70NDAG 19 ALGLSTY 1853.
XEhEXSTEN JAEliGANG. - Nr 468-
AELST, den 48 Augusty 1855.
De kloosterdieven verdedigd door
de ïndépendance.
WILDE BEELDSTORM EK Y
PRYSDEELINGEN.
Y7.EREN WEG. STATIE AELST.
YE UT RE KVliES E.t.Y DES AUOUSTY 1855.
I" Tm 7 uruti 45 minuten (iff: morgens nner Denclrrmondr Geud, Brugge,
Oostende, Kortryk, Monscrtm, Doornyk, Ryssel, ('alai>.
2* ten 9 uren 30 mindes morgens nner Dendermonde, f.end, Meclielm, Brussel,
Antwerpen, Leuren, Thienen, Luyk, Vomers, Landen, St. •Trtiyen.eu Hasselt.
3* Ten 12 uren 00 minuten rtoor middag, nner Denéerntonde, (ieud, Brugge,
Oostende, Korlryk, Mousrron, Doornyk, Byssel, Calais.
4° Ten 2 ure45 natnidd. nner Dendetmende, Mechelen, Brussel, Antwerpen,
Lmm»n, Thienen, Luyk. Vervier. Landen. St. Tvuyên, Hasselt, Ak<*n en Keulen.
5° 7en 5 uren 30 minuten d-s nronds, nner Dendi-rmondf, Mechelen. Brussel,
Antwerpen Gend, Brugge en Ostende, Kortryk, Xouscron, Doornyk, Ryssel en Calais.
Ten 8 uren 15 minuten des nronds ntter Deud'-nuonde, (.end. Mec'ieL'n,
Brussel, Antwerpen, Leuven. Thienen, Luyk, Verviers, Aken en Keulen.
CiBQlC fcCtM
VAN DEN'ÜK.RMONDE NA EU AELST.
1« Ten ti ur. 15 w. 's morgens.2"" Ten 8 uren 20 minuten 's morgens. —3° Ten 10
in en 10 minuten 's morgens. 4° Ten 12 uren 4(1 minuten 's middags. 5° Ten 4
uren 10 minuien ,savonds. 6° Ten 0 uren 45 minuten 's avonds.
Zullen te Ovsegrm stilleslaeu de volgende konsoyen vertrekkende van
AFLST, «en 7 uren 45 minuten, len 9 uren 30 minui, 's morgens, ten 12 uren
ten 2 uren 45 minuten en ten 5 uren 30 m. s' avonds*
Van I)KND1.RM0X DE ten 6 uren 15 minuten, ten 8 uren 20 minuten 'smorgens,
ten 10 uren 10 min. voor m. teu 12 u. 4(1 m. namiddag, ten 4 «ren 10 inen ten
6 uren 45 min. des avonds.
Voor alle riglingeu moet men le Dendermonde van konvoy veranderen.
bit hlntl vursrhynt <tus Zaterdags in den namiddag onder de dagieekening
van den daei'op volgemltMJ Zondag. Den prys der insehryving, by trimester,
t4 Uepaeld up I IV. 50 e,, dien der .tnnoneen op 20 een timen den drukregel.
DEN DENDERBODE
De doctrinarische Independence treed op als bereyd-
willige verdedigster der roovervën die thans in Piemont
plaets grypen, en zy is toornig omdat de uytgeplunderde
eygenaers zich niet gewillig en te vreden onderwerpen aen
de wet van schande die hun van hunne wettige goederen
berooft. Het fameus blad van den franschman Perrot
schreeuwt gelvk eenen uytiinnigen omdat geheel de wereld
niet aleuluia zingt over het uytvoeren van den wil der
plemonleesclie ministers. Dit blad (de ïndépendance) aen-
ziet de baenstrooperswet als eene belastingswet, als eene
accynswet op bet bier of op den gpiieverW'ellioe
zegt de ïndépendance., gy wilt de wetten niet eerbiedigen,
gy mort tegen de onregtveerdighevd van'eenen maetregel
die door de kaïner gestemd en door den koning bekrach
tigd is Wat zal er dan geworden van de contribuliën van
den staet Gelyk gy ziet, lezers, moet gy, volgens de
ïndépendance, gewilliglyk verdragen dat men uwe goederen
kome stelen, dat men u nvt uwe bezittingen kome sloolen,
als de kamer zulks zou gelieven te stemmen
Maer redeneerde bet franschmamicken Perrot ook alzoo
als hv, weynigen tvd na onze revolutie, aen liet dagblad
de Union als bedienden gehecht was Heeft bv zich zoo
bitterlyk over de katholyken te beklagen gehad weet hv
niet dat, als hy min dik teas dan heden, hy in den nood
liever en eerder by katholyken dan.by liberalen troost ging
zoeken 'T is waer, wv kennen de voorname drvfveer die
M. Perrot aenstuwt om zulke slechte zaek te verdedigen,
maer wy konnen niet bevatten hoe het mogelyk is zoo
verre te gaen, van zelfs bet stelsel der Saneulotten van
17BJ, bet stelsel der bloedzuchtige conventie voor te staen.
M. Perrot weet zoo wel dan wy cïat de Septembriseurs van
de roovery tot de Guillotien zyn overgegaenwv zouden
hem eens willoD vragen of men-ook aen die wetten zou moeten
gehoorzamen en gewilliglyk 't hoofd onder 't mes der
guillotien leggen Hei princiep dat dezen vremden
broodsehryver hier met zoo veel onbescliaemdlievd komt
verdedigen, is zoo onregtveerdig en afschuwelyk, dat de
verwoedste republiekanen, socialisten zelfs te veel eerbaer-
heyd hebben om zulke zaken te durven ondersteunen. Zie
bier wat Louis Blanc zegt over de roovervën van kerk- en
andere geestelyke goederen
Indien men gelooft over de wettigheyd der geestelyke
bezittingen volgens 't algemeen belang te mogen oor-
deelen, waerom zou dit zelfde algemeen belang niet
rnogen dienen tot regel om over de wettigheyd der bc-
zittingen van burgers of van wereldlyken teoordeelen?
Met de wettigheyd der geestelyke goederen aen de be-
Ê-aedslaging te onderwerpen, word het volk door de
kamer geroepen om te beraedslagen over de onschend-
baerheyd der wereldlyke goederen, de kamer fnaekt
afgronden waervan zy de diepte niet vermoedDen
uytslag was dan tweevoudig en in schyn zeer tegenstry-
dig. Vele eygenaers verrykten zich, maer bet regt
van evgendom was onvermydelyk geschokt.
Zie daer boe den socialist Louis Blanc redeneert lot be
schaming van een blad gelyk de ïndépendance, 't welk hier
het buytensporigste socialismus komt prediken als er den
katholyken godsdienst maer door lyden kan
Ons nationael kongres voorziende dat er in 't belgisch
gouvernement piemonteesehe makers van baenstroopers-
wetten, Mazzini's en Kossuth's zouden konnen komen en
dat er eene socialistische meerderheyd in onze wetgevende
kamers zou konnen ontstaen, heeft in onze grondwet het
geval voorkomen en belet dat eene wet van verbeuring van
goederen konne gestemd worden; oin die reden heeit liet
kongres de bepaling in de grondwet gesteld dat niemand
van zyne goederen mag beroofd worden, en dat zelfs, als
straf, de verbeuring der goederen niet mag gestemd worden...
De ïndépendance zal dan schoon te schryven hebben om
de roovery van Piemont te verschoonen of te verdedigen,
iedereen zal zeggen dat zy de zaek van dieven verdedigt....
Maer dezen trek zal al wederom doen zien boe zeer de
familiën moeten' op d'hoede zyn legen de leeringen van een
blad dat aen onze nationale eer zoo veel schande doet
DER LIBERATERY.
Zie hier wederom een uytwerksel der liberatersdrukpers,
die niet ophoud den godsdienst aen te randen en 't volk
zoodanig te bederven, dat het alle geloof en zedelyklicyd
verliest, met de lessen waer le nemen die het dagelyks in
de liberatersgazetten vind. Den volgenden trek zal elkeen
bet tydstip minneren op welke de Geuzen van Willem
den Zwyger in onze provinciën de beelden der beyligen
vernietigden, de tabernakels verbryzelden, 'I Heylig der
Hevligen ontëerden, en overal verwoesting en heyligschen-
dery pleegden.
Een dagblad van Soignies verhaelt heyligschendende
feytelykheden die van lyd tol tvd de.inwooners dier stad
komen bedroeven, zonder dat tot nu toe de plegers dier
wandaden zyn gevat geworden. 'T is aldus dal den zondag
5 Augusty lest, tnssrhen 6 en 7 uren des avonds, ilns nog
in vollen dag, het kruys, 'tgeen op 'tgral stond van wylen
den eerw. lieer Van Ham, is verbryzeld geworden en de
stukken op den openharen weg zyn geworpen, liet geheu
gen van den overleden is in zegening geheel de stad door
uvtgenomen by de liberatersparty, omdat M. Van Ham
eenen priester was die in godsvrucht en iever uytmuntle.
Het zelfde dagblad meld nog andere akten van heylig-
schennis die over eenigen lyd gepleegd /.vu geworden en
die in de daders eene fanatieke boosbevd der ongods
dienstige liberaters-party verraden. Onlangs is namelyk bet
beeld dei- H. Maegd. staende in eene kapel der Engbien-
straet, opgenomen en tien minuten verder in eenen gracht
vol slyk geworpen. Den zelfden nacht is liet beeld van den
11. Vincentius, patroon der stad, liet hoofd afgeslagen.
Deze heyligsdienderyën gepleegd onder bet zingen van
spotlitaniëu, konnen niet aenzien worden als iu 't geheym
gepleegd, want als men in de maend augusty tnsschen
ti en 7 uren des avonds gedenkstukken verbryzefd, als men
in de straten met groot lawyt spotlitaniëu zingt, sclivnl
het ons oumogelyk dat zulks by de politie onbekend zy en
dat de plegers verholen blyven. Indien zulke akten van
beeldstormerv ongestraft blyven, men zal moeten zeggen
dat de straetsehenderv in Belgiën de wet geeft. Wy weten
niet welke maetregéls de hoogere overheyd genomen heelt,
wy weten niet of de ambtenaers van den staet hiervan
verslag gedaen hebben aen den heer gouverneur en of
dezen, op zyne beurt, liet gouvernement verwitfigd heeft.
Wy hopen dat ja en daerbv dat, voor d'eer van 't land,
de regtbank van 't arrondissemenl bare pligt zal gedaen
hebben en reeds bezig is met een scherp onderzoek te doen
om die baldadige en godstergende beeldbrekers voorbeel-
delvk te straffen.
DE BURGERLYKE BEGRAVING.
De liberatersbladen hebben ons zoo gewoon gemaekt met
hunne predicatiën over vooruytgang en verlichting van den
eenen kant, en van achtcruytkniypiug en geestverstomping
van den anderen kant, dat wy beu zvn dien armen rimram
te wederleggen, en dat de lezers van nieuwsbladen even
beu zyn dien zeever te lezen. Thans echter vinden wy goed,
om alle formaliteyten van 't spel te gebruyken, hier nog
eenen akt van liberale verlichting en magonnieken voor
uytgang aen le slippen die waerlvk zoo dwaes als curieus
is, maer die niettemin duydelyk b'ewyst hoe vurig de libe
ra tery backt en verlangt naer de vernietiging van alle
godsdienstig gevoel, en naer de uytbreyding van alles wat
slecht, walgelyk en verfoeyelyk is.
Er is namelyk kwestie van eene maetschappy van vry-
making die te Brussel komt ingerigt te worden, voor doel
hebbende het biechten, berechten en de geestelyke begra
ving af (e schaffen, en dit alles te vervangen door eene
liberale begraving, by welke bel overleden lid der maet
schappy,^ net als eenen bael katoen, leder of lynwaed
zonder biechten of berechten naer de andere wereld ge
frankeerd zal worden. Gy zult misschien denken, lieve
lezers, dat wy met UI. spolten en UI. zottigheden willen
opvvzen; maer 't is in 't geheel niet zoo, de zaek, waervan
wy hier al Jagchende spreken, is echt, die maetschappy is
wezenlyk te Brussel ingerigt, zy beeft bare statuten doen
afkondigen in het liberaters-francmagonsbiad Le National,
waermede den knoeyër van een aelstersch prulblad alhier
gedurig rondloopt om propagande te maken. Om UI. te
overtuvgen en UI. zelve te laten oordeelen, lieve lezers,
geven wy hier eenige artikels van die statuten, welke wy
letterlvk nvt den National overnemen. Zie hier hoe deze
artikels luyden
Art. 1. Er is, tnsschen de ondergeteekenden, eene
Maetschappy gevormd, hebbende voor doel den menscb
vry te maken van vooroordeelen, bvzonderlyk voor wat aen-
gaet de manier, op welke de begrafenissen tot op heden
gedaen worden.
Art 2. De geassocieerden bekennen en belyden dat zy
op bun sterfbed (op den oogenblik hunner dood) noch den
zegen, noch de gebeden van den priester noodig hebben.
Art. 3. Allen persoon, welk ook zyn geslacht of
zynen ouderdom zy, kan deel van de Maetschappy maken,
mot de Statuten derzelve goed te keuren, en met eene co-
tisatie van tien centiemen per maend te betalen. Alle de
geassocieerde zyn effektieve leden van de Maetschappy, en
hebben dezelfde regteu:
Art. -4. Bv het overlyden van eenen geassacieerden,
belast de Maetschappy zich met de kosten van eene civiele
begrafenis, alsook met de kosten van de kist en de byeen-
roeping der leden.
Art. 6. Indien eenen geassocieerden, tydens den duer
zyner ziekte, of indien, na zyne dood, zyne familie den
wenscli te kennen gaf van met de tusschenkomst of mede
werking van de geestelykheyd begraven te worden, dat lid
zou al zyne regten verliezen. Ten gevolge van dit, zou niet
eenen onkost door de Societeyt betaeld worden.
ArL 14. Indien bet voorviel dateenen persoon, vremd
aen de Maetschappy, de genegenheyd betoonde van eivie-
lyk begraven te worden, zou de Maetschappy zich met de
kosten van de begrafenis belasten.
Gelyk men ziet, ontbreekt er niets anders meer dan het
kerkelvk doopsel, het vormsel en 't houwelyk af te schaffen
en deze HH. Sacramenten le vervangen door eenige
lilieraters-francmagonsformaliteyten strekkende om de
leden der bedoelde maetschappy van vrymaking te
'naji/jij-wa en daermeê zal 'tspel gespeeld zyn
als de uytzinnigen hun doel konnen bereyken..
Maer vooraleer dit zal gedaen zyn, zal er voorzeker veel
volk komen naer kyken....1
Voorleden maendag was bet schooljaer in het kollegie
der II. Calharina te Geerardsbergen ten evnde geloopen
en den oogenblik aengebroken dat vlyt en ve'rdiensten naer
belmoren bekroond wierden. De plegtige prysdeeling aen
de leerlingen van dit deftig gesticht, gaf ons andermael
gelegenheyd eenen hoogst aengenamen en zeer onderrig-
tenden morgenstond over te brengen. Voorgezeten dtoor
Z. H. onzen doorlucbtigen bisschop, en bygewoond door
een groot getal priesters, verscheydene professors der
universileyt van Luyk en door bet puyk van Geerards
bergen, andere vremde steden en dorpen, leverde deze
plegligheyd dit juer een buvtengewoon karakter op van
aenlrekkelykheyd, zoo door de kundige uytvOering van
verscheydene ehoorgezangen, als door "de treffende ver
tooning van een allergeestigst stukje.
Voor wat de ehoorgezangen betrof, voornamelvk Thymne
,d la nuit in acht N" verdeeld, kan niemand deze executie
zonder geestvervoering bywoonen, want alle toonkundige
fvnheyd, alle gehoorstreelende overgangen en zoete veran
deringen. immers alle muzikale phasen kwamen afwisselend
de aendacht verscherpen zonder dat een oogcoblik den
volmaeklsten ensemble in 'tminste onderbroken of verflauwd
wierd. Immers zulke nytvoeiing spreken aen hert en geest,
en doen de hooge talenten waerderen van den onvermoeve-
lyken beer Teurrekens, leeraer der poësis, welken 'de
toonkunst benevens de andere wetenschappen met een zoo
ongelooflyk gemak aen zyne leerlingen weet in le planten.
Aengaende de vertooning van het bewuste stukje, zullen
wy zeggen 't geen wy op andere jaren hebben moeten
zeggen, namelyk dat liet waerlyk de moeyle weerd is de
heeren studenten van het geerardsbergscli kollegie in
't publiek te zien verschynen en te hooren afgeven deftige
i bonding, natuerlyke gebaren, zuvvere uytspraek en vooral
I veel gevoel in de nytvoei ing, zie 'daer in wevnige woorden
wat meest onze aendacht getroffen heeft, eii wat ons altvd
zoo veel genoegen geeft in het bywoonen dezer letterkundige
en muzikale familiefeest.
Eyndigen wv dees artikel met onzen hoogst achtbaren
kunstvriend, Z' H. den Bisschop, veel geluk te wenschen