A ELST, den 26 January 1858. De vaderlandsliefde. ZONDAG Tl JANUARY 1850. m,- j TIENDEN JAERGANG. - Nr 491 gpffi Ss het mogelijk Is het gelooflyk Hadden wy mogen antwoorden Is het waer De interpellatie van M. Dumortier. YZEREN WEG. STATIE AELST. VERTREKUREN VAN DEN JANUARY 1886. 1° 77 urm 35 minuten des morgens naer Dendei monde Geud. Brup<;e, Oostende, Kortryk/Mtmscr on, Ryssel.' 2° ten 9 ure/1 35 min. des morgens nner Dendermonde, MeeliHen. Brussel, Antwerpen, Leuven, Tliienen, Luyk, Verviers, Londen, St. Truyën,en Hasselt. 3*> Ten 10 ure55 m. monniddog. naer Dcndetmonde, Gend, Brugge, Osiendc, Kortryk, Moesci oen en Ryssel. 7en 6 uren 00 minuten des aronds, nner Dendermonde, Mechelen. Biussel, Antwerpen, Lemen. Th:enen, Luyk. Verviers, Aken, Keulen, Gend, Brugge, Ostende, Kortryk, Mouscron en Ryssel. 50 Ten S uren 40 minuten des aronds naer Dendermonde 'l' i CL'!;ut. slum YZEREN WEG VAN DENDER EN WAES. VAN AELST NAER Ninove, Geeraerdsbergen, Lessen, Aeth, 6 50—8 35 (1) 12 05—2 007 45. VAN AETll NAER GeeraeTdsbergen, Ninove, Aelst, Dendermonde, 6 9 40—4 15—7 20. van DENDERMONDE naer Aelst, Ninove, Geeraerdsb., Lessen, Aeth, 0 3l)8 20 (2) 11 451 35- 7 25. Al de konvoys staen stil te Gyseghem, ter uylzondering der gene vertrekkende van Aelst ten 10 55 's morgens en ten 8 40 's a\onds, en de gene vertrekkende van Dendermonde ten 11 45 's morgens en ten 0 1)0 's avonds. 'Ue Denderleeuw en Santbergen houden alle de konvoys stil. Te Idegem staen deze vertrekkende van Ath teu fi—4 15:Eu van Dendermonde ten 6 30—11 451 35 (1) (2) Dit konvoy houd stil te Ninove en gaet niet verder. Voor alle rigtingen moet men te Dendermonde van konvov veranderen. DEN DENDEEBOBE Men moet wel bemerken dat de liefde tot liet vader land, die verkleefdlieyd aen de oude gevoelens van gods dienst gevoeliglyk in Belgien verflouwen. In plaets van die kostelyke eensgezindlieyd van deukwyzen, in plaets van dien wonderbaren overeenslemmingsgeest van eendragt en broederlyklieyd, ontmoet men niet dan partyën en cabalen, die gedurig strekken om alles overhoop te smyten en alles te vernietigen. 'T is waer, wy hebben 't ongeluk hier overstroomd te zyn van eenen lioop vremde intrigan ten die, niel te vreden van op onze kosten in weelde te leven, zich gediirig bezig houden onder onze bevolkingen limine verderflyke leeringen van ongeloof en goddeloos- lieyd te verspreydcn, en onoplioudelyk zoeken de wanorde en tweedragt in 't land te zaeyën. En wat daerbv nog liet meest te betreuren is, is dat de werkelooslievd onder de goede veld wind, lenvyl den waren moed om die volksbe dervers te bevechten, grond verliest. 'T is byzonderlyk <ins beylzaem en alleeiigelukkignuikend katholyk geloof T geen 't voorwerp is van de aenranUiugen en vervolgingen dier Haters van God eu van alle goed. Het gouvernement, 't welk een bolwerk zou moeten zyn legen het verderf en tegen liet verlies der godsdienstige «n maetscliappelyke gevoelens des volks, denkt zyne taek volbragt te hebben, als hel alles laet doen, alles laet passe ren eyndelyk als het daer toe niets doet. 'T geen er in het slaetsonderwys nu onlangs gebeurd is, is eene der droef ste zaken die in een katholyk land konnen gebeuren in plaets van de gevaerlyke leeringen te voorkomen door den keus van goede leeraers, men doet juyst het tegenstrydige met namelyk mannen aen te stellen en te behouden die fanatiekelyk de francmaconssecte aengekleefd zyn, en die, in plaets van in hunnen leergang le onderwyzen dat gene waermede zy byzonderlyk belast zyn, in den geest der jongheyd het zaed werpen eener Calvinistische ongeloovig- lieyd en eenen Luterschen liaet tegen den katholyken godsdienst in haer lierte plantenEn welke zyn de aeustokers van dit onheylbarend onderwys Meest al vremdelingen aen welke wy jaerlyks 7000 franks betalen, en die zoo wevnig verkleefd zyn aen 't vaderland, dat er zelfs zvn die de naturalisatie niet willen vragenIs liet niel hard voor de Belgen, en voornainelyk voor de Belgen die hun vaderland beminnen, te zien dat liet gouvernement 't liooger onderwys loebelrouwt aen vremdelingen die in huil eygen land verstooten worden Is het niet. hard dat het gouvernement aldus het toekomer.de en de zedelykliey.d der opkomende jeugd in de waegschael werpt Is het niet te betreuren dat het gouvernement met gevoelt dat liet geluk van een land en deszelfs staetkundige onafhanglyk- lieyd grootendeels van den godsdienst en van de goede «endragt onder de natie afhangen Men heeft nog dezer dagen een ander staelken gezien, welk bewyst- hoe veel gronds den partygeest in Belgien wint, en byzonderlyk dien partygeest die de taek op zich genomen heeft onzen heyligen godsdienst te vernietigen. En waerover willen wy hier spreken Over de demissie van M. Ch. De Broticker als representant. Zie hier eenen nyltrek uvt den brief dien hy aen de kiezers van Brussel geschreven heeft Ik deelde noxjt en ik deel nog niet in de gevoelens myner politieke vrienden in zake van liefdadigheydIk kan myn o zeiven zoo veel geweld niet acndoendut ik zoude zwygen betreffende grondbeginsels, welke ik luyde heb beleden en die ik in werking zoude willen stellen. En nogtens kan ik, o wil ik, op het politiek terreyn, de party niet beslryden, waeraen ik toebehoor sedert myne optreding in het publieke leven, wil ik niet, dat ten dage van den stryd, eene stem a ontbreke, aen degenen, welker stemmen ik altoos heb be lt tracht. Welke is de gevolgtrekking van die verklaring Dat M. De Brouekere zyne OYEBTOYGIiNG doet wyken voor den PARTYGEEST Welken droevigen val voor een ver standig man Welke bedorvenheyd van 't mensehelyk bert Voor eenen ellendigen partygeest doet hy eene groote, eene edelmoedige, eene voortrellelyke opi"ie, de vryheyd van liefdadigheyd, wykenvrylieyd waervan de liefdadigheyd zoo weerdig is, vryheyd die aen deze schoune deugd zoo noodig is om met vrucht den armen ongelukki- gen iu zyne smertelyke ellenden te konnen helpen en ver troostenHat de vryheyd van den behoeltigen te helpen, dat de vryheyd van edelmoedige gevoelens je gens onze bedrukte medebroeders, eene denkwyze of over- luyging van liet goed te doen, moeten wyken voor den partygeest, wie zou dit konnen gelooven En nogtans 't is zoo, M. He Brouekere heeft den droevigen moed liet zelf te bekennen. En welk is dezen fameusen partygeest? Welke zvn zyne principen Waerop steunt de party waeraen M Be Brouekere zoo fanatiekelyk wilt verkleefd blyven? Welke is de vaderlandsliefde van die party? Welke zyn bare godsdienstige gevoelens Met een woord, welk is baer geloot en bare leering? Wy zouden willen dal M. De Brouekere ons dit eens zegdeHaren geest van eendragt, van vaderlandsliefde, en van verkleefdlieyd aen den godsdienst is nergens te vinden al wat men in die party ontmoet, is eenen doodelyken liaet tegen het ka tholyk geloof, en eene goede overeenkomst om het zelve met verdubbelde slagen gedurig aen le vullen om het te vernie tigen Mag dit w-el eene politieke party genoemd worden Moet men die niet veeleer eene rampzalige serie lieelen Wy moeten er echter byvoegen dat het tgigmaels beween- lyk is voo't land dat eenen talentvollen man gelyk M. De Brouekere, zoo leeg gedaeld is van namelyk te verwaer- loozen eenen onscliatbaren dienst aen den armen te bewy- zen, eu dit om onder de onlëereude roede te bukken van eene secle die op liaer vaendel geschreven heeft Dood uen den kalholyken godsdienst, den voornaemsten grondsteen van de ware liefdadigheyd Ter dezer gelegenhevd heeft M. De Merode eenige aen- inerkingen in de kamer geniaekt die aen M. Frère hebben moeten mishagen, want dezen is in woede opgesprongen en heeft uytgeroepen dat de liberalen zoo liefdadig waren dan de katholykeii, maer dat liv niet wilde dal de liefda digheyd haren vryen loop had gelyk vóór het jaer 89, dat hy in dien zin de ontwerpen der katholyken wilde tegen houden Hadden wv aen M. Frère mogen antwoorden, wv zon den hem gezegd hebben, dat het jaer 89 de jaren'90, 91 en 92 heelt voortgebragt, 't is te zeggen de landverhuizing, liet schavot, de guiilotien, de verbeuring der goederen van partikulieren, van kerken, van kloosters en der armen, eyndelyk den diefstal, de roovery, de plundoring en de vergieting van 't onschuldig bloed.!... En als men nagaet wat liet stelsel van 89 heeft voort gebragt wat beeft men gedaen met de goederen die bestemd waren om den armen te helpen en by te staen Wat word er lieden nog met die goederen gedaen Er zyn andere dan arme die er hunne fortuyn meê ge- maekt hebben, en daerby de verkwisting van die goederen is byna algemeen en dient om de groote sleden te verde ren, door prachtige paleyzen, die voorzeker de rekening niet maken van tallooze armen welke van honger en gebrek vérkwvnenDat men de armen over de twee tvdstippen late oordeelen, voor en na 89, wy deuken" dat liet vonnis niet ten voordeele der opinie van M. Frère zal zyn. Men verzekertdat den franschman Rogier zich als kandidaet in de aenstaende kiezingen te Brussel gaet voor dragen zouden wy nogmaels getuygen moeten zyn dat eeneu zoo onbeschaemden vremdeling, gelyk Rogier, zou gekozen wordeu en den voorrang z!ou hébben op eenen Belg T is daeriu dat men andermael de vaderlandsliefde, den geest van eendragt en goede verstandhouding der francmaconssecte zal herkennen, om het goed, de vryheyd van liefdadigheyd tegen te werken..Is er dan in ge heel het arrondissement Brussel niet eenen Belg te vinden, weikeu in staet zon zyn het mandaet van volksver tegenwoordiger weerdiglyk te bckleeden dan dat men eenen hatelyken vremdeling, die zoo veel kwaed aen het land gedaen heeft, zou moeten kiezen Zullen de Bra banders zoo weynig vaderlandslievend en zoo lafhertig zvn eenen franschman te verkiezen in plaets van eenen hunner I medeburgers?Wy durven deze vragen niet beant woorden, doch hopen wy dat zulke schande door de aiiesverdervi'ndc serie op hel land niet zal konnen gewor pen en dal de nuodzakelykheyd der vaderlandsliefde beter zal begrepen worden Dl! interpellatie van M. Dumorliér heeft Dynsdag in de volks- kamer plaets geliail. Dry redenaers zyn sleclils gehoord geweest, MM. Dumortier, De Merode en den minister van 'i inwendig... Den acht bal-en en moedigen heer Dumortier heeft de zaek Bras- seur mei veel juvstlieyd uylgeleed en byzonderlyk doen verslaen dal den academisehen raed niel heefi konnen hewyzen dal Bras seur, in zyne lessen, de godheid van Jesos-Chrislus niet had aangerand en dat uien hy gevolg, degenumene nota's der vier leer lingen voor waeraelitig en nauwkeurig moest houden. M. Dumorliér heelt doen kennen welke de principen waren van professor Brasseur, dal reeds eer dal hy professor in de gendsche Uoiver- sileyl benoemd was, hy hel gelieym der II. Dryvuldighcyd had aergcrand. Verder heefl den redenaer de dry punieo onderzocht die M. Brasseur, in zynen brief aen den Ilien Public, had afge geven als hebbende die aen zyne leerlingen onderwezen. M. Dumortier heefl bewezen dal professor Brasseur, om den kalho lyken godsdienst le konoen aenrandeu, de geschiedenis vervalsciit en de II. Kerk benevens luier priesterschap gelasterd heeft; dal het de kalholyke geeslelykheyd is die altyd d'e kunsten en weten schappen heropgebeurd heeft, met een woord, den talentvollen afgevcerdigdeu van Koussclaere is bewondcrensweeMig «eweest zoodat alle ware katholyken de edele gevoelens van godsdienst' en vaderlandsliefde van dezen defligen man zullen moeten toe- juyehrn en zeggen dat hv beroyd is zyn zeiyen le pande te stellen om godsdienst en vaderland tegen d'e klauwen eener gnddelooze seele te verdedigenM. Dumortier heeft byzonderlyk gelukkig geweest in liet doen uvlschynen dat liet uiiderïvys van M. Brasseur eene gegrondde onrust hy de familievaders en in bvna geheel liet land heefl veroorzaekl, 'twelk zich veronlweerdigd en in 't alge meen zyne openbare afkeuring heefl doen hooien. Vooraleer le eyndigen, heelt St. Dumortier aerdige dingen op Brasseur's rekening aen den dag gebragl en gezegd dat dezen professor by de byzonderste mannen der kalholyke party namelyk SIM. De Theux, De Man d'Allenrode, Mgr. De Ham. Vector der kalholyke universileyl, MM. Thonisseu en Delcour, professors dier zelfde fJoiversileyt, is geweesl om hunne bescherming af te smeeken en zyne benoeming als professor in de gendsche univer sileyl by 'i gouvernement te bewerken. By deze heeren had M Brasseur gezegd dal hv de mis bywooude, ie hieclite ging, tot dè heylige tafel naderde, immers al zyne chrislelyke pligten kweel en aen den kalholyken godsdienst met hert en ziel verkleefd was Na dal den representant van Rousselaere dit alles zonder aer- zeling had veropenhaerd, trok hy er de conclusie uyl te weten dal Brasseur zyne beschermers schandelyk inisleyd luid, mei daedzakelyk te bewvzen dai zy gewerkt hadden om Venen Yoliai- riaeii, eenen godsdiensthater,"eenen kerklasleraer iu eenen leer stoel der staelsuiiiversiteyl le plaetsen. Ik vrage hel u nu, gin" M. Dumortier voort, wal moet men deuken van eenen persoon die zich gedraegl gelyk den professor van het natuerlyk regt by de universileyl van Gend Ik vrage het u wal moei men peyzeii van eenen inensch die op gevoelens komt sloellëu die hv niel heeft, en dit om eene plaets te bekomen Ik wil spreken van den genaemden Reisin die valsche relikwiën fahriekeerde, en die door zyn gedrag en door zyne handehvyze, de achlbaerste per- soonen had welen te bedriegen. Bn hoe liebi gy Itelsin aengeduyd Gv hebt gezegd dal hy renen schvuhevligen was. eu wv zyn van hel gedacht van M Verhaegheu geweest, die dit woord had uytgesprokeo. (Gerucht). Ja, wy zyn allen van het gedacht van M. .Verhaegheu geweest! Eh wel, Brasseur heeft gedaen, wat Keisin op anderenyden had gedaen. En waerom neemt gy kwalyk dat ik hel schynheylig gedrag van Brasseur aen de kamer keubaer make, aengezien gy het zelve voor Itelsin hebt gedaen Maer, gy hebt Relsin met geweldigere uy-ldrukkingen dan deze die ik gehruyke, geschandvlekt, waerom wilt gy my beletten, den man, wiens verdedigers gy u verklaerl aen te duyden gelyk hy is Zinsneden, gelyk deze die men M. Brasseur loeschryft, kunnen niel onaengeraekl voorhy gacn, want, zy liehhen lot doel het cbristianismus in zyne groudzuylen le oaderniyncn, en het prin ciep van het christendom le vernietigen. Eh wel, ik zeg"e het luyd op, dergelyke fevlen zvn ernstig en wv mogen de zelve niel dulden, wy, veplegenwoordigers van het'katholyk BeHêii Daerom eyschle M. Dumortier ten slotte dat het gouvernement krachtdadige tdaelregels zou nemen om de familievaders en het openbaer geweten gerust te stellen Na M. Dumortier, heeft den graef De Merode eene redevoering vol gevoelde waerlieden uitgesproken. Den edelen spreker heeft doen zien dal het de piigt was van den heer minister dadelyk af te stellen den professor die zoo schandelyk ons lieyltg gelóóf had aengeraml, te meer omdat hei genoegzacm bewezen was dat de aeurandingen legen de voornaemste grondpuuten van dén godsdienst zoo klaer waren, dat den minister geenc redens van twyITel kon hebben, en omdat, als men zulke zaken toelaet, den

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Denderbode | 1856 | | pagina 1