelyk wv zoo even gezeyd hebben, de openbare
denkwvze heeft welhaest goed regt gedaen over deze socia
listische droomery, en 't was aen de liberaters-franrmagons
van onzen Ivd voorbehouden de zelve te ontgraven
5Ien moet dus bekennen dat de liberatery eene leering
wilt nytbreyden die tot niets anders strekt" dan om den
mensch te verbeesten, en om zyne inzigten en schikkingen
in den nauwen kring van zyn persoonlyk bestaen te
begrenzen
Den grooten fdosoof Leibnitzniettegenstaende hy
protestant was, maekte zich een grooler gedacht van ons
wezen, als hy onder deszelfs voornaemste eygendommen de
magt rekende van eenen wil nvt te drukken, die den mensch,
om zoo te zeggen aen zich zeiven deed overleven. 'T is het
zelfde gedacht dat door den geleerden Bentham is gevolgd
en uytgebreyd. Handelende over de testamenten, zegt hv
Dat men aldus de magt van het tegenwoordig geslacht
<i over een deel van het toekomende uytsprevd, en men
verdobbelt in zekeren zin den rvkdom van eiken eygenaer,
by middel van zekere aenduyding op eenen tyd dat hv niet
meer zal bestaen, hy verschaft zich zeer veel voordeden
buyten zyne tegenwoordige faculteyten.
Het zal hier niet ongepast zyn te doen zien wat de oude
dachten over de vryheyd van testamenten te maken. Wy
zullen hier het gevoelen bybrengen 't geen Phitarchns ten
dien opzigte gei'iyt heeftmen zal het vinden in 't leven van
Solon't welk Elularchus beschreven heeft. Hv zegt ons
dat de wet van Solon op de testamenten met veel geest-
drift is onlhaeld geweest door de Alheniers, die tot dan
toe geene testamenten mogten maken gelyk zy wilden,
vermits al de goederen van den stervenden aen de familie
moesten terugkeeren. Solon die de vriendschap en de
goede werken boven het bloedverwantschap stelde,
de vryheyd van keuze hoven den dwangwilde dat
iedereen wezenlyk meester was van 't geen hy bezat en
er over beschikte gelyk het hem behaegde.
5\Ty zullen hier nog eene aenhaling voorbrengen om aen
de liberaters der centrale sectie te doen zien boe zy de
oude principen van regt en gezond oordeel willen doen
vallen, om degróndznyleri der samenleving te doen instorten,
en by ons het vernielend socialismus in te voeren. Den
grooten regtsgeleerden fllerlin heeft zich op verschillige
plaetsen zyner werken klaer uytgedrukl over de vryheyd
van fundatiën te stichten. Zie hier hoe hy spreekt in het
12 boekdeel van zvnen repertoire de. jurisprudence,
bladz. 284
Het dekreet van 2 Nivose, jaer 14, 't welk de acnveerding
magtigl vun verscheyde giften gedaen door de IP. Pontian
van liarcamps, voor verschillige fundatiën in de stad
Aken, bied ons twee des te merkweerdigere schikkingen aen,
omdat zy gesteund zyn op de ware principen zy mogen
toegepast warden aen alle de fondatiën. Zie bier hoe
zy luyden
Art. 9. -I)c fondatiën door de voorqaendc artikels
toegestaen, ZYN RE DEN UYTDRUK K ELYK EN WIL
a DER STICHTERES, zoo mogen zy in geener voege en
<t onder welli voorwendsel het zyn moge veranderd noch
verkreukt icorden.
5Ien ziet dan klaerlyk dal, om de christelyke liefdadighevd
te vernietigen, om den alleenhandel van den openbaren
onderstand naer zich te trekken en het despotismns der
wereldlyke liefdadighevd te bekomen, de tiberaters-
franemacons alle middelen gebrnyken nogtans, zy zyn zoo
slecht gewapend om lmn ellendig stelsel te verdedigen,
dat zy geene enkele reden konnen bybrengen die aen
't minste onderzoek kan wederslaen.
De famense voorrede die aen T hoofd van bet verslag
staet, is zoo armzalig en onnoozel, dat dit stuk tot schande
strekt voor de belgiscbe wetgeving.
By den vremden moet men zich een zeer klevn gedacht
vormen onzer nationale vergadering, als men haer een zoo
ellendig factum ziet voordragen dat aen eenen scholier
zelfs lot oneer zou strekken. Maer wy verhopen dat de
voorrede met geheel haer gevolg van wetsontwerp uyl leg
gingen etc. in de kamer zullen onlhaeld worden geivk zy
verdienen, en dat onze wetgevers aen dit bekrompen
samenraepsel van ongeregligheden zejfs de eer van 't onder
zoek niet zullen verleenen, maer hetzelve, voor Belgièn's
eer en tot schande der macounieke iiberaterv, dadelyk naer
den grieksclien almanak verwyzenZulken maetregel
is noodig want, als dergelyke dwingclandige schaudwelien
door eene verderüyke party konnen opgedrong'-n worden
aen een volk. 't welk zyn bloed vergoten heeft om het
tyranniek jok van eenen ingedrongen despoot af te schudden,
dan verliest dit volk zyne weerdigheyd, zynen roem, en
het kan niet meer als onafhanglyk beschouwd worden,
vermits het 't hoofd bukt voor deze die bet willen verbas
teren, ontëeren en schandvlekken.
Wy geven bier eene zinsnede nvt deze selioone aenspraek,
waer in wy de nauwkeurigste afschetsing treffen van eene
secte die, in al de landen waer zy heerscht. slechts wanorde,
twist en onhcylen zaeyt. Ziehier hoe den II. Vader spreekt
Wy hebben nog al tyd te zuchlen over liet bestaen van
i) een goddeloos ras van ohgeloovigeu, die allen godsdienst
zonden willen vernietigen, indien zulks in hunne magt
i ware, en men moet by linn voegen al de aenhangers der
geheyme genootschappen die, ónder elkander verbonden
door een misdadig Verbond, niets verwaerloozen 0111 de
Kerk en den Staet omver Ie werpen en te vernietigen,
door de miskenning van alle regten. 'T is voorzeker op
bun dat de woorden vallen van den Goddclvken Verlos-
ser: GY ZYT DE KINDEKEN VAN DEN DüYYEI,
1. EN GY WILT DE WERKEN DOEN VAN UWEN V\-
DER. n
Welnu, die kinderen van den duyvel zyn gemakkelyk om
aenduvden Belgiën draegt ze in zynen schoot en voed ze
tot zyn ongeluk en mine. De secte der Iiberaters-franc-
macons die hier met al hunne krachten, met al hunne
intriguen, niet al hunne kuyperyën, met al hunne listen,
met al hunne goddeloosheyd, met ai hunne middels van
verderf en vernieling werken, zwoegen en zwieren, zyn die
kinderen van den duyvel.
En dit moet wel de' waerheyd zyn, want den Observateur,
eenen der tolken dezer secte heeft zich in eene schuymende
woede gesteld als de aenspraek van den H. Vader ver
schenen is... Dit sehandblad heeft geene uyldrukkingenver
smadend en goddeloos genoeg gevonden 0111 zyne dnyvelsche
galle tegen het allereerbiedweerdigst opperhoofd der H.
Kerk nvt te brakenDoch is 't niet eene rampzalige
schande, een betreurensweerdig ongeluk voor Belgiën dat
het verwvt van goddeloosheyd door den Tl. Vader uitge
sproken, aen ons land toepasselyk is Is het niet té be
jammeren dat dit goddeloos ras, die kinderen van den
duyvel onzen grond bewoonen Is het niet te beweenen
dat, om een handvol sectarissen, ons Belgiën zynen ouden
roem van godsdienstigheid moet verliezen, en aldus aen
geheel de aerde aengeklaegd worden
55 y zien hetdagelyks in de liberaters-francmaconsbladen;
niet eene gelegenlieyd laten zy voorbygaen 0111 alles wat
tot den katholvken godsdienst "behoort," aen te randen, te
lasteren en te schandvlekken. 55'oi d er hier of daer dooi
de godvruchtigheyd eene godsdienstige instelling tot stand
gebragt, seffens word zy overladen met schimpredens en
bespottingen; word er een punt van geloof voorgehouden,
dadelyk valt er de li berate rspers op met eene goddeloozé
woede en snoode schaemteloosheyd, 0111 het te loochenen,
te verscheuren en te bezwalken. Heeft men zulks niet met
een hertverscheurend spyt gezien, ter gelegenheyd der
geloofsverklai iiigder Onbevlekte Ontvangenis der II. Maegd
Maria? Al wie nog eenige zedelvkheyd bezit, moet van
schrik en afschuw sidderen by liet hoon n en zien van al de
walgelyke vuyligheden en lieyligschendende snoodheden
waermede de liberaterspers dit werk van Gods Kerke be
smeurd heeftEn op dit oogenblik dat wy over de
akten dei- francmaconssecte spreken, zyn wy niet alle oog-
gctnvge dat zy een der voornaemste grondleeringen der
religie van J. namelyk de christelyke liefdadigbeyd wilt
vernietigen De secte weet wel dat, als zy by dé katholv
ken de werken van liefdadighevd kan vernietigen, zy eèn
dei- voornaemsle grondznylen van hun geloof ondermvnt
en doodelyke slagen aen luinne godvruchtigheyd toebrengt.
En nogtans gaet Belgiën ooggetuyge zyn van een schandael
dal namelyk het werk der kinderen van den duyvel op de
parlementaire tribuen gaet verschynen, en 'tvooiwerp
worden van eene openbare beraedsla'ging, welligt van eene
worsteling die liet schandael zal vermeerderen en onze
nationale reputatie meer en meer zal bevlekken
Eenen enkelen middel dat de goede en godsdienstige
Belgen, die lwinjig en dertig tegen'een, in getal zyn, zich
vereenigen door den band van verkleving aen Godsdienst,
Troon en Vaderland; dat zy in alle steden en gemeenten
genootschappen maken om aen de allesverdervcnde en alles-
overompelende liberaters-francmaconskliek liet hoofd le
bieden; dat zy de slechte gazetten, de verleydende schrif
ten openlyk tegenkanten gelyk de liberaters tegen de goede
doen; dat zy elkander door raed en daed bystaen, onder
steunen en helpen, jonnende hunne pratvk aen de goede en
latende de sU-chle met luinne waren zitten; dat zv verder
in kiezingen onbeschroomd hun vaendel ontrollen en door
alle well ige middels .werken om 't publiek te verlichten,
van 't dreygende gevaer le verwittigen en het aen te sporen
om te stemmen voor kandidaten die aen de helsche secte
niet verkócht en geleverd zynImmers, dat de ware
vaderlanders vlytig, ondernemend en stoutmoedig zvn voor
't g.ied, gelyk de booze al tyd geweest zyn voor 't kwaed....
Dat eyndelvk al de opstellers van patriolieke gazetten,
zoo vlaemschc als fransche, zich in eene of meer vergade
ringen vereenigen om over die middels te beramenrzicli
wel verstoon en dan het trompet van werking over geheel
j 'tland steken.. Het is maer 't werk van nog'eene kiezin"
om den goddeloozen boel 111 duygen te smvten, en door
i eene tweede kiezing voor al tyd dien haspel in ons land Ie
begraven