ZONDAG 28 DECEMBER 1856.
ELFDEN JAERGANG. - N' 359
Vertrekuren uyt de Statie Aelst A AEH
Vertrekuren uyt versckillige Statiën.
AELST, den 27 December 1856.
Het Brood en t l leesch.
Wat moet men hier over denken
GAET HET NI] BETER
GING HET DA\ BETER
©enderm. 5-40 8-05 10-00 3-30 5-30 8-50.-ffi Gend, 'Brugge, Ostet.de 8-10 -'11-25 1-25—
^Lokeren 805 10-00 3-30 5-30 8 50. j 3-30 -5- .OleJvlnslwip,*.DemlerinoHde.
ÏSrussel 7-5018-»l5. c Kortryk, Mouscroeii, Ityssel (lan»s Lede)-8-10
Mectielen Antwerp., 5-40 - 8-05 - 10-B3-30. jj 11-255-30.
l.euv Thien Luyk, erv5-40'8 05 10 3-30 8 15 |j Dooinyk, Ryssel (langs'Alh 7-50—1-05- 5-15
'lauden,St.Truyën, Hasselt. 5-ri0—1Ü-» -3-30 jj Nin. Geerm'dsl). Alh,7-50—1-05—-5+15—8-15.
■Gend 8 10—11-25—1-25—8^50. Bergen, Qtiieviaiit7-50—105—5-15 1°en2<*kl.
Te LEDE staen öl de konvoys. Te idegem staen deze vertrekkende van Ath 6-30 4-G0
0-00 en deze \ertrekkende van Aelst~7-30 1-205-30.
Staen te r.YSEGEM stil Al de kouvoys nytRenoinen dezen vertrekkende van Aelst (VOO 'des
morgens en 8r5Ü"'s avonds en van Dendermonde ten-O-t-0 's morgeus en 8-60 's avonds.
Staen te Santbergen de vertrekken uyt Ath 6-30 's niorg.4 en 0-0U des avonds. tun'Den-
derleeuw 8 05 's morg. 1-20 en 8 40 des uvonds.
•CUIQUE SLUM.
VA.V LOK ER EN NAER
Dendermonde, Aèlst '6-45 9-30 3-15 /-2U.
Wnove, t»eerardsbergen, Ath 5-30 9-30 3-15 7-20.
VAN ATH NAER
Geeraeidsbergen, Ninove, Aelst, Dendermonde, Lokeren 6-30 9-55 4-00.
Ceeraevdsbergen, Ninove Aelst, Dendermonde. 6-309-55—4-00—7-15.
■Brussel (langs Denderleeuw) 6-ifO 0 00 7-15.
Gend, Brugge, Ostende 6-30— (langs Lede.) 9-554— 7-15 (langs Dendermonde.)
VA V GENU NAER
Aelst, Bruss, Ninove, Ath 7-10—12-20 3 Ot)7-30.
VAff BRU-StL NAUR
Aêlst, Gend 7-15— 12-30—0-00 S-UO.
Ninove, Geeraeidsbergen, Ath lanj'.s Denderleeuw') 7-15 12-308-00.
VAN BFNOKRMO-YOE NAER:
'Brussel langs Aelst) 7-25- 11-35—0-00- 8-00 I. M«ch) 6-50-«-30—10-2 1-4-0
Aelst, 7-25 8-40- 12-30 4-15 6 10-800.
DEN DENDEEBODE
Het land komt zyn proces voor een deel der volkskamer
te verliezen. Binnen zes weken zal ons graen en ons vet
vee vrv en zonder regten mogen uytgaen. Van alle streken
des lands hadden de kiezers zicli tot de volksvertegen
woordigers gewend en eerbiediglyk hunne vrees te kennen
gegeven nopens den maetregel door 't gouvernement voor
gedragen tegen de bescherming die de natie voor onze
levensmiddelen afsmeekte. De pelitionnarissen vraegden
dat de kamer onze levensmiddelen in 't land zou behouden
en denvremden beletten ons dezelve te komen afhalen,
uyt vrees dat het brood wederom zou duerder worden.
Doch er is niet naer geluysterd, den minister is het met
de liberaters en de vryhandelaers eens geweest om het
stelsel van vrvën uytvoer te doen aenneme n, oveiituygd
dat het verbod van uytvoer niets aen de pryzen der levens- j
middelen kan doen. Dat zy de zaek wel en zeer wel begrepen
en wv ons teenemael bedrogen hebben, zie daer wat wy uyt
ganscher herte wenschenMaer wy vreezen dat men
de oogen zal openen als het zal te.laet zyn zoo wel voor
den landbouwer dan voor den burger.
Ten dezen opzigte heeft den graof M. Felix De Merode, j
pynlyk aengedaen van 't geen er in de kamer komt te ge
beuren, eenen brief aen den Journal de Bruxelles ge-
schreven, welken brief de ernstige aendaeht zoo van de j
.landbouwers als vau de burgers verdient. Wy nemen bet
•volgende uyt dezen brief
<i Den vryën uytvoer der granen komt in de volkskamer
o gestemd te worden, na de beraedslaging van liet ontwerp, j
't welk aen Belgiën, in weerwil van Vrankryk's voorbeeld,
cadeau doet van de berooving onzer eetwaren, indien
den Senaut de beslissing goedkeurt welke met 47 tegen i
47 stemmen genomen is.
In de bepleyting heeft men geduriglyk het gewacnd
princiep doen gelden dat den landbouwer-voortbrenger
iiet regt heeft zyne granen zoo wel buyten 't land als
binnen te verkoopen, zelfs als den prys der eetwaren
van eerste noodzakelyklieyd vereyscht dal de openbare
magt ze uytsluvtelyk voor 't land behoude.
De aenueming van dien grondregel onbekend aen onze
voorouders, die, myns du 11 kens, betei het regt van
eygendom eerbiedigden, word aen den landbouwer voor-
gesteld als het bewys van den schoonsten iever voor zyne
belangen, en al aen liet uytgeputle volk het eyndigen
der duerte, door den vrylmndel, te beloven, toont men 111
de verte aen den landbouwer de voordeelen dié hy uyt
den vryën uytvoer trekken moet.
Maer men ziet de nieuwe ondersteuners de vermeten-
lieden van den vryhandel komen helpen en hebben hem
zyne zaek doen winnen. Zv hebben van landbouwers,
hunne kiezers of schuldenaers hooren zeggen dat zy den
vryën uytvoer der granen wenschten, omdat zy een
<1 hulpmiddel hoopten tegen de voortduring van den zoo
gewenschten afslag 111 den vremden en daer men in het
stelsel van vryhandel aen de voortbrengers geene enkele
bescherming verleent tegen de verleeging der graen-
weerde als er verscheydene achtereenvolgende jaren van
<1 overvloed komen, willen zy zukls vergoeden met aen
't volk tol straf op te leggen de duerte zoo lang mogelyk
te behouden.
Ik weet wel dat zulks niet openbaerlyk door die hard
st nekkige voorstaenders is bekend of beleden, maer 't is
my stelliglyk gezegd door ernstige persoonen der regter
o zyde die zich met de vurigste kampvechters der linkere
zyde voor den vryen uytvoer der eetwaren vervoegd
hebben.
Zekere grondeygenaers, hebben wel is waer buytenspo-
v riglylt profyt getrokken uyt hel blind vertrouwen der pach-
ters van landgoederen welke, door de aenhoudende duerte
der levensmiddelen verlegd zyn, juyst alsof dit zou moeten
durenen reeds beginnen deze den afslag in aenmerkiug
te nemen welken nogtans binnen een geheel jaer niet te
.1 verre zal gaen.
a De mannen van hert die voorzigtig en tevens gevoelig
zyn aen de beroovingen die zy, sedert zoo lang, door de
menigte hebben zien lyden, bekommeren zich onevudig
minder met de al Ie baetzuchtige eygenaers of met
derzelver te veel ondernemende pachters, dan met het
gi'oot getal 't welk zoo vreedelyk door de aenhoudende
<i duerte geslagen word
Den brief van den achtbaren graef De Merode is merk-
weerdig, hy schetst klaerlyk af de ongelukkige stemming
die uyt de volkskamer gekomen is, stemming die aen geen
ernstig onderzoek kan wederstaen en die welligt door de
■eerste gebeurtenis zal vernietigd worden. Gelukkig indien
zy geene andere betreurende gevolgen naer zich sleept.
De rol die den minister hierin gespeeld heelt is waerlyk
onbegrvpelyk den eenen dag .verdedigt hy met kracht de
wet der omslandigheyd, de tydelyke wet die voor den
oogenblik noodzakel.yk is, den anderen dag plevt hy ten
voordeele eener definitive wet. Hoe zal men die verauderlyke
doenwvze uyt leggen Alen zou zeggen dat eiken koer .'dat
den heer minister van 't inwendige met bedrevgende
blikken door M. Frère .aengestucrd word, hy zich zelf moet
eenen kaekslag geven 0111 vergiffenis te krygen. Want wy
herhalen het, als wy de redevoering lezen die Al. De Decker
den 18 heeft uytgesprokea, hoe zal men die redevoering
uylleggen of doen overeenstemmen met de wyzigingen of
voorstellen die AI. Mercier, üuauciemiuislei', in naeiii des
gouvernenients den fff gedaen heeft E11 men bemerke liet
wel, geheel de beraedslaging was ten eynde geloopen, men
was gereed om tot de stemming over te gaen-, als den
financieminister met geheel zyne bagagie splinter nieuwe
wyzigingen is afgekomen waer door de ontwerpen die
onderzocht geweest hadden 't onderste boven gekeerd
wierden Wy willen hier byzonderlyk spreken van den
ganseh nieuwen voorstel die de maetregels definitief ver-
klaerde eu die, men mag liet zeggen, met gezwindeu pas
is doorgetrokken, zonder dat men wilde luysteren naer de
gegrondde vragen die van verscheydene banken der kamer
gedaen wielden. Alen deed zeer goede redens gelden om
zich te verzetten legen de onmiddelyke beraedslaging en
men vraegde dringend dat het nieuw ontwerp zou gedrukt
en nytgedeeld worden opdat de wetgeving zou geweien
hebben wat zy deed als er in eene zoo gewigtige zaek ecne
beslissing te nemen was.
Maer men luyslerde naer niets, de gesehreeuwen der
liberaters verdoofden alles, de liberaters wilaeu immers de
sclioone gelegenheyd niet verliezen, zy hadden het ministerie
in hunnen strik, en zy wilden den vogel niet laten vliegen
'T is dan aen de liberaters dat wy deze ongelukkige wet
te danken hebben, die nu nog voor eenigen tyd liet brood
i zal duer houden, maer die later den landbouwer Zou
kortneu gedenken, omdat zy zonder eeuige bescherming is,
1 omdat zy geschoeyd is op den leest van den vryhandel die
onvermydelyk al de nyverheden van 't land moet en zal
ruineren.
Onder dees opschrift, geeft liet Verbond een artikel, welk
liet ergens uyt *t een of ander liberatersblad heeft geco-
piëerd, en waerin het vraegt of de religie en 't land nu
met het klerikuel bestuer gered zvn Of hel nu beter gaet?
Wat de religie betreft, zegt het Verbond, men ziet van
nu af dat de katholieken bezig zyn met ze in den grond te
helpen; en wat het land aengaet," voegt gemeld bladje er
by, de budgetten zyn alle gezwollen en geklommen, het
cyffer der behoeftigen is nooyt zoo groot geweest, de
contribution klimmen van jaer tot jaer enz. enz. Alaer
wacht eens een beetje, partydigen valschaerd, wy zuilen
met u en met uwemannen wat klappen, want als gy
altyd alleen zeevert zond gy op 't eynde der rekening wel
gelyk hebben, al was liet maer voorde dom
merikken.
Wie is "t inderdaed, die bezig is, met de religie te willen
in den grond booren Wie is't die daertoe alle eerlooze
middelen, alle intriguen, alle bedrog en verleyding aen-
wend Wie is 't die daerom den vloek des volks en de
vermaledyding van God verdient
Zyn bet niet de maconnieke-liberaters gazetschryvers,
die geenen dag laten voorbygaen zonder de religie aen te
randen, zonder hare grondleeringen te vervalschen en te
loochenen, zonder hare dienaers met hoon en smaed te
beladen, zonder haer goddelyk gezag te ondermynen en
hatelyk te maken
Zyn het zekere liberaters-maconnieke professors niet
uyt de Staetsgestichten, die, door hunne schriften, de
geloovigen zoeken te verleyden en van de ware religie
af te trekken, die, door hunne leergangen 't hert eu den
sjeest der jouglieyd bederven, die haer eenen haet en
afkeer tegen de religie inboezemen, die de II. Kerk met
haer gezag, met hare leering, met hare goddelyke in
stelling, met hare onveranderlyke geloofspunten gedurig
door het slyk slepen en op alle manieren den oorlog
aendoen
Zyn liet die bedorvene en bedervende liberale herberg-
predikauten niet, kerels zonder eer, zonder onderrigtiug
zonder zeden, zonder regtveerdigheyd, die geheele dagen
tegen priesters en religii-usen brullen en tieren gelyk
de wolven en tigers, omdat liet zigt alleen van priesters "of
rtligieusen hun verkankerd geweien foltert en I11111 verwyt
dat zy ot wel zedeloozen, ot wel onreglveerdigaerds, be
dekte dieven zyn
Zyn liet die liberaters-subsidiegasten niet, die zulke
groole slokken uyt 's lands geldkas genoten hebben, als
de liberaters aen 't roer zaten, en die nu die slokken
moeten derven omdat de katholyken aen 't hoofd zvn
Zyn het eyndelyk niet al de slaven en aenhangers der
fraiicinaeonslogiëiide vremde predikanten die hier in
't land bun goddeloos venyn, tegen betaling, komen ver-
sprevden en, lot schande en ongeluk des lands, hier by
zekere priester- eu godsdienstliateude klas onderstand
vinden
Zyn hetMaer 't is al genoeg gevraegd, den onpar-
tydigen en waerheydslievenden lezer zal reeds overtuvgd
zyn dat de beseluildiging door liet Verbond tegen de "ka
tholyken uytgebragt, dat namelyk deze bezig zyn met de
religie te vernietigen, valscli en leugenachtig isHad
het Verbond, by voorbeeld, gezegd dat de katholieken
bezig zyn met, door eene misplaetste verdraegzaemhevd,
door eene oebegrypelyke toegevendbeydde religie' té
LATEN in den grond helpen, wv zouden de besehuldiging
aenveerd hebben... Had het Verbond gezegd dat de katho
lieken bydragen om de religie te laten in den grond helpen
door het betalen hunner konlribtiliën die besteed worden
0111 kettersche Slaels-professors, godsverlooclienaers, kerk-
verjmaders en godsdienstvervolgers vette jaerwedden te
verleenen en een onderwys te ondersteunen waer gods
dienst en zedeleer uytgebannen zyn, bad liet Verbond zulk
eene beschuldiging uytgebragt, wy zouden hebben moeten
zwygen ol bekennen dat onze vyanden ons de waerhevd
zeggen en ons de onlieylspellende gevolgen voorhouden
die nood/.akelyk uyt de werkingen der vyanden van ware
onderwysvryheyd moeten en zullen voortspruvten. De
religie en de zedeleer zyn twee dyken die me'n gedurig
moet onderhouden en bewaken omdat zy gedurig door de
bruysschende golven der driften geslagen zynde, gevaer
loopen van vernietigd te worden. Een volk dat zynen "ods-
dierist laet aenranden, ondermynen of vernietigen, laet
zich zyne wapens, zynen schild ontnemen en bevind zich
zonder verweer op het oogenblik van den strydDat
de katholieken dit wel overwegen en noovt nvt het 00"
verliezen, want als de liberatersgazetten lïtin "zullen be
schuldigen dat de aenranders, de ondernivnner en ver
drukkers der religie liet hier te schoon hebben 0111 hun
rampzalig doel te bereykeu, dan zal deze beschnldi^n-
ongelukkiglyk maer al te gegrond zyn doch deze beschul
digingen zullen door de liberatersbladen slechts gedaen
worden als het zal te laet zyn.
Daer het Verbond zoo schaemteloos is te vragen of het
nu beter gaet voor wat liet stoll'elyk bestuer van 't land
aengaet, zullen wy ons de moeyte geven deze vrac te
beantwoorden eerst met JA en dan met NEEN.
JA, HET GAET NL' BETER, omdat wy 1111 die libera-
tersmagonnieke dwingeland)-, die schandelyke pressing,
die vuyge dreygementen, eu tergende parlydigheyd niet
meer ontmoeten, die den val van de liberatery veroorzaekt
hebben.
JA, HET GAET NU BETER, omdat wy thans die volks-
ruinerende verkwistingen niet meer moeten zien van de
stactspenningen die met hoopen geworpen wierden naer
't hoofd vau liberale bloemekenskweekersvan vremde
bankroetiers, van subsidiegasten, van liberale gazetschry
vers, van barometermakers enz. enz. enz.
JA, HET GAET NU BETER, omdat er nu geene eerste
gepraenide leening van 23 millinenen franks en geene
tweede van 12 millioenen gevraegd word 0111 de stad Luyk,