ZONDAG MET 1857.
ELFDEN JAËRGANG. - W SCO
Vertrekuren uy! de Statie Aelst XAEH
Vertrekuren uyt versehillige Statiën.
AELST, den 25 Mey 1857.
De Liefdadigheydswet.
Hoe ging het
Wat zouden wy er meê doen
Eene nieuwe logenstraffing aen
M. Frère.
Dendertn. 5-40 8-05 10-00 3-10 5-30 8-50.
Xokerrn 8-05 10-00 3-10 0-00 8-50.
Brussel 7-50—11-40-8-15.
Rlechelen Antwerp., 5-40 8-05- 10-» 3-10.
LeuvThienLuyk, Verv5-40 8-05 10 3-10 8-15
•"Landen,St.Truvën, Hasselt, 5-4010-» -3-10
■Gefld 8 10—11-251-258-50.
Gend, Brugge, Ostende 8-10 U-25 1-23
3 -10 5-30 le klas langs Denderrnonde.
Kortryk, Mouscroen, Rysscl (langs Lede)-8-10
11-25 3-10—5-30.
Doornyk, Ryssel (langs Ath 7-50'1-055-15
Nin. Geerardsb.Ath,7-501-055-158-15.
i|^ Bergen, Quievrain7-5Ö1-055 -d 51° en 2e kl.
Te lbdb staen al de konvovs. Te idecem staen deie vertrekkende Tan Ath 6-30 4-00
0-00 en dere vertrekkende van Aelst 7-30 -1-205-30.
-8taen te gysegbm stil al de konvoys uytgenomen dexen vertrekkende van Aelst 0-00 des
morgens en 8-50 's avonds en van Denderrnonde ten 0 00 's morgens en 8-00 's avonds.
Staen te Santbergen de vertrekken uvt Ath 6-30 's merg. 4 en 7-15 des avonds. Van Den
derleeuw 8-05 's morg. 1-20 en 8-40 des avonds.
'CUïQUE SU04.
*Wi ii i i m—'I i i illf'Ji i
VAN LOKEREN NAER
Denderrnonde, Aelst 6-45 9-30 3-00 7-20.
ïïiuove, Geerardsbergon, Ath 6-45 9-303-00 7-20.
VAN ATH NAER
Geeraerdsbergen, N-inove, Aelst,'Denderrnonde, Lokeren 6-309-55— 7-15,
'Geeraerdsbergen, Nincrve Aelst, Denderrnonde, 6-309-554-007-15.
Brussel (langs Denderleeuw) 6-30 9 557-15.
Gend, Brugge, Ostende 6-30 (langs Lede.) 9-55— 47-15.
VAN CEND NAER
Aelst, Bruss, Ninove, Ath 7-10 -11-904 307-30.
VAN BRUSSEL NAER
Aelst, Gend 7-15- 12-30—0-00 8-00.
fliaove, Geeraerdsb, Ath (langs Denderleeuw) 7-15 12-30 8-00 (1. Mecli. 3-00).
VAN DKNDERMONDE NAER
'BtusscI langs Aelst) 7-25-00 0.1—0-00 - 8-00 (1. Mech-) 6--05—8-55—10-20 - 3-30.
Aelst, 7 -25 8-40— 12-30 - 4-15 - 6-10-8-00.
DEN DENDERB0BE
Eyndelyk na vyf weken beraedslaging, die aen 't volk 60 duy-
ï.enii franks gekost hebben, heeft de kamer eene stemming ken
nen uytbrengen, doch niet zonder overgroote moeyelykheden,
want de liberatery heeft alles gedaen om de stemming te beletten,
en waerom Zie hier wat men algemeenlyk denkt
De liberatery, die altyd zoekt gerucht te maken en te inlri-
cneren tol het evnde toe, zon geern elders verkrygen 't geen liaer
in do kamer geweygerd word. Zy zoekt dan tyd te winnen om te
beletten dat den senaelde wet konne stemmen, om oudertusschen
de provinciale raden byeen Ie hebben en daer de verslaefde aen-
hangers der logièn tegen de kloosters en kloosterlingen alle
soorten van reclamation en verloogschriften te doen voorbrengen.
Weynig scheelt het immers aen de liberalers dat het land er door
lyde en nutteloos geld verspille, als zy maer hunne driften
konnen voldoen, als zy maer hun doel bereyken, al moest het
land in oproer komen, en dal zy dit willen, daeraen valt niet te
twyffelen, want hel blykl klaer dat al hunne poogingen, al hunne
listen, al hunne schandalen geen ander inzigt hebben dan revo
lutie le veroorzaken, dan de belgisclte naliè by de vremde sou-
vereynen halelyk le maken. Dit heeft gebleken uyt de Itoogsl-
buylensporige redevoering die den fameusen Pierre uyt de Ardc-
nen heeft afgelezen, om hel sluylen der algemeene beraedslaging
te bekrooneu. Na schandelyk een vremd gouvernement aengerand
en beledigd te hebben, riep dien onbesehaemden spreker, als
«enen bezetenen uyt, dat hy alles slaende hield, niettegenstaende
men hem de onbelamelykheyd zvner gezegdens deed opmerken.
M. Frère had een onderzoek gevraegd om den toestand der
armoede en de wyze hoe er in voorzien word beter aen de kamer
te doen kennen ten evnde aldus beter over de gepastheyd der wel
te konnen oordeelen. Dit was een uylvlugtsel om de wet le doen
verschuyven, om tyd en middels le winnen om 't land onder de
slaverny van liet liberaters-despolismus in materie van liefda-
aligheyd te behouden. Ook beeft de kamer de vraeg van M. Frère
van de band gewezen omdat het doel en de inziglen er te zeer
doorstraelden.
Nooyt heefl men in de kamer zoo veel driften, zoo veel kwade
trouw, zoo veel leugens, zoo veel schandalen dan ter gelegenheyd
dezer beraedslaging gezien men zou gezegd hebben dal geheel
de helle op de liberale banken plaets had genomen. Het zyn MM.
Frère en Verhaegen die het meest driften hebben aen den dag
gelegd in de aenrandingen legen de christelyke liefdadigheyd,
legen de kloosters, tegen de verecnigingcn van liefdadigheyd,
immers tegSn alles wat voor doel had den godsdienst nevens de
christelyke liefdadigheyd ledoen bloeyén.
M. Frère had voor byzonderstc poslpeerd eene zaek die bet
hospicen-hospitael van Rousselaere aengaet. Hy had valschelyk
gezegd, en dit op eenen uytdagemlen loon alsof hy zeker was van
zyne aenlyging, dat de geestelykheyd van Rousselaere geweygerd
bad de hulp des godsdienst "aen de zieken van dit hospilael te
geven nadat de nonnekens er door de hospicen-commissie waren
jjytgezel. Men had hem geantwoord dat dit onnauwkeurig was;
maer wat deed hy om te houden staen wat hy gezegd had Hy
heeft onbeschaemd weg geloochend dat hy van hulp des gods
dienst gesproken had, hy zegde alleen gesproken te hebben over
den goddclyken dienst die er le voren dagelyks plaets had, en dat
hy geenzins had gesproken van hulp des godsdienst, daerover gaf
-by de stelligste logenstraffing.
Maer den heer Wasseige heeft in de kamer yerklaerd dat hy
uaer dc drukkery van den Monileur geweest was en dat hy daer
in den opstel der snelschryvers met eygeneoogen gezien had dat,
M. Frère wezenlyk over de hulp des godsdienst aen de stervenden,
gesproken had, maer dat men dezen opstel had veranderd en dat
in 't verslag der kamer de woorden hulp des godsdienst door eene
geheel andere zinsneê waren vervangen.
Als M. Wasseige dces boterhammeken aen den liberaler Frère
voordiende, heeft dezen slillekens gezwegen en zich wel gewacht
Ajene leugenstraffing aen M. Wasseige te geven. Uyt dit feyt kan
men besluyten wat weerde al de andere'aenhalingen van Frère
hebben.
In de zitting van 16 heefl er in de kamer eene nog al aerdige
fcomedie plaets gehad 't was den vremdeling Rogier van Arrns
-die op tooneel en voor de tweede mael 't woord voerde. Hy dacht
dal hy de eerste mael geen effekt genoeg gemaekt had, omdat er
geene handklakkingen hadden plaets gehad. Dien dag, gelyk een
blad der hoofdstad zegt, waren de eerste plaetsen deriribunen
al vroeg bezet door eene massa verdachte wezens. Als den ouden
schoolmeester dit gezien had, was hy verzekerd dat de komedie
zou plaets hebben, want de gehuerde handklakkers zyn in de
kamer gekend gelyk kwaê stuyvers. Met de tranen in de oogen
en eene gebrokene stem was den franschman aea de volgende
zinsnede gekomen
Deze wel zal acn dc meerderhetjd ongeluk toebrengenen indien
ik er viel aendoening van spreek(Rogier va egt drymacl zynen
a neus af, dit was het gegeven tteeken) 't is niet omdal ik my
moet ongerust maken voor mync tegenstrevers, maer t is omdat
a ik gevoel dal die wel ongeluk aen M YN LAND zal toebrengen....
Op dit gegeven teeken, begonnen de gehuerde handklakkers
lawyl le maken en toe le juychen. Dadelyk deed den .president
al de tribunen ontniymen en daeimeê was 'l spel uyt.
Doch welk is hel land 't welk Rogier durft MYN LAND heeten?
Wilt hy spreken van Belgiën wel hy is geenen Relg, hy is eenen
vremdeling, eenen vremdeling dien wy hier opgeraept hebben
en die hier meennaels alleen gediend heeft om 't land leverer
geren, deszelfs penningen le verkwisten, slechte wetten voor le
stellen, enz. enz. enz. God beware ens van zulke landgenoten.
Nogtans zie daer hoe de liberalers de belangen des lands en
der armeu verdedigen. Wy zouden geheele boeken voischryven
indien wy al de beledigingen, al de leugens en lasteringen moes-
aenhalen die door de liberators tegen den godsdienst en tegen
de catholyke geestelykheyd zyn uytgebraekt. Iets waervan men
liet minste gesproken heelt, is van de wet; hel voornaemsle van
al de liberale redevoeringen was gerigt tegen de gees4«lyke ver-
eenigingen. En hierin heeft M. Frère geeue omwegen gedaen, hy
heeft het masker van Jan Van Damme niet aengetrokken, zynen
oproep was stellig dien van de vernietiging der kloosters, van
alle vereeniging die regt- of onreglstneeks «iet de christelyke
liefdadigheyd in verband slaet, en men mag zeggen dat de con
ventie van 'tjaer 90, al de baldadigheden der Jacobins, der
Sansculotten en Septembriseirrs van dit lydslip deze niet hebben
konnen bereyken die onze liberatery, gedurende deze beraedsla
ging, heeft bedreven. Neen, dit heeft men nooyt gezien het
revolutionnaire Zwitserland, den oproerzuchtigen Piemont, geen
land van wannorde, is zoo verre gegaenMaer nu moeten de
oogen der natie geopend zyn, nu moet zy weten wat die
schar.dsecte der liberalers zou doen indien zy ooyt voor goed aen
't roer was zy zou eene hcyligschendende hand leggen op kerken,
kloosters, kapellen, liefdadige gestichten etc. en hare woede den
vollen teugel geven.Belgen, weesl op uwe hoede, want van
uwe waekzaemheyd, van uwe eendragl met elkander, van uwe
liefde tol godsdienst en vaderland zal alles afhangen.
zyn de zeJve in de gazetten le schryven nu die® weg zouden wy
hun aenwyzen, wel verzekerd dat zy in de gazetten of andere
schriften om twee hun oogeD hel honderdste deel niet zouden
durven afkondigen van'l geen zy nu strafleloos in de kamer
uytbraken.Want zy ook vreezen de reglbanken.
Het onedel tooneel van onreglveerdige beschuldigingen en laffe
aenrandingen legen weerlooze nonnen, van onbegrypelyke ver
denking en ongehoorde versmading tegen de priesters, immers
het schandtooneel van diepe verachting tegen alles wat met het
geeslelyk karakter in materie van liefdadigheyd in verband staet,
is deze week in de kamer nog voortgezel geworden, dit met eene
woede en zoo verregaende schaemleloosheyd, dat de parlementaire
jaerboeken van niet eene natie er 't voorbeeld van opleveren.
Met een grievend spyt hoort men de liberale redenaers valsch-
hedenlogens en lastering uylbraken tegen eerbiedweerde
vrouwen, die zich lusscheu vier muren opsluyien, hare gezond-
heyd, rust, gemak, ja zelfs haer leven ten beste geven om arme
kranken te verzorgen, om behoeftige kinderen te leeren en ze
bekwaem te maken lot eene magtige ondersteuning hunner ouders.
Met een gevoel van droefheyd hoort men de godvreezendsie
priesters door het slyk trekken, hun uytmaken voor afperssers,
en, durfde men het zeggen, voor schelmen, die niet uyt zyn dan
op hebzucht en roof, twee vuyge drillen die men slechts aen de
leegst gedaelde wezens zou aenlygen.
Met niet minder hertzeer hoort men er alle geesielyke ordens,#
die zich aen het onderwys der jeugd, hel heylig ministerie of aen
andere werken van godsdiensiigheyd loewyden, met smaed en
hoon beladen, men hoort ze beschimpen en schandvlekken,
immers men hoort ze aen de hatelykste volksdriften ten prooy
werpen.
Dan eyndelyk is men oorgetuyge van eene allerfoeyelykste ver
achting van het heyligste gezag der wereld de bisschoppelyke
inziglen, woorden en werken worden er met eene rampzalige
stoulmoedigheyd aeugerandverkeerd en verdraeyd met een
woord, men behandelt de prinsen der Kerk als de laeghertigste
wezens, en men leent hun ontwerpen al gingen zy geheel 't Tand
verslinden om zich zei ven te verryken
Zulke booze aenslagen tegen het heylig karakter der bedienaers
van den godsdienst, zulkelasterschigten. gerigt tegen eene instelling
die den voornamen sieunpilaer is van ons volksbestaen, zulke
geweldeuaryën gepleegd tegen de overgroote meerderheyd des
lands, zulke verkrachtingen van waerheyd, ireffelykheyd en regl-
veerdigheyd stellen baerblykelyk daer een schandalig mishruyk
der parlementaire spreektribuen, en 't is omdat zy liberalers,
bekwaem zyn eene vryheyd op zulke eerlooze wyze te misbruyken,
dat zy het zelfde gedacht hebben dat een ander eene andere
vryheyd, de vryheyd van liefdadigheyd, gelykelyk zou misbruyken.
Noglans zy zyn in hert en ziel overtuygd dal de ingebeelde mis
bruyken die zy gedurig als wezenlyke aen d'openhare opinie aen-
klagen volstrekt omnogelyk zyndat de onlegensprekelykste
waerborgen in de Wet geschreven zyn, en dal zy zelve 't publiek
bedriegenMaer helpt dit alles by menschen die de driften
voor leyddraed, de goddeloosheyd voor stelsel, en de regerings-
loosheyd voor doel hebben. Wat er meè gedaen Volgens ons,
is er geen ander middel dan hun geweld over 't hoofd zien, tot
de stemming over te gaen en hun in de woestyn te laten preken.
Als zy weten dat zy de waerheyd zeggen, moeten zy niet benauwd
Tc Boem by Antwerpen, zult yy een hospieic of een gaslhuys
vinden, over cenige jaren geslicht, en dal door eene burgerlijke
a commissie besluerd was.
.Men heeft hel nadien overgegeven in handen der religicmen
a van llerenlhals, cn er zyn nu elf nonnen en vier dienstboden voor
elf zieken en acht-en-lwinlig gryzaerds, die werken cn gezond
zyn en geene zorgen noodiy hebben. De uylgaef is aenzienlyk.
Op deze aenhaliug omvangen wy den onderstaemieri brief,
dien wy ter lezing aenbevelen. liet is een nieuw bewvs bote juyst
de aeulialingen van M. Frère zyn.
De aenhaling van M. Frère-Órban, over het giisllmys van Boom
ts verre van juyst le zyn. Zie hier de waerheyd
De gemeente Boom beeft een gasthuys-hospicie, opgerigl den
50 Mey 1815 door de byzondei-e zorg 'van MM. J. li. Pauwels,
bC. Van Reelb, Jausscns en Van Zeebroeck, onderpastor end.
Trocb koopman, ten eynde de vereysclile zorgen te geven aen de
ouderlingen van twee geslachten aen de ziekenen iien de wees
kinderen.
De fundatie is voor nolaris gedaen den 50 mey 4845, op voor-
waerde dat zy zou bediend worden door religieuïen en beheerd
door eene administratie, afgezonderd van die van hel bureel van
weldadiglieyd, (koninglyk besluyt van 24 jany 4845).
M. Frère zegt dat het gaslhuys bestuerd WAS in plaets dat het
besluerd IS door eene burgerljke kommissie, en dal men nu het
besluer gegeven beeft in banden der religieusenDUBBELE
LEUGEN Hel gasthuys WAS en IS bestuerd door eene bnrgerlvke
commissie, met dit verschil dat in bet begin het katholykcu ware rij
die er de bovenhand hadden, en dat liet nu de tegenpartv ister
oorzaek van de opvolgende verwydering van MM. Van Zeebroetk
en Trocb, cn hunne vervanging, door mannen van eene tegen
overgestelde opinie.
Hel zyn deze laelsten die er de wet geven en zelfs zeer streng
de zusters dienen, zyn onderworpen, om geen ander woordje
gebruykeu, doch zy besturen mei. Hier van zyn de opvolgende
slinksclie beraedslagingen door welke verscheydene liefdadige
gillen zyn onttrokken geworden, als mede de laelste welke wy des
noods zullen kenbaer maken, nog andere bewyzen.
Verder op zegt M. Frère, dal er elf zusters zyn hierin bedriegt
hy zich, dewyl er integendeel twaelf zyn. Eene dezer is ziek, eens
tweede is nu aen de beterhandslagloirers, als M. Frère liet weten
wil, van den schrikkelyken typhus
Die zusters moeten dag en nacht, zes zalen welke de mannen
van de vrouwen scheyden, bewaken zy moeien de kleerkas in
orde houden, den wasch en de keuken doen, eu dit zonder de
hulp van andere persoonen.
In geval van besmeltelyke ziekten, zyn zy vol opofferingen, en
brengen zelfs Itacr leven ten offer, om dit van baren evenmensclt
te redden. Zou M. Frère het zelve doen
De vier dienstboden, waervan M. Frère gesproken heeft en
lussehen welke er een kind is van dertien jaren, kosteloos daer
geplaetsl door liet bureel van weldadiglieyd, bewyzen eygentlyk
gezegd, geenen dienst aen bet gaslhuys zy worden gcbruykl op
de hoeve en voor den landbouw van zeven hectaren groot.
Ilct gaslhuys lelt in plaets van elf zieken, zoo als M. Frère zegt,
twintigen de acb-en-twinlig gezonde gryzaerds en die volgens
M. Frère arbeyden, zyri meest al vyf-cn-zeventig jaren ouden
vragen dus meer zorg dan kleyne kinderen.
M. Frère zegt geen woord over de weeskinderen, die ten getalle
van vyflien zyn doch hy zegt ten slotte, dat de uylgaef meVkelyk
is. Zie hier de juysle opgaef van de kosten
Voor de weeskinderen0,15 c.
Voor de zieken0,50 c.
Voor de gryzaerds0,50 c.
Men moet ook bemerken dat de kleederen dezer vorige gemelde
hierin begrepen zyn.
De zusters hebben voor tydelyken loon slechts kost en kleederen.
Sedert hare installatie, hebben de zusters onmeetbare diensten
bewezen, zoowel aen de gemeente als aen de menschheyd, voor
dewelke zy gansch haer leven opofferen getuyge dit de officiële
bewyzen van dankbaerheydhaer door den 'Burgemeester en
Schepenen gegeven, en de geschenken, welke de bcwooners van
Boom haer aengeboden hebben.
Om alles le zeggen lydens den cholera van 1849 waren er over
de dry honderd zieken in het gasthuys. Die dry honderd, waervan
het grootste deel gestorven is, zoo ziek waren ze, hebben aen de
gemeente de overgroote som gekost van dry honderd franken
terwyl een enkel arm huyshoudcn van Boom, behandeld in het
Walenland, niet minder dan dezelfde som gekost heeft
En dan zegt men nogde kloosterzusters eten hel patri
monie open met zulke valsche beschuldigingen wilt men de
menschen misleyden
Aeuveerd, M. enz. O.