AELST, den 16 February 4856. Den jiolitieken toestand des lands. 2ÖNDAG 17 FEBRUARY 1856. TIENDEN JAERGANG. - W 49i Eene maconnieke komedie BE LYNWAËDNYVEMIEYD. YZEREN WEG. STATIE AELST. VERTREKUREN VAN REN 1 FEBRUARI7 18S6. 1« Ton 7 uren 35 minuten dos morgens naer Dendermonde Gend, Brugge, Oostende, Rortryk, Mouscron, Rvssel. 2° ton 9 vren 35 min. des morgens naer Dendermonde, Mechelen. Brussel, Antwerpen, Leuven, Thicuen, Luyk, Verviers, Landen, St.-Truyën,en Hasselt. 3° Ten 10 uren 55 in. voormiddag, naer Dendeiruonde, Gend, Brugge, Ostende, Kortrvk, Moescroen en Ryssel. 4° 1 en 6 uren 00 minuien des avonds, naer Dendermonde, Mechelen, Brussel, Antwerpen, Leuven, Thienen, Luyk, Verviers, Aken, Keulen, Gend, Brugge, Ostende, Korlryk, Mouscron en Ryssel. 5° Ten 8 uren 40 minuten des avonds naer Dendermonde ■CUJOOL SÜUM. YZEREN WEG VAN DENDER EN WAES. VAN AELST NAER Ninove, Geeraerdsbergen, Lessen, Aeth, 6 508 35 (1) 12 052 007 45. VAN AETll NAER Geeraerdsbergen, Ninove, Aelst, Dendermonde, 6 9 40 —4 15— 7 20. van DENDERMONDE naer Aelst, Ninove, Geeraerdsb., Lessen, Aeth, 6 308 20 (2) 11 451 35 7 25. Aide konvoys slacn stil te Gysegbem, ter uyliondering der gene vertrekkende van Aelst ten 10 55 's morgens en ten S 40 's avonds, en de gene vertrekkende van Dendermonde ten 11 45 's morgens en ten 0 00 's avonds. Te Denderleeuw en Santbergen houden olie de konvoys stil. Te Idcgem stnen deze ■vertrekkende van Ath ten 0—4 15-,En van Dendermonde ten 6 3011 451 35 (1)' (2) Dit konvoy houd stil te Ninove en gaet niet verder. Voor alle riglingen moet men te Dendermonde van konvoy veranderen. DEN DENDERBODE Voor het uytwendige is Belgiën gelukkiglyk door den mantel der onzydigheyd beschut, een voordeel dat wy noyt genoeg konnen waerderen en met dankbaerheyd betalen. Nogtans, wy zien hier het tegenstrydige, want hoe schan- delyk zien wy hier niét zekere drukpers alles in 't werk leggen om hoon en smaed to werpen op de naburige gou vernementen, aen welke wy de waerborg dier gelukkige onzydigheyd verschuldigd zyn. Wv willen thans ten dien opzigte in geene byzonderheden treden het zou alle eer- lyke herten doen walgen indien wy al de onedele en ver- oordeelbare daedzaken moesten aen halen waerdoor de vaderlandshatende francinafonssecte den afkeer en de vy- andschap der vremde gouvernementen op Belgiën zoekt te trekken. Ons doel is eenen blik te werpen op liet inwendige des lands en onze landgenoten te doen begrypen hoe zeer bet noodzakelyk is dat de goede, de ware Belgen zich vereenigen en zich nauwer aensiuyten om den gemeenen vyand van Autaer, Troon en Nalionalileyt te bevechten. Dezen gemeenen vyand houd zicli op in 't midden van ons, 't is eene bende sectarissen die, eene jtostelyke vry- heyd misbruykende, ons land overstroomen met alle slach van onlieylspellende leeringen, waerdoor de volksdriften aengehilst, de vaderlandsliefde verdoofd, de verknochtheyd aen onze instellingen verzwakt, en 's lands ondergang voorbereyd worden. Wee aen Belgiën indien het niet tyde- lyk de oogen opent, want op de puynen van deszelfs onaf- hanglykheyd zullen zyne inwendige Vyanden victorie zingen eu uytroepen Belgen, 't is uwe schuld, zulken schande- lyken val hebt gy konnen voorkomen, maer gy waert onverschillig, als wy onophoudelyk onze plannen uytbreyd- den; gy sliept als wy gedurig werkten; gy gaeft feestenen plaisier-partyën als wy onvermoeyelyk tegen u onze batte- ryën rigtten om u neêrtevellen. Om onze landgenoten des te klaerder te doen zien, gaen wy hun onder de oogen stellen het vervolg van het magon- niek manifest dal thans in 't land zoo veel opschudding baert. Wy porren onze lezers aen het zelve wel te over wegen. Zie hier hoe den francmagon GofOn van Verviers zyn manifest eyndigt, 't geen dooi' de gedeputeerden der logi'ën van Brussel, Leuven, Luyk, Namen, Antwerpen, Bergen, Huy. Charleroy, Maestricht en Verviers is goedgekeurd en op 50 duyzend exemplaren is getrokken om in geheel Belgiën verspreyd te worden. MANIFEST AEN DE FRANCMACONS. Wy (vrymetselaers) kunnen geene werklooze aenschouwers meer blyve" van de aeuinatigiugen der reaküe het is noodig dat de logiën in wark- zaemheyd komen, er» het gelieele land (tot den oorlog tegen de religie) «enstuwen. Uet is niet genoeg dat men door woorden en predikatiën en door de drukpers propagande doe, het word ook noodig dat men rich inrigte, dat men tyne magten telle, dat men zich aenmoedige om het gemeene werk voort te zetten. Men moet bezonderlyk doen uytschynen het grondstelsel van solidariteyt welk ons, de eene aen de andere, verbind, en zonder welk er geene ma"t, geene opregte morale grootheyd, bestaet. Ik eyndige, Myne Broeders, met te antwoorden op een tegenwerpsel dat men niet zal nalaten te doen. .Men zal zeggen Den oogeublik is slecht gekozen orn leeringen te veropenbaren, van welke de toepassing tot onbe- paelden tyd schvnt le moeten uytgesteld worden. Myne Broeders, wilt gy don uw vaendel in uwen zak steken Wilt gy dan dat de katholyken met regt tot u komen zeggen u Wv zyn de bewon- deraers van den voorgaenden tyd, dit bekennen en belyd'en wy openlyk, en wy hebben den moed oiu onze denkwyze te houden stacu. Maer gy, zoogezegde kinderen van het licht, wal zyt gy Zyt gy vrienden van het progres, of voorstaenders van den statu-quo Zyt gy eenen onbeweeglyken styl, of locomo'.ieve? Zegt het ons maer hard op; want, er bestaen heden maer twee vaeiulels meer, het vaendel van het voórledene, en dit van de toekomst. Ons vaendel is ontrold zou het uwe misschien schandelyk verborgen worden Antwoord Myne Broeders, liet is voor achteruyt gedevnsdtezyn voorliet uytvoeren der grondstellingen die door de mannen van 1848 zyn geuythet is om een Iwyffelachtig gedrag gehouden te hebben in de fondamenteie vraegstukken die de wezenlyke vryheyd uvtmaken, dat de liberalen den tegeuwoordigen toestand hebben doen ontstaen, en den weg voor de reaklie gebaend hebben. Zy alleen, de liberalen, moeten zich over deze ernstige dwaling of deze strafbare verwaerloozing, beschuldigen. Willen wy doen gelykzv, en eene onvruchtbare worsteling beginnen om, binnen tien jaren, zoo verre maer gevoorderd zyn, als wy heden zvu Willen wy over het jesuitismus beraedslagen, en de woordentwisten der middel-eeuwen vernieuwen Willen wy, in een woord, DEN EERLOOZEN VERPLETTEREN OF ONDER HEM BUYGEN Laet ons, iu dit laetste geval, het programma van het kongres aenveer- den laet ons de conventie van Antwerpen stemmen laet ons aen onze vyaudea Uet geheyna oazer magteloosheyd ontdekken laet ons bekennen dat wy, inde tegenwoordigheyd, van hunne stoulmoedigheyd, maar lafhar tige beraedslagers zyn, en dat zy wel zouden doen van de teugels der maetschappy le nemen. Bnygcn wy ons dan verootmoedigen wy ons laet ons een akte van geloof doen, en roepen wy luyd op uyt het geloofs punt der Onbevlekte Ontvangenis. Wat dunkt UI., landgenoten, kan er eene onbeschaem- dere, eene meer revolutionnaire, eene goddeloozere tael gevoerd worden Kan men regtstreekscher onze bestaende instellingen aenranden en openlyker werken om 't land tot oproer, vuer en vlam te brengen En dan welke zyn de beteekenissen van de woorden eerloozen, bygeloovigheyd, jesuitismus enz. Christus, den Zaligmaker, is, by de vrymetselaers nog altvd den eerloozen De goddelyke veropenbaring, de religie, blyven superstitie, of byge loovigheyd Door fanatismus of dweepzucht, door jesuitismus en reaktie, verstaen zy de hatholyke geloofspunten De broederlykheyd, by hun, bestaet in den opstand der verschillige klassen der zumenleving tegen elkanderen Spreken de vrymetselaers van de religie der toekomst* zy duyden een maetschappclvk order zonder godsdienst, zonder geloof, zonder God, aen Het vry-onderzoek is by hun slechts eenen middel om alles te vernietigen, en om den autaer gelyk den troon te doen in puynen storten. Met een woord, wy kunnen niet beter en duvdelyker het doel der vrymetselaers aenduyden, dan met te zeggen dat zy eenen doodelyken ooilog aen de religie verklaren, benevens eenen ooilog aen de giondstel- lingea van het maetschappelyk order. IS HET DA ER MEÊ AL Neen 't is zeker niet al. Den onbesehaemden francma- C-on eene duydelyke toepassing van de maconnieke leer stellingen wiiierfde geven, zet een programma vooruyt om de armklassen door bedrieglyke en oumogelyke middels in oproer te brengen om het slecht gespuys aen te hitsen, om de begeerlykheyd te verlevendigen en aldus alle banden van maetsciiappelyke orde los te rukken. Zie hier welke socialistische leerstelsels dit afschuwelyk pro gramma inhoud Princiepen, «lie men zal benaren vow liet toekomende. Regtstreeksch en algemeen kiesregt Afschaffing der bestaende legers oorzaek van ondergang en ver drukking der volkeren Afschaffing der onafzetbare ambtenaers oorsprong van onregt- veerdigheden en van schandige processen Afschaffing van de traktementen der geestelykheyd, voorlaen betaeld door de geloovigen van idere religie. Princiepen, die seffens moeten toegepast woede». Algemeen kiesregt voor de provinciale- en gemeente-kiezingen, als middel om het volk langzamerhand gewoon tc maken, aen de uytoefeuing van het souvereyn regt Kosteloos en verpligtend leeger onderwys Afschaffing van het octroy en van alle imposten óp de consumptie, vervangen door eenen enkelen impost van assurantie Afschaffing van de Banque Nationale en instelling van een vast stelsel van grond-, en landbouwkrediet Regt tot arbevd, voortkomende uyt het regt van bestaen Nationale belooningen, gegeven aen de werkzame en verstandelyke werklieden Vermindering van alle budgetten en vooral dat van oorlog Associatie om de laetste pligten te bewyzen aen de dooden, zonder hulp der geestelykheVd Instelling van kribben, bcwaerscholen, baden, openbare waschhuyzen en stookplaetsen, goedkoope slagteryen en bakkcryën En voor krooning van de zïiek Afschaffing der doodstraf, zoowel in politiek als in zake van misdaed.» Zie daei', landgenoten, een samenraepsel van revolution naire denkbeelden die, in 1848, in Vrankryk, te Roomen en elders een begin van uvtvoering hebben geliad en waerdoor geheel de samenleving zoo diep geschokt is ge weestZie daer dit uylbroeysel van het kwaed, eenigzins bedekt met eenen schyn van goed, om des te gemakkelyker de min klaerziende te konnen bedriegen Zie daer 't geen wy ronduyt noemen liet wolvenyzer, waerin de francmacons geheel de maetschappy willen vangen om ze in den gforid te verderven.' Zyn wy dus op onze hoede, werken wy onophoudelelvk om in de kiezingen te verwyderen van alle gezag deze die van verre of van nabv aèn de liberatersprincipen verkleefd zyn om alle magt te ontnemen aen deze die niet met godsdienstige en vaderlandslievende principen bezield zynom uyt de on godsdienstige scholen en gestichten te trekken, de jonge lingen waerover wy gezag voeren, want 't is daer dat den grondsteen van verderf gelegd word, en dal de slechte leerstellingen allengskens in 't hert wortel vatten, om later tot wapens tegen godsdienst en vaderland te dienen. Ter gelegenlievd van het woedend manifest van moorlelbroèr Godin, komt Heester Verhangen, Groot-Heester der belgische francmacons, eene komedie spelen, die niemand zal misleyden. H. Verhaegeu zyn gezag gebruykende, heeft de censure van Groot-Meester tegen het Manifest uytgesproken en den spreker m den han geslagen. Maer wy vragen waerin de magt van M. Ver haegen bestaet om zulk gezag te gebruyken. Wat is dien advo- kaet V is by hei opperhoofd eener Kerk Is hy 'l opperhoofd eener korporatie waerover hy eene willekeurige magt heeft Van waer komt hem die magtWy zouden wel willen dat men ons dit eens uyllegdeDoch wat er belagchelyk is iu 't gedrag van M. Verhaegen, is dal hy en zyne moorlelbroérs zich lieesch schreeuwen en legen de onverdraegzaeinheyd prolesleren eiken keer dal er een werk door de Kerk gedoemd en in den Index geplaelst word, noglans hy alleen doeml en steil iu den Index eene rede voering die le Verviers in de francmaponslogie uylgesprokeu is Hel rcpublikaensch en i'rancmagonsch blad, 'la Nation ant woordende aen den Observaleur welken de veroordeeling van de redevoering heeft afgegeveu, zegt Men heeft nog niet vergelen hoe .11. Verhaegen over een jaer verklaerde dat hy de redevoering van M. liouriard niet gehooid had, nadat hy dezelve nogtans officieel had aengenomen. Dit alles was moer spel hetgeen wv nu zien is nog meer te bewonderen men veroordeelt de redevoering van 11. (ioffiu zooverre zyn de mannen van 'l vrv onderzoek reeds nekomen zy herstellen de censure en hedreygen met "den ban u! hunne «enhaneers die denken dat de tegenwoordige instellingen minder vaslhevd hebben dan het leerpuut van de godheyd van Christus, waermedc de francmacons spotten, die hun gedagt durven uytdrnkken. Dit wisten wy reeds lang: Wy kennen de mannen. Maer is het niet ongelooflyk dat M. Verhaegen publiek afkeurt, wat hy in een maconniek banket, uyt alle kragt 7,011 goedgekeurd hebben, en dat hv eene redevoe ring veroordeelt, welke veel gematiger is dan die welke hv zelfs vvftie mael heeft gedaen 3 0h neen dit is niet ongelooflyk dit is de liberale handelwyze, welke wy dikwyls bem-rkt hebben Maer in liet dekreet van M. Verhaegen is er iets ernstig dat wy niet stilzwygend konnen voorbvgaen. Dit dekreet zegt De redevoering van Broeder GÓlIin, gelyk zy gedrukt is, beval zekere voorstellen die terzelver tyde buytensporig zyn en tegen- <c slrydiy aen de instellingen van 'l land etc. M. Verhaegen die de wellen kent, moet wel welen dat rede voeringen, schriften en akten die strekken om 's lands instellin gen te vernietigen, slrafbaer zynAls men de revolutionnaire piincipen leest die M. Golhn wilt in voege brengen, men ziet klaerlyk dal zy strekken om onze constitutie en wcltiglvk be staende instellingen le vernietigen maer M. Verhaegen oniwaert met dat hy de.zéllde veroordeelingen op zich trektof zou hv wel vergeten hefcben dat in de francmaconsfeest van 1854, onder het voorzitterschap van }1. Verhaegen zelfin tegeuwoordigticyd van al de kopstukken der secte, en met goedkeuring van al de leden, de broers Marquet en Bourlard straffeloos de principen hebben afgegeveu waeruyt broer Goilia nu de onmiddelyke ue- volgirekkingen neenii De afkeuring van den Groot-Meester bcwyst maer eene zaek te weten dat den fracmagonshaspel uyt zynen aerd opruermakend is' maer dat aen de slimste den tyd nog niet gekomen schvnt om teenemael het masker af te werpen. 'T is aldus ook dat de kleyne komedie Nnoel verstaen worden die over eenige da-en in den Cerclc artislique is gespeeld geworden, alwaer den president zyne censure heeft doen werken legen eenige liedjes die ter uytvoering op het programma aengeduyd waren. In verscheydene gemeenten van Vlaenderen begint men ernstiglvk deze nyverheyd herinteiigten op den voet gelvk'zy, voor 'talgemeen welzyn des lands en bezonderlyk der Vlaenderen, bestond vóór dal hel mekaniekgaren hier in voege was. Het zyn byzonderlvk de couferenliën van den H. Vincentius de Paulo, welke volgens de aeubevelingen van onzen Hoogweerden Bisschop,' iu zvne merkweerdige vaslenbulle, liever de armen ondersteunen doorliet werk dan htm bedelende te laten rondzwerven. De conferentiên hebben niet eene nyverheyd gevonden die beter geschikt is dan het spinnen van handgaren om werk aen de arme buylènfamiliën te verschaffen. En opdat de proefnemingen met eenen allerbesten uyislag zouden bekroond worden, heeft men er zich op toegelegd om sliptelyk de oude manier le volgen op welke de lynwaden eertyds gemaekt wierden, 'l is te zeggen, van zorgvuldiglvk na te letten dat het garen wel ter trouw gesponnen en verweven worde en teenemael aen de verwachting van den slyter beantwoorde 'T is aldus dat men mag zeker zyn dat den ouden roem onzer lynwaden wederom zal hernemen cn dal de vremdelingen voor namelyk de Franschen en de Spanjaerds, wederom naer onze merkten zullen komen. Daeraen is overigens niet te twyflelen want in Vrankryk zegt men overal Wy konnen de vlaemsché lynwaden met ineer koopen sedert dat zy hunne oude sterkte verloren hebben door liet mekaniekgaren dat er in verbrüvkt word, en sedert dat wy gedwongen zyn den voorkeur le geven aen de Westfaelsche en Normandiscbe lynwaden inaer dat de Beleen tot hunne oude fabrikering weêrkeeren, 'lis te zeggen werken met goed handgaren, wy zyn verzekerd dat de vlaemsche koonwaer verre den voorrang zal verdienen.

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Denderbode | 1856 | | pagina 1