hekden jaergaxg. - r 522.
ZONDAG U AUGISTY 1856.
Vertrekuren uyt de Statie Aelst FAËR
Vertrekuren uyt verschillme Statiën.
AELST, demi 50 Augustv 1856.
DE Z ON DA GR VS T.
EN WAEROM IS'T?
WAEROM NOG
DE DECORATIEF.
JVtidermonde 5-40 8-05 11-10 3-30 Gend,'Bruggn, 0sl«nde8-05 9—.131«en2«ltl.
0.g58-45. 6-50 3-308-45 le klas lanj',s D',ndermoii<le
Brussel7-40l -5-15—7-559-20 lcen2c kl. J Kortrvk, iömiscroea, Kyssel (langs Led*) 8 05
Stechelen Antwerpen, 5-4U 3-30 6-55. 1-20 «6-50.
Leuven Thien, Luyk, \er\ 5-40 3-30—6-55 üoomvk, Bysse! (lang*'Ath 7-3U—4-05- 5-15
'Lauden,St.Truyën, Hasselt, 5-40 'sinor?,. 3-30 5 Nin. (ienard'sh. Atli,7-3o—1-t!5—5-15—7-55.
-•Gend 8 05—9-15 lcen 2e klas—1-20—6-5o. Bergen, Quievrain7-30—1 05—5-151e en2<> kl.
«Staen te lede de konvoys vertrekkende van Brussel 7-1512-30 '6-00 en van Oend 7
12-10— 4-30.
Te IDBCEM staen deze vertrekkende van Ath 6-30 4 7-20 en deze vertrekkende van
Aelst 7-30 1-057-o5.
Staen te f.YSF.CEM stil nl de konvoys uytp.enomen dezen vertrekkende van Aelst 8-'5 dos
iiiorft-ris en 8-45 's avonds en van Oenderinoude ten 8-45 's mm pens en 0-25 's avonds,
aeu «e Santiiercem de vertrekken uyt Ath 6-30 "'s morg. 4 en 7-20 des avonds. Van Don
derleeuw 7-55 's morg. 1-20 en 8-10 des avonds.
•GUIQUE SUUM.
VA ft LOKERRM MAER
Dendermonde 5-30 9-30 3-45 6-45.
Aelst, Ainove, t'.eerordsbergen, Ath 5-30 3-156-45.
VAM ATH MAER
Geeraerdshergen, Niuove, Aelst, Dendermonde, Lokeren 6-30 9-457-20.
Geeraerdsbergen, IS"hiove6-3D0-454-('07-20.
Brussel langs Denderleeuw) 6-30 4-00 7-20.
(.end, Brugge, Ostende 6-30—4 (langs Lede.) 00-00 7-20 (langs Dendermonde.)
VAM OE.ftD ft'AKR
Aelst,Bruss, Ninove, Ath 7-00 *12-i0-4-3't—6-25(I. Denderm.) Brussel 8-50 lcen2«kL
AM BRUSSEL MA BR
•Aelst, Gend 7-15-8-45 teen2e kl. 12-3'.6 UO - 7-30 Velst alleen.)
THnove, Geeraeid-beigrii, Ath langs Denderleeuw) /-15 Ti-S11 7-30.
v ft" dxdt-.u oft'oe AtR:
Brussel langs \elst) 7-15 - 12-40. l-mps «echelon.) 6-05—9-15--lO 2—4-7-20.
Aelst, 7-15 8-45 12-40 4-15 7-35*9 25.
DEN DENDEBBODE
Sedert eenigen tyd hebben achtbare en treffelyke lieden
-veel en groote moeyten aengewend om de ergernis tegen
te bonden die door de liberatersparty nopens de godde-
lyke. wet van de zondagrust was ingevoerd. Maer onge-
lukkiglvk het kwaed gaet nog alt yd voort, en dit moet
niemand verwonderen, want de agenten van den dtiyvel
bonden zich zoogemakkelyk niet als overwonnen; ofschoon
zv overal verslagen worden, zetten zy desniettemin hun
satanisch werk voort en hunne poogingen hebben geen
•wi'derhoudingspunt. Wy moeten bet met spyt zeggen,
'I is meest aen openbare werken, aen werken van den Staet
•of die door toegelatene maetschappyën worden uytgevoerd
«lat men tneèst die ergernis ziet plegen.
Men mag het zeggen zonder vrees van geleugenstraft te
-worden dat er voor de maetschappyën geene iiylzondcring
bestaet, alle trappelen de goddelyke wet mei de voeten.
Wy hebben gezien dat.aen het maken der yzeren baen van
Dender-Waes de hoogste feestdagen der Kerk niet geëer
biedigd zyn geweestwy vernemen uyt de omstreken van
Audenaerde dat de zelfde ergernis daer bcstaet aen het
leggen van de spoorlyn van Audenaerde naer Gend den
Zondag van Paessclien is er ontheyligd geworden door een
werk 't welk door geene hoegenaemde dringendheyd of
noodzakelykheyd kon verschoond worden. Ka langen tyd
■de metselwerken onderbroken te hebben, heeft men er op
Kerstdag gemetseld. Zou er niet mogen gezegd worden
dat dit alleen gedaen word om met God en zyne wet te
spotten En de arme werklieden, die geen brood hebben
als zy zonder werk zvn, worden gedwongen des Zondags
te werken, onder straf, indien zy zulks weygerden, van in
de week geen werk meer te hebben... Wy zullen hier aen de
treffelyke en godsdienstige actionnarissen die de wet van
«Ie Zondagrust willen naleven eens vragen hoe zy hunne
medewerking aen die verergernis uytleggen, want zy geven
wetens hun geld om werken te verrigten op dagen die
God strengelyk gebied in rust en in godsdienstplegingen
over te brengen.
Het is onnoodig te bewyzert dat men verpligt is den
Zondag, dien God voor zich boud, door de rust, te eerbie
digen allen christen weet dat, als den Heer met zynen
ulmogenden vinger zyne wet op dé steenen tafels schreef,
liy er de rust van den Zondag in begreep als eene ver-
pligting die zoo oud is dan de wereld. Wees indachtig,
zegde Hy, dat gy den Sabatdag lievlig maekt. Gy zult
gedurende, zes dagen werken en doen al wat gy te doen hebt.
Maer den zevenden dag is den dag der rust des Heeren uwen
Cod En op dien dag zult gy geen hoegenaemd werk doen,
noch gy. noch uwen zoon, noch uwe dochter, noch uwen
knecht, noch uwe dienslmeyd, noch uwe lastdieren, noch den
vremdeling die by u is, want den Heer heeft in zes dagen
hemel en aerde en al wat er in is geschapen, en den zeven
den dag beeft hy gerust. 'T is daerom dat den Heer den
rustdag gezegend en geheyligd heeft.
Deze zoo klare en duvdelyke wet ontmoeten wy by alle
volkeren en in alle tvden. Van waer komt de algemeenheyd
ten zy van eene oorspronkelyke veropenbaring die zich in
alle religiën bevind. De oudste gewyde boeken van China
bevelen de rust van den zevenden dag. De Pbeniciers
wydden den zevenden dag aen hunne afgoden toeHomerus
zegt den zevenden dag, den geheyligden dag, had de we
reld verlicht. De eerediensten der Druïden, der Egypte-
naren, der Chaldeërs leveren de zelfde byzonderheden op
en die men zelfs by de wildste volkeren van Amerika
aentreft. Dit is het teeken van een goddelyk voorschrift,
het teeken van eene oorspronkelyke veropenbaring die het
H. Schrift ons gansch ongeschonden bewaerd heeft. Den
Heer heeft dan de rust van den Zondag bevolen, niets is
zekerder, en als de wet klaer en duydelyk is men moet
er aen gehoorzamen.
'T is juyst omdat de wet der Zondagrtrst duydelyk en
klaer is, omdat, de gehoorzaemheyd aen die wet zoo on-
wedersprekelvk door God zelf word geboden, omdat liet
een uytdrukkelyk princiep is der katholyke religie dat de
liberaterssecte, de verbitterdste secte tegen de goddelyke
wet en tegen de grondzuylen des godsdienst, al bare magt
en geweld gebrnykt om die wet te vernietigen, om eenen
doodelyken slag aen de goddelyke leering toe te brengen,
ten eynde aldus het volk te bederven, aen 't zelve alle
godsdienstgevoel te ontrukken, het te verbeesten en tol de
rampzaligste verleeging te brengen.... Zie daer het werk
der liberaters-secte......
Hierin ziet men langsom meer het helsch fanatismus
dezer secte doorsch.ynen, want al den eerbied voor den dag
j des Heeren te vernietigen, berooft zy het volk van eene
i onschatbare weldaad; de wet van den Zondag vergeleken
aen de andere wetten, bied deze een karakter aen die ons
hert moet raken. Het gebod van God en den evenmensch
te beminnen vcreyscht eerig geweld op ons zeiven, omdat
wy genegen zyn ons zeiven meer te beminnen dan God en
meer dan andere; wy hebben driften te bevechten en ons
geweld aen te doen 0111 binnen de palen te blyven; maer
wat moeyle bestaet er in het naleven der Zondagwet
'T is onzen vrede, ons welzyn dat zy oplegt. De meesters,
de groote der aerde eyssiihen dieustplegingen, corvees,
belastingen etc. en God eyscht dat wy rusten.; Hy verpligt
ons lot de blydsehap. tot liet staken van onze vermoeye-
nissen. Niet dat Hy zelf daer iets by wint, verre van daer,
want alles wat wy zouden konnen doen kan volstrekt niets
bydragen om zynen rykdom, zyne magt, zyn geluk te ver
meerderen Hy heeft maer eenen wensch, en dien wenscli
is onevndig; 't is 011s Gelnk dat Hy wilt bewerken met
onze vryheyd, en 0111 daertoe te komen gebied fly de
rust van den Zondag.
De Zondagrust is den oproep van eenen teerhertigen
familievader die zyne kinderen uytnoodigt lot de vreugden
van het liuyslvk leven de Zondagrust is eenen blik van
liefde dien God op den menscli werpt; 't is eene bescher
ming voor den zwakken, eene vertroosting voor dezen die
lyd, eene verzachting voor dezen die arbevd. Den arbeyd
is de voorwterde van ons bestaen. Het leven is eene ge
durige beproeving, want zeker is 't dat wy hier op aerde
niet zyn om aenhondend te vreden en gelukkig te zyn,
maer wel 0111 liet te worden. Den arbeyd is den middel om
die belooning te bekomen. Den val van onzen eersten
vader heeft den arbeyd pynlyk gemaektde vernioeyenis-
sen en het zweet zyn noodzakelyk om te leven en om ver
diensten te verzamelen.
God heeft eenen halte of ophoudingstyd in den weg
gewild, eene errinnering aen liet paradys, eenen voor-
smaek van het eeuwig vaderland, en dit wel om onze
krachten te herstellen en onze hoop te ververschen. Hy
heeft de samenleving gevestigd op de ongelyklievd der
conditiën om aldus onder al de leden der maetscliappy
noodzakelyke banden daer te stellen; er moeten men-
sclien zyn die bevelen en menschen die gehoorzamen,
menschen die bezitten en menschen die niets hebben.
Aen d'eene beeft God de rykdommen verleendaen
d'andere de talenten, opdat allen door de banden der nood
wendigheden en der broederliefde zouden vereenigd zyn
en opdat de medewerking van allen de goede verstandhou
ding zpu te weeg brengen. Maer die goede verstandhou
ding kan gestoord worden. Er zyn er die verdrukken en er
zyn er die verdrukt worden. Alsdan, om de goede orde
wederom te brengen, 0111 het onregt en de klagten te
doen evndigen, vereenigt God op den zevenden dag alle
de menschen voor Hem en door dien Zondag errimiert Hy
dat Hy den algemeenen vader is van allen; aen de kleynste
zoo wel dan aen de grootste veropenbaert Hy zyne groot-
hevd en weerdiglieyd; toen verdwynen alle ongelykheden,
allen mogen liet hoofd naer het vaderland verhellen en liet
grootste goed genieten dat er aen den mensch hier beneden
kan gegeven worden, te weten de beschouwing van 't geen
er alleen schoon is, van de waerheyd, liet eenige voedsel
der ziel die uyt de handen van de Waerheyd gekomen is
en geschikt is 0111 tot de Waerheyd weêr te keeren.
De rust van den Zondag is den weerschyn van de rust
die den Zoon Gods genomen heeft na zyn lvden en sterven;
die rust verbeeld de rust der eeuwigheyd, want liet tegen
woordige leven is slechts de baring van liet toekomende,
en dan nog is de geeslelyke deelneming aen 't goddelyk
leven alleen het ware en geruste leveu dat m'hier genieten
kan. Het katholyk geloof is de kiem van dit leven en de
liefde is er de ontwikkeling van. De religie is de moeder
die ons dit alles moet geven in de IIH. Sacramenten en
in het gebed, maer hoe kan zy dit doen als er geene
Zondagrust is
De liberaterssecte kent zeer wel dien hefboom, 't is om
die reden zelve dat zy den dag des Heeren wilt vernietigen.
De rust van den zondag opent ons de kerk waer wy ons in
de tegenwoordigheid van God zeil bevinden, waer wy zyne
iielde en zyne weldaden genieten. Deze met wie wv omgaen
maken 011s 't geen wy zyn het gezelschap van eenen
deugdzamen mensch maekt ons beter, en wat zal het zyn
als wy met God zelf omgaen
Den mensch die afgescheydeu is van God aenhoort alleen
■zvne belangen en zyne driften, hy maekt zichzelven het
middenpunt van zyn bestaen, zynen wil is zvne wet en al
zynen hoogmoed is van er andere te doen oiider bukken,
want liet vuyge zelfbelang dryft hem aen om zyns gelvken
in de slaverny te brengen. Alles verandert integendeel als
de religie den mensch in betrekking stelt met God die den
regel is der regtveerdigheyd, het grondbegin der pligt, het
licht des verstands en het voorbeeld der goedlieyd. De
kennis van God levd tot deszelfs liefde, en deze is, op hare
beurt, onafscbevdbaer van de liefde des naestens. de eenige
gronüzuyl van de maetschappelyke samenleving.
1 is aen deze grondzuyJ dat de liberaterssecte gedurig
arbeyd 0111 ze allengskens ie doen afbrokkelen en eviidelyk
te vernietigen, en dan in bare plaets de wanorde der
regenngsloosheyd te stellen. O111 daertoe te geraken ketent
zy de zondagrust, want't is gedurende de zondagrust dat
God zich aen de menschen meest veropenbaert. Den zondag
i, eene feest waerop den familievader al zyne kinderen
vereenigt, den zondag geeft den Koning der koningen
gehoor aen geheel de aerde, allen hebben toegang om zyne
gunsten en genaden te ontvangenNiet alleenlvk mogen
wy aen zyne schatbronnen komen putten, maer Hy noodigt
er ons toe uyt, Hy roept 011s, Hy maekt er ons "zelf eene
verpligting, eene wet van.
De zondagrust is geboden om God te genieten en zou
deze wet dan niet eene weldaed zyn voor de menschen? Alle
weldenkende zullen ja antwoordenen nogtans 't is dié wel
daed waervan de liberaterssecte ons zou willen berooven
De wetten der menschen zyn slechts hinderpaler tegen het
kwaed, zyn de verdedigingswapenen der maetschapov zv
bepalen de persoonlyke vryheyd om die te verdedigen
doch de wetten van God beletten niet alleen het kwaed'
maer zy brengen zelfs het goed voortzy maken ons
gelukkig met ons te verbeteren, aengezien ons waer geluk
alleen in de volmaektheyd bestaet.
Wy zullen nu en dan op deze stof terugkeeren om de
werkeilae klassen te onderrigten en ze tegen het liberaters-
verderf te wapenen.
Sedert eenigen tyd worden er zoo buytengewoon veel
decoratiën der Leopoldsorde toegestaen, dat men welhaest
voor de gedecoreerden geenen eerbied meer zal hebben
en dat men geen hoegenaemd werk meer van de orde zal
maken. Niet dat wv willen zeggen dat al de decoratiën
overtollig zyn, neen, verre van daer, integendeel, 't is met
genoegen dat wv de decoratie op zommige borsten zien
schitteren, omdat wy ten vollen overtuvgd zyn van hunne
verdiensten en hoogst, deftige daden waervan zy gedurende
geheel hunne ambtsloopbacn onwedersprekelyke bewyzen
gegeven hebben. Maer wy keuren de verkwisting af waervan
de Leopoldsorde sedert eenige jaren het voorwerp is en
dit wel omdat er eene menigte gedecoreerden bestaen'die
zelfs moeyte zouden hebben te zeggen waerom zy gedeco
reerd zyn.
Gedurende de feesten van Antwerpen die, ter gelegenhevd
van 's konings bezoek, hebben plaets gehad, heeft eenen
schoenmaker eene nog al bitsige kritiek gedaen tegen de
groote verkwisting der decoratiën. fly bad op eenen trans
parant, geschikt voor de verlichting, de volgende rvmkens
geschreven
Sire, gy moet u niet generen
Om hier uw botten te creoeren
li zal ze gratis repareren
En dan kont gy my er voor decoreren.
De wet by welke de Leopoldsorde ingesteld is schrvft
duydelyke voorwaerden voor die moeten vervuld worden
om gedecoreerd te zyn men moet groote diensten aen
't vaderland bewezen hebben en die diensten moeten klaer
aengestipt en opgeteld zyn. 'T is niet genoeg zich van eene