ZONDAG 28 MAERT 1858. TWAELFDEN JAERGANG. - Nr 60o- Vertrekuren uyt de Statie Aelst NAER: 6 FRANKS 'S JAERS. Vertrekuren uyt verschillige Statiën. AELST, den 27 Maert 1858. Wal heeft de vrijmetselarij gemeens met den Staet. en dit namelijk door Eenen. blik achterligt. En nog tans hoe heeft de liberale pers dien moordaenslag beschouwd? Zaek van den eerw. heer Pastor van St.-Peelers-Leeuw. Deudera». 5-35 8-30 9-25 12-30 3-05 6-00.? Lokerrn 5-35 .8-30 12-30 0-00 6-00. Brussel 7-40 9-25 00-00 3-00 5-30 8-00. jlech. Brus. Antw. 5-35 8-30 9-25 3-03 6-00 Leut Thien Luyk 5-358-30 9-25 3-05 6-00 Verv LandStTru%ên,5-35 8-30 9-25 3-05 6-00 Gend 8-25-12-25-2-35 -3-05-6-00-8-10 Gend, Brugge, Osteude 8-25 12-25 0-00 3 05 6-00 lc klus langs Dendermonde. Kortryk, Mouscroen, Kvssel (langs Lede) 8-25 12-25 2-53 3-Ó5 -6-00. Doornyk, Rvssel (langs Ath 7-403-30—0-00 Nin.Geerardsb. Ath,7-400-002-155-30. J; Bergen, Quievrain 7-400 002-15— 5-30 Te lede staen al de konvoys. Te idegem staen deze *ertrtfkkende vas Ath 6-30 10-» --4-3Ü en deze vertrekkende van Denderleeuw 8-13— 2-40— 5-4o. Staen te r.YSECEM stil al de konvoys uytgenomen dezen vertrekkende van Aelst 0 25 des morgens cn 0-00 's avonds en van Dendermonde ten 0-00 's morgens en 0-00 's avonds. Staen te SANTBERGEN de vertrekken uyt Ath 6-30 10.00 's morg. 0-0 en 4-10 des avonds. Van Denderleeuw 8-15 's morg. 2-40 en 5-45 des avonds. CLIQUE SLIJM. VAN LOKEREft NAER Dendermonde, Aelst 6-40 9-10 3-00 5-300-00. Ninove, Geerardsbergen, Ath 6-40 9-10—3-000-00. VAN ATH NAER GeeraerdshergeB, Ninove, Aelst, Dendermonde, Lokeren 6-30 10-» 4-10. G'e«'raerdsherge«Ninove Aelst, Dendermonde, 6-3010-»4-100-00. Biussrl (langs Denderleeuw) 6-30 10-» 4-10— 0 00. Gend, Brugge, Osteude 6-30 (langs Lede.) 10-» 4-100-00. VAN «END NAER Audenaerde, 9-30 2-20 7-50. naer Aelst, 7-00 8-45 00-» 2-15 4-4o #-20^ VAN BRUSSEL NAER Aelst, Gend 7-35- 11-30—2-00 3-05—7-15 Ninove, Geeraerdsh, Ath (langs Denderleeuw) /-35 0-00 2-00 5-05. VAN DENDERMONDE NAER: Brussel langs Aelst) 7 15 7-55 1-1 5-00 i. Neeh 13-55 9-10 9-45 3-30 6-30. Aelst, 7-13 7-53 —11-50 1-40 - 5-00 6-05. DEN DENDERBODE Deze vraeg sclivnt van weynig belang op 't eerste gezigt, niaer wy roepen de ernstige aendacht onzer landgenoten op derzelver oplossing in, en wy zyn verzekerd dat zy uiet ons over derzelver liooge belangryklieyd zullen eenstemmig zyn. Wy nemen de zaek dan van wat hooger op. Den 2 november 1820 sprak Willem Blumenhagen in zyne francmaeonslogie eene redevoering uyt waervan liet onderwerp was De Vrymetselary en den Smet, of welke is de noodwendigheyd van den tyd Deze redevoering is aengehaeld in de Revue maeonnique (1828 bladz. 320). Blumenhagen heeft willen bewyzen dat den tyd gekomen was op welken de francmaQonslogiën zich met het politiek moesten bezig houden, omdat het politiek eenen niagtigen middel geworden was om op den geest en den godsdienst der volkeren te werken. In die redevoering zegt den ma- Qonnieken spreker onder andere liet volgende Men zou konnen beweeren dat de indringing der francmacons, heymelyk vereenigd en bygevolg dobbel sterk, in de politieke zaken, een misbruyk is noodlottig aen Stüet en volkeren, maer is er hier en daer niet eene verbetering uyt gesproten Heeft de magtige maer byna onzigtbare werking niet voor uytslag gehad den Staet en 't volk, als door tooverslag, te winnen Heeft die actie niet in weynig tvds uytgewerkt dat gene wat verscheyde lange eeuwen niet hadden konnen te weeg brengen Den eed en de beloften van de novicen, al de wetten dei' <i metselarv drukken een nauw veiband uyt met de zaken van Kerk en Staethare actie is krachtdadig voor de eene gelyk voor den anderen Dit alles is klaer en duydelyk den tyd is gekomen dat de actie der francmaQons-secte liaer uytwerksel begint te krygen. Hetgeen Blumenhagen in zyne logie zegde, dit heeft den Groot-Meester der helgische francmacons onlangs alhier herhaeld, dezen zegde ook dat liet dringend nood- zakelyk was dat de Iogiën zich met.liet politiek bezig hielden, dat hare actie op de samenleving te groot was om er geen gebruyk van te maken, en dat dus de vrymetselary zich van geheel 't politiek des lands moest maken. Men lieeft in de raaend mey gezien dat de plannen en ontwerpen der francmaconslogiën uytgevoerd en verwezenlykt zyn gewor den. Den'voor'ons land zoo ontëerenden oproer, door de francmacons beraemd, aengestookt en uytgewerkt, is er in gelukt de wetgeving en daefna het ministerie omverre te werpen om 't een en 't ander in d'liandcn der francma Qons over te leveren en om dit schoon logiewerk te be- kroonen, hebben de moortelbroers hunnen opperbaes in den voorzitterszetel der wetgevende kamer geplaetsl, Sedert dien, gebruyk makende van de toegevendlieyd en werk- loosheyd der catholyke conservateurs, heeft de francma conssecte volherd in de uytvoering harer plannen De benoemingen die Meester Rogier dagelyks doet in de gemeentebesturen. Men zietdoor deze benoemingen, byna zonder uytzor.dering, dat al wie eenigzins genegen is aen den godsdienst onzer voorouders, aen den kant gezet en zonder genade afgesteld word, om vervangen te worden door gasten die ofwel aen de franmagonssecte toebehooren ofwel aen deze met lyf en ziel verslaefd zyn. Wat er voor de'gemeentebesturen gedaen word, dit •word ook gedaen voor alle ambten, zoodanig dat, liet om zoo te spreken, eenen regel is dat men nanielyk logie- klubsgast of aen deze moet verbonden zyn om'tot eene openbare fonclie benoemd te worden. Den tvd is dus niet verre al'gewyderd dat de Catliolvken, die Belgie's onaf- hanglyk bestaen gesticht en bewerkt hebben, in Belgiën niet meer 'zullen geteld worden ten zy om de contributiën en lasten te betalen en te dragen en bun geld te zien besteed worden om liberaters-francmacons te bezoldigen. En wat is hiervan het gevaer Wat zal hiervan het noodlottig uytwerksel voor ons ongelukkig Belgiën zyn Dat in weynig tyds bet geloof onzer voorouders teene- mael ondermynd en geschokt, en ten deele zal verloren zvn; dit is 'l geen den francmaconshaspel bedoelt, den c'atholyken godsdienst in 't slyk versmachten, de leering van Christus onder den naem van eerloozen verpletteren, en 't ryk der twyöëlleer, dit is'l ryk der ongebondenheyd. 't rvk der gezagsveflooebening en der regeringsloosheyd den vollen zwier te'geven. Hopen wy echLer dat de Alvoorzienigheyd ons niet zal verlaten en dat Zy aen de catholyke bevolkingen sterkte en gratie genoeg zal verleenen om dit schandjok der franc maQons 'door eene hoogstkraebtdadige terugwerking, te vernietigen en allen het jok der wet Gods te doen omhelzen. Dit is de eenige redplank voor Belgiën liet is immers zoo klaer als de zon dat, ingezien al de poogingen der secte, den volkomen zegenprael der francmacons, den ondergang is van allen godsdienst, met al de gcweldeuaryën al de wandaden, al de onheylen, zonder welke dien onberekenbaren onder gang niet kan geschiedenBelgen, let er wel op, doet wel uwe oogen open, en ziet dat, overal waer gy kunt, gy den invloed, de werkingen, de verleydingen der franc- ïuaQonssecle verydelt, tegenkant en dwarsboomt. Moet gy daervoor somtyds een sacrificie doen, moet gy iels of wat verduren dat min of onaengenaem is, denkt dat gy. uyt pligt, iets of wat op 't altaer van godsdienst en vaderland moet ten otfer brengen. Als men de tvdstippen onderzoekt op welke de franc maQons hunne verborgene scbuyllioeken verlatende, hunne verborgene akten door eene magtige tusschenkomst in de politieke zaken vervingen, wat zal men anders ontmoeten dan tyden vap gruwel, schrik en ontzetting.... liet is voornamelyk sedert 1789 dat den politieken'invloed der francmaconssecte zich heeft doen gevoelen ook weet men wat dien invloed al te weeg gebragl heeft. Slaen wy den historieboek open sedert de lier vorming van de oude seete en sedert de invoering van de secte der Illumines. Het was byzonderlyk in Vrankryk dat de francmacons- illumines hunne Iogiën ongevormd hebben om hunne poli tieke manoeuvres te doen werken en zich van 't bestuer meester te maken. Het tydstip was hun gunstig, er heersclite eene algemeene bedorvenheyd onder alle klassen der samenleving, en 't was byzonderlyk de liooge, de ryke klas die meest bedorven was en die dan ook den byzon- derslen tol moest betalen aen de aenrandingen en aen het onberekenbaei kwaed dat zy, sedert lange'jaren, aen den catholyken godsdienst had toegebragt't was deze klas die byzonderlyk den weerslag moest gevoelen van 't slecht voorbeeld dat zy gegeven had, 't was zy die 't eerste slagt- olfer zyn moest van 't geen zy gevoed en voorbereyd had. De Illumines konden het 'niet beter gelukt hebben dan, by hunne intrede in Vrankryk, eerien Groot-Meester der francmacons gelyk Égalitê t'e vinden; 't was hy die eerst de maconnieke politiek invoerde, die politiek nanielyk van 't volk de vrees aen te jagen en door .het schrikbewind te besturen; hy wist te wel dat, om het maconniek gezag de overhand te doen hebben, er geenen anderen middel was dan den schrik te doen heerschen, 't was den oorsprong van liet Jacobinismus van het bloedbeheer van Robes pierre, tydens 't welk men den hamer van den Groot- Meester der francmacons zag vervangen door 't mes van den beul, tydens 't welk men de francmacons de konings moord de godsverloochening en zedelooshevd heeft hooren prediken.... Doorloopt, sedert dit tydstiD.'de maconnieke historie en gy zult bevinden dat inen altyd het wapen der revolutie en der schrikaenjaging gebruykt heeft. Den oproer in de maend Mey door de francmacons voorbereyd, bewerkt en volvoerd is er al wederom een klaer be- wys van De hervorming der Illumines bare doemensweerdige politiek van bloed en schrik voortzettende, heeft in de metselary den graed gebragt van ridder van den ponjaerd... Men weet boe de leerlingen francmacons met den ponjaerd gemeen gemaekt worden Als zy in hunnen leertyd zyn en om zich te overtuygen tot hoe verre hunnen moed gaet, leert men hun in eene donkere spelonk eenen gemaekten man met den ponjaerd doorsteken, zy moeten hunne be- liendigheyd in liet treffen van het slagtoffer toonen, en dit wel met de onderwerping van eenen kleynen schooljongen. De Carbonari's, nog eene secte der Itlaminés, droegen gewoonlyk eenen blooten ponjaerd om er zich van te bedienen tegen de zoogezegde vyanden van 't licht. Ten getalle van 80,000 in een koningryk alleen, leverden zy 12,000 gewapende mannen op om hunne ontwerpen teil uytvoer tg brengen. Zy hebben dan eene Alia Yendita (eene liooge verkoopmg) of groote logie opgevormd die al de andere moet besturen. Die Aha Yendita is heden uyt Italiën naer Engeland overgevoerd omdat zy in Italiën niet genoeg in veyligheyd was om hare bloedzuchtige plannen te bewerken en voor te bereyden. liet is daer dat Mazzini, den oppermeester van al de francmaQons, al zyne krachten inspant om den ponjaerd te doen werken. liet is aldus dat men in den gruwelyken moordaenslag tegen bel leven van den franseben keyz'er gezien heeft hoe zeer dien aenslag inde Alta Yendita van Londen voorbereyd was, en ofschoon by, door een bvzonder mirakel van de Voorzienigheyd, die Europa van eene algemeene revolutie en van een bloedvergietend schrikbewind heeft willen bewaren, mislukt zy, nog heeft men konnen zien hoe arglistig dezen aenslag voorbereyd en gecombineerd was. Hoe dees nooyt genoeg geschandvlekt gruwelstuk door door de liberaterspers van Belgiën beoordeeld is geweest, dit strekt tot eeuwige oneer voor ons landWant hoé heeft die pers de afgrvslyke moordenaers beoordeeld Wy willen de beoordeeling der buytensporigste dagbladen niet aenhalen omdat de francmaconssecte beweert dat zy aen de secte niet toeliooren, maer wy zullen hier een woord reppen over de Indépendance, die thans den voornaemsten tolk is van liet tegenwoordig bestuer. Altyd neergebogen voor liet bleek en edel gezigt van Orsini, beschryft de Indépendance met eene uytsterste welwillendheyd de kalmte cn de weerdigheyd met welke dezen eer vollen booswicht zyn lot ondergaen heeft Vergetende den rouw der familiën en liet groot gevaer dat eenen grooten souverevn geloopen heeft van onder het maconniek moordstael te vallen, denkt dit ministerieel blad aen niets anders dan aen bet v'ercieren der voetzuyl wélke zv scliynt te willen opregten aen den pleger van zulke vermaiedydensweerdige schelmstukken, met hem geduri» aen de bewondering der revolutionnairen voor te stelleif. Wy zouden, indien wyde Indépendance waren, liever ronduyt zeggen dat Orsini eenen held was, wiens dood te betreuren is, dan er al die doekskens aen te doen, dan zou 't publick beter begrypen waerom zoo dikwils de intrede in Vrankrvk aen de Indépendance geweygerd word. Die lofspraken ter eere van groote booswichten zvh, wy aerzelen niet liet te zeggen, zoo verfoeyelyk dan het schelmstuk zelf, doch zy betooneu, van den anderen kant. hoe zeer de maconnieke principen, de gedachten dei' Illumines in het liberalismus ingedrongen zyn. Indien men 't hoofd der moordenaers met eene gloriester omringt, indien men hunne bonding als edel en weerdig doet doorgacn, indien men ze, door leugens en drogredens als meer ongelukkig dan pligtig doet doorgaen, den gruwel dien zy moeten inboezemen, zal by eenige kortzigti^e heethoofden, veranderen in heldenmoed, en deze al de moordenaers na te volgen, zullen denken dat zy groote mannen zyn die veel voor 't vaderland gedaen hebben. Het is aldus dat liet liberalismus zich ontmaskert en onvoorzigtiglyk zyne ontwerpen doet kennen. Het is tegen dit dreygend gevaer dat alle treffelyke nienschcn 'zich moeten wapenen, en indien men Belgiën wilt bewaren van de onheylen die liet liberalismus ons voorbereyd, dan moeten al de conservateurs elkander de hand ieenén om dien algemeenen vyand te bestryden en te beletten van zyne plannen van vernieling en verderf ten uytvoer te brengen Men errinnert zich dat den eerw. Pastor van St. Peelers Leeuw, over eenige weken, door de korrectionnele regt- bank van Brussel, veroordeeld wierd tot een gevang van dry niaenden, uyt hoofde van een zoogezegd misbruyk van vertrouwen. Al de libcratersbladen, groote en kleyne, jonge en oude, rype en groene juyehten dit vonnis toe'; geene scheldwoorden waren bitsig genoeg, geene aentv- gingen te liatelyk, geene beledigingen te versmadend om er dien defligen priester meê te overladen, immers de kokende gal van geheel den francmaQonsboel stortte bv

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Denderbode | 1858 | | pagina 1