ZONDAG 9 SEPTEMBER 1855.
NEGENSTEN JAEBGANG. N' 171
AELST, dex 8 September 1855.
Het werk
der goede
schriften.
en slechte
Een treffend voorbeeld.
Een lesken aen den Observateur
YZEREN WEG. STATIE AELST.
VERTREKUREN VAN DEN 1 AUGUSTY 1855.
1° Ten 7 uren 45 minuten des morgens nner Dendermonde Gend, Brugge,
tJoüteude, Korlryk, Mouscron, Doornvk, Ryssel, Calais.
ten 9 uren 30fnindes morgens naer Dendermonde, Gend, Mechelen, Brussel,
Antwerpen, Leuven, Thienen, Luyk, Verviers, Landen, St. Truyeu.en Hasselt.
3* Ten \2 uren 00 minuten roor middag, naer Denderrnonde, Gend, Brugge,
Oostende, Kortryk, Mouscron, Doornvk, Ryssel, Calais.
4® Ten 2 uren 45 tn. namidd. nner Dendeunonde, Mechelen, Brussel, Antwerpen,
Leuven,Thienen, Luyk, Vervier, Landen, St. Trujen, Hasselt, Aken eu Keulen.
5«» 7en 5 uren 30 minuten des avonds, naer Dendermonde, Mechelen. Brussel,
Antwerpen Gend,Brugge en Oslende, Kortryk, Mouscron, Doornvk, Ryssel en Calais.
t>® Ten 8 uren 15 minuten des aronds nttrr Dendermonde, Gend, Mechelen,
Brussel, Antwerpen, Leuveu, Thienen, Luyk, Verviers, Aken en Keulen.
TO1QCE SÜUM.
VAN DENDERMONDE NAER AELST.
uren 20 minuien 's morgens. —3° Ten 10
uren 40 minuten 's middags. 5° Ten 4
1° Ten (i ur. 15 tn. 's morgens,2"» Ton 1
uren 10 minuten 's morgens. 4° Ten 1'
uren 10 minuten T-»avonds.— 6° Ten uren 45 minuten 's avonds.
Zullen te Gvsegem stilleslaen de volgende konvoyen vertrekkende van
AELST, ten 7* uren 45 minuten, ten 9 uren 30 minut. 's morgens, ten 12 uren
ten 2 uren 45 minuten en ten 5 uren 30 m. s' avonds*
Van DENDLUMOiSDE ten 6 uren 13 minuten, ten 8 uren 20 minuten 'smorgens,
ten 10 uren 10 min. voor m. ten 12 u. 40 in. namiddag, ten 4 uren 10 m. eu ten
6 uren 45 min. des nvonds.
Voor alle rigliugen moet men te Dendermonde van konvov veranderen.
Dit blad verschynldes Zaterdags in den namiddag onder de dagteekening
van den daerop volgenden Zondag.Den prys der inschryving, by trimester,
is bepaeld op 1 fr. 50 c., dien der annoucen op 20 centimen tfen drukregel.
DEN DENDEHBODE
Indien, van den eenen kant, de vryheyd der drukpers zeer
nuttig is geweest om de gevaerlvke en verleydende leer
stelsels te bevechten die door de liberatery met volle han
den verspreyd worden, met inzigt om 'tvolk te bederven en
den godsdienst te vernietigenindien de drukpersvryheyd
ook gediend heeft om de bestuerakten aen te randen door
welke onze godsdienstige en politieke vrvheden tegen
gewerkt eu gedwarsboomd wierden, zy heeft, van den an
deren kant, ook gediend om in alle klassen der samenleving
een onberekenbaer kwaed aen te rigten. ,'T is door de
drukpers dat de magonnieke liberatery zich verspreyd,
't is door de drukpers dat zy overal haer venyn rondstioeyt
en dermate de bevolkingen bederft, dat er welhaest noch
orde, noch regeltucht meer zullen zyn, en dat alle banden
welhaest losgerukt zynde, er geenen middel meer zal zyn
het maetsohappelyk iigchaem aeneen te houden, dat noch
gouvernement, noch wet, noch politie meer in staet zullen
zyn hel volk in te houden, dat eyndelyk de samenleving
zich gelyk eenen levensloozen romp door de verrotting zal
ontbinden, en dat zy door de wormen der ongebondenheyd
en regeringsloosheyd zal verslonden worden.... dat de orde
zal vervangen worden door de wanorde, de politie door de
baenstroopery, en 't geregt door een dwingelandig gezag,
't geen ons de bloedige dagen van 't schrikbewind doet
errmneren.
7,ie daer waermede wy bedrevgd 'zyn door de versprey-
ding der slechte schriften, door "de uvtgaef der magonnieke
liberatersgazetlen, die geen ander doel hebben dan in
't volk alle gevoel van godsdienst, zedelykheyd en treffelyk-
heyd te vernietigen... 'T geen wy hierover de slechte
drukpers zeggen, is niet overdreven, elkeen die wilt zien,
ziet het klaerlyk, en die hot wilt bevatten, bevat het zeer
gemakkelyk.
Wal moet er in dezen staet van zaken gedaen worden
De goede en ware vrienden van godsdienst en vaderland
moeten elkander de hand leenen, zy moeten hunne krach
ten vereenigen om de actie der goede drukpers te stellen
tegen het vernielend geweld der slechte, door de versprey-
ding van godsdienstige, zedelvke, orde- en vaderlands
lievende lezingen, door de openbare en krachtdadige be-
stryding en tegenwerking van die schandalige magonnieke
dag- en weekbladen, waerin niets wat goed is geëerbiedigd
word, waerin alles wat boos, onvaderlandsch en goddeloos
is aengeleerd, geprezen en aengemoedigd word'T is
omdat de ware vrienden van hel goede te onverschillig
zvn, 't is omdat zv te vreesachtig en te kleynmoedig zyn,
'i is omdat zy de listen der boozen niet genoeg naspeuren
dat de slechte drukpers zoo stout geworden is, zoo veel
kwaed onder "t volk te weeg gebragl heeft en nog meer zal
te weeg brengen indien er niet in voorzien word.
Elkeen .weet dat de franmagousche Broedermin een dag
blad is waerin dagelvks niet alleen den godsdienst, den
paus, de bisschoppen, de priesters en alle godsdienstige
instellingen aengerand, en op de verfoeyelykste wyze ge
lasterd worden, maer zelfs dat dit dagblad gezworen
vyand is van onze grondwettige instellingen, en niets anders
zoekt dan hier de bloedroode republiek tot stand te bren
gen. Welnu, dit blad ontwaert hebbende dat het, 0111 zyno
slechte leeringen en schandelyke goddeloosheden, veel van
zyne ii schryvers verloor en de groote onkosten van eene
dagelyksche' uvtgaef niet meer kon dekken, heeft een
middel gevonden om zich op eene andere wyze regt te
houden en voortdurend zyne gal tegen godsdienst en vader
land te konnen uytbraken. En waerin bestaet dit middel?
Luyster, lieven lezer De Broedermin die alle dagen uvt-
koml, verzamelt hare gezette of gecomponeerde nieuws-
tydingen van geheel de week en niaekt er des zondags een
groot blad mede op, waerin noch hoofdartikels noch be
merkingen, noch aenrandingen legen godsdienst, vaderland
of priesters voorkomen. Dit blad heet het ZONDAGBLAD
en kan voor eenen spotprys uylgegeveu worden omdat het
niets kost van sehryven noch van letterzetten, aengezien
alles geheel opgemaekt uyt de Broedermin is genomen;
't is slechts wat papier en de drukkosten die hierin moeien
ferekend worden. Met de winsten van het Zondagblad
onnen de verliezen van de Broedermin betaeld worden en
aldus kan die laelsie, het goddeloosste blad van geheel
Belgiën, blvven beslaen en voortdurend zyn venyn onder
het volk verspreyden.
Vele deftige en zeer brave menselien, die deze listige
streken van het fiancmagonsblad niet kennen, lezen het
Zondagblad omdat het groot is en veel nieuws bevat, maer
zy weten niet dat zy op eene indirecte wyze medewerken
om het overgroot kwaed dat door de Broedermin veroor-
zaekt word, te helpen verspreyden en staende te houden...
Zy zeggen wy vinden er geen kwaed in, 't zyn niet dan
nieuwstydingenhet Zondagblad bevat noyt iets tegen
godsdienst, zeden of geestelvklieydWy weten het,
maer 't is juyst in dat schynheylig bedrog dat den knoop
gelegen is, want met het geld dat de katholyken, met het
geld dat de weldenkende menselien aen het Zondagblad
geven word de godsdienslhateude en kerkvervolgende
Broedermin onderhouden, doet hel kwaed gedurig voort
gang, eu word liet goede verdrukt, beschimpt en ver
nietigd
Wy moeten dtis alle ware godsdienstminnaers en voor-
staenders van het goed aerisporen tegen deze en soortgelyke
bedriegeryën kraelitdadiglyk te werken; 't zal niet alleen
eenen akt van verdienste zyn in de oogen van God, maer
zelfs eenen akt van vaderlandsliefde, want de liberaters-
francmagonsbladen zoeken niet anders dan door hunne
leeringen van volksbederf de oneenigheyd in de samenleving
te zaeyën en de kracht onzer nationale instellingen te ont
zenuwen'T is immers maer al te wel bekend dat de
francmagonssecte, om in Belgiën den katholyken gods
dienst, dien zy onder den naem van EERLOOZEN aeu-
duyd, te vernietigen, als beste middel aenziet er den
oproer en de regeringsloosheyd te verwekkenDat
men den toestand van Spanje wel bevroede, den rampza
ligen toestand van dit land is een sprekend bewvs van het
geen wy hier, tot onderrigting van velen, hebben neërge-
schreven.
Wy hebben al dikwils gezegd dat de liberalersguzelteu,
de Indèpendance eu den Observateur aen 't hoofd voor
grondstelsel hebben van de geestelvklieyd geduriglyk te
lasteren, omdat, gelyk hunnen goddeloozen patroon zegde,
er altyd iets van overblyft tegen deze welke men lastert.
Deze gazetten zyn zoo 'veel te stouter in 't lasteren, omdat
zy weten dat dé priesters de gemaligbeyd te verre dryveu
en meest van tyd hare achterklapperyën en lasteringen'niet
willen beantwoorden. 'T is daerom dat de stoiitmoediglieyd
gedurig voortgaetsteunende op de v,ooi-oen van den
Conventionneel Mirabeau Wy mogen altyd aenranden,
a wy hoeven niets te vreezen, wy hebben met goede menschen
a te doen.
Maer over eenige dagen is den Observateur van Meester
Verhaeghen leelvk bedrogen geweest en dermate op zyne
plaets gesteld, ilat hy liet lang zal onthouden. Eenen
treffelyken priester, den heer pastor van Braine-Lalleud,
wierd door den Observateur op eene zoo snoode wyze
aengerand', dat hy geloofde de aenranding niet te mogen
onbeantwoord laten, hy zegde bv zich zeiven 't is hoog
tyd dat wy de lasteringen van dit onbeschaeind fi ancma
gonsblad te keer gaen, hel algemeen goed vereyscht dat
wy het hoofd bieden aen die gewetenslooze liberatery, dien
kanker der samenleving, die alles besmet wat hy aenraekt,
die niet lëcft dan met kwaed te doen en met alles te be
derven, die geen ander doel heeft dan van de samenleving
eenen broeynest van boosdoeners te maken etc. Dien
pastor dan zond dry antwoorden aen de opstellers van den
Observateur en dwong hun de zelve in hun blad over te
nemen. Deze antwoorden waren zoodanig gepeperd, da! zy
de ellendige lasleraers als 't ware tegen den muer nagelden
en hun dwongen Imnnèvuyge lafheyd te bekennen. Wy zullen
hier eenige regelen geven uyt de antwoorden van dén lieer
pastor 'van Braine-Lalleud. Den Observateur had dien
weerden geestelyken aengetegen dat dat hg een broeder
schap van de II. 'Maegd had ingerigt met eenig inzigt van
geld te maken. Den pastor antwoord het volgende aen liet
lasterblad
1" Het broederschap der H. Maegd is eene uytvinding
0 van uwen koi respondent, die eene gelegenheyd zoekt 0111
den godsdienst aen te randen door goddelooze spottornyën
Er bestaet een broederschap, 't is dit van het II. Sacra-
ment en van 't heylig hert, van 't welk men mag deel
maken zonder eenen centiem te betalen, deze die iets
geven, 't is voor eene kostelooze mis 11a hunne dood.
Wat hebt gy daerop te antwoorden, zeg het, grooten
menschenvriend Weet gy dat er hier kwestie is van
a eenen akt van hooge liei'dadigheyd, verheven woord,
'tgeen gy niet verstaet? Weet gy dat er hier kwestie is
van eenen akt van godsdienst, ander woord 't geen voor
uw verstand niet vatbaer is Maer wat gy en alle uwe
sectarissen er ook moogt van zeggen, het godsdienstig
gevoel heeft diepe wortels geschoten in de herten van alle
ware Belgen, en uyt kracht van dit gevoel, gelooft allen
1 waren Belg aen de uytwerksels des gebeds en van het
H. Sacrificie. 'T is hierom dat rykeu en armen den
grootsten prys hechten aen de go'ddelyke diensten die
0 voor de overledenen gedaen worden. Nu dan
a ons broederschap heeft voor doel aen den armen, na
zyne dood, by middel van eene ligte opoffering binnen
a zyn leven, eenen plegtigen lykdienst te bezorgen gelvk
0 hy verlangt. Ons broederschap heeft voor doel de rykèn
aen té moedigen om voor de armen te betalen en dit
zyn de banden van liefde die d'eene met de andere
vereenigen, die den hemel aen de aerde verbind en de
schoonste uvtslagen oplevert.
2° Een d'ergelyk genootschap is zeker zoo veel weerd
a dan 't geeii men in de hoofdstad van Belgiën komt in te
a rigten, en 't geen voor doel heeft het volk te verbeesten,
de ongeiukkigen te berooven van den troost des gods
et dienst die zoo zoet is in 't lyden, en lot overmaet van
zedelooshevd, van ze na hunne dood gelyk vuvle dieren
a te begraven
Dit is juyst de afschildering van't gedrag en van de
religie der liberaters hunne menschlievendheyd bestaet
in van 't volk menschen te maken zonder geloof, zonder
zeden, zonder gedrag, zonder geweien, en om er na be-
dorvene en bedervers binnen hun leven van gemaekt te
hebben, ze 11a hunne dood gelyk plaégbeesten in den
grond te steken
Wy voorzien echter dat de les van den heer pastor van
Braine-Lalleud zonder uytwerksel zal blyven, want de
francmagonssecte is te fanatiek en te goddeloos, dyeraen
valt niet te verbeteren zoolang zy bestaet zal zy hare
vuyge lasterniiddelen legen de priesters en hare veisroa-
dingen tegen den godsdienst gebruyken, nogtans ware het
vuriglyk te wenschen dat, tot onderrigting van 't publick,
de priesters de pen opnamen om die schandschryvelaers op
hunne plaets te stellen telkens dat zy zich eene aenranding
zouden veroorloven, dit is den eeiiigsten middel om die
gasten te kortvlerken en de lasteringen krachteloos te
maken....
OPKOOS'IXG VAX LEVEXSM1BDELEX.
De vakatie-kamer by de regtbank te Brussel, zittende in
korreklionnele zaken, heeft zich zaterdag bezig gehouden,
met de zaek van eenen acrdappel-koopinan en eenen land
bouwer, beschuldigd van door valsche daedzaken of be-
driegelyke middelen eenen opslag in den prys der aerdap-
pelen te weeg gebragt te hebben op 17 uugus'ty 1853.
Den voortverkooper, genaemd Francies Slagmolen, te
Brussel als aerdappel-koopman gevestigd, had 'in de voor
stad van Laken eenen landbouwer ontmoet, den welken zich
met zyne karrc, geladen met verscheydene zakken aerdap-
pelen, naer de merkt begafhy kocht dezelve van dien
laetsten aeji fr. 7-50 c. per honderd kilogrammen. Den
beschuldigden Slagmolen, die met eenen zeer eenvoudigen
landbouwer te doen had, zegde aen den verkooper, van
zich naer de merkt te begeven, en aldaër zyne aerdappelen
te koop te stellen, als of zy niet verkocht waren. Zy kwamen
overeen den te vragen prys 12 fr. te stellen, en dezeKe
aen 10 fr. te laten.
Hieruyt volgde dat de andere landbouwers die aen 6 fr.
60 tot 7 fr. 50 dë honderd kilogrammen verkocht hadden,
ziende dat men aen 10 fr. verkocht, ook eenen hoogeren
prys begonnen te eyschen.
De regtbank, 11a het requisitorium van het openbaer
ministerie gehoord te hebben, en de pieytingeu dei verde
digers, heeft een vonnis uylgesproken, waerby den eersten
beschuldigden verwezen word tot 6 maendeu gevang en
500 fr. boete en den tweeden beschuldigden tol 100 li',
boet cn beyde solidairelyk in de proceskosten.