ZONDAG 6 DECEMBER 1857. fWAELFDEN JAERGANG. - Nr 580 Jan Be Naeyer, grondeygenaer, Matthieu Const. De Ruddere, id.A£e2de Auguste De Porleniont, id. J AELST, den 5 December 1857. Vertrekuren uyt de Statie Aelst NAER: 6 FRANKS 7S JAERK. Vertrekuren uyt verschillige Statiën. Wat is t voor eene worsteling Wal zeggen zy gedurig Ryke menschen, past op De liberaters zyn verdrukkers der bnytenkiezers Denderm. 5-35 8-30 9-25 12-30 3-05 6-00» SR Gend, Brugge, Oslende 8-25 -12-25 0-00- Lokeren 5-35 8-80 12-30 04)0 6-00. Brussel 7-40 9-25 00-00 3-0!) 5-30 8-00. Mech. Brus. Antw.. 5-35 8-80 9-25 3-05 6-00 Leuv Thien Ln-yk 5-358-30 9-25 3-05 6-00 Verv Land StTruyên,5-35 8-30 9-25 3-05 6-00 3 05 -6-00 lc klas langs Dender'monde. Kortryk, Mouscroen, Uyssel (langs Lede) 8-25 12-25 - 2-55 3-05 -9-00. Doernyk, Rvssel (langs Alh 7-405-30—0-00 Nin. Geerardsb. Alh, 7-40—0-00—2-15—5-30. Gend 8-2512-252-553-056-008-10 rjj- Bergen, Qwevrain7-40—>0 002-15— 5-30 Te lede staen al de konvoys. Te ideceh staen deze vertrekkende van Ath 6-30 10-® 4-30 en deze vertrekkende van Denderleeuw 8-15—2-'40— 5-45. Staen te GYSEGEM stil al de konvoys uytgenoraen dezen veertrekkende van Aelst 9 25 des morgens en 0-00 's avonds en van üendermoude ten 0-00 morgens en 0-00 's avonds. Staen te Santbergen de verlrekken uyt Ath 6-30 10-00 's morg. 0-0 en 4-10 des avonds. Van Denderleeuw 8-15 's morg. 2-4Ó en 5-45 des avonds. 'CUIQUE SLTM. VAN IOREREN NAER Denöermonde, Aelst 6-40 9-10 3-00 5-300-00. Tfinove, Geerardsbergen, Ath 6-40 9-10 3-000-00. VAN ATB NAER Geeraerdsbergen, Ninove, Aelst, Dendermonde, Lokeren 6-30 10-® 4-10. Gperaerdsbergen, Ninove Aelst, Dendermonde, 6-3010-»4-100-00. 'Drussel (langs Denderleeuw) 6-3010-® 4-10 0-00. Gend, Brugge, Ostende 6-30— (langs Lede.) 10-® 4-10— 0-00. VAN GEND NAER Aucknaerde9-30 2-20 7-50. na er Aelst, 7-00 8-45 00-» 2-15 4-45 7-20. VAN BHUSSEL NAER Aelst, Gend 7-35— 11-30—2-00 5-05—7-15 "Ninove, Geeraerdsb, Ath (langs Denderleeuw) 7-35 0-00 -2-00 5-05. VAN DENDERMONDE NAER Brussel langsAelst) 7-15 7-55 1-1' 5-00 I. M<*eh.)5-55 9-10 9-45 3-30 6-30. Aelst, 7-15 7-55 -11-50 1-40 5-00 6-05. DEN DENDERBODE KANDIDATEN DER CONSERVATEURS DE IIEEREN De kiesworsteling die thans in 't land gaet plaets hebben is eene godsdienstige en maetschappelyke worsteling, eene worsteling die over bet toekomende van Belgiën gaet be slissen. Het zyn niet alleenlyk de Indépendance, dagblad van Rogier, den Observateur, dagblad van den Grot-francmagon Verhaegen, den Journal de Liége, gazette van Frère, die hosanna zingen, maer het zyn nog de tolken van het meest gevoorderd radicalisms, van het bloedrood Jlazzinismus gelyk den National, de Tribune de Liége, de Libre Examen, den Journal de Gand, den Echo des F landreis, benevens de hairkens van den steert van Robespierre, gelyk de Broe dermin, de Renaisienne, het Verbond etc. die met de minis teriele gazetten alleuluia zingen, omdat zy gevoelen dat zy op het ministerie mogen rekenen om eenen oorlog van verdelging tegen den catholyken godsdienst te voeren. Die bladen en hunne aenhangers houden rekening van 't geen M. Frère heeft geroepen als den oproer het parle mentaire stelsel, of liever de Constitutie is komen verplet teren, die bladen, zeggen wy, houden rekening van het schandgeroep WECH MET DE KLOOSTERS dat M. Frère, na eene dolzinnige redevoering tegen godsdienst en geestelykheyd, had uytgegild. De liberaters en hunne bladen" houden rekening van het gedrag van Rogier die, in de laetste zittingen der kamer, verklaerd had dat hy zyne laetste krachten zou uytgeput hebben en zich nooyt zou overgeven. Het is, bemerkt het wel, Belgen, hieraen datgy de be- teekenis moet beoordeeien van bet ordewoord gegeven door liet revolulionnaire middenkomiteyt van Europa, 't welk den bloedhond Mazzini aen 't hoofd heeft, want wy zien dat alle demagogieke en godsdiensthatende bladen hup pelen van vreugde, om dat koning Leopold een liberaters- francmacons-ministerie benoemd heeft. Die bladen zeggen ronduyt De revolutie gaet reel in Piemont, zeer wel in Belgiën waer zy moddiglyk zal werken. In Zwitserland <t word er gestreden, maer den zegeprael is verzekerd; in andere streken doet de revolutie nog al goed hare zaken overal bereykt zy op eene of andere wyze het doel waer- naer zy meest verlangt, DE VERZWAKKING VAN DEN CATHOLYKEN GODSDIENST. Het is den Siècle van Parys die deze openbaring gedaen heeft, en 't is deze onbescheydenheyd die ons klaer en dnvdelyk de plannen doet kennen die de liberaters, de vervolgers van godsdienst en priesters gesmeed hebben om een ministerie aen het roer te krygen, 't welk met hun zal moeten eens zyn om overal geweld, vervolging en ver drukkingen tegen alles wat met de Kerk in verband staet, te plegen, en om eyndelyk tot den grooten slag, tot de verplettering van den Eerloozen, dat is tot de verdelging van de catholyke religie te konnen geraken. Ziet daer, Belgen waerin de worsteling van 10 december zal bestaen, ziet daer wat er onder de bedrieglyke en verleydende be- loftens der francmagonsgazetten en der herbergpredikanten verborgen ligt. Zy zeggen dat er geene kwestie is den godsdienst kwaed te dóen, of de priesters te vervolgen als deze in de kerk blvven Zy zeggen dat den godsdienst door de liberale politiek in eer en ware verdediging zal winnen Zy zeggen dat, als den priester in de kerk blyft, als de bisschoppen zwygen en zich met onze zaken niet bemoeyën, er rust en vrede zullen zyn z>' zeggen dat ons land zal gelukkig zyn als de kloosters zullen afgeschaft zyn en als alle magt in d'handen der wereldlvke magt zal berusten. Zy z< -ggen nog al veel meer, maer hunne akten, hunne verderflyke schriftenhunne dreygende houdinghun geweid en geheel hunnen handel getuvgen het tegenstry- dige. Het is de vernietiging van den catholyken godsdienst die zy willen, '1 is, de verdelging van allen godsdienstigen invloed diejzy zoeken, 't is, met een woord liet schrikbe wind van 1792 't welk zy wederom willen en zullen invoe ren, indien de kiezers er, door hunne stemmen, geene hinderpalen komen aen stellen. De mannen die aen 't roer zyn en die er zich geern voor goed zouden aen vastklampen, leenen d'hand aen Verhae gen, aen Thielemans, aen Defacqs, die thans de werken doen herdrukken van den beruchten en bloedzuchligen kerkdief Marnix, welken, in de I6e eeuw, met zyne bende de heylige vaten geroofd, de relikwiën der heyligen ver brand en de kerken van ons land verwoest en ten vuere verdelgd heeft, die priesters en rehgieusen vervolgd, mis handeld en uytgeroeyd heeft. Aen deze werken is er eene nieuwe voorrede gemaekt welke door onze belgische libe raters ten volle is goedgekeurd en waerin er onder andere staetl)at den lyd gekomen is om den catholyken godsdienst niet alleen te vervolgen, maer van hem uyt te roetjen, van hem niet alleen uyt te roeyën, MAER VAN HEM ZELFS IN HET SLV'K TE VERSMACHTEN. En ''tan zouden de bisschoppen nog moeten zwygen, dan zou den pastor nog moeten in de kerk blyven tot dat men hem met geweld van den autaer komt rukken en naer 't schavot leyden Wat dunkt er u van, Belgen, wat geloof moogt gv hech ten aen de gezegdens van die mannen dat zy tegen den godsdienst niet zyn, dat zy hem geen kwaed wiilen, dat hy meer zaf bloeyën als de priesters in de kerk blyven. Als de bisschoppen zwvgeu en 't geloof, onze heylige leeeringen, onze godsdienstige vryheden enz. zouden laten vernietigen? Wat dunkt u, Belgen, van de protestatiën der liberaters die ons willen wysmaken dat zy tegen den godsdienst niet zyn, doch die ellendige schimpschryvers aen hun hoofd hebben die onze bisschoppen durven bedreygen van ze in den grooten bloedput van 1793 neêr te storten Wat peyst gy van eene party, kiezers, die onbeschaemd genoeg is de mandatarissen, die gy benoemd hebt om uwe stoffelyke en zedelyke belangen in 's lands wetzael te ver dedigen, met geweld aen de deur Ie smyten, en die zich dan komt beroemen over hare verkleefdheyd aen onze vrve instellingen Wat gy daer alles van peyst en denkt, moet gy op 10 december zeggen en het krachtdadiglyk bewyzen door mannen te kiezen die met zulke party geen gemeens willen hebben, door kandidaten te kiezen die wezenlvk aen godsdienst, troon en vaderland verknocht zyn. Den vremdeling Rogier hoopt de catholyken in slaep te wiegen met hun in zynen omzendbrief te zeggen a De religie heeft maer al te veel gecompromitteerd <t geweest door de aenraking met de driften ten voordeele ii van persoonlyken hoogmoed. De religie is niet gemaekt om vermengd te worden in de worstelingen der partyön, het word tyd dat zy tot haer vreedzaem domeyn terug- keere om er demeerbied van allen weder te vinden. De treffelyke menschendeze welke den vremdeling opgevolgd hebben sedert dat hy zich in ons land met het zweet der Belgen is komen vetten, walgen op het lezen dezer regelen; maer den kerel is gekend, zyne schyn- hevligheyd kan niemand meer foppen. Wy wisten wel dat den klubshaspel versehevde maskers had, maer wy wisten niet dat by ook een kwezelaersmasker had oni aen te trekken op 't oogenblik zelf dat by de hand ophief om kaekslagen aen de Kerk toe te brengen, op den oogenblik zelf dat hy schryft dat de A'erA' met "hare leering in 't slyk 'moet versmacht worden. Den 10 dezer zal wel komen be wyzen dat liet francmagonsklieksken zich zelf in zyn eygen slyk zal versmachten. Waerom is de revolutionnaire kliek zoo zeer tegen de geestelykheyd verbitterd Het "is omdat de geestelykheyd altyd gespannen heeft met de party der orde tegen de party der wanorde, tegen de party der plunderaers, tegen de dievenbende. De reyolutionnairen zyn nog byzonderlyk tegen de geeste lykheyd verbitterd, omdat deze invloed beeft op de groote menigte des volks die zy, door de princiepen van godsdienst, in de palen der regtveerdigheyd boud, en aldus grootelyks meewerkt om elk het zyne te doen laten. De revolulionnairen zullen zich dan eerst op de priesters werpen, maer 't zal daernaeê niet gedaen zyn, de revolutie heeft andere vyanden die zy kent, die ze najaegt, die ze aenwyst en bedreygt. En wie zyn deze Het zyn de ryke menschen, al deze die wal hebben. Vele zien of begrvpen dit niet, vele gevoelen niet dat zy, met de liberatefy te ondersteunenliet communismus voeden en aldus iiun bestaen, hunne eygendommen in groot gevaer brengen. Het is aldus dat Talleyrand niet de kerkegoederen aen te slaen en te stelen, acn Robespierre bet gedacht gaf van ook de goederen van alle andere bezitters te rooven en dat de ryken zoo wel repubjikanen als aristokraten, het jok dei- revolutie moesten ondergaen, en dat om beter en straffe- loozer die goederen te mogen inpalmen, men ze naer het schavot leydde of hun land deed ontvlugten. Als men dus wel de bedekte wensclien der revolulion nairen wilt inzien, men zal zich overtuygen dat de revolutie veeleer de ryken dan de priesters zal aenrauden, en dat zy slechts over 't ligcliaera der priesters zal terten om aen de borze der ryken te komen. Deze woorden schryven wy om de eerlvke lieden te ver wittigen en hun aen te sporen te werken en te stemmen voor de kandidaten der conservateurs. Wy hopen dat zy de waerheyd en gegrondheid onzer woorden zullen erken nen, en mogteri zy er aen twyfelen, wy raden hun aen zich de revolutie der Jacobins en kloosterdieven van Vrankrvk te errinneren. Zv zullen niet veel moeyte hebben om van ons gedacht te zyn. Dan ook zyn de Jacobins begonst met tegen priesters te schryven en te schreeuwen, en dan eyndelyk is 't uytgedraeyd met de treffelyke lieden uyt hun vaderland te doen vlugten om de goederen die zy bezaten te konnen aenslaen en verkoopeu. Den vremdeling Rogier en geheel zynen aenhang hebben eene hekel tegen de bnytenkiezers oïndat deze niet willen dansen gelyk de francmagonslogiën schuylfelen. Daerom zou de liberaterskliek de boerkens willen buvten de kie zing cyferen en door de stedelingen alleen de kiezing naer hunne goeste laten bewerken. Wy vragen dus Is dit regtveerdig Is dit trellelyk En wy antwoorden neen integendeel, dit is scltandelyk, vraekroepend en eerloos'. En waerom t° omdat de buytengemeentens veel meer contributiën betalen dan de steden; 2» Omdat de "enteen- tens minst profit uyt 's lands budget genieten. Dat dus de liberaters, die alles aen de gemeentens ten voordeele der steden, willen onttrekken, ongelyk hebben en door de gemeentekiezers verdienen verstooten te worden gaen wy hier in dees artikel bewyzen tot narigt van wien liet aengaet. t° De buylengemeenten dragen hare contributiën naer den ontvanger en als die overgroole sommen eens uyt de parochie zyn, zy komen er nooyt meer in, zy worden verteerd in de groote steden. 2° De buylengemeenten leveren veel meer manschappen on voor het leger dan de groote sleden, en noglans word den onlzellendcn oorlogsbudget van 57 millioenen'waervan zy twee derde betalen, in de groote slede'n alleen verleerd, de boeren zien er nooyt een duyt van 3° De buitengemeenten hebben voor de afgeperste geldlee- niitgeii moeien betalen en hare billetten met veel verlies aen de smausen der groote steden moeten verkoopen die er alleen 't profyl van ingeslokt hebben 4° Aen de groote nyverlteydsbazen van de groote steden zvn er met donderde duyzende franken gegeven, waervan zommice dier kwanten goede aflairens gemaekt hebben en andere zyn opgesleken latende vele dupen en ongelukkige, daervan hebben de bnvtengemeenlen geenen cent profyi 5° In de groote steden zyn er staelsscho'len ingcrigt die elk van 20, 30, 40 en meer duvzende franken kosten e'n door de buitengemeenten moeten helpen betaeld worden ofschoon er geen spelde voordeel uyt genieten.... Al die sommen worden in de groote steden verteerd 6° In de sleden hebben de kiezers maer neven hunne deur of in eene andere straet le gaen om hunne burgerregten uvt te oellenen, dus zonder de minste bekostiging, lerwyl de land lieden op eygene kosten twee, vier, zes, acht uren verre moeten komen willen zy hun burgerregt ivaernemen, waervoor zy hun

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Denderbode | 1857 | | pagina 1