ZOND Al! II APRIL ISÖ8. TWAELFDEN JAERGANG. - N' 607- Vertrekuren uyl de Sialic Aelst XAKH 6 FRANKS 'S JAERS. Vertrekuren uyt versehillige Statiën* AELST, den 10 April 1858. Waer gaet dit heên Leest en oordeelt. O de liuychelaers. Zyn de liberaters francma<?ons waerlyk tegen kerken en priesters? DeiMtorni. 5-35 X-3U 9-25 12-30 3-05 6-00.3? fiend, Bruggp, OsMide 8-25 - 12-25 0-1*0— Lokerrn 5-35 8 3 12-30 0-00 6-00. Brussel 7-40 9^25 OO-i O 3-00 5-30 8-00. iUech. Brtts. Amw.5-35 8-3 9-25 3-03 6-00 Luuv Thien Link 5 358-30 9-25 3-05 6-00 rv UmlSiTnnëu.5-35 8-30 9-25 3-05 6-0 ■ftenri 8-25-12-25 -2-35-3-05-6-00—8-10 3 -05 6-00 le klas langs I)enderniond«. Kortryk, SoH'scroen, llvssrl (lungs Lede) 8 25 12-25 2-53 3-Ó5 -6-01). Doornyk, Rvsscl (langs Ath 7-403-30— 0-00 NinUe« rai dsbA th, 7 -4 00-002-15— 5-30 2 Bergen, Quievrain 7-400 002- 15— 5-30 Te LEDE stnen nl de konvovs. Te idekem slaen de?.? vertrekkende van Ath 6-30 10-» -4-30 en deze vertrekkende van Denderleeuw 8-la—2-40—5-45. .SlHPn le CYSKGKM slil al de konvovs nylRenomen dezen vertrekkende van AHst9 25des morgens en 0-O0 's avonds en van Dendermonde ten 0-00 's morgens en 0-Oü 's avonds. Slaen te SANTBERGEN de vertrekken uyt Ath 6-30 10 00 's morg. 0-0 en 4-10 des avonds. Van Denderleeuw 8-15 's morg. 2-40 en 5-45 des avonds. CLIQUE SLIJM. I 1 T l VA* LOKEREN NAER Denderoionde, Aelst 6-40 9-10 3-00 5-30 -0-00. Ninove, Oeeiardsbergen, Ath 6-40 9-10 3-000-00. VAN ATH NAER Geeraerdshergen, Ninove, Aelst, Dendermonde, l.okeren 6-30 40-» 4-10. Geeraerdsbergeii, Ninove Aelst, Dendermonde, 6-3010-»4-10—0-00. Brussel i'langs Denderleeinv) 6-30 10 4-10 0 00. Gend, Brugge, Oslende 6-30(langs Lede.) 10-» 4-100-00. VAN CBND NAER Audenaerde 9-30 2-20 7-50. naer Aelst, 7-00 8-45 00-» 2-15 4-45 7-20. VA.« BHUSSEL NAER Aelst, Gend 7-35 11-30—2-00 5-05—7-15 Ninove, Geeraerdsb, Ath (langs Denderleeuw) 7-35 0-00 -2-00 5-05. VAN DENDERMONDE NAER: Brussel langs AelsO 7-15 7-55 1-4» 5-00 fl. Mech 5-55 9-10 9-45 3-30 6-30 Aelst, 7-15 7-55 —11-50 1-40 5-00 6-05. HEN DENDERBODE Men begint zeerduydelyk te zien waerom de magonoieke kopstukken de werken hebben doen herdrukken van den schandaleuze!) beeldstormer en kerkdief Marnix van Alde- gondis. Men weet dat het inzigt van dien hoofdman dei- Geuzen was niet alleenlyk den cathoivken godsdienst te verdrukken en, door schriften, aen te randen, maer zelfs van dien godsdienstdoor geweldadige beeldverbryzelingen, rooveryën,en zelfs door ïnoordaeuslagen, ten gronde te verdelgen. De wyze op welke de magonnieke secte zich hier ge- draegt, laet ons niet meer toe te twyfelen dat zy den zelfden weg wilt insLgen, de zelfde uytwerksels bekomen, en dat de woorden, die sedert eenigen tyd aen 't order van den dag zyn, dat nainelyk alles wat tegen de plannen der secte is, revolutionnairlgk moet neergeveld wordenzieh moeten verwezenlyken. De schandtooneelen der maend Mey hebben zulks ten overvloede bewezen voor wat onze politieke instellingen raekt. Thans komt een nieuw schan- dael andermael bestatigen dat men tegen onze grondwet, legen onze vryheden en by/.onderlyk tegen onze gods dienstige vryheden wilt mikken. Zie hier wat er op 29 der verledene maend in de gemeente Jambe, by Namen heeft plaets gehad. Eenen Engelschman, putbaes der werken aen den yzeren ,weg van Luxemburg, is in die gemeente gestorven. Hy was protestant. Met welk bedekt inzigt men de catholyke begraving eyschte, weten wy niet, maer toch wilde men dat dezen protestant in gewydde aerde begraven wierd. De plaetselvke overheyd kwam er tusschen en eenen der schepenen wees voor begraefplaets aen de plaets van het kerkhof waer de kinderen die zonder doopsel en in het algemeen al deze die buyten den schoot der catholyke religie sterven, begraven worden. De voorschrvviug der gemeenteoverheyd overeenstem mend met al de principen en wetten over deze slof en met het regt dat de catholyken, krachtens de constitutie, ver worven hebben, wierd schandelyk overtreden. Twee pro- testantsche Domine's waren naer de gemeente Jambe ge komen en vraegden dat den protestant op het algemeen kerkhof in de gewydde aerde der catholyken zon begra ven worden. De gemeenteoverheyd weygerde dit stelliglyk; maer de protestantsche Domine's liepen naer het geregt. Den substituet van den procureur des konings veerdigde een requisitorium uyt waerdoor de gemeenteoverheyd aengemaend wierd den ketter op de gewydde aerde te laten begraven. Hel zou waerlyk curieus zyn de beweegredens te keu ken waerop liet bevel van den substituet gesteund is dien magistraet moet eenen afzonderlyken wetboek voor aich alleen hebben of zich sterk genoeg kennen, om de constitutie en de vryheden die zy bekrachtigt, te mogen ■met de voeten trappelen, want dit is eene regtstreeksche aenranding tegen den catholyken godsdienst, die van den iaat der justicie onbegrypelyk word. De gevolgen dezer toelating van wege de justicie zyn Eoo aenstoolelyk, dat men ze nauwelyks als mogelyk in een catholyk land kan aennemen. Eenen der twee Domine's beeft óver bet lyk van den overleden protestant eene rede voering uytgesproken die gemaekt was met het tastelyk inzigt van" sehandae] te verwekken en God te lasteren in eene plaets die voor de catholyken geheyligd is. Al de dwaesheden, aide vuyge lasteringen, al de blasphemiën die door de gewaende hervormers of protestanten sedert den apostael Luther, door al de ketters, door al de ver- schillige logiën tegen de Roomsche Kerk zyn uytgebraekt, vormden het onderwerp der redevoering van den Domini... In de tegenwoordigheyd van het lyk, in 't midden van een cathotvk kerkhof, nevens de kerk, heeft den schaemteloo- zen protestant ons geloof beledigd, onze priesters bespot en de heyiigsle onzer mysteriën beschimpt. Hy heeft gesproken van de kwakzaiveryën der catholyke priesters, hy heeft ze ministers van Satan genoemd en is uytg-vallen tegen het aenbiddelvk sacrificie der misse, tegen de biecht, met een woord, hy heeft alles uytgebraekt wat hy konde om den godsdienst der catholyke Belgen te schandvlekken. Wie/.al de schuld van dit alles op de» inagislraet niet leggen die inbreuk tegen de regten der gemeeuleoverheyd gepleegd Iicotl Wie zal niet zeggen had dezen ma gistraet niet bevolen dat de rustplaets der catholyken' geschonden wiel de, deze eerlooze schandelykheden zouden geene plaels gehad hebben; 't is omdat den Domino op stratlelooslieyd rekende dat hy zich veroorlol'd heelt onze catholyke berolkingeu zoo schaeinteloos te komen bele digen, de assche onzer vooronders, die in de gemeenschap der II. Kerk overleden zyn, te koineu ontëeren, hunne laetste rustplaets die door de gebeden der Kerk geheyligd was te komen slooren. Doch men ziet het klaerlvk, dit alles is voorbereyd en aytgewerkt 0111 den catholyken godsdienst te versmaden, en dit is, gelyk wy hooger zegden, reeds een uytwerksel van de herdrukking der werken van Marnix. De Geuzen zyn reeds op onze kerkhoven, welhaest zullen zy in onze tempels komen waer het H. ligchaem van J. C. rust, 0111 Hem van digter by aen te randen en hunne heyligschen- dende beeldslornieryën van de I6e eeuw te vernieuwen. 0 welke ongehoorde zaek I I11 welken onrustwekkenden toestand is Belgiën toch gedompeld Wat zal er van ons Vaderland geworden als het openbaer geweld straffeloos mag voortgaen met de laelste godsdienstgevoelens te ver nietigen Op deze vraeg zullen wy den vaendeldrager der goddeloosheyd, den rampzaligen Voltaire, laten antwoor den Een land. zegt hy, ZONDER GODSDIENST, ZAL EENE SPELONK WORDEN VAN BRIGANDS DIE MALKANDEREN ZULLEN VERSCHEUREN Wy weten niet waer den substitnet de beweegredens gehaeld heeft om zulke inbreuken te laten plegen en zoo jammerlyk de constitutionnele regten der catholyken te laten schenden door de onlheyliging van eene hunner meest geëerbiedigde plaetsen. De burgerlyke wetten zyn daeromtrent klaer en diivdn- lyk, zy stellen de scheyding vast der bograefplaetsen voor de verschillende eerediensten; dit is in princiep aldus aengenomen, en zonder de constitutie te schenden kan dit princiep niet overtreden worden. Het kerkhof is eene godsdienstige plaets, 't is eene plaets die door den catho lyken godsdienst door gebeden en ceremoniën gewyd cu geheyligd is, en daerom ook mag er niemand begraven worden ten zy deze die als catholyken sterven. Anders doen, ware een gedrochtelyk mengelmoes van gods- en eeredienst welk tegen den godsdienst en tegen de zede- lykheyd opdruyscht. E11 als wy ons op de constitutie beroepen, dan zeggen wy dat, als alle eerediensten voor liaer gelyk zyn, eiken eeredienst gelykelyk van de constitutie de waerborgen ontvangt van den eerbied en van zyne regten. Welnu, wy vragen hel: zyn hier onze catholyke regten niet schandelyk miskend en geschonden. De constitutionnele onverschïlligheyd in feyte van geloof en godsdienstoefening kan geene andere beteekenis hebben, dan die van eene gelyke onpartydigheyd voor alle eerediensten, en indien de constitutie niet luydop den akt van geweld tegen den onzen gepleegd afkeurde, zy zou een wapen van vervolging zyn tegen de catholyken, in plaets van eenen schild van bescherming voor alle geloofsbelydenissen. Den akt dien wy aenklagen is dan van allerernstigslen aerd, hy kwetst en schend de constitutie zoo wel als de vryheyd van geweten der cathoivken. Wy zyn nieuws gierig te zien wat de hoogere overheyd zal doen. Maer wat kan zy doen, als men ziet wat de ministeriele drukpers dagelyks tegen den catholyken godsdienst uylbraekt. Aen de kleyne prulgazetjes, die slechts hier en daor by eenen vermolmden liberator, in d'eene of d'andere kroeg, en by eenige kortzigtige sukkelaers toegang vinden, is toch ook eene magonnieke laek opgelegd, welke zy blindelings, zonder het doel te kennen, en slavelyk vervullen, net als een peerd welk, geblinddoekt in eenen oliemolen allyd rondgaet, en meynt dat het, des avonds, eenen langen weg heeft afgelegd. En welke is de taek dier prulgazetjes? 1° Hunne taek is onnoozele mensehen, die niet verder zien dan hunnen neus lang is, te vcrleyden 2° Harde liberaterskoppendie nooyt van verstand I openspringen, nog meer te verharden en obstinael in de booshevd te maken om ze 't berouw en de penitentie te doen verachten 5" De kroegzitters en herbergpredikanten die gewoonlyk Ruigs de 11 kant der liberators hellen, in limine afkeerige gevoelens \an kerk en priester, te voeden en te versterken. v gaen hiervan een klaer bewys geven. Telkens dat den Moniteur eenige subsidiën afkondigt die het gouvernement geeft om kerken of pastoryën te repa- reren, te vergroolen of te hermaken, zyn die' liberaters- bladjes opgevuld met artikels en loltuytiiigen ten voordeele der liberalen. Kiezers, zeggen zy, gy ziel nu wel dat het ministerie tegen den godsdienst en tegen de priesters niet is; het geeft gedurig geld voor kerken en pastoryën; dit is wel verre van de kerken te willen sluvten en den godsdienst te vernietigen, gelyk de klerikale gazetten vóél de kiezingen schreven Dit srltryven de liberatersbladjes juyst alsof Rogier die onderstandsgelden uyt zyn zak gave. Wel wy vragen u onnoozele bedriegers, of die subsidiën misschien beter zouden besteed zyn als zy in Irancmagonslogiën zouden opgesmeerd en verbrast worden? Of zy beter zouden besteed zyn om nog meer slechte, zedebedervende theaters op te rechten of oin onder verkochlle en verslaefde gazet- knoeyërs te worden uytgedeeld Wel geeft het ministerie subsidiën voor kerken en pasto ryën, daertoe is het verpligt, dit geschied krachtens de wet en ten laste des budgets, op welken de kamers alle jaren eene bepaelde som uylstekei-, die het ministerie gehouden en verpligt is volgens de noodwendigheden te verdeelen. Ons dunkt dat dit het minste is dat Rogier kan doen namelyk de gelden die door de kamers uytgesteken worden' naer evenredigheyd der noodwendigheden te verdeelen'. Wilt Rogier daeromtrent zyne pligten niet kwyten, wel dat hy zyne matten oprolle en naer Vrankryk ga, de Belgen zullen hem nog volgeern frankeren om hem kwyt te zyn.... Dat dë liberaters-francmagons tegen de kerken en tegen de priesters zyn, dat zy de laelste kerk en den laetslen priester zonden willen zien afbranden en opgehangen worden, dit weet elkeen, dit blykt genoeg uyt de woede de lielsehe razerny, uyl de snoode lasteringen en hael- di agendo beledigingen waermeê de liberatersbfaden geduri" zyn opgevuld Dit blykt genopg uyt de schandvolle verwoestingen cn geweldenarven der maend mev Dit blykt genoeg uyt de lo'fspraek die zy maken van de bloedvergietende revolutie van 1789, tydens welke er bv duyzende priesters geguillotineerd, in schepen versmacht en in donkere koten vermoord zyn geworden Dit blykt genoeg uyt de algeheele goedkeuring die de liberatetsjgazetlen geven aen die rampzalige revolutie die met honderde kerken, kloosters, kapellen en pastoryën ten gronde verdelgd, afgebrand of voor een appel eti ov verkocht heeft Dit blykt genoeg nvt de holde die de liberaters-franc magons bewyzen aen den beruchten kerkdief en beeld stormer Marnixwiens eerlooze werken zy nu doen herdrukken, om de principen van goddelooze beeldstormery en afbranden van kerken enz. wederom onder liet volk te verspreyden. Dat zy nu de zelfde schelmendaden niet plegen, is niet omdat hun den wil ontbreekt, neen, verre zy van daer hing het van hunnen wil af, 't zou al gauw met kerken' met priesters, met godsdienst gedaeri zyn. maer 't is omdat zy niet durven, omdat zy vreezen van door de samenspan nende volkeren verpletterd te worden. Zy hebben 't nu beter gevonden zy werken tegen den godsdienst, met door slechte schriften, door goddelooze en geloofsverzakende predication door zedebedervende theatersdoor ver drukking van al wat catholyk is, het hert en den geest des volks te verdwalen, het van de liefde tot kerk en priester af te trekken en het te voeden met de vergiftigende spvzc» der bedorvcne nat tier Deze werkingen zyn helsche werkingen, die veel ramp zaligere uytwerksels hebben dan openlyk de kerken en kapellen af te breken, de priesters le verjagen of de autaers te vervangen door eenen troon, waerop, gelyk in 1795 de godin der rede, inden persoon eeitpr verfoeyelyke h zou staen te pryken en aenbeden worden Hebt gy nu verstaen, huychelaers, dat noch wy noch de min klaerziende catholyken dupen zyn van uwe sclivnhevli»e aenhalingen van subsidiën voor'kerken, pastorren én

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Denderbode | 1858 | | pagina 1