AELST, den 11 October 1850. ZONDAG 12 OCTOBER 1856. ELFDEN JAERGANG. - Nr Vertrekuren uyt de Statie Aelst AAËIt Vertrekuren uyt verschillige Statiën. Den grooten Francmacon Ver- haegen. NOORD EN ZUID! IS HET GENOEG IS ER NOG IETS De Protestatie van onzen Ge- meent eraed. öeodermonde 5-40 8-05 11-10 3-30 Genei, Brugge, Ostendc 8-05 6-50 3-30 (j_55 8-40. 5 8-451* klas langs Dendermoiide. ouscroen, Ryssel (langs Lede) 8-05 örussel 7-40-1 -5-15-7-55. giechelen Antwerp., 5-408-05 - 3-308-40. I.euv Thien Luyk, Verv5-40—8-05—3-30—8-40 •Landen, St.Truvën, Hasselt, 5-408-05—3-30 «end 8 05—1-20—6-50- iRortrvk, 1.20 6-50. Dooinyk, Ryssel (langs Ath 7-301-05- 5-15 Nin. (.eerardsb. Allv, 7-301-055-157-55. ^Bergen, Quievrain7-301 05—5-15 lc en2c kl. Slaen te LEDE de kouvoys vertrekkende van Brussel7-1512-30 6-00 en van (iend 7 12-10—4-30. Te IDKGEM staen deze vertrekkende van Ath 6-30 4 7-20 en deze vertrekkende van Aelst 7-30 t-Oo7-55. Staen te GïSECEM stil al de konvoys uytgenomen dezen vertrekkende van Aelst 8- 5 des morgens en 8-40 's avonds en van Dendermoiide ten 8-45 's morgens en 9-25 's avonds. 8 aen te Santb ren de vertrekken uyt Ath 6-30 's inorg. 4 en 7-20 des avonds. \an Den derleeuw 7-55 's morg. 1-20 en 8-10 des avonds. VAN LOKEREN NAER A» 1st, Dendermonde 5-30 9-30 3-15 6-45. Ui move, Geerardsbergen, Ath 5-30 9-30 -3-156-45. VAN ATll NA ER (ieoraerdsbergen, Ninove, Aelst, Dendermonde, LokeTen6-30 9-45 4-00. Geeraerdsbergen, Ninove Aelst, Dendermonde, 6-309-454-00—7-20. Bi ussel (langs Denderleeuw) 6-30 4-00 7-15. Gend, Brugge, Ostende 6-30— (langs Lede.) 4-QO 7-15 (langs Dendermonde.) VAN GEND NAER Aelst, Bruss, Ninove, Ath 7-00 -12-10—4-3 I6-25—8-05(1. Denderm.) VAN BRUSSEL NAER Aelst, Gend 7-15- 12-30—6-00 7-30 (\elst alleen.) Ninove, Geerneidsbergen, Ath 'langs Denderleeuw) 7-15 12-30 7-30. VAN DENOERMONOE NAER: Brussel (langs AeJ-i> 7-15—12-404-15 - 7-35 1. Mech.) 0-059-0010-2 i49-00., Aelst, 7-15 8-45 - 12-40 4-15 7-35- 9 25. DEN DENDERBODE De opening der leergangen in de francraa{onsuniversiieyt van Brussel welke voorleden maendag gedaen is, heefl al wederom eene byzouderhejd opgeleverd die van aerd is om de oogen le openen van al wie niel welens en willens blind is, en weuscht dal den kanker der goddeloosheyd de samenleving niet teeue- mael verslinde. De byzouderhejd waervan wv willen spreken, is de redevoe- riug mei welke den opperbaes der francmacjons, Meester Y'er- liacghen, die ook den opperbestuerder der brusselsclie univer- silevl is, de leergangen beeft geopend. Dit stuk, 't welk van eene vervelende uylgebreydheyd is, is eene hersloviug van de schand- artikels die den Observaleur en andere francina?ousbladeu tegen den katholyken godsdienst, legen 't geloof, tegen de pauzen en bisschoppen hebben afgegeven. Meester Verhaegen zegt openlyk dat liet ralionatismus of de redeleer den grondslag is van liet oudenvys der brusselsclie uuiversiieyl, dat dit onderwvs zich stelt legen liet geloof, tegen de gehoorzaemheyd aen de Kerk, legen hare misleriën enz.; dal men de Kerk op liaer woord niet moei gelooven en dat men niel moei aennemeu al wal zy ons voorhoud le gelooven, als liet door de rede niet kan verslaen of bewezen wordenMei een woord, M. Verhaegen schaft liet katholyk geloof geheel af en stelt in deszelfs plaels de dwaelleer der mensciidykc rede, welke uytsluylelyk in de universiteyt van Brussel geleerd word. Hel valt iu onze attribution niet die hooge welenscltappelyke vraegslukken te behandelen, en daerby wy zyn daerioe niet be voegd, doch twee zaken weten wy, en welen wy zeer wel, natnelyk I" dal den uienschelyken gtest of de rede sedert zoo veel eeuwen gestudeerd, gezocht, gepeysd en lierpeysd heeft om zichzelven te kennen, en dal hv daerin tot nu toe niet gelukt is, want den uiensch heeft wel hét gevoelen van zyn wezenlyk bestaen, van zyu leven, ntaer hy kan ze niel begrvpen2° dal al die dwael- leeraers met bet meestendeel hunner valsche leerstelsels van deze wereld verdwenen zyn, en dat liet katholyk geloof alleen is blyven bestaen, gedurig heeft aengewonnen en zal eyndigen, itiettegenstaende hel geweld der helle en van al de goddeloozen der aerde, zyn zegevierend vaendel op de puyneu van liet ver woestte heelal le plantenNogtans wee aen de natiën die bet katholyk geloof in liaer midden, door hare schuld, gedurig laten verdrukken en verderven, want, door eene regtveerdige straffe des hemels, zat liet haer eyndelyk ontnomen worden en geschonken aen volkeren rlie er een beter gebruyk zuilen van makenBelgen, siddert op die gedachlen, nu zyt gy de perel van Europa, en dan zoud gv de schande des aerdbodems kounen worden. Iïel moet onderlusschen bv den vretnden hoogst verbazend voorkomen iu een land gelykr Belgiên, 't welk by uytmuntend- lieyd katholyk en gansch verkleefd is aeu 'l geloof zyner voor ouders, staelsmannen le vinden die in den katholyken godsdienst zyn opgekweekt, leeraers die door de katholyken met ryke jaer- wedden bezoldigd worden, en die nogtans niets zoo zeer ter bene hebben dan de vernietiging van de kalholyke geloofsleer. Alle andere seclarissen werken en poogen om hunne geloofsleer, boe valseh en dwaes zy ook zy, te doen eerbiedigen en uyt te breyden; in andere seclen vind men weynig of geene scheur makers, weynig of geene verdrukkers en tegensprekers barer eygene geloolszaken, 'tis ntaer alleen onder de katholyken dal «ten die onbegrypelyke menschen vind, en dit wel omdat deze zich niel willen schikken naer de voorschriften der kalholyke leering, omdat die mannen aenhoudend in deze leering de ver- «ordeeliug zieil van hunne werken, van hunne leefwyze, omdat zy deze leering le hard en geenzins met hun verkankerd gemoed en met hunne woedende driften in overeenstemming vinden. Zy kleven de redeleer aen omdat deze hun bedorven hert streelt, hel licht des waer geloofs verdooft, en hun boos geweten eenig- zins in slaep wiegt. Deze en meer andere redens moeien de ware katholyken aen- sporen om zich vaster en vaster aen hunne heylzame leering le houden, om met verdobbelden iver le arbeyden ten eynde de ware grondstellingen uyt le breyden, legen alle aenvallen le verdedigen en derzelver aenranders le beschamen. Hoe grooter het kwaed is, hoe krachtdadiger de afweeringsmiddelen moeten zvn; hoe heviger den aenval is, hoe sterker de verdediging moet zyn; hoe loozer en verleydendcr het bedrog is, hoe levendiger ook het geloof zyn moet en hoe meer wy moeten luisteren naer deze die, van Gods ivege, gesteld zyn om ons inden iveg der waerheyd tot leydsmannen te dienen. Onze eer biedweerdige kerkvoogden hebben hel goddeloos en geloofsverzakend onderwys van verschillige slaetsgestichten ver oordeeld en gedoemd, zy verlichten en vermanen de ouders opdat deze hunne kinderen zouden zenden naer scholen waer het geloof niet te lyden heeft enz. Welnu, 't is aen de ouders te kiezen of van te luysteren naer M. Verhaegen en naer de slechte gazetten, of wel naer de bisschoppen welke, uyt kracht van hunne goddelyke bediening, alleen bevoegd zyn den weg der waerheyd aen te wyzen. Er is geen middenpunttusschen de waerheyd en de valschheyd, den keus moet noodzakelyk gedaen worden; kiest men de waerheyd men zal in de waerheyd hel leven, den troost en de zaligheyd vinden; kiest men de valschheyd, de dood, de wanhoop en 't eeuwig verderf zullen er op volgen. Onderden titel van NOORD EN ZUID Akademische mengelingen, hebben de studenten der universiteyt van Gend gezdineutlyk met de studenten der hogescholen van Holland een werkje uvtgegeven, vvaerin stukken te lezen zyn die de god- en zedeJoosheyd tol de uyterste palen dryven, en duydelyk bewyzen dat het slecht staels- onderwys eenen onpeylbaren afgrond van ©ndeugeudheyd en schandalen is. Wy aerselen eenige zinsneden uyt dit morsig schandboekje te geven, uyt vrees dat derzelver verbeestende plaiheyd de^ooren onzer lezers zouden konnen kwetsen, maer wy oordeelen het noodzakelyk om aen onze iandgenoieu te doen zien wat rampzalige vruchten het ongodsdienstig staetsonderwys voortbrengt, en hoe zeer onzen achtbaren bisschop verpligt is de stem te verheffen om zytie diocesanen van die onheilspellende wolveuseholen verwyderd le houden. Ziet hier, landgenoten, wat yslyke godslastering wy onder andere walgelyke zinsneden iu dit studenienwerkje lezen a ER WAREN MENIGE MOOI JE MEISJES, MENIGE OM OM GOD ZELVEN TE DOEN DROOMEN Men ziel hel, die sehandschryvelaers hebben alle eergevoelen zoo ver afgeleyd en vergeten, dat zy aeu God zelf, de eeuwige Volmaektheyd, de snoodste en meest wulpscbe driften toeëygenen. En nogtans, den Messager de Gand prysl dil werk aen en verheft het hemelhoogIs hel dan te verwonderen dat dil blad en zync liberalers navolgers den paus en de bisschoppen met hoon en smaed beladen a!s, zy zoo vermelen en hoos zyn God zelf aldus te behandelen Ja, 't zou moeten genoeg zyn, 't is zelfs meer dan te veel, maer de schriftuer zegt dat a den eenen afgrond deu anderen inroept en dil bewyzen de goddelooze studenten der gendsche staets- universiteyt. Ziet hier hier, geëerde lezers, wat voor een eerloos tafereel zy iu hun boekje afschetsen Eenen overspeler, na zes maenden getrouwd te zyn, verlaet zyne jonge huysvrouw en gaet voor eene schandbrok op zyne kniën kruypen aen welke hy de volgende snoode. wulpscbe eu godsversmadeude woorden loesluert O wees niet gram, mijne goede Elena, maar denk dan, dat cr ik u bemin meer dau ooit; dal zonder mijne Elena de waereld niets voor mij is, nietsdat er niets op aerde is dat ik zou a weigeren te doen voor eenen enkelen blik van uw oog a DAT IK MYNE ZIELE ZOU VERDOEMEN OM EENE PLOOI a UIT UW VOORHOOFD TE VEGEN, EN DAT IK GOD ZOU a VERLOOCHENEN INDIEN DAT EEN ENKEL GLIMLACHJEN a OP UWE LIPPEN KON DOEN ZWEVEN, Landgenoten, wal denkt gy nu van zulke studenten, die God zouden verloochenen voor een glimlachje cener onluchtige meyd, en hunne ziele verdoemen om een plooyken uyt haer voorhoofd te vegen? Die gasten spreken van God te verloochenen en hunne ziel te ver doemen nel als ware God eenen koewachter en als hadden zy vyf en-twintig zielen...Eylaes Belgen, vraertoe zyn wy ge komen En toch, als eenen bezorgden bisschop, zyn hert geprangd en door smerie overstelpt voelende, de stem verheft om de oorzaek van die ontzetlende gruwelykheden te bestryden, dan, o schande, ontvlamt de geheele liberaters-franema^onspers in razende woede, al hare dag- en weekbladen zyn tegen hem met lasteringen, beledigingen, hoon en smaed opgevuld Onze wettige zielenherders zouden den verslindenden kanker dés verderfs zyne vewoeslingen moeten laten voortzetten, zy zouden geheel 't land moeten laten besmetten en daerby de verarmde conlributiebetalers het merg uyt de beenderen laten zuygen om hel ongelukkig staetsonderwys, 't welk de oorzaek van al die baldadigheden is, te ondersteunenAh dan zou het wel zyn voor die ellendige volksverlevdersMaer, God dank, onze bisschoppen waken, onbevreesd randen zy 't kwaed aen en zullen niet ophouden de geloovigen te vermanen zoolang het vergiftigend serpent der boosheyd den kop zal opsteken Willen de boozen naer de slem der Kerk niel luysteren, 't is voor hunne rekening, doch gy, katholyken, zyt in geweten verpligt uwe wettige herders te aenhooren, te ondersteunen en hun lyden door uwe onderwerping en gehoorzaemheyd te lenigen. Ja, er is nog al veel het zelfde schandboekje NOORD EN ZUID beval ook eene verhandeling over de liefde door Edniond W. Dezen Rrasseursgasl zou willen dat de opvoeding der jonge meysjes teenemael veranderd wierde. Hy zegt dat de opvoediug die men hedendags aen de jonge dochters geefi, eene domme en ongerymde opvoeding is, die, onder voorwendsel van zedelykhevd of eerbaerheyd, onze dochters van alles speent wat ze in de beproevingen van het leven geleyden kan. Men zou apn de jonge meysjes, volgens Edmond W., gedurig moeten spreken van liefde, zoodanig dat zy, van hare teerste jaren ten vollen ervaren zyn in de kunst van Kei vryën met al de intriguen die er aen vast zyn. Immers Edmond W. zou willen dat men de jonge meysjes van haer kindsgebeente in den doolhof 4er minnaryljes zou leyden en ze tol het werk barer schoonheyd bereiden Wy zouden aen dien losbol wel seriens over die sloffe willen antwoorden, maer wy gevoelen dat zynen geest door malle liefde te zeer verbysterd is, eu dal liet bygevolg zou roozen stroeyën zvn voor de verkens. Wy willen hem echter wel zeggen dal er nu nog al veel mannen zyn die door eenen liefdehriel moeten zien, en dat, moest men hel stelsel van hem Edmond W. volgen, welhaest al de mansneuzen zoo scherp zouden a(gesnoten worden, dal zy geene brillen meer zonden van doen hebben, acugezieu zy alles zouden moeten door vingeren zien Kortom, het ware tyd eu plaels verspild indien wy ons verder met den domuien rimram van eenen baerdeloozen schoolknaep bezig hielden. Wy zullen hem dan wederom tol zyne eerste school zenden en hem de volgende oplossing geven van de vrae" WAT IS DE MALLE LIEFDE De malle liefde is een gemeen zelfstandig naemwoord, van beyde geslachten, eene genegen heyd voor alle dwaesheden en zotheden die men kan doen, zeggen of schryvenMen kan liefde hebben voor het element subjectify voor verworpen vrouw volk, voor volle pinten en flaccons, immers voor alles, want liefde is liefde, zey den boer, en hy kuste zyn kalf door eene doornhage. Dat echter M. Edmond W. wel oppasse, want van zulke liefde komen zeer dikwils zaken die den levendigen blos wechnemen, het vleesch van de kaken afrukken, de oogen in hare hollen dryven, eenen pinnekensneus etc. etc. etc. etc. etc. geven en somtyds geheel deu individu inet zyn element subjeclif opschep pen......... Vorst en hoevery hebben al tyd een vuyi eynde Vele die wy kennen zullen hierop antwoorden dat wy maer al te zeer de waerheyd zeggen Of wel onze 6limme regentiemannen hebben den herderlyken brief van Mgr den bisschop niet verstaen, of wel zy leggen hem verkeerdelyk uyt. Zie hier hoe hunne protestatie luyd Overwegende dat Mgr de bisschop van Gent, in zynen herderlyken brief van den 8 september, verkondigd en afgelezen op den preekstoel in de kerk dezer stad, en sprekende over de middelbare scholen zegt dat de godsdienst er uit verbannen is, dat het onderwys 't welk men er geeft, tonder waerborg en de opvoeding tonder grondslag tyn dat de weten schappen die men er leert, geen hoegenaemd wezenlyk nut hebben, dat zy slechts dienen om den geest opteblazeu, om de ongelukken in het huvs- houden, de wanorde in de familien, de verwoesting in het vaderland'te brengen Dat hy er eindelyk in te verstuen geeft, dat de kinderen die in deze scholen opgekweekt worden, aen niets gelooven, zich vleijen niets te vreezen te hebben aa de dood, en aldus bekwaem worden tot de grootste euveldaden Overwegende dat dete tael in bare algemeenheid toegepast is aen de middelbare school dezer stad, welke school onder de bescherming en de bestiering der gemeente overheid geplaelst is Overwegende dat de aentygingen, in dezen herderlyken brief bevat, legenstrydig zyn met de waerheid en van allen grond ontbloot zvn voor wat de middelbare school dezer stad betreftdat werkelyk de bestuerder even als de regenteu en onderwyzers zich beieveren eu het zich tot eene pligt rekenen den leerlingen te gelyker tvd met de andere byzondere takken der weteuschap die zy onderwyzen, de grondregels der zedeleer iuteplanten Dat het godsdienstig onderwys er gegeven wordt volgens den catechis mus van Mechelen Overwegende ten andere da' bet besturend bureel over de school waekt met eene gansch vaderlyke bezorgdheid DEN RAED, Willende te gelyker tyd de familien gerust stellcB en het gezag van het onderwyzend korps eu van bet besturend bureel beschutten VERKLAERT, Voor wat de middelbare school dezer stad betreft, de aentygingen te verstooten welke in den herderlyken brief van den 8 september laetst bevat zyn Noodigt gevolgentlyk de ouders uit zich gerust te stellen eu by voort during een volle betrouwen te hebben mi de zedelykheid, de wetenschap en de verkleefdheid van het onderwyzend korps, alsook in de aenhoudeude waektaemheid en gestadige bezorgdheid van het besturend bureel. Zyn dit r.u de woorden en 't gedacht van Z. H. den bisschop? Klacrblykelyk neen, den tekst van den herderlvken brief is deerlyk verminkt en onvolledig gelalen. Z. H. den bisschop heeft twee principen vastgesteld het eerste is dat bet onderwys en de opvoediug welke gegeven worden in de scholen waer den gods dienst verbannen is. waer de leeringen van het eeuwig leven gansch nagelaten zyn of wel aen de jeugd voorgehouden 'worden door vremde mondenonbekend aen de H. Kerk, door menschen die geene zending hebben om de openbaring der wetgeving des lleercn uyt te leggendat dit onderwys zonder waerborg is, en deze opvoe ding zonder grondsteen. En inderdaed, dil eerste princiep van zending is gesteund op de kalholyke leering en stelt vast dat de zending betrek heefl met dezen die zend en dezen die gezonden word. Om te zenden, moet men daertoe de wettige magt hebben, en om gezonden te worden moet men de noodige hoedanigheden bezitten. Nu, de vraeg is o de professors onzer gouvernementsschool die wettige zending

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Denderbode | 1856 | | pagina 1