Landgenoten leest hier Eene antwoord, Verbond. Zy hebben zich ingehouden. gevierd worden, onder welks aenhelfing den roem van Belgiën uytgegalmd word, onder welks aenhefling eyndelyk men onzen Souvereyn overal ontliaeltJa, tegen die scliandelyke onteëering protesteren wy, in naem van 's lands weerdigheyd, in naem der burgerlyke trelfelykheyd, in naem der publieke denkwyze van Aelst, die noch willen noch konnen, noch zullen goedkeuren dat onze instellingen, die door den schild der grondwet en d'openbare zede- lykheyd beschermd worden, aldus het speeltuyg en 't mik punt zyn van de eerlooze driften en baldadige gevoelens die eenige onbeschaemde ellendelingen hier, tot schande onzer stad, zoo roekeloos ten toon gespreyd hebben en die door onze ovecheyd of toegejuycht of goedgekeurd zyn geworden. Brave burgers van Aelst, wilt gy een staeltje hebben hoe den vremden rymelaer de weerlooste en achtbaerste reli- gieusen uwer stad hier straffeloos met hoon en schimp is komen beladen en op de verfoeyelykste wyze door het slyk trekken welnu, leest het volgende Eenen ellendigen knoeyër, aen wie men zonder aerzelen een certificaet van onpligtigheyd mag afleveren bestatigende dat hy nooyt in zyne school versland of geleerdheyd ge stolen heeft, gaf ouder andere de twee volgende eyndrymen: CARMELITE HERMAPHRODITE En daerop zong den oubeschaemderik-theatersgast dees refreyn HOMMES SOSENT A JAMAIS LES CARMÉLITES Dees honend uytbraeksel wierd luydruchtig toegejuycht en met geestdriftig handgeklap en voetgestamp bejegend, juyst alsof er een orakel kwam te spreken, juyst alsof er een boveunatuerlyk wonder kwam te gebeurenEn evlaeswat is 't in zich zeiven anders dan eenen schand- vollen revolutiekreet uytgegild doorvremd gebroed, 'tgeen door zyne schaemteloosheyd, de vuygste driften van een verdwaeld gezelschap weet te streelen. Het walgt ons langer op dien modderhoop te zien, want hoe meer wy er onze blikken op vestigen, hoe afsehuwe- lvkcr, hoe hatelyker, hoe verergerende!' het wangedrocht van 't slecht voorbeeld ons voorkomt en hoe meer wv de beklagelyke handelwyze onzer overheden moeten afkeuren en vcroordeelenWy sluyten dus deze regelen met onze brave medeburgers te bezweeren zich in alles van die ergerlyke liberaterskliek af te schpyden, van met haer geene hoegenaemde gemeenschap te willen, om ze aldus meer en meer te doen smilten en ze eyndelyk onder den last barer evgene boosheden te laten bezwyken. Dit is liet lot dat haer beschoren is en 't geen haer onvermvdelyk moet en .zal te beurt vallen, want die door de driften opkomt, magtig word en zegeviert, zal door de driften afgaen, verzwakken en eyndelyk voor altyd verpletterd worden. tlerbergpredikanlen, volksbedriegers, priestershalers, klooster- vervolgers, lasteraers, logenaers, verleyders, ziet daer wat de goddclooze francmagonssecle ten haren dienste heeft om de open bare opinie, om de eenvoudige menschen Ie foppen en tegen de conservateurs op te maken. Deze verachtelyke bende doorloopt gedurig de herbergen, de merkten, de openbare verzatnelplaetsen. de byzondere huyzen en al waer menschen zyn om de liefdadig- heydswet te vervalschenom er dingen van te vertellen die er op geen honderd rnylen aett of omtrent zyn, immers om hierdoor onze achtbare geeslelykheyd, de onpligtige religien- sen, de brave katholyken in den haet des volks te brengen, en om den ftanctnagonshaspel aldus wederom aen 'l roer te 'krygen, ten eynde Belgiën voor de tweede mael te pluymeit, verder te bederven en zyne vriendekens, ten koste der arme contributie- betalers, uyt hunne schulden te helpen, in goede alfairens ie steken en Ie verryken. Nu, daer die bende slechte kerels die lasteraers der wet hunne strafbare leugens a 11 een I y k rondstroeyën omdat zy er door de francmagons voor belaeld worden, gaen'wy hun eenen middel aenwyzen om veel geld te winnen. Dal zv juysteren l"~ Gyzegt dat met de liefdadiglieydswet de TIENDEN zullen ill voege gebragt worden, dit is te zeggen dat de boerkens liet tiende deel van bunnen oogst aen de pastors of aen de kloosters zullen moeten geven; dat, als er iemand van hunne familie sterft, de erfgenamen het vyfde van hel erfdeel aen den pastor of aen 't klooster der gemeente zullen moeien afstaen enz. enz Wy dagen die bedriegers uyt deze snoode leugens te bewyzen en den artikel der wet Ie noemen waerin zvaengestipt zyn. konnen zy de minste preuvegeven van 'tgeen wy hier aenbalen en Tgeen zy in de herbergen enz. kwaedaerdiglyk vertellen om de men schen te foppen, zy mogen ons hunne preuven schriftelyk zenden cn wy verbinden ons hun voor elke preuve 100 FftANRS te be talen.... Blyven zy Itieraen te kort, elkeen zal 't regt hebben hun als snoode bedriegers en schelmen te verachten '2°— De liberalerspredikanten vertellen ook dat, metdelief- dadigheydswet, den trok van de pastors zal vermeerderen, dal hunne jaerwedde zal verltoogen enz. Al wederom verbinden wy ons eenc somtne van 100 FRANKS te geven aen al wie kan be'- wvzeu dat er 't minste van diegezegdens waer is, aen al wie kan doen zien dat deze wet eenen enkelen eent profyt aen de pastors zal geven, of dat hunne jaerwedde door deze wet eenen enkelen centiem zal verltoogen. De wet spreekt daer geen enkel woord van. zoodat al deze gezegdens loutere leugens, snoode uytviudin- gen zyn die niet genoeg konnen geschandmerkt worden. 3"De vvanden van godsdienst, kloosters en religieusen kranten ook uyt dal hel goed der armen naer de kloosters zal gaen, dat de kloosters met het goed der armen hunne paters en nonnen zullen onderhouden, immers dat de kloosters het goed der armen zullen opeten en dat de arme menschen niets meer zullen krygen, Allons, scltandkerels, komt voor den beetel, be- wvst de waerheyd uwer gezegdens en gy krygt al wederom 100 FRANKS voor elk woord dal gv daervan iii de wet zult konnen aentooncn. Maer daervan zult gy tt wel wachten, gy zult dit wel aen eenvoudige en ongeleerde menschen poogett op te vvzen, doch bewyzen, halte la, dit is u onmogelyk, want de wet waer- borgl en verzekert hel goed dor armen zoodanig sterk, dat alle tnisbruyk leenetpael onmogelvk is dl0— Er heeft de verledene week eenen vossen jagthond alhier de herbergen afgeloopen om de eenvoudige menschen alle slacb van leugens op Ie hangen met valsehelyk de liefdadiglieydswet uyt te leggen. Wy beriglen de aenhoorders van dien kwant dal hy zoo veel verstand van de wel heeft als eenen bok van salfraen tc keuren, en dal Ity, als uytzendeling der logiën, geen hoegenaemd geloof verdient. Maer liy is toch slim genoeg om te zwygen als er iemand binnen komt die bekwaem is hein den bek te stoppen. Zoo zyn alle laffaerds als zy alleen zyn, zyn zy de wysste, als zy by liglgeloovige of ongeleerde menschen zyn, spelen zy 't groot verstand, maer 'tzigl van eenen enkelen ntenscb van gezond oordeel is bekwaent bun den bek toe te nagelen. J»°Als men u komt vertellen dat Je kloosters volgens de nieuwe wet alle goederen zullen inslikkenen wederom rykworden, moogt gy slooleiyk zeggen dat die zeggerslaffe leugenaerszyn, want de wet spreekt van geene kloosters, zy noemt ze noch regt- noclt onregtslreeks, en zy voegt er by, voor wat de fondaliën betreft, dal deze zelfs geene vaste goederen mogen bezitten buylen het buys en den hof waerin de religieusen der fundatie zouden woo- nen. Zoo dus hel geschreeuw van DOODE HAND en diergelyken praet zyn drydobbele leugens. Al wederom 100 FRANKS voor de liberale schreeuwers en bedriegelyke predikanten die konnen bewyzen, door andere middelen dan met sleenen, moorden en branden, dat Tgeen wy hier zeggen niet de loutere waerheyd is. Het Verbond beeft zondag een papierenvoddeken uytgegeven, waerop liet fameus adres van onzen gemcenleraed gekladderd was, adres'l welk onze stad geheel 'I land door ten 'hoogstelt belag- chelyk tnaekt, wam, aeszelfs onwettige dwaeshevd daergeialen, moeten wy bekennen dal hel noch kop noch sleert heeft,'dat het noch sluyl noch bind, en Uaerlyk bewysn dal de breynkas van dezen die liet geschreven heeft in volle "verwarring is. Doch het zv, 'l papier is gewillig en zomtnige stemmers zyn nog gewilliger, hiertegen hebben wy niets in te brengen, goesleis koop Maer liet bladje vertelt dal den burgemeester de stad gelak tt gewenscht heef! over de kalmte cn de rust dewelke zy in deze laetsle omstandigheden behouden heeft, alkoctvcl de aenliitsingen tt van dm tolk der klerikale party niet ontbroken luidden. Dit zinsnedeken is zoo ineettgefronseld en bewimpelend, dat wy niel konnen onderseheyden of het den burgemeester is, die gezegd heeft dal de aenhitsingen van den tolk der klerikale party niet ontbroken haddenof wel, of bet 'l Verbond is,'tgeen die scliandelyke trouwloosheid uyt zvnen koker haell. Indien 't den burgemeester is die zulks gezegd Ireefl, wy zullen hem antwoorden dat, alhoewel hy De Gheest heet, hy niet heel geestig te werk is gegaen, hem vragen waerin die aenhitsingen besteen en Item tlaerbv noten te kraken geven waervoor zyue tanden te slap zuilen zyn. Indien liet't Verbond is die ons deze latte beschuldiging naer 'l hoofd sinvt, dan zeggen wy ronduyt dat wy ze verachten gelyk wy den kerel verachten die ze aeueengekuoeyd en uytgegeven heeft, tri beyde gevallen nogtans protesteren wy legen deze valschheytl, wy dagen niemand uyt en zullen nooyt iemand uytdagen om ter slrael te konten revolutie maken, om met kalsy- steenen de vensters te komen iuslaen, otn weerlooze religieusen te komen beledigen en beschimpen, om treffelvke menschen te komen slooren enz. enz. Maer wat wy zullen doen, is ons verde digen, en ons krachIdadiglyk verdedigen als zulke schandelyk- beden ten onzen opzigte of ten opzigle onzer vrienden zouden gepleegd worden. Zie daer, Verbondwal wy tt te zeggen hebben voor van daeg, want de goeste en den tyd ontbreken ons nu om ons verder met tt bezig te houden doch uylgesleld zal niel kwytgescholden zyn, wy hebben nog boter genoeg in onzen pot om later uwen koek zoodanig te boteren, dat zy langs uwen snorrebaerd zal afdruppeu. EENIGE VRAGEN Is hel waer dat er vyf van de ninofsche liberale heetekoppen naer Brussel zyn geweest en aen de balda digheden die aldaer plaels gehad hebben, hebben deel genomen? Is hel waer dat zy slillekens den bek in de ptuymen houden sedert dat zy geboord hebben dat de juslicie ernstige opzoekingen doet Is liet waer dat die kerels er wel zouden konnen lusselien geraken indien zy ontdekt wierden Eenen onzer lezers, scbryft het volgende met verzoek het te willen opnemen. OI'HOEP aen het Vaderland, Belgisch volk, goed oordeel van het zelve volk en waerheyd. Ik ben ten vollen overluygd, dat er scliandelyke poogingen worden aengewend, om de publieke opinie te vervalschen en den geest van 'l volk te bederven. Doen ik slel nog altyd myn betrouwen op het gezond oordeel hetwelk ten allen lyde hel Belgisch volk heeft gekenmerkt. De menschen zullen en moeten verstaen dat men hun als ware domme koppen aenziet, wanneer men Ier gelegenhcyd van deze wel, spreekt van tiende en audere prullen,'die aeu dezelve leenemael Trema zyn, ganselt de wel beslael hierin Dat dezen die genegen is giften te doen aen den armen het regt heeft, de persoonen te benoemen die (Ie nyldeeling van deze giften zullen verriglen onder 'l ovcrzigl van de publieke overheden. Voorwaer, nooyt is er eene wet uytgekomen die min geschikt is om misnoeging te haren of klaglen te doen oprvzen. Zy vraeat aen niemand iets, zy legt aett niemand iets op, zy laet een ieder ut zyne volle vryhevd, niemand is gedwongen "aen den armen te geven, en wanneer iemand wilt geven, is hv geenzins verpligt byzondere uytdeelers van zyne giften aen ie stellen, 't staet hem ten vollen vry, zyne giften Ier beschikking Ie laten van 't bureel van weldadigheyd of van de hospicen, immers de wet is ganselt facullatif, die will, maekt daervan gebruvk, ntaer niemand is tot tets gedwongen. Kan men toch slecht vinden dat er eenige vry- heyti gelaten word aen dezen die den armen wilt begiftigen Of zal men misschien beter vindon dat er ia den onderhoud van den armen voorzien worde, hv middel van verliooging van oclrooy of andere gemeente lasten die met meer waerhe»d aen de tiende konnen vergeleken worden. Inderdaed 'l is eene'schande dat men zoo eenvoudige schikkingen in verkeerden zin uytlegt om 't land til rep en roer te stellen. Voegt daer nog by, dat" de'wet geenzins moet dienen om een nieuw regt daer te stellen, terwvl dén genen die aen den armen geeft, altyd in ons land gemagligd geweest is de uytdeelers van zyne weidaden Ie benoemen, slechts in 1847 heeft men dit willen beletten en de ongehoorde poogingen die op heden worden aengewend, bewyzen dat men als heylig wilt doen aenzten en aenbidden al wal T iiberael ministerie van 1847 heeft lot stand gebragt, daer onder begrepen de wet op de snccessie- regtcn. En waerin bestond die? I» oneyndige contradictoire en kostelyke pryzyen van meubels, peerden. koeyën, schoon cn vnvl lynwaed, doorsnuffelen van alle papieren etc. Waer waren dan nog niaet en slrykstok En lerwyl de gezonde reden ontbreken om dezen nieuwen eerdienst in te rigten, tracht men door schaft-' deivke geweldmiddels Ie zegenpralen God beware ons- duerbaer Vaderland Men leest in den Ami de l'Ordre Welverdiende beknibbelingen zyn aen de werklooshcyd der stedelyke besturen zoo van Brussel als van Antwerpen loegesluerd. Doch, wat te Bergen is voorgevallen verdient eene byzondere melding. De zaek is volkomen buylen alle verwachting. Men zou er nauwelyks geloof aen hechten. Men scbryft uyt Bergen Hel stedeiyk besluer van Bergen wist dat eene aen de Grout'- wet vyaudige belooging, den vrydag 29 mey had plaets gehad dat deze belooging sleclus gerigt was tegen twee gestichten uamelyk hel gene der eerw. paters Jesuilen en dal der eerw. paters Redemptoristen. Rn stedelyk besluer Van Bergen was den zaterdag in den- tnorgend berigt, dal er des avonds eene nog gevaerlykere beloo ging moest plaels hebben. «Om 7 1/2 ure juyst, borst de muylery legen het k-ollegie van- bl-Slanislas uyt. De tooneelen van wanorders duerden sedert een- uer voortal de ruyteu der vensters van de onderste verdieping waren verbryzeld, en nog niet een bevel om uyteen te scheyden was aen de muylers gegeven. Men begon de ruyten der eersle' stagie te breken, toen de gendarntery ie peerd verscheen. Zv moest zich maer vertoonen om op Itet oogenblik te doen ver- dwynen deze bende mannen welke liet geldenden drank van eenige heeren lot wanorder aenslitwden. Hel is alsdan dal een tooneel, welk gy niet zult gelooven en nogtans echt is, heeft plaels gebad. M. den burgemeester deed voor zich de 'poort van het kollegie openen. Men zegt dat het den eerw. pater Rector zelf was die de poort opende voor dg overheden. M den burgemeester droeg den sluyer van plegtigheyd, en was door eenige leden der regemie en der politie gevolgd. Ziet hier wal hy zegde op eenen loon hoven alle gramschap, zich tot do eerw. paters wendende Hoe, Mynheeren, wy konten hier om u te beschermen, en gy hitst tol muylery aett. Ja, gv zyt liet die de muylery hebt uylgedaegd, met tlessclien op hel volk te werpen: mannen mei soutanen (sic) zitten in de goot, en werpen llessehen. Eene vrouw en eenen gendarm zyn op het punt geweest van gekwetst Ie worden. Ik ga een proees-verbael opstellen...,,... Den eerw. pater Rictor, met eene koelbloedigheyd onder welke verontweerdiging was gemengeld, antwoordde Hoe,. Mynheer, gv zyt den eersten magislraets-persoon der stad, gy hebt voor zending de persoonen te beschermen, de orde te handhaven en de eygendommen te doen eerbiedigen, en gy kontt hier, in de legenwoordigheyd der muylery, ons beschuldigen de opslokers- te zyn der mtsdryven van welke wy onschuldige slagtoffer»zyn Ik protesteer legen deze lastering welke gy ons loesluert, en ik eyseh dal agenten van politie, op staendext voet, gaen besla- tigen of er wezettlyk paters in de goot zyn.» M. den burgemeester dringt aeu Zyn het uwe priesters niet hel zyn uwe leerlingen,De leerlingen, antwoord den eerw. pater Rector, bevinden zich in bel gebouw welk gy daer ziet Doe maer zien, zy zyn allen te bed, en zyn weynig bewust dat men hen op dit oogenblik hoont. De poiitie-agenlen doorzochten den zolder, cn vonden nie mand. Den eerw. pater Rector verzocht M. den prokurcur des ko- nings te willen een onderzoek inspannen. M. den substituet Bayet, gevolgd van eenen politie-agent onderzocht het'klooster, en verklaerde nergens eenigen scltyn van een voorwerp out te werpen gevonden te hebben. Ongetwyfeld, zult gy zeggen, heeft dit ongehoord'tooneel'een algemeen gevoelen van afkeer doen ontstaeu. Ja, by de treffelvke lieden, maer alle denken niet gelyk deze. Wat vermag de slem van regtveerdighcyd: en biilykheyd in het midden van de omwentelings opbruysing Do stad Nyvel heeft niet ontsnapt, ten minste aen- dfe poo gingen der betoogingkranters. Hëi lofweerdig bedryf was gerigt tegen de Hospitaelzusters. Zulks gebeurde den i; de politie'heeft de by een rottingen gemakkelyk uvteen gedreven. Des anderdaegs lieert eene acnhouding plaets gehad men gelooft dat er nóg. andere zullen opvolgen. Ziet hier thans het werkje waeraen de' aengename lasteraers werkbezorgers der muylery, zich overleveren. Die goede eiloyens brengen het gerucht in omloop dat zeven-en- dertig religieuzen, uyt haer klooster gejaegd, haren intrek geno men hebben in het hospitie van Nyvel waer zy het brood dei armen opeten. Men sirooyt nog andere lasteringen uyt, tot oogwit hebbende de religieuzen aen te randen niel alleen in de uyloefening harer geheyligdste pHgten, tnaer zelfs lol in hare eer. Men heeft de schaemteloosheyd van te zeggen dat zy de zieken niet meer aen- trekken eens dat dezelve de laelste Iteylige reglen ontvangen hebben, dat'zy naer dezelve niet meer omzien, dat zy lien van honger en dorst laten bezwyken. Men heeft de schaemteloosheyd... Maer de pen trekt zich te'rugmen moet stil blyven voor die overmael van eerlooze en smaed'weerdrge lafhertigheden. Tegen al die schaemteioosheden. die geen ander doel kunnen hebben dan eenige verblinde en booze 'driften op te ruyen, is er maer eenen kreet van algemeene verontweerdiging en de be scherming der wet zal niet ontbreken aen de deugderyke vrouwen van de wetke al de eervolle herten, en in al de burgerklassen, de zelfopoffering bewonderen en de verhevene diensten zegenen'. (Vlacmsche Land.) Daer den volgenden artikel uyt Aelst aen den Journal de Bruxelles toegezonden een nauwkeurig verhael bevat van 't geen hier is gebeurd, bepalen wy ons by de verta ling. Men leze met aendacht. Men scbryft uyt Aelst, den 8 juny, aen den Journal de Bruxelles De stad Aelst komt op bare beurt eene volksbetooging te heb ben, inaer eene belooging wel te verstaen van orde en vrede, die het nuttig is ter kennis van het land te brengen, lot schande der ruvtenbrekers en der nonnenvreters. Laet ons vooreerst wat tnleydende byzonderbeden aenbalen. Sedert eenige dagen was het gerucht alhier verspreyd dat de liberalen den avond van zondag 7 juny, gekozen hadden, voor eene groots belooging ter eere van den vooruyfgang en de bescha ving. Zy hadden besloten den volgenden omgang te doen het gesticht der Broeders van de Chrisieiyke Leering, het bureel van den IJenacjbodcyde dekeny en de Jesuilen. Geheele benden van broeders en vrienden, met de laelste konvooyon van Gend en Bru&se! mede gekomen, moesten, wierd er gezegd, de aelstersebe nelden komen bystaen. Dit gerucht kreeg van langs otn meer senyn van waerheyd cn gansch de stad was er mede bekommerd, len anderen waren verscheydene feyten weynig in staet de gees ten gerust te stellen. Dit waren voornamelyk twee vertoogingen in groot spektakel, ten voordeele vau het liberalismus gegeven; de eerste, zaterdag

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Denderbode | 1857 | | pagina 2