mie 13 JULY 1857. ELFDEN JAEBGANG. N' 567- Vertrekuren uyt de Statie Aelst NAER: Vertrekuren uyt verschillige Statiën. AELST, den 11 July 1857. 'iS lands toestand. Wat moet er gedaen worden Wat moet er nog gedaen worden Hoe word onze zaek by den vrem- den beschouwd Denderm. 5-35 9 -25 12-10 3-15 6-50 8-50. 3? Genrt, Brugge, Ostende 8-20 -.12-10 0-00— dLokeren 5 35 12-10 3-15 6-50 0 00. i 315 6-501® klas langs Dendermonde. Brussel 13-50 9-25 11-40 3-00 6-40 8-15. Korlryk, Mouscroen, Hyssel (langs Lede) 8-20 Rlech. Brus. Antw. 5-35 9-25 11-40 3-15 6-5') 12*10 2-55 3-15 '6-50. ieuvThion Luyk5-356-509-25 11-40 3-15 6-40 8 Ooornyk, Ryssel (langs Ath 6-502-30—0-00 "Verv LandStTruven,5-35 6 50 9-25 11-40 3-15 jj Nin. Geerardsb. Ath, 6,50—9-25—2-30—6-40. Gend 8-20—12-1*0—2-55—8-50 Bergen, Quievrain 6-50—9-25—2-3Q 6-40 Te lede staen al de konvoys. Te idegem staen deie vertrekkende van Ath 6-50 10-» -5-20 en deze vertrekkende van Aélst 6-50 - 9-25—6-50. Staen te gysecem stil al de konvoys uytgenomen dezen vertrekkende van Aelst 0-00 des morgens en 8-^50's avonds en van Dendermonde ten 0-00's morgens en 9-30 's avonds. Staen te Santbergen de vertrekken uyt Ath 6-50 9-25's morg. 2-30 en 6-40 des avonds. Van Denderleeuw 7-00's morg. 2-40 en 6-50 (les avonds. CUÏQUE SUÜM. VAN LOKEREN NAF.R Dendermonde, Aelst 7-30 9-20 3-00 5-459-00. Ninove, Geerardsbergen, Ath 7-30 9-20 —0-065-45. VAN ATH NAER Geeraerdsbergcn, Ninove, Aelst, Dendermonde, Lokeren 0-00 10-® 5-20. Geeraerd^bergen, Ninove Aelst, Dendermonde, 6-5010-®5-207-15. 'Brussel (langs Denderleeuw) 6-50 10-» 5-20 7-15. Gend, Brugge, Ostende 6-50— (langs Lede.) 10-» 5-20 7-15. VAN GEND NAER Aelst, Bruss, Ninove, Ath 5-15 —8-45—11-» 2-156-007-30. VAN BRUSSEL NAER Aelst, Gend 7-30— 41-20—2-00 64)0-8-00 Ninove, Geeraeidsb, Ath (langs Denderleeuw) 6-15 9-15 2-00 6-00. VAN DENDERMONDE NAER Brussel (langs Aelst) 7-55- 2-10-6-15 (1. Jlech.) 5-55—8-55—9-50—3-35—7-20; Aelst, 6 30 7-55 -11-45 - 2 10 6-15 -9-25. DEN DENDERBODE bevechten van Christus, in Wie alleen alle geluk, allen voorspoed, alle ware verlichting en vooruytgang te vinden Indien men de aennaderende revohiliën uvtzondert, welk land heeft er ooyl in eenen zoo gespannen toestand geweest dan het onze, waer het gezag en de politie zyn geknakt waer de eerste pligten van eerbied en gehoorzaemhevd aen de wet miskend wordenwaer eene oproerige bende stoutmoediglyk het hoofd opsteektwaer, met een woord, de overgroote meerderheyd der natie voor eene onbeduy- dende minderheyd terngwykt? Zulk land, buyten het onze, heeft men nog niet gezien. Eene eerste vraeg is nu wie heeft ons land in eenen zoo droevigen toestand gebragt En de antwoord is de al te groote toegevendheyd, de al te groote goedheyd van het gouvernement jegens een handvol straetschenders, heete- koppen van studenten en vremdelingen, die uyt hun land gejaegd zyn en die zich hier, tegen betaling, ter beschikking der francmagonssecte zyn komen stellen. Eene tweede vraeg is hoe lang zal dien toestand nog duren wat zal er uyt volgen En de antwoord is Zoo lang het gouvernemerK niet ronduyt met eene krachtdadige strengheyd te werk gaet en geene goede maetregels neemt om het kwaed in den wortel te vernietigen, want als men het kwaed zich straffeloos laet uytbreyden, moet het natuerlvk jeyndigen met voor goed de bovenhand te hebben en geheel de samenleving te verslinden. Deze twee vragen opgelost, zouden wy eens willen weten of de Belgen zoo koelmoedig de brigandsakten van eenige muyters nog zullen verdragen 01'de Belgen nog zoo goedwillig of liever zoo flauwhertig zullen zyn zich door een handvol slechte kerels te laten mishandelen en aldus hunne nalionaliteyl ontrukken Of de Belgen hun oud palriotismus zullen vergeten en hun geloof, hunnen godsdienst, hunne tempels, lnmne religieuse instellingen, en hunne grondwettige vryheden taten verdelgen Wy zouden eens willen welen of de Belgen nog zullen verdragen dat liet Allerheyligste Sacrament openbaerlyk onteëerd, 'dat weerlooze priesters en religieusen geslagen en op den brandstapel geworpen worden Immers wy zouden eens willen weten of de Belgen nog zullen toelaten dat eene bende schandkerels onze bisschop pen schaemteloos uytjonwen, beledigen en bedreygen der zeiver wooningen te verwoesten Jlaer wat zeggpn en herhalen wy gedurig van wy zouden eens willen weten dit of dat? Wy moeten onze onderstel lingen intrekken, er is by de brave en godsdienstige Belgen geene kwstie of zv dit of dat 't geen slecht is nog zouden toelaten, WY WETEN, EN WY WETEN HET STELLIG dat zy zich tegen die eerlooze baldadigheden, tegen die hemeltergende snoodheden ZULLEN VERZETTEN, die taek is te schoon, te verheven, 't is de zaek van God, 't is de zaek der regtveerdigheyd, 't is de zaek van 't Vader landEn als het zulke zaek geld, dan blyven de Belgen liboyt ten achter, wautzy zyn vooral katholyken, die hunnen godsdienst altyd verdedigd hebben, die aen hunnen gods dienst, aen hunne vryheden, aen hen vaderland met hert en ziel verkleefd zyr. De Belgen zyn vooral katholyken, kloekmoedige katholyken die het schandjuk van het bloed- zuchlig sansculolisraus zoo wel als dit van het verderllvk protestantismus verfoeyen en hebben weten af te schudden. Sedert 25 jaren zyn de Belgen de bewondering van geheel de wereld zy hebben een godsdienstig en maetschappelyk gebouw weten te timmeren op de rookende puynen der goddeloosheyd en overwonnene dwingelandy dit gebouw was zoo stevig en sterk, dat alle volkeren hun hetzelve benydden, en waerom zouden zy het nu zoo koelbloedig laten vernietigen Neen, nooyt zal dit gebeuren, nooyt zullen de Belgen eene zoo onuytwischbare schandvlek ver dragen. Zy konnen wel EENS als door eene bende baen- stroopers verrast of overvallen zyn geweest, maer zoohaest zy htmnen toestand erkend hebben, hebben zy weer moed geschept, de eensgezindheyd en de krachten zyn met de vaderlandsliefde en met het geloof ontwaekt en zullen over de hel en over de regeringsloosheyd zegevieren. Dat de Belgen zich dan gedurig errinneren dat zy katho lyken zyn, kinderen van Christus, die stryden onderden Standaerd des Krnvs, onder welks schaduwe zy voorzeker den zegeprael znllen beha!»n, als zy overtuygd zyn dat zy, al hunne goddelooze vyauden te 'bestryden, ook de vyanden zyn. EENDRAGT \1AEKT MAGT Zie daer onze zinspreuk, j Het is de zinspreuk van 1850, 't is die zinspreuk die ons van 'tjok der Nassauwers verlost heeft, ja van 'tjok der Nasaau- wers die, gelykde liberaters van heden, ons ook de vryheyd van godsdienst wilden ontrukken en onder-de klauwen hou den van de Calvinistische onverdraegzaemhevd. Dat 1850 met zyne principen dan weërkeere, dat al de vrien den van vryheyd en Vaderland maer een hert en eene ziel uytmaken, eikanderen de hand geven en onder het zelfde vaendel stryden. Gelvk onze zaek tegen de Nassauwers gezegevierd heeft, aldus zal zy ook zegevieren tegen de francmagonslogiën. Maer wy moeten onze zinspreuk aen ons houden, en van ons verwyderen al wat de zelve eenig- zius zou konnen verkoelen. De liberaters-francmacons zyn onder eikanderen vereenigd en verbonden. De goede zvn dikwils verdeeld, den duyvel van twist en tweedragt sluypt onder hun, en 't is daerdoor dat de booze voordeelen behalen. Dat de goede drukpers bvzonderlyk zich uytbreyde, dat zy vereenigd blyve, dat zy op eenen en zelfden toon spreke op den toon van 1850. Dat de goede drukpers zich voorna- melyk toelegge om de verderflyke leeringen te bevechten die door de liberaters-francmagons met zoo veel listen en onbeschaemdheyd onder 't volk versprevd worden. Maer dat de katholyken vooral teenemael de iiberatersdrukpers verlatenverwerpen en dat niemand onder hun bet schandael geve van abonnementen te nemen aen dien stroom van goddeloosheyd en verderf. Dat de katho lyken onder andere de Indépcndance, die trouwelooze Indé- pendance verfoeyen en nvt hunne huyzen verbannen, dat zy de kleyne Etoile Beige, die, onder den mantel van goeden koop en onder zekeren schyn van bewarende denkwyze, aen velen de oogen verblind, verwerpen dat zy de walge- lyke Broedermin, de Schelde, de Vlaemsche Stem en con- soorteu in hunne huyzen niet meer begeeren en zelfs m de herbergen niet meer gaen waer de liberatersgazetlen te lezen liggen. Eyndelyk dat de katholyken de goede gazetten versprevden en liaer zoo veel mogelyk toegang bezorgen in plaetsen waer ze konnen gelezen wordenMen moet zich wel doordringen dat 't geld welk men aen goede gazetten besteed, aelmoessen zyn die men geeft om het kwaed te bestryden, om het goede te bewerken en aldus den triomf der waerheyd te verwezenlyken. Dat men niet meer kome zeggen, om het volk te bedriegen en te verleyden, dat het eene politieke worsteling is neen, en lionderdmael neen, 't is eene godsdienstige worsteling, 't is eenen stryd tusschen het goed en het kwaed. Het zvn geene politieke conseivateurs meer die met politieke libe raters twisten, het zyn katholyken die tegen protestanten, tegen ketters, tegen goddeloozen twisten. Dat de francma gons, de liberaters van alle slach maer hun masker afwerpen, zy zyn genoeg gekend, men weet genoeg dat het 't land niet is, dat het zyne belangen niet zyn die hun doen werken, maer dat het de religie alleen is die zy willen aenranden en vernietigen. En dan, katholyken, zoud gy uw geloof, uwe leeringen, uwe zedelykheyd, uwe goede grondstellingen door een handvol francmagons laten verderven Zoud gy onder het onteërend jok van eenige kopstukken der logiën willen bukken en u, met handen en voeten gebonden, in de sla- verny der goddelooze liberatery laten werpen Neen, duyzendmael neen zult gy zeggen. Welnu, EENEN kreet, eenen algemeenen kreet moet in de vier hoeken van Relgiën opgaen en over geheel 't land weergalmen dien kreet moet zyn WY ZYN KATHO LYKEN wy zyn de weerdige kinderen onzer voorouders wy willen en wy zullen ons geloof verdedigen voor ons geloof zullen wy stryden voor 't geloof zal elk katholyk huys eene citadelle zyn voor het geloof zal eiken Delg eenen kloekmoedigen kampvechter zvn die het overal, in de herbergen, in bvzondere huyzen, op de publieke plaetsen, in openbare vergaderingen, in dorpen en in steden, tegen alle aenvallen zal verdedigen wy moeten openbaerlyk ver klaren dat wy katholyken zyn, dat wy ons geloof en vader land beminnen, en dat wy vereenigd zyn om dien hevligen onze kostelyke vryheden willen ontrooven om ons te klinken in de ketens der slaverny en dwingelandy van de secte, oorlog te voeren, tegen den algemeenen vyand, tegen de ketters, legen de francmagons, tegen de liberaters, die ons van die verderflyke francinagonssecte die, kon zy voor goed meester worden en ons overwinnen, onze nationaliteyt en onze godsdienstvryheyd ten gronde zou verdelgen. Wy hebben die tael van over tien jaren gevoerd, wy hebben lionderdmael gezegd en herzegd dat de liberatery eenen dekmantel der francmagons is, dat de francmagons niets anders beöogen dan den val, de vernietiging des katholyken godsdienst en dat zy hun doel zullen bereyken Indien de katholyken op hunne hoede niet zyn. Nu ziet men wat er al gebeurt en men zal nog veel meer zien gebeuren als de ware katholyken hunne rangen niet digt aensluyten, om zich als eenen ondoorbrekelyken dyk, tegen den over weldigenden stroom der francmaconsche goddeloosheyd te s'e"eiiDoen zy dit krachtdadiglyk, zy hebben niets te vreezen, zy zyn honderd tegen een," allergeniakkelykst zullen zy den vyand niet alleenlyk verdryveo, maer zy zullen hem verpletteren om nimmer te voorsehyn te komen Om Ie (toen zien hoe men in vreimle lauden ever de rampzalige gebeurtenissen van Belgiën oerdeell, gaen wv hier du vertaling geven van eenen artikel uyt een engelscli blad. Wy zien met hertzeer dal wy, Belgen, als lafherligen aenzien worden, omdat wy ons niet verzet hebben tegen een saraenraepsel van slecht volk, plntpjiraers en hi audslichlers. Maer wy moeten in de ge- luygenis van hel vremd blad eene tnydsprekende opwekking vinden om voormen meer moed en krachldadigheyd legen liet canaillevolk te gebruyken. Het vremd blad bedient zich zeer wel van dit woord want hel beduyd zeer nauwkeuriglyk de kliek die 't land gestoord geplunderd en verwoest heeft en op de natie eene schandvlek geworpen die moeyelyk zal uytgewischt worden. Het is waer, dal de afkeuring maer alleen op de liberaters valt en dat de katholyken daerdoor niet bereykt worden, omdat zy op de politie en op hnnne bestuerders rekenden, die, lot verbazing van geheel 't land, geene maetregels genomen hadden om de muylery en de wanorders te beteugelenmaer 't is ook waer dat de ondervinding de katholyken nu geleerd heeft en dal zy, op het zien dier pligtige werkloos'tieyd, nu weten waeraeo zich te houden. Als de katholyke burgers zien dal noch politie, noch besluer iets doen, dan is't aen hun hunne eygendommen, hunne kerken. <.jt,ciiuuiiiun;ii, iKiiiuu Kerken, hunne priesters, hunne vrienden legen de aenvallen der liberaters- brigands te verdedigen. Het is 't geen de EENDRAGT van de katholyken verevscht en daerom moeten zy al hunne krachten samenbrengen en desnoods in gebruvk stellen. Zie hier hoe het engelsch blad, Weekly Register van 2üjuny lest. zicli uytdrukl De belgische Yaek is gedaen, ten minsten voor den oogenblik. Den koning en zyne ministers hebben brieven geschreven, tiet I ontwerp Ier vrystelling van de liefdadigheyd is verlaten, en de straten hebben eenen volkomen zegeprael over de 'kamer bekomen. De keyzerlyke drukpers van Parys verheugt er zich over cc gelyk over eenen zegeprael, die de'ongerymdhevd en de dtvin- gelandy van het vertegenwoordigend gouvernement betoont de liberale drukpers van Londen verblyd er zich over als over eenen zegeprael op de Kerk. k Herhalen wy dal dit wetsontwerp, welks slechten uytval volgens den Times en geheel de liberale pers van Londen, met wevnig kost verkregen is door de victoiie eener onbeduydende cc minderheyd van kleyne burgery op het parlement en op ele wet, een ontwerp is 't welk, om zoo te zeggen, niets anders voorstelde dan de belgische wel eenigzins aen de engelsche gclyk te maken en dal dit ontwerp zelfs noch aen de particulieren noch aen de kloosters iels zou gegeven hebben t welk aen de vryheyd gelyhl die de katholyken in Engeland genieten. iSogtans onder ditbclret zyn de katholyken veel min vry dan de protestanten. cc Den Univcrs keurt strenglyk het gedrag der belgische kat'io- lyken.af. Wy zullen van het Sunderbond in deze zaek niet spreken het Sunderbond was ongetwvfeld lafherlig omdat het niet wederstaen heeft. Maer de katholyken van de belgische cc kamer zyn zelfs Ier hoogte van die lafhertigheyd niet gemekt, cc Het dunkt ons dal, sedert de sluyling der kamer door het canailtevolk zy eenigen conslilulionnelen middel zouden konnen gevonden hebben om voor de constitutie en vour de vryheyd te stryden. Zy hebben niets gedaen. wv welen zelfs n'et of zy a'en eenigen middel gedacht hebben. VVt vreezen de waerheyd le belyden dal zy den raed ingeblazen hebben dien cc den koning gegeven heeft van de beraedslaging te laten varen CC Wy weten niet of ons gedacht juyst is. Maer'l is gelvk van waer die toegeving aeo't canailievolk komt, zy is zeer'nood- lollig. Het schynt dat men ze roodig vond om grootere onge- n lukken te vermyden. Wat ons betreft, wy konnen geen grooter ongeluk uyldenken dan de magt van hel canaillevolk op het cc parlement, of der minderheyd op de meerderheyd, of van 't ge, weid op de wel le erkennen. 7,iel daer, belgische bestuerders, boe men over uwe handelw-yze in vrem.le landen, oordeelt. Moge deze les ui. uwe misplaetstè

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Denderbode | 1857 | | pagina 1