Buytengewoone uytgaye van den Denderbode Katholyke Ouders van Aelstleest en overweegt VAX DEN 5 OCTOBER 1856. Daer de regentie van Aelst zich niet te vreden gehouden heeft op eene hoogst onbetamelyke wyze tegen de vaderlyke vermaningen van Z. H. den Bisschop van Gend te protes teren, maer zelfs hare roekelooze protestatie tegen den herderlyken bevelbrief in de godsdiensthalende en kerkver- smadende dagbladen heeft afgekondigd, zoo heeft het eerbiedweerdig opperhoofd onzes bisdoms noodig gevonden zich van de dagbladpers te bedienen om op die protestie te antwoorden en aldus zyne diocesanen te onderrigten en legen alle verleyding te wapenen. Katholyke ouders van Aelst, let op, overweegt wel wat uwen wettigen zielenherderUE. voorhoud, 't is in uw belang, 'l is voor het geluk uwer kinderen, 't is om UE. en hun te bewaren van de rampspoedigste gevolgen dat Z. II. byzon- derlyk de stem verheft om UE. de waerheyd voor te houden en de zware verantwoordelykheyd te doen begrypen die op UE. weegt, van namelyk uwe kinderen te zenden naer scholen waer het godsdienstig en zedelyk onderwvs door wettige leermeesters gegeven word. Zie hier den hoogst belangryken brief dien Z. H. den bisschop, gisteren in het dagblad, le Bien Public, in ant woord op de protestatie der regentie van Aelst, heeft afgekondigd. Gend, den 3 October I8S6. Aen de iieeren Burgemeester en Scherenen der stad Aelst- MYNHEEREN Ik lees in de dagbladen dat, op voorstel van het schepen- collegie, den gemeenleraed der stad Aelst met 7 stemmen tegen 4, beslist heeft te protesteren tegen do lasteringen door den bisschop van Gend, in zynen herderlyken brief, tegen de middelbare school van Aelst en het leeraerskorps van dit gesticht uytgebragl. Had gy u te vreden gehouden, Mynheeren, met my den tekst dezer protestatie te doen geworden, ik zou my waerschynlyk bepaeld hebben in stilzwygendheyd te zuchten over het lot der jongelingen die deze school bywoonen. Vermits gy goed geoor deeld hebt den tekst der protestatie in de dagbladen af te kondigen, zoo kont gy niet kwalyk nemen dat ik den zelfden middel van ruchtbaermaking gebruyk om mvne diocesanen beter te onderrigten. Ik zal u eerst doen opmerken MM. dat het besluyt 't welk gy genomen hebt, eene vaische beweering bevat waertegen ik nvt al myne krachten moet protesteren. Om de middelbare school van Aelst tegen het verwyt te beveyligen dat er namelyk het godsdienstig onderwys verwaerloosd word, verzekert gy dat hetzelve er gegeven word volgens den Mechelsehen Catechismus. Gy weet ongetwyffeld niet, MM., dat het godsdienstig onderwys uytsluytelyk aen de Kerk toebehoort, zelfs dit van den Catechis mus, en dat niemand, zelfs geenen priester, dit onderwys zonder eene bemagtiging van de geestclyke overheyd mag geven. Niet alleen de geestelykheyd, maer al de geleerde katholyken nemen dit grondstelsel aen. 't Is aldus dat, in de zitting der volkskamcr van t6 july 1851, M. Vilain XII1I, thans minister van buvtenland- sche zaken, bewezen heeft dat het eene grove dwaling is te ii houden staen dat de ouders het regt hebben den catechismus aen hunne kinderen te leeren, en dat zy dit regt aen de professors der kollegiën komen overzetten. M De Decker, tegenwoordigen minister van 't inwendig, is verder gegaen in de zitting van 17 july heeft hy deze merk- weerdige woorden uytgesproken Het vraegstuk ter zake bcwyst dan niets tegen 't geen gy noemt de pretentie der geestelykheyd maer, gy weet het, gy zelve, dit is geene pretentie, 't is een onschendbaer grondstelsel van de. Kerk. Gelyk den achtbaren heer Vilain Xlllt het zeer wel gezegd heeft, het godsdienstig onderwys door wereldlyken gegeven i< zou een begin van schisma of scheuring zyn. Het godsdienstig onderwys door wereldlyken gegeven, is, onder katholyk <i oogpunt, eene onaennemelyke zaek. Waerom de gewetens der katholyken willen pramen zonder noodzakelykheyd vermits gy, in plaets van te willen dat hot godsdienstig onder- wys door wereldlyken gegeven wordeden grondwettigen middel hebt van het in de Kerk te doen ontvangen Ziet daer iets wat ik niet kan begrypen Mgr den artsbisschop van Parys, in zynen bevelbrief van 24 Augusty 1850 drukt zich uyt als volgt cc Het wereldlyk element, gelyk men heden zegt, heeft den oorlog aen het geestelyk element verklaerd, om het te beroo- ven zelfs van de magt van de zielen te besturen. Wee aen onsindien wy aen dit wereldlyk element die magt lie ten overweldigen en zich meester maken van het bestuer der zielen 't welk alleen aen de Kerk toekomt. Zoo zeer wy de onafhanglykheyd der burgcrlyke magt eerbiedigen zoo zeer ook en nog meer verkondigen en verdedigen wy de geestelyke magt. Hoe meer wy de gouvernementen dezer wereld eeren die gesteld zyn om de regtveerdig- lieyd te doen onderhouden en de orde in de maetsehappyën te bewaren, welkdanig ook hare vormen en grondwetten zyn, hoe meer wy ook willen dat men het gouvernement of 't bestuer eerbiedige van God, 'twelk de Kerk is met hare goddelyke grondwet, met hare door den tyd geheyligde overleveringen, met hare heylige Kerkregering, en byzon- derlyk met haer onfaelbaer gezag, om aen de volkeren de eeuwige waerheden te leeren en ze in den weg der zaligheyd te geleyden. Ziedaer waerom wy de indringing van het wercldlyke in het onderwys der Kerk en van haer bestuer niet mogen dulden, onder welken vorm dit wercld lyke zich ook aenbiede en van wat goeden wil het ook zyn moge om de Kerk te verdedigen. Ik onthoude my te antwoorden op het deel der protestatie 't welk de professors aengaet. Dit is een vraegstuk van persoonen 't geen met kan behandeld worden in eenen brief die voor de ruchtbaerheyd bestemd is. Voor wat de beoordeeling betreft die ik, in mynen herderlyken brief, gedaen heb over alle onderwys 't geen den godsdienst niet voor grondsteen heeft, ik houde deze in alle punten staende: ten anderen, ik heb alleen herhaeld 't geen alle bevoegde mannen over deze stof gezegd en geschreven hebben. Zie hier onder andere wat de Bisschoppen van Belgiën in 1835 in hunnen herderlyken brief over het onderwys der jeugd zegden cc Integendeel, doet uyt het onderwys de goddelyke voor- schriften van het christen geloof verdwynenneemt uyt cc de opvoeding weg de heylige oefeningen die dc deugd in cc 'therte van den mensch voeden en onderhouden, wat zal cc er overblyven Eene gansch dierlyke wetenschap, die cc zich slechts met den stolfelyken mensch, met zyne ellen- cc den en met zyne ligchainelyke genoegtens zal bezig hou- cc deneene gansch stoffelyke opvoeding die hem zonder cc krachten zal laten tegen het geweld zyner ongeregelde cc driftenzonder vertroostingen in 't midden der rampen cc van hel leven, zonder liefde en zonder medelyden voor de cc smerten van het menschdom. Op eene woeste en met cc schandalen vervulde jeugd zal gewoonlyk volgen een nut- cc teloos lediggangersleven, als het zelfs voor do rust der samen- cc leving niet woelig en gevaerlyk isen de ouders welke cc gehoopt hadden in hunne kinderen te vinden den onder- cc stand, en, gelyk de Schrifluer zegt, den steunstok voor hun- cc nen ouden dag, zullen ze maer al te dikwils tegen hun zien cc opstaenhunne goederen verkwisten, den vrede van het cc huyshouden stooren, en ze welligt dwingen den dag te cc vervloeken op welken zy ondankbaren ter wereld gebragt cc hebben dievolgens eene andere uytdrukking der Schrif- cc tuer, hunne gryze hairen met schande ten grave zullen cc doen dalen. >- M. Guizot, ofschoon protestant, was van 't zelfde gedacht, als hy zegde De verstandelyke ontwikkeling alleen, afgescheyden van de gods. cc dienstige en zedelijke ontwikkelinguiord een grondstelsel van cc hoogmoed, van tuchteloosheyd, van zelfzucht en by gevolg van cc gevaer voor de samenleving Ik eyndig dezen brief met de vurigste wenschcn te uyten dat de overeenkomst gezegd van Antwerpen, niet vertoeve in de middelbare school van Aelst ingevoerd te worden. Dit is ook, ik twyfel er niet aen, den wensch van alle katholyke ouders. Aenvcerd M. de verzekering myner hoogachting. LUDOVICUS-JOSEP11US, Bisschop van Gend. AELST, TER DRUKKERY VAN A. BYL.

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Denderbode | 1856 | | pagina 5