ZONDAG 8 MAEItT 1857. ELFDEN JAEBGANG. - W Vertrekuren uyt de Statie Aelsl NAER: Vertrekuren uyt verschillige Statiën. AELST, den 7 Maert 1857. Den Vastenavond te Gend. is dit echt en zeker Is het genoeg Wat moet er gedaen worden Eenden». 5-40 8-05 10-00 3-30 5-30 8-50. g? Gend, Brugge, Ostendé 8-10 - 11-25 1-25— Lokeren 8-05 10-00 3-30 0-00 '8-50. 3--3U 5-301° klas lnngs Oeirdermonde. Brussel 7-5018-Ï5. Kortryk-, MousCroen-, Ryssel (langs Lede) 8-tO Mechelpn Antwerp., 5-40 8-05 - 10-»3-30. 11-25 5-30. LeuvThien Luyk, Vcrv5-40 8 05 10 3-30 8-15 Doornyk, Ryssel (langs Ath 7-501-055-15 Landen, St.Truyën, Hasselt. 5-40—lO-ï 3-3U Nin. Geerardsb. Ath, 7-50—1-05—5-158-15. Gend 8 10-11-251-258-50. Bergen-, Qüievrain7-501-055-15 lc en2e kl-. Te leUt staen aide konvoys. Te ïdecem staen dere vertrekkende va*i Ath 6-30 4-Ü0 (1-00 en deze vertrekkende van Aelst 7-30 -1-205-30. Staen te CYSEfiEM stil al de konvoys nytgenomen dezen vertrekkende van Aelst 0-00 des 'morgens en 8 50 's avorrds en van Dende'rmonde ten'0-00 's morgens en 8-00 's avonds. Staeu te San'TRF-RCeiy de vertrekken uyt Ath 6-30 's rnorg. 4 én 7-15 des övowds. Van Den derleeuw "8 U5 's morg. 1-20 et» 8-iÓ des avonds. CHIQUE S'UUM. YA.N LOKEREN AA ER Dende'rmonde, Aelst 6 43 9-30 3-15 7-20. Ninove, Geerardsbergt n> Ath 6-45 9-30 3-157-20» VAN ATH AAER Geeraerdsbergen-, Ninove, Aelst, Dendernronde, Lokeren 6-30 9-55 4-00. Geeraerdsbergen, Nitiove Aelst, Denderinoude. 6-309-554-007-15. Brussel (langs Denderleeuw) 6-l O 00 7-15. Gend, Brugge, Ostende 6-30(langs Lede.) 9-5347-15» VAA fiEAD AAER Aelst, Bruss, Ninove, Ath 7-10—12-20 4 30 7-30» VAN r> HUSSEL .UER AelsS Gend 7-13— 12-30—0-00 8-00. Ninove, Geeraeidsbetgen-, Ath langs Denderleeuw) 7-15 -12-30 8-00. v\A nvNDERVJOADE AA ER Brussel langs Aelsi) 7-25- 12 3!»—0-00 8-00 I. MeCh*) 6-50—8-30—10 -20—4-00. Aelst, "-23 8-4012-30 4-15 6-10 -8 00. DEN DENDERBODE Sedert dat liet liberatérs-francma?onnismus, dien haspel van wanorde en regeringsloosheyd zyne verdervende leer- siellingen 't land door verspreyd heeft, en gepoogd alles te verlevden, te verzedcloozen en zelfs onze nationaliteyt en onafhanglykheyd onder de puvnen van den katholyken godsdienst te hegraven, worden de vastenavonddagen niet meer doorgebragt in eene verdraegzame blygeesliglieyd of in familiefeesten, maer zy dienen aen de liheraters-franc- maQons om alles wat geheyligd, eerhiedweerdig en door de Belgen geacht word le beledigen en te versmadenvan die dagen bedienende liberliaters zich om onzen H. godsdienst, het openbaer gezag en de goede zeden door liet slvk te trekken, om geweld te plegen 0111 wanorde en Iroebels le maken, immers om zich door de ongebondendste schand- akten, te vreken over de algemeene veroordeeling die den souvereyneiï wil der natie tegen hun hestuer van verkwis ting, volkspluyming en kwellend despotismus uytgespro- ken heeft. De Gendséhe dagbladen verhalen omstandiglyk de wal- gelykste eerloosheden die aldaer, tvdens de vastenavond- dagen, plaels gehad hebbenDoch hoe onedel, hoe verfoeyeiyk hoe roekeloos de gendsche liberale verrukking is als zv eens den vollen teugel viert, en meynt dat zy reeds bezig is met den klcrikael levendig te verslinden, dit konnen wy niet beschryvénWelkeerloos looneel. Welke ergernis Maer ook welke schande voor de Vlamin gen Den godsdienst en zyne hedienaers openbaerlyk beledigen, lasteren en door de afschuwelykste koupletten schandvlekken; de uylgelezeuste deugden brutaellyk dooi den modder slepen; de katholyke liefdadigheyd met de scliaemteloosste eerroóvery en bloedigen hoon beladen haer inzigten van verregaende vreedlievd en veraclitelvke laegheyd toekennen, en aldus tegen haer de volkswoede aenhitsen en verbitteren, zie daer de minste der vasten- avondvermaken waermede het geudsclie canaillevolk het publiek is komen vergastenAls wy zeggen canaille volk, dan zvn wy ten volle in ons regt, want wie anders dan het leegst gedaelde canaillevolk zal gaen vroetelen in den stinkenden bagger van het vuvlste en goddeloosste jacobinismus. Na de zedelooze en hoogst crapuleuze liedekens, moest ook de eerroovende teekenpen van eenen laffaerd liaer aen- deel hyhrengcn, om de ergernisgevende liberale beestig- lieden 'door de smadelykste spotprinten te Liekroonen. Wy hecten den teekenaer dier baldadige vuyligheyd eenen lalfaerd, omdat liy zich niet heeft durven laten kennen en gehandeld heeft gelyk al de lage en boosaerdige wezens, die zich of onder een masker of achter de naemloosheyd verschuylen, die lum venyn in 't donker uytspuwen omdat zy, overtuygd van Imnne misdadige akten, aldus aen de openbare vraekneming denken te ontsnappen. Het is van gelyke geweest met de opstellers-drukkers van de aechitsende en godsdienstlaslerende Jiedekens. Om de openbare verachting te ontgaen hebben deze ellendelingen hnn stuk met den valschen naem eener vremde drukkery aldus onderteekend: UTRECHT, DRUKKERY VAN GUISE....... Maer, geheel de wereld weet dat dit schand- stuk in eene gendsche drukkery is verveerdigd waer tegen woordig alle verderflyke schriften willekoni zvn. Niets ontbreekt aen dit bedekt schimpschrift den schryver heeft zich gewenteld in den stinkenden droes zvner brutaelste driften en bloedigen haet tegen den godsdienst en zyne hedienaers. Na de geestelykhevd afge schilderd te hebben als een monster zonder herniliertiglieyd of medelyden, is hy boos genoeg geweest om de heyiige chuylpla'etsen der niaegdelyke zuyverheyd af te schetsen als broeynesten van ondeggd en ongebondenheyd Zoo veel en zoo groole eerloosheden zouden hy de wildste volkstammen liet rood op 'taenzigt doen komenEn toch, wy moeten het zeggen, wy moeten het schandvlekken, zy hébben behaegd aen een zeker slach van gendsche mynheeren, die noch voor deftige Mynheeren willen doorgaen, die op den eersten rang beweeren te staenDat men liet echter wel wete 't is liet gendsch volk niet 't geen zoo slecht, zoo boos, zoo ongebonden is, het zyn die Mynheeren, die eenige oprapelingen van de straet aenlokken en ze, voor een handvol geld, tot uytvoerders hunner misdadige ontwerpen doen dienen Ja, dit is ongelukkiglyk maer al te echt en te zeker men ziet liet in de liberale gazetten van Gend, zy stellen zorgvutdiglyk die liedekens in lysten zy zeggen dal het een werk is van lioogeu prys, merkweerdig door de gedachten en din opstel (tetterlvk)Wat meer is, zy hevelen hel aen liet nakomelingschap aen, zy zouden willen dat elke familie er een afschrift zou van nemen om liet in eene kaderlyst onder glas voor de nakomelingen te bewaren tot gedenkenis van dit groot en gelukkig tydstip toen de eerloosste sehaud- akten aen de orde van den dag waren Ken liberael dagblad van Gend, te Journal de Gand, opvolger-erfgenaem van den ORANGIST1SGHEN Messager de Gand, heeft hierin eene scliandige rul gespeeld,.en uit zal niemand verwonderen als men de beteekenis van 't woord orungistischen wel verstaet. Want onder al deze buytensporige betooningen scliuylt er altyd orangismus, de mannen die zich aldus gemaskerd vertoonen zyn immers nog altyd de vyauden onzer nationaliteyt, zy konnen hunnen haet, hunne woede tegen onze revolutie niet verkroppen, zy zouden liet tegenwoordig stelsel willen vernietigen omdat liet een uytvloeysel is van de revolutie die ons van de protestantsche dwingelandy ontvoogd en de Nassauwers ten eeuwigen dage uyt liet katholyk Belgien verbannen heeftNu, gemelden Journal de Gand zegt nopens liet revolutionnaire liedeken liet volgende Men heeft talryke liedekens uytgedeeld waervan een getiteld EEN GELUKKIG LANDEKEN, merkweerdig is DOOR DE GEDACHTEN EN DEN SCHRYESTIEL. en geenzins gelykt aen de vlugschriften die men ongeluk- (i kiglyk maer al dikwils in zulke omstandigheden uytdeelt Men hoeft slechts dees fameus schimplied te lezen 0111 overtuygd te zyn dat het ingegeven is door het orangismus en dat het vyandig is aen onze nationaliteyt die men zou willen zien vernietigen. De lezing alleen van dit liedeken is genoeg om de party te konnen beoordeelen die het uytgeeft, en nog beter om het scliandhlad te doen kennen welke zulke schriften durft aenpryzen en hemelhoog ver heffen. Nietlegenstaende den diepen walg dien wv gevoelen, willen wy er eenige koupletten aen onze landgenoten van meêdeelen, opdat zy door hun zelve zouuen overtuygd zyn dat drukkers, schryvers en aenpryzers van zulke gevloch ten aen den schandpael der openbare verachting verdienen genageld te worden. Men leze en oordeele Neen, Belgien is hier geen Belgien meer, 't Is eene succursale van Roomen, Men drukt en men bnkt er den burger ter neer, Die niet voor den myter wilt schromen, De priester staot boven de wet, Hy is het die oprigt of alles verplet, De biechtstoel is 't inngtigste wapen. En 't land met kapellen en kloosters besmet, Moet dausen op 't floitjeii der papen. Van kosters en kwezelaers krielt het hier thans, Daervan zyn de straten vergeven. Op de autarèn ontbreekt er noch rykdom noch glans, En 't volk kan hier nauwelyks leven. Wat geeft dit aen 't heilig gespuis, Al is er geen brood in den werkman zyn huis, Of heeft hy geen bed om te slapen II v voedde zvn ma eg niet het teekeii van 't kruis, Dat krygt hy voor troost van de papen Of het genoeg is? ja, 't is al veel te veel, maer nogtans als den liberaters-francmagonsduyvel eens voor goed los gelaten is, dan moet het toppunt der eerlooshevd nog te boven gegaen worden. Het scliandwe-k der gendsche carnavalfeesten 't welk de eerste dagen zoo lieflyk begon nen was, is, voorleden zondag, eersten zondag van den vasten, luysterryk bekroond geworden, en dit nog als den koning met zvne familie de gentenaers met een bezoek vereerde. De schandaligste looneelen de woeligste en buytensporigste baldadigheden zyn in de straten gepleegd. Zie hier hoe een dagblad dezelve verhaelt 1 Den bietsten carnavaldag is gesloord geweest door o ernstige wanorders die niet mogen zonder vervolging I blyven. Zeven persoonen hebben zich langs den oninie- gang begeven in eene kleeding die de 'aendaclit der politie gaende maekte. Eenen der politiekommissarissen hebbende de opschriften willen naerzien welke door de k maskers gedragen wierden, heeft hierin verhinderd ge- weest door persoonen die achter de maskers gingen met het klaerblykend inzigt aen deze desnoods gewapende 1 hand le leenen. De maskers hebben hunnen weg voort- gezet na dat er eene woordenwisseling tusselien hunne verdedigers en de politie had plaets gehid-Later zyn den burgemeester en den Bisschop geseliomininkeld geweest. Wy zullen er byvoegen dat, te voien, als de koets van Mgr den bisschop, die d> n koninglyken lieyn volgde, aen de Concorde gekomen was, versclieydene lieeren slraet- scliendersteekens deden die zy nuer de koets van den bis schop liglten Verder hebben wy in een gendsch dagblad gezien dat eene baldadige bende een gcuiylerd voddenbeeld op den reep iu ue rivier heelt geworpen, waersc.liyulyk in afwach ting dat de vermaledydensweerdige jacobinsuagen nog eens terugkeeren, om den gezalfden persoon zelf van onzen hoogweerdeu prelaet te konnen versmoorenDoch dat onzen achtbaren bisschop zich getrooste, en denke dat hy, even als zyne Hoogweerde voorgangers De Broglie en \an de Velde, als waren geloofsbelyder de woede van de godsdienstvervolgers niet kan ontsnappen en ook zynen tol moet betalen aen de geloofsverdedigiug waeraen hy niet zoo veel moed en onversciirokkenlieyd werkt, liaert de waerliey'd haet by de hooze, zy verwekt ook gcnegenheyd, liefde en verknoclitheyd hy de goede, zy versterkt deze laetste 0111 desnoods voor haer lyf en goed te wagen W v zeggen dan met liet blad, waeruyt wy de boven staande hyzonderlieden overschrvven, dat die feylen dooi de justicie moeten vervolgd worden, want wy zouden in een onhescliaefd land woonen, indien oproerstokers en mannen van wanorde de eerste autoriteyten van de stad straffeloos mogten beledigen en de stad in rep en roer stellen Indien de justicie tegen zulke zulke kerels niet kraclit- dadiglys handelde wat zou men in vremde landen zeggen Dat Belgien zielizelven niet kan besturen, dat hel geene onaflianglyke natie zyn kanWelnu, dit is het inzigt dier oproermakers aengedreven door hun orangistiseli fanatismus, willen zy ons land tot dien toestand dry veil en aldus ons politiek hestaen verderven. Belgen, weest 00 uwe hoede, want de goede zullen voor een handvol slechte kerels de boete betalen, en welligt zult gy de gegrondheyd dezer waerscliouwing bekennen, als het zal te laet zyn, indien gv u nu niet krachtdadig tegen de klotsende golven der francmaconselie goddelooslieyd verzet. Wy hebben vernomen dat er onder de beledigers der gendsche representanten eenen ellendigen bureelkrabber uyt het provinciael gouvernement gevonden is geweest, die versmadende spotprinten uytgedeeld heeft, en dat hy! uyt dien hoofde, door den heer gouverneur- is gestraft geweest met verlies van zyn regt tot bevordering. Wy zeggen openlyk dat deze straf geene straf is in tegenwoordigheyd van zulk zwaer misdryf, eene algeheele afstelling, eene schandelyke wechjaging, en daerby eene bekendmaking van zynen naem konnen alleen vergenoegen om dezen kerel naer hehooreu te beloonen. Wy verzoeken de gendsche bladen den naem van dezen ondankbaren af te kondigen, opdat liy geheel't land door aen de openbare verachting ten proöy geworpen worde. Wy zeggen ondank baren, omdat, op den oogenblik dat dezen quidam de gendsche afgéveerdigden eene bloedige versmading naer 't hoofd wierp M. De Smet, afgeveerdigden van Gend, in de kamer bezig was eene vermeerdering van 5000 fr. v'oor de leegere bedienden van liet provinciael gouvernement te vragen. Aen 't werk dan, heer gouverneur, jaegt dien kerel weg, en wacht niet tot dat de heeren representanten den minister aensporen de gehoonde eer der nationale vertegenwoor diging te vreken. Met ondankbare kwanten van zulken aerd geene compassie, er moet met de vuyle voeten doorge- gaem worden, opdat straatschenders, oproermakers, bele digers van alle gezag den kop niet te hoog steken en later bewvzen dat de ongestraftheyd een aenloksel tot de boos- lievd isImpunitus paccandi illecebra. De gendsche dagbladen zullen ook wel doen al de ge kende namen der baldadige beledigers van geestelyke^-n wereldlyke overheyd af te kondigen, om aldus aen geheel 't land ie laten kennen welke de kerels zyn die, of door de francmaqons zyn hetaeld om schandalen te geven, of door zich zelve zoo leeg gedaeld zyn, dat zy nevens de wildste volksstammen mogen geplaatst worden...

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Denderbode | 1857 | | pagina 1