ZONDAG 1G AUGUSTY 1857. ELFDEN .IA ERE ANC. - K- 572. Vertrekuren uyt de Statie Aelst AAKR: Vertrekuren uyt verschillige Statiën. ALLST, den 14 Augüsty 1857. De liberaters worden kathólyk! Wat kan er achter zitten Eenige waerom's. Waf big ft er dan nog te doen 50. Sf E)pnderm. 5-35 9-25 12-10 3-15 6-50 lokerrn 5-35 12-10 3-15 6-50 0-00. liniste) 6-50 9-25 11-4» 3-00 6-10 «-15. Mcch. Br us. Antw. 5-35 9-25 11-40 3-15 6-5 1 euv Thien Lnyk5-35 G-50 9-25 11-40 3-15 6 40 erv Land StTrnvSn.5-35 6-80 9-25 11-4 3-15 Gend 8-20-12-10—2-55-3-15-6-50-8 50 Hmd, Brngf;»*, Ostende 8-26 12-10 0-00 3.15 6-50 1« klas lanj^s Df ndermonde. Korlryk, Mouscroen, KvsspI :'laii«',s I.ede) 8-20 J2-M 2-55 3-15 - 6-50. Doomvk, Ityssel (langs Alh 6-502-300-00 Ni». Oeorardsb. Ath, 6-50—9-25 2-306-40. Bergen, Quievrain 6-509-252-30 6-40 Te lkop. staen al de konvoys. Te IDF.CF.M staen deie vertrekkende von Ath 6-5010-» 5-20 en deie vertrekkende van Aelst 6-50 -9-25—6-50. Staen te f.YSECEM stil al de konvoys uytgenomen dezen vertrekkende van Aelst 0-00 des morgens en 8 50's avonds en van Dendermonde ten 0-00's morgens en 9-30 ?s avonds. fctaeit l« SantbBRGFN de vertrekken uyt Ath 6-di) 9 25's morg. 2-30 en 6-40 des avonds. Van Denderleeuw 7-00's morg. 2-4Ü rn 6-3C des avonds. CCIQÜE SLUM. VAN LOKERLN NABR Dendermonde, Aelst 7-30 9-20 3-00 5-45—9-00. Ninove, ueerardshergen, Ath 7-30 9-20 - 0-005-45. VAM ATFT MA BR Geeraerdsbergen, Ninove, Aelst, Dendermonde, Lokeren 0-00 10-» 5-20. Geeraerdsbergen, Ninove Aelst, Dendermonde, 6-5010-»5-20—7-15. Brussel (langs Denderleeuw) 6-5010-» 5-20 -7-15. Gend, Brugge, Ostende 6-50— (langs Lede.) 10-» 5-20 7-15. VAN CEND NAKR Audenaerde, 9-30 2-20 7-50. naer Aelst, 5-15 8 45 11-» 2-15 6-00 7-30. va.» Brussel **kb Aelst, Gend 7-30— 11-20—2-00 64)0-8-00 Ninove, Geeraerdsb, Ath 'v1angs Denderleeuw) 6-15 9-15 2-00 6-00. VAN 0FNDERMCNOE NAER: Brussel langs Aelst) 7 55- 2-10-6-15 I. Jlech) 5-55— 8-55 -9-50—3-36 7-20. Aelst, 6 30 7 55 -11-45 - 2 10 6-15 9-25. BEN BENBERBOBE Ter gelegenheyd der honderdjarige instelling des broederschaps van den H. Antonius a Padua, heeft Zyne Heyligheyd Pius IX, Paus van Roomen, eenen jubilé verleend die thans in onze stad gepredikt en gevierd word Zondag toekomende zal er om 5 uren eene ailerplegtigste processie door Z. H. den bisschop gedaen worden, welken met het Allerheyligste aen verscheydene statiën de bene dictie zal geven. JSaer wv vei nomen hebben zullen de huyzen der stad op een allei treffelykste wyze vercierd worden Wie zou aen dit mirakel konnen gelocvenHet zal zeer moeyelyk zvn liet ledoeii aennemen, want die vrvwillige bekeering schynt onmogélyk. JNogtans 'I is zoo. Den Observateur, de gazette der IVancmacons en den tolk van groot-meester Verbaegen roept het luydop:Wy kennen ilen goddeloosen -1/. Quinet niet, wy kennen den goddeloost» National niet, wy zuil eene politieke purty en niet eene godsaienstsecte. YVy willen dat de godsdienstige gewetens vry zyn dat alle betooningen van het godsdienstig, gevoelen geëerbiedigd zyn, dat de geestelykheyd van alle godsdienstige denkwyze de volkeren in huren ecredienst onderwyze, wy hebben ons duermeê niet te bemueyën. Uit is den godsdienst en wy, wy bemoeyën ons met de politiek..., Deze verklaring van een der göddeloorst? en woedendste frauciuafonsbladen bewyst uiaer eene zaek, te weten, dat de libera ters-francmacoiis zien dat de belgische natie nog niet ryp is, nog niet genoeg bedorven is, dat zy niet gereed is hare ziel, baren God te verkoopen met den katholyken godsdienst te verlaten dat bet kathólyk gevoelen nog verre de bovenhand beeft dat de bedriegers en volksver-- leyders beginnen te gevoelen dat het volk bun niet meer gelooft en dat zy geene rnenschen nteer konnen foppen dan deze die wetens willens gefopt worden. Immers, '1 is den duyvel die komt de leering van Christus prediken Indien deze bekeering reglzinnig is, dan zullen wy er bewvzen van hebben als de kamers geopend worden andere verklaringen zullen er op volgen, wy zullen dan afwachten I°OfM. Frère zich zal verhaesten te verklaren dat by de kloosters niet wijt vernietigen, dat den artikel 20 der constitutie, die zegt dat de Belgen het regt hebben zich te vereenigen, niet mag geschonden worden, en zoo wel moet bestaan voor de religieusen als voor de francma^ons en voor al de Belgen die zich willen vereenigen. Wy zullen afwachten of M. Frère den oproer zal betreuren die, tot schande dei> lauds, ten gevolge zyns geschreeuws Wech met de kloosters heeft plaets gehad en zich beeft uytge- breyd zoo wel tot de arme Clarissen als tot de Carmeliten, zoo wel tot dearmenbroeders als tot de armenzusters. Wy zullen afwachten 2" Of Meester Yerhaegen ook op zyne borst zal kloppen, med culpd zeggen en, om de schandalen die hy gegeven beeft, te herstellen, of hv zal verklaren dat hy de katholvke geestelykheyd gelasterd heeft, dat hy kwaedaeidiglyn den kardinael-aertsbisschop van Slechelen aengerand heeft wy zullen afwachten of hy zal bèlyden dat hy de inzigten van den bisschop van Gend gelasterd heeft, als dezen zynen omzendbrief aen de pastors had gezonden om histo rische inlichtingen te bekomen. Wy zullen afwachten 3° Of dien zelfden Yerhaegen zyn spvt zal betoonen van, by gebrek aen andere zaken, tot liet onbekend parochiekeu van Asper te zyn geloopen, om valsche feyten op den rug van den pastor te werpen en of hy eyndelyk eene plegtige herroeping zal doen van zynen franmuQonseed, en al de ergernissen herstellen die hy zelf gegeven en in de logiën heeft doen geven door de hatelyke lasteringen die hy in de kamer tegen den katholyken godsdienst en zyne geeste- lvkheyd heeft tivlgebraekl. Wy zullen afwachten Of MM. Lebean, Lelievre, Jacques, Prévinaire, Orts en al de liberaters-francmacons die in de beraedslaging oyer de liefdadigheydswet al hunne krachten hebben inge spannen om den godsdienst onzer voorouders te beledigen en te schandvlekkenhunne rampzaligo aenrundiiigen zullen verfoeyen, openbare vergillënis vragen en hunnen magonnieken eed zuilen'intrekken Immers wy zullen afwachten 5° Of al die protestation van bekeei ing geene watérvenve zullen zyn die by 't eerste vlaegsken regen teeuein..el zal «ytgewischt zyn en geene sporen van bekeering meer zal ■overlaten. i Wy zullen eens een oogsken meer opendoen om de zaek wat beter te zien. Den Ohservateur, gazette van M. Verliaegen, verloochent den iXatinnul, het blad der roode repobliekgasten den Ohservateur wilt niet meer hooien van den frauschen Quinet, die geschreven heeft dat men den katholyken gods dienst in liet slvk moet versmachten den Observateur ver stoot hel hérdrukken der werken van den nooyt genoeg gesrhaiidvleklen beeldstormer-kerkdief Marnix van Alde- gondisinner wilt gy eens hooi en hoe den National aen den Ohservateur antwoord Luyslert dan, lieve lezers, den National zegt tot den Ohservateur o Gy zyt venen hypocriet, i/y peyst gelylt ik, maer als doortrapten en waren Tartuffe, denkt gy dut gy van taktiek moet veranderen en zeggen dat gy kathólyk zyt om beter het volk te konnen bedriegen maer niemand zal u ge it luovenZoohaesl het zal kiezing zyn, zult gy u huesten e ander ons vaendel te komen en gy zult uwe versmadingen, uwe beledigingen tegen de, katholyaen herbeginnen Den Ohservateur wilt van Quinet en van zyn programma van geweld tegen den katholyken godsdienst niet meer hooienMaer wilt hy dat men hem geloove, dat zyne patroonen, M. Yerhaegen aen 't hoofd, hunne inschry- vingfen aen de herdrukking der werken van Marnix intrek ken en ze openbaerlyk verfoeyen, anders is er geen middel aen liuune bekeering geloof te geven En dat de liberaters-francmacons de taktiek verlaten van gedurig de geestelykheyd te lasteren en te beledigen, 't is omdat zy de lessened den raëd willen volgen van hun nen' grooten aenvoerder den bloeddorstiger! Moordenaer Mazzini. In de onderrigtingen die Mazzini aen de logiën geeft, onderrigtingen, die niet genoeg gekend zyn, geeft hy voor raed de geestelykheyd niet te kort te doen. o De Geestelykheyd, zegt hy, heeft maer de helft van de sociale leering, zy wilt, gelyk wy, de broederlykheyd die zy de liefdadigiieyd noemt. Maer hare regeling, hare gewoontens maken er eenen aenhanger van des gezags, o 't is te zeggen van het despotismus gy moet nemen wat e er goed van is en 't kwaed afsnyden. Tracht de gelykheyd in de Kerk te brengen, en alles zal gaenDe klerikale magt is gepersoonlykt in de Jesuiten. Het hatelyke van a dien naem is reeds eene magt voor de socialisten Bedient er u van a Maer waerom dien byzonderen haet tegen de Jesuiten Waerom niet gelykelyk verfoeyd zooveel andere religieusen die zeker voor de jesuiten niet moeten wyken door hunne liefde en getrouwheyd aen den katholyken godsdienst? Vooreerst zullen wy zeggen dat, als men alle slach van religieusen te gelyk aenvalt, het te slerk in d'oogen springt dat men tegen den godsdienst samenspant en niet tegen persoohen, en dal men d -n godsdienst teenemael wilt ver nietigen, iets wat door al 't volk gevoeld word en waerdoor het zich verbittert tegen de plannen der iiberaterssecte, die aldus teenemael ontmaskerd worden. Dit is het verwyt dat M. Frère en zyne aenhangers heb ben moeten hooren dat zy te openlvk en te algemeenlyk alle vereenigingen van religieusen aengerand hadden, dat zy, zonder uytzondering, de vernietiging van alle kloos- lèrlyke vereenigingen gewild hebben. Hel is dezen misslag dien de Iiberaterssecte wilt herstellen, met den National en de andere liberatersbiaden te verstooten die van de hypocrietery van den Ohservateur geen gebruvk gemaekt hebben Doch wy zullen geene dupen zyn van de verandering die in de secte en hare bladen gaet te voorschyn komen, wy zullen zoo liglelyk op hunne bekeering niet rekenen, want wy aenzien ze maer als eenen bedrogmiddel, als eenen middel om aenhangers te winnen en 't volk anderniael te foppen. De liberaters-irancmaQOus zyn allytl de zelve, hunne nnddels strekken altyd om het godsdienstig element uyt de opvoeding der jongheyd te verbannen de priesters en vooral de jesuiten moeten buyten alle opvoeding, bnyten alle onderwys gesloten worden. Eu waerom Omdat deze de jo.igheyd opkweeken in de christelyke zedeleer, In de liefde tot de orde en tot ue pligtvervuliing, in den eerbied tot h; t gezag, in dien geest van nationaliteyt die de ver- knoehtlieyd baert aen troon en vaderland, dat zegt men in de log ie u en in de gehe>me vergaderingen. Het is daerom dat de liberaters gedurig roepen aen ons het onderwys, aen ons, aen ons alleen de opvoeding. Daermee zullen wy lil korten [yd meester zyn van de jongheyd en vap geheel i land. Den eenigei» middel om t opkomende geslacht op den liberalen ot iiiayonuiekeii leest te sehoeyèn en den godsdii-nst in Belgién te verdelgen, is het onderwys, is de opvoeding, en daerom moeten wy 't een en 't ander onder onze klauwen krygen. \Yeliiaest zal elke stad, elke gemeente honderde kleyne aenhangers zien opgroeven die iiuu doopsel zullen verloo chenen, die altyd zullen gereed zyn tegen het klerikael te bassen en de wanorders en sti nrlschcnderyën der maend mey te herbeginnen.. wel te vcrslaeu, indien wy 't onder wys aen ons hebben Ka de dvken vernietigd te hebben die den godsdienst legen den oproerigen stroom gesti ld hu 1, blvft er nog eenen Inetsteu hiuderpuel uyt den weg te riiyinen, dit is te zegden de gewapende magt, de getrouwheyd en den moed des legers. Het leger, zegt Mazzini, is den grootslen hinder- pael tegen den voorlgang van het socialisnmsaltyd onderdanig door zyne opvoeding, door zyne organisatie, door zyne regeltucht en afnanglyklievd, is liet eenen i magtigen hefboom voor het despotismus. Het leger moet dan ontzenuwd en verlamd worden er moet in de gazetten tegen geschreven worden men moet liet doen e doorgaen als de voornaemstc oorzaek van den onder-urne der Staten men moet liet afschilderen als eenen dwin- geland die de vryheyd en de voorregten der volkeren met eerbiedigtmet een woord, men moet alles inspan- nen om de legers halelyk en impopulair te maken......! Het is hier dat men al wederom een feyt vind 't welk bewyst dat de liberaters slavelvk de onderrigtingen van hunnen Meester Mazzini volgen," 't is hieruyt dat men kan afleyden waerom de liberaters van Gend al hunne gal tegen den de/tigen generael Capiaumont uytbraken. En om tot hun doel te geraken, wilt gy weten wat die schandelyke bloedseete a! in den zin heeft Welnu leest het onderzoek van het ontwerp van de moord des franscheu keyzers, daenn zult gy de middelen vinden die Mazzini doet gebruyken om het groot doel Ie bereyken. Het vol gende hoogst belangryk stuk of reglement van Mazzini is door den beschuldigden Benedetto, Cantalupo aen den dag gebragt. b Art. IDe socialistische francmagonssocieteyt is inge- steld om de ononlbeerlyke verdelging te bewerken van alle gouvernementen g'elvk zv nu bestaen, en er eene algenieene republiek van te maken. Art. 2. Ingezien de kwalen die uyt het absoluct gouvei nemëntsstelsel voortvlöeyen en de nog grootére kwalen der constitulionnele koningdommen, moeten wv a al onze krachten vereenigen om eene algenieene repu- - bliek op te vormen. j Art. 30. De leden die niet zullen gehoorzamen aen de bevelen der geheyme soeieteyt, en deze die de secre- ien zullen ontdekken, zullen zónder genade geponjar- deerd worden. o Art. 31. Het geheym tribunael zal hel vonnis uvt- spreken en eenen of twee eedgenoten aenduyden óm <t het seffens uyt te voeren. e Art. 32. Den eedgenoot die zal wevgeren het uyt- gesproken vonnis uyt te voeren, zal als meyneedigen aenzien en als dusdanigen seffens vermoord worden. - Art. 33. Indien het slagtoffer komt te ontsnappen, dan zal het onophoudelyk overal vervolgd en den pli 'ü- gen door eene onzigtbare hand getroffen worden, was - 't zelfs op de borst zyner moeder of in 't tabernakel - van Christus. Art. 34. Elk geheym tribunael zal bevoegd zvn niet alleen om de pliglige aenhangers der sociéteyb te veroordeè en, maer zelfs allen persoon die hel tol d - dood zou be ternd hebben

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Denderbode | 1857 | | pagina 1