ZONDAG 19 APRIL 1831. ELFDEN JAERCANG, - Nr Vertrekuren ayl de Statie-Aelst.Af AER: üü5- Yerlrekureii uyt verseii Uiige Statiën. AELST, den 18 April 1857. IHaet en oorlog der libera Iers tegen den katholyken godsdienst. De schande van 1 land. De hervorming der kieswet en de liberaterspers. gfenderm. 5-40 8K>5 11M»0 3-30 5-30 8-50. W Gend, 'Brugg. 'Lokeren 8-05 .10-00 3^0 0-00 8-50. ifirussel "7-5018*15. Rlcchelen Antwerp.,5-40-8-05 - 10-»3-30. fLeuv Thien Luyk, Verv5-40 8-05 10 3-30 8-15 'Landen, St.Tru\ên, Hasselt. 5-40iO-» -3-30 Gend 8-10—11-25—1-25—8-60. Osteude 8-10 - 11-25 1-25— 3..3O _5-*301* klas langS'Dendermonde. Kortryk, Monscroen, Ryssel (langs Lede) 8-10 11-25 5-30. Doornyk, Ryssel (langs Ath 7-50;1-055-15 Nin. Geerardsb. Ath, 7-501-055-158-15. Te lede staen aide konvovs. TeüDBGEW staen deze vertrekkende van Ath 6-30 4-00 (Ji00 en deze vertrekkende van Aélst7-30 -1-20— 5-30. Staen te gysegem stil al de konvovs uylgenomen dezen vertrekkende van Aélst 0-00 des mor"ens en 8"50's-avonds en van Dendermonde ten'0-00 's morgens en 8-00 's a>onds. Staen te Santbergen de vertrekken uyt Ath 6-30 's morg. 4 en 7-15 des avonds. Van Den derleeuw 8-05 's morg. 1-20 en 8-4Ö de-s avonds. CUÏQUE SCUM. IK W> VAN LOKEREN NAF.lt Dendermonde, Aelst 6 45 9-30 3-15 7-20. Ninove, Oeerardsbergen, Ath 6-45 9-303-157-20. VAN ATH NAER Geeraerdsbergen, Ninove, Aelst, Dendermonde, Lokeren 6-30 9-55 4-00. Geeraerdsbergen, Ninove Aelst, Dendermonde, 6-309-55—4-00/'-15. ■Brussel (langs Denderleeuw) 6-30 0-00 7-15. 'Gend, Brugge, Ostende 6-30(langs Lede.) 9-5547-15. VAN GEND NAER 'Aelst, Bruss, Ninove, Ath 7-10—12-20 4 307-30. VAN BRUSSEL NAER Aélst, Gend 7-15- 12-30—0-00 8-00. Ninove, Geeraerdsbérgen, Ath (langs Denderleeuw) 7-15 -12-308-00. VAN DENDERMONDE NAER 'Brussel langs \elst) 7-25-12-3t»—0-00 - 8-00 (1. Moch 6-50—8-30—10-20 - 4-00. Aelst, 7-25 8-40- 12-30 4-15 0-10-8-00. DEN DENDERBODE De liberaterssecle die hier in Beziën bestaet ontketenl, seilerl «enigen lyd, al baren haetlegen den.godsdienst onzer vaderen; ,zv gèbruylil alle mogelyke middelen, alle bedenkelvke listen om •hel kalliolyk geloof aen 'l volk te ontrukken en 'l land in den kolk der goddeloosheyd neêr le storlen, immers de secle wend alles aen om óns terug le brengen lot bel tydstip wanneer de Geuzen- illeeldslormers alles wal aen de Kerk toebehoorde ten vore eu ten zweerde verdelgden. De stouimoediglievd der secle is zoo groot geworden, dal zy geene palen meer kent, zy beefl geeneo crbied voor niels, zy veracht en tiapl alles onder de voelen, zy veroorlooft zich alles zoo hel maer dienen kan om alles te be derven, le verleyden en Itaer gelal van aeuraudersstegen de God- ïheyd en tegen den hemel le vermenigvuldigen. \\'y gae'u, mei tegenzin, eenige voorbeelden afgeven waermeê de slechte drukpers dagelyks opgevuld is. Deze gael zoo verre, •rial men ziclt zou moeten vragen oi bel aloud kalliolyk België» in een barhaersch land herschapen is, of de pen dezer gndde- looze scbryvers door den duyvel zelf gehouden word, of eymlelyk of liberalersgazeiten uiot eerder in de bel dan op de aerde ge drukt worden. Zie hier wal een liberalers4raucmafiousblad van Brussel heeft durven drukken, eu dit nog om hel scliandael zyné •volle mael le geren, op den ijncdcn-vrydug, drytnse! heyligen dag, op welken den Zone Gods zyn leven aen hel schandhout des Kruvzes voor de afkooping van hel menschdoui opofferde Indien wij groote domkoppen genoeg waren om eenen bes toer der te hebben genoegzaem afgeleefd en uytgepul van oordeel, genoegzaem beroofd van versland en van ye ti zonde reden om te. gaen nederknielen voor de voeten van ecnezi persoon dien wy niet kennen, en hem, lungs een vreeslyk kleyn traliewerk van eene vreeslyke kleync kas, ge- kend onder den naem van biechtstoel onze geheymste ge it dachten toe le vertrouwen dit alles omdat hy een zwart priesterkleed, eenen witten overrok en eene wy weten niet van welke kleur kruyn draeyt wy zouden ons verhoesten n om hem raed te vragen. Maer wy gebruyken dit niet, by Minerva die wy verre den voorkeur op de onbevlekte Moegd geven, en by Pluto dien wy honderdmael vrolyker dan Satan vinden. Indien hy hoornen heeft, ten minsten e heeft hy geenen steert, dit onedel, vuyl en walgelyk ver in siersel. Pluto is welvoegelyltsr en aenbiedensweerdiyer in gezelschap. HewelBelgen, kan de goddelooze stoulmoedigheyd voorder gedreven worden Kan den haet van den duyvel legen de kalliolyke religie grooter zyn Zou men wel kounen vermoeden dal zuike woede, zulke vermaledydensweerde gedachten in eenen menschelyken geest kounen oulstaenMen moet waerlyk alles wal aen "'l menschelyk herl eygen is verloren hebben om zulke eerloosheden le durven di ukken, men moei of wel uylzinnig of boos zyn gelyk men in de hel is om met zoo veel sloutmoadigheyd de Godhevd 'eu alles wat heylig is te durven versmaden. Een nieuw blad komt le Brussel door de liberalery le worden iivfegeveu; dil blad is alleeulyk en uylsluytelyk bestemd om den"kalholyken godsdienst aen "le randen en in Belgiën le ver nielden. Dit blad heet bet Liberael liongres; den hoofdopsteller is schaemleiobs genoeg zich le laten kennen, 't is zekeren Rcnson, en den drukker is F. Van Meenen, nieuwe Pacheco-straet 54, te Brussel. Hel Liberael Kongres spaert niets om zich te doen kennen, zyue geloofsbelydeuis isklaer: openlyken oorlog legen den kalho lyken godsdienst, legen de Kerk, tegen het priesterdom, dit alles muel vernietigd worden, zie daer zyn ordewoord, zie daer zyn programma. y hebben den moed niet geluid liet eerste Nr van hel Liberael Kongres geheel te lezen maer wal hebben wy er in gevonden Goeden God, hoe is 't inogelyk wy hebben er in gevonden de grouwzaemste godslasteringen van den beeldstormer Marnix legen hel Allerheyligste Sacrament, legen de Misse, legen Jesus-Chiis- ius, tegen de H. Maegd, immers tegen alles wal er het eerbied- .veerdi"Sle in onzen heyligen godsdienst bestaet. Ia, hel Liberael Kongres, dil walgelyk uylbraeksel der helle, durft in zyue heylig- schendende en 'godslaslérende boosheyd eene schandvolle verge- lykeuis maken tusschen de Godheyd van Jesus-Chrislus de Onbe vlekte Ontvangenis der 11. Maegd, en de al'goderyén der oude Egyptenaren, aenbidders van eenen OS, onder den naem van god apis I By het lezen van deze hemeltergende schaudelykheyd kan den meest versteenden vyand des kalholyken godsdienst niet anders dan rood worden, want nooyl, ja nooyl sedert by de 19 reuwen dat den katholyken godsdienst gesticht is. zyn er zuike gi'uwelykheden legen uylgebraekt.. En ditgeheurt in een hoogst kalliolyk land 0 Belgen waer voert de liberaterspers het vaderland naer toe! En, let er wel op, de secle dia deze pers ondersteunt, is hier aen 't roer geweest en zoekt er nog aen te komen Het Liberael Kongres geelt eenen langen arlikol over den libe ralen afgod van den dag, over deli fameuzen kerkdiel eu ver brander 'der he-ylige beelden, Marnix van S. Aldegondis. Dil blad begint met de namen al'le kondigen wan deze die de herdrukking ondersteunen der werken van dezen, welken, volgens de lihera- leis, de eer gehad heeft den eersten beeldstormer, den byzou- dersten aenvoerder der Geuzen en groolen vriend van Willem den /wgijer geweesl le zynEn welke zyn die namen Waerschyne- lyk proteslanlen, joden ol' geprofeste keilers, zal men zeggen, en wy zullen er effen al'op antwoorden dal men er uiel verre af is, maer er byoegen dat liet ook liberaters-ftancniacons zyn. Zie bier de namen der liefhebbers die, voor wal Belgiën aengael, door hel 'blad worden opgegeven Van de Wever, 'Van Meenen, DeEacqz Verhaegen, Tietemans, De Bonne, Jotiraud, Delhasse, Bahlenheck. Van Beiumel, Joseph Boniface;(rf<m vriend van i Verbond) en Samuel Om le doen zien dat deze die liet herdrukken der werken van den kerkdief Marnix eene goedegoeste hebben,geeft 'aet Liberael Kongres eenige uvllreksels der werken van Marnix. Ofschoon wy den moesten walg gevoelen 0111 die vuvUigbeyd op le rapen, willen wy er echter eenige regels van geven, «111 de Belgeu le wapenen tegen de listen die hun door de liberaler» gespannen worden. Zie hier eenen van die uyttrekken gelyk ze liet Liberael Kongres afgeeft Plu, gy ziet dat intcgmdeel heylige Moeder Kerk daer al mee spottende, eerst eenen dienst van God heeft inge- 11 steld die alleen bestaet in bevelen, plegtigheden, everleve- ringen en geboden van menschenWant zonder aen de o misse te raken die gekrookt en byeengeraept is geweest door o verscheydene pauzen, kardinalen en bisschoppen, gelyk den e mantel van eenen melaetschen, aenëengenaeyd en gelapt <t met verscheydene stukken gemaeld en hermaekt volgens de a grillen en uytvindingen van menschen. Zonder te raken a aen zooveel andere voorschriften en ceremoniën die. de <x Roomsche Kerk heeft aengenomen voor den dienst van God, als namclyk vigiliën .jaergetyden, verschil van dagen, ix van vleesch. van kleederen, inwyding van tempels, aula- 11 ren en waschkeersen; item bedevaerden, lituniën. processièn, heyligen, assche, palmtakken, klokken, bellen, vredekussen, 11 hét lekken van doode beenderen, het dragen van het Sacra- ix ment in de straten, uenbidden van een stuksken deeg, e vasten op zekere dagen, op de kniën kruypen voor een stuk s hout, paternosters mompelen doorspekt met weesl gegroets, ix de benedictie geven met de twee vingers opgesteken gelyk e hazenooren en tien duyzend andere soortyeiyke prullen.. 11 etc. etc. etc. De pen ontvalt ons en wy zyn beschaemd nog dieper in dien stinkenden modderpoel le staren, en nogtans is dil maer een kleyn deelken van de schoone zaken die dnur hooger gemelde mannen aeugemoedigd worden in het herdrukken der werken van Marnix, waervoor men eene nationale inschryving opent. Het gedacht is de liberalery volkomen weerdig. Maer wy vragen het aen MM. Van de Wever, Verhaegen eu consoorteu welken dienst gaet het aen 't land bewyzen Gael bet alle gevoelen van godsdienst by 't volk wegnemen Heeft bet voor doel de kallio lyke religie by 'ivolk halelvk en verfoeyelyk te maken Wilt men de Belgen besturen zonder godsdienst, zonder kerken, zonder geestelyken bystand Wilt men, en men moet bel vermoeden, Belgiën terugbrengen naer het tydstip als de Marnixen overal de kerken bestolen en verbrandden, de heylige vaten en heelden in stukken sloegen en verkochten, de priesters vermoordden enz. Wilt men Belgiën naer den Geuzenlyd terugbrengen Men zou zulks moeien onderstellen als men de stoulmoedigheyd ziet die de fanatieke vyanden onzes H. Godsdienst in hunne schriften ten toon sprayden. En wie zou niel vreezen dat zulke onheylen zullen lerugkeeren, als men overweegt dat den gemeenleraed der hoofdstad beraed slaegt over die eerlooze publicatie en eén besluyl neemt dat liet schepenkollegie zal verzocht worden voor een zeker getal af druksels van dil schandwerk in te schryven. Zie hier hoe de Emancipation de deliberatie van den brusselschen gemeenleraed mededeelt ix M. den schepen Fontainas heeft, in naem der sectie van ix openbaer onderwys en schoone kunsten, een verslag voor- ix gedragen nopens de vraeg ee.ner subsidie, of inschryving in ix de. werken van Marnix. Dit verslag doet opmerken dat 11 het toestaen eener subsidie een geoaerlyk voorgaende zou ix daerstellen, en de sectie be.paelt zich het schepenlcollegie te verzoeken voor een zeker getal exemplaren in te schryven. ix Het geen aengenomen word Maer wy vragen wie deze exemplaren zal betalen Zullen liet den burgemeester en de schepenen zyn, of zal men tgeld uyt de gemeentekas nemen Men zal bekennen dat het een groot municipael werk is liet geld der burgers te verkwisten om zulk walgelyk en godsiaslerend sameniaepsel le doen herdrukken. Het"zal eeue"scboone bladzyde zyn in den deliberalieboek van den brusselschen gemeenleraed, zy zal een grool aendenken aen 't nakomelingschap laleu van liet lydslip en der ligenwoordige leden van den raedAls openbare kc kdieven'verheerlykt worden, waeraen zullen wy ons nog al mogen verwachten Wy hebben in ons voorluetste iVeen ontwerp van petitie medegedeeld, wuerin wy de oiiregtvewdiglieyd der nu beslatende kieswet kiekten en vroegen dat bet nrl. der grondwet welk zegtdat alle Delgt: 11 gelyk zyn voor de wel, niet langer meer eene biltere beschimping zy voor de buy leuk ie/.ei's. Uil ontwerp van pelilie, 't geen wy voor liet gemak der buytcnkiezers hebben afgegeven, heeft de woede der libe- raters tegen den Uender-bode doen losbersten. Den Journal ■de Gand, de walgelyke Broedermin en consoorlen zyn op hunnen drypikkel gesprongen om den Uenderbode te ver- ■wylen dat hy eenen klerikaeJ is, dat liv de vrvhevd eu wezenlvke onat'lianglyklieyd van den ki< zer wilt vernie tigen. Vryheyd en wezenlijke (mafhanglt/ltheydOh, dit zyn schelklinkende woorden, die ronken iu d'ooixus- vau,.,,., wetens en willens verblindde dornnierikkeii, man die geenzins bekwaem zyn eenen beredenden menseli le begoochelen. Kit inderdaed, hoe zouden wy de vryheyd en wezenlyke onal'liunglyklieyd van den buytenkiezer vernietigen met te vragen dat hy. gelyk den "stadskiezer, in zvn'e eygnre gemeente moge kiezen en niet meer verpligt zy vyf,"zes, acht, tien en twintig mylen (gaen en keeren) af te"leggen, daerby zyne aliaircns te verzuymen en buytengewoone onkosten te doen om zyn slemregt waer le iiemert Hoe wv aldus de vryheyd en de wezenlyke onafhanglykhevd van den buytenkiezer kounen vernietigen, dit verstaen wy niet, dit kon'nen wy niet begrvpen, en dit is geen wonder, want den Journal de Gand, die deze zoo moedwillige als dwaze beschuldiging uytkraemtverstaet hel zell'^niet. Ook wacht hy zich wel zyne beschuldiging door de minst» redenering tè staven, hy houd zich le vreden met te zeggen dat liet argument vuil den Denderbode eene chicane of hairklievery is, waerop hy, Journal de Gand, voor den oogenblik en welligt later ook niet zal terugkeeren Juyst als of daermeó alles wederlegd ware!! Maer, kon frater, wy verstaen dit zoo nietals wy iels of wat 'voor brengen, wy zeggen onzen waerom wy geven redens en balen bewyzen aen om onze gezegdens "te ondersteunen en wat meer is, het ongelyk dat de bnytenkiezers word aengedaen, met ze le dwingen tot geld- en tydverspillende kiesreyzen, is eene stellige daedzaek die niet hoeft bewezen te worden, en dit is de reden om welke gy noch nu noch later op onze redens durft terugkeeren. Wy welen wel konfrater, dat de waerheyd 11 't herte knelt, maer gy zult er vruchteloos tegen schermen, want zy zal eyndigen met te zegevieren over al uwe valsche en bedrieglyke middelen waermeê gy ze zoekt te versmachten. De waerhevd is gelyk de zon, die door eene eklips kan verduysterd maer tocii niet uytgedoofd worden. Wat de Broedermin betreft, deze wilt noch met den Denderbode, noch met de Gazette van Thielt, noch met bel Vlaemsche Land enz. redeneren, omdat er in die bladen een volslagen gebrek aen gezond verstand heersent ele. etcDit kan fraey eu slim aen ae Broedermin schynen zich aldus uyt den slag zoeken te trekken, maer zouden hare lezers niet gevoelen dat zy met d'ooren aen den blok gehecht is Zouden zy zich niet errinneren dat den vos, watertandende naer de lekkere wyndruyven en ze niet konnende krygen, zegde zy zyn nóg te groen, 'k en wil ze niet Dat wy zoo veel versland of liever bestand niet hebben dan de Broedermin om arglistiglvk en schvn- hevliglyk den godsdienst, de priesters, de 'kloosters'en alles wat van verre of van naby met de. Kerk of met liaer gezag in verband staet te beliegen en te bemodderen, dit willen wy wel aennemen, en met dit verstand of bestand wenschen wy de Broedermin proficiat, dit is de reden om welke zy meest in kroegen en in andere aerdige huvzen gelezen wordDat overigens de Broedermin oor iiuer grrroot verstand veel byval ontmoet, blvkt hieruyt dat zy geene inschryvers genoeg telt 0111 op liaei- eygen te konneri bestaen, maer al de onverschillige nieuwslydingen die zy gedurende geheel de week in haer blad gestéld beeft moet bveenrapen, om er liet Zondagblad meê op te maken en aldus

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Denderbode | 1857 | | pagina 1