ELFDE ZWEEPINGSKEN. regtbank van Bergen strafte de woeste kerels die te Jem- mappes de aen eenieder gekende baldadigheden gepleegd hadden. Aldus is er overal regt gesproken geweest aen de muy- tery aldus heeft men niets te vreezen voor het behouden der rust, en wy durven gelooven dat liet gouvernement niets zal verwaerloozen om dergelyke betoogingen aen- stonds te beteugelen, indien zy zich nog eens opdeden. Het voorbeeld te Gend daergesteld is eene goede waerborg voor het toekomende. SAMENSPRAEK TUSSCHEN DE SCHELDEDE BROEDERMIN, T VERBOND EN DEN DEN DERBODE. Den Dcnderbode, vrydag lest, eenen vriend uytlalende, ziet van verre den trio aenkomen ?n blyfl aen de deur slaen om zyne konfraters te ontvangen en spreekt hun aen als volgt Goeden dag Schelde, Broedermin en^ Verbondkomt binnen en neemt plaels. De Schelde. Sakkerloot, Dendcrbode, dit ziet er my een lekker druppelken uyt dat daer op tafel staetZouden wy dit niet eens moeten proeven dan Den Dendcrbode. 11a, als gy daer goesle naer hebt, Schelde, zie daer staet al een geschonken. En gy dan Broedermin en Ver bond, zoud gy niet eentje nemen? Het zal ul. verkloeken en goeden acssem geven. De Broedermin en 'l Verbond. Gy zyt bedankt, konfrater, \vv drinken l'huys nooyl druppels, veel min zullen wy er hier drinken. Den Dendcrbode. Hel is gelyk gy wilt, te Audenaerde zegt men die niet wilt moet nietMaer zeg eens, Verbond, zoud gy van daeg een neepken konnen verdragen Ik wil u wel zeggen dat ik er nog al goesle op heb liet Verbond. Konfrater, 'k heb gezien van als ik binnen kwam dat g'een kwaed hair in uwen steert had, want gy fronste gedurig uw voorhoofd, gy neepl nu en dan uwe oogen hall' toe, en dit zyn slechte teekens, 'k heb dit ai dikwils ondervonden. Doch, geef maer af, 'k kan er maer onder blyven, 'k zie toch dat onzen liberalen haring niet meer braed, dat er ons van alle kanten alle soorten van neuzen uyt de nieuwe fabriek toege zonden worden. Den DendcrbodeNu, nu, konfrater, wees gerust, 't zal zoo erg niet zyn dan gy vreest, want 'k zou er u niet geeru zien onder blyven, omdat ik dan myn plezier zou kwyl zyn van u van tvd lot tvd onder d'haud te nemen. Gy zegde dan in uw Nr van 19 july dal de arme kloosterordens de concurrentie doen aen de armen en de aelmoesen van deze onderkruypen. Dit is, regluyt gezegd, eeue platte leugen, eene vuvge lastering met nen steert, die slechts uyt eene bedorvene, dwaze en religieuscnhatende pen kan vloeyên. Dit gesclrryfsel bewyst dal gy niet weet dat de kalholyke liefda digheid nóoyt uylgepul is, dat dc goede herten die nu en dan aen arme kloosterlingen eene aelmoes scheuken, daerom geenen cen tiem minder aen den armen zullen geven. En wal er meer van is, als de arme relfgieusen aelmoesen krygen meer dan zy noodig hebben 0111 zeer mager en sober te leven, wat doen zy er meê? Zy deelen hunnen overschot aen den armen uyt, of liever, en dit is 'l geen ik meerniaels in verscheydene gasthuyzen en arme religieusenklooslers gezien heli, de religieusen sparen liet beste uyt'hunnen mond om het aen de arme zieken te geven of te doen dragen, en zy houden het slechtste voor zich. Ja, zoo is den geest (ler°ai me rcligieusenordens dat, moesten zy weten dal zy de armen hunne aelmoesen onderkruypen, of oorzaek zyn dat hunne wel doeners, om hunnen 't wil, de armen te kort blyven, zy er gcene aelmoesen zouden van aenveerden of ze dadelyk en regtstreeks zelve aen de armen zouden uytdeelen. En dan nog, hoe komt dien dwazen klap overeen met 't geen gy en uwe makkers zoo dikwils «eschreven hebt, dat namelyk de kloosters zoo ryk worden, dat zy schatten op schatten stapelen enz. enz. enz. Gy ziet wel, Verbond, dal gy of wel heylige religieusen onverdiend beschuldigt van de hatelyksle onreglveerdigheyd van een grouwzaem schelmstuk zelfs, namelyk van den armen ongelukkigen zyu brood te ont trekken daer waer zy het niet noodig hebben als zy ryk zyn, gelvk gy beweert, of wel dat gy u zeiven aen de galg klapt'en iloet zien dat gy elfen af nen ezel zyt, die d'eerste principeu van redekunde nooyl geweien hebt. Maer als ik u van regtveerdigheyd of redekunde spreek, dan slroey ik roozen voor de verkens of geef ik saffraen te keuren aen eenen os. Wy zullen dan van wat anders klappen. Hel Verbond. Ik weet ik wel, Dcnderbode, dat dit al leugens zyn die ik daerover gezegd heb, maer wat wilt ge doen, ik ben ik gedwongen alles te drukken wat men my in de vuyst douwt, g'èn zoud niet willen gelooven hoe verdrietig, hoe ongelukkig, hoe pynlvk den stiel van broodscbryvcr is. Den Dcnderbode. Als gy weet dat het al leugens zyn die g'over de kloosters schryft, dan zyt gy dobbel pligliggy moogt de waerheyd niet te kort doen al moest g'ttwe schoenen met wissen knoopen en al moest gy dagelyks droog brood eten. Hel Verbond. Hel gaetnu al slecht genöég met myne gezond- lieyd myne ligchaem is zoo slap. dat ik bvna niet getiucg kan winnen om het zelve, door een gedurig sterk voedsel, aeneen of re»t te konnen houden. Ge ziel ge ook wel dat ik maer nen peever ben, dien gy gemakkelyk kont omverre blazen. Den Dendcrbode. Had g'uwe gezondheyd wat heter gespaerd, a'en zoud gy nu zoo slap niet zyn, en dat ik wel zie dat ge maer tien peever zyt, dien men maer d'oogen loe te douwen heeft, dit is waer, en dit heb ik al lang gezien en geweten. Doch ik kom daer niet lusschen want op zulke vyVers vangt men zulke yissehen en die zyne voelen niet wilt kwetsen, mag niet barvoets op de haveren stoppelen loopen. In dit zelfde V zeeverde gy dat dc prieslcrsparly hel land onder hel klcrihacl jol: zoekt Ie brengen om dc beschaving le doen achler- uyldeynzen, en dat zy, om daer loe te komen, kloosters, paters, nonnenluyaerdy superstitiedoode hand etc. als middelen gebruykt De Schelde. Dit ziet er my een schoon themaken uyt om een fvn rossingsken te zien krygen; 'k ben curieus om te hooren wat den Bode ilaerop gaet afgeven, my dunkt dat hy er zich gaet op zetten, wint zyne manieren staen my niet aen. Hel Verbond. Ik wcnschte dal g'u een stuk van de long beet, vuvle sausepanne, g'en deugt voor niets anders als om 't vuer in'den wind le steken, uwe konfraters te helpen verdrukken en dan in uwe vuyst te lagchen gelyk al de judassen doen. Den Dendcrbode. Gy verdient eene lelie zweeping, Verbond, want uw goddeloos en beestig goknoey verwekt niet alleen den orootsieu walg, maer liet revolteert nog bet gezond versland, de erkentelvkhev'd en de regtveerdigheyd. Wat, de priestersparty, eelvk gv ze ooemt, wilt, door liet herstellen der kloosters, de beschaving doen acbteruytdeynzen Ik heb het.u nog gezegd, 't zyn de kloosters, 't is liet priesterdom, 'l is den godsdienst, het zvn de principen van de religie die de beschaving hebben le weeg gebragt, die de slaverny hebben doen eyndigen, die de liarbaerschheyd den doodklop gegeven hebben, die handel, kuns- ten, nyverheyd, landbouw en alles wal er tol luysfer en welzyn der samenleving strekt, hebben bewaeid, uytgebreyd, ingevoerd en begunstigd. Gaet in alle landen waer de kalholyke klooster lingen, het katholyk priesterdom en den katholyken godsdienst uytgebannen zyu, of voorlyds uylgebannen waren, en wat zal men er ontmoeten of wal heeft men er gezien In Rusland, eeue dwingelandv zonder weerga, hel hatelykste spioenstelsel, dc schandigste willekeurigheyd, deverfoeyelykste verdrukking der groole tegen de kleync, volkomen gebrek aen vryheden, geestverstomping enz. heersehlen er eerlyds en heer- sclien er nog groolendeels. Wie heeft er veel van dit alles doen verdwyuen en wie zal hel overige doen ophouden De principen van regtveerdigheyd, de principen van gelykheyd en ware broe derliefde. En waer zyn die principen te vinden Waer zyn de gedurige predikers dier principen (n den katholyken gods dienst," en in den katholyken godsdienst alleen.... Wat hebben de Engelsche met hunne prolestanlery, met hunne hebzucht, met hunne slroopery, met hunne principen van ver drukking in Indien gewonnen? Gy ziet het alle dagen, zy heb ben de Indianen zoodanig verbitterd, opgeinaekl, bedorven en verleyd, dat zy nu de Etigelsclien in reepen van een snvden, levendig 't vel afslroopen, vingers, armen en beenen afkappen, immers er zulke gruwelyke vreedheden legen plegen, dat de hairen te berge ryzen als men nu alle dagen de verhalen in de gazellen leestDoen de plathoofden, uvl de rotsbergen, de tot het Christendom hekeerde Indianen en andere wilde volksstam men dit ook? Neen, want zy zyn door de religieusen, door den godsdienst, door de priesterparty, tot Beschaving gebragt en beoefenen de principen van regtveerdigheyd en broederlykheyd die hun door den katholyken godsdienst voorgeschreven zyn. Wal was't eerlyds in Turkyën O gruwel! de pen weygerl de ongehoorde vreedheden en barbaersche moorderyëu te beschry- ven die dit ongelukkig land bezoedeld en er eenen schandkolk van menschenbloed van gemaekt hebben.... Leest de geschiede nis, en gy zult huyveren en heven by hel aenhooren derduyvel- schc heüveldaden die aldaer bcgaeii zyn. Daerby nog, dit land was en is nog groolendeels verbeest lot in den grond, zyne vruchtbare akkers waren en zyn nog groolendeels afzigtelyke viaklens, waer niets anders groeven dan distels en doornen, immers 't is eene Yermaledytlde aerde waer het vuer der begeer- lykheyd en aller andere driften de goede vruchten verschrooyd of teéncmael verbrand hebben. Hoe zeer is dit alles veranderd Maer hoe en wie heeft er die groole verandering le weeg gebragt Den katholyken godsdienst, de kloosterlingen, eenvoudige n'on- nekens, heylige zusterkens van liefde enz. enz. Wat hebben de Engelsehen in China te wee» gebragt met hunne vyandschop tegen het catholicismns, legen paters, nonnen en kloosters Wat goed hebben zy daer gedaen Zy hebben het volk in tie duyslernissen, in de barbaersehheyd, in de plunder en moordzucht gehouden, ja zoo verre is de schande daer geble ven. dat zelfs de moeders hare eygene kinderen versmooren om ze niet le moeten opkweeken. De oorden van China die deftig, goed en hraef geworden zyn, zyu deze waer de missionnarissen- kloosterlingen of priesters den s'.andaerd van den katholyken "odsdienst'hebben konnen planten en vry laten wapperen. Maer, konfrater, ik gevoel dat ik te lang zon worden indien ik al de proeven die ik by d'hand heb moest aenhalen; ik wil u liever eenige vragen doen Verstaet gy misschien door besehaving de liberatersverbeesling waervan wy alle dagen getuygen zyn Is het beschaving 't welk men in Piemont zoo schandelyk door de liberatery ziel ondersteunen, uytbreyden en begunstigeu, na melyk die huvzen van verderf, die koten en kroegen op welkers voorgevels mén zou moeten schryven Hier verkoopt men zielen, zuchten en tranen van brave ouders en ireffelyke echtgenoten, bene vens de forluyn, liet welzyn der familicn en eene vroegtijdige dood Is het beschaving als men ziet dal liberale kerels, na geheel hun leven in wulpschheyd en schandalen te hebben overgehragt, het overige hunner forluyn, by testament, aen de koten van eene geheele stad bezetten Is hel beschaving als men liberale gonvërnementen hel volk ziet plnymen en stroopen, om bankroetiers, dieven en schelmen ryk te maken, door schandaleuze subsidiën, presentjes en andere bylagen Is het beschaving als men die bankroetiers dan met eens anders vrouw ziet opsteken, nadat zy hier lalryke menschen bestolen en bedrogen hebben Heet gy besehaving die eerlooze volksballen, maer alles wat nog eenigzins zedelyk is, nog eenig gevoel van schaemte bezit tot in 'den grond bedorven word Heet gy beschaving die verderflyke theaterspelen, waervoor er miilioenen van 't volk, van den armen daghuerman. worden afgeperst en besteed om vioolkrabbers, koordedansers, fluytspelers, ontuchtig vrouwvolk en soorlgelyken bucht te onderhouden en in eeneVulpsche weelde te laten zwemmen? Heet gy beschaving dat vremde bankroetiers, bedriegers, ge brandmerkte kerels hier nen 't hoofd van zommige liberalers- francma?onsbladen ons de zedelykheyd en de vaderlandsliefde komen prediken, gedurig onze treifelyke geestelykheyd, klooster lingen enz. met'hoon en smaed beladen, en de goddeloosste vuyligheden uytbraken Heel gy beschaving dat men aen eenen verachlelyken ellendeling, aen den grootsten vuylerik van geheel Europa, aen Eugeen Sue, die schandbrok van ontucht, goude pennen en medaliën gaet opofferen? Heet gy besehaving dat men hier de werken herdrukt van eenen vermaerden kerkdief, van eenen beeldstormer, van eenen heylig- schender, die de moord en de dievery heeft aengepredikt, gepleegd en voorgestaen Heel gy beschaving Hel Verbond. Ach Dcnderbode, 't is al genoeg, 'k gevoel al wederom eenen krop in myn keel en tnynen kop klopt gelyk nen hamer, laet ons daervan zwygen, want 'k zou nog eens kwalyk vallen en uwen viezen Wannes mei zynen walereemer moeten zien afkomen De Broedermin. Ja, 't is al meer als le veel, nen mensch zou liever op den oever van de zee zitten dan al die oude koevën le moeten hooren uyt den gracht halen, 'l is allytl op de kappe der liberalen, en allyd zoo schandclyke dingen, dat ik er zou van uytteeren. Den Dcnderbode. En als gy allyd op de kappe der priesters en der kloosterlingen zit en gedurig liegt dat ge zwarter word als den duyvel zelf, dal is niet te veel, niet waer, onbeschaemde brok. Nu, maekt u van hier alle dry, en de naesle week, Broedermin, zal ik u nog voor uw boeksken van uiocn notaris, uwen schoolmees ter en uwen koster eens wel den hol wasschen, en tl uwe scliaem- telooze sloutigheyd van heden wel doen bepepereu. De Schelde. Konfrater, 'k en heb ik niet onbeleefd geweest, en dus niet verdiend van zoo kavalierlyk buyten gesalueerd te worden. Den Dcnderbode.'Seen, Schelde, gy hebt met onbeleefd ge weest, maer gy zyt toch van den zelfden kaliber, en hebt g'het niet verdiend, ge zult het verdienen......... Maekt maer dat g'uy< de voeten komt. De Schelde. Konfraters uyt 't Verbond en uyt de Broedermin, 't ziel er zwart uyt, laet ons optrekken, want wy zouden gemak kelyk nog konnen een ieksken krygen van zynen'schoen in 'l onderste van ons lyf waer den rug vau uaem verandert Salut..... Denderbode Van op de laetste steenen van 't fort le Leopegero. Mynheer den Denderbode. Over 8 dagen hebt gy van eene Leupegemsche ster re gesproken en van de vergnderiug die zy gehouden heeft, want de liberalen ksvamen er naer toe getrokken gelyk de rnuggeo naer de keers. De sterren spelen heden- doegs eene groole rol by de menschen. Moest immers de vermaerde sterre van den 13 Juny de aerde op hare vestingen niet doen schokken? Moest zy de droevige wereld voor ailyd in de oneyndige ruymte niet doen ver zinken Wel is waer, onze angstige gesteltenis was toe te schryven aen de byzigtigheyd van den sterrekyker en aen den droessem van de Leupe gemsche sterre, die in de zienbuys was bivven plakken, want kort nadien kwam er eenen anderen wiens gezigt goed en wiens zienbuys beider was en die ons, op zyns sterrekykers woord, verklaerde dat deze sterre geen zins kwaed in den steert had en dat zy zoo krachteloos was op onzen aerdhodem, als eene tnugge op den a vapeur van Bevere. Er valt dus niet te lagehen met de sterree nog min melde steart-sterre en ik ga ui.be- wyzeu dal de sterre van Leupegem ook eene steertsterro is. Yoorecfkl, nogtans, moet men welen, van waer of hoe, den steert aen de sterre komt. Volgens zeker stelsel, eene steert-sterre is anders niet dan lichtstraal dien do sterre ontvangt van de zon of van een ander groot hemels licht en dien zy in haren loop eenigen tyd medesleept. (Die het beter weten, Denderbode, dat zy het zeggen). Nu, Nu, de Leupegemsche sterre trekt haer sleert-ticht van de Aurora of Dageraed, zaliger Iranc- matjons-logie van Audenaerde, die aen de gevolgen eener niaegiiekte bezweken is, om dat haer ia poudre forte ontbrak. Ja, haren steert komt van de Aurora, reeds lang verrot, en ziet hier hoe: uyt hare over geblevene en verkalkte beenderen en hekkeneelen wazemen zich Dwaeliichten uyt, die juyst op het achterste tan de Leupegemsche sterre zich hebben willen plakken. Van daer haren steert. Moet zy bezien worden door eenen byzigtigen of door eene belemmerde zienbuys, Wee aen ons De klerikale wereld heeft er welliaest gestaen en al de- papen moeten nog eens gaen slapen. Nogtans by de vrees voegt zich nog eens de hoop en vele willen weten dat het nog eene tweede leute zal zvn van den 13 juny; zoo dat het spreekwoordjaltyd waerheyd hlyft mundus VULTDEClPl.dat is, zoo gy wel weet, dat de uylen uylktmven als zy de sterren zien uythangen. Aenveerd Mynheer, myne grondhertigste gevoelens. X. X. i BPS rm De eerste toonkundige feest der vereenigde Maetschappvën der steden welke langs den spoorweg van Dender en VYaes gelegen zyn, heeft zondag laetst le Aelli plaels gehad. Lokeren, Aeist, Ninove Geeraerdsbergen, Lessen en Leuze waren er tegenwoordig, en zyn door de harmonie van Aeth op de luvsterryksie en gulherligste wyze onlhaeld geworden. 'De muziekstukkeu zyn in hel algemeen zeer wel uytgevoerd en hebben steeds de goedkeuring der lalryke aenhoorde'rs weg gedragen. Tot deze omslandigheyd had den taienlvollen heer Ch. Panne een muziekstuk samengesteld, voor titel voerende liet vereeni- gingsleeken. Dil meesterstuk door de vereenigde maelsehappyën onder het geleyde van onzen bekwamen muziekmeester, Mr Micbel Schelfhnnt, op de schitterendste wyze uytgevoerd, is met geest drift toegejuycht geworden, het van ouds gekend aria van den vermaerden toonkundigen Gretrv Waer kan men beter zyn, ge volgd door de Brabautjonne, heeft de lucht door de luydruchtigste en 'herhaelde bravos doen weergalmen. Des anderendaegs heeft onze harmonie, na eene aubade aen den burgemeester van Aelli gegeven te hebben, haer afscheyd genomen en heeft zich le Lessen en Geeraerdsbergen stilgehou den, alwaer zy voor de woonslen der voorzitters dier maetschap- pyën eenige 'muziekstukken heeft uytgevoerd. Overal was het het zelfde broederlvk onthaeloveral leverde hun kort verblyf eene soort van feest op, hetwelk nog lang in het geheugen der samengestroomde inwooners zal gehouden worden. Deze toonkundige vergadering welke jaerlyks en beurtelings in eene der boven gemelde steden zal plaels hebben, is een onfaelbaer middel voor den voortgang der schoone toonkunst, en zal niel weynig bydragen tot,de vriendschappelyke onderhan delingen dezer onderscheydene plaelsen. (Medegedeeld). CORRESPONDENTIE <5 Geëerden vriend A. uyt N. ik bedank u over uwe genegenheyd, ik zal zorgen dal de zaek gedaen worde. M. D» V. uyt A. gy zult my veel plaisier doen met uwen offer. Ik neem hem zeer geern aen en zal er u dankhaer over zyn. M. S. uyt B. ik ben geheel de naesle week l'huys uytgenonïen maendag en dynsdag. Eenen brief is ook voldoende. M. V. D. B. uyt G. uweconditiën|gaeu rny niet, te min.fomdat ik in zulke gevallen gewoon ben zelf conditiën voor te schryven. Men schrvft ons uyt Scheldewindeke Onlangs woonde ik de luysterryke prysdeeling by le Oosterzele, in het geslicht der eenv. Apostolinnen, waer zich, ter dezer gofegendheyd, lalryke geestelyken en een uytgelezen publiek begeven hadden. De uytreyking der pryzen wierd voorgegaen door twee schoone dramatische stukjes, zoo natuerlyk en gevoe- liglyk uylgeoeffend, dat de aenwezigen hunne tranen niel konden wederhon'der.. Het publiek heeft nog bewonderd de verscheyde bekoorlyke koorett die op de beste wyze gezongen zyn geweest, en waer aen men meer als eens heefl toegejuycht. Eene zuyvere uytspraek der fransche lael, eene zedelyke en natueriyke houding der leerlingen, hebben de bewondering verwekt der gansche vergadering. Na deze aendoenlyke plegtigheyd hébben wy ons in de ten- toonstellingszael begeven alwaer de menigvuldige en fraeye stukken van naey- en borduerwerk de kutisleiyke vollooyde bloemkransen aen iedeien acnschouwer hebben doen verstaen, dat in dit geslicht, de achtbare religieusen met den aenhoudend- sten iever en met volkcmene behendigheyd, de opvoeding der juffers bewerken. Koninglyke besluyten magtigen f° de gemeente Erwelegem om den eersten vrydag 'van elke rnaetid eene graen- en veemerkt le houden 2° de gemeente Couckelaere, om eene jaerlyksclte veemerkt te houden den dynsdag voor den eersten zondag van september. Men gaet le Antwerpen eene herinnenngs-medalie slaen ter eere van den generael Capiautnont, dragende langs de eene zvde, het afbeeldsel van den generael, en langs de andere dil opschrift: Aen hel belgisch leger," beschermer der orde en beschaejdlieyd, mcy 1837. |ieI1 zeereerw. M. F. Van der Biest, pastor-deken van Lccle, komt hel ontslag zvner bediening aen le bieden, welk Z. Em. den Kardinat 1-AertsbisscJiop van Mechelen heeft gelieven te aen veerden ier oorzaek der zwakke gezondheyd van deu titularis.

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Denderbode | 1857 | | pagina 2