70NDAG 26 OCTOBER 1856. ELFDEN JAERGANG. - W 530 Vertrekuren uyt de Statie Aelst XAEH n Vertrekuren uyt verschillige Statiën. AELST, den 25 October 1856. Opvoeding Onderwijs. wat leerde zij in tegendeel? En wat middels daer tegen. JOSEPH BONIFACE. «Denderm. 5-40 8-05 10-00 3-30 5-30 8-5Ö.-3? Gend, Bragg*». Ostpnde 8-10 - 11-25 1-25- HLokeien 8-05 10-00 3-3i) 3-30 8-50. Drnssel 7-5018-15. ^pcbp^n Ant\m i p.5-40 8-05 10-»3-30. Aonv Thien Lnvk, *t\5-40 8 05 10 3-30 8 15 1.,inden,St.Timen, Hasselt5-40IÜ-» 3-30 jCend 81011-25J-258-50. 3-30 —5--.01® klus langs Dendermonde Kortvvk, Mouscroen, Kvssel (lan;',s l.edo) S 10 I 11-25 5-30. •fj Dooravk, Ryssel (langs Ath 7-501-05- 5-15 Nin. (leorardsb. Ath, 7-5U1-055-158-15 X Bergen, Qnievrain"7-50 1 055-151c en 2® kl. Staen te T.F.DE de konvovs vertrekkende van BrusselT 15«-8-00 en van tiend 10 4.3')7 30 en d -zen die vertrekt uyt \ols« ie--» 1 1-2-5's moi"ens T<> ioerem staen deze vertrekkende van Ath 6-30 4 - -00 en deze vertrekkende van Aelst 7-30 1-20 -5-30. Sia'Mi te r.YSKCEM stil <i| de konvovs nvtqonomen Hn7"r, vertifktlid. van \f|-0 0 0'dps innr ",ens en 8 50's avonds en van Dendermonde ten 00) 's morgens en 8 ('0's avonds. Staen te Santrergkiv de vertrekken uyt Ath 's moig. 4 on u-Ou des avonds. Van Den derleeuw 8 v 5 's movg 1-20 en 8 40 des avonds. rxtyt t; such. VAK LOKEREN NAER 'Dendermonde, Aelst 5-30 9-30 3-15 7-20. iNiiiove, Geerardsbergen, Ath 5-30 9-30 - 3-157-20. VAN ATII NAER •Geeraerdsbergen, Ninove, Aelst, Dendermonde, Lokeren 6-30-9-554-00. 'Geeraordsbeigen, Ninove Aelst, Dendermonde. 6-309-554-UU7-15. 'Brussel 'langs Denderleeuw) 6-0*0 0 Oil 7-15. 'Gend, Brugge, Ostende 6-30(langs Lede.) 9-55— 47-15 (langs Dendermonde.) VAN «END NAER 'Aelst,:Bruss, Ninove, Ath 7-10 -12-203 007-30. VAN BRUSSEL NAER Aelst, Gend 7-15— 12-30—0-00 8-00. 5iinO»e, Genrneid-heigi-n, AtIt lan s Oenderlet uw) 7-15 12-30— '8 00. VAN DENDERMONDE NAER: Tbnssel lnne.s\oU 7 25- 11 3 (it) 8-00 1. Mech.) 6-05—8-30 10-2 4-00. Aélst, 7-25 -8-10-11-35 4-15 6-10-8-00. DEN DENDERBODE De opvoeding moet strekken om den mensch beter te maken dan hv is, en daerom, zegt den geleerden Plutarchns, dat de goede opvoeding de bron is en den wortel van een deugdzaem leven. Naer de getnygenis van den grooten pans Clemens XIV, word men alles of niets, volgens de opvoeding die men ontvangt, 'l'is dan hoogst noodig dat in de jongheyd de liefde tot de maetscliappelyke pligten en de geneygdheyd tot de deugd de ontwikkeling der versland vermogens voorgaen en vergezellen. Als men aen den jongeling geene goede zeden inplant vooraleer hem de fakkel der wetenschap toe te betrouwen, zal deze fakkel in zvne handen een instrument van brandstichting warden. Dit is evgen aen den mensch en de algemeene ondervinding van alle tyden komt zulks bevestigen. Vooraleer met of uoor den geest te leven, leeft den mensch langen tyd met of door 't herte, door de inbeelding, door de zinnen. Het gedacht van het kind is nog slaperig als reeds zyne ziel kookt door de gevoelens en neygingen. Dit eerste gansch gevoelig leven heeft eenen magligen invloed op liet verstandelvk en zedelyk leven. Wilt men eenen verleven, reglzinnigen en goeden geest opkweeken, men moet het hert, de inbeelding en de .zinnen vormen, de verhevenheyd der gedachten voorbereyden door de zuyver- lievd der gevoelens en door de edellieyd der neygingen. En hoe gebeurt dit alles? Door een waer elnistelyk of godsdienstig onderwys. Zonder dit werk van herboring op 't herte 0111 het namelyk van 't kvvaed af te trekken en het tot "T goed te vormen, wat geword er van 't onderwys, 't welk voor doel heelt den geest te verlichten en te verheffen met hem van de onwetendheyd en van de dwaling door de wetenschap en de liefde tot de waerheyd te ontvoogden? Dit onderwys is noodzakelyk nietig, ofwel verderflyk. Als men, door eene natoerlykc genegenhevd tot de studie, zelfs veel keunissen bekomt, deze zullen altvd gevaerlyk zyn als eene goede opvoeding er het gebruyk niet van waerborgt. Een bedorven hert gepaerd met eenen bedorven geest vind geeiien smack dan in de kennis van 't kwaed. IJe geleerdheyd op de ondeugd enten is aen de eerste eene rampzalige magt. en vrnchtbacrheyd geven. Honderd duvzend galeyboeven uyt hnnue ketens ontsnapt, zyn min te vreezen dan twee of dry bedorvene scholieren die met diepe wetenschappen begaet'd zvn. Die galeyboeven zullen aen vele familiën angst en schrik aenjagen, maer zy zullen de ondeugd schandvlekken door de gruwelykhevd hunner wandaden. De scholieren, met de ondeugd te ver- heerlvkonzullen vyf a zes kevzerryken en nog meer nakomelingschappen tot den ondergang brengen. Dit zoet en aenhoudend geweld 't welk een kind noodig heeft om een zedelyk en maetschappelyk wezen te worden, is nog meer noodzakelyk aen de opvoeding der meer gevoorderde jongelingen want zy ook hellen natuerlvk naer het kwaed, en hunne vrvheyd zeer wankelbaer zynde, heeft eenen vasten en kloeken steun noodig. Zonder eene krachtige beteugeling der dwaling en der ondeugd, zonder eene gedurige aendryving naer de waerheyd en de deugd, zullen zy nooyt tot de ware beschaving komen, die voor de samenleving nuttig is. 'T is den goddienst alleen die dees werk kan veniglen. Maer als de politieke magt, in plaets van de godsdienstige werking te ondersteunen, verblind genoeg is om ze te dwarsboomen, of ze te laten dwarsboomeu, en om zelve de geesten te willen bestieren, dan ziet men seffens de goddeloosheyd 't hoofd opsteken deze dryft de bestuerders aen om den godsdienst te muvlbanden, en vervolgens wind ■zy het volk op om de bestuerders te ketenen. Het volk valt dan onder de beheersching van bloedhonden, tigers of (Robespierren)En als er bloed en tranen genoeg gestort zyn, zegt God aen eenen mensch Sla op en ver eenig de overblyfsels van dit volk en opdat zy u gelyk uwe voorgangers niet zouden verslinden, dwing hunne kinnebakken met brei/del en toom, tot dat zich errinneren dat ik den Grooten Wetgever ben, en laet hun slechts de vryhevd van te arbevden. Die principen zyn zoo ond dan de wereld en zoo klaer dan de zon. De verledene eeuw lachte en spotte er mede, en Eenige welsprekende en verderflyke vrygeesten leerden 't geen men nu ook iu onze stadsscholen met hel geld der katholyken leert, dat den mensch moest ontvoogd worden van de ydele v.reeze en geloufsoefeningen, dat de opvoeding en 't gouvernement voor eenig doel moesten hebben te werken aen 't geluk der tnenschen met ze aen de wetten der rede alleen te doen gehoorzamen etc. Gedurig op wacht tegen den klerikalen invloed, gelyk de liberaters van heden, zegden zy Aen ons en aen onze aenhangers de zorg van de jongheyd op te kweeken en goede burgers te vormen. Den priester en den religieus zouden er niets anders van maken dan kwezelaers, vremd met onze zeden, vyanden onzer vrvheden enz. enz. Terwyl de staetsmaunen aen de jongheyd de verachting van 't geloof en der christelvke deugden inplantten, de tilosepïne, de letterxvetenschap en de schoone kunsten vereenigden al hare krachten om overal de ontvoogding van het vleesch te prediken. De menigte scheurde zich af van het godsdienstig gezag en liet zich door de gebeyme genoolschappen geleyden, Daer leerde men dat den waren middel om 't algemeen geluk te bewerken was de afschalling dei' dry gl'oote plagen van 't menschdom den godsdienst, den eygendom en de familie Men geloofde die volksverdervers en van dan af wierd er samengezworen om de lieylzame barreeren Ie verbryzelen die tegen liet verderf der herten en der geesten gesteld waren. Met de verachting der goddelyke wet en van '1 geeslelyk gezag, groevden ook de verachting der men- schelyke wetten, den liael tegen het wereldlyk gezag, en de onverduldigbeyd om alles te overweldigen. Welhaesi kwam de revolutie van 89 in bloedige letters het laetslc woord van hel wetboek der rede neèrschryven geenen God meer, geenen godsdienst meer geene koningen geene vaste gouvernementen meer geen vaderlyk gezag meer geene zedelyke overheyd meer vryhevd en gelykheyd of... de dood Wat er alles op gevolgd is weet men, doch 't geen men niet schym ie gevoelen, is dat men op heden denzelfden weg inslaet, de zelfde middels gebrnykt, de zelfde slechte leeringen versprevd, die immers de zeilde slechte gevolgen zullen hebben indien er niet tydelyk in voorzien word. Twee groote middels 1° de volle vryhevd van onderwys zonder verdrukking, zonder ondermvning, zonder dat deze vrvheyd door 't geld van de katholyken zelve verhinderd, gedwarsboomd en magteloos gemackt worde 2° als men het eerste niet bekomen kan, het waer godsdienstig onder wys in alle staelscholen, maer alleen gegeven door bevoegde leermeesters, op welkers voorhoofd den goddelyken vinger zelf den onuvtwischbaren stempel der waerheyd gesteld hebbe, met bevel van de zelve overal te verspreyden en tegen alle overweldigingen te verdedigen. Daer het tweede middel alleen, voor heloogenblik in ons land, mogelvk is, zullen wy alleenlyk over het zelve handelen. Aen wie dan behoort het godsdienstig of christelvk onderwys toe? Aen de Kerk alleen, omdat zy van haren Goddelyken Stichter die leering heeft ontvangen en alleen de kennis bezit om derzelver verholenheden, volgens den geest der goddelvke instelling, uyt te leggen en toe te passen. Met het 'godsdienstig onderwys of met den catechismus is het gelegen gelyk met alle andere wetenschappen, die, insgelvks door bevoegde leermeesters moeten onderwezen worden. By voorbeeld om de geneeskunde wel en behoorlyk te onderwyzen, gebrnykt, men noch advokaten, noch nota rissen, noch regters, maer wel ervarene geneesheeren, die zich op de studie der lichamelyke samenstelling van den mensch byzonderlyk hebben toegelegd. Om de regten te onderwyzen, ware het ongerymd, geneesheeren, heel meesters of apotekers aen te stellen, men gebrnykt daertoe regtsgeleerde, die zich van hunne teerdere jaren in de regten geoeffend hebben. Voor het aenleeren der wys- begeerte, der phvsica, der schev- en sterrekunde en andere wetenschappen ware het voorzeker bespottelvk scherm- of dansmeesters te benoemen. Zoo ook moet het godsdienstig I onderwys door den priester of onder deszeifs toezigt ge- geven worden. De Kerk is alleen bevoegd 0111 dit onderwys te geven dit doet zy door boeken uyt te geven en door persooncn aen te stellen die zy bekwaem oordeelt om, volgens hare voorschriften, te onderwyzen. liet is de zending van de bisschoppen den catechismus op testellen of den zeiven onder hun toezigt en goedkeurnm te doen opstellen als zy den catechismus of andere onder- rigtende schriften uytgevcn, dan willen en begeeren zy natuerlvk dat de letter er van door elkeen geleerd worde maer zy hebben het regt te verbieden en verbieden het strengelyk aen wie het zy zich aen te stellen als openbaren leermeester 0111 den catechismus of de bisschoppelvke onderrigtingen exprofesso uyt te leggen. Dit is de zending van den priester ol van allen anderen persoon die bekwaem is zulks, onder toezigt van den wettigen priester, te doen. Als de ouders, aen hunne kinderen leeren bidden, deii catechismus opzeggen, over den zeiven uytleggingen geven volgens dat zy zelve van hunne wettige priesters hebben geteerd, dan bandelen zv in den kring hunner ouderlvke pligten, dan leeren zy aen hunne kinderen het geen deze moeten weten en doen om zalig te worden, en dit moeten zy hun leeren omdat zy van God gesteld zyn om over hunne kinderen te waken, en omdat zy er eens by God zullen moeten voor verantwoorden. Zoo is het echter niet met de professors uyt de stads scholen Aen deze is het wel niet verboden de (etter of het kort begryp van de christelykc leering aen hunne leerlingen *n Ie planten, maer zy mogen zich als openbare leeraers niet aeiislellen om de christelykc leering nvt te leggen, dit is eene zending overweldigen die hun 'niet toekomt, byzon derlyk als zy den priester konueii krygen om dit anibt Ie vervullen, ol als zy het zelve konnen vervullen met eene wettige bemagtiging en onder toezigt van den bevoegden priester, die alle verkeerde iiytlegging, alle onevene toepassing, alle twyfelachtige opgaef kan teregtwyzen en verbeteren. Ten anderen, liet groot ambt van verzedelykin<r komt den priester toe als dienaer van den godsdienst der alleenzaligmakende Kerk, heeft hv de zending de zielen te geleyden, de gewetens te vormen en het onkruyd 't "een den vyand der waerheyd gedurig in den akker des Heeren werpt, uyt te rukken. Belet of dwarsboomt meri do regl- streeksche werking des priesters en zvner leering op^le herten der jongheyd, men zal de zedelykheyd en den godsdienst en bygevolg de ziel der samenleving versmachten en niets meer over houden dan eene verpestende romp die overal dood en ontzetting zal verspreyden Eenen verstokten godsdienst- en prieslershaler die zich vermomt onder den lapnaem van Joseph Boniface, en die wekelyks zvne woedende gal legen alles wat den godsdienst en lipt kerkelyk gezag raekt in den viivlen ilessager de Gand uytbraem, komt nu met een schrift voor den dag, 't welk uylsluylelyk gerigt is legen de herderlyke brieven van 1IH. Htl. de'Bisschoppen van GeiicTen Brugge, betrekkelvk het onderwys. Den waigelykeu scliimploon door dezen fraiiemacon gebruykt," de verwarrende drogredens die hy aenbaelt, de valsclie toepassingen die iiy doel om* de kracht en 't gezag van de herderlyke brieven ie verlammen, zyn'zoo veel doorslaeude bewyzen dat onze achtbare bisschoppen den vinger op de «oude hebben gelegd en liet groot kwaed van bet verderflyk staetsonderwvs in den wortel getrdffen. Zie bier onder andere wat dien kwant in zyn eerste kapittel over de lieidei Ivke brieven der bisschoppen zegt Zij randen de Constitutie aen, die een onderwys wilt dal door <1 den Start gegeven word en die wilt dal dit onderwys vry zij. Zy randen de wel aen welke dit onderwijs heeft ingeriglzy randen cc al degenen aen die de wel ten uylooer brengen. Den klergr tracht ALLÉS te vernietigen, hg veroordeelt onze duerltnerslc vrijheden en, omdat hy beweert den depot en hel toezigt te hebben van d 'e ultramontaciischc politiek, eertijds gevallen onder den onrergang- lijken lach van Voltaire, rand hy den professor aen in zyne weerdigheyd, den schrijver in zyne onafhanglyliheyd, den burger in zyne vrylteyd. Indien gij, in naem der religie, de grondslagen der heden- daegsche samenleving acnrand, vreest gy niet dat de heden- cc daegsche samenleving uwe geloofsleeringcn zal aanranden in naem der menschelylie rede Zeg ons eens, lioniface, in welke bewoordingen de constitutie, de onderwyswel en deze die de wet ten uylvoer brengen, door dè herderlyke brieven aengerand worden 't is niet genoeg deze enkele gezegdeus voor te brengen, eenen openbaren leugenaer kan die ook uytkramen, 't zyn bewyzen die gy moet aenbalèn, en dan zullen wy en andere bladen ons de mneyle geven 11 te weder- leggen. Wat hebben de bisschoppen gedaen'? Zy hebben gebrui k i gemaekt van eene constilutionnele vrvheyd, de vrvheyd der i drukpers, de vryhevd van hunne diocesane» te wapenen legen de 1 kellersche en goddelooze leeringen waermede de professors der j stadsscholen, ten koste van de katholyken, de kathoivke jongheid j verderven en verleyden.

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Denderbode | 1856 | | pagina 1