7MU(\ 13 SEPTEMBER 1837.
ELFDES JAERGASG. - N- 57G-
Vertrekuren uyt de Statie Aelst NAER:
Vertrekuren uyt verschilSige Statiën.
AELST, den 12 September 1857.
WAERSC HOUWING
Eenige lüydsprekende bewijzen.
Wan waer komt dit geld
©enderm. 5-35 9-25 12-10 3-15 0-50 8-50.;
'Lokeren 5-35 12-10 3-15 6-50 0-00.
Brussel 6-50 9-25 11-40 3-00 6-40 8-15.
Mech. Brus. Antw. 5-35 9-25 11-40 3-15 6-50
LeuvThien Luyk5-35 6-50 9-25 11-40 3-15 6-40
Verv LaudStTruvën,5-35 6-50 9-25 11-40 3-15
Gend 8-20-12-10—2-55—3-15-6-50-8-50
Gend, Brugge, Ostende 8-20 12-10 0-00
345 -6-50 le klas langs Dendermonde.
Kortryk, Mouscroen, Ryssel (langs Lede) 8-20
12-10 2-55 3-15 —6-50.
Doornyk, Ryssel (langs Alh 6-502-30—0-00
Nin. Geerardsb. Ath, 6-509-252-306-40.
Bergen, Quievrain 6-509-25'2-30 6-40
Te lede staen al de konvoys. Te idecem staen deze vertrekkende van Ath 6-50 10-»
5-20 en deze vertrekkende van Aelst 6-50 9-25—6-50.
Staen te CYSEGEM stil al de konvoys uytgenomen dezen vertrekkende van Aelst 0-00 des
morgens en 8-50 's avonds en van Dendermonde ten 0-00 's morgens en 9-30 's avonds.
Staen te Santbergen de vertrekken uyt Ath 6-50 9-25 's mqrg. 2-30 en 6-40 des avonds.
Van Denderleeuw 7-0U 's morg. 2-40 en6-50 des avonds.
•CLIQUE SLUM.
VAN LORE JU N NAF.K
Dendermonde, Aelst 7-30 9-20 - 3-00 5-150-00.
Ninove, Geerardsbergen, Ath 7-30 9-20 -0-00 5-45. 4
VAN ATH KA-ER
Geeraerdsbergen, Ninove, Aelst, Dendermonde, Lokeren O-OO 10-» 5-20.
GeeraeTdsbergen, Ninove Aelst, Dendermonde, 6-5010-» -5-20 —7-15.
Brussel (langs Denderleeuw) 6-50 10 5-20 - 7-15.
Gend, Brugge, Ostende 6-50 (langs Lede.) 10-» 5-20 7-15.
VAN GEND NAER m
Audenaerde, 9-30 2-20 7-50. *akr Aelst, 5-15 845 11-» 2-15 6-00 7-30.
VAN IJ ft (J-SS KL NAER
Aelst, Gend 7-30 - 11-2!!—2-00 6-Uób'-OO
Ninove, Geeraerdsb, Alh «langs Denderleeuw) 6-15 9-15 2-00 6-00.
Y\N DENDERMONDE NAER:
Brussel langs Aelst) 7 55- 2-1 >- 6-15 I. Menh.) 5-55—8 55-9-50-3-35- 7-20.
Aelst, 6 30 7 55 -11-45 - 2 10 6-15 9-25.
DEN DENDEBBODE
In ons eerste artikel van zondag lest hebben wy doen
zien op welke wyze de liberaters verraders zvn van 't vader
land, 'twelk zy aen den vremden willen verkoopen om
onze nalionaliteyt le vernietigen. Wy hebben ook doen
zien op welke manier deze secte poogt het volk te ver-
leyden en hoe zy, door bare scbandelyke schriften, de
voornaemste grondstellingen van onzen II. godsdienst en
der zedelykheyd met de voeten trapt om 't land, door
oproer, lot de regeringsloosbeyd te brengen en Belgiën
aldus in den afgrond te storten.
Er is geenen dag of de liberatersdrukpers gebruvkt
deze middelen en geeft de ergernis van de meest heylig-
sebendende aenrandingen tegen den godsdienst onzer
voorvaders. Zie bier nog een staelken dat men vind in
eenen feuilleton van den Observateur, die nog gedurig in
eene razende woéde verkeert omdat generael Capiaiiniont
den oproer te Gend en de verwoesting der kloosters dier
stad voorkomen en belet beeft. Luyster hoe dit magonniek
blad zich uytdrukt
<x Indien M. Gapiaumont zynen degen krygt, dan zal
het regt zyn dat er eenen gemaekt word voor den Broe-
der-Bestuerder der school van Jemmappes, die met een
o stuk bout, gelyk Samson met het kaeksbeen van eenen
ezel, dapperJyk vocht en alleen gedurende eene uer
wederstond aen de herhaelde aenvallen der Philistvnen
van den Borinage, terwyl de andere Broeders op den
zolder waren gevlugt en dat den broeder sacristaen de
sacramenten uyt het tabernakel pakte en in den zak stak.n
Zie daer de zedelykheyd der liberaters, zie daer hunne
stoutmoedigheyd, zie daer de middelen van verderving en
'tdagelyksch schandael.... Waer wilt die secte ons heen
voeren Met wgit kerels zonder geloof en zonder eer
gevoel hebben wy te doen In welke barbaerschheyd
zoekt de maconnieke factie ons te doen leven Zou men
niet moeten gelooven dat Meester Verhaegen in zyn blad
schryft voor eene menagerie van wilde beesten Ja die
allerschandaligste regelen, die barbaersche beschimpingen,
die afgodistische hemeltergingen uytgebraekt tégen een
voorwerp van dien aerd, dien vermaledydden spotlach
geworpen op bet Ileylig der Heyligen hebben voor doel
bet openbaer oordeel te bederven, onze zeden le verbees
ten, den godsdienst van Jesus-Christus te doen baten en
hem aen de helsche vreedheyd ten prooy te werpen.
Een dagblad, 't geen ook dees artikel van den Obser
vateur aen d'algemeene verontweerdiging aenklaegt, zegt
Indien men in dezen artikel eene aenduyding van
terugwerking moest zien, indien bet mogelykheyd ware
dat deze grouwelykheyd de uytdrukking ware der ge-
voelens eener party of van een deel der denkwyze;
indien den Observateur sprak, gelyk hy beweert, in naem
van 't lïberalismus, dan zouden wy zeggen dat het meer
dan hoogst tyd is dat het gouvernement zich icapene met
sterken wil en vastberadenheyd, en dat het toone dat er
ernstige verdediging en wezenlyke bescherming bestaen
tegen de denkbeelden, tegen de driften, tegen de ramp
zalige begeertens die zoo eene schandelykheyd aenduyden,'
Dat dees blad, 't welk den Ami de l'ordre van Namen
is, er niet aen twvfele, dat bet overtuygd zy dat den Ob
servateur spreekt volgens M. Verhaegen, volgens den geest
van den magonnieken oosten, volgens den wil van 't libera-
listnns; den Ami de l'ordre heeft sedert lang moeten be
merken dat dit de middelen zyn der liberatersfactie, dat
dit de magonnieke manoeuvres zyn die gedurig met eene
berekende boosheyd in 't werk gesteld worden om 't land
door bet verlies van zynen godsdienst te verderven.
Onze lezers zullen zeer waerschynlyk hebben hooren
spreken van een schrift'twelk voor titel voert het bel-
gisch lïberalismus door zich zelf.... Dit is het doodvonnis
dat in Belgiën tegen bet catholicismus is uvtgesproken
door M. Qmnet, den eersten schryver van de liberale
party en van den niaconnieken oosten.
Het is de belgisctie liberatery alleen niet die er zich in
afschildert, maer al de liberateryën en een groot dpel
liberaters worden er in afgeschetst benevens de revolutie
waervan zy de zonen en de sluypmoordenaers zyn, de ware
revolutie, deze die vooruytgaet en wilt voltrokken worden.
In dit schrift zegt de liberatery haer laetste woord gelyk
bet is, zy bekent hare plannen van verwoesting en belyd
op de eerloosste wyze dat zy beulen van noode heeft
Dit is eene groote bewezene waersehouwing, die aen
alle (rcffelyke lieden de oogen moet openen en de aendacbt
van 'tgouvernement gaende maken.
Dees schrift is uytgegeven ter gelegenheyd van een groot
liberael gedacht, dit van de werken te doen herdrukken
van eenen rampzaligen Belg, die, ten tyde der Geuzen en
beeldstormers, beeft uytgeschenen door akten van kerk-
rooveryën, door akten van beeldstormery, door akten zelfs
van diefte en schending der heylige tabernakels. Dien
rampzaligen ellendeling was Marnix van Aldegondis. De
herdrukking der werken van dezen beruehten kerkdief
word by inschryving gedaen en een koniilé is ingerigt
om die inschryving te besturen. Zie hier boe dit komité
zich uytdrukt om dit werk aen te kondigen en aen te
bevelen
Marnix heeft zelfsnaer 't voorbeeld van andere
schrvvers, de Boumsehe Kerk niet willen onderzoeken
als een letterkundig punt. De worsteling is ernstig en
Ivf om lyf. EB IS NIET ALLEEN KWESTIE DE
KATHÜLYKE LEERING TE WEDERLEGGEN, MAER
i ZE UYT TE ROEYËN NIET ALLEEN KWESTIE
i VAN ZE UYT TE ROEYEN, MAER VAN ZE TE
x OiVTEEREN NIET ALLEEN KWESTIE VAN ZE
x TE ONTEEREN, MAER. GELYK DE OUDE DUYT-
x SCHE WET TEGEN HET OVERSPEL WILDE, VAN
x ZE IN 'T SLYK TE VERSMACHTENDit was het
x inzigt van Marnix, dit is het doel en 't inzigt van den
x boek van Quinet dit is het plan van het komité dat
x opgevormd is voor de herdrukking der werken van
x Marnix van Aldegondis. Qiiiriet voegt er by VOOR AL
WIE DEZE WERKEN TOT HET EYNDE TOE ZUL-
LEN GELEZEN HEBBEN, ZAL HET LEERSTUK VAN
DEN KATHOLYKEN GODSDIENST TEENEMAEL
VERDWENEN ZYN
In dit komité zetelen MM. Verhaegen, representant,
Defacqz, lid van bet cassatiehof, Tielemans, regter by het
bof van appel le Brussel, De Bonne, provinciael raedslid
van Braband. Deze namen en titels zeggen genoeg om te
doen begrypen waertoe Belgiën gekomen is en waër bet
staet heen te varen.
Noch in Vrankryk sedert het eonsulaet, noch in eenig
ander land 't welk. regelmaliglyk bestueru is, heeft men
oovt persoonen ontmoet in weerdigheyd verheven, amble-
naers of magistraten, die eene zoo brutale oorlogsverklaring
tegen den godsdienst van 't iand hebben durven doen
neen, nooyt heeft men iets dergelyks gezien, zelfs niet in
PiemontEr scbnylt bier iets anders achter dan eene
roekelooze goddeloosheyd of eene baldadige ergernis.
Politiekelyk gesproken, aenzien wy deze aeiiranding als
eene regtstreeksche uytnoodiging tot den burgeroorlog.
M. Quinet, die voor het komité schryft, zegt dat men er
al ras moet doorgaen, dat men niet moet haperen om den
katholyken godsdienst uyt te roeyën, om den EERLOOZEN
TE VÉRPLETTEREN, dat men zich bv klevne middelen
niet mag bepalen, 'T IS 'T GEWELD, ZELFS IIET BRU-
TAEL GEWELD dat er moet gebruvkt worden, want er
moet ras meê gegaen worden, blyven stilstaen, ware de
bataille verliezen, ware de gelegenheyd laten voorbvgaen...
Men moet weten te durven, geene genade met den onge-
regtigenIk aenveerde geenen uytstel, zegt Quinet,
geene wapenopschorsing, niets is bedrieglyker dan te wach
ten, geene valstrikken van woorden meer, denkt aen geene
verzoening meer, er moeten slormbreuken gemaekt worden,
er moeten met haest en aenhoudendheyd alle middelen
gebruvkt worden die zich aenbieden om er op te vallen en
te verdelgen.
Zie daer de zinsneden die in den boek van bet komité te
vinden zyn, zy zyn niet dobbelzinnig, maer klaer en duyde-
lyk zy zeggen zonder haperen waer toe het komité vilt
komen, welken oorlog bet in Belgiën wilt aensteken en
aenblazen. Men kent nu het fyn van den oproer die uyt
de rangen der liberaters uyt de kamer is gesproten, waer
het kopstuk, om zyne lasterende en woedende redevoeringen
tegen de katholvke geestelykheyd, te eyndigen de woorden
heeft uvtgebraekt wech met de kloosters wech met katho-
j lyke religieBelgen weest op uwe hoede.
Men weet dat de francmagons en Marnix gasten "eld
genoeg uyt te deelen hebben om hunne ontwerpen ^ten
uytvoer te brengen men vraegt van waer dit geld komt
en men vraegt dit byzonderlvk omdat de belgische franc
magons en voornamelyk de kopstukken niet al te mild zvn
Zy werken wel geern met geld, doch niet met bun evgen
geld, maer met dit van een ander, met dit der dupen. Een
hollandsch blad, katholieke Nederlandse/ie Stemmen wvst
ons bet genootschap aen 't welk deze gelden verschaft. Zie
bier boe het hollandsch blad zich uytdrukt
Er feestaet ook een evangelisch belyisch genootschap,
t wek voor doel beeft zoo niet van Belgiën te protes-
antiseren, ten minsten van bet onkatholvk te maken.
Dees genootschap is in betrekking met de andere hol-
landscliefransche en engeische genootschappen, in
Holland worden er zeer groote sommen ingezameld om
gezegde werk te ondersteunen en uyt te brevden 't welk
x byzonderlyk den yver aenprikkelt van den le'eraer James
x te Breda, van den minister van O. te Botterdam, van
x M Deeleman te Zwolle etc. Dit genootschap beeft in
Belgien een besturend komité, eenige eereleden, corres-
x denleii etc. M. den predikant Anet te Brussel speelt er
x de voornaemste rol in.
Volgens liet laetste verslag (1805-1856) telt dit anti-
belgiscb en antikatholyk genootschap 14 statiën of zetels
x bediend door 18 predikanten. Te Brussel bezit bet twee
a Iraiischo tempels en eenen kleynen vlaemschen tempel
x De grootste werkzaemheyd heerscht in 't arrondissement
x Charleroy duyzende bybels zyn er verkocht, ontelbare
-mi'- P,rotestuntsc'|e schriftjes zyn er versprevd. Omtrent
X oOO kinderen woonen die scholen by. Het genootschap
x telt thans in Belgiën ló scholen waeronder eene voor
x groote menseben le Brussel. Het heeft aenhoudend drv
x bybelleurders voor de waelsche provinciën. De bvbels en
x kleyne proteslantsehe boekskens worden byzonderlvk
uytgec eeld onder de werklieden der fabrieken, die, door
X gebrek aen onderrigtmg, gemakkelyker zvn om over-
x halen. Dit nieuw protestantsch aposteldom heeft sedert
zyne iiingting, 560,000 bybels en verscbillige schriften
in omloop gebragt. n
Uyt dezen artikel kent men de middelen die door de
verscheydene vereenigde secten in Belgiën gebruykt worden
om den katholyken godsdienst aen te randen te verdelgen
en wy zyn gedwongen er by te voegen dat bet bedroevend
- eel t velk bet hollandsch blad ophangt, niet volledig
is er ts nog al veel by te voegen, want bet spreekt maer
van eene enkele bberaters-protestantschool te Brussel
terwyl er ten minsten vyf bestaen, onder andere eene in de
lloogstraet die wel oOO kinderen bevat.
H''t überatersprotestantismus deelt veel geld nvt te
Brussel-en't is door dien middel dat het een groot deel
nooa ydende bederft en van het geloof doet afdwalei?
noocilydemie die hunne ziele voor eenige stukken geld ver-
!)00l>e(1ongelukkiglvk dien middel gebrkt vele
door den nood geprangde herten laten zich in die 'ramn
zalige strikken vangen. 1
Dat men zich niet misgrvpe over de poogingen die de
protestanten vereenigd met de francmagons en de liberaters
aenwenden om de katholyken te bederven die poogingen
zyn overgroot, aenhoudend en algemeen door geheel '1 land
Het is byzonderlyk tegen de kinderen dat bet protestanleu-
liberatersverdert zyne batteryën rigt, 't zyn de gevoelens
der jonghevd die bet verleyd 't is bet bert der kinderen
die het verkankei t zelfs van in de teederste jaren Er is dan
een wezenlyk, een hoogst dringend gevaer 'twelk de
katholyken moeten afxeeren door broederscholen door
zondagscholen, door onderwyzingen, door byzondere ver
maningen, door bezoekingen in de huyzen der armen, door
goede schrifteni en boeken, immers door alle middelen die
de christelvke befdadigbeyd by d'band heeft. Hierop roepen
wy byzonderlyk de aendacbt onzer landgenoten, want di
is een vraegstuk van 't hoogste belang.
Een dagblad doet aenmerken dat het koninglyk beslnvt
'twelk de beslissing der gentsche legentie vernietigd
teekend is geworden den zelfden dag dal men te Bergen
de oproermakers van Jemmappes veroordeelde. Inder-d ied
zoo is het.
Het gouvernement beteugelde de aenmoediging door den
gendschen gemeenteraad aen den oproer gegeven, en de