TWEEDE zweepiivgsken.
Vincent Darting,
vrees doen afleggen en den slibberigen weg der onheylspel-lende
toegevingen doen verlaten. Wederstand, kraclitdadigen wederstand,,
geweld, ja, groot geweld, als 'l noodig is, dit zyu de eenige mid
delen die gy moei gebrnyken gebruykl gy ze, geheel 't land zal
uw besluer zegenen; gebruykl gy ze niel en vallen er ooheylen
voor, geheel de natie zal u bestuer vermaledyden, omdat zy de
gebrokene potten zal te betalen hebben. Want zoo gael het ge-
woonlyk de faulen die de bestuerders bedryveu, moeten door de
algemeenheyd uytgeboet worden.
HOE HEEFT MEN DE BELGEN BEDROGEN
In de beraedslaging over de liefdadigheydswet, zy& de schan-
delyksle leugens het vooruaemsie posipeerd der liberale schreeu
wers in de kamer geweest; die leugens waren zoo verfoeyelyk,
zoo eerloos, dal zy den diepslen walg lot by de vremde volkeren
toe verwekt hebben. Dezen die zich in deze zoo droevige taek bet
meest onderscheyden heeft, is den hoofdman der francmagons,
meester Verhaegen, die in den stiel van logentael doortrokken is
alseene oude smouikanne, en die dan ook veel heeft bygedra«'en
om de liefdadigheydswet door 't volk, onder een haielyk voor
komen, te doen aenzien. Om onze landgenoten te overtuygen, en om
den kwant meer en meer op zyne j,uyste. weerde te doen schatten,
tullen wy hier eene daedzaek aenhalen, die hel gedrag van dezen
kerel ten leegste schandvlekt, ea die aeu de Delgen een gedacht
zal geven van de eerloosheyd die door de liheraiers-francma^ons
is gebruykl geweest om een werk van geweten, een weri: van
trelfelyken handel, een werk leu voordeele van den armen on«'e-
lukkigen te dwarsboomen, te verydelen en te vernietigen. Zie
hier waervan er kwestie is.
Tydens de diskussie van de wel op de liefdadighevd, heeft Af.
Verhaegen het volgende geval aengehaeld
Dcn7>mcy i8ol gaven de dagbladen van Londen een geval
cc van kaplalie (crfdeclroovery), welke by zonder gewillig wasloebe-
reyd en voltrokken len voordeele van den kardinael Wiseman
ten dien lyde aposl&lischen vikarïs van den II. Stoel, in Engc-
land. Eencn engelschcn katho'.yken M. Carréwas omringd op
<f zyn doodsbed door zynen advokael en zyncn dokloortwee
werkluygen van Zyne Eminencie. Toegevende op hunne aendry-
'x vinglegueerdc den stervenden geheel zyne forluyn, die aenzien-
lyk was, aen den godvreezenden prclael. De erfgenamen van M.
Carré trokken hel testament voor de jus tide. Hel was onder den
drang van die vervolging en de vrees van gedruysch dal M.
Wiseman toegaf en aen de erfgenamen hel acnzicnlyksle deel der
forluyn teruggaf.
Dit alles- is duydelyk en klaer en men zou zeggen, dat M'.
Verhaegen, zeker is van noovl te zullen tegengesproken worden..
Welnu, den advokael van M. Carré,. M. J. Vincent Hailing, te
Londen, komt geheel dat vertelsel op de strengste manier logen-
achtig maken. Ziehier den brief, welken hy schryi't aen Oen
Journal de Bruxelles
Aen >1 den direkteur van den Journal de Bruxellvs
lUvne aenducht word opgewekt door eene aenhaling in de Annates
Parlementair es en toegeschreven aen M. Verhaegen, en betrekk^jvk eene
door hem opgehaelde zaek in een Lydstip en mi omstandigheden,. welke
kunnen vergeleken worden róel dut t\dstip van onbezonnen beweging in
Engeland, gekend onder den naein van pausetyken aenval.
Het zou moeyelyk zyn iet& zoo leugenachtig uyt te vinden als het
aengeliaeld is in de Annales. Carré was geene» engelschman. Den kardi
nael Wiseman was geenen apostolische» vikaris van het dislrikt Londen,
ten tyde waervan men spreekt. Den doktor en den advokaet waervan ge
sproken is, waren hem ook onbekend. l)e legaten, gedaen door M, Carré
gingen den kardinael niet aen, evenmin den eerw. dr. Griffith, welken
destyds apostolische» vikaris was. Den kardinael is in geenen deele ge-
mengd geweest in die schikkingen, welke er later tusschen de verschillij
partyen ontstaen zyn.
Carré was eenen fransehen vlugteling. Hy was sedert meer dan
eene halve eeuw in Engeland gevestigd, en was er in gelukt door zyn
eygen talent en zonder de hulp van eenen der zynen van welke hv vele
jaren geseheyden was eene som van 10.000 pond sterling hy een te
samelen. Zyn eyndevoelende naderen, wilde hv over zyne bezitting beschik
ken en hy deed het, leguerende aen zyne twee broeders, aen eene zuster
welke gestorven was, eene som vun 3.0'>0 pond.
c Het overige zyner spaerzaemheden 7,000 p. gebruykle hy om de
scholen der arme katholyken te begiftigen en te ondersteunen scholen
die sedert veel jaren gesticht waren te Somerstown (zyne woonplrets)
door zynen achtbaren landgenoot, wylen abt Carron.
a Carré stierf in meert 1847. Ir de maend february 1851, toen de
anti-katholyke beweging neg op haren hoogsten gracd was, wierd er een
proces begonnen voor het bof der kanselary, en in uaein van eenige
leden der familie Carré, om dn testamentaire schikkingen, door hem ge-
maekt te doen breken en dit onder voorwendsel van bedrog en misbruyk
van invloed.
De aendryvers van deze regts-inspanning bemerkten welhaest dat
alle poogingen vruchteloos zonden zyn, en zy stelden eene overeenkomst
voor niet aen den kardinael want dezen had niets met de zaek te
stellen j maer de byzondere administrateurs dezer scholen. By deze wierd
eraengedrongen om eenige concessie» te doen, ten eynde de leitraging
en de uytgaven te verinvden, welke door een proces in kanselary "hun
moest veroorzaken.
Ik had de eer de belangen te verdedigen van het besprokene werk van
liefdadigheyd zoo dat ik de daedzaken ken. Ik zeg nog eens dat de aen
haling, welke in de Annales Parlementaires staet, een valsch en trouwe
loos uytvindsel is.
Ik heb dc eer, Mynheer te zyn uwen zeer gehoorzamen dienaer.
IA, Lincolns' Inn Fields-London. 20junv 1857.
Wal dunkt ul. landgenoten, van deze logenstraffing? Wat
dunkt ul. van de schandige leugen, die Verhaegen uyt zynen
duym gezogen heeft, om eenen hoogachtbaren kardinael te be
zwalken en de waerheyd te verkrachten Indien zulks in de hamer
niet gezegd ware geweest, 'l is zeker dat den francmagon Ver
haegen over die hatelyke lastering rekening voor de justicie zou
te geven hebben, maer zoo doen de goddelooze laffaerds als zy
hunne gal tegen eenen godsdienstdienaer willen uytbraken, zv
doen het met eene ongehoorde schaemteloosheyd in Jt donker, in
naemlooze schimpschriften of in plaelsen waer dejusticie hun
niet kan treffen. Doch, de waerheyd hoe zeer zy ook onderdrukt
worde, moet en zal vroeg of laet eyndigen mei aen den dag te
komen, om hare verkrachters en lasteraers te beschamen. Mogten
de Belgen uyt deze daedzaek zich leeren mistrouwen van al'die
valsche beschuldigers, die gelyk de Schriben en Phariseën, door
de waerheyd in 't diepste huns gewetens gewond, niets zoo zeer
in gruwel hadden dan de waerheyd, omdat deze hunne ver-
foeyelyke akten afkeurde en hun met haren onverbiddelyken
vinger, als leugenaers en bedriegers aenwees.
SAMENSPBNEK TUSSCIIEN HE SCHELDE EN
DEN DENDEHBUÜE.
In OIIS laelsle Nr hebben wy bewezen zon klaer als den dai; dat
dc liefdadigheydswet geenen enkelen cent aen de pastors zou geren
en dat hunne jaerwedde door deze wet grenen enkeln centiem kan
noch zal verhoogen. De Schelde van Antwerpen hebben wy op
jteeler d»ed van bedrog en leugentael betrapt, wy hebben baer
hare snoode valschheyd nopens dit' print doen zien en de volksver'-
leyding geschandvlekt. Nu' gaen wy over tol bel tweede punt om
te loochenen 'tgeen zy zoo sctiaemleloos als bedrieglyk heelt durven
beweeren namelyk
2' Dal door de wel 't goed der armen' naer dé' kloosters zal
a gaen, dal de kloosters met fat goed der armen hunne paters en
o nonnen zullen onderhouden,, immers dal de kloosters hel1 goed
<r der armen zullen opeten en dat de arme menschen niets meer
zullen krijgen.
Den Denderbode. Zoo dan; fionfrater uyt de Schelde, gy wey-
gert stellig de leugens, ja desehandelyke leugen», die gy in uw
blad hebt afgegeven; te wederroepen Weel gy niet' dat er in de
samenleving geene verfoeyelyker menschen zyn dan de logenaers,
en dit byzonderlyk als-zy door de kracht der waerheyd geperst en
overluygd hunne leugens niel meer konnende Staende houden,
dan neg obsiinael zyn in de boosheyd, verachten berouw' of
penitentie
De Schelde. Ha Denderbode,ge begint my al den catechismus
te leeren dien weet ik zoo wel van buylen als gy-, maer dit komt
in de gazetten niet te paslaet ons daervan zwygen, want ik
heude van den catechismus gelyk nen- hond van de zweep
Den Denderbode. Wel, konfraler, gy bedriegt u, ik wil u
geenzins den catechismus leeren, ik weel immers te wei dat eenen
ezelskop willen wasschen maer verlies is vart zeepe.en dat peeriet»
voor de zwynen strooyën eene zolheyd ware, ik wil u alleeniyk
doen opmerken, hoe schadelyk voor de samenleving de-leugenaers
zyn. De logen is eene ondeugd van 't herle en van den geest, en
dezen die er zich pliglig aen maekt is zelfs niet weerd dal men
hem bespuwe.
De Schelde. Maer, Denderbode, de waerhayd is van onzen tyd-
niet meer, er word maer cas van gemaekl door oude kwezels,
versletene dutsen, of menschen van d'andere eeuw. Als men
tegenwoordig niet kan liegen, kan men door de wereld niet
geraken
Den Denderbode.Ho ho konfrater 1 de waerheyd is van
onzen lyd niet meer, dit moogt gy verstaen van den liberaters-
francmagonslydElkeen weet dal het francmagonsgebroed-
de svaerheyd haet, maer gy moogt ook weten dat alle irelfelyk man
de leugentael in de zelfde mael verfoeyl dan de liberalers-franc-
tnagons de waerheyd halen. En waerom MarmorUel zegt ons dit
in deze weynige regelen
In den handel des levens, is de waerheyd gelyk aen de geldmunt
die het verboden is te vervalschen. De natuer heeft gewild dal de
spraek de beeldtenis zv van het gepeys; en in de maetschappelyke
orde hecht men er het gedacht aen van de reglzinnighevd. Dezen
die het zinnebeeld der waerheyd aen de leugentael inprent, is dus
eenen vervalscher die misbruyk maekt van de openbare goede
trouwen onder dit' algemeen oogpunt, is den logeuacr eenen
eerloozen mensch
Dc Schelde. Konfraler Denderbode, laet- ons daer zoo diep-
niet ingaen, want ik gevoel dal ik my misklnpl heb en dat het
op mynen toren zou gaen luyën.
Den Denderbode. Zoo zoo, Schelde, gy word al wederom be
nauwd. Welnu, als het zoo-is, zullen wy elfen af op oris tweede
puilt komen, en duydelyk uwe drogredens nopens hel rgl: worden
der kloosters weêrleggen-. Gy zegt dat de kloosters die arme zieken
verzorgen of voor ai-me kinders school houden, volgens de nieuwe
wet, mogen erfenissen ontvangen en betalende leerlingen in
hunne scholen aenveerden. Dal zy zich met de fondatiën voor de
arme leerlingen en voor d'e zieken gemaekt, zouden verryken en
van den anderen kant hel schoolgeld opstryken Luyster eens wel,
konfrater, ik ga u hier doen zien hoe schandelyk gy liegt en wat
snoode listen gy gebruykt om uwe lezers le bedriegen
De wet van M. Notomb laet toe byzondere bestuerders eener
fondatie te kiezen, maer zy verbied uyfdrukltelyk dat de kloosters
gekozen wordenuylgezonderd de kloosters die zich toeleggen op
liefdadige werken zoo als zieken verzorgen, oude arme menschen,
doofstommen, blinde, ongeneesbaren enz. houden. De Jesuilen,
de Capucinen, de Minderbroeders en al de kloosters die geene
hospitalen, gasthuyzen enz. houden, konnen of mogen volgens de
nieuwe wet NOOYT DE MINSTE ERFENIS ONTVANGEN. Den
artikel 78 der nieuwe wel zegt duydelyk dal deze alleen die leden
zyn der familie, op erf ijken litel, of wel deze die achtereenvolgende
bepaeldc bedieningen hel zy geeslclyke of burgerlyke zullen uyloefe-
nen, dit is in andere woorden,, deze die een traktement genieten zoo
als burgemeestersschepenen, gemecnteracdsleden, pastors, ontvan
gers enz. konnen byzondere -bestuerders benoemd worden. Onder
dit getal konnen dan geene kloosterlingen gerekend worden
aengezien zy geen traktement van den Staet genieten.
De Schelde.Maer, konfraler, de kloosters die arme zieken
houden konnen toch voordeel uyt de fondatiën genieten en zich
aldus verryken.
Den Denderbode. Dit is zoo onmogelyk als de maen met uwe
landen te pakken; de wet van M. Nolliomb is daeromtrént zoo
streng, dat niel eenen francmagon scherpere waerborgen zou
konnen mylvinden. Die wet beveelt uyldritkkelyk dat de byzon
dere bestuerders en de religieusen het bestuer der fondatiën
GRATIS, KOSTELOOS EN ZÓNDER DE MINSTE BELOONING
moeien waernemen. Daerby nroelen zy alle jaren van cenliemtot
cenlien rekening doen aen 't gouvernement, en als die rekening
niet wel in regel is, als er zou bevonden worden, na de scherpste
uylpiuysing, dat er de minste foefeling of bedrog zop in hestaen,
dan zouden de byzondere bestuerders óf het klooster door de tri
bunalen op de duymen geklopt worden, de goederen der fondatie
zouden hun seffens afgenomen worden, en zy zouden bovendien
door de justicie gepraemd worden de fondatie schadeloos te
stellen. Al de voordeelen die uyt de fondatie voortkomen moeten
uylsluytelyk ten profyle en ten-dienste der arme zieken, onge
neesbaren, blinde enz. besleed worden.
De Schelde. Konfrater, Denderbodezouden alle klooslers
niet eenige zieken of gebrekelyke menschen konnen opnemen,
om aldus fondatiën le mogen aenveerden en op de kap van den
armen le leven
Den Denderbode.Konfraler uyt de Schelde, dit is eene van
die bedrieglyke sublililevten die gy en andere gebruykl om het
volk le misleyden. De klooslers die zieken houden, zoo als de
gasthuyzen, de klooslers die oude mannen, vrouwen, weezen,
blinden, stomdooveri enz verzorgen, zyn genoeg door de ge-
ïneenteoverbeden en door T gouvernement gekend, en nog, als er
hun een testament geschonken word, word er eerst nauwkeurig
ondërzoek gedaen 0111 le welen of dit testament wezenlyk voor
den onderhoud der ellendiger], welke ru die klooslers opgepast
worden, bestemd is, word er bevonden dat dit niel zoo is, het
gouvernement weygert gladaf de toelating dit testament le aen
veerden. Wat zal het dan zyn als't een of ander klooster maer
eenige zieken of tydende verzorgt met eenig doel van onder die
bepaling der wet gesteld te worden Wal zal het zyn met eeu
klooster dal daer-oor niet algemeen gekend is Gy weel wel,
konfraler, dat hel weldadigheydshureel en den gemeenteraed
moeten onderzoeken o-f bel testament wezenlyk loepasselvk is,
of het geslicht waerlyk een liefdadighcydsgeslichi is en dal dan
de permanente deputatie met den gouverneur hun advies moeten
geven vooraleer den koning hel testament goedkeurt of laet
ontvangenGy weet wel dat, als 't gouvernement, na
scherp onderzoek, zou gevoelen of bevinden dal er met slimmer
streken is* omgegaeu om- een testament len voordeele van een-
lieldadigheydsklooster te doen gelden, het gouvernement de-
toelating aen dit klooster zou weygeren dil testament le aen
veerden, want niet een gesticht mag een testament ontvangen
ten zy met de permissie van '1 gouvernement. Hieruvt volgt dat
NOOÏT de kloosters konnen erven VOOR ZICH ZELVE, als zv
erven, dan erven zy VOOR DEN ARMEN. Maer dil weel gy alle-
utael zoo wel als dat g'eenen tand in uwen mond hebt, doch gy
wilt het niet welen ofwel gy hebt de wet niet gelezen. Ik rade
u aen de t-vee stukjes le lezen die in uwe stad Antwerpen by M.
NAN- AARSEN, drukker in de Beurzestrael, verkrygbaer zyn,
deze stukjes zulten u zoodanig veel kropsalade voorzetten, dat
gy welhaest uwe volle goesting zult hebben.
De Schelde.— Denderbode, ik versta u en gevoel wel dat er
met zifters en hairklievers gelyk gy zyl, niet veel le foefelen valt.
Den Denderbode. Merci, konfraler, van uw schoon kompli-
ment, maer gy moet dan ook gevoelen dat, als leugenaers en
trouwelooze kwanten eene zweeping krygeu, zy die wel verdienen.
Eenen centimeter van de waerheyd," is immers duyzendmael-
meer weerd dan eenen geheelen meter van de logentael; en 'lis
al lyd goed dal booze stieren kort van hoornen gehouden worden;
voor zommige kerels is een woord zonder bilsigheyd, een ey zon
der zodt. Gy weet wel, konfrater, dal
De Schelde. (driftig) allons, allons, Denderbode, gy begint u
wedetom op uwen pilleudraeyër te zetten; ik ben daervan geenen
liefhebber, laet ons liever eyndigen, wanl dil raisonnement
verdriet my.
Den Denderbode.Zoo gauw niel, konfraler, hebt gy de dwaes-
heyd gehad van my te willen by den neus leyden, gy moet er de
gevolgen van ondergaen, gy moest voorop weten dal, gelyk men
wel ligt een peerd te water brengt, doch het niel kan doen drin
ken als men wilt, men wel ligt-onzen mond opentrekt maer beun
niel sluyl als men wilt.
De Schelde. Afs ik nen nagel heb, hebt gy een gat; spreek ik
een enkel woord, gy breekt er wel tien den hals.
Den Denderbode.— Wel gy onbeleefderik, gy zult wel op het
leste nog den lastigsten gaen worden; meyut gy dat ik mei uwe
lasligbeyd gediend ben Als het noodig is van lastig le wor
den, dit kan ik, zulle, en nog veel heler doen dan gy; ik
rade u aeu van tl slillekens gesloten le houden, want nu krvgt
gy maer van een ligt zweepken, en anders zou ik wel tinnen eyken
handdoek eens konnen bezigen
De Schelde.Ik ben ik niet lastig, konfrater, maer '1 is toch
zoo verdrietig a I lyd den hek geslop: te worden.
Den Dendeibode.- Dat dil verdrietig is, is mogelvk, maer 'k <>a
u stoffé geveri om wal te klappen. G'heht ook in uw bladje ge
sproken over betalende leerlingen, over opstryking van school
geld enz', geef-daer eens- peper op; misschien zal hèl myne beurt
zyn deu hek gesloten te houden.
De Schelde.— Ha ja; Denderbode, 'k had dil al vergeten; inder--
daed de klooslers op de parochiën zouden allemael de betalende
kinders hebben in hunne pensionnalen en scholen, en-daeruyf
zouden zy wel een f'raey stuyverken trekken. Met eenige arnte
kinderen in een hoeksken a part te steken, zouden zy bovendien,
de revenuen der fondatiën inslikken eu nog.de schoolgelden der
betalende leerlingen inpalmen en alzoo ryk wordenDit is-
eene noot waerop gy wel uwe landen breken zult, koufrater
Den Denderbode. Bravokonfrater, dit is gesproken gelyk-
nen bok (excusez) gelyk tien boek. Maer ik ga hier klappen gelyk
de wet, luyster dan Ja, de klooslers mogen hy de arme kinderen-
die ze onderwyzen, ook betalende leerlingen aennemen. Maer de-
nieuwe wel laet hun dil ALLEENLYK TOE ALS DEN GEMEEN
TERAED HET NOODIG-VIND EN VRAEGT. Deze vraeg moet dan.
nog door de permanente deputatie met den gouverneur goedge
keurd worden. En bovendien Iteefl den gemeenteraed, volgens de
nieuwe wet, hel regf van liet getal betalende leerlingen le bepalen,,
en allyd moet hel-getal welhebbende leerlingen minder zyn dan
hel' gelal der arme kinderen. Daerby nog moeien die scholen aen'
de wetten op het oriderwys onderworpen zyn. Deze conditiën zyn-
zoo drukkend, zoo erg, zoo buytenmale streng, dal van 100 kloos-
terkens pensionalen 99-zullen weygeren defondaliënte aenveerden,
want nu leven zy zonder hairkfieveryën, zy zyn vry en fiber in'
hunne scholen aen le nemen wie zy willen, zoo veel en zoo weynig,
zv hegeeren, nu kan noch liberalersburgemeesler, noch kwaed-
willigen gemeenteraed,-moch gouvernement hun het minste kwaed'
doen, de kwellingen zyn onmogelyk, maer moesten zy onmiddelyk
onder die voogdy staen, dan zouden zy alle oogettblikken konnen
den du-yvel aengedaengechicaneerd en ontrust worden. Ja,
konfraler, zoo streng is de wet voor de kloosters, zoo hard js zy
voor de kloosters pensionnalen, dal zy dezelve voor hun eygen
bestaeii. voor hunne eygene rust, voor hun eygen welzyn, voor
hunne eygene vryheyd, zullen moeten versloolen en alle fondatiën
weygeren le aenveerden. Dit is verre van eene kloosterwet te zyn,
niet waer Schelde?Vele van onze kloosler-pensionnalen, die
nu-slillekens konnen leven omdat de arme kloosterlingen alleen
al hel werk verrigten, wasschen, plasschen, kuysschen, sehueren,
sloppen, naeyën, boerenwerk, bakken, planten, zaeyën, enz. enz.
en daerby met mageren kost leven, vele van die pensionnalen,.
zeggen wy, waren-seffens geruineerd, moesten zy hunne kostschool
kinderen kwyt geraken, en dit ware gentakkelyk om doen, als den
genteenleraed zou kwaed willen en als dié gestichten le veel
hezwaVende fondatiën zouden aeuveerd hebben..'De liberaler»
mogen dan gprust zyn, de kloosters vragen de wet niel, zy ver-
lanpm er niel naer, zy hebben er niets bv te winnen maer zy
riskeren er alles by le verliezenOok zouden de overslen van
klooslers wel- uyl hunne oogen zien vooraleer zy eene fondatie
zouden aenveerden, want dikwils zyu de conditiën en verplig-
tingen zoo zwaer, dal er -den end aen verloren is... Hebt gy 't heet,
konfater En gevoelt-gy nu dal den armen, ja den armen ALLEEN
ALLES by de nieuwe wet le winnen heeft, en dal de liberaterv
alle belang heefl dat den arme niet wete hoe schandelyk zy tegen
zyne intresten, tegen zyn welzyn, legen zyne vertroosting, tegen
zyne aelnioes, etc. door alle schandalige lasteringen, gewerkt,'ge
schreeuwd en getierd heeft?'.
D'e Schelde. Och 'k wenschte dat den diryvei u in Spanje
voerde'k meende n daer vast 't hebben en 't is nu nog mis, -e
zyl gelyk de palingen, d-ie uyt d'hand glibberen, als men ze'te
sterk perst.
Den Denderbode. O g,y lastige» kerel, wel als ik in Spanje
zou moeten zyn, dit ware eene allerschoonste gelegenheyd. Maer
ik versla my aett u niet, gy zoud alles moeten mogen vetkeerd
uytleggen, alles vervalschen en verdraeyëit, en wy, wy zouden
niet.- mogen zeggen of gy zyl kwaed, of gy trekt ecu gezigt gelvk
nen hond die van 't lof komt. Luyster 'k heb tr nog iels te zeggen.
Dc Schelde. (.Wel gramschap) Laet my gerust,'k weel al tiieer
dan le veel, er is aen u toeh geen zalve le strvken.
Den Denderbode. Ba konfrater gy zyl al zoo verre gezel, en
wy zyn nog maer half weg.hel is tien slechten soldaet die
zoo gauw de wapens afwerptmaer toeh 'k zie wel dat g'uwen
buyk vol hebt, wy zullen (jan voor van daeg eene spelde aen onze
conversatie steken, maer de naeste week moet ge weer voor den
beelel komen, dan zullen wy van de tienden klappen. Gyzult
dan iu konipagnie zyn met het Verbond en met de walgelyke