ZONDAG 0 MEY 1858. TWAELFDEN JAERGANG. - Nr Gil- Vertrekuren uyt de Statie Aelst XAKU 6 FRANKS 'S JAERS. Vertrekuren uyt verschillige Statiën. AELST, den 8 Mey 1858. De Catholyke geestelykheyd en de i ministeriele gazetten. Eenige bewijzen. Eene bekrachtiging. Eene eerlooze schandelykheyd. REEDS VEEL TE VEEL DOET Vroeger en nu. Denclertn. 5-35 8-30 9-25 12-30 3-05 6-00. Loketon 5-35 8-30 12-30 0-00 6-00. Brussel 7-40 9-25 00-00 3-00 5-30 8-00. M-ech. Brus» Antw. 5-35 8-30 9-25 3-05 6-00 Thien Luyk 5-358-30 9-25 3-05 6-00 Verv Land StTru\J5o,5-35 8-30 9-25 3-05 &-00 Geod 8-2512-25 -2-553-05-6-008-10 f? Gend, Brugge, Ostende 8-25 12-25 0-00 3 05 -6-00 le klas langs Dendermonde. Korlryk, Mouscroen, Ryssel (langs Lede) 8-25 j 12-25 - 2-55 3-05 - 6-00. Doornyk, Ryssel (langs Alh 7-405-30— 0-00 Nin. Gei-rardsb,Ath,7-400-002-155-30. jg Bergen, Quievrain 7-400 002-15— 5-30 Te lede staen al de konvo-ys. Te idrgem staen deie vertrekkende vbd Ath 6-30 10-» 4-30 en deze vertrekkende van Denderleeuw 8-132-405-45. Staen le GYSEGEM stil al de konvoys uytgenomen dezen vertrekkende van Aelst 9 25 des morgens en 0.-()0*s avonds en van Dendermonde ten 0-00 's morgens en 0-00 's avonds. Staen te Santbergen de vertrekken uyt Ath 6-30 10 00 's morg, 0-0 en 4-10 des avonds. Van Denderleeuw 8-15 's morg.. 2-40 en 5-45 des avonds. OJlftliE SUÏJM. VAN LOKEREN NAER Dendermonde, Aelst 6-40 9-20 3-00 5-300-00. Ninove, C.eerardsbergcn, Alh 6-40 9-20— 3-00 0-00. VAN ATII NAER Geeraerdsbergen, Ninove, Aelst, Dendermonde, Lokeren 6-30 10-» 4-20. Geeraerdsbergen, Ninove Aelst, Dendermonde, 6-3010-»4-200-00. Brussel (langs Denderleeuw) 6-30 10-» 4-10—0-00. Gend, Brugge, Ostende 6-30(langs Lede.) 10-» 4-200-00. VAN GEND NAER Amlenaerde9-30 2-20 7-50. naer Aelst, 7-00 8-45 00-» 2-15 4-45 7-20. VAN BRUSSEL >AER Aelst, Gend 7-35— 11-30—2-00 5-05—7-15 Ninove, Geeraerdsb, Ath (langs Denderleeuw) 7-35 0-00 2-00 5-05. VAN DENDERMONDE NAER Brussel langsAelstl 7-15 7-55 1-4' 5-00 (1. Meeh.)o-55 9-10 9-45 3-30 6-30. Aelst, 7-15"— 7-55 11-50 1-40 5-00 6-05. DEN DENDERBODE Als de ministeriele dagbladen gedachten, denkbeelden, beknibbelingen of waersehouwingeii vooruytbrengen, dan ziet men er meest altvd de gevoelens en dc plannen van het ministerie in doorschynen. Ter dezer gelogenhevd zullen wy er twee dier dagbladen aenhalen, te weten de Indé- pendance en den Journal de Liége, het eerste als schryvende onder geleyde en opgave van Meester Rogier, liet andere onder bescherming en meesterschap van minister Frcre, Nu, Zie hier wat de Indêpendance zegt Indien de geestelykheyd wilt dat den Staet haren toestand verbetere gelyk dien der lagere onderwyzers <i welke met eenen OPENBAREN DIENST belast zyn, a dat de geestelykheyd dan afzie van die BOVENMATIGE PRETENTIE van de ALGEHEELE ONAFHANGLYK- HEYD HAREN AKTEN te bewarenIs de onafhang- iykheyd liaer kostbaerder dan al de overige Om deze aenhaling wel te verstaen, moet men weten dat Meester Rogier, verleden jaer, liet volgende gezegd had neven de verhooging der jaerwedden van de leegere a geestelykheyd, stel ik de verhooging der jaerwedde van de onderwyzers 1 Om de ministeriele thesis nopens de vernietiging der ■onafhanglykheyd van het geestelyk gezag te bekrachtigen, zullen wy er de gedachten van den Journal de Liége van minister Frère byvoegen. Zie hier wat hy zegt a De Patrie vind ons kluchtig omdat wy aen de bisschop- pen het regt betwisten de maetregels te beoordeelen die/iet onderwys, de kloosters, de goede werken, dc liefdadigheyd, de begrafenissen aengaen, die GEWAENDE regten der <c KerkWy betwisten hun 't regt niet daerover hun gedacht te zeggen, maer 't geen wy hun betwisten, is liet a regt van de burgers le dwingen zich aen hun oordeel te te onderwerpen eu hunnen wederstand te bestraffen met de weygering der Sacramenten Dit is klaer liet gedacht van het tegenwoordig kabinet, MM. Rogier, Frère en Tescli willen de geestelyke beheer- scbing, zy moeten tegen de bisschoppen de roede konnen gebruyken, de Belgen moeten het hoofd bukken voor hunne bevelen. Maer schertsen wy niet, de dry mannen die ons besturen zyn stout genoeg om te poogen hunne plannen van verdelging onzer godsdienstige vrylieden en der geestelyke onafhanglykheyd ten uytvoer te brengen, by- zonderlyk als liet zou zyn om aen de francmagonssecte te behagen. Let erop, Belgen, indien die mannen nog eenigen t.yd aen't gouvernement blyven, die revolutionnaire tael zal verwezenlykt worden, welhaest zal de burgerlyke magt de priesters willen dwingen de IIH. Sacramenten te be dienen aen deze welke zy er onweerdig van oordeelen, en dat den ouden dwangmiddel der ketters, dezen van de geestelykheyd aen te randen voor misbruyk van gezag, of andere magonnieke hairklieveryën, zullen in 't werk gesteld worden. Deze verdrukkende pretentiën hebben niets buytengewoon, niets buyten verwachting, het zyn de zelfde pretentiën die de sectartssen van alle tyden, de vyanden en vervolgers van catholyken godsdienst en priesters gehad hebben te beginnen van de Arianen tot de Lutheranen, Calvinisten en francmagons't is altyd de burgerlyke belieerscliing over het geestelyk gezag geweest. Marsile van Padua, die in de 14° eeuw leefde, schreef eenen boek getiteld Defensor pacis, Verdediger van den vrede, (want 't is altyd in naem van den vrede dat de ketters den oorlog tegen de Kerk voeren) en in dezen boek leerde hy dat de burgerlyke magt alleen liet geestelyk regts- gebied in eygendom had, en dat de burgerlyke magt, by gevolg, alleen het regt had van wetten te maken, wetten te veranderen, uyt te leggen, de inbreuk tegen de zelve te straffen, hare opperhoofden in te stellen, hun te oordeelen en af te stellen, Hy leerde nog dat de burgerlyk magt het geestelyk regtsgebied aen liet politiek magistraetschap toevertrouwd haddat de prelaten bet zelve van liet magistraet ontvingen, dat deze bet geestelvk regtsgebied nooyt uytoefenden dan met s onderwerping aen den vorst, en dat zy, door hunne instelling, alleenlyk de magt der orde hadden, met een eenvoudig gezag van bestuer en raed, zonder eenig regt <1 van jurisdictie in het geestelyk bestuer, gelyk zou zyn bet gezag van eenen 'geneesheer of advokaet in zaken die hun bedrgf aengaen. Dit stelsel was te voordeelig aen de ketters om geene. aenklevers te vinden. Den zekersten middel 0111 de dwaling te doen wortel vatten is, als 't mogelyk is, het gezag te vernietigen waerdoor de dwaling veroordeeld word. Nau- welyks had Luther zyne keltersehe leering begonnen of hy leerde dat de bisschoppen niets boven de andere geloovigen hadden dan hun priestersambt, zonder magt van iets te beslissen ten zy met toestemming van het volk Al de ketters die Luther opgevolgd hebben, hebben de zelfde leering aenveerd om bunnen opsland te wettigen niet alleenlyk tegen de Kerk maer ook tegen den vorst. Richer verdedigde de zelfde leering in zynen boek over de Geestelyke regeltucht, maer welhaest erkende hy zyne dwaling, herriep de zelve en bekende dat zy tegenslrydig was aen de Catholyke leer, dat zy ketterscli, valsch en goddeloos was, geput in de vergiftigende schriften van uther en CalvynBerigt aen de liberaters-francma- gons die overal de kettersche en goddelooze denkbeelden van die twee artsketters willen verspreyden. Om de verklaring van Richer te bekrachtigen, zullen wy er deze byvoegen van Melanchton, die voorzeker geenen klerikael was, wanlhy wasgelieymschryver van Jan Calvyn, doch zonder zoo dweepzuchtig tegen de catholyke religie te zyn als zynen meester was en als 1111 de liberaiers-franc- niagons van alle koleuren zyn. Melanchton riep dan uyt God gave dat ik de geestelyke beheerscliing der bisschop- pen niet konne vernietigen maer ze bekrachtigen, want ik zie welke kerk wy gaen hebben indien wy de geestelijke regeltucht omverrewerpen. IK ZIE DAT DE DWINGE- LANDY ONVERDRAGELYKER DAN OOYT ZAL WORDEN Dit is ook een advies voor MM. Rogier, Frère en Tescli. Maer zou het somlyds dit niet zyn wal zy zoeken Willen zy ook niet een allerheerschend bestuer En zou dit de onverdragelyke dwingelandy niet zyn die door Melanchton voorzegd is Dat hunne plannen en ontwerpen van die alleenheer- schende magt zoo verre zullen gedreven worden als moge lyk, daeraen twyfelen wy geenzins, maer gelooven zy in of aen deze die gezegd hebben dat, indien de constitutie niet wettiglyk kan veranderd worden, zy de catholyken revolu- tionnairlyk zullen neervellen Zoo ja, wy zullen hun zeggen dat zy zich bedriegen, want dat de catholyken er tydelyk zullen by zyn om die liberale francmagonsdreygementen te verydelen en, door eenen allerkrachtdadigsten weder stand, liet geweld zullen weten af te keeren, byzonderlvk als zy klaer zullen zien dat een der byzonderste grondves ten hunner religie, het gezag der H. Kerk, in gevaer is van vernietigd te worden. De liberaters-revolutionnairen zullen schoon te komplotteren, te inlrigueren, te lasteren en te bedriegen hebben, nooyt zullen zy er in gelukken uyt onze grondwet te scheuren de bladzyde die de gods- dienstvryheyd en de onafhanglykheyd van het geestelyk gezag waerborgt, nooyt zullen zy daerin gelukken o! de zeven achtste der ware catholyken zullen er hun goed en bloed aen laten na deze principen, tot den laetsten adem met kracht en geweld verdedigd te hebbenZoo neen, waeroin al dit geweld laten gebruyken tegen de constitu- tionnele onafhanglykheyd eu vrylieden van de Kerk Wat ons betreft, wy rekenen op den bystand van Boven en hebben de verzekering dat geheel de überaters-franc- magonssecte, al was zy nog zoo geweldig, nog zoo sterk, er nooyt zal toekomen te beletten dat de catholyke waer- heden regt en onverganglyk blyven staen, en dal de woor den van den Grooten Stichter der H. Kerk, de mugtender helle zullen haer nooxjt overweldigen, tot de laetsie letter uytgevoerd worden. Als den Zone Gods zyne Kerk stichtte, heeft hy liet geestelyk gezag, de kerkelyke magt noch aen Cesar,'noch aen 'tvolk gegeven, maer aen zyne apostelen hun zeg gende Ik zende UL. gelyk mynen Vader My gezonden heeft. Al wat gy op aerde zult binden zal gebonden zyn te in den Hemel, en alles u>at gy op aerde zult, ontbonden hebben zal ontbonden zyn in den Hemel.... ik ben met 11 UL. tol het eynde der eeuwen....» Dit zyn geene halve woorden, geene halve beloften, dit alles is duydelyk, stellig en klaer, en daerby gezegd van Hem die voorop wist dat eenen blaes, eenen enkelen wil van zyne alm-agt de grootste potentaten, de sterkste man nen tot grays zou verdelgenWy hebben dus, catho lyken, van een handvol liberaters-francmaconsbucht niet te vreezen, maer wy hebben ook eene strenge pligt te vervullen namelyk van 't gezag, de magt, de waerVyd der Kerk zoo veel 't in ons is te verdedigen en tegen alle booze aenvallen te beveyligen. Om de geestelykheyd en haer gezag te beledigen en liatelyk te maken, gebruyken de ministeriele bladen nog eenen anderen middel ter welkens schandvlekking onze pen geene krachtige woorden genoeg heeft. Het is al wederom de gazette van Meester Rogier, de trouwlooze Indêpendance, die dezen veldtocht begint en namelyk de geestelykheyd by de vivres wilt nemen, zy wilt ze binden of ketenen door de bestaenmiddelen, door de jaerwedden. Wat vraegt dit schandblad Twee zaken eene lafher- tigheyd en eene afvalling Zy vraegt ten eersten aen de geestelykheyd te erkennen en te verklaren dat de Kerk, in andere tyden, slechts eene gewaende onlrooving geleden beeft. In andere bewoor dingen de Kerk zou moeten op de kniën vallen voor hare ontrooversZie daer de lalhertigheyd. Zy vraegt ten tweeden dat den priester den rang zou aennemen van openbaren ambtenaer, dat de gebeden, de sacramenlen zouden gelyk gesteld worden aen eenen dienst van den Staet, zy schaft de vryheyd en d'onafnanglykheyd al der Kerk, zy vernietigt-het geweten van den priester..... Zie daer de afvalling. Zie hier iioe de Indêpendance zich uytdrukt De klerikale dagbladen en de bisschoppen zelve hebben sedert eenigen tvd veel gesproken van teruggave of i restitutie door den Staet aen de catholyke geestelykheyd verschuldigd ten gevolge van gewaende ontroovingen, die zouden gepleegd geweest zyn op een tydstip dat onze constitutie voorafgaet. Men heeft zelfs gepoogd vast te stellen dat de tegenwoordige jaerwedden der geesle- lyken slechts eene soort van bedekte restitutie waren onder dien vorm, door de belanghebbenden aenveerd om de eygenliefde en de weerdigheyd van den Staet niet te kwetsen, maer dat die jaerwedden in 't geheel deze welke ze ontvangen niet verpligten tot eenen openbaren dienst. Nu, wy verklaren liet, zegt de Indêpendance, indien liet op dezen voet is dat de geestelykheyd en de dagbladen die ze beschermen het vraegstuk verstaen, dan heeft den Staet volstrekt niets te doen ten voordeelt der leege geestelykheyd, wy zullen zelfs zeggen DAT HY Zie daer hoe goddelooze vremdeüngen hier aen de catholyke Belgen komen de wet geven en ons onbeschoft heden toesnauwen die men by geen een protestantsch volk zou verdragen. Doch, die laetste woorden zyn eene waer- sehouwing opdat de catholyken niet zouden verwonderd zyn als den verdrukkenden maetregel van de geestelykheyd uyt te hongeren zal genomen worden. Maer wy zullen eens afwachten en dat liberalere ook afwachten wat er zal van komen, altyd is het zeker dat er sterkere banden van de ton zullen springen, vooraleer deze bedreyging verwezenlykt worde Nu zyn onze liberaters-sansculotten onredelyker en moedwilliger dan de püilosöphen-sanscotten van 1790, welke laetste nog erkenden dat de ontrooving der geestelyke goederen eenen onregtveerdigen aki was, dat liy daergesteld was geweest omdat den Staet in nood was, en dat er aen de beroofden moet rekening van gehouden worden met bun schadeloos te stellen en hun lot, ten koste van den Slaet, te verzekeren. Onze liberalere spreken geheel anders; volgens inin mag er geene kwestie meer zvn van de preten tiën der geestelykheyd, zy was geene eygenares, er is geene ontrooving gepleegd, den Staet had liet regt de gees telyke goederen aen te slaen, zeker zoowel als de goederen van deze die uyt hun land gejaegd wierden. Dus, by gevolg, zeggen de sansculotten van ons tydstip, heeft de geestelykheyd geen regt eene schadeloosstelling le vragen en den Staet is vry haer eene jaerwedde te geven of te weygeren

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Denderbode | 1858 | | pagina 1