ZONDAG 20 JULY 1856.
TIENDEN JAE1IGANG. - S' 516
"Vertrekuren uyt de Statie Aelst Aidi
Vertrekuren uyt verschillige Statiën.
AELST, den 19 July 1856.
WIE SS ER PLIGTIG
Wat ivas haer werk
Welke is de gevolgtrekking
BEN 21 JULY 1856.
Dendertuonde 5-40 8-05 11-10 3-30 Gend, Brug}*»?, Ostende^lanps Lede 8-05- 6-50
6-55 8-45.
Brussel langs De»derl.7-401 5-157-55.
.■Stechelen Antwerpen, 5-40 3-30 6-55.
Leuven Thien, Lnyk, Verv 5-103-30-6-55
■Landen, St.Truyën, Hasselt. 5-10 's morg. 3-30
'€end (langs Lede) 8-051-20'6-50.
3-30—8-45 1® klas 'langs .Dendermonde
Kortvvk, Ittouscroen, Ryssel (langs Lede) .-8-05
1 -20 6-50:
Doornyk, Ryssel;(langs Ath 7-30'1-05— 5-15
Nin. (ieerardsb. Ath,"7-301-055457-55.
-j' Dergen, Quievrain 7-301 055-15.
Staen te lede de konvoys vertrekkende van Brussel 7-1512-30 6-00 en van Gend 7
12-10—4-30.
Te idecem staen dete vertrekkende van Ath 6-30 4 7-20 en deze vertrekkende van
Aelst 7-30 -1-05-7-55.
Staen te gysegem slil al de konvoys uytgenomen dezen vertrekkende van Aelst 8-05 des
morgens en 8-45 's avonds en van Dendermonde tpn 8-45 's morgens en 9-25 's avonds.
Staen te Santbergen de vertrekken uyt Ath 6-30 's morg. 4 en 7-20 des avonds. Van Oen-
derleeuw 7-55 's morg. 1-20 en 8-10 des avonds.
•flüIQüE SUU*.
VAN LOKEREN NAER
Dendermonde '5-30 9-30 3-15 6-45.
Aelst, Ninove, G-eerardsbergen, Ath 5-50 3-156-45.
VAN ATII NAER
•Geeraerdsbergen, Ninove, Aelst, Dendermonde, Imkeren 6-309-457-20.
•Geeraerdsbergen. Ninove 6-309-454-(.07-2Ü.
©mssel (langs Denderleeuw) 6-30 - 4-00 7-20.
•Gend, ©rug ge» Os lende 6-SO—4 (langs Lede.) 10-00 7-25 (langs Dendermonde.)
VAN GENO NAER
Aelst, "Ninove en Ath 7-00 -12-10—4-30 6-25 langs Dendermonde.
VAN B ness EL NAER
Aelst, Gend 'langs Denderleeuw) 7-15 12-306-00 7-30 (\elst alleen.)
"Ninove, Geeraerdsbergen, Ath (langs Denderleeuw) 7-15 12-30 7-30.
VAN DENDERMONDE NAER:
©russel ('langs Aelst) 7-15 12-40. (langs Mechelen.) 6-059-1510-204—-7-20.
Aelst, 7-15 8-45- 12-40 4-15 7-35—©-25.
DEN DENDERBODE
Sedert eenigen tyd verdobbelen al de liberatersbladen, groote en
kleyne, hunne woede tegen de katliolyken van Belgiën en
schreeuwen op alle toonen dat de klenkalea de constitutie willen
omversmylen, onze nationale instellingen vernietigen, onze vry
heden inkorten of geheel doen verdwynen, oui ze te doen plaels
maken voor 'tgeen de liberaiery noemt de priesterheerschappy,
het despotismus, de dwingelandy, het ryk van den domper en ik
weet niet wat alOfschoon deze beschuldigingen zoo be-
lagchelyk als ongerymd voorkomen, gaen wy hier echter eenige
bemerkingen neérschryven om de bedrogvolle laktiek der libe-
ralers te ontmaskeren en deze er tegen te wapenen welke zich
somtyds zouden laten misleyden.
Het is aen dén gewetenloozen boosdoener eygen een ander te
oordeelen volgens de boosheyd van zyn eygen hert, en aen den
magteloozen lasteraer een ander aen te tvgeu de schandakten die
zyn verkankerd gemoed doorploegd hebben. Den eersten handelt
aldus omdat hel kwaed gelyk het goed oaluerlyker wyze gezel
schap en onderstand .zoektden tweeden omdat hy denkt daerin
eèn middel te vinden om de knagingen van zyn geweten wat te
verdooven, maer hyzonderlyk om de aendaclil der samenleving
van zyne eygene gruwelen af te trekken en, in 't openbaer, voor
treffeiyk mar» door te gaen.
Nauwelyks was in 1830 de revolutie tegen het dwingelandig
bestuer van koning Willem losgebroken, of zie de liberaters-
francmagons van dien tyd veroordeelden dezelve, zy werkten er
tegen, zy spanden te samen en gebruyklen alle middelen om hel
gevallen gouvernement wederom regt te helpen. De ware vry-
lieydsminnaers of in andere woorden de katliolyken hielden zich
sterk, zy boden liet hoofd en waren gelukkig genoeg om de revo
lutie als eene voltrokkene daedzaek te doen beschouwen.
Er was dan kwestie van eene grondwet te maken en aen 'tvry-
gevochten Belgiên instellingen en vryheden te verleenen die het,
om zyne ware godsdienstige gevoelens, dragen kon. Al wederom
trokken de liberalers-francmacons te velde om die grondwet te
schoeyëu op den leest der protesiantsche onverdraegzaemheyd,
om de godsdienstige vryheden te beperken, immers om de Belgen
nogmaels te muyl banden. De katliolyken zegevierden wederom
ten grooteren deele en de grondwet ontlook uyt de hardnekkigste
twisten die zy legen de liberaters-francmagons uyt te staen
hadden.
Later vormde zich eene orangislische samenspanning op tegen
hei bestaende order van zaken aen deze samenspanning nam
^eenen eenen katliolyken deel, 't waren al liberaiers-francma^ons
die geene middels onbeproefd lieten om onze nationale onafban-
gelykheyd met handen en voeten gebonden in d'handen van hare
vyanden te leveren. Liberaters-francmagons bladen die nog tot
heden liheralers-francma^onsbladen gebleven zyn, wierden door
het hollandsch gouvernement betaeld om de 'zoo gezegde wel
daden van het gevallen bestuer op alle toonen te zingen, om
het gedacht van de restauratie in den geest des volks te doen
blyven enz. Die verkochtte sinaedbladen beledigden jaren lang
onzen koning, beschimpten onze grondwet, schandvlekten onze
vryheden en predikten onophoudelyk om onze instellingen by
'l volk hatelyk te maken, immers voor eenige zakken gouds waren
bereyd het vaderland te verraden en te leveren. Tegen al die
eerloosheden kwamen de kathoiyken zich verzetten en gelukten
er in dezelve te verydelen.
Eyndelvk wierd Belgiën als onafhanglyke natie door de mo
gendheden erkend en het kon, na ongehoorde opofferingen, vry
adem halen. Maer hel voedde in zyn en boezem eene secle die
deszelfs ondergang gezworen had eene secte die, uyt haet tegen
den katliolyken godsdienst, alles zou aen wenden om de vruchten
der revolutie te verbitteren en eyndelyk te doen verdroogen; eene
«ecte die in de gemoederen zou twist en tweed ragt zaeyën om
door de verdeeldheyd haer rampzalig oogwit te bereyken. Deze
secte was de seclc der liberaters-francmayons. Hare werkingen
gaen wy in 't kort onderzoeken.
Gezien hebbende dat er aen de terugkomst van het hollandsch
bestuer niet meer te denken was, dat de verradery magteloos en
de omkooping vruchteloos bleven, begonnen de liberaters-franc-
ma$ons of orangisten (want men bemerke dat al de gewezene
orangisten nu liberaters-francmacons zyn,) met tegen den katho
iyken godsdienst en tegen deszelfs dienaers het volk op te maken,
zeggende dal de geeslelykhevd alles wilde overweldigen, de
tienden herstellen, zich meester maken van lesiamenlen en erf
goederen, immers men bedenke geene lasteringen, geene liate-
lyke aentvgingen die naer 't hoofd der geestelykheyd 'niet gewor
pen wierden.
Gevoelende dat dit alles eenigen invloed had gedaen op de
jnin verlichtte klassen der samenleving, doch niet genoeg om hun
gewenscht doel haestig te bereyken, rigtten de überaters-franc-
zna$ons eene uytgebreydde drukpers in die de verfoeyelyke zen-
daag had hel volk te verieyden door zedelooze romans, ongods
dienstige gazettent verderllyke schimpschriften schandalige
theaterstukken enz. enz. Deze drukpers deed veel kwaed omdat
de goede te flauw, te veel gematigd, te zeer toegevend was, en
hieruyl volgde eene «wsplaetsle vrees onder de katliolyken,
Nauwelyks hadden de irouwelooze liberalersdrancmagons dit
onlwaerd, ef zy verdobbelden hun gelier, zy vielen uyt van den
eenen kantin bedreygingen yan eproer en geweld, en van den
anderen kant beloofden zy afslag van contribution, uytroeyiiig
der bedelary, verbetering van 'tiet des geringen burgers, met
een woerd, zy zegden dat zy den middel in d'hand hadden om
't land te redden van de vreeslyke armoede waerin eenige ramp
jaren van duerle en scbaerschbeyd van levensmiddelen 't zelve
gedompeld hadden.
Eyndelyk, na ongehoorde poogingeu, gelukten zy er in bel be
stuer van 't land .in handen te krygen. Geheel onze provincie,
op zeer weynige uytzonderingen na, had Liberaters-francmagons
naer de kamer gezonden; vele andere kiesdistriklen hadden
insgelyks hunne couservateursrepresenlanteu aen den kant ge
smeten om ze -door liberalersfrancmaeons te vervangen immers,
in geheel de volkskamer, van de 108 afgeveerdigden waren cr
nauwelyks 18 a 20 conservateurs, al de overigen waren met hert
en ziel aen de 1 iberatery verslaefd. De mannen der secte sloegen
dan de hand aen 't werk De eene alpersingswet volgde op de
andere: den eenen grondwetschendendeu akt volgde op den
anderen; d'eene brutale, willekeurige afstelling verbeydde de
andere niet; immers geweldenaryën, vrybeydschendingen, on-
regtveerdiglieden, partygeest, verkwistingen met al hunne droe
vige gevolgen vielen als dondersteenen op T land neder en
verpletterden de bevolking, die zich aen de terugkomst der
gouden eeuw verwacht had. Dit echter kon niet duren. De uer
van afrekening sloeg beurtelings inde verschillige kiesdistriklen,
en zie, al dit libeialers-francmaconsgeweld wierd op zyne beurt
verbryzeld en van eene schitterende meerderlieyd versmolt de
liberalery op eene ujaglelooze minderlieyd, die gansch op niet
zou gekomen zyn, indien zommige kiesdistrikten, door de on-
regtveerdige liberalers kieswet, in hunne werking niet verlamd
waren geweest.
De gevolgtrekking van dees kort overzigt is de antwoord op de
vraeg wie is er pliglig En inderdaed, den souverevnen regler
van Belgiën, hel Volk, heeft uytspraek gedaen en gezegd 'l zyn
de liberalersfrancmaeons die pligtig en allerpligtigsl zyn want
1° Zy hebben den senaet, eene constituliannele instelling, wil
len vernietigen, omdat dezen de vermaiedydde bloedzuygers-
belasting, die sehandelyke wet van tranen'niet beeft willen
stemmen 1
2° Zy hebben openlyk in volle parlement gezegd en geschreven
dat de grondwet zal veranderd of de katliolyken zullen revolu-
lionnairivk neërgeveld worden
5° Zy hebben van den art. der grondwet die zegt dat alle del
gen gelyk zyn voor de weleene biltere beschimping gemaekl,
vermits de steden zes en zeven mae! meer kiezers op 100 invvoo-
ners hebben dan de buylengemeenten
4° Zy hebben de vryheyd van goed te doen, van den armen te
helpen, van teslamcaten te maken, gedwarsboomd, over 't hoofd
gezien en verkracht, en aldus den ongelukkigcn armen nog veel
ongelukkiger gemaekt
5° Zy hebben grondwetschendende en volksruinerende wetten
op 't onderwys gemaekt, die alleen dienen om dejongheydte
bederven, de familiêu ongelukkig te maken en 't land naer zyuen
ondergang te voeren
6° Zy hebben de vryheyd van drukpers geschonden alleenlvk
om de burgers ten prooy te laten aen hatelyke dwingelandy, aèn
brulael despotismus;
7° Zy hebben in kiezingen en politieke worstelingen zich
vereenigd met de roode republiekanen, socialisten en revolution
airen, die onze grondwet willen afschaffen, liet koningdom ver
delgen enz. enz.
8° Zy hebbenMaer 't is al genoeg om die gasten te brand
merken en aen 't publiek te doen zien dat zy van die soort van
lasteraers zyn die denken dal, met aen een andej hunne eygene
schandakten te laste te leggen, zy een middel zullen vinden om
hun misdadig geweien te stillen en in d'oogèn van 'l publiek als
treffelyke meuschcn gehouden te worden.'Maer achteruyt
bedriegersAchteruyt! huychelaers't volk weel wie gv
zyt, uw masker is afgerukt Gy beklad en bevuyll een ander
met uwe eygene eerloosbeden opdat men UI. aen 's volks'ver-
ontweerdiging niet zou aenklagen, en opdat gv onderlusschen straf
feloos in uwe schandalige intriguen tcgen'godsdieust, grondwet
en vaderland zoud konuen voorlgaenMaer deze lyden zyn
voorby, 't volk beeft de oogen op UI. gevestigd, het slaet al uwe
werken gade, en wee UI. indien gy openlyk den standaerd vau
oproer durft ontrollen, want onder 'l gewigt uwer eygene boos
heyd zult gy gedrukt neerploffen, en de vraek inloopen die de
verleyders reglveerdiglyk verdienen. Gy alleen zyt pligtig, en
uwe verkeerde beschuldigingen konnen maer dienen om 'l land,
't welk gy gernineerd, verleyd, gepluymd en gedeellelyk bedorven
hebt, tegen UI. meer en meer te verbitteren en uwe verdcrilyke
politiek meer en meer te doen vermaledyden.
'T is morgen dat Belgiën liet feestviert 'twelk lief moet
zyn aen alien Belg die regtzianiglyk de onaflianglykheyd
des vaderlands bemint, en in rust de vryheden begeert te
genieten waennede wy over 26 jaren begiftigd zyn geweest
door de grondwet, welke den souvereyn gezworen heeft
nooyt te zullen overtreden, en waervan den 25-jarigen
Jubilé thans het voorwerp der feestviering is.
Maer t is waerlyk bevremdend te zien hoe de liberaters-
party zichzelve afschetst en bewyst wat zy is en wat zy
wiit. Geheel de patriotieke drukpers der conservateurs is
het eens om goed te keuren dat men van alle kanten des
rvks vlytig medewerke om zoo veel mogelyk deze nationale
leest te verluysteren deze drukpers waerdeert het geluk
't welk Belgiën over zyne verlossing van het onverdraeg-
zaem ca despotiek jok der Nassauwers, geniet, gelukkige
verlossing die het andermael aen gelieei Europa wilt doen
gevoelen
Maer mag men wel 't zelve zeggen van de drukpers die
onder de voogdy stael der iiberatersparty, van de party
die altyd tegen 't welzyn van Belgiën samengespannen
heeft, twist en tweedragt gezaeyd en onder haer masker
steeds eene verkleefdheyd aen het Hollandsch gouverne
ment verborgen heeft, dit hyzonderlyk omdaPBelgiën door
dit bestuer in eene vernederende godsdienstige slaverny
gehouden wierd Neen, dit mag men zekerlik van die
iaetste drukpers niet zeggen, want men ziet dat zy altyd
woedend en vol spyt is omdat wy van dit verdrukkend
jok verlost zyn en vooral omdat geheel de natie zich daer-
om openlyk verheugt. De liberaterspers zou liever hebben
dat alle patriotismus in 't land uytgedoofd ware en dat zy
op deszelfs puynen het vaendei van 'ongeloof en goddeloos
heid mogt zien planten en nogmaels de gruwelen van 1795
vernieuwen.
Den Observateur, tolk der franemaQonslogiën, en met
hem al de andere bladen dersecte, kleyne en groote, fransche
en vlaemscbe vallen in zoo platte als goudelooze beledi
gingen uyt tegen liet programma der feest, omdat er in
aengeslipt staet dat er eenen Te Deum zal gezongen wor
den, ten eynde de Alvoorzienigkeyd te bedanken dat ons
land gedurende 25 jaren vrede en rust genoten heeft, zon
der dat de maconnieke liberatery de zelve zoo openlyk en
geweldig, gelyk in andere landen, hebbe konnen sto'oren.
En om al wederom hare dubbelhertige inzigten te bemas-
keren of met een kouleur van vryheyd te bedekken, ver
telt de liberaterspers dat den koning eene andere religie
belydende, men de Goddelyke Yoorzienigheyd niet mogt
aenroepen en men zich van allen godsdienstigen akt moest
onthouden dat dit den geest is onzer grondwet, de vry
heyd en verdraegzaemheyd van eeredienst gelyk zy door
onze grondwet verstaen worden
Zie daer hoe de liberaters onze grondwet en godsdien
stige vryheden verstaen zy zouden willen dat, uyt kracht
van die vryheyd, men niet meer zou spreken van God noch
van zyn gebod, dat men noch naer kerk noch naer kluyze
zou omzien, dat men noch religie noch godsdienstige
plegtigheden meer zou beoeffenen, immers dat men God
met geheel zynen dienst uyt 't land zou verbannen om
plaets te maken voor een verbeestend materialismus, het
geen den mensch noodzakelyk moet ongelukkig maken en
de samenleving vernietigen
Uyt dit alles ziet men klaerlyk dat de secte tegen onze
godsdienstige vryheden is verbitterd, en dat, kon zy voor
goed aen 't roer geraken, zy grondwet, godsdienstplegin-
gen, vryheden, kerken en kapellen zou verdelgen om 't land
onder de schandelykste hollandsche dwingelandy neör te
drukken. Dit is eene nuttige waeschouwing, voor 't land,
om zich altyd van de maconnieke secte te mistrouwen, om
haer nooyt iets toe te geven, want zy is den gevaerlyksten
vyand zyner nationaliteyt en zyner onaflianglykheyd."
SPREKEN WY LIGT/.I.WIG
Als wy zeggen dat de liberaterssecte voor plan heeft de
constitutie en dc constitulionnele gouvernementen te ver
nietigen en omver te smyten, dit zeggen wy niet liglzinnig-
lyk, want talryke daedzaken zyn dit gezegde komen slaven.
Een nieuw bewys dat men niet gemakkelvk zal konnen
loochenen komt al wederom voor den dag en verdient ten
hoogsten de aendagt te vestigen van al wie zyn land be
mint. Dees bewys beslaet in een document 't geen Mazzini.
den grooten liberater-francmacon en oproermaker van