ZONDAG 14 SEPTENIBER 1856. TIGNBEN JAEBGANG. IV' M- Vertrekuren uyt de Statie Aelst NAER: Vertrekuren uyt verschillige Statiën. AELST, den 15 September 1856. Beletsels aen de Zondagrust. Het tydelijh belang. Het mensehelyk opzigt Kiezing \an twee gemeenteraeds- leden. DEN BEYAERD. Dendermonde 5-40 8-05 11-10 3-30 «R Gend, Bru™'*» Ostende 8-03 9-25 lccn2e kt. 6-55 8-45. Rrussel 7-401-5-15—7-539-20 ]«en2e kl. Mcchelen Antwerp., 5-40—8-05—3-306-55. Leur Thien l.uvk, erv5-408 053-306-55 Londen,St.Tvuvën, Hasselt. 5-408-05— 3-30 «end 8 05-9-25 l°en2c klas—1-20—6-50. 6-50 3-308-45 lc klaslanjjs Denderraondc Korlryk, Mouscrnen, Uyssel (lan«s Lede) 8 05 l 9-25 1° en 2° klas 1-20 6-50. 'i Doornyk, Ryssel (lanfts Alh 7-301-05— 5-15 I Ni». Oeemrdsb. Ath, 7-301-055-157-55. Bergen, Quievrain7-301 05—5-15 lc en2e kl. -Staen te lede de konvoys vertrekkende van Brussel 7-1512-30 6-00 eu va» Gend 7 12-10-4-30. Te idecem staen deze vertrekkende van A lit 6-30 4 /-20 en deze vertrekkende van Aels' 7-30 1-05—7-55. fctaen to GYSBCEM stil al de konvoys nytgenomcn dezen vertrekkende van Aelst 8-05 des morgens en 8-45 's avonds en van Dendermonde ten 8-45 's morgens en 9-25 's avonds. Sioeu te SANTBERGEN de vertrekken uyt Ath 6-30 's morg. 4 en 7-20 des avonds. Van Den derleeuw 7-55 1s morg. 1-20 en 8-10 des avonds. OUÏQl'E SÜL'M. VAN LOKEREN NAER Aelst, Dendermonde 5-30 9-30 3-15 6-45. Ninove, Geerurdsbergeu, Ath 5-30 9-30 3-15 6-45. VAN ATI! NAER Geernerdsbergen, Ninove, Aelst, Dendermonde, Lokeren 6-30 9-454-00. Geeraerdsbergen, Sinove Aelst, Dendermonde. 6-3ü9-454-00—7-20. Brussel (langs Denderleeuw) 6-30 4-00 7-20. Gend, Brugge, Ostende 6-30— (langs Lede.) 4-03 7-20 (langs Dendei ine» le.) VAN CEND NAER Aelst, Ikuss, Ninove, Ath 7-00—12-10—4-306-23(1. Denderm. Brussel 8-50 l« e»2«kl. VAN BRUSSEL NAER Aelst, Gend 7-Ï5-8-43lcen2«kl. 12-30—6 00 7-30 \elst alleen.) Ninove, Geeraerdsbergen, Ath (longs Denderleeuw) 7-15 12-30 7-30. VAN DENDERMONDE NAER: Brussel (langs Aelst) 7-15—12-40—4-15-7-35 I. Meuk.) 6-05—9-0010-2947-20. Aelst, 7-15 8-45- 12-40 4-15 7-35— 9 25. DEN DENDERBODE On/.en eersten artikel over de Zondagrust heeft eenige liberatersbladen in 't harnas gejaegd, en 't is 't geen wy verwacht hadden, want eiken keer dat er iets geschreven word tot eerbied of voordeel van den godsdienst, telkens dat men de phgten aenbeveelt die den godsdienst voor- schryft, mag men zeker zyn dat de liberalersdrukpers begint te roepen en te tieren 't is immers de zending der liberalerssecte overal waer zv kan den katholyken gods dienst te bevechten. Deze sectc mag weten dat wy ons zeer weynig met haer getier bekreunen wy gaen dus voort met over de Zondagrust te spreken. Wy weten dat er beletsels aen bet eerbiedigen van de Zondagrust bestaen, doch daer bet stipt onderhouden dezer rust aen bet geweten van elkeen in 't byzonder is overge laten, zoo is het eene piigt voor de treffelyke mensehen de beletsels aen te wyzen en te trachten de zelve uyt den weg te ruymen. De voornaemste beletsels zyn, volgens ons, bet tydelyk belang en het mensehelyk opzigt. Somtyds kan bet byzonder belang gekwetst worden door bet algemeen belang 't welk door de Zondagrust vereyscht word. De mededinging of concurrentie in handel en nyver- lieyd maekt dat de afzonderlyke poogingen sehadelyk zyn voor deze welke liet gebod der Zondagrust willen eerbie digen. Maer is die schade groot genoeg om de naleving te beletten van eene pligt, en moet bet byzonder belang niet altyd wyken voor het algemeene Dezen die aldus zyn persoonlvk belang slagtoirert om zyne pligt te konnen kwvteri zal zelf de voordeden der Zondagrust konnen genieten en zal zc tevens aen andere laten genieten, en als by zyn verlies en zyn voordeel in de sehael zal gelegd hebben, voorzeker zal zynen keus gemak- kelvk zyn. Onderzoeken wy eens of hy niet op eene andere vvvze schadeloos zal gesteld worden. Zonder hier te spreken over de belooning of over de straffe van 't ander leven, die echter zeer wel in rekening zouden mogen gebragt worden, gelooft men wel dat de Voorzienigheyd niet reeds van in dit leven kan beschermen of straffen deze welke de Zondagrust naleven of overtreden? De voorbeelden zullen niet verre te zoeken zyn? Of zal men misschien de «magt van God en zyne werking in de zaken van bier beneden loochenen De liberatery zou zulks wel willen, maer ongelukkiglyk voor haer, bare wenschen worden niet verhoord. De beloften van den Ileere zyn uytdrnkkelyk en zv zullen altyd blyven bestaen. Is bet God niet die de fortuyn geeft of de armoede overzend Is 't Hv niet die wind en regen, droogte en zonneschyn verleent Is'I. Hy niet dien deze winst geeft e» zulk of geen verlies doet ondergaen Zou men wel vergeten hebben dat er niets zonder Gods toelating geschied, en dat er zonder die toelating geen hair van uw hoofd afvalt De menschen ook zullen u schadeloos stellen uwen eerbied voor de Zondagrust zal voor hun eene reden van voorkeur zyn uwe werkwinkels en magazynen sluyten, is luydop zeggen lk geloof in God en ik neem Hem tot getuygen van raynen eerlvken handel en van de regtzin- nighëyd myner woorden. God word aldus uwen geasso cieerden, uwen gerant, terwvl gy, door de overtreding zyner wet, met te ontbreken aen de getrouwheyd die gy Hem verschuldigd zyt, een reglveerdig wantrouwen doet ontslaen. Hierin zyn de liberaters het volkomen eens en geven er alle dagen bewyzen van als hunne belangen in 't spel zyn, hebben zv altyd liever te doen met deze die religie hebben en ze beoefenen. En ten anderen, mag hel tydelvk belang wel als eene verschooning bv de christenen aengenomen worden? Zyn zy de afstammelingen niet van deze die hunne fortuyn en hun leven voor bun geloof opofferden Zou het geene schande zyn hun aldus het gouden kalf te zien aenbidden en Ghrislus verkoopen voor eenige stukken geld Zou bet geene ergernis zyn hun den Autaer te zien ontvlugten om zich achter hunne winkeltoogen te steken, de moeyelyk- heden van den handel verwisselen met de vreugden der familie en de feesten der 11. Kerk? Anne apostatendoet dan den tarief uwer gewetens kennen raedpleegt uwe regis ters, telt uwe winsten en zegt ons roor hoe veel franks en centimen gy uwen God beledigt, de beloften van uw 11. Doopsel verloochent en uwe ziele verkoopt Er zyn er die de Zondagrust ontëeren niet uyt tydelyk belang of baetzuchl, maer wel uyt mensehelyk opzigt zy vreezen, als zv des Zondags rusten, dal zy zullen sclivnen eenen godsdienstigen akt te plegenHet zyn deze die door de fortuyn begunstigd zyn en die des Zondags hunne aflairens doen gelyk in de week, en 't zyn ook de zelve welke hunne arme knechten pramen, zonder den minsten nood, des Zondags te werken met bedreyging van ze wecli te zenden indien zy durven opmerkingen maken. Alaer 't is gekend dat dit ellendig mensehelyk opzigt eene onzer beweeniykste krankheden is. De hooveerdigheyd leyd ons aldus naer de leeghertigheyd met ons geloof te doen verloochenen en ons geweien te verdooven. De schaemte voor het goed vervangt de schaemle voor het kwaed. Wy zenden eenen knecht wech die zich over zyn meester schaemtwy beladen met onze verachting dezen die zich schaemt over zynen vader, over zyne moeder, en wywy schamen ons over onzenGed En dit voor wie? fs 't voor eene eerbiedweerdige en ontzag wekkende vierschaere Is'l voor de majesteyt der wetten en voor den toestel van vreede martelingen Neen, 't is voor eenige goddeloozen die men minder acht dan zich zeiven, 'tis voor eenen slechten schryveiaer die schryft zonder overluyging en die zyne pen verkoopt aen dezen die meest wilt gevenMisschien zal het zelfs zyn voor eenen quidam, die wat verstand en geleerdheyd heeft. En wat zyn bet verstand en de geleerdheyd die God en zyne II. Religie beledigen Wat zullen wy van die geleerden zeggen Bacon heeft ze afgeschetst met ze te ver- gelyken aen spiegels die valschelyk de waerheyd weêr- kaelsen of voorstellen. Dat men zich nimmer late verschrikken door valsche geesten die op niets anders uyt zyn dan om te bedriegen en alles te bederven stellen wy tegen het mensehelyk opzigt den eerbied van ons zeiven, kiezen wy tussehen de godde loozen en de trelfclyke menschenNiets is zwakker, niets word meer gepynigd en gefolterd dan een karakter dat slaef is van 't mensehelyk opzigt. Den Belg, die de vrvhevd bemint gelyk de regtschapenheyd en zynen gods dienst, moet weten dat hel mensehelyk opzigt eene dwaes- heyd des geesles is eu eene lafheyd des hertenEen treffelyk man moet nooyt beschaemd zyn eene pligt te volbrengen. De Zondagrust is eene hulde aen God bewezen, dus eene reden te meer om ze getrouwelyk te onderhouden. Deze aenmerkingen zullen voorzeker niet meer aen de maconnieke liberatersbladen behagen dan onze voorgaande, dit denken wy, maer wy zeggen hun dat dit nog ons laetste woord niet is, want als de liberale pest niet anders werkt dan 0111 't volk te verleyden, te bedriegen en te bederven, dan achten wy het eene pligt al ouze krachten in te spannen om het zelve in de principen van godsdienst en zedelykheyd te behouden. Wy roepen op deze stof de ernstige aendacht onzer konfraters in en sporen hun aen ons hierin krachtda- diglvk te ondersteunen Verleden donderdag heeft alhier de kiezing plaets gehad van twee gcmeenteraedsleden. Tot maendag avond waren de conser vateurs van zin niet te worstelen omdat de leden die nu te kiezen waren tocli het aenstaende jaer moeten herkozen worden. Echter op hel dringend verzoek, op de ernstige aèndringingen van invloedhebbende persoonen, van vrienden zelfs der Alliance, die het kluhsjok lot walgens toe beu zyn, hebben de conservateurs eenen kandidaet gevoegd by den naem van M Van Langenhove- Jelie en die lyst des anderdags of dynsdag laet in den namiddag laten kennen. Ofschoon wy nauwelyks eenen dag voor ons hadden om die kiezing le bewerken, ofschoon versheydene onzer meest invloedhebbende vrienden uyt de stad afwezig waren, heeft de worsteling voor de conservatcursparly eenen defligen uylslag opgeleverd. M. Van Langenhove door de bcyde parlvên voorge dragen wierd natuerlyk gekozen de worsteling moest dus meest zyn tussehen MM. Van Santen-Van De Wielkandidaet der conservateurs, en Evil, kandidaet der liberatery. Na ongehoorde poogingen, na geweld zonder weerga, na alle soorten van bedrog, listen en belofien zyn de liberaters er in gelukt M. Evit te doen kiezen met 215 stemmen tegen 18! verkregen door M. Van Santen, zoodat er nog slechts een verschil beslact van 52 stemmenVcrplaclsl er 17 stemmen van, de stemmen der regentic, en de allianceparty is hier opgeschept Voorlyds hadden de liberaters altyd eene meerderheyd van 70 a 80 stemmen, voorlyds was er zelfs aen geene worsteling legen buil te denken, voorlyds waren zy almagiig, zy deden kiezen wie ze wilden, maer nu is dezen lyd voorby. Alhoewel de liberaters bier beschikken over dry budgetten den budget van de stad, den budget der hospicen en den budget van den armen, wefke te samen tot 250 a 500 duyzend franks beloopen, konnen zv-slechts nog een verschil van 52 stemmen doen ontslaen Welk verval, welke beduydende les voor die mannen van geweldDal zy hel onthouden, in 1857 zullen zy met ons te rekenen hebben. Deze kiezing is voor de conservateurs een goed voorieeken tegen hel naeste jaer, dal zy goeden moed hebben en den zegeprael is aen hun. Zy mogen luydóp zeggen dat zy verre de meerderheyd in de stad hebben, want als men hel groot getal der geleekende slembriefjes in aendacht neemt die wy met onze rygene oogen gezien hebben cn die in de bus zyn gesteken door brave en deftige menschen die gepraemd en geperst zyn geweest, dan is den Hauwen zegeprael der Alliance eene allerschandelyksle nederlaeg, die voor de conservateurs troostelyk zyn moet en hun aensporen tol de eendragt welke hunne magt uylmaekl en hun zondtr Iwyffel zal doen boven komen Als in eene voorgaende kiezing de Conservateurs hier boven lagen, hadden zy den beyaerdspeler verzocht een airken af te geven. Den beyaerdspeler zonder argwaen klom op zynen toren en liet eenige vreugdedeuntjes hooien; maer hy had gerekend zonder de woedende nydigheyd onzer liberaters die ailyd alles voor hunne party alleen willen. Dadelyk wierd de deur van den toren mei den smid opengedacn, den beyaerdspeler moest eraf en de klokken moesten stom blyven, zy "moglen immers den lol' van de hoogstachlbare gekozenen des volks niet verkondigen, hunne metalen tongen moglen maer alleen toegewyd zyu om den zegeprael van liberhaters en klubsgaslen te zingen* Wat meer is, den beyaerdspeler wierd uyt dien hoofde voor eenen tyd in zyne fonctie opgeschorst en den beyaerd inogl vacantie houden...;. llacr nauwelyks was Donderdag meester Evit met al dc liberale moeyle van de wereld er doorgesleept en gekozen, of zie den beyacrdsplerer moest op zynen toren en de klokken doen ram melen, juyst als of er eenen held uyt Sebaslopol ware terug gekomen en als of 't vaderland ware gered geweest.... Arme doch walgelyke partydigheyd hoe wel kenmerkt gy die ver blindde haeldragersEchter, en onthoud hel wel, zyt gy bezig met het graf voor uwe mannen ledelven, waut die zich met parlyhael voed, zal door parlyhaet verteereu. Wy wenschen dc liberaters met hunnen Evit proficiat, hy is weerdig door hun gekozen te worden, maer dal zy afwachten of zy den man geenen slechten dienst zullen bewezen hebben, want waer is het 't geen van ouds gekend is quos perdere vult Jupiter, prius dementai. Dit is te zeggen dat eene gescheurde kanne zoolang le water gaet, lot dat zy eyndelyk in scherven va neen va It om nimmer te konnen vermaekl worden Den uytgever van den Aelstenaer geweygerd hebbende den brief op te nemen van M. D'ltuygelaere, strekkende om de valsche gezegdens van dit blad te logenstraffen, komt door bet volgende exploit daer toe gedwongen te worden. Ten jare 1856, den Donderdag elfden September Aengezien, door de wel op de drukpers van den 20 July 1851 aen allen persoon van wien by naem in een dagblad is gesproken, hel regl word toegekend in liet zelve eene antwoord le doen drukken Aengezien myn verzoeker in het nummer van het weekblad den Aelstenaer, van den 31 Auguslv iaetslleden, mei kwaden opzet hy naem is voorgegeven geweest zich op rang of als kan didaet te stellen om in eene op den clfslen dezer maend plaets te hebben kiezing als Gemeente ltaedslid gekozen te worden Aengezien het van zyn belang is die voorgeving niet zonder tegenspraek te laten en dal hy zich ten dien einde vruchteloos in het vriendelyk tot hel bewind van voormeld blad heeft gewend; Zoo is hel dal ik, OBdergeteekende Benedictus Van liever, deurwaerder hy de reglbank van eersten aettleg zitting houdende le Dendermonde en het vredegeregl van Aelst, woonende te Aelst en er behoorlyk gepatenteerd den heer Gnstavc Ducaju drukker-uitgever van 't voorzegde weekblad den Aelstenaer woonende le Aelst, zynde ter zyner wooning en er sprekende met zyne vrouw Heli gesommeerd .in antwoord aen voormelde voorgeving en dit binnen den door de wet bepacjden tyd, den ten hoofde dezer slaendcii brief in zyn blad in le voegen, met aenzegging tevens dat hy gebrek zulks le doen, myn verzoeker zich voorbehoud zoodauiglyk le handelen en de reglerlyke vervolgingen inlestcllen als naer rade. En op dat de gesommeerde geene onwetendheid zoude konnen voorwenden, heb ik Item met voormelden brief gelaten een dub bel van dit mvn exploit, Kostende vyf francs 10 centimen. Wy verstaen niet hoe den opsteller van dil bladje liet durft wagen iemand op den leen le trappen, daer hy wel

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Denderbode | 1856 | | pagina 1