OTDAd 11 JANUARY 1837. fLFDEN JAERGANG. - W UI A EEST, de.\ 10 January 18o7. Het openbaer Onderlings. Vertrekuren uyl de Statie Aelst YAER: Vertrekuren uyl verschillige Statiën. Wal gevolgtrekking nemen wy '9 REGTUYT GESPROKEN. Altyd de zelfde beschuldiging-. <öenderm. 5-40 8*05 10-00 3-30 5*30 8-50.-3? Gene), Brugge, Ostande 8-11) M-25J-25 tLokernn 8-05 10-00 3-30 5-30 8-50. rBrussel 7-50—18-1 Mecbrlen Anlwerp,, 5-40-8-05 - 10-»3-30. ,'I.eiiv Thien l.uyk, ervö-40 8-05 10 3-30.8-15 Landen,St.-Truven, Hasselt. 5-40.i0-» 3-30 j Gend 8 10—11-25—1-25—8r50. 3-30 5-;0 lc klas tjuijjs Dendermoude Kortiyk, Mouscroen, Hvssol lan<;s Lede) 8-10 11-25-5-20. Doomyk, Rvssel (langs A lb 7-50£-05—5-15 Nin. ('.eerardsb. At||,7r501-055-15—8-15. Bergen, Quievrain7-5G— 1 05—5-151° en 2ekl. Te lede staen al de konvoys. Te idegem staen deze vertrekkende van Ath 6-30.4-00 0-00 en deze vertfekkende van Aelst.7-30 1-20.5-30. Staen te gysecen stil al de konvoys uytgenomen dezen vertrekkende ven Aelst 0-00,des morgens en 8 50 'savonds en van Dendermonde ten,0-00 's morgens en 8-00 's avonds. Staen te Santbergen de vertrekken uvt Ath 6-30 's morg. ,4 en 0-00 des avonds. Van Den derleeuw 8-05 's morg. 1-20 en 8 40 des avond?. .eüïQOi: suuM. VAN .COKEREN >.VÉR Dendermonde, Aelst 6-45 '9-30 3-15 7-20. Ninove, t.eeiardsbergen, Ath 5-30 9-30 3-Jó7-20. VAN ATH NAER Geeraerdsbergen, Ninove, Aelst, Dendermonde, Lokeren 6-30 9-554-60. Geeraerdsbergen, Ninove Aelst, Dendermonde. 6-30— 9-554-007-15. 'Brussel (langs Denderleeuw) 6-30 0 01) *7-15. Gend, Brugge, Ostende 6-30 (langs I.ede.) 9-55— 4— 7-15 (langs Demïermonde.) VAN GEND NAER Aelst, Bruss, Ninove, Ath 7-10-12-20 3 0t)7-30. VA it riRUSSEL NAER Aelst, Gend 7-15— 12-30—0-00 8-00. Ninove, Geeraerdsbergen, Ath (langs Denderleeuw*) 7-15 12-30 8-00. VAN DENDERMONDE NAER iBrussel langsAelst) 7-25- 11-350-00 - 8-00 fl. Meck 6-50—8-3010-20-4.00. Aelst, 7-25 8-40- 12 30 4-15 '610-8 00. DEN DENDERBODE BBtxrs. V» .CHUSKMV Wy hebben reeds veel en zeer veel over bet onderwys geschreven, maer wy konnen er niet te vee! over spreken noch er dikwils op terugkeeren, omdat het openbaer onderwys een instrument is waervan de secte zich nn het meest bedient om de jongheyd te verderven en byzonderlyk om den katholyken godsdienst in ons land te vernietigen. Doch, 't is niet alleenlvk in ons land dat dit instrument zoo krachtdadiglyk door de secte gebruykt word, maer 't is nog in andere landen waer het ook de gegrondde vrees en alarmkreten der katholyken verwekt. Over eenige dagen heeft den aertsbisschop van Dublin eenen herderlyken brief uytgeveerdigd, waerin hy betoont boe de protestanten de vryheyd van onderwys in Engeland verstaen, en welke worstelingen dt geeste'lykhevd en de katholyken van Ierland te doorslaen hebben om hunne kinderen te onttrekken aen het gouvernementeel stelsel, krachtens 't welk men, onder voorwendsel van teenemael de gewetensvryheyd in de opvoeding te eerbiedigen, beweert de jongheyd op te kweeken bnylen alle godsdienstige op voeding. Men weet dat den zelfden gouvernementelen list ook in de Vereenigde-Staten gebruykt en dat liy ook daer door de geestelykheyd en door de katholyken met kracht versleoteu word. Eenigen tyd na de inrigting der katholvke universileyt van Dublin, wierd er te Baltimore een concilie gehouden. Mgr Cullen had eenen brief geschreven aen dit concilie welks president, Mgr Patricius Kenrick, hem antwoordde door eenen brief waerin men 't volgende leest De kerkvoogden van het concilie hebben my belast aen uwe hoogheyd hunne diepe loegenegenheyd voor de ierlandsche kerkregering te betuygen in de groote worsteling die deze onderstaet om de jongheyd te be-' waren van de onverschilligheyd en van de dwalingen. i Onze eygene ondervinding van eeji opvoedingsstelsel, afgescheyden van den godsdienstigen invloed, geeft ons de overtiiyging dat het de jongheyd zonder zedelyken toom blootgesteld laet aen het geweld barer driften. De kinderen der katholyke ouders, die de openbare scholen bywoonen in welke dit stelsel de overhand heeft, worden allengskens doordrongen vandedwalingen hunner leermeesters, die, onder scliyn van verschillende leer- stelsels nyt te leggen, de grondzuylen van liet geloof ondermynen en hunne leerlingen voorbereyden 0111 zich in de godsdienstige onverschilligheyd te werpen. Voegt by deze beweegrede nog dat de intooming en den invloed dié noodig zvn om de zedelykhevd der jongheyd te bewaren, ontbreken daer waer den godsdienst liet princiep der tnenschelyke werken niet ontwikkelt en versterkt, en waer hy, door zyne onderriglingen, niet ter hulp komt aen de zwakheyd onzer natuer. Wy aerzelen geenzins aen dit ongodsdienstigtig Stelsel van opvoeding toe te schry ven hel verlies van geloof en zeden van duyzende persoenen dezes lands, die den troost hunner ouders, de versiersels der Kerk en den steun der maetschappy zouden hebben konnen zyn, hadden zy godsdiensliglyk opgevoed geweest. Wy verheugen ons dus dat de iersche bisschoppen, onder het bestuer, uwer hoogheyd en onder de aenmoe- digende bescherming van den 11.'Stoel, besloten hebben alle middelen te gebruyken die in hunne magt zyn om de jongheyd van hun land te beschermen tegen de ge- varen die zulkdanig onderwys oplevert. W y nemen hier uyt eene gevolgtrekking die zeer natuer- Ivk zal voorkomen, te weten dat het onder dit zelfde nietig voorwendsel is, van teenemael de gewetensvryheyd te eerbiedigen, dat men in ons staetsonderwys, aen de jonghevd niet alleen denkbeelden van onverschilligheyd laet inboe zemen, maer ook denkbeelden die aen 't geloof der Belgen tegenstrydig zyn, immers dat men er eene leering bet ondmvyzen die schapdelyk den katholyken godsdienst penrand en beledigt. •Gt'mkkigiyk dat wy aMfivaortieflelyksIe .bisschoppen hebben die liet gevaer gevoelen, die al het kwaed beseljfen nat er aen hunne gelouvigen en aen 't kutiiolyk Beigiën word toegebragl, die eene strenge geweieuspligt volbrengende de geloovigen waerscbonwen over het gevaer dat het liooger staetsonderwys hier oplevert. Doch den geest des kwaeds is reeds «00 verre gekomen, dat een deel der jongheyd al bedorven is en teenemael de valsche en rampvoorspelleude leeiingeu, die ze van hare leeraers ontvangen heeft, aenneemt. Maer wat er evenwel het meest ie betreuren is, is dat die professors nog gedurig niet hei geld der katholyken zoo rykelyk betaeld worden en nog altvd in staei zyn liet overgroot kwaed dat zy reeds gedaen hebben nog te vermeerderen. Mogt ons gouvernement dit eens we] begrypen en met eene moedige hand den wortel des kwaeds met eenen keer uylrukkeu, nu dat het nog tvd is, want mag dien kanker voortwoeden, hy zal langzamerhand ons duerhaer vaderland verslinden en, door den ondergang der natie,. aen Beigiën doen boelen het misbruyk dat het gemaèkt heeft van t geld der katholyken te hebben besteed 0111 een onderwys te betalen t.geen gelool en zeden noodzakelyk moet verdelgen. al te vel weten, en daerom zoeken zy-een geslacht oji te vormen t geen van jongs af eenen liaef legen den godsdienst koestert, haul die aengroeyl oaermale hy bewerkt en gevoed word. Wy willen in deze stof niet dieper treden, want regtuyt gesproken wv zouden andermael op liet onderwys moeten weerkomen. Eene zaek zeggen wy, vooraleer te'eyndigen, en dit is Katholyken, ziet wel toe aen welke gestichten gy de opvoeding uwer kinderen toevertrouwt, ziet wel toe welke priiicipen gy in uwe familiën, 't zy door boeken, t zy door gazetten, bet komen, want daervan zal alles afhangen zoo voor't geluk van u zelve ais voor dit van t Vaderland- Ter gelegenheyd van bet allergruwelyksie schelmstuk gepleegd op den eerbiedweei den aertsbisschop van Parvs, (zie verder) neemt een deel der maryonnieke drnkpêrs eenen toon aen die de Belgen moet doen nadenken want, zegt het spreekwoord, den toon maekt het muziek, e:i gelyk den toon van hooger baud aen de sectarissen gegeven word, zoo .ook spelen zy hun muziek. Aldus roept den National, demagogisch francma§onsbbd, op eenen zege vierenden toon uyt Uit mael zyn het noch de Itepubli- kanen, noch de Socialisten, noch de Mazziniens die men zal beschuldigen den doodsteek toegebragt te hebben. En na die gruweldaad in zoo onverschillige, of liever in zoo blyde bewoordingen te hebben beoordeeld voegt er 't scbandbbd by Wy zeggen nietmen moed de. fanutieken uytroeyën maer wy zeggen stoulelyk men moet het fana- tismus uytroeyën. Eenen godsdienst die doodigt, is eenen godsdienst die zelf moei gedoodigd worden Dit is nn regtuyt gesproken, zonder omwegen, en van dit gedacht is ook den Observatmrwant by met zvne aanhangers zoeken en gebruyken gedurig alle middelen 0111 den katholyken godsdienst ledooden. En als den godsdienst zou gedood zyn, of ten minsten als zyne vrye uytoeffenin» onder de dwifigelandy zyner vervolgers zou moeten bukken, wat zou hel dan zyn? Au katholyken, wilt gv eene ant woord op deze vraeg, wend u tot menschen die over 70 of 73 jaren leefden en zy zullen met een enkel woord uwe vraeg oplossen, maer dit enkel woord zal u doen sidderen en beven, omdat liet in zichzelf de toepassing van geheel liet francmagonsstelsel besluyt. En welk is dit woord Regtuyt gesproken niets anders dan de GUILEOTIEN. dit moordtuyg 't welk hier te lande zoo veel angst en schrik gebaerd en onzen vadergrond met onschuldig bloed zoo lang doorweekt heeftKatholyken, gv zult ons misschien zeggen dat wy overdreven zyii, dat wy de zaken al te zwart inzien. Maer wy zullen u antwoor den dat de satanische zegekreten die de hedendagsche muQonnieke deaiagogische drukpers uvtbraekt over het ontzettend gruwelstuk op den aertsbisschop van Parys gepleegd bewyzen dat wy ongelukkiglvk maer al te wel de waerheyd zeggen. En daerby, de 'lessen der onder vinding zyn daer, waeruyt blvkt dat al de landen waer de demagogische francmafonsseclë haervaendel heeft geplant, de guillotien of den rnoordenaersdolk de vzingwekkendste rollen heeft gespeeld den haet tegen 'den katholyken godsdienst heeft immers in alle tyden de moord en ver nieling ten gevolge gehad. Men zal ons zeggen gelyk den National 't is hier nu geenen francma^on noch soeialistïschen demagoog die 't moordstael in 't herte van eenen aertsbisschop ploft, 't is nu eenen priesterJa, ongelukkiglvk "t is eenen priester, maer 't is eenen wederspannigen priester, 'l is eenen priester die 't gezag zyner oversten veracht, die de heyligheyd van den godsdienst niet meer erkent, die zich aen den heylza- inen invloed der religie onttrekt en luier jok afschud doch dit alles is eene reden te meer 0111 te doen zien waertoe den mensch bekwaem is als hy den godsdienst ot zyn geloot verliest. En dit is 't geen de sectarissen maer Den doctrinaris Lebeau, in zvne lettres uur clecteurs beiges, vertelt dat de opperhoofden der katholyke party hunne gebeymen hebben lafeu ontsnappen en' gezegd: v' He Constitutie bind onsmaer men kan ze veranderen. Op dien ingebeeldeu thema lig: M. Lebeau te zagen gelvk op eenen weer en raept zyn zagemeel zorgvuldig byeen om1 het, door bvvoegiag van wat andere libcraters- docti'iiiarische drognen, eenigzins te doen aeneenhaugen. Aldus wilt M. Lebeau doen gelopvea dat de katholyken de constilntionnele vryheyd van geweten willen afschaffen nel alsof zulks mogelvk ware zelfs indien er geeue consti tutie bestond. Vryheyd van geweien is een hoogdravend woord, waermeê de liberatery dommerikken en goddeloozen wilt verschrik ken om de eerste van liet eatholicismus af te trekken en om de tweede in hunne goddeloosheyd te verharden. Vryheyd van geweten, ja, dit is't zelfde woord't geen de liberale kiesmakelaers over eenige jaren gebniykten om aen de kiezers te doen gelooien dat den pastor, vergezeld van eenen politieagent, van buys tot buys, de biechtbriefjes zon afhalen, indien zy voor de liberalen niet stemden. Vryheyd van geweten zal nu welligt ook beteekenen dat het aen de opperhoofden der katholvke party verboden is als het Paesschen word, aen eiken biechtstoel een koppel gendarmen te stellen, om de biechtelingen met den sabel op de keel en de karabyn op de borst te dwingen al hunne zonden openbertiglyk te verklaren. Vryheyd van geweten wilt, volgens M. Lebeau, misschien ook zeggen dat het onnoozellieyd is voor den pastor te trouwen, dat het onnoozellieyd is 's vrydags geen vleesch te durven eten, des zondags naer de ansse te gaen. Immers, vi'#heyd van geweten is een woord 't welk rekt gelyk eene saeyettenkous en waerdoor de liberatery alles bëdieden wilt wat goed is om het tegen te kanten, en'alles wal kwaed is om het aen te pryzen En wal voordeel trekken de Belgen uyt al die dwaze theorièn Volstrekt geen de conlributiën verhoogen jaer- lyks, de armoede groeyt aen, de ondeugd breyd zich uyt, en er is nog geenen eenen armen dompelaer die'er een snëê'ken brood mee in den mond gesteken heeft, er is nog geenen eenen ongelukkigen daghuerman die er eene week huvsliner heeft meê konnen betalen geenen eenen uytgeputten burger die er eenen centiem contributie heeft konnen meê voldoen. Zoodat wv die armzalige twisieryën en beuzel- voddeu mogen naer den weerlicht wensche'n dat er 't land nog geen spelde zou bv verliezen. .Doch, wilt M. Lebeau, of allen anderen liberaler, volgens zyne vryheyd van geweten, alle dagen eenen hectoliter vloeken uytbraken, wilt hy, volgens zyne vrvhevd van geweten alle vrydagen eenen halven stier oi' een half verken opeten, enz. enz. enz. hy moet het maer welen, dit zal hem, volgens de wet. geenen eenen katholyken ver bieden, maer dat hy ons om Gods wille, toch met zvnen zeever gerust late, want al dit geklap en gesnap, al dit geschryl en geknoey zyn maer goed om aen de botten te vagen, wel te verstaen als er 't leder niet zou van bersten. Een ding vragen wy, dit is als hy eenige goede middels weet 0111 de armoede te verminderen, oin de conlributiën te doen afslagen en om de burgers wel in Imnne affairens te doen vooruytgaen, dat hy die middels zou gelieven te doen kennen dan zal 't land zeggen M. Lebeau is neu vent die 's volks liefde verdient, dien man mag er zyn, t ware te wenschen dat zy allemael zoo warenTerwyl het 1111 zegt Och, mot dit ellendig gerammel van vrvhevd van geweten enz. enz.'t is aityd den zelfden armen "raês. -t is altvd de zelfde twiststokery, men moest hem een buys aen zyn stietbeentje hangen en hem 'tland uytschoppen.'.

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Denderbode | 1857 | | pagina 1