TOTSDAG 3 JVIEY 1857. ELFDEN JAERGANG. - ff 537- Verlrekureii uyt de Statie Aelst A! Jl Vertrekuren uvt verschillige Statiën. AELST, den 2 Mey 1857. Beraedslaging over de Liefdadig- heydswet. Het land zal klaer zien, en waerom De oiïiciele Statistieken. DE LOGENAERS ZYN ONVERRETERBAER. tRenderm5-40 8*05 10-00 3-10 5-30 8-50. Gend, -Brugge, Ostende 8-10 11-25 1-25- «sokeren 8-05 10*00 3-1!) 0-00 8-50. Kriiw 1 7-50- 1-40-84 5. 'Mechelpn Anlwfjp., 5-40 - 8-05 - l'1-»3-10. vLeuv Thien Luyk, Vervö-40 8-05 10 3-10 8-15 'Landen, St.Tm ven, Hasselt, 5-4010-» - 3-10 Gend 8 10-11-25—1-25-8-50. 3-10 -5-301® klas langs «Denderinunde. Kortrvk, Mouscroen, Itvssel (Ian;;s Lede) 8-10 11-25 3-40—5-30*. Doornyk, Ryssel (langs Ath 7-501-055-15 Nin. Geerardsb. Alh, 7-50—1-055-158-Ï5. r|- Bergen, Quievrain7-501-055-151° en2e kl. Te lede -staen til de konvovs. Te idegf.m stnen deie vertrekkende van Ath 6-304-00 0-00 en-deze vertrekkende van Aelst 7-30 - 1-20 "5-30. Steen te r.YSEGEM stil nl de konvovs nvtgenomen dezen vertrekkende van Aeist'0-00 des morgens en 8-50 's avonds en van Uendermonde ten'0-00 's morgens en 8-00 's avonds. Slaen te'Santbergen de vertrekken uvt Ath 6-30 's niorg. 4 en 7-'lö des avonds. Van Den derleeuw 8-05 's morg. 1-20 en 8-40 des avonds. CÜIQUE SU0 4. VAN LCVKEREN NAER 'Bendermonde, Aelst 6-'45 9-30 3 00 7-20. Ninove, Geerardsbergon, Ath 6-45 9-oU -3-007-20. VAN ATH NAER Geeraerdsbergen, Ninove, Aelst, Bendermonde, Lokeren '6-30 9-557-15» Geeraerdsbergen, Ninove A'elst, Dendermonde. 6-300-554-007-15. Brussel (langs Denderleeuw) 6-30 9 55 7-15. Gend, Brugge, Ostende 6-30(langs Lede.) 9-5547-15. VAN GEND NAER Aelst, Bruss, Ninove, Ath 7-10—11-00—4 307-30. VAN BRUSSEL NAER Aelst, Gend 745— 12-30—0-00 8-00. "Ninove, Geeraerdsb, Ath (langs Denderleeuw) 7-15, 12-30 8-00 (1. Mech. 3-00)» VAN DENDERMONDE NAER: Brussel (langs Aelst) 7-25 00-000-00 8-00 (1. Mech*) 6-058-5510-20 —3-30» Aelst, 7 -25 8-40- 12-30 4-15 640-8-00. DEN DENDERBODE Deze beraedslaging is voorzeker eene der belangrykste -die oovt in onze wetgevende kamers plaets gehad hebben zy zal ook eerie van de meest onderrigtende zyn voor het land, en waerom Omdat de Belgen nu voor goed zullen zien dat de inzigten der libecalersparty waren niet alleen van ons terug te dryven naer liet halelvk Josephismus of naer het ondragelyk despotism us van Willen-, den koppigen, maer zelfs dat die seete het land zou gedreven hebben tot in de moordspelonken der Jacobins, en liet zelve wederom doen bukken onder 't geweld der Conventie, die verga dering der moordenaers van Lodewyk XVI, immers onder de bevelen der mannen van de guillotien, van de kerkplun- dering en der vervolging van priesters en religieusen Al de ontwerpen der liberaterssecle zyn ontdektM. Malou heeft, met zyne onwederstaenbare redeneerkracht, aen de mannen der liberatery doen zien dat zy zich van 't goed der armen wilden meester maken met het eenig anzigl hun te herooven van den godsdienst en ze in de slaverny te houden om ze te bederven en te verleyden, om van die klas alle menschen zonder geloof en zonder zeden te maken. 1-1 y heeft aen Al. Frère bewezen dat er nooyt zulke wetgeving bestaen heeft, dat er in niet een tydstip of onder niet een gouvernement eene wet nopens den onderstand en de giften en legaten ten voordeele der armen, gekend is geweest waerin de maetregels voorkwamen die voorgeschreven zyn in den fameusen omzendbrief van den •ex-minister De 11 aussv; eyndelyk heeft AI. Alalou betoond Jat dezen ex-minister, van weiken AI. Frère de ziele was, eene dwingelandy heeft uytgeoefend die tot dan toe vol strekt onbekend was. De redevoeringen die door de liberatersrepresentanten zyn uytgesproken geweest hadden geen betrek met liet vborhandig zynde wetsontwerp, niet eene had liet ernstig onderzoek der wet voor doel, alle waren gerigt tegen de kalholyke priesters, tegen den godsdienstigen invloed dit was het mikpunt van al de liberale redenaers. Ja, zoo verre is het gegaen, dat men zou gedacht hebben in eene vergadering te wezen die voorgezeten was door Luther of Culvyn, en die alleen was opgevormd om den katholyken godsdienst en deszelfs priesterdom aen te randenDen iiaet tegen liet geloof onzer vaderen stroomde uyt den mond der liberale schreeuwers gelvk het water uyt liet scliof van eenen watermolenimmers 't was eene dolzinnige woede die ongenadiglyk alle katholyk of christelyk karakter wilde wisschen uyt al de werken die ingerigt zyn om de smerten der armen te lenigen En dan wat volgde daerop Alen fabrikeerde eene her senschimmige weltighevd of men verschanste zich achter een vesting van domme en ongegronde tegenwerpsels, men bezwoor het spook der doode hand, met een woord al de verschrikt ende verschvnsels wierden afgeschetst om aen 't volk andere gevoelens in te planten dan het altyd gehad heeft en die de overgroote meerderheyd nog heeft. Eyndelyk, geholpen door de maconnieke drukpers, hebben de seelarissen alles in beweging gesteld, al hunne talenten 'en listen gebruvkt om 't land te verleyden, ten eynde de vrye ofbyzondere liefdadigheyd die de godvruchtige herten zouden willen beoefenen om de armen by te staen, te beliegen en te schandvlekken. Doch ai die krachtinspan ningen balen tot niets, het stelsel van de Bonifacen, van de Van Dammen en diergelyke word tot stof vergruysd. De katholyke redenaers verpletteren een voor een al de schynrédens der liberaters, niet een blvft regt staen, zoo dat er aen de liberatery, aen de francmaijonssecte, aen de secte der vernielers, niets anders overblyft dan schande en confnsie. Gelvk wv hooger zegden, is deze beraedslaging een waer geluk voor 't land, de verregaende buytensporigheden der liberatery zullen elkeen de oogen openen en klaerivk doen zien welke de inzigten waren van al de moeyten die den fameusen Van Darnrne heeft aengewend, om een werk aen «en te knoeyen 't welk slechts eene aeneensehakcKng is van leugens, vervalschte feyten of verdwaelde beoor deelingen. Om aen 't publiek een staelken te geven der trouwe- looslieyd van dien scUryvelaer-welmaker, -gaen wy een uytlrekseJ meêdeelen 't welk zich aen de a (Si bladzyde van het boek Van Damme, nopens den gelukzaligen Benedictus Labre, bevind- Zre hier hoe dezen goddeioozen kwant zyne vuyge gal uytbraekt Zy rekenen liet als eene eer aen Benedictus Labre wiens zaek de Kerk onderzoekt, niels anders geweest te zyn dan -eenen bedelaer, eenen bedelaer met al de seliandelvke omstandigiicden die aen de wysheyd der XIX eeuw afkeerig zyn, eenen vrywilligen, kloeken, jongen bedelaer, die alle andere dingen dan zyn brood bedelen doen kon, vermits hy tot eene eerlyke familie a toebehoorde en eene volkomene onderrigting ontvangen had, macr.hardneklnglyk weggerende le werken en alleerdyk genegen om de hand nvt Ie steken. Zy vergelen dat zulken bedelaer, had hy geene andere titelen van heviigheyd gehaddoor den Rans Sixtus V naer de gaieyen zon hebben konnen gezonden zyn geworden en dat Pms IX hem nog van daeg uyt hoornen zou doen verjagen, n Zie duer hoe den francmafon Frère onder 't masker van Jan Van Damme de levens der heyligen beschryft Zie daer hoe hy de pauzen beoordeeltWy gelooven dat onzen heyligen Vader niet zeer gretig zou zyn om zulke komplimenten van AJ. Frère te ontvangen, die hem namelyk aentvgen dat hy den gelukzaligen Labre uyt Roomen zon doen jagen; wy denken dat Pius IX misschien haestiger zou zyn om de francuuifonsgezanten uyt Roomen te jagen die in de groote bibliotheek van 't Vatikaen noten komen nemen om den katholyken godsdienst, het pauslyk gouver nement en alles wat met de Kerk in verband staet met slyk en hoon te beladen. Nogtans zie daer geheel liet werk van AI. Frère, de 550 bladzyden behelzen niets anders- dan aenlygingen van zelfden kaliber. Ook is dien hoop bedrukt papier maer weynig geschikt om aenhapgers te rnaken, liet zal slechts hier en daer eenen verstokten, hardnekkigen liberater zvn, eenen fanatieken dommerik, eenen Van Damme of Boniface van ztiyveren bloede die eenigen sinaek in bet vuyl opdiensel van Al. Frère zal vinden. Het is onmogelyk dat eenen beredenden mensch. eenen menscli die wal eergevoel bezit, die nog eenigzins redeiyk is, iets aengenaem vinde in het samenraepsel van citation, van hatelyke aentygingen en hypocrietische bedorvene redeneringen. Ja, wy herhalen het, de beraedslaging over liet wetsontwerp op de liefda digheyd zal goede vruchten dragen, omdat de uytloozingen der francmay.ons alle voortkomen uyt liet braekmiddel aat Jan Van Damme hun met zyne 550 bladzyden heeft in de maeg gestopt. Armen en ryken zullen konnen oordeeien wat voor een gebroed de liberatery is, te weten een gebroed van regeringsloosheyd, 't welk niets anders beoogt dan overal autaer en troon te doen vallen. t" - De statistiek meld dat er te Brus -- "sge iwee kapneynen- kloosters zyn en o2 palers. In deze twee punten is zy van de helft nns; zy geeft de kapocynen uyt als enketyk biddende inonikken, (contcmplah/s) daer iedereen Weet dat zy in de stad en in de omstreken van Brugge de wereldlyke priesters helpen in hunne geeslelyke bedieningen. statistiek maekt geeslelyke gemeenlen van eenice ■Broeders der goede werken die in hel bedelaerswerkhiiys gehuys- vesi zyn, len eynde de daer aenwecige persnuuen van liet man- nelyk gcslacbl te verzorgen. Den zelfden misslag beslaet nopens eemge zusiers die in hetzelfde geslicht de vrouwlieden oppassen. Den opsteller der slatisn'ek had moeien bemerken dal deze broeders en zusters daer gesield zyn duor de adminislratie welke zeker met gemeend beeft bierdoor twee kloosters Ie stichten in hel hedelaerswerkhuys zelf, 3" Niemand zal ook zeggen dal de dry zusiers der Yoor- ztemgheyd m bet gevangenlmys, en deze welke de krankzinnigen oppassen, kloosters of geeslelyke vereenigingeu uylmaken zonaals de statistiek bel wilt iteeu gelooven. Deze zusiers zyn slechts atzendelingon van de geeslelyke vereenigingeu waeraen zv toebe- hooren, maer zy maken geen klooster uyt. Hetzelfde mo'et men zeggen van de Broeders van Liefde. 4" -- Er is niets dan verwarring in de optelling der bevolking en in de benaming .Ier Imvz.cn door de statistiek aerigegeven. De verwarring is zoo groot dat wy niet weten hoe er uyt Wraken. Hel oWicieeJ stuk lelt 58 Broeders XavcrianenOm iot dit aetal te geraken, heeft men waerschynlvk de inwooneiide leerlinge» medegeletd. De statistiek zegl ook dal er ie Brugge 55 Apostolinnen zyn ici heelt men ook de kinders die hy haer inwoonen voor iwnnen gerekend. De jonge jonfvrouwen die in hel klooster der engelsche Damen hare opvoeding ontvangen Irenft de statistiek ook in nonnen hervormd, zy zou op verre na tot 55 niet hehben konnen geraken, indien zy zich alleen hy de Damen bepaeld had. De statistiek spreekt nog van 44 Damen vau het chrwlclyk onder- tcys. Wy weten niet waer die vinden den opsteller der statistiek bedoelt waerschynlyk de 35 jonfvrouwen die in Hemelsdale het enderwys ontvangen. 5° Om de 44 Dominikanessen te vinden die de statistiek acnduyd, heeft derzelver opsteller 54 krankzinnige vrouwen moeien tellen die door II) zusters in eene zael drs geslichls oge past wordenen om lot 54 zusters van St-Julianus le geraken en lot 40 Zusters van Liefde, heeft den statisliekmaker voor supple ment moeien nemen een zeker aemal zieken en krankzinnigen die door deze Zusiers bezorgd worden. 4»° Wy weien niet waer den sialisliekmaker zyne 24 Zuilen van Maria beeft gaen zceken misschien telt hv als religieuzen de 24 ouderlooze kinders die door eene achtbare joufvronw tro st ier.l worden, 7° Wat aengael bet klooster der 41 liospiialiere Zusters de statistiek heeft waersclivnlyk al de Zusters die in debosp'i' talen van geheel Brugge de zieken oppassen, byeen gesmeten alzoo heelt den opsteller een klooster kunnen maken van tl' nonnen. Als men aldus de kloosters en kloosterlingen wilt ver menigvuldigen, dan kan men de dry vierden van Belgiëu als paters en nonnen opgeven. De Patrie van Brugge en de Gazette van Thielt zyn eenigzins gestoord over die onnauw keurige opgaven, misslagen en leugens der statistiek, wy voor ons deel, zyn er zeer te vreden over, omdat hel land nu kan oordeeien van wat nut dien overgroolen zwerm pennelekkers is. Daerby is dit een klaer bewys hoe dèerlyk het eonservateurs-ministerie door zyne liberale bedienden gezeept word, en hoe hoogst noodig het is eene grondige hervorming in zekere bureeien te doen. Deze statistiek moet noodzakeiyk uyt het provinciael gouvernement van Brugge komen nu, moest AL De V'rière met ons te doen hebben, hy zou eene scherpe rekening van die belagclieiyke zeepery moeten doen, en als hy zich riiet ten vollen zou konnen verregtveerdigen, zou dil voor ons eene reden zvn tot het nemen van maetregels die Item zeer bevremdend zouden voorkomen. Als men. met de liberaters te goed is en te goed blyft, kan men met hun geen huys honden er moet ntel de vuyie voeten doorgegaen worden of men word ten laetste zelf het slagtoffer zyner toegevendheyd.. I Dat de officiële statistieken leugenzakken zyn gelvk de almanakken dil hebben wv al dikwils gezegd en herhaeld dat de statistieken noch geloof noch trouw ver dienen, zal uyt liet volgende blyken In de volkskamer vraegde AI. Oris, over eenige weken, aen den heer minister van 't inwendige eene statistiek of optelling van al de kloosters die in 't land bestaen, alsook boe veel klooslerlingen dezelve bewoonen. Al. den minister zon zeer wel gedaen hebben had hv aen AI. Orts gezegd als gv curieus zyt om te weten hoe vee! kloosters en kloos terlingen er in 't land zyn. ga ze teilen, ik voor my heb geenen tyd te veel om denzelven aen uwe dwaze grillen te verspillen. Alaer Al. den minister heeft goed gevonden den wenscli van AI. Orst in le willigen en geheel het land door inlichtingen over bet getal der kloosters derzelver bevolking en bezigheden te vragen. Nu, wat bivkt er uyt die inlich tingen of statistiek De Patrie. van Brugge heeft de moeyle gedaen dit officieel stuk te onderzoeken alleenlyk voor wat de stad Brugge aengaet en heeft bevonden dat het krielt van leugens, tastelyke misslagen en onnauwkeurige op gaven. En hoe zoo Sedert dat er kwestie is van de wet op de iiefdadHievd hebben de liberatersbladen ten minste eene hectare papier bekladderd, om op alle toonen te roepen dat den lieer justicieminister geene waerborgen, geen toezigt geene con trole, in zyn ontwerp aengeslipt heeft, waerdoor de mis- j bruyken konnen beteugeld en gestraft worden. De walge- lyke Broedermin van Gend, die sclivnt voor faek aen^e- nomen te hebben in dag'nuer te liegen, om met hare leu- gens de andere prulbladen der liberatery te spvzen, de 1 Broedermin, zeggen wy, ledigt gebeei hare'hersenpan nm|

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Denderbode | 1857 | | pagina 1