ZONDAG 28 JUNY 1857. ELFDEN JAEBGANG. N' SG3- Vertrekuren uyt de Statie Aelst AElt Vertrekuren uyt verschillige Statiën. AELST, den 27 Juny 1857. Waerop berust het Liberalismus Langs om lilaerder. Een duydelyk voorbeeld. Eenen zwaren waerom beantwoord Wat hebben zy gedaen Belgen, leest aendachtiglyk ftenderm. 5-40 8^05 10-00 3-I0 5-30 8-50. S? Gend, Brugge, Ostende 8-10 -11-25 1-25 'Jokcron 8-05 10-00 3-10 0-00'8-50. 5 3-10 -5-301® klas langs Dendermonde. Brussel 7-5011-408-15. Korlryk, Monscroen, R-ysscl (lan;;s kede) 8-40 M«clielen Antwerp.-,5-40 84)5- 10-*»3-10. 11-25 3-105-30. 1.euvThien Luvk, Yor\5-40'8-05 10 3-10 8-15 'Lander Gend helen Antwerp.-, 5-40 8^05 - 10-»3-10. 9 11-25 3-105-30. VThien Link, Yer\5-40 8-05 10 3-10 8-15 s Doornyk, Ryssel (langs Ath 7-501-05—5-15 Jen, St.Truvên, Hasselt. 5-40lO-» —3-10 J Nin. Ceerardsb. Ath, 7-501-055-158-15. -j ]011-25K258-50. 'Dergen, Quievrain7-501-055-151® en2® kl. VeXBDE staen ul de kotm»ys. Te hdecem staen dete -vertrekkende van Ath 6-30*_ 4-00 0-00 en'dete vertrekkende van Adst 7-30-1-20 5-30. Staen le cyskcem stil al de -konvoys uytgenoraèn dezen vertrekkende van Aelst 0-00 des morgens en 8 50"'s avonds en van Dendermonde ten 0-00 's morgens en 8-00 's avonds, •Staen te Santbergen de vertrekken uyt Ath 0-30 Vmorg. 4 en 7-15 des avonds. Van Den derleeuw 8-05 's morg. 1-20 en 8-40 des avonds. CUÏQUE BUCK. —w ui i i1 m VAN tOKERHN NAER Dendermonde, Aelst 6-45 9-30 3-00 7-20. Ninove, Geerardsbergcn, Alh 6-45 9-30 3-00 7-20. VAN ATII NAER Geeraerdslrergen, Ninove, Aelst, Dendermonde, Lokeren 6-30 9-557-15. Geeraerdsbergen, Ninove Aelst, Dendermonde, 6-309-55 4-007-15. Brussel (langs Denderleeuw) 6-30 9 55 7-15. Gend, Brugge, Osteirde 6-30— (langs Lede.) 9-5547-15. VAN GEND NAER Aelst, Bruss, Ninove, Ath 7-10—11-00— 4 307-30. VAN BRUSSEL NAER Aelst, Gend 7-15- 12-30—0-00 8-00. Ninove, Geeraerdsb, Alh (langs Denderleeuw)7-15 12-30 8-00 (1. üech. 3-00). VAN DENDERMONDE NAER: Brussel Tan-s Aelst) 7-25 - 00 0:>—0-00 - 8-00 (1. Meclr) €-05—8-55—10-20-3-30. Aelst, 7-25 8-40— 12-30 4-15 6-10—8-00. DEN DENDERBODE Het liberalismus der logiën berust maer alleen op de leugen- lael, op hel bedrog, op de verleyding; ja, om zich eenigzius te konncn regt houden, moet dit liberalismus zich steunen op den duyvel der schynheyligste valschheyd en voll^bedriegery. Eu intierdaed, sedert dat de wel over de liefdadigheyd aen de Kamer is voorgedragen hoe schandelyk is er loch gelogen 1 Hoe veel goede menschen zyn er niet bedrogen en verleyd geworden Wat al irouweloosheyd is er aen den dag gelegd! Ja de onbeschaemdste leugens, de eerloossle lasteringen, de lastelyksle valschheden zyn vooVuylgezet en als vvaerheden aenveerd geworden Gedurende vyf weken is er openbaerlyk beraedslaegd, en nog kon het rampzalig uytwerksel der francmagonslislen onder het volk niet verydeld worden; het volk woont de zitting der Kamer niet hy, het kent er alleen den korten inhoud van uoor de dag bladen, en dan nog vervalschcn de liberaters alles wal er tegen hun word bewezen, de duydelykste wederleggingen verzwygen zy, 7.j rekenen alleen op dc valschheyd en de lasterlael die zy met volle stroomen op't volk uylgieten, om het te blinddoeken, le verdwalen en op te hitsen. Voeg daer by die eerlooze huerlingen der francmasonslogiën, die met eene berekende stoulinoedigheyd, en met eene hoogst beklagelyke vaslheradenheyd dorpen en «leden aüoopen, herbergen en andere volksvergaderingen hinnen- «luypeu om de liglgeloovige menschen, door alle listige vertel sels, door alle hedrieglyke aentygingen en lasterende gezegdens, het hoofd le verdraeyën en de waerheyd te bezwalken, en men ia! zich overluygen waerop het liberalismus berust. Wy achten het dan eene pligl de openbare denkwyze meer en meer te ver lichten, met de valschheyd en den laster aen te vallen, le bestry- den en te vernietigen, en ten zei ven tyde mei de waerheyd, niets dan de waerheyd, maer ook geheel de waerheyd te doen uytsehy- nen. Wy roepen dan de acndacht onzer geachte lezers op T geen w) gaen zeggen. Het nieuw ontwerp der liefdadigheydswet verandert niets aen hei princiep 't geen sedert laug hestaei en 't geen door 'l hoogste geregtshof van ons land onwederroepelyk is vastgesteld. Ja toch, dit ontwerp brengt er eenige verandering aen toe, te weten, eene massa hairklievende formaliteyten, die, ofschoon zy strek ken ova 't goed der armen op alle mogelyke wyzen tegen alle mis- bruyk le waerborgen, ons zouden doen besluyten ronduyl te zeggen Wy willen deze wet niet, want als de overheden, aen welke het toezigt der uytvoering van de wet is toevertrouwd, vyandig zouden zyn, als zy zouden willen tegenkanten en moeye- lykhcden zoeken, zy zouden er slof met hoopen in vinden om de vryheyd, den bloey en de rust van menig kloosterken of geestelyk pensionnael teenemael te vernietigen. Dit is verre van daer dat die wet ten voordeele der kloosters gemaekt is, he, liberale be driegers!En nogtans noemt gy ze de kloosterwet om de eenvoudige menschen te bedriegen, om al het hatelyke van uwe lasterzucht op weerlooriooze religieusen le doen vallen. Maer past op, want gy zelve zult de straf van uw schandalig bedrog uyt le boeten hebben. Om geheel de liefdadigheydswet te kennen, is het genoeg de artikels 71 en 78 te lezen Yvant 't zyn deze artikels die hei voor- naemste vraegstuk der wet bevatten, dit der byzondere bestuerders van giften gedaen om de armen le helpen. Den art. 71 luyd aldus Art. 71. Dc fondatièn worden gemagtigd door den koning op de beraedslaging der besturende kommissie van hel bureel van tceldadigheyd en op het advies zoo van den gemeenteraed als van de bestendige deputatie. Zy worden, na de magtiging van den koningaenveerd door hel bureel van wddadigheyd. Art. 78 luyd als volgt De stichters kunnen voor zich of voor derde persoonen hel bestuer hunner fondalicn voorbehoudenof als byzondere bestuerders instellen persoonen hunner familie op erfe- lykcn titelof de titularissen die de bedden zullen genieten welke van hunne fondalicn afhankelyk zyn, even als het regt om de be stendige of periodieke aelmoescn of hulpmiddelen uyl le deelen of te regelen, of om voor de eerste byzondere inzamelaers in te stellen, en voor de tweede byzondere uytdeelers die zullen genoemd worden. Met zy onder de leden hunner familie, op er/lyken titel, hetzy onder de titularissen achtereenvolgens bepaclde bedieningenhet zy bur- gelyke of geeslelyke, zullen uylocfencn. Zy kunnen het inwendig regiem der gestichten en der werken van wcldadighcyd die zy opriglcn onderwerpen aen byzondere regels, zonder le kort te blyven aen de schikkingen van den tegen- woordigen titel. Ziel daer geheel het ontwerp en ziet daer ook waerop die tallooze valsche beschuldigingen van ontervingvan roofzucht, van tienden, van doode hand ten profyte der kloosters, berusten.... Het is eene wet gansch ten voordeele van den armen, die niets te verliezen maer alles te krygen heeft.... Het is eene wel die alle onterving, alle roofzucht, alle profyt voor de kloosters onmogelyk maekt. Er is eeniglyk kwestie in Belgiën, door eene klare wet, le bekrachtigen 'f geen hier allyd bestaen heeft, 'l geen overal hestaet, •lol in de proteslantsche landen Engeland en Holland toe, met dees eenig verschil dal de hollandsche en engelsche wetten meer vryheyd geven, veel min waerborgen opleveren, veel min burgelyk toezigt bevatten. Ook Jagchen de vremde dagbladen luydop met onze liberaters en Yerwyten hun dat zy slechte burgers zyn die opioer aenblazen en Belgiën in vuer en vlam stellen zonderde minste reden ten zy deze van kwaed aen 'l vaderland te doen, en de onafhanglykheyd en nationaliteyt aen den vremden Xe verkoopen De liberaters-oproermakers willen wel toelaten dat de eatho- lyken, binst hun leven aelmoessen geven aen wie en hoezy willen, maer na de dood willen zy, liberaters, dal hel gouvernement of de burgelyke magt alleen van die aelmoessen meesier zy en ze naer goeddunken gebruyke, al ware hel om inillioenen te steken in kostelyke gehouwen, al ware liet orn huyzen mei eene oostersche pracht le timmeren, dit ten nadeele der armen maer ten voordeele der steden, die aldus met de armgebouwen verschoond en vercierd worden. Wat zou er heden van de armen geworden indien onze voorouders geene fondalicn gesticht hadden die zoo veel goed in alle landen te weeg brengen De armen zouden meermaels of wel moeten stelen en rooven, of wel van honger en ellende be- ZYvykenEn wal zouden onze voorouders gedaen hebben hadden zy aldus in hunne giften, door eene liberatersdwingelandy, verhinderd in gekwollen geweest? Zy zouden geene stichtingen bezet hebben en den armen alleen zou er alles hy verloren hebbenIndien de armen dit wisten, wat zouden zy over dev liberaters denken Hoe zouden zy de liberaters aenzien Dit zyn vragen die eene ernstige overweging verdienen. De omzendbrieven der afgedankte ministers Frère en Dehaussy hadden, door eenen willekeurigen maetregel, de wetgeving ver nietigd die hier van over eeuwen bestaen had en die vernieuwd was geweest door de fransclie wet van het jaer 1809, welke voor zeker aen de kloosters niet voordeelig was. Om wel te doen bcgrypen hoe onregtveerdig, hoe vraekroepend, hoe armverdruk- kend de dwingelandy was die het liberatersgouvernement tegen de giften en testamenten van de particulieren pleegde, zullen wy hier een voorbeeld aenlialen. Eenen onzer beste vrienden, wiens inziglen ons zeer wel bekend geweest zyn, M. Lauwers, pastor van Finis-Terrse te Brussel, had een testament gemaekt, by welk hv eene groote somme geld beschikte voor de schamele armen van Brussel. Hy had de pastors der zeven parochiën van Brussel belast er de uyldeeling van le doen en vastgesteld hoe en op welke wyze hy Yvilde dat die ael- moesen gegeven wierden. En wat deed den liberalen exminisler Dehaussy? Op zyn eygen hand veranderde hy liet testament, gaf geheel de somme aen het weldadigheydsbureel met volle magt van ze le hesleden gelyk de armmeesters goedvonden Dit is te zeggen, den minister wierp geheel de somme, door den eerw. pastor Lauwers gegeven, in de koffers van het weldadig heydsbureel, miskende den uytersten wil van den testament- maker, beroofde de schamele armen van de gifle die M. Lauwers huu bestemde had, en verslootte de achtbare pastors van Brussel die door den testateur als uytvoerders van zynen laetsten wil ge noemd waren. Ziet daer hoe de bestaende wetgeving, door eene liberaters- willekeurighcyd, teenemael vernietigd wierd ziet daer waerom men noodig gevonden had eene wel voor te dragen die duydelyk zulke onregtveerdige handelwyze zou verbieden WAEROM heeft het liberatersministerie van 12 augusty dien schandigen akt daergesleld Dit is zeer gemakkelyk om begrypen den verdrukkenden alleenheerschersgeest die de liberaterspolitiek bestuert, om ge- iiiakkelvker zyne magt te doen gevoelen en zich van alles in T land meester te maken, had het inzigt al de goederen der armen aen te slaen en er zou eenen dag gekomen zyn op welken, gelyk M. Frère zelf verklaerd heeft, al de goederen der hospicen, der liefdadigheydsbureelen en byzondere foudaliën in eenen blok zouden versmolten zyn geworden, om er het bestuer en de uyl deeling aen den minister van 't inwendige ALLEEN van le laten... Aldus zou de liberaler)- geheel de arme klas, al de noodlydende onder haer uytsluytelyk bestuer gehad en veel gemak gevonden hebben eni aen de armen den geest en de gevoelens der liberaters, dit is te zeggen den haet tegen de priesters, de verwydering van den calholyken godsdienst in planten Dit was hel inzigt van het despotismus der omzendbrieven. Het godsdienstig element moest vernietigd worden, de dankbaer- heyd des volks is een element van sterkte voor de Kerk, ziel daer den zwaren WAEROM, ziel daer hetgeheym doel der francma^ons- secteMoei den armen door de Kerk ondersteunden bygestaen worden, dat hy liever verga Indien het Christusbeeld in de toe- vluglsplaetsen geopend voor de ellende, moet pronken en heerschen, dal die toevlugtplaeisen liever invallen en verdwynen, en dat den armen liever in zyue hut op een handvol stiooy, beroofd van allen oppas, beroofd van alle godsdienslveiTroosiing, beroofd van alle verzachting, hopeloos wechkwyne en sterveZiel daer wat het inzigt der liberaters is... En als alle godsdienstig gevoel, dit gevoel alleen 't welk den mensch aendryft, oplegt en gebied den armen te helpet], als dit gevoel teenemael zal uylgedoofd zyn, wie zal er dan aen den armen nog geven Zullen 't de liberaters zyn 't /ui.en 'i de francma^onslogiën zyn Eylaes men weel maer al te wel hoe weynig den armen op de aelmoes en op het medelyden van eenen iiberaler-francma£on mag rekenen. Ach hoe waer is het toch dat Christus gekomen is voor de armen, en dal de zoogezegde beschaving of verlichting, die zich van Christus verwydert, zich ook van deze verwydert die Hy zoo zeer bemiud heeft. Ja de libe raler) wilt de armen verwyderen van hunnen eenigen troost, van den godsdienst, en dit wel om ze ook te versmachten in al de driften der god- en zedeloosln-yd, en om ze in de boeyen der slaverny te klinken waervan den God-Mensch hun, door de handen Zyner Kerk verlost had. Eyndelyk, een calholyk blad zegt Zullen wy vry zvn het goed aen de armen tc doen gelyk wy hel nuttig vinden Waerom zouden wy in Belgiën de liefdadigheyd niet uyloefenen gelyk men ze overal uyloeient Dit is de vraegMaer deze vracg, die de chrisielyke beschaving schandvlekt, is, door de liberalery, tegen de vryheyd, met kalsysteenen en opioer beantwoord, omdat hare leugens en bediiegery ten eynde waren omdatde liberalery de waerheyd haet en verfoeyt, haet en verfoeyt zy natuerlykook de vryheyd Sluylen wy met een woord Indien de liberatery in Belgiën de bovenhand krygt, dan is 't land verlorener is geen bestuer meer raogelyk, want vele ambtenaers doen van nu af hunne pligten niet meer, zy hebben geenen eerbied meer voor hel gezag des gouvernementsintegendeel zy doen met de oproermakers en bedekken de schandakten dezer laetste. indien het ministerie geene krachtdadige maetregels neemt, indien het geene voor beelden van strengheyd geelt, welhaesl zal Belgiën eene ziellooze romp zyn; 't w<5lk het aes der gieren moet worden Als den oproer in volle werking was, heefl er wel eenen provin ciegouverneur eenige maetregels genomen om den zeiven te stutten Neen, er is geenen eenen die iets gedaen hecfl Integendeel men zegt dat er eenen is welken aen 'l geregl de inlichtingen niet heeft willen geven die hy kon gevenmen spreekt van eenen anderen die op wandeling en niet te vinden was. Men spreekt nog van eenen Imogen ambtenaer die zou meegewerkt hebben om de wet te lasteren tol eenen buylenburgemeester valschelyk, logenachtig en bedrieglyk zeggende Met deze WK op de liefdadigheyd zult gy moeten een deel van uw goed a de geestelvkheyd afstaen. omdat hel kloostergoed is Dit heelen hooge ambtenaers liet gouvernement dienen, dit lieelen zy den slaet ondersteunen die hun jaerlvks vette spnimen juerwedde aftelt........ Zy welen nogtans wel dat zy leugens en valschheden vertellen en dat zy hunne onderhoorigen aldus schandelyk bedriegen maer wat geeft dit er aen, hun fanatiek liberalismus dryft hun lot over de palen van alle trell'elyke gema- ligheydZ3| hel ministerie met zulke kerels blyven 'voort sukkelen Zal bet zulke mannen niet effen af wegzenden en het behoud des Vaderlands boven alle misplaetste vrees of toegeving stellen, indien het gouvernement op zyne ambtenaers niet mag rekenen, indien de brave en vreedzame burgers er zich niet mogen op betrouwen, wat is er le verwachten Den zegeprael der muv- tclingendoch wel te verstaen, als de ware vaderlands- én ruslminnende burgers zouden werkloos blyvenMaer dit hopen wy niet, dat men overal doe wat bier over dry weken is gedaen, en de liberaters, de muylelingen zullen wel stillekeus de oorekens intrekken Dat de liberalers der kamer, de uvtzendelingen der francmaconslogiön, de herbergpredikanten, de klubsgazet- ten de liefdadigheydswet op dc schandaleusste wyze gelas terd en daer door 'l land misleyd en bedrogen hebben, dat verder de omzendbrieven van d'afgekookte ministers Dehaussy en Frère onwettig, onregtveerdig en tegen den geest onzer instellingen opdruyssclien, komt al wederom bewezen le worden door bet tribunael van Charleroy, 'twelk het princiep van byzondere bestuerders voor de fondatièn aenneemt, bekrachtigt en goedkeurt. Ziehier eenige byzowlerheden wegens de uylspraek die op 12 dezer gedaen is Bv besloten testament onder dagteekening van 10 april 1806, beeft wylen M. Micliiel-Norbert Ilerset al zyne goederen bezet voor bet slichten van een gasthuys le Gozée. Onder andere voorwaerden door den testamenlmaker voorge schreven, wilde hy dat liet door hem gesticht gasthuys onder het opzigt en bestuer stond van MM. de paslors van Thuyn en Gozée, en van den burgemeester der laetslgemelde gemeente, welken hy gelastte met het samenstellen van een reglement voor de politie van dit gesticht. Sinls meer dan 40 jaren, bestierden deze byzondere bestuer ders het gasthuys van Gozée zonder gestoord tc worden, wanneer eyndelyk M. De Haussy, by zyn aenkomec in het ministerie, bet goedvond aen dit gesticht liet stelsel toe te passen dat onder zyn

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Denderbode | 1857 | | pagina 1