BOEK BEOORDEELÏIV G. PILLEKEN'S. CORRESPONDENTIE. t Waerin bestaet uw gewaend ALLES wat de geesieiykheyd tracht te vernietigen, en welke zyn onze duerbaerste vryheden die zy veroordeelt? Noem ons iets buyten de goddeloosheyd,. buyten het bejammerend zielenverderf, buyten de ondeugendhevd, buyten de ver ley d end e valscheydBewys ons iets dat zy wilt vernietigen of veroordeelenDit kont gy niet, en daeron). bepaelt gy u by logenachiige algerneene zegwoorden, by valsche beschuldigingen die u door den godsdiensthaet en gewetens- vroeging worden afgeperst. Boniface, de teering van het roomsch katholyk geloof, het gezag van de H. Kerk, de waerheyd van den christen godsdienst,, noemt gy ullramonlaensche politiekeenen schimpnaern die alleen uyt. den mond van eenen fanatiekeu geloolsverzaker kan komen, en gy zegt dal die politick eerlyds onder den onverganglyken lach van Voltaire gevallen isWilt gy weten, Boniface, wie er onder eenen omurganglyken lach gevallen is, 't is Voltaire zelf, die onder den ONVEBGANGLYKEN lach van God zelf, in zyne doodsuer, al zyne eygene vuyligheden op te vreten gclyk ren onredelyk dier, neergeploft is... In hel boek der Spreuken zegt God van den versteenden goddeloozen Ik ook zal u in uice dood vierkant uyllagchcn.(1) Pas op, vogel, dat hel zelfde lot u niet overkome, want gy zoud er met uwen Voltaire en met zynen onverganglyken lach leelyk gestaen hebben. De geestelykbeyd zegt gy, rand den professor aen in zyne weerdigheyd, den schryver in zyne ouafhaiiglykheyd, den burger in zyne vryheydWal weerdigheyd kan er steken in eenen kerel die zichzelyen niet eerbiedigt, die de gewetens misleyd, die de kalholyke jongheyd bederft, en het rampzalig zaed der godde- looshevd in de chrisicnë herten werpt?Eerlyds wierd den wysgeèr Socrates door 't volk van Alhenen beschuldigd de jong heyd door zyne lessen bedorven te hebben, en, uyt dien hooide, veroordeeld om het ClCUTAvergifl te drinken en aldus te stervenen nu vind Boniface weerdigheyd in kerels die, niet alleen van die schanddaden beschuldigd maer ten vollen overluygd zyn'T is waer, dit gebeurt nu in een katholyk land, en zy worden met kalholyke penningen rykelyk betaeld, maer 't is ook waer dat dit eene eerloosheyd, eene tiendobbele schande is voor Belgiën, die wy of onze nakomelingen duer zullen betalen.... En dan, wat onafhanglvkhoyd bezitten die verdervers der jongheyd Wierden de kalholyke duvzende franks hun door 'i gouvernement naer 't hoofd niet gesmeten, zy wierden weihaesi overal op straet gezet en niet eenen l'rancmagon, zelfs Joseph Boniface niet, zou zich geweerdigen hun, zonder borgstelling, het kieyuste huysje te verhurenOnafhauglykheyd dwaes woord, als het toegepast word aen vremde kwanten die in hun geboorteland de croüie niet zouden vinden... Vryheyd van burger wat is dal f bestaet die vryheyd van burger in den gods dienst van de 49/50 der bevolking schandelyk te beschimpen, le beliegen en te lasteren Bestaet die vryheyd in den byzon- «lorsieti steun van het maetsehappelyk gebouw gedurig te doen afbrokkelen en ten laelste geheel ie doen instorten Bestaet die vryheyd in baldadige jongheyd le kweeken en onophoudelyk tegen de geestelyke overheyd te verbitteren en op le rokkenen Als zy daerin bestaet, dan hebben de bisschoppen ook de \ryheyd zich te verdedigen, die vryheyd acn te randen en zoo hard le schand vlekken dan zy konnen Eyndeiyk vraegt gy, Boniface,of de geeslelykheyd niet vreest dat c de hedendagsche samenleving de kalholyke ge loof slee ringen, in naem der mcnschelyke rede, zal aenrarulen Wy zullen u daerop antwoorden dat de geestelykbeyd dit geenzins vreest noch moet vreezen, de mcnschelyke rede kan niets, volstrekt niets tegen de onfeylbare waerheyd van God en daerby, de samenleving zult gy nooyt overluygen noch met u hebben, ten ware God, uyt eene regtveerdige straffe, omdat de Belgische samenleving debooze aen- valleu der menschelykc rede legen het geloof, rykelyk met haer geld betaell. haer van de gaef en van 't licht des geloofs kwame le berooven. Doeb van dilonmelelyk ongeluk zal den Heer, hopen wy,. ons land bewaren, er zyn immers in Belgiën toch nog meer dan tien regtveerdigen die Gods vrake weerhouden zullen. Bovendien zullen de predikanten der menschelyke rede magteloos zyn als de samenleving maer wilt, zy heeft slechts hare bestuerders te DW INGEN de leerstoelen dier predikanten af te schaffen, hunne scholen te sluyten, en de honderde duyzende franks die door deze mannen verslonden worden, te besteden aen zaken die 't land konnen verheerlyken, zedelyk en gelukkig maken Wy hebben met de innigste voldoening een nieuw werk ge lezen 't welk, onder titel van de jonge leviten van het seminarie van Gend le Wezel, te Parys enz. is uytgegeveti door den eerw. pater Vander Moere, eenen der twee paters Jesuiten die in het jaer 1851 hel kollegie van Aelst zyn komen herstellen, en die thans wederom in onze stad verblyft. In eenen eenvoudigen en klaren styl geschreven, verdient dit werk onder de voornaemsle documenten der geschiedenis gere kend te worden, omdat hel eene verzameling bevat van hoogst wetensweerdige gebeurtenissen welke deri katbolyken godsdienst en deszclfs bedienaers tydens hel bewind van Napoleon l zyn overgekomen. Dat die beproevingen hard, ja onmenschelyk zyn geweest, hoeven wy niet te zeggen, maer dat men ze konne beseffen zonder bet verdienslelyk werk van den eerw. P. Vander Moere gelezen te hebben, dit gelooven wy niet. Wy ook hadden mcer- maels afgezonderde stukken gelezen belrekkelyk de vervoering der seminaristen naer Wezel, Parys enz. en nopens de gewel- denaryën gepleegd op het geweien onzer achtbare geloofsbelvders, maer nimmer hadden wv ons een zoo volledig gedaclu konnen vormen dat een gouvernement bekwaem was tot eene zoo hard nekkige perssing om het kerkelyk gezag te bemagtigen, en lot zoo listige streken om de gewetens in zyne strikken te vangen. Zy alleen die onder de dwingelandige roede van een overwel digend besiuer hebben moeten bukken, zyn in staet om de indrukwekkende gevoelens hunner ziele in die van anderen over te gieten. Onder dit getal was den eerw. P. Van der Moere, en 't is ook uyt dien hoofde dat zyn werk al de aenlrekkelykheden van eene hoogst belangryko lezing oplevert, byzonderlyk voor de talryke familiën van Aelst en andere sleden en gemeentens, die hare leden zoo jammerlvk hebben zien wcchrukken om, als grooie misdadigers, van 'teen gevang naer 't ander, van 't een torment naer een ander nog grooter gesleept te worden. Wy willen niet verder in de ontleding treden van de geschied kundige gedenkzuyl welke den eerw. P. Vander Moere. door zyn deftig werk, aen onze voortreffelyke geloofsbelvders opregt, wy wenschcn dat de lezers van dit boek door het verbael eener reeks treffende gebeurtenissen verrast wordenen door hun zelve ondervinden dat wy, in do beoordeeling van het werk, verre beneden de wezenlykheyd gebleven zyn. Men kan zich dit wtik by alle boekhandelaers ten pryze van 2 franks aenscbaffen. (1) Ego quoque in interitu vestro ridebo. Prov. cop. 1. v. 26. DEN MESSAGEii DE GAND. Den Messager de Gand kondigt aen dat hy op het eynde van dit jaer zal ophouden te verschynen. Een ander l'ranseh blad, ook toebehoorende aen de liberale denkwyze, zegt hy, zal hem ver vangen met andere opstellers, eygenaers en bestuerders; Men heelt hei dan eyndeiyk begrepen dat hel bestaen van den Messager eene schande was voor de denkwyze welke hy verde digde. Zyn eerloos voorgaende, zyn scbandvol tegenwoordig ge drag, de onbeschofte buvietisporigheden aen welke hy zich over geeft waren eene vlek tegen welke hot openbaer geweten meer- maels opstoud of walgende zich ervan afkeerde. De stad Gend gaet dan verlost worden van dat eerloos blad 'l welk al wat heyJig, eerbiedweerdig, zuyver en vaderlandse!) was, heelt trachten te bezoedelen; maer deszelfs verzameling zal blvven bestaen als een merkteeken der ongelooflyke buyten- sporigheden tot welke de laeg gedaelde drukpers der iiberaters zich kan overgeven. (Vlaming.) Den Messager zelf bevestigt, dat hv te nieuwjner zal ophouden te verschynen, om door een ander l'ranseh liberael blad vervan gen te worden. De reden dier verandering word zeer verschillig opgegeven, Den Messager zegt, dat zyne verdwyning gegrond is op persoon- lyke beïaemlykheden van zynen eygeaaer. Den Nouveliisle be weert dal hy in de handen van den eygenaer van een vlaemsch blad zal overgaen. Men zegt zelfs aen wat prys die overlating ge schied is, en men noemt den naem van den toekomenden hoofd opsteller. Van haren kant, schryft de Palrie van Brugge de sta king van den Messager aen zyne verledene houding toe men zou overluygd zyn, dal het gendsehe blad zynen vroegeren haet tegen koning Leopold en hel belgisch gouvernement dient te verloo chenen, en dat hel zulks niet beter doen kan dan met eenen anderen naem aen te nemen. Sedert dat Mons Verhaegen zyne redevoering by de opening der leergangen van de vrye universiteyt van Brussel, heeft afge lezen, hebben de dagbladeren der liberatery gewedyverd om den katbolyken godsdienst aen te randen. Wy hebben, over eenige dagen, onze vlaemsche landgenoten, een staelken onder de oogen gebragt, mei hun te doen kennen de boosheden die een liberatersblail van Brussel durfde afkondigen. Ziet hier nu andere goddelooze uytvallen die een republiekaensch blad van Luyk zich veroorlooft: In den naem der rede en der wetenschap, der waerheyd en der regl- veerdighevd, der vryheyd en van den \oornvtgong, van den vrede en van het geluk der wereld, wy wenden ons lot allen inensch die in xyn bert deze hoogere weerdigheyd bezit, welke niet loelael van zyne rede en zyn geweten te verzaken, en wy. klagen aen liet land de kalho/yktreligie, als eene ralsche, eene slechte, eene ongerymde, eene lasterende, eene afgodische leering, die tegenstrydig is aen de gezonde rede, die steunt op de dwaling, die veroordeeld is door de wetenschap en door do geschie denis, die geen ernstig onderzoek kan doorsfaen, en die de GROOTSTE VYANDIN is der MEKSCHELïKHEYD. wiens eersten vooruylgang moet be staen in het magteloos maken dezer dwingelandy en in het van kant stellen dezer dwalingen. Mee oordeele nu waertoe de persoonen die zulke goddeloosheyd schryven, en deze welke dezelve aen nemen als grondregel van hun gedrag, bekwaem zyn. Maer, men overwjge ook boe noodig het word dat de goeden geene maetregelen verwaerloozen om dergelyke leeringen tegen-te werken, en de gevolgen van dezelve van ons land af te keeren. (Vaderland. Van over vier maenden Sieeft den Messager de. Gand dagelyks geronkt over eene groote gouden medalie die liet tïancmaQonsklieksken van Gend ging offeren aen Hl. Mani- lins, om hem te troosten over zyne plegtige afkoking in de kiezingen van Juny lest. Zondag heeft M. Manilius dit stuk ontvangen, inaer in plaets van een GOUDEN MEDALIE VAN GROOT MODUEL, gelyk den Messager op alle too- nen gezongen had, was het een ligt opgeblazen zilveren verguld medailleken, gelyk men er jaerlyksaen de kweekers van het gekroond paeschvee, 't zy ossen, slieren of verkens, verleent. Dat er eene eet- en drinkparty was ingerigt, dit spreekt van zelfs, dat er redevoeringen by den voet ver kocht zyn, dit begrypt men, doch dat neus Verhaeghen met eenige kwanten van zynen aenhang daer voor van Brussel naer Gend gekomen is om de eerste plaets in die smeer- party te bekleeden, zie daer iels wat men moeyelvk zal gelooven. Nogtans 'tis zoo, Verhaegen heeft er geweest en, als of liy marehand in redevoeringen was, heeft hy er daer afgeleverd van alle soorten en van alle pryzen. Is M. Manilius daermeé getroost, den man moet ligt kontent zyn, maer dit betoont dat hy toch de wysheyd niet gepacht heeft. .-. Na de Gendsehe liberaterssmeerparty was het na- iuerlyk dat er ook straetschendery of bnldadigheyd ge pleegd wierde. Naer men in de gazetten van Gend leest, konden de verhitte Iiberaters hunne twistziekte niet meer bedwingen en moeslen zy haer derhalve den vollen gang geven. In de Concorde op den kauter gekomen, ontmoetten zy er een treffelvk man, die als conservateur gekend is. liet wezen van dezen heer beviel hun gelyk het wywater aen den duyvel, en dan ook wierd hy dadelvk op de bru- taelste wyze aengevallen en buytengedreven. En dat noe men de klubsgasten order, prögres en vryheyd Doch dit verwondert ons niet, want als den liberatersdroes in jacht is, moet er noodzakelyk -lucht aen gegeven worden of hy ontploft. Het Verbond van Aelst bewondert de schranderheyd en fyne redenecrkracht van Joseph Boniface en verhaest zich om dezens dwaze artikels uyt zyn schimpschrift over te nemen, net als wilde onzen konfrater de waerheyd van het spreekwoord bewyzen, dat namelyk de ezels geern aen den verkensbak zitten en draf sloeberen. Dit hadden wy overigens verwacht, want den opstel van het. prulblad is sedert langoog meer vermagerd dan Gnnjmaer zelf, by zoo verre, dat onnoozele jongens, gewezene ongeletlerde sol daten en meer andere sullen den sul der sullen alleen nog willen helpen. Nog een beetje verder zal den boom uyt de kasrolle vallen en de verhongerde honden zelve zullen den liberalen verzuerden pap niet willen opslabben... Pouali zey Tist, en hy vaegde de vuyligheyd der zwvnen met den bessem de deur uyt... Men zegt dat, als men M. Manilius zyne medalie oi&- gehangen had, hy treffend geleek aen eenen ouden baen-- Wachter of kantonnier, die met zyne groote koperen plak op de borst loopt om de grachten en zykanten der kalsy- ivegen op te kuysschen. Doch, als M. Manilius daer meê om paeyen is en als die groote plak het eyndeken buys doet vergeten 't welk hem de kiezers in juny lest aen zyn stiet- beentjen gehangen hebben, geheel de wereld moet kontent zyn. Den bedelaer is zoo verblyd over eene afgelegde en ten draed versletene kazak, dan den baron over eene splinternieuwe, en wat geeft liet er aen dat appelen vort en maeysteek zyn, als ze toch gebraden worden Mocrzeke, den 21 October 1856. Deïvderbode,liet schoonste weder begunstigde Zondag de wandeling van de Hamsohe Zondagschool; 6 a 700 jongens, op tweeën gerangschikt, met hunne trommel en vaendels aen 't hoofd, hebben, oud en jong in ons dorp, van verwondering de handen t' samen doen slaen. Zy droegen meest alle de prvien die hun 's maendags te voren gegeven waren; de voorste prykten met grvse pnlthos of met nieuwe broeken; veie waren met hunne beste kielen gedektzommige hadden de witte banden van nieuwe hemdens ontvouwd of toonden ons andere pryzen die hun na mate der verdiensten geschonken waren. Hunne prysdeeling aen jongens en meysjes, ten getalle van 11 a 13 honderd moest luystcrryk geweest zyn, den choor der kerk, zegden zy ons, was geheel met hunne pryzen omhangen, de prediks-faera van den eerw. pater Braeckmans uyt het collegie van Aelst, hadde tusschen de kinderen, het schoonste volk der gemeente ter kerke geroepen; bv de civiele over heden der plaets zag men den achtbaren volksvertegenwoordiger Ver- meire met de heeren pastors van den ronde, eenen geheelen voormiddag, de pryzen aen de arme kinderen uytreyken. Deze. wiens lange reek den omloop van ons groot dorpspleyn niet kon bevatten, hebben wy met uyterlyke voldoening, in het schoonste order zien gaen naer den vlakkenboomgaerd die onzen achtbaren bnreer den heer Van Geert hun tot legerplaels had toegestaen. Daer, op het groen, waren voor elke afdeeling der school, banken, koe ken en mastellen met eenige flesscben bier door de zorg der meesters bereed, U bcschryven, denderbode, met wat regcltugt dit alles geschied is, ware byna onmogelyk; de kinders, nevens een op regte lyn gezeten, ont vingen die jonste uyt de handen hunner meesters met eene aendoenelvke dankbaerheyd, gemengeld mot de grootste vreugd; met van gelyke vol doening zagen wy die blydschap der arme kinders en het zedig ontzag der bezorgde meesters die dit feest verrigten, onder het beleyd van hunnen geestelyken en wereldlyken beslierder aen wie meesters en kinders met liefde gehoorzaeniden en voor wien tweemaelde kinders met eene vreugde kreet de locht deden weergalmen. Hadde Hl. De Gheest, huysprelaet, op de Vaert te Aelst N° 17, en De Witte-Graecker, assistenten by zynen vallenden troon (zy immers willen ook zending geven voor het omlerwys) hadde hy hier op de spille van eenen notelaer des boomgaerds gezeten, zy zouden ook eens gezien hebben wat beschaving de zeden der arme kinders verciert, als zy in eene goede school, onder het gezag der geestelyke overheyd het christelyk onderwvs met de goede opvoeding ontvangen. Uyt eene school op zulken voet geléyd, zullen jonge lieden opkomen die den eerbied en de gehoorzaemheyd aen ouders en oversten, beter zullen verstaen als de prot....testerende regentie uwer stad. Uyt zulke school zullen wel eens getrouwe dienstboden en zorgdragende werklieden opstaen die hunne meesters dobbel zullen wedergeven den verdienstelyken penning aen hunne prysdeeling geschonken. Zulk eene school, zoo groot iu getal, daer de liefdadige zorg en het stichtend gezag der meesters zoo schitterend is, moet in eene gemeente veel bybrengen tot het handhaven der goede orde en openbare zeden. Ik sluyte dees al te lang tafereel met de parochio van Uammc geluk te wenschen over hare Zondagschool; voorzeker is het hier aen en levens aen de andere liefdadige gestichten, die zy rykelyk bezit, ten deele toe- schryven dat men daer onder het werkvolk zoo veel heaorgdheyd en nog goede zeden aen treft, en dat men daer nog niet ziet inkomen die soorten van vermaken die, op andere plaelsen, in de zeden van de werkende klas den ondergang hebben gebragt. Den 21 dezer was het volle feest in de gemeente SomergetiV' ter gelegenheyd der overvloedige prysdeeling aen de kinderen der bloeyënde Zondagschool van die volkryke gemeente. Des morgends om 7 uren begaven zich de kinderen der Zondagschool ten getalle van over 1500 met muziek aen 't hoofd, stoelswyze onder het geleyde der meesters en meesterssen naer de kerk, alwaer de ryke pryzen, bestaende uyt by de duyzend fraeye nieuwe klee- dingstukken en talryke treffelyke boekwerken, in den choor stonden te pronken, in afwachting dal zy aen de kinderen zouden uylgerevkl worden. Eerst ving eene solemnele mis aen onder wefke den eerw. heer De Smet, pastor te Landeghem een treffend sermoon heelt uylgegalmd. Den eerw. spreker heeft er zich.by zonderlyk op toegelegd om, door krachtvolle bewysredens, de grooie weldaden der Zondagschool te doen uytschitteren, en te doen begrypen hoe belangryk deze inrigting is voor het gods dienstig. zedelyk en maetsehappelyk welzyn, 'l welk, voornamelvk in deze tyden, door de boosheyd zoo geweldig bestormd word. De woorden van den weisprekenden predikant hebben eenen diepen indruk op de talryke toehoorders gedaen en zullen niet weynig bydragen om de treffelyke Zondagschool van Somergem in haren bloey nog te doen vermeerderen, indiep het mogelyk is. Wy zeggen indien het mogelyk is, want dank aen de achtbare en yvervolle heeren pastor en onderpastors, dank aen de deftige weldoeners, meesters en meesterssen, mag de Zondagschool van Somergem onder een der bloeyendsle van geheel ons bisdom; gerekend worden. Mynheer en achtbaren vriend V. II. uyi E. het geen gy my vraegtzal 7 franks kosten. Hertelyk dankbaer voor uwe goedheyif. M. D. V. uyt G. ik kan uwe vraeg niet inwilligen, katten in zakken koopt niemand. M. S. uyt B. neen, wantik mag op zulke beloften steunen gelyk op eenen gebroken solferstek. De stad Ninove komt een gevoelig verlies te bndergaen in den persoon van den heer Ph. Van Steenberghe, president van den kerkraed en van het genootschap van den li. Vincentius de Paula, welken, dezer dagen, na eene kortstondige ziekte, in den ouder- dom van 74 jaren is overleden. Hoogst liefdadig en toeganglyk voor den minsten der armen, opregt godvreezend en blygeestig, had wylen M. Van Sleenberghe de achting en liefde van allen verworven, en laet hy zeer talryke vrienden achter, die gelyk zyne Iroosteiooze voortreffelyke familie zyn afsterven diep be treuren. De volgende heeren van ons arrondissement zyn door het lot aeugewezen om deel te maken van den jurv die over de zaken welke voor het hof van assisen zullen opgeroepen worden, moeten uytspraek doen MM. I)e Gheest, burgemeester te Aelst; Seraphien Matthys, i brouwer te Lede; Dom. Dekens, gemeente raedsheerte Ninove; Louis Coois; zoutzieder le Ninove.

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Denderbode | 1856 | | pagina 2