ZONDAG 7 JUNY 1857. ELFDEN JAERGANG. - N' 362 1 Vertrekuren nvt de Statie Aelst JAAER: Vertrekuren uyt versehillige Statiën. AELST, den 6 Junv 1857. Belgen, let eens wel op. Maer op wélke wyze IV'a erom die >\et voorgebragt Burgers, leest hier.' J <£)enderm. 5-40 8-05 10-00 3-10 5-30 8-50. 3? Gend, Brugge, Ostende 8-10 11-25.1-25 Lokeren 8-Ö5 10-00 3-&Ó 0-60 8-50. 3-10 -5-301° klas langs Dendermonde. Brussel 7-50-11-40-8-15. Mechelen Antwerp., 5-40 8-05 -10-»3-10. LeuvThien Luyk, Verv5-40 8-05 10 3-10 8-15 Landen, St.Truven, Hasselt, 5-40I0-o -3-10 Gend 8 10-11-25—1-25—8-50. Kortryk, Mouscroen, Ryssel (langs;Lede) 8-.tO 11-25 —3-10—5-30. Doornyk, Ryssel (langs Ath 7-501-055-15 Nin. Geerardsb. Alh, 7-501-055-158-15. 3 Bergen, Quievrain7-501-055-=l5Jc en2«kl. Te lede staen al de konvoys. Te idegem staen deie-vertrekkende van Ath 6-30 4-00 0-00 en deze vertrekkende van Aelst 7-30—1-205-30. Staen te CYSEGEM stil al de konvoys uytgenomen dezen vertrekkende van Aelst 0-00 des morgens en 8 50's avonds en van Dendermonde ten 0-00 's morgens en 8:00 's avonds. Staen te Santbergen de vertrekken uvt_Ath-6-30 's morg. 4 en 7-»lo des avonds. Van Den derleeuw 8-05 's morg. >1-20 en 8-4C des avonds. CUtQliE 6GUM. VAN IOKER-EN NAER Dendermonde, Aelst 6-45 "9-30 3-00 7-20. Tfinove, Geerardsbergon, Ath 6-45 9-303-007-20. VAN ATH NAER Geeraerdsbergen, Ninove, Aelst, Dendermonde, Lokeren 6-309-557-15. Geeraerdsbergen, Ninove Aelst, Dendermonde. 6-309-554-007-15. Brussel (langs Denderleeuw) 6-30 9 55 7-15. Gend, Brugge, Ostende 6-30— (langs Lede.) 9-55— 47-15. VAN GEND NAER Aelst, Bruss, Ninove, Ath 7-10 11-00 —4 307-30. VAN BRUSSEL NAER Aelst, Gend 7-15- 12-30—0-00 8-00. "Ninove, Geeraerdsb, Ath (langs l)cnderleeuw)"7-15 12-80 8-00 (1. Itleoh. 3-4)0). VAN DENDERMONDE NAER Brussel (langs Aelst) 7-25-G0-0;)—0-G0 -8-00 (1. Mech-) 6-05—8-55— 10-2J-3-30. Aelst, 1 25 8-40- 12-30 4-15 6-10-8-00. DEN DENDERBODE De schandelyke baldadigheden die in eenige steden des lands, de voorledene week, plaets gehad hebben en die wy hierachter inededeelen, zyns eensdeels gekend. Eene oproe rige minderheyd, na op de spreektribuen het wetsontwerp op de liefdadigheyd op de geweldigste en trouweloossie wyze te hebben aengerand, wilt nu de wettige meerderheyd omverrewerpen. Die minderheyd wilt heerschen doch wy hopen dat zy in hare verwachting zal bedrogen zvn. Onder- tusschen achten wy het eene pligt het publiek te wapenen tegen de \;alsche en bedrieglyke uytleggingen die men maer al te veel hoort, dit namelyk om 't volk te verieyden en deszelfs gemoederen te verbitteren. Wy gaen in 't kort maer op eene klare wyze deze wet uytleggen, opdat het publiek de weerde kenne der lasteringen waermede zy is overladen geweest en de kerels konne beoordeelen die zoo onbeschaemd zyn, door zulk bedrog, het volk te foppen. De liefdadigheydswet is aen de kamer voorgedragen geweest om, door eene wetgevende schikking het stelsel te vernietigen 'tgeen sedert 1847 tot 1854 is gevolgd geweest. Men weet dat er, volgens onze wetten, in elke gemeente een weldadigheydsbiireel bestaet. De opvorming dier bureelen even als die der hospicen daer waer zy bestaen, word, volgens de organieke wetten der l'ransche revolutie, geregeld, de benoeming der leden word door den gemeenteraed gedaen. Vóór de l'ransche revolutie had allen particulieren het regt in Belgiën van zelf liefdadige gestichten op te regten; hy mogt er den vorm, de bestemming en het bestuer van regelen; ook was het aen allen testamentmaker toegelaten aen den armen zyner gemeente eene som van 10, 20, 50, 40, 100 en meer duyzende franks te bezetten en een lid zyner familie of eenen priester aen te duyden om de uyt- d'eeling dier somme te doen. Als de fransche revolutie "de bureelen der hospicen door de wet van 16 Vendemiaire jaer V en 16 Messidor jaer VII inrigtte, wierd er van dit regt van bezetten of fondatie niet gesproken, maer onmid- delyk nadien wierden de bezetten of fondatiën door nieuwe wetsbepalingen toegelaten, dit is te z,eggen liet regt van bestuerders te benoemen gelast met het beheer der aen de armen gegeven goederen. Deze wetgeving wierd gevolgd en behouden onder het gouvernement van koning Willem, die, in de reglementen der sledelvke en gemeentebesturen van 19 Janry 1824 en 25 July 1825, duydelyk de fondatiën of bezetten toeliet. Na onze ontvoogding van 1850, als Belgiën het hollandsch jok afschudde, was er, onder niet een ministerie, ooyt kwestie aen de testamentmak'ers het regt te wevgeren van over hunne goederen te beschikken hoe en gelyk zy wilden. Het regt van byzondere bestuer ders te benoemen wierd erkend onder het ministerie van M.M. Rogier, Lebeau, Leclerq, en, ofschoon M. Lebeau nu in de kamer dwaeslyk is komen vertellen dat hy beslnyten van fondatiën geleekend had zonder tc weten wat hy lee- kende, is het onmogelyk zulke verschooning aen te nemen. By de apnkomst der nieuwe Iiberaterspolitiek kreeg men met eenen keer in den kop het regt van fondatie teenemael te veranderen. Willende alles centraliseren in d'handen van de gezagvoerders die uyt de nieuwe politiek ontsproten waren, en men weet wat al kerels er tot de ambten en bedieningen benoemd zyn geworden, woedend tegen bet godsdienstig element, verbrak men alle testamenten, alle bezetten die ten voordeele der armen gemaekt waren en tot wolkers bestuer byzondere persoonen aengeduyd wier den. Alen wilde aen de hospicen of weldadigheydsbureelen alleen het bestuer dier fondatiën toevertrouwen, alle andere persoonen, hoe treffelyk, hoe deftig zy ook waren, wierden als verdacht van de hand gewezen. Dit gedrochtelyk stelsel, veroordeeld door onze zeden en door onze voorgaende wetten, deed eene algemeene verontweerdiging onlstaen en deed de bron der liefdadige herten teenemael uytdroogen. Ten gevolge der kiezingen van 1852 bezweek het ministerie De Haussy-Tesch onder 's lands verinaledyding, en een nieuw besiuer kwam aen 't roer, 't welk zich met eene wet op de liefdadigheyd bezig hield; maer die wet kon niet beraedsiaegd worden, omdat dit ministerie ook welhaest in duygen viel het was dan aen het tegenwoordig ministerie dat de taek van eene liefdadigheydswet voor te dragen ten deele kwam. Het was M. Notliomb die het nieuw ontwerp, geschikt om den armen by te staen en de liefdadigheyd te regelen, voor droeg. Intusschentyd kwam bet hof van cassatie, door een hoogst merkweerdjg vonnis van 14 maert 1857 het libe- raters-stelsel van de gevallene ministers De Ilaussy en Tesch solemneelyk veroardeelen en stelde in regte vast dat de gifte of bezet van 25,000 franks aen den armen gedaen door wylen den eerw. kanonik Derare te Leuven, om er eene eeuwigdurende fondatie meê te slichten voor arme blinde vrouwen, geldig, wettig was en met onze landsgebruyken overeenkwam. Nu, dees testament bevatte duydelyk dat de fondatie moest bestuerd worden door de zeven pastors der parochiekerken van Leuven, en met dit vonnis wierd geheel het valsch franemafonsslelsel in den wind geslagen. Het ontwerp van M. Notliomb bekrachtigde in princiep liet regt van byzondere bestuerders te benoemen, Op welke wyze, Belgen It is hierop dat wy uwe aendacht inroepen want de schandalige leugens, de eerlooze lasterin gen van het francma?onsgehroed hebben byna alle geesten verdraeyd en van de wet «en venynig zweerd gemaekt om 't lierte der armen le doorbooren, in plaets van eenen heylzamen balsem om deszelfs wonden te genezen. Zie hier dan op welke wyze de wet de byzondere bestuerders, 't zy geestelyke, 't zy wereldlyke, toelaet Allen bestuerder van eene fondatie, of liever allen per soon die in een testament zal aengeduyd worden om het beloop van dit -testament of wel deszelfs revenuen aen de armen uyt te dealen, zal alle jaren moeten rekening doen 1" Aen het weldadigheydsburoei der stad of gemeente 2° Rekening dden aen de regentie of gemeenteraed 5" Aen de permanente deputatie 4° Aen het publiek, door de openbare aanplakking van zyne rekening, bestatigende van punt tot punt aen wie, waeraen en hoe hy de hem toevertrouwde penningen gege ven en besteed heeft. Vind er iemand iets tegen te zeggen, kan er iemand doen zien dat de byzondere bestuerders de belangen der armen niet allertreffelykst bebertigd of de minste ongetrouwheyd begaen hebben, eene enkele klagt zal genoeg zyn om die bestuerders door de regtbanken te doen vervolgen en sellëns te doen afstellen. Het is dan eene berekende valschheyd, eene snoode las tering tegen de wet van uyt te geven dat, als er priesters zouden belast zyn met eene fondatie te besturen, zy der- zelver revenuën zouden inzakken. Het is eene rampzalige schelméry te zeggen dat, met deze wet, de kloosterkens of religieusen bet goed der armen zullen konnen opeten, want van alles wat er gedaen word zal er eene scherpe rekening moeten gehouden worden. Het is eene nooyt genoeg geschandvlekte logentael te zeggen dat deze wet nadeelig zal zyn aen de armen en ongelukkigen, als zy met de byzondere bestuerders door- gaet. In tegendeel deze wet is de eenige redplank voor de armen zoo naer ziel als naer ligchaem, deze wet is den eenigen middel om de ellenden en smerten onzer armen te verzachten om lmn toevlugts-piaetsen te bereyden voor hunnen ouden en zieken dag, voor hunne weeze- kinderen voor hunne ongelukkigste lidmaten immers voor alle ellendige menschen die van de liberators en francniacons verstooten worden waer van deze vlugten gelyk van de pest, omdat zy geene hoegenaemde gevoe lens van godsdienst, van medelyden, van bermhertigheyd in hunne versteende herten bezitten. Immers, wy zeggen het luvdop en ronduyt voor geheel 't land deze wet geeft de vryhevd van goed te doen, de vrvheyd van den armen by te staen, de vryheyd van den arinen te onderrigten, de volle vryheyd van den armen, al hem by te staen in zvnen ligcbamely'ken nood, al hem zyne tranen af te droogen, al hem zyn ongelukkig lot te verzachten, naer den hemel te leyden en hem dus het toppunt zyns geluks te bezorgenDeze wet verstoo ten, deze wet bisteren, deze wet anders uytleggen is den armen nog ongelukkiger maken, is de liefdadigheyd tot den armen verlammen, is 't goed van den armen leveren in d'handen van grypvogels zonder godsdienst, zonder zeden en bygevolg zonder regtveerdigheyd. Wy zullen hierop terugkeeren. Dit is de vraeg die de poltrons of bloodaerds doen en die de liberalers doen gelden om eene verschooning voor hunnen schan- digen oproei' te vinden. Waerom die wel veorgebragtWy vragen hel ook en wy zul len er zonder aerzelen op antwoorden. 'ten eersten omdat hel Iiberatersmini6lerie de aenhoudende overlevering van alle gouvernementen en van alle voorgaende ministerièn verkracht hebbende, liet noodig was de byzondere besturen van liefdadige bezetten huylen alle betwisting te stel len door eene wet, teu eynde aldus de liefdadige herten niet at tc Keer en van testamenten ten voordeele der armen le maken, gelyk het, lydens de echandclagen der liberale beheerschin»' ongelakkiglyk voor den armen, maer al te klaer gebleken heel't.° Ten tweeden omdat er eene organisatiewei noodig is die een goed bestuer aenwyst van 'tgoed der arinen, eene wet die alle mis- bruyken onmogelyk maeki, die, door alle middelen van toezigt en controle, het goed der arinen huylen alle gevaer stelt, immers omdat er eene wel noedig was die alle wenschelyke waerborgen oplevert. Nu, deze wet heeft al die lmedanigheden, en nogtans heeft zy de moorlelgaslen Frère, Verhaegen, Lebeau, Rogier, Orts etc, doen neren en schreeuwen dat de tienden, de doode hand, de abdyên eu de kloosters gingen hersteld worden. Dit is eene valsch heyd die men vóór hel bestaen der liberalerssecte, nooyt gehoord had, cn die met schande zou moeten overdekken deze die, door zulke middelen, de openbare denkwyze durven misleyden en ons vaderland ongelukkig maken. Doch vau de liberatersseeie is geene waerbèyd le verwachten en, iu alle zaken, geene uitgenomen raden wy de veorzigtiglieyd aen onze landgenoten aen telkens dat zy met liberalers te doen hebben. Als sy ergens hoort zeggen of aentvgen dat de liefdadi»- heydswet gemaekt ls opdat de priesters en de bicluvaders zelve aen het doodbed der geloovigen zouden konnen testamenten maken, gelyk eenen bedorven schandkerel hier in de herbenen durft afgeven, gy moogl sloulelyk zeggen dal dit eene bisterend* valschheyd, eene verfoeyelyke leugen is, die alleen strek, om de eenvoudige>nenschen te foppen en te verieyden. Deze die zulke schelmeryen afgeven mag men openbaerly'k met den naem van snoode bedriegers en walgelyke leugenae'rs brandmerken. Zv verdienen geenen anderen naem, want de wel verbied uvulruk- kelyk aen de biechtvaders van testamenten te ontvangen en zeggen dat iemand anders dan den eygenaer een testament kan makep, is eene drydobbele dwaesheyd die slechls verachting ver- uieni. Eene andere schandelykheyd word ook door de voiksver- leyders uyigeslrooyd zy zeggen dat, als de wet gestemd word al deze die zonder kinderen sterven, zullen verpligt zvn hunne goederen aen de pastors te laten. Dit is al wederom'eene valsch- lieyd, eene bedriegelyke deugeiiielery, die uylgekraemd word om t volk. op te maken, om de geeslelyken in den haet der burners te brengen, om troebel water te maken waerin de liheraters roe- keu te vissclien. .,A|S de ''beraters u willen wys maken, gelyk wy maer al te dikwils vernomen en ir, de liberatersgazellen gelezen hebben dat de kloosters en abldyën de hun geslolcné goederen "aen weernemen, dat de oude batimenten van kloosters en ahtd"vêu door de nieuwe wet, aen de paters en nonnen gaen teru"«e"evci>' worden, zegt sloulelyk dat zy er om liegen, dat zy bedriegers zvn want daervan is geenen schyn van waerheyd, en daerbv dit is onmogelyk, met eene wet kan zulks bevelen of toelaten Die leugens worden dan maer rondgestrooyd om 'tvolk te verbitteren en lol oproer aen le hitsen ten eynde aldus de liberaterszaek te dienen. Te Gend geeft men in de herbergen af dat Z. H den bis schop hei gouvernemenlshotel van M. De Jaegher gaet terugnemen als zynde het oud hisschoppelyk paleys, en M. den gouverneur wechjagen; men voegt er by dat de religieusen dèabtdvvau Sl. Pieters ook zullen weêrnemen en er de troepen uvtiagen AI dwaze maer berekende schelmeryen, die door de liberalere uitgevonden worden om de geestelykheyd en religieusen halelvk te maken en er 't volk legen op le rokkenen. De liheraters moei™ zich van dergelyke valschheden bedienen, omdat zy "eene wnrë bezivaren, geene gegrondde daedzaken legeerde priesters en kloos lers konnen voor den dag balen. DE LIBERATERY AEN 't WERK. De bedreygingen die de liheraters der kamer en der drukwr* P gen de constitutie, legen onze vryheden en regten gedaen Ch- beu, zyn gedurende eenige dagen uytgevoerd geweest. uy, len de grondwettige vrylieden vernietigen of teel weltialuk' „r indien ons dit niet gelukt, wy zullen hel revolntionnairluk doen Dien kreet der liberators is, ongel,ikkiglyk voor België,, eene waerheyd geworden. e

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Denderbode | 1857 | | pagina 1