IONDAG 15 NOVEMBER 1857.
TWAELFDEN JAERGANG. - Nr 585-
Vertrekuren uyt de Statie Aelst AI Jt
C FRANKS 'S JAERS.
Vertrekuren uyt verschillige Statiën
AELST, den IA November 1857.
De Constitutie zal weltiglyk of revo-
lutionnairlyk omgeworpen worden.
Hoe is het toch mogelijk
Waerop mag men nog rekenen
W at nu gedaen
Donderm. 5-35 8-30 9-25 12-30 3-05 6-0(k«?Gend, Brugge, Ostende 8-25 -12-25 0-00—
lokeren 5-35 8^30 12-30 0-00 6-00.
Brussel 7-40 9-25 00-00 3-0!) 5-30 8-00.
Mech. Brus. Antw. 5-35 8-3 9-25 3-05 6-00
leuvThien Luyk 5 358-30 9-253-05 6-00
Verv Land StTruven.5-35 8-30 9-25 3-05 6-00
Gond 8-25—12-25 —2-553*056-008-10
3-05 -6-00 le klas langs Dendermonde.
Kortrvk, Mouscroen, Ryssel (langs Lede) 8 25
12-25 2-55 3-05-6-00.
Doornvk, Rvssel (langs Ath 7-408-30-0-00
Nin. Geerardsb. Ath, 7-40—0-00—2-15—5-30,
2 Bergen, Quievrain7-400 002-15 5-30
Te lede staen al de konvoys. Te idegem staen deze vertrekkende van Ath 6-30 10-»
4-30 en deze vertrekkende van Denderleeuw 8-18—2-405-45.
Staen te r.YSECEM stil al de konvoys uytgenomen dezen vertrekkende van Aelst9 25 des
morgens en 0-00 's avonds en van Dendermonde ten-0-00 's morgens en 0-00 's avonds.
Staen te Santbergen de vertrekken uyt Ath 6-30 10-00 's morg. 0-0 en 4-10 des avonds.
Van Denderleeuw 8-15 's morg. 2-4D en 5-45 des avonds.
CLIQUE SULM.
VAM LOKERfcN NAER
Dendermonde, Aelst 6 40 9-10 3-00 5-30—0-00.
Kinove, tleerardsbergen, Ath 6-40 9-10 3-000-00.
VAN ATH SA EK
Geeraerdsberge-n, Niirove, Aelst, Dendermonde, Lokeren 6-30 10-» 4-10.
Get'-raerdsbergen, Ninove Aelst, Dendermonde, 6-3010-»4-100-00.
Brussel (langs Denderleeuw) 6-3010 4-10-0 00.
tiend, Brugge, Ostende 6-30(langs Lede.) 10-» 4-100-00.
VAN CEND NAER
Audenaerde 9-30 2-20 7-50. naer Aelst, 7-00 8-45 00-» 2-15 4-45 7-20.
VAN BRUSSEL NAER
''Aelst, Gend 7-35- 11-30—2-00 5-05-7-15
Ninove, Geeraerdsb, Ath (langs Denderleeuw) 7-35 0-00 2-00 5-05.
VAN DENDER MO- >\«R:
Brussel langs Aelstl 7-15 7-55 1-4» 5-00 I. Mech.) 5-55 9-10 9-45 3-30 6-30.
Aelst, 7 15 7-55 -11-50 1-40 5-00 - b-uo.'
DEN DENDERBODE
Deze woorden komen nvt de rangen der liberatery
men had er in den oogenblik zelf niet aen geloofd, men
zegde dat het dwaze bedrgygirtgen waren van den kant der
liberaters en dat deze uooyt in staet zouden geweest zyn
hunne rampzalige ontwerpen ten uvtvoer Ie brengen.
Maer de secle durft alles, zy is stoutmoedig byzonderlyk
als zy de zwakheyd en de vreesaehtigheyd ziet, byzonderlyk
als zy ontwaert dat hare tegenstrevers niets doen om haer
te bestryuen. En nogtans, het gevaei' is zoo groot, alle
dagen naderen de liberaters tol hun doelwit, dagelyks
naderen zy meer en meer tot den oogenblik op welken zy
teenemael het voorwerp hunner begeerlykheyd zullen
vermelen, alle stonden zien wy hunne beheersching in'tland
aengroeyën en welhaest zullen zy openlyk aen ons
CATHOLYKEN, de waerborg onzer instellingen, onzen
godsdienst en deszelfs vryheden, poogen te ontrukken
Belgen, wy-bezweeren u, in naem van alles wat gy liefst op
aerde hebt, blyft niet verblind, verstoot de onverschilligheyd
verwydert verre van u de moedeloosheyd, verbant uyt uwe
gemoederen de magtelooze benauwdheyden maekt u
strydveerdig niet om aen te randen, maer om uwe vrvlieden
om uwen godsdienst, om uw vaderland krachtdadiglyk te
verdedigenDoet gy dit, gy zult de aenvallers van
alle goed overwinnen, gy zult ze weltiglyk verpletteren
Doet gy het niet, de l'rancmaconssecte zal u den hiel op de
borst drukken, zy zal u onder de perssing eener dwinge-
landy van haet en schande doen bezwyken.
Doch om aen den gedurig naderenden vyand het hoofd
te bieden, moeten de catholyken eendragtig zyn, alle klevne
geschillen moeten verdwynen, de groote principen van
behoud van godsdienst en vaderland mogen alleen het
voorwerp hunner bekommernis zyn, want de magt des
kwaeds slaept niet. zy breyd gedurig hare overwinningen
uyt, hare apostels, hare uytzendelingen, hare helpers
sluypen overal in om aen den eenen kant de vrees aen te
jagen, en aen den anderen de stoulmoedigheyd te doen
verdobbelenWeest dus op uwe hoede geliefde land
genoten, want de verdelgende bombe zal eerder losbersten
als gy denkt, en dan, wee u indien gy niet vooruytgezien
hebt, want gy zult het bitterlyk beklagen.
Dat de kalholyken zich wel doordringen dat den tyd van
toegevingen, van welwillendheyd en vreesaehtigheyd moet
uyt zyn dat zy wel weten dat de zaek der orde en der
religie op het spel staet en gevaerlyk bedreygd is dat zy
wel weten, wy zullen het maer regtuyt zeggen, dat den
oogenblik aengebroken is van zich te vertoonen, en zich te
vertoonen op eene ontzagwekkende wyze, indien zv niet
willen dat Belgiën een Vrankryk worde van 't jaer 1792....
Verdobbelen wy dus onzen moedZeggen wy luydop
dal wy Catholyken en Conservateurs zyn, dat wy stryden
voor ons geloof en voor onze grondwet, dat wy geene
opofferingen zullen sparen om die hpylige zaek te verde
digenZeggen wy ook dat wy BELGEN zyn, dat het
bloed onzer manhaftige voorvaders nog in onze aderen
vloevt en dat wy de dwingelandy der liberaters-francma-
vjonssecte noch zullen noch willen verdragen
O welke schoone zaek hebben wy te verdedigen, de zaek
van 't Vaderland en onzer vryheden 1 En dan wat hebben
wv voor ons? Het oppergezag van een groot, van een
verheven princiep het oppergezag van een geloof dat zoo
ryk in onfeylbare beloften isDe worsteling moet ons
dan gloriervk en aenlokkelvk voorkomen, wy moeten ze
aenzien als het leven, militia vita hominisLaet ons
dan onze gelederen digt aensluyten, al onze strydkracliten
ontvouwen en, het francmatjonsgedrocht met leeuwenoogen
aenstarende, toonen dat wy bereyd zyn het slagtveld met
ons zweet en bloed te benattenMoed dan, catholyken,
't is voor uwen God dal gy gaet stryden, want gv gaet de
onverzoenlyke vyanden bevechten van den catholyken
'godsdienst, dien uwen grooten Verlosser, voor ons aller
heyl, op de aerde is komen planten, dien hv met zweet
besproeyd en eyndelvk met zyn bloed bezegeld heeft
Overwint gy de vyanden van het christendom, gy overwint
de vyanden der beschaving, de vyanden van 't geluk der
volkeren, de vyanden der maetschappelyke samenleving,
die maer eene bende verdelgers uytmaken en niets anders
betrachten dan overal wanorde en boosheyd te zaeyëii
Wy waren bezig met de bovenstaende regelen te schryven
a s wy den ioniltur ontvingen en er de koninglvke be-
sluyten in lazen wuerdoor het nieuw ministerie aengekou-
digd wierd, aen welks hoofd wy den vrenideltng Rogier en
den fameusen Frère zagen pryken
Dadelyk riepen wv uyt Hoe is hel toch mogelyk zulk een
ministerie te zien optreden, in een constitutionneel land,
't welk onlangs inet zulke grondwetschendende eerloos
heden, met zulke schandige baldadigheden bezoedeld is
geweest
Hoe is het toch mogelyk dat mannen, die onder de ver-
maledyding van 's volks meerderheyd gevallen zyn, wederom
ministers benoemd worden
Iloe is het toch mogelyk dat aen persoonen, voor wier
principen en neygingen de meerderheyd der natie niets
anders dan afschuw en walg gevoelt, het lot des vaderlands
toevertrouwd word
IJoe is het toch mogelyk dat de lessen der geschiedenis en
der ondervinding, die in eiken verstandigen geest moeten
gegriffeld zyn, hier zoo onvoorzigliglyk miskend of ver
geten worden?....:
En wy antwoorden met het spreekwoord
omnia jam fiunt fieri quee pusse negabam,
namelyk, dat tegenwoordig alles mogelyk isMaer zeker
is 't dat men welligt eerder dan men denkt redens zal
hebben van berouw oveb die zoo spoedige als onbegrype-
lyke werkingWy zeggen spoedige, omdat men zoo
haestig, zoo rap en zonder omzien gewerkt heeft, dal den
tyd er met afgedaen is om eenen enkelen conservateur
te roepen of te raedplegen deze schenen niet meer
weerdig hun gedacht te zeggen, of door hunne raedgevin-
gen, licht te verspreyden over de groote kwestie waervan
's lands behoud of deszelfs ondergang afhangtBewyst
dan dienst aeu troon en vaderland 1
In de maend juny verscheen er eenen briefin 't publiek
die effekt maekte, vooreerst door het gezag van hem die
den brief geschreven had, en vervolgens door de wyze
principen die in dit stuk, nopens het grondwettig stelsel,
waren uyteengedaen, en evndelyk door de stellige beloften
die er in vervat waren. Welnu, dien brief, die principen,
die beloften komen op de onbegrypeiykste wyze verloochend
te worden.
Er was in de volkskamer eene veelbeduydende en zeer
ernstige meerderheyd, eene meerderheyd van eer, ver
trouwen en patriolismus.... Maer wat is er van geworden
Die zelfde meerderheyd heeft moeten wyken voor eene
minderheyd, bv zoo verre, dat er een ministerie is opge-
vormd uyt leden die uvlsluytelyk aen de minderheyd toebe-
hooren. Wy vragen ons te vergeefs waerom dien gewel
digen slag zoo kwetsend voor den geest onzer constitutie,
en zoo tegenstrydig aen onze instellingen Wy konnen er
geene hoegenaemde gezonde reden toe vinden, ten zv wy
ze zoeken in den oproer, in de wanorders die door de
liberatery voorbereyd, bewerkt en volvoerd zyn geworden.
Is het nu uyt erkentenis of uyt vrees voor den oproer dat
de nieuwe ministers met het vertrouwen vereerd zyn van
't land te besturen
Wy zeggen het nogmacls wy zyn teenemael bnyten de
beleekenis van den brief der maend juny, alles gaet juvst
alsof onze constitutie niet meer bestond, juyst. alsof liet
parlementaire stelsel aen de oude geschiedenis toebehoor
deMaer dat men er wel aen denke buylen het
constitutionneel regt, blyft er niets meer over dan het
revolulionnaire regt, dit is te zeggen, het regt van 't ge
weld of de afwezigheyd van alle regt, dit is te zeggen,
het despotismus, de dwingelandy. Dat men dan maer vry
de revolutie uvtroepe vermits men handelt alsof er revolutie
ware, maer dat men ons met meer kome spreken over
constitutie, noch over parlementaire gouvernement
En 't is hierin dat de liberatery krachtdadiglyk gpholpen
is geweest om dé constitutie revolutionnairlyk omverre te
werpen
Om de revolutie volkomen te maken, hebben de nieuwe
ministers zich gehaest de ontbinding der volkskamer vast
te stellen, zy denken door dezen ongrondwettigen middel
eene gansch liberale wetgeving te bekomen 't is eenen
nytersten middel dien zy gebruyken om geheel de liberale
magt op t land te konnen bewerkstelligen en aldus van de
wetgevende kamer een arsenael te maken waer alle wetten
van dwingelandy, godsdienstverdrukking, onverdraegzaem-
lieyd en kwellende geldafpersing zullen gesmeed worden, en
zelfs waer er eene roede zal gemaekt worden om er de
fabrikanten en industriëlen, door de utopie van den vry-
handel, meê te geesselen. Past maer op, Belgen, want alles
word in 't geheim gereed gemaekt om u de bittere vruchten
van liet francma^ons-liberalismus met geweld te deen
opkroppen
Hier komt natuerlyk het vraegstnk voor den dag of de
conservateurs, aldus te leur gesteld, zich in de aenstaende
worsteling moeten onthouden, en, daerdoor, de lotsbestem
mingen van ons geliefde vaderland in de klauwen der
francmafonssecte leveren
Dees vraegsluk is door eenige vreesachtige menschen,
die noch hert, noch moed, noch karakter hebben, met JA
opgelost. Maer, de groote kwestie is of de ware Belgen,
de ware vaderlanders, de ware catholyken dezen JA moeten
bytreden, of zy naer de poltronnery, naer de kleynmoedig-
heyd, naer de iafliertigheyd van eenige afgezonderde moeten
of mogen luysteren Én daerop antwoorden wy met eenen
lunggereklen maer krachtdadigen NEEN
Andermael, ja duyzendmael NÉÉN, de Belgen mogen en
zullen er niet naer luysteren willen zy Belgen, goede
vaderlanders, en vooral' deftige catholyken zyn, zy moeten
en zy zullen naer den kiesstryd komen, zy moeten en zy
zullen zich met eenen hardnekkigen moed wapenen om het
gedrocht des kwaeds onder de magt hunner stemmen te
doen bukken en te doen genade vragen
Ja, wy zeggen het luydop, In t stelsel van ONTHOUDING,
is het stelsel der vrees, het stelsel der vrees in de kwade
dagen, in de dagen des gevaers, is een slecht, een onvader
landse!), een allergeraerlykst stelsel, omdat het de stoul
moedigheyd onzer onverzoenlyke vyanden zou vermeerderen
en op ons voorhoofd een onuytwisbaer merkteeken van
lafheyd en schande branden, 't geen wy duer ja zeer duer
zouden betalen
De conservateurs zyn immers geroepen om eene weer-
digere, eene moedigere, eene voor 't vaderland nuttigere
rol te vervullen.... Zv moeten bewyzen, door de moeyelvke
worsteling die zy zullen ondernemen, dat zy vertrouwen
hebben in de tredelykheyd en groolheyd hunner zaek;
zy moeten toonen dat zy niet gelyk de bloodaerds vlugten
als hunnen godsdienst, hunne vryheden, hunne instellingen
gevaer loopen van ten gronde verdelgd te worden
De conservateurs zullen dan worstelen en stryden tot.het
laetste toe, want deze worsteling moet en zal eene plegtige
prolestatie zyn tegen de overweldigingen der revolution-
nairenDe conservateurs zullen worstelen en kracht
dadiglyk worstelen om de lasteraers van ons geloof, de
haters en vervolgers van de Kerk, de pluymers van 't volk
te doen gevoelen dal, als 't er op aenkorat, er met hun te
rekenen valt, en dat de ware catholyken niet gelyk de
lammeren naer de slagtbank geleyd 'worden, ja' naer de
slagtbank var, „o. revolulionnaire jacobinisrnus, van 1792,
't welk zyne gieretioogen en roofklauwen openspert om
alles wat goed is te verslinden
Wy hopen dat wy, al het voorbeeld van moed en krachl-
dadigheyd te geven, aen onze landgenoten klaer en duvde-
lyk zullen doen begrypen wat al kwaed, wat al schande,
wat al rampen zy, door eene hardnekkige maer wel ge-
leydde worsteling, zullen afkeeren. Ons laetste woord is
dus niet gezegd
SS KAMER.
Wy hebben dvnsilag de zoogezegde zittingder kamer bygewoond;
de tribunen waren opgepropt; de moortclbroeders waren in
meerderheid in degene van de kamer.
M. Anspacb was voorzitter als deken van ouderdom. Na de
namelyke oproeping, kondigde hy aen dat bel bureel de stukken
ontvangen had nopens dn kiezing te St-Nieolaes van M. Verwilghen
als volksvertegenwoordiger, en stelt voor eene kommissie te
benoemen om de kiezing Ie onderzoeken.
7,oo aenstonds vraegt M. Rogier, minister van inlandsche zaken,
hel woord, er. zonder te wachten tol dat de kamer wezenlyk
bestaet, klimt hy bel spreekgestoelte op, en met eene bevende
stem leest hy een besluyt waerby den koning de zittingen der
kamers opscliorsl, en die zittingen waren nog niet begonnen en
bel art. der constitutie zegt dat zy dynsdag moesten beginnen.