\KGÏ»EN JAERGANC. - 442. AELST, den 24 February 1855. M'llAi; 23 FEBRUARY 1833- Aen onze Landgenoten. ¥AS TEN-B VLLE Nog eene liberale intrigue l Zyn wy alleen YZERENAYEG. STATIE AELST. VERTREKUREN VAN I)EN I NOV EM 1)E R I85i. I® Ti-n 7 un'n 45 minuten drs morgen» ttner Dendermomlc («end, Bfujjec, Bottende, Korirvk, Mouscron, Doornyk, R>ssol, Calais. 2® Inn 9 umn 30mindrs morgennner Dendennonde, Gend, "Mrcliel» n. ÜTusstJ, Antwerpen, Leuven, Thimen, Lnyk, Verviers, Landen, St. Trtijren.eii Hasselt 3° Ten 1*2 urrn 00 minuten foor middagnaer Denderniondo, Goud, Druifje, OoaLende, kortryk, Motiscron, Doorn\k, Ryssel, Calais. 4° Ten 2 urm 15 m. namidd. nner Dendeimonde, Mcchden, Brussel, Antwerpen, Ixuven, Thieuen, Luyk. Vervier, Landen, St. Truytin, Hasselt, Aken en Keulen. 5° Ten 5 uren 15 minuten de» aronds, nner Dendtrnionde, Hachelen, Brussel, Antwerpen Gend,Brugge en Ostende, Kortrsk, Mouscron, Dnnriiyk, Ryssel en Calais. fio Ten 8 uren 15 minuten des aronds naer Dendertiionde, Gend, Meclielen, Brussel, Antwerpen, Leuven. Thienen, Luyk, Verviers, Aleh 6n Keulen. CülQt'E SL'l M. VAN DENDERMONDE NAER AELST. Ten 0 Ur. 25 ni. 's morgens»21 Ten 8 uren "20 minuten 's morgens. 3° Ten 10 uren 10 minUten 's morgeus. - 4° Ten 12 uren 40 minuien 's middags. 5° Ten 4 Uren 10 minuten 'savonds.~6° Ten ft uren 45 minuten 's avonds. Zullen te Gvsegeni stillesta«*n de volgende konvoven vertrekkende van A F.LSTten 7 uren 45 minuten, ten 9 uren 3o mi nut. 's morgens, ten 12 «ren ten 2 uren 15 minuten en ten 5 uren lo m. s' avonds* Van l)ENÖERM0>DE ten 6 uren 25 minuten, ten 8 uren 20 minuten 'smorgen*, ten 10 uTen 10 min. voor m. ten 12 u. 40 m. namiddag, ten 4 uren 10 m. en ten 0 uren 45 min. des avonds. Voor alle riglingen moet men te Dendermonrte van konvov veranderen. Dil blad verschyni des Zaterdags in den namiddag onder dedagieetenmt? van den daerop volgenden Zondag.Den prys der inschryving, by trimester, is bepaeld op 1 fr. 50 c., dien dcranuonceu op 20ceniimcn den drokregeL BEN DENDEmBOBE \Vy hebben sederl vyf jaren niet opgebonden de gelieyine "werkingen, de leerstetsels, de overweldigingen, de verder vende plannen der francina^ons te bestryden. Vier jaren lang waren wy alleen, zoo in de fransche als vlaeinsebe ■drukpers, die ons verzotteden tegen den gedurig zwellenden stroom van 't francmaQonnismus, die bedrevgde alles te vernielen,' en die ongelukkiglyk maer al te veel grond inge wonnen heeft. Eyndelyk gepraemd door het gedurig ver dobbelend geweld der socle, is geheel do vlaemsche druk pers der eonservateurs zich by ons komen aensluyten en heeft de fransche dit voorbeeld gevolgd om dien gemeencn vvand van Godsdienst, grondwet, troon en vaderland te bevechten. Goddank, door die vereenigde krachten hebben wy veel gewonnen en zyn wy zoo verre geraekt, dat de oogen van zeer vele onverschilligen zyn opengegaen en bet verderf zien dat de francmagonnery door hare leeringen verspreyd. Het is dus troostelyk voor de vlaemsche ■eonservateurspers te zien dat zy niet te vergeefs gearbeyd heeft. Dat bet gevacr dreygend was, is ons betoond geweest door de krachtvolle woorden die den H. Vader Pics IX. over eenige weken, in eene vergadering van Bisschoppen, beeft uytgosproken, en die Z. M. den bisschop van Gend, in zyne deftige vastenbnlle, heeft toegepast. Dit stuk schynt ons van te groot belang dan dat wy liet aen onze landgenoten niet zouden mededeélen, wy porren hun aen liet zelve met aendaclil te lezen en Ie herlezen, opdat zy er zich een wapen van maken om gezamentlvk met ons te werken ten cynde de eerlooze francmaconsadder van verderf te helpen ver pletteren. Zie hier bedoelde L l'DO VICU S-J OSEPHUS DELEBECQUEdoor de bermher lighegd Gods en de genade van den II. Apostel gken StoelBisschop van Gend, Iluys-Prelacl van Z. II. den Paus cn Assistent hg den pauslyken TroonRaedslid der II. Vergadering der Bisschoppen en Kloosterlingenaen de Gecslelykhcyd en andere Geloovigen van ons Bisdom, zaliyheyd en zegen in onzen lieer Jesus-Chrislus. Zeer Lieve Broeders, V«hj*ens onze he-rdelyke plip,t én hot oud pebruyk, kondigen wy ujnerlyks aen den liey liften lyd van den vasten, opdat f»y denzelven met veel god- t ruclitiftheyd, tot zaligh-yd uwer zielen, zond overbrengen. Nu komen wv wedeiotn die pligl vervullen, maer wy doen het heden met een byzonder vertrouwen, met eene vast gegronde hoop dat den plegtigen vasten der 11. Kerk u veel geluk zal toebrengen. Be geestelyke gunsten van den Jubilé, nauwolyks gesloien, die zoo vele wonderen onder u heeft bewerkt de zoo luvsterrvke en eenparige hulde in dees bisdom bewezen aen onze goede Hoeder, de onbevlekte Maegd Maria; den vreugd- en zegekreet die nog ter eere van de Moeder Gods door alle werelddeelen weergalmt; de genaden waermedc Maria steeds vergeld al wat hare kinderen doen ter verheerlyking hunner Moeder dit alles schvnt ons reeds aen tc toouen de vruchten van gratie welke den vaslentvd op nieuw in ons bisdom gaet te weeg brengen. By deze gelegenheyd zullen wy u mcdedeelen renige raedgevingen welke onzen heyligen Vader den Paus zich geweerdigd heeft toe te stieren aen al zyne broeders in het bisschnppelyk ambt. Den Stadhouder van Christus, den opvolger van II. Petius zich omringd ziende van zoo een groot getal bisschoppen, daer nvt alle deeien der II. Kerk toegevloevd, wilde hun. voor dat zy de apostelyke stad verlieten, zyn vaderhk hert openen en dezelve deelachtig maken van zyne vreugd eti van zynen angst. Daegs na de groote plegtigheyd van Maria, heeft Zyne llevliglieyd alle die bisschoppen in zyn paleys Ie samen geroepen, en heeft hun gesproken over den toestand der gansche Kerk door onzen Heer J.-C., het onzienelyke en algemeen Opperhoofd, aen zvne waekzaemheyd toevertrouwd. Bv u weér- houden hebben wy die dooi luchtige vergadering niet bygewoond niettemin, schoon met ligcha°m afwezig waren wv nogtniis met den geest tegenwoordig in de zael dier cerweerdige byeenkomst. y hebben met eonen diepen eerbied aenhoord en in stille met de grootste aendacht onzer ziel overwogen de woorden van onzen 11. Vader, en vooral de dringende aanbevelingen die hy ons deed om te beletten de uytbreyding der vcr- derfelyke dwalingen die hv ons kenmerkt. Den 11. Vader zucht bovenal over het bestaen van een goddeloos geslacht van ongeloovigen, die zouden willen, ware bet mogelyk. uilen godsdienst uytroeyën; bv aenziet voornamelyk als tot dit slach van goddcloozen beh.Torende, de leden der geheyme genootschappen, in dees land bekend onder de algemeene benaming van yrywetsi laers. die, onder elkander vereenigd door een verfoeyelyk verbond, niets verznymen en alle legten overtreden om Kerk en Start omver te werpen en te vernietigen. Aen die inenschen zyn, zonder eenigen twyffel. toepasselyk «leze woorden van den goddelv ken Zaligmaker gy zyt kinderen des ddyyels en gy doet de WERKEN VAN UWEN VADER. Gy kent, Z. L. B.. de boo/e menschen aengeduvd door Z. II. den Paus, «les te meer om dat zy, sedert eenigen lyd, hunne schaemte niet langer verbergende, met verbeven hoofde den oorlog verklaren aen de Keik, aen bare bedienaars, aen bare leering, en aen al hare inrigtingen; maer hunne aenvallen zyn des te min geva»rlyk, daer zy geweldiger zyn: ook stek den H. Vader de woede dezer ongelukkigen niet onder het getal der voor naamste hinderpalen die op onze dagen het volkompn geluk der geloovigen weerhouden. Die hinderpalen zyn divvoudig: dry gevaren bedrevgen hedendaags dc H. Keik. Hel eerste gevaer is gelegen in de Inetdunkendhcyd van zommigen, die het onderscheyd verweipen Hat Go«l op deze wereld lusschen de twee maglen heeft gesteldhet zyn verlevdenue m°nschen, die. wanneer zy tot het staelsbestuer verheven zyn, wanen den godsdienst te belvden, en openlyk verklaren dat denzelvcn teenrmael beanlwooid aen den eysch der inensclielyke zameiilevingmaer die niettemin de.»xelfs regeltucht willen vaststellen, deszelfs bedienaers overheersche.ii, zich het bestrit* der heylige zaken neumatigen; met een woord, die poog en de Kerk binnen de i grenzen van den Stnet op te sluyten, hacr ouder bedwang te houden, daer zy nogtnns oiiafhankelyk is volgens de goddelyke schikking en geenzins door de palen van eenig ryk kan beperkt worden. Dank zy den Heer, de giondwet volgens welke ons schoon Vaderland word besluerd, laet niet toe dat zulke menschen het bestuer der Keik in Belgiën belemmeren: nogtuns is het niettemin waer dat zelfs onder ons I in dees land, by uytslekendheyc godsdienstig en zoo echt vei kleeft! aen de j kalholyke renheyd, er eene zekere drukpers be^tael die geene middels I verxuymt, die list en leugctitael gebiuvkl om de geesten te misleydeu en i overal dolingen te \er>preyden lielrekkelyk het geestelyk bestuer der zielenen de gelioorzaeniheyd" die wy aen de Kerk verschuldigd zvn. Mugt deze vnLolie leeiaers, Z. L. B., sluvt het oor voor hunne sclralke redevoe ringen-, will limine vergiftigde schriften niet nenraken. Het tweede gevaer is gelegen in.de npgebluzenheyd van cenige geleer den, die. sleunende op hun vernuft alles met hunne zwakke reden willen doorgronden, en die waarheden verwerpen die zy uiet kunnen begrvpeii. a Zy hebben vergelen, zegt den li. Sutler, wat groote en vreedu wonde deu vol van onzen eersten vader aen tie nienscheh ke naltier beeft toe- gebragt, mits tevens den geest met duysternis ib vervuld geworden cn den wil genevgd tot het kwued. Ja Z. L. B., die mensehen, dejeilzonde niet verstaeude, verweipen dezelve en vallen aldus in eene oude ketterv reeds over zeventien eeuwen gedoemd. Die aanbidders dei ineuschelvké rede zyn onder ons kleyn in get.il, eenige nogtans zyn tot droevige bnvtén- spoorigheyd gekomen van zelfs de mysteriën van het geloof met de inen- schelyke reden te willen onderzoeken in uytleggen. Alt moglen zy begrvpeii dat de oorzieniglieyd niets voortreffelyker aen de menschen heeft geschonken clan het gezag van In t goddtlvk geloof, cn dat bet daer is dal wy eene fakkel vinden tegen de «luvsleniissen en eenen gids die ons tot het leven geleycl. Laet ons bidden vcor die geleerden en die letterkundigen opdat zy ophouden de geschenken des hemels te misbruyken en met zyne gaven den goddelyken gever te bestryden. Laet ons bidden voor de jonge lieden die bloot gesteld zyn aen het bewem elvk gevaer van zich met dolingen te laven in den lieker zelve waer zv die reyiie waters der waerheyd moesten smaken. Laet ons bidden voor die jonge'en vlekkelooze zielen die gevaer loopen van de diogiedenen der dwaling te zien vloeven va.i die lippen zelve die hnu lessen van deugd en waer geluk verschuldigd zyn. Eyndelyk, liet derde gevaer dat Z H. den Paus betreurt, en waerover hy onze waekzaemheyd inroept, is gelegen in liet valsch gedacht dat men poogt te verspreyden betrekkelyk hel lot dergenen die tot de II. Kerk niet behoorrn. Lenige leeraers nog verkleefd aen den katholyken gods dienst, maer misleyd door eene overdrevenc, en, by gevolg, valsche menschlievendbeyd, gclooven en leeren dat men moet vertrouwen hebben in de eeuwige zaligheyd dergenen die geen deel maken van de ware Kerk van J.-G. Overgioole doling en oorsprong van het indifferentismus of volkomene onverschilligbey«I, zoo dikvvyls door de Kerk gedoemd Neen. gelyk er maer eenen God is, zoo is er ook maer een geloof, een doopsel, aene Kerk, en zonder het ceeoof is het Onmocelyk aen god te beha gen, gelyk den IIGeest bet ons over achttien eeuwen, door den mond van den Apostel heeft gezevd. Nogtans, vau eenen anderen kant, kun er iu eenige gewesten door eenen zameuloop van omstandigheden, eene onwetendheyd bestaen die men niet kan te I oven komen, en die hierom zelve schuldeloos zou wezen; maer wie zal durven onderzoeken en over wegen de dwaling van dil of geen volk, om nytspraek te doen of dezcDe verschoonbaar of pligtig is voor He oogen vau'dcu A llei boo tsten Iu den hemel, wanneer wy ontslagen van deze lichamelyke hoeven, 7.00 als den 11. Vader zegt, God zullen zien gelyk hy is, alsdan zullen vw ook verstaen wat engeu en wondeilyken band in <«od de bermbei tighèvd en de regt- veerdigbeyd vereenigt; maer zoo lang wy in deps aerdscli vei blvf zullen herbergen, gebogen onder den last van ons slervclyk vleesch dal de ziel nederdrnkt, laet ons eenvoudiglyk gelooven hetgeen onze voorvaders ons hebben geleerd zonder ons verder te laten vervoeren door eene gcvaerlvke nieuwsgierighevd. Wy lu bben, zoo gy ziet, 7,. L. B eene dubbele pligt te kwyleu ten opzigte dier menschen welke in de duysternis der dwaling en in eene doodelyke onwetendheyd zuchten. W y moeten vooreerst bun ongeluk be treuren, omdat zy beioofd zyn van de onschatbare goederen die vvv genie ten; want daer zy in de ark van Noe niet getreden zvn, zoo bedrevgen de wateren van den zondvloed hen spoedig te verslinden. Neen, neen, zy bewandelen niet den weg der regtveerdigheyd, zy hebben geene kennis van de gaven die wy smaken in den schoot der kalholyke Kerk. Wv moe- ten verders alles aenwendigeu om in hunne rioodwendighevd te voóizien, en trachten hun te bezorgen liet licht, hel geluk, de veyle rust welke den godd«-lvkpn Zaligmaker 011s vergunde wanneer hy ons de gaef van het geloof schonk. Laet ons bidden voor de bekeering der ongeloovige, der nfgescheydeuc van de katbolyke eeuheyd en der ketters; laet ons door onze aelmoessen ondersteunen de ieverige zendelingen die noch gebtek, noch moeyten, noch gevaren «luchten, maer zich zeiven teeiu-mael ten beaten geven oin bet licht der goddelyke waerheyd overal Ie verspreyden. De schikkingen van den vasten zyn dezelve gebleven van het voorleden jaer. \Vy gelooven aldus te mogen lieden de interpellatie die M. Oris, in zitling der kamer van ld dezer aen't minis terie gedaen heelt. Opdat men beier deu zin en 't herevk dezer interpellatie konne heoordeelen, zullen wy dezelve mei eenige uytbreyding afgeven. Zie hier line M. Oils ge sproken heeft 0 Zekere dagbladen van Londen, die aenzien worden als ontvangende hunne ingevingen van leden des engelsch 1 kabinels, hebben hel vraegsluk behandeld betrekkelyk a de toetreding der mindere mogendheden tot de politiek a der verbondene mogendheden die dagbladen hebben gesproken van het verbond van Sardinian als een voor- beeld door de andereslalen, en voornamelyk door Relgiiin <1 te volgenIk vraeg dus aen 't ministerie dat het 0 licht worde (mafonnieke spreekwyze.) ik vraeg aen AI. a den minister van buytenlandsche zaken of het gonverne- a ment is uytgenoodigd om Piemont na te volgen en een a traktaat met de westermogendheden te teekenen, en of, a van eenen anderen kanl, er aen 't gouvernement geene a voorstellenziji), gedaen om onze onzydigheyd te versterken Den minister heeft geantwoord als vólgt a UI er aen ons gouvernement voorstellen zvn gedaen a om onze onzydigheyd te verbrekendaerop antwoord a ilc reytuyt Neen. a UI er ons voorstellen zyn gedaen om ons onze onzy- a diglieyd te doen versterken, daerop antwoord wederom n reytuyt Neen Alsdan heeft den minister zich zelf de volgende vraeg gedaen a Indien geene dergelyke voorstellen aen ons gouvernement a gedaen zynen indien er in 't vervolg gedaen ivierden, wat sou 'l gouvernement antwoorden Zie hier in '1 kort de antwoord van den minister op die vraeg a De verbintenis die wy jegens Europa hebben aenge- a gaen, is van onzydig te blyven; (cn anderen, de onzydig- a lieyd, ons door tie vyl mogendheden van Europa opge- legtl zyntle moeten wy ze nauwkeuriglvk onderhouden a of zy ons bevalt of niet. Onze onzydigheyd verloochenen, a dit zou zynafstand doen, en dézen afstand word ons a door niemand gevraegd. M. Oris heeft den minister bedankt en zich voldaen verklaerd over deze uvtleggingen maer al zich voldaen te toonen, was hy nog niet teenemael te vreden, hy wilde, gelyk wy honger zeggen, de intrigue doen werken, gelyk men zal zien nvt het geen hy er bygevoegd heeft. Zie hier wat dien onbeschaemderik zegde Ik weel dal de onzydigheyd de reden is van België-ns a bestaen en dat zy op een GEIIEYLIGD REGT BERUST; MAER HOE ZIGII OP 'T REGT ALLEEN BETROU- a WEN, IN IIET TYDST1P DAT WY BELEVEN? KAN a MEN DE TRAKTATEN MET VERSCHEUREN DIE a MEN NIET GETEEKEND HEELT, ZOO WEL DAN a DE CONSTITUTION DIE MEN GEZWOREN HEEFT a TE ONDERHOUDEN(Diepe aendoeningindekamer.) Dat deze ouvoorz.igtige en zelfs onrustwekkende woorden eene diepe aendoening in de kamer verwekt hebben dit moet niemand verwonderen; maer 't was, gelyk wy gezegd hebben, eene vooi hereydde intrigue om eene mogendhevd te beledigen, welke de voorzigtigheyd en de ware vader landsliefde ons opleggen niel alleen "gerust te laten, maer zelfs te eerbiedigenImmers lfet is zinneloosheyd of verradery van die mogendheyd op eene beledigende wvze aen te randen, en dit nog wel op de openbare spreeklribüen onzer nationale vertegenwoordiging. Docli elkeen moet ten iiylerslen verwonderd zyn dat den minister van buvten- landsche zaken legen zulke compronietterende seliandelyk- heden niet geprotesteerd heeft. 'T was hier eene verbin tenis; wv durven zeggen dat liv ontbroken heeft aen de pligten van liet ambt dat hy in'l gouvernement bekleed, en aen de pliglen die liv le vervullen heeft jegens den door- luchtigen persoon, dien hy vertegenwoordigt, bvz.onderlyk in zaken van liooge politiekDe handelwyze" van dezen minister is vooral oubegrypelyk, omdat hy eenige oogen- blikken te voren 7.00 sterk de gematigheyci en voorziglig- iieyd aengeprezen had jegens de vyf mogendheden van Europa die aen Belgiën eene eeuwigdurende onzydighevd verzekerd hebben, en omdat hv eene dezer vvf mogend heden. jnvsl deze die liet digtst by ons is, laet beledigen en schandvlekken, zonder een woord op de lippen te hebben, om dien onbeschoflen en impolitiekcn smaed af te keuren. Neen wy zyn niet alleen die deze bemerking maken. I'e Emancipation bevat een haer medegedeeld artikel 't welk wy, 0111 deszelfs grondige redens, hier mcdedeelen. Zie hoe dit artikel spreekt 11 AI. Urts wiit de onzydigheyd van Belgiën, is te z"g-

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Denderbode | 1855 | | pagina 1