ZONDAG G JULY 1S5G. TIENDEN JAERGANG. - N' 514 Vertrekuren uyt de Statie Aelst IYAER: Vertrekuren uyt verschillige Statiën. AELST, den 5 July 1856. HEF SFAEFSONDERWYS. Is dit waer Eenige bewijzen. DUERTE. Dendftrmonde 5-40 8-05 11-10 3-30 A' Gend, Brugge, Ostende (langs Lede 8-05- 6-50 (j.55S-45. 3-308-45 1° klas langs Uendermonde Uinissel langs Denderl.7-401 -5-157-55. Korlryk, Mouscroen, Ryssel (langs Lede) 8 05 Stechelen Antwerpen, 0-403-30 6-55. 1-20 6-50: Leuven Thien, Lnyk, \er\ 5-40— 3-30—6-55 Doornvk, lt\ssel.(langs Ath 7-30—1-05- 5-15 Londen, Si.Truvën, Hasselt, 5-40 's niorg. 3-30 Mn. Gemirdsb. Ath, 7-301-055-157-55. Lend langs Lede, 8 05— 1-20—6-50. liergen, Quievrain 7-30—1 05—5-15. Staen te lede de konvoys vertrekkende van Brussel 7-1512-30 6-00 eu van tiend 7 12-10—4-30. Te iüECEM staen dene vertrekkende van Ath (i-30 4 7-20 en deze vertrekkende \an Aelst 7-30-1-05—7-55. frlacn te gyskcem stil aide konvoys uytgenomen dezen vertrekkende van Aelst 8-05 des morgens en 8-45 's avonds en van Dendcrinonde ten 8-45 's morgens en 0-25 's avonds, ktacn te SANTBERGEN de vertrekken uyt Ath 6-30 's inorg.. 4 en 7-20 des avonds. Nan Den derleeuw 7-55 's ntorg. 1-20 en 8-10 des avonds. CUtyOE SLUM. VA-V LOK E It I N NA KR t ©endermonde 3-30 0-30 3-15 (5-45. Aelst, Niiiove, Geerardsbergen, Ath 5-30 3-156-45. VAIN ATII NABR 'Geeraerdsbergen, Mitove, Aelst, Dendermonde, Imkeren 6-309-457-20. ■Get'jaerdshergen, Mno>e6-309-454-iD—7-20. ©Missel (lungs Denderleeuw) 6-30 4-00 7-20. Lend, Brugge, Ostende 6-30—4 (langs Lede.) 10-00 7-25 (langs Dendei monde.) VAN «END NAER Aelst, Niuove en Ath 7-00 -12-10 4-3t» 6-25 langs Dendermonde. VAN BRUSSEL NAER'. Aelst, Gend flangs Denderleeuw) 7-15—12-30—6-ÜÜ 7-30 (\elst alleen.) Tiiuove, Geeraerdsbergen, Ath (langs Denderleeuw) -15 12-30 7-30. VAN DENDERMONDE NAER: Brussel (langs Aelst) 7-15 12-40. (lungs Aechelen.) 6-059-15—10-234-7-20. Aelst, 7-15 8-45- 12-40 4-15 7-35 9-25. ben denderbode Men leest in een der laetste N's van den Messager de Gaud, dat MM. Wolfcarius, Fait HoltcbekeDufraine en De Fos Teerlingen der gcndsctie universiteyt, in liet kabinet ge- roepen zyn van den Besluerder-Toezigter die, door liet gouvernement gedelegueerd is, en dat dezen amblenaer hun heeft doen kennen dal den lieer minister van 't in- wendige verlangt eene uylleggende memorie te ontvangen behelzende hunne aenmerkingen nopens de daed/.aken die aenleyding hebben gegeven tot de berisping die zy van den heer Rector der universiteyt ontvangenTiebben. «c Wy vernemen, voegt er den Messager by, dat die lieeren studenten zich zullen verhaesten om den wensch van M. den minister in te willigen. Daerby zegt liet blad nog hopen wy dat er hun regt zal wedervaren. Maer den Dien Public voegi. er iels anders bv en zegt Hopen wv dat er aeu hel akademlek gezag, 't welk reeds zoo sterk geschokt is door de betooningen waervan onze universiteyt sedert een jaer getuvge is, geene nieuwe slagen zullen toegebragt worden. Wy denken dat de hoop, die den Dien Public uytdrukt, beter geplaetst is dan die van den Messager, want wv konnen niet verstaen waerom den minister aen de beschuldigde en door de wettige overheyd gevonniste leerlingen eene uyt- legging van hun gedrag, ofliever een rekwisitorium van stralfeloosheyd zou gevraegd hebben. Dit is het gezag van den Rector verkreuken, 't is hem zvne magt en achting ontkennen, 't is gelyk geven aen de woelige studenten, 't is langs om meer den weg banen der tuelitelooslieyd die zv in de gendsehe universiteyt met zoo veel onbeschaemdheyd geopend hebben met een woord, dit is de opvoeding leenemael bederven. Nogtans het gezag van den Rector is wettig, hy heeft gehandeld met de volle magt die hem door de wet is toegekend, hy heeft eene pligt gekweten waeraen alle ware familievaders hebben toegejuycht. Den art. 24 der wet op het hooger onderwys bevat de akademieke stralen die bestaen in Berispingen, opschor- sing van 't regt van de cursissen by te woonen en de uylsluyting uyt de universiteyt. De eerste straf mag door den Rector worden toegepast. Den Rector heeft dus bet regt van de leerlingen te be rispen, hy moet daervan aen niemand rekening geven En in het voorhandig geval, als hy deze magt heeft be werkstelligd, is hy door de ware vrienden van goede opvoeding toegejuycht geweest. Geheel de wereld moet dan verwonderd zvn te vernemen dat den lieer minister eene uylleggende memorie aen de gestrafte leerlingen gevraegd '■"eft. Wy aenzien dit als eenen zoo onregtveerdigeu als onwettigen kaekslag aen den Rector toegebragt. Wy ge- looven dat liet eene onvoorzigtigheyd is waervan men de gevolgen niet berekend beeft, gevolgen die echter zeer ernstig konnen worden en de regeltucht en liet order in de 1 staetsuniversitevt geheel doen vallen. Nogtans geheel de verantwoordelykhcyd zal op den minister wegen die liet hoog bestuer en de bewaking der universiteyt in zyne attributie heeft. En dan, wat is het voornaem doel van het staetsonder- wys Is bet niet van bv de onderrigting byzonderlyk eene góede opvoeding te geven, waerdoor de jongheyd zedelvk, godsdienstig, gelioorzaem word, immers eene opvoeding die strekt om van de opkomende jongelingen goede burgers te maken die eens bekwaem zyn om 't Vaderland te dienen? Want wie kan er in twylfel (rekken dat liet de opvoeding en de goede principen alleen zyn die den nienscli opvormen e.n hem nutlig maken voor de samenleving? En wie weet er niet dat de slechte opvoeding en de ondeugende princi pen des onderwys slechte burgers maken en kerels kweeken die de samenleving omverrewerpen, onlusten verwekken en oproer stichten Ia dit is waer, want alle auteurs die over de vreeslyke omwenteling van 1790 geschreven hebben zyn liet eens om te zeggen en deze sententie uyt te brengen Dat de fransche revolutie van 1789 de dochter is van de opvoeding die men in de kollegiën gegeven heeft. De Iïberaters van heden gelyk de filozofen van dien lyd weten dat zeer wel, en 't is daerom dat de secte, die in de twee tydstippen de zelve was, geene middels spaert, alles in 't werk stelt om zich van het onderwys meester te maken en het volgens hare inzigten en plannen te besturen. Als men 111 de kamers het onderwys ten koste van den slaet gestemd heeft, dan heeft men niet wel al de gevolgen en uytwerksels ingezien, dan heeft men niet overwogen al de ïiiiddelen die er de secte zou uytgetrokken hebben om 't land en byzonderlyk de jongheyd te verleyden, om goddelooze principen te verspreydeu en aldus de ontwerpen van verderf en vernietiging te doen gelukken. Het staetsonderwys, 't welk zou hebben moeten dienen om aen de jongheyd' eene onderrigting te geven die er een opkomend geslacht van goede geleerdheyd, van orde, zcdelykheyd en ware vaderlandsliefde van maekt, heeft een geheel tegenstrydig uvtwerksel te weeg gebragt, het heeft eene jongheyd opgevormd doordrongen van regeringslooze principen zoo in godsdienst als in staetkunde, eene luchte- looze jongheyd die niet meer het burgerlvk en geeslelyk gezag eerbiedigt dan het vaderlvke, eene jongheyd die gretig de uiafounieke en socialistische leering van Mazzini, Kossuth enz inzuigt en die aen 't land een geslacht voor- bereyd 't ivelk allêrgevaerlyksl en onlieylspellend is Doch dit is liet plan der mafonnieke secle, en zy heeft, ongelukkiglyk voor 't land, maer al te wel gelukt, want zy heeft een zoo groot deel van hare aenhangers in het staets onderwys gekregen, dat het, om zoo te zeggen, onmogelvk is dit onderwys te hervormen en op eenen voet te brengen dat er geen gevaer meer zou bestaen en dut de familievaders er hunne zonen zonder ongernstheyd mogen naertoezenden. De universiteyt van Gend is daer om liet nauwkenrigevandil gezegde te bewvzen Huet, Laurent, Brasseur etc. zyn daer om te bevestigen dat wy waerheyd spreken. 'T is niet alleen in liet hoog onderwys en in de atheneums of slaetskollegiën dat er professorsverknocht aen de logiën, zyn ingedrongen, maer zelfs in het leeger onderwys, waervan verscheydene hoogere bestuerders aen de inagon- nieke liberalery zyn vastgekleefd. Verder zyn er distrikt- kommissarissen en zelfs gouverneurs die niets meer ter herte hebben dan de principen van het slecht liberalismus door het leeger onderwys allengskens in te planten. \Vv zouden onder andere eenen gouverneur konnen aendtiyden die, in zyne benoemingen van schoolmeesters op den bui ten, nooyt zvnen keus zou laten vallen op de leerlingen welke uyt de bissclioppelyke normaelscholen komen en ofschoon de kandidaten onder alle betrekken bekwaem en wel geschikt zyn om liet ambt en de pligten van schoolmeesters wel te vervullen, dien gouverneur voed eenen zoo doode- lyken liaet tegen godsdienst en priesters, dat liet vergenoegt dat eenen kandidaet normalist zy om verstooten en niet genoemd te worden. En daer den 12 augusty ons vele van zulke gouverneurs en kommissarissen opgedrongen heeft, zoo kan men oordeelen ir. welken ongeiukkigen toestand het leeger onderwys moet verkeeren. Is liet dan niet aerdig en onuytlegbaer dat onze ministers zulks niet gevoelen, zich zoo onverschillig toonen nopens het per- sonneel hunner administratie, dat zy een blind vertrouwen stellen, in de benoemingen die door Rogier gedaen zyn geweest. En nogtans dit komt geenzins overeen met de principen en politiek die liet liedendagscli ministerie belyd; het moet wel konnen en 't kan wel oordeelen over de secte om overtuygü te zyn dat zy fanatiek is, dat hare aenhangers zoo verslaefd zyn, dat zy eerder genegen zyn om den Grooten-Oosten te dienen dan om getrouw te zyn aen de bevelen der ministersDit is zoo algemeen gekend, dat er geenen twylfel mogelyk is. Ook is de verant- woordelykheyd der ministers des te grooter en zal het nageslacht hun des te strenger beoordeelen'. Om eenigzins te doen begrypen hoe veel kwaed aen de jongheyd en ook aen de samenleving een slecht onderwys kan toebrengen en ter zeiver tyde wat grooten middel van verderf de opvoeding kan zyn, zullen wy hier de getuy- genis aenhalen van eenige sehryvers die in geener voege verdacht van partydigheyd zullen voorkomen. 'T is het kollegie, zegt Bernardin de St. Pierre, 'twelk de revolutie met al de rampen waervan zy de bron is, i heeft voortgebragt. De opvoeding vervult den geest der jonghevd met tegenstrydigheden met volgens de auteurs a die men uvtlegt en volgens de regeltucht die men volgt <i republiekaènsciie, hooveerdige en onlaerde grondstel 0 lingen in te planten. Door den catechismus maekt men 1 de menschen christelyk, door de slechte schriften en het onderwys maekt men ze heydensch en goddeloos. Het uvtwerksel van eene ondeugende opvoeding is de nien- sollen voor geheel hun leven pruetziek, vreedaerdig, bedrieglyk, schynheyhg, zonder principen, onverdraeg- zaem voor het goed en zeer toegevend voor het kwaed te maken. Zy hebben uyt het kollegie niet anders meë- gedragen dan den hoogmoed en eene onverzadelyke begeerte van de hoogste plaetsen in de wereld te he it kleedenZiende dat hunne studiën hun tot niets o konnen dienen om daertoe te geraken, het nieestendeel eyndigen met eene alleslooclienende verwaendheyd die alles zoekt neêrtevellea om in deszell's placts te geraken. k Dit zyn de rampen die uyt de kollegiën komen, dit zyn de uytwerksels van een slecht onderwys, van eene zede- en tuehtelooze opvoeding In zyn officieel verslag van 1795 over het openbaer onderwys, bekent den Conventionneel Daunou dat in 17ti<l de ondeugende opvoeding in haren boezem de revolutie, gedragen heeft, die, volgens de republikanen en de tilo- sofen. liet fransch volk tot de vrylieyd herboren beeft. Daer, (in de kollegiën) zeg! Iiy, worden de gedachten der groote mannen voortgezet iloor andere groote man nen; de welsprekend hevd en de filosofie vereenigden zich om sdhityds aen den voet der verschrikte troonen lange lichtstralen (c werpen dwars door den ouden nacht der vooroordeelen en dwalingen. Daer (in de kol- <c legiën) vormde er zich eene soort van openbare denkwyze a die ziek gewend maekte rond de gouvernementen te mor- t ren en te knorren Bygevolg. gaet den revolutionnnire Briot in zeer klare bewoordingen voort i op de banken van 't kollegie ge hoorzamen wy aen de dwingelanden maer wy bewonderen in 't geheym Brutus en Cassius. Kan men klaerder zeggen dat het aen de kollegie studiën toe te wyteu is dat geheel dit geslacht eenen zoo doodely- ken haet tegen de koningen voedde en voor de konings moorden zoo veel bewondering had. 'T geen de opvoeding in den geest gevestigd heeft, dit gaet over tot de werken.... Wat wilde SAINT JUSTE Het geluk van Sparta en Athenen opofferen, en dat al de burgers onder hun kleed den moordpriem van Brutus droegen'T is 't geen Mazzini ook heden wilt, maer hy wilt dat de uytvoeriug volkomener zy hy verstoot de uytzonderingeii, hy wilt onder de moorddolken doen neêrzvgen al wie niet aen de secte verbonden is.... Dit is een bewys dat de leering der maconnieke secte progres doet Wat wilde den bloedzuehtigen Carrier dat voortaen geheel de jongheyd den niergloed van Scevola, de dood van Socrates, en het zweerd van Cato zou beschouwen. Wat wilde Bobaut de St-Etienne Dat, volgens de grondstellingen der Cretensers en der Sparien den staet zich van den mensch zou meester maken van in zyne wieg... Wat wilde geheel de bloedzuchtige conventie van het fransch schrikbewind Dat de steden en gemeentens voor taen niets anders meer zouden bevatten dan BRUTUSSEN en PUBLICOLA'S(moordeaaers vankeyzerCesar;.. Men had aen het directorium zekere scholen van Parys aengeklaegd als verdacht van voor den koning genegen te zyn en heymelyk leeringen te onderwyzen die voordeelig waren aen het koningdom. Eenen der mannen die best de revolutie verslonden en die dezelve met de meeste kragt- dadigheyd ondersteunde, den insteller van den eerloozen bloedrued, den koningstnoorder Chasal, hield de beschuldi ging staende. Den 12 Vendémiaire jaer VI beklom hy de spreektribuen en galmde de volgende merkweerdige woord™ nvt MEN "OOGST IN WAT MEN GEZAEYD HEEFT INDIEN GY GEDOOGT, DAT' MEN HET KONINGDOM ZAEYE, 'T KONINGDOM ZAL INGEOOGST WOU- DEN Veelbeduidende waerheyds-en krachtvolle woorden Wy wenschen, voor 's lands welzyn, dat den heer minister van 't inwendige dezelve in allen ernst wilde mediteren Hel Vaderland van Geml zejjl hel volgende over de uytgebreyde spekulalie, welke er in ons land mei de eetwaren gepleegd word te Idereen spekulcerl op de levensmiddelen den lelegraf deelt, van hel eene eynde des lands tol hel andere, de beweging der merkten mede, en men gedraegi zich leu gevolge van deze." Men

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Denderbode | 1856 | | pagina 1