Wee aen de overwonnene. Zy hopen dis, en waerom |)E STEEX-S1IXISTER» IX BELG!EX PRYSDEELING DER ZONDAGSCHOOL. v Als certyds den barbaersclien gencraid Brennus de alad Roomen, by verrassingbad overweldigd, legde hy de Romeynen eenen zwaren alkoopingsprys op, welken be stond in duyzend ponden gouds. IJen volksverdediger Sulpicius stemde loe in bet storten d-zer som en men ïnaekte zich gereed om bet goud te wegen. Ma er Brennus, om de som nog meerder te maken, gebrnykle valacbe ge- -wigten. Daer de Romeynen zieli over deze schandelyke bedriegery beklaegdcn, smeet Brennus zynen degenen zvnen gordel nog by de valsebe gewigten, en riep uyt Wee aen de overwonnene Maer den dictator Camillas in dien ongenbllk byko- mende, zegde aen den Barbaer Hel zul 'l zweerd en niet <t het goud zijn 'twelli ons zal afin/openDadejyk verzamelde hy zyn leger, leverde slag aen Brennus dien liy teenemael overwon en buyten de staten der Roomsche Republiek verjaegde. Op lieden beeft liet gedrociit van 't liberalismns, zich ook, by verrassing, van 't land meester gemaekt, meer dan eenen 'l'ranmagonseben Brennus inaekt zicii gereed om bet volk te pltiymen en te kwellen; meer dan eenen liberalen Brennus staert de Belgen met gierenoogen aen oin ze onder den last der verdrukking te doen bukken en hun van 't geen zy duerbaerst op aerde hebben, bunnen gods dienst en hunne vryhedcn, te berooven; de seclariscbe Brenussen roepen alie gelyk wee aen de overwonnene Wv durven liet u ook" voorzeggen, Catholyke Belgen, wee aen u, indien gy dit mael niet al uwe krachten in spant, indien gy niet al uwen invloed gebruykt, indien gy geen buytengewoon geweld aenwend om in de kiezingen boven te liggenWee aen u, indien gy niet, gelyk Cainillus. uwe strydkradilen byeenroept en samenpakt om dien barbuerschen klubsbaspel neèr te vellen Want liet zal uwe schuld zyn als gy eenen reessem kwcl- afpersings- en verdrukkingswetleri zult zien samenweven om er u ongenadiglyk meê te geesselen. En inderdaed, de afsebuwelyke bbedzuygerswet, dit schandstuk van volksverdrukking, 'zal wederom verryzen de gepraemde leeningen met al dcrzelver batelyke gevol gen zullen vernieuwd worden de verpletterende geld- verkwistingen, die bet liberae! ministerie zoo schaemteloos gepleegd heeft, zullen wederom aen 'torder van den dag komen; de rampzalige subsidiewet, dien kanker der schat kist, die zelfde sehandwet die aen bankroetiers, vremde bedriegers en volksbedervers met geheeln vragten goud gegeven heeft, zal ook niet blyven slapen; de domme maer geldverslindende boerenscholen. die onder den spotlach der verachting gevallen zyn zullen wederom geopend worden; immers, de liberale sebaer is reeds geslepen om in vollen galop in 't laken der burgers te snydenEn dan wat zal er niet al gebeuren als den liberalen liaet, de francmaconscbe vraekzucht den vollen toom zullen hebben? Wv durven bet nauwclyks overwegen, want is er eene secte die sehaemte- en eerloos is 0111 alles te doen wat de vnvgste driften konnen ingeven, 't is wel de liberaters- fraucmaconssecte. Over dit alles zullen wv in latere N" wydloopiglyk spreken, en de kiezers liet peyllood in d'hand geven om (ie diepte van den afgrond le nieten waerin 011s vaderland zal gesiort worden, indien de liberaters-franc- ïkacous de bovenhand krygen. Ja, 'Belgen, dit hopen fraucn agons, en waerom? Omdat zy deuken dat de catholyke Belgen zullen benauwd .zyn, omdal zy peyzen dat gy 11 de nioeyte zult ontzien van uaei'de kiezingen te komen, omdal zy 001 deden dat gy voor een beetje slecht weder, voor vat koude, voor wat regen of modder zult terugwyken en uwe diingendste vaderlandspligtcn verwaerldozeii. Dit kleyn gedacht heeft den liheratershaspel van u, catholyke kiezers, dit bekrompen denkbeeld maekt hy zich van uwe verkleel'dheyd aen godsdienst en vaderland, die vernederende en ontberende doenwyze schryft hy toe, en daeroni hebben de kopstukken zorg gehad van de kamer te doen ontbinden in 't midden van den winter, als er natuerlyk meer iever, meer.vlyt, meer moed noodig is om tie kiesp'.igten te komen waernemen. Zult gy het gedacht dat de liberators van 11 hebben, kiezers, waer maken? Indien wy zulks-durfden onderstellen,' ev zoud ons mogen zeggen dat wy 11 oneer en schande aèndoen, gy zoud ons mogen zeggen dat v,y uwe ware princinen van godsdienst- en vaderlandsliefde verdacht houden, immers gy zoud oas mogen dat wy 11 onregtveer- tlHyk beschimpen en beledigen. Deze taek zullen wy aen de liberators overlateizy zyn gewend van in alles en altyd de taek van schande en eerloosheyd te vervullen. Wy, catholyke kiezers, zeggen u, dat wy u in massa's in liet'worstcfperk verwachten wy hebben de verzekering dat "v uwen iever. uwe werkingen, uwe wederzydsche aeumoedigingen zult verdobbelen 0111 aen de redding des lands meê te helpen, en om aen die liberaters-bedriegers te doen zien dat zy zonder den weerd zullen gerekend hebben met te denken dat zy u. door eene ontbinding in den winter, van de stembus zullen verwyderd gehouden hebben. Geeft dan eene duchtige les aen dit liberaters- „ebroed, 'I welk niet kan leven dan van inlrignen, onregt- weerdigheyd en foppery geeft die les met te zeggen dat gy naer de kiezing wilt en zult komen, en dat gy bovendien uwe vrienden en kennissen die soms, uyt onverschilligheyd, of by "ebrek aen ernstig nadenken, zouden genegen zyn niet te komen, zult aensporen, verlichten en zelfs vriendelyk pramen om onze algetneene regten, door hunne stemming te komen verdedigen en handhavenEn dan, zeker is 't dat de liberators eene felle klopping zullen krygen, en dat g'heet hun spel met eenen keer opgeschept is Deze gevoelens, deze woorden, deze werkingen zullen den francmaconshaspel beschamen, hem.doen zien dat de vaderlandsliefde, de verknochlheyd aen den godsdienst en aen 's lands vryff instellingen niet straffeloos iertgerand worden, en dat de Belgenbyzonderlyk de' catholyke Belgen nóg zyn 't geen zy weleer waren te weten getrouwe onderdanen maer die geene slaverny verdragen. Men mag Zeggen dat ile leassuysteenen van Jemmappes in Minrslcrs verandert! zyn MM. Frère, Rogier, Tescli en kompagr.ie, plukken thans de vrucht van hun werk. In mev laelstleden riep Frère, den eersten, in de Kamer le Brussel Weg mei de kloos terwet. bil geroep, uylcirukltin'g van een wanhopig geweld, heelt den revoiifliontfciir hét hooge ambt van minister der financiën aeugewouueii. ïs de kommedie nit f wel gespeeld Veel onnooze- laers, misleyd door dil valse!» enf onwettig geroep, zyn aenstnnds oupliglige broeders van liefde loopen plunderen. De ungelirkkigeii hoeten nu hunne misdaed in '1 gevang, lerwyl M. Frère, hunnen aemleyder, jhunnen vaendeMrager, hun opperhoofd, 1111 zetelt ten koste van hunne vrvhevd, op de hank der ministers, liet kind en den voorstaeuder der vrymetselary, den opsloker der omweirte- ling, den vyand van Kérk en van goede orde. heersehl 1111 als tweeden koning, ctr bedrevgt de instellingen, de vryheden, de duerbaersle belangen van vaderland en koningdom. Frère geeft de wet aen Belgen land. Ja, hy l.eeft meer le zeggen dan koning Leopold zelve. Want, als MM. Rogier en Dehrouckere onlangs by onzen koning genoodigd wierden,-zyn /.y, vooraleer arn drt ver zoek le voldoen, de orders van den aluiagligeu Frère gaen afvra gen. Diepgevallen llelgenland Maer, wal gedaen mei de gevangenen die MM. Frère, Rogier, Tesch, enz. lot ministers gesmeed I ebben Wal gedaen melde kassevsinvlers van Jemmappes, de ruylenhrekers van Brussel, de troehelmakers van Antwerpen Men spreekt van ze algauw los te lalen en aen dc viyhcyd weder legen. Maer de ministeriële dankhaerheyd, zou zy niets heter kunnen schenken dan eene bevlekte loslating Ben plaetsken van gouverneur, van arrondis- semcnls-kommissaris, of ten minslen van burgemeester, uytge- deehl aen eiken kasseysmyter en rtfytenbreker, ware dil te vee! voor den bewezen dienst? Ware den loon overtollig als men hem vergelykt hy eene schandige en langdurige gevangstelling, uylge- staen ler verheffing van de nietfwe Steeu-Minislers Zekerlyk neen Ook schynt M. Fiére dit geheel wel verslacn 10 hebben. De hooge ambtenaren der bewarende' parly ga et bv mei de eerste gelegeuheyd afkrlsen, om plaels te maken voor zyne goede vrien den. 'T is alzoo dal den koek van hel landsbesiuer zal verdeeld worden. Welk erfdeel mogen de katbolyken verwachten? Men zal het gernakkclyk raden, als men '1 spreekwoord indachtig is Zulke ey zulke jong. De legen wnorrlfge ministers, wangebroedsel van sleencn, van ruylen en glazen, moeien in hunne polilieke geboorte de hoedanigheden vair die zelfde stollen medegehragl hebben. Welnu, hel glas is zoo broos, den steen is hard. Glas- minisiers voor de revoluiionnaire parlv sleen-mitiislers voor de kalholykcii, ziedacr de voorspelling huneer toekomende handel- wyze. I.as.van Tliielt. Voorleden zondag heeft alhier, in liet lokael der Zondagschool, onder voorzilierscliap van den zeer eerw. lieer Deken de prys- .deeling plaels gehad aen (ie «alryke kinderen van dil bloeyênd geslicht Gelyk alle jaren, was de prysdeeling ryk, overvloedig, en namelyk beslaende in 22 a 25 honderd zeer deugdelyke kleedingssiukken. Niels is zielroerender dan TWEE DUYZEND arme kinderen, door de byzondere liefdadigheyd, zoo deftig te zien gekleed en legen de gure koude beschut te worden, nadat zy, geheel T jaer door, mei hel chrisielyk onderwys begunstigd zyn geweesl. Zulk werk van zedelyke en maelschappelyke beschaving is hoven allen lof en geeft de mael van 'l geloof dal de lasteringen en halt 1 vke aenivgingen verdienen die zoo overvloedig tegen de godsdienstige lieldadigheyd zyn uytgebragt geweesl. Dal onze geachile geesielyke overhevd gelieve voort te gaen in de krachtdadige bescherming en wys besluer waer meê zy deze iiooyl volprezene' en zoo bloeyènde stichting omringt, dal dé acht bare meesters en meesterssën moedig hunue liefdadige taek voortzetten, en dat eyndelyk de voortreifelyke weldoeners der Zondagschool er aenhoüdend de hand aen leenen, de vruchten van dien zedelyken oogst zullen langsom overvloediger worden en voor onze stad eene groute reden van vreugde en verdiensten zyn Het stedeken Ninove heeft over twee of dry jaren het geluk gehad eenen der welsprekendste en der voortreffe- iykste priesters van ons land als herder te ontvangen. Dn inwooners jubelden, vierden, deden de stralen van Minove weergalmen van vreugdekreten en gelukweuschingen, en zy hadden er waerlyk redens toe. Tot 1111 toe is de over groots meerderheyd jegens hem met den meesten eerbied en met de regtziunigste liefde bezield, ja, wy durven het regluyt zeggen, de algemeenheyd der Ninovilers is haren achtbaren pastor-deken gansch toegedaen, en is het eens om zyn wys bestuer, zyne voorzigtige doenwyze, z.yne langaioedige herderliefde hemelhoog te verheffen. Nogtans, dat er aen alle regels uytzonderingen zyn, en dat het zuyverste koorn toch eenig kaf inhoud, komt bewezen te worden door den onderstaenden brief, dien een verkan kerd hert den moed gehad heeft in het schandblad, het Verbond van Aelst, te doen plaetsen. Wy geven den brief zelf 1° omdat wy oordeelen de liberaters-priestershaters niet beter te konnen doen kennen dan door hunne eygene daden; 2° omdat dit sink van eerloosheyd en schande op verre naer den 'eerbiedweerden man niet kan treffen dien den laffaerd met zyn morsig lastergift poogt te bezwalken. Dat onze lezers er over oordeelen en er uyt leeren wat de iiberalers zyn. Zie hier den brief. Piinove 2 November 1857. ft. Met den feestdag van till, heeft ome deken een sermoen gednen het welk iedereen die no.5 eeni?, eergevoel, deugd of schnemle bezit, meer en meer zal doen zien tot hoe verre de hoogmoed oi' de eigenkaet d'n mensch koo verlagen, tot boe verre de driften het versland kunnen vcrbysleren. Dit sermoen heeft eenen grooten indruk le we»-g gebragt, en thans weet inen wie de man geworden is die vroeger beweerde dnt dc inensch in zyne relit,*" behoorde try te zyn hy heeft zeer vermoedelyk, gelyk andere kozakkeerders, zyne denkwijze \e:loocbcud voor hoogere bediening, want glaos en geld 7.yn magtig Maer komen wy tot zyn srs'moen, en dat men den man dnerin bechrdeefe^ Alwat de liberalen in de kiezingen deden was slecht nlwat de zooge zegde Catholyken deden was goed, zegde de eerwaerdige predikant. Om dit i'' Ninove te durven uitroepen, wner alles gekend is, móet mere zie inhei Iden dat hel volk t'zamengesteld is uit Dosehmannen wien men doet gelooven Jat een olifant de godheid is, of men moei zich zelve weinig eerbiedigen. De liberalen zyn srdebederrers die liegen en bedriegenzy zoelien dc religie te vernietigen hunne tegénkanters zyn goede christenen'dio tich moeien verstaeu otn die haielyke vynnden »e bevegteft, zy tullen zegevieren en hunne zaligheid winnen. Moed moed een weinig myer, hy ging zeggen slai't ze dood Als lilierai-l houd ik siaen dat de godsdienst hier geenzins te pas komt. maer we\ het vtdksbelang dat de priester zich buiten de kerk mf.t de burgerlykc zaken of l ésluren niet te bemoeijen heeft dar de vrrryking der kloosters de armoede van het volk vermeerderen moét, en dat ik'reen andere bedoeling heb dan de rust en het algemeen vrelzyn van ons land*- Fr zou geen strvd zyn indien de priesters niet buiten de kerke de volks vrienden waren komen bekampen Waerom dan noemt een predikant my, in den stoel der waprheid, a/d-*- b/drrrer, levgenaer en bedrieger zvn de burgers hunne deugden «k Ondeugden hier niet genóeg gikend?... Waerom die verergernissen ere schaemlelooze aenrandinge.h Is de predikant niet zelf cph zedebederver die, in plnets van vrede ea liefde, de tweedragt nenblaest door zynu goedkeuring van den eenen kani en door de verbittering zyner belre'digmgen van den anderen Bederft ty het hart niet met er h'aet en boosheid in te jagen Hy no'-int my eenen leugenaór en ik ben eene slaef der waerheid maer hy die zich aemneld als bevrediger, als verzoener en die zyne zending miskent om twist te stoken, die in het geheim anders handelt ais naer de uitspfaek zvner woorden, die is een leugenaer bedriegers z>*gt hy Nimmer lieeft er zich voor den predikont eehe schooner gelegenheid aengehoden om tebewvzen dnt hy zelf geen bedriegeï1 was, toen hy van verzoening en' hroederlyke liefde sprak bot was na «Ie kiëzing, na den stryd, en,-hoe dubbelzinnig en valsch zyn gedrag en vorige sermoenen geweest waren, was het dan dat hy de stryders den vrede dien-Ie aen te prediken dan kon hy zyne beloften, zyne pligieh, zvnC t(H. pligten m-t vrucht vervullen, en iedereen zou met vreugde, met dankgevoel en met eerbied zynen naem gezegend hebbenMner-zvno ydele liezieling, zyne driften hebben de bovenhand gehad, liet masker is afgevallen en r!e mande huichelaer is erkend gewotden de eerbare' h irlt n waren benepen en hebben gezucht, want hy luid burgers tegen elkandt-ren op eene schandelyke vryze aengehilst, hy had het vner def tweedragt geweldiger doen binken. Wie dan verhindert den godsdienst en wie moet aldus in achting verliezen Het is te meer onbezonnen en onbetamelyk van dp lihernlpn te beleedigere en er in den prediksloel tegen uit te vallen terwyl de burgery, in de meest' verlicbte sleden en gemeenten, door de leste ki zingen, duidelyk heeft doen zi«n dat men het liberalismns begint goed te begrypen, even gelyk men eimlelinge' overal begrepen Z3l wat verschil er is tusschen godsdienst en kwakzalvt ry. Een liberael. 500,000 FRANK. Eeo half millioen niets meer of mindcE dan dal zou er op de vergadering der representanten, by graef De Merode, ingezameld zvn om volgens het zeggen der liberale bladen de kiezingen van 10 december le bekostigen. De liberale lasieraers zyn zoo onbeschaemd van to durveh uytstrooyen dal de priesters zich in die vergadering gedrongen diebben en dat zy bel Zyn die deze fabelachtige som hebben be loofd, en dit geld zou dienen om de kiezing te verval6chen en1 stemmen le koopen I Sedert wanneer zyn de pastors en onderpastors zoo rvlt ge worden Hoe kan dezen rykdom te samen slaeti met hetgeen bet gouvernement nog niet lang geleden beeft moeten erkennen te weten, dal bet meeslendee! van de leden der kleyne geestelyk- hevd niet genoeg bad om op eene Putsoenlyke wys te konnen leven Al deze hatelyke uytvindingen der liberaters zyn niets anders als.bedrog en laster om bet volk over den rykdom der geestelyken le doen schreeuwen. Wat liet omkoo'pen en wat dies meer aengaet daerover zegt de Emancipation zeer juvsl De konservatieve parly heeft er nooyt aen gedacht door middelen van dien aerri, liet gezag te behouden en zy heeft het regt de verwyting terug le werpen op diegeuen, welke ze ha er loesmyten. 'liS is nimmer bezorgd voor de persoonele belangen, dan voor het welzvn des vaderlands, en als het grootste getal leden der worsteling aennemen, welke ongclyk 'is op eene bedricgelvke manier, dan is hel om zich, tot het eynde toe, op tc offeren aen het koningdom, aen de Grondwet en aen Int land, en peenszin& ont zich de voordeden van hel gezag te verzekeren i och zich het plezier le geven, om weêr in eene Kamer le komen, welk® door ongestrafte beleedigingen is overladen geworden. Men leest in een dagblad van Brussel t Met gerucht dat wy gemeld hebben dat SE Jacques le Marches- van zyn mandael afzag en dal M. Orban, oud-vertegenwoordiger der regterzyde, hem verhoopt te vervangen, dit gerucht, zeggen wy, is thans bevestigd. Men leest in de Gazelle de Liêge t Wilt gy een slaelken hebben van nauwkeurigheyd der in lichtingen welke de revoluiionnaire dagbladen aen hunne lezer» ophangen over de aenstaende kiesworsteling Leest den Journal de Gand van eergisteren, en gy zult er het volgende in vinden In hel Luxemburgschc, le Marche1 zal M.J deques hardnelkig 'beslreden ibordcn door M. Orban-Francolle7 zwager van M. den minister van finanliën.r, Daer is hier eene onbegrypelvke misgreep af eene allergrootste onbetamelykheyd. M. Orban-Francoilo, zwager van den minister van finanliên, die by de laetsle kiezingen den tegenstrever was van M. Jacques, is den 21 juny laetst te Londen overleden, werwacrls hy zicb begeven had om zynen zoon te gaen bezoeken. a Slet hei oogwit van hunne vrienden aen te prikkelen, ver gelen de tolken der revoluiionnaire parly volstrekt alles, en wyken voor geen eene snoodheyd terug. Te Gcnd wilt men aen- bevelingen doen, en men vreest niet van le Luyk de regtveer- digste droefheden le vernieuwen, zelfs by zyne vrienden.» Men leest in de Emancipation Zoo als bet gemakkelyk te voorzien was uyt bet voorgacndelyk gedrag der linkerzyde en de onlangsche tael van den Obsermteur zal een der eerste werken van de nieuwe ministersin de Welge- vende-Vergadering hetgene zyn van de afschaffing der wet op de uylleveringen en der zoo gezegde Faiderwel op de drukpers. Men herinnert zich dal de hoofden des kabinets beyde deze wetten uyt al hunne magt beslreden hebben. C0RRKJP0NDENT1E. M. C. te Michelbeke, met 1 january 1858 vallen er 12 maenden van uw abonnement en niet 6. Gy zyt dus mis. Te Wanzele, by Aelst, doet zich een wezenlyk natuer- wonder op. Op het buytengoed van den heer advokaet Van den Bossche, burgemeester aldper, slaet oenen Azalea in vollen grond thans voor de tweede mael in bloemen. Yan Boxelaere, bestuerder van het geslicht Sint-Joseph, te St-Nikolaesis kanonik-litularis benoemd der hoofdkerk van Gcnd. Hy word te St-Nikolaes vervangen door M. Yan den Steene, onderbestuurder.

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Denderbode | 1857 | | pagina 2