ZONDAG 21 MA EOT 1858.
mm 's JAERs.
TWAELFDEN MESGANG. Np 604-
De
Vertrekuren uyt de Statie Aelst NAEH:
Vertrekuren uyt verschiïlige Statiën.
AELST, den 20 Maert 1858.
Frfmcmacons-secte en hare
werken. (Vervolg.)
HET CHRISTENDOM.
DE VRYMETSELARY...
Wat doet de secte nu
Eenige nieuwe feyten.
hoe aerdig zal het zyn
Met
Dender in. 5-35 8-30 9-25 12-30 3-05 6-00. g? GenH, Brugge, Ostende 8-25 —12-25 0-00
jokeren 5-35 8-30 12-30 0-00 6-00.
Brussel 7-40 9-25 00-00 3-00 5-30 8-00.
jflech. Br us. Antw. 5-35 8-30 9-25 3-056-00
leiivThien Luyk 5-358-30 9-25 3-05 6-00
\erv Land StTnnën,5-35 8-30 9-25 3-05 6-00
fiend 8-25-12-25—2-55—3-05—6-00—8-10
3-05 6~0üle kins langs Dendermonde.
Korlryk, Mouscroen, Ryssel (lan«s Lede) 8-25
o 12-25 2-55 3-05 6-00.
Doornyk, Rvssel (langs Ath 7-405-30— 0-00
Nin. Geerardsb.Ath,7-4l>0-002-155-30.
Bergen, Quievrain 7-400 GO2-15— 5-30
Te lede staen al de konvoys. Te ïdegem staen deze vertrekkende van Ath 6-30 10-*
4-30 en deze vertrekkende van Denderleeuw 8-ljj—2-40— 5-45.
Staen te r.vSEGEM stil al de konvoys uytgenomen dezen vertrekkende van Aelst. 9 25 des
morgens en 0-00 's avonds en van Dendermonde ten 0-00 's morgens en (1-00 's avonds.
Staen te SamT»ER<!EN de vertrekken uyt Ath 6-30 ,10 00 Vmorg. 0-0 en 4-10 des av.onds.
\an Denderleeuw 8 -15 's morg. 2-40 en 5-45 des avonds.
GUI QUE SülJM.
VAN LOKEREN NAF.R
Dendermonde, Aelst 6-40 9-10 3-00 5-300-00.
Ninove, Geerardsbergen, Ath 0-40 9-10 - 3-000-üü.
VAN ATB NAER
Geeraerdsbergen, Ninove, Aelst, Dendermonde, Lokeren 6-30 10-» 4-10.
Geeraertlsbergen, Ninove Aelst, Dendermonde, 6-3010-»4-100-00.
Brussel (langs Denderleeuw) 6-30 10 4-40 - 0 00.
Gend, Brugge, Ostende 6-30(langs Lede.) 10-» 4-10O-CO.
VAN GEND NA£R
Audenaerde 9-30 2-20 7-50. naer Aelst, 7-00 8-45 00-» 2-15 4-45 7-20.
va.' -u'sset. "Aeb
Aelst, Gend 7-35- 11-30—2-00 5-05—7-15
Ninove, Geeraerdsb, Ath (langs Denderleeuw) 7-35 0-00 2-00 5-05.
VAN DENDERMONDE NAER:
Brussel lan«s A els O 7 15 7-5 1 -1 5 00 1. Mech 5-55 9-SO 9-45 3-30 6-30.
Aels». 7-15 7-55 11-50 1-40 - 5-00 <>-05.
DEN DENDERBODE
Wy gaen voort in het bewyzen dat alles wat de liberalers-
party in Belgiën doet en dat de wyze van besturen der
mannen die uyl den oproer gesproten zyn, het werk is der
francmaconsseete, dat zv de ootmoedige dienaers zyn van
den Grooten-Oosten en de getrouwe nytvoerders van dezens
ordewoorden of bevelen. In ons laetste Nr hebben wy doen
zien dat de francmagonssectc het er op aenlegde om de
beslaande autoriteyten te vernietigen, om overal oproer te
maken en, door de regeringsloosheyd. te heersehen, ten
eynde gemakkelyker hare plannen van verdelging van
godsdienst en koningdom te konnen volvoeren. Van daeg
gaen wy, door hare akten en redevoeringen, bewyzen dat
het voornaemste doel der francmagonssecle is de religie
onzer voorouders' ten gronde te vernietigen. De volgende
regelen vinden wy in eene magonnieke memorie, die voor
titel heeft Jubelfeest van 25 jaren 1855
Met de overheerscliing wierd de slaverny geboren. De
s boozen hielden raed om hunne magt te vestigen, zy vonden
het christendom uyt om onder de menschen eene bloedige
,8 tmedragt te verwekken. Het is om de verwezenlijking van
dit ontwerp te beletten dat den dug aen de vrymetselary
gegeven wierd.
Ais dezen magonnieken grondregel vastgesteld was, heeft
zekeren logie'spreker met name Bocrne,, er het gedacht van
ontwikkeld zich volgender wyze uytdrukkende
De overheersching wierd geboren en met liaer de
slaverny. Daerna wierden de boozen verschrikt en zy
hielden eenen misdadigen raed. Moest ons koningdom
dan instorten Is het niet klaer dat de worsteling die
8 uytgedoofd was wederom moest ontsteken worden
En heeft den hemel geene bliksems meer om de
a wereld te vernielen Zy zochten die bliksems en zy
vonden de zelve. Het geen er in den hemel en op de
a aerde het heyligste was, het kostelvkste goed dat den
a mensch bezit, dit roofden zy schaemteloos, wierpen het
j in 't midden van 't worstelperk en het vuer des oorlogs
ontbrandde al wederom.
Welk was dit heylig voorwerp dat als speeltuyg aen
hunne zinneloosheyd moest dienen Hoe heette dit
I goddelyk voorwerp't welk den mensch zoo verre
oriteerde, dat hy er het werktuvg zyner bedorvenheyd
van maekte?
ii Dat niemand er den naem van vrage, ik ken hem,
a maer ik durf hem niet uytspreken. In deze schuylplaets
a (de logie) van vrede en geluk durf ik dit woord niet
uytspreken, 't welk als eene gruwelyke tooverv het vloers
a opligt dat een bloedig verledene bedekt. Ik durf dit
a woord niet uytspreken,'t welk in wevnige lettergreoen
beteekent HET TOPPUNT DES GRÜWELS, moordery,
moordenaer, vermoordden
Deftige mannen, al deze wier verstand verlicht was,
gaven zich de hand om dit wangedrocht can tmedragt
te versmachten, en het verbond van het licht wierd
gesloten. Hoe heet dit heylig verbond dat alle edelmoe-
8 dige herten vereenigt, die den geest met het hert verbind,
en den zegeprael aen den goeden wil verzekert
Hier in dezen tempel heet het by overlevering
Die magonnieke brabbeltael kanmengemakkelvk verstaen
en uytleggen men ziet er in blootgelegd al de plannen der
Secte, welkers eenig doel niet kan betwyfeld worden, dit
van het christendom te vernielen. De secte gelooft zich
sterk in Belgiën sedert dat de kalseysteenen een ministerie
hebben nytgebroeyd 't welk haer leenemael verslaefd is,
zy twyfelt geenzins aen haren zegeprael, zy houd voor vast
dat liet met't christendom gedaen is. Het is onder het
geroep vanwech met de kloosters, wech met de religiensen,
geroep 't wolk in verschiïlige steden is ten uytvoer gebragt
en gedreven tot de brandstichting en moordpooging toe,
dat het nieuw ministerie geboren is, het is onder dit mi
nisterie dat de secte de hoop koestert hare vurige wenschen
te verwezenlyken.
Zv neemt, zoo veel zy kan, zoo veel zy mag, het aenzyn
van het tegenwoordig ministerie te baet, zy laet hare prooy
niet los. In de liberale drukpers van alle kleuren is er noch
tyd noch respyl, alle liberale francmagonsgazetten zyn
eensgezind om met verdobbeld geweld op den godsdienst
te vallen, dien zy den EEBLOOZEN noemen, ten eynde
hem te verpletten gebeurt het dat zy in'teen of ander
punt van politiek niet t'aceoord zyn en zich daerover
wederzyds stroomen van scheldwoorden en beledigingen
naer 't hoofd zenden, altyd houd hunne tweedragt op en
zyn zy eensgezind als er kweslie is den godsdienst aen te
randen, te beschimpen en te lasteren, als er kwestie is de
priesters hatelyk te maken, hunnen invloed te vernietigen
en ze te vermaledyden. Het is eeuwig het zelfde liedje
altyd-tegen priesters en godsdienst, priesters en godsdienst
alleen loopeu in den weg.
Om op de dood van den ongelukkigen ouderling, M. Van
Meenen, terug te komen, zullen wy aen onze lezers zeggen
dat de liberale dagbladen hein doen doorgaen als eenen
grooten man, en dit wel omdat hv den catholyken gods
dienst afgezworen en tot zynen laetsten oogenblik in zyne
beweenlyke versteendheyd volherd heeft. De liberale dag
bladen lieeten zyn dood ligchaem een VRY KADAVER,
omdat den overledenen zich van alle godsdienstbanden
ontmaekt had. Zie hier hoe een liberael magonniek blad
deze vryheyd van 't kadaver afgeschilderd heeft
Den belrcurensweerdigen M. Van Meenen heeft willen
sterven zooals hy geleefd had, als vrylenker; hy heeft in
i zyn laetste levensuer de bygeloovigheden des katliolyken
i godsdienst verre van zich gestooten en, om godsdienstig te
blyven, heeft hy dat fanatiek en kwaeddoende geloof willen
missen, het welk hy niet meer dan wy erkende. Zyn vrye
lyk is naer zyne laetste wooning gedragen, zooals hy er
ten allen tijde den wensch had toe uytgedrukt.
In tegenwoordigheyd dier logieke dood wanneer zoo
vele gewaende liberalen zoo ülogiek leven moest men
zich aen de beledigingen der zwarte bladen verwachten.
e Het past wel aen lieden, welke de Onbevlekte Ontvan-
<i genis uytgevonden hebben, te spreken over eene smokkel-
godin alsof de Rede niet beter was dan hunne Maegd,
zooals zy dezelve hebben uytgevonden.
Dat kerkmeesters en oude vrouteen, by de lezing van de
a regelen in de Tribune, het teeken des kruys gemaekt heb-
ben, dat kan wel zyn. Maer de wysgeeren hebben ze met
ic vreugd en zelfvoldoening gelezen; het is eene eerbewyzing
door eenen vryen schrijver, aen eenen vryen denker be
is wezen.
a Niettegenstaende alle die platte en klerikale deklamatiën
cc zal M, Van Meenen een groot en edel burger blijven, wiens
cc overlyden door al de vrienden der vryheyd van denken,
a van het waer liberalismus en der democratie zal beweend
is worden.
Wy vragen verschooning aen onze catbolyke Belgen van
hun zulke hoogst betreurensweerdige schandalen op te
dienen, maer wy achten het eene pligt om hun meer en
meer de oogen te doen openen. Ondertussehen, hoe vreed,
hoe hemeltergend, hoe onheylspeilend 8ie schandalen ook
zyn, heeft ze den president der volkskamer nogtans bekrach
tigd door het eynde eener redevoering die hy op het graf
van den ongelukkigen Van Meenen heeft uytgesproken en
waerover wy onze landgenoten gaen laten oordeelen. Ziet
hier de woorden van M. Verhaegen
Mogte, MM. dees voorbeeldig leven, dees leven 't welk ik
cc patriarkael durf noemen, de edele gevoelens in de jongheyd
a versterken en ze geleyden tot de behaling der mannelyke
deugden die den man en den burger in eene vrye natie
uytmaken.
cc Het is in naem der Univcrsiteyt dat il: eenen broeder-
ii lijken vaerwel zeg, in naem van dees nieuw geslacht dat
cc Van Meenen in de principen van het liberalismus heeft
cc helpen ophweeken,in naem van al wie de sterke
e overtuygingen, eene strenge trouw, eenen onafhanglyken
cc geest, eene eerlyke en z&yvere ziel beminnen,
Is het wel IVi. Verhaegen die hier over eene eerlyke en
zuyvere ziel mag konten spreken Wy zullen het publiek
daerover laten oordeelen en voor getuygen nemen zyne
handelwyze en zyne redevoeringen. Maer eylaes, dit alles
is, gelyk de Patrie van Brugge het doet opmerken, een
onheylspeilend voorteeken doch 't geen er nog het onbe-
grypelykste is, is dat .VI. Ger.debien vader, by den gapenden
grafkuyl heeft durven zeggen dat hy eene gelyke dood
wenschte te stervenen dat M. Defacqs, gewézen
groot-meester der francmagons, zyne redevoering met deze
woorden heeft geëyndigd Gelukkig den mensch die aldus
in vrede kan ontslapen, omringd van de glorieryke geheu-
is genissen van een zoo lang en schoon leven!
vVaerlyk 't is schoon en troostelyk in cl'onboetvëerdiglievd
te sterven als men zich moet ernnneren in ten temnel ,ii,.
GODIN' VAN DE REDE gepredikt en daerby medegewerkt
te hebben om de principen van die Godin, die door de
Sansculotten door een eerloos vrotiwinensch op de autaren
verpersoonlykt wierd, te verspreydenvVy' wille.
er niet verder ingaenJ
Wy mogen echter niet nalaten te zeggen dat die redevoe
ringen in 'tlangen in 't breed door de ministeriele liberale
franemagonsbladen van alle kleuren zyn overgenomen 'teee
nog eens bewyst dat de aenhangers der secte zich a'ltvd de
hand leenen als er kwestie is den catholyken godsdienst ló
schandvlekken. Als wy zulke dingen hooien en zien is het
niet zonder reden dat wy voor het toekomende bevreesd
zyn men moet er eene wel bereyde samenzweering iu vj,.„
die niet zal gestaekt worden vooraleer de vyanden dos
geloofs er in zullen gelukt hebben hun doel te berevken
wel te verstaen als er met tydelyk in voorzien word "Mo^f
de Voorzienigheyd eenen blik van genade op het oiveiukkm
Belgiën werpen en hetzelve van die fanatieke serie
verlossen
Een ander feyt 't welk nogmaels den liaet bewvsf dien
het nnnisteiie aen den catholyken godsdienst en deszeife
C V. 11 vj I
priesterdom toedraegf, zal uyt liet volgende Idyken.
Otschoon verscheydene vonnissen van liooge "ereqts
de despotieke inaêtregels. veroordeeld hebben "van"hè"
eerste liberael ministerie in het uytvoeren van testamenten
nog wilt het tegenwoordig ministerie zyn despotismus niet
afleggen, het gaet voort met -den uytersten wil der tesfa
mentmakers te vernietigen. Zie hier de zaek -
Te Gend is, over eenige maenden, gestorven zekeren
M. Lacombe, na aen de kerkfabriek van St-Jacobs ver-
scheydene goederen by tesiamente gemaekt te hebben
onder last van bepaelde goddelyke diensten te doen cel
breren en de volgende uytdeelingen te doen
1° jV« ieder jaergetyd'e, een zeker getal broaden aen de
armen
2" Op witten donderdag aen de twaelf armen die de twaelt
apostelen, by de voetwassching, zullen verbeelden een brood
en twee haringen
5° Klcederen voor de kinderen die op deze parochie hunne
eerste communie doen.
liet was dan de kerkfabriek, dit is te zegggen den heer
pastor die aen de twaelf armen de uytdeeling moest doen
nadat hy hun de voeten gewassciien had, tot verbeelding
leeft1 8een de" Zallgmaker' di1gS vóór zJ,|,e dood, gedaen
Het was ook den pastor die, volgens de intentie van den
teslamentgever, den keus moest doen der kinderen dié
voor hunne eerste communie te kleeden zvn
Maer M. Tescli, minister van justicie," wilt dit allemael
met, volgens hem, mogen den pastor en de kerkmeesters
zich met. de uytdeelingen met bemoeyën, eens en vooral de
priesters buyten alle uytvoering van testamenten omdat
zy priesters zyn, moeten zy buyten de wet gesteld 'worde,,
gelyk menschen die hunne burgerregten vé.-loren hebben
en niet te beirouwen zyn In zyn almagtig despotismus
komt den munster de kerkfabriek te magtigen de siften
die met de goddelyke diensten bezwaerd zyn, te aenveerden'
maer met verbindtenis van aen het weldadighcudsbureel de
noodige sommen te verschaffen om, op witten donderdag aen
de tmelf armen de uytdeeling te doen. Voor wat betreft
keus der te kleeden eerste communicanten 'tis het netd t-
heydsbiireel welk er meê gelast isa l^"
Ziet daer, door eenen ministerspenneiitrek, den uvtersten
wil van een liefdadig hert vernietigd, ziet daer de intentie
zyner Iieldegift miskend. Maer
Als er francmagons zich onder de leden des armbureels
zullen bevinden, 't geen ongetwyfeld zal komen als het
magonmek stelsel blyft voortduren, ja, hoe aerdig zal het
I zyn, als dergelyke leden zullen overgaen tot den keus der
'f armen, wier voeten zullen moeten gewassrhen
welk gevoelen zullen zy bezield zyn a]s 7"
twaelf
worden