ZONDAG 16 MEY 1858. TWAELFDEN JAERGANG. - Nr 612. Vertrekuren uyl de Statie Aelst NAER: 6 FRANKS 'SJAERS. Vertrekuren uyt versehillige Statiën. AELST, den 15 Mey 1858. Den grooten waerom van den haet der liberaters tegen den Catholyken Godsdienst. De ondervinding leert wat het sterkste is. Eenige bemerkingen. Eenen Post-Scriptum. Denderm. 5-35 8-30 9-25 12-30 3-05 6-00- Loken-n 5-35 8 30 12-30 0-00 6-00. Brussel 7-40 9-25 00-(i0 3-00 5-30 8-00. Mecti. Brus. Antw. 5-35 8-30 9-25 3-05 6-80 Leuv Thien Luvk 5 358-30 9-25 3-05 6-00 et v UiidgtTr«i\eu,5-35 8 30 9-25 3-05 6-80 Gend 8-25—12-2*5-2r55 -3-05 —6-00—8-JO !C«end, Bruine, OfstAj»de 8-25 12-250-00 34)5 ö-OOi^Sdas Wufts Deiidernionde. Koriryk, MoDsoruen, ttvssel (lnn»s Lede) 8-25 12-25 - 2-53 3-^5 -0-00. Doorn\k, RvsseJ ('iftnjrs Auh7-405-30— 0-00 Nin(ieecardsb. A bk,7-Sl2-15-5-30. rA Uerp-Mi., QtuievT»iB7-40O-802-15— 5-30 Atfc 6,30 10-. Te LEDE staen »1 de konvoys.. Te idecem siaen dete vertrekkende va, 4-30 en deze vertrekkende van Denderleeuw 8-13—2-40— 5-45. Staen te GYSEGEM stil al de konvoys uytgenomen dezen vertrekkende van Aelst9 25de« morgens en -0-00 's avonds en van Dendermonde ten 0-00 's morgens en (1-00 4s avonds. Staen te Santbergen de vertrekken uyt Ath 6-30 10.-00 's morg. 0-0 en 4-10 des avonds. Van Denderleeuw 8-15 's morg. 2-40 en 5-45 des avonds. CLIQUE SUIJM. VAN LOKEREN NAER Dendermonde, Aelst 6-40 9-20 3-00 5-300-00. Ninove, Geerardsbergen, Ath 6-40 9-20—3-000-00. VAN ATH NAER Geeraerdsbergen, Ninove, Aelst, Dendermonde, Lokeren 6-30 10-»4-20. Geeraerdsbergen, Ninove Aelst, Dendermonde, 6-3010-»4-200-00. Biussrt (langs Denderleeuw) 6-30 10-» 4-10-0-00. Gend, Brugge, Ostende 6-30(langs I.ede.) 10-» 4-200-00. VAN GEND NAER Audenaerde9-30 2-20 7-50. nakr Aelst, 7-00 8-45 00-» 2-15 4-45 7-20. VAN BRUSSEL NAER Aelst, Gend 7-35— 11-30—2-00 5-05—7-15 Ninove, Geeraerdsb, Ath (langs Denderleeuw) 7-35 0-00 2-00 5-05. VAN DENDERMONDE NAER: Brussel langs Aelst) 7-15 7-55 1-4» 5-00 1. Mech 5-55 9-10 9-45 3-30 6-30. Aelst, 7-15 7-55 -11-50 1-40 5-00 6-05. BEN BENBERBOBE Nooyt heeft men het geloof onzer vooronders, de leering van de'Catholyke Kerk met meerdere woede zien aenrandén, dit is eene daedzaek die door niemand kan geloochend worden, men hoort, men ziet het alle dagen dat de fiberas- terscoterie zich met eene beweenlyke vermetenheyd tegen deze leering verzet en ze, door alle soorten van sehaud- middelen, bevecht. In het liberasterskamp word er niets ontworpen, niets gedaen, niets geschreven, of de Catholyke religie komt er tusscben, immers alle de batteryën worden er legen gerigt om ze te verdelgen, dien schat van volks geluk moet verdwynen, dien kostelyken boom, onder wiens lieylzame beschaduwende takken onze voorouders en wy tot de beschaving gekomen zyn, moet onder de maconnieke byl neerstorten. Sedert den kreet, icech met de kloosters, die van de liberale banken der kamer is opgestegen, is het vereenigingspunt aengeduyd, men kende de weerde en Je beteekenis dezer seetarische woorden. Overal waer men de Catholyke religie heeft willen vernietigen, overal waer men den zedelyken breydel van 't volk heeft willen afdoen of den eerbied voor 't gezag willen wegnemen, daer heeft men begonst met geweld te plegen tegen de kloosters. Den kreet van wech met de kloosters heeft dadelyk weer klank gehad in geheel Belgiën, sedert dien tyd word er niets gespaerd, men durft alles, men ziet alles over 't hoofd, het schandael word niet meer gevoeld, hel is besloten dat het ordewoord moet uytgevoerd worden en dat alles moet wyken. Op alle w'yzen word de leering van den Zaligmaker bespot, de slechtste en schaemtelooste wyzen worden als de bekwaemste geachtmen lastert haren Goddelykon Stichter, men versmaed zyrie bedienaers, men werpt ze aen 's volks haet ten prooy, men gebruykt zelfs hel geweld om dit rampzalig eynde te bereyken. De oproerige geesten willen zelfs bet ontwerp niet meer bedekken dat zv ge- maekt hebben, de hoop die zy voeden van onder ons den godsdienst der Belgen te vernielen, ons in den afgrond der secten te storten en ons onzen God en ons Vaderland te samen te doen verliezenWant den godsdienst zynde den voornaemsten en misschien den eenigen hinder- pael aen de revolutie die' men in ontwerp heelt, en niet eene willekeurige of despotieke magt konnende vast of stevig worden, zoolang den godsdienst zynen invloed blyft behouden, zoo is het natuerlyk dat hv eenen haet veroor- zake die geëvenredigd is met den wensch dien men vormt om het bestaende order van zaken oniverre te werpen Van daer komt de oorzaek der krachtinspanningen van de revolutionnairen om den godsdienst te verlagen en te schandvlekken om tegen den godsdienst de eerloosste driften op te rokkenen die door dezens geboden en be- drevgingen gedurig ontrust en bedreygd worden. Van daer komt eene andere rede van de poogingen en geweldige uytvalleii tegen den godsdienst, namelyk deze van het besluer. 't welk maer al te wei gehoorzaemt, aen te hitsen om den godsdienst, met doorslepenheyd en listen te ver drukken en denzelven onder het gewig't eener dwingelan- dige bescherming te doen bezwyken. De ondervinding van alle tyden heeft ons geleerd dat de revolutionnairen geene wetten vreezen als zv zwak zyn, weten zy deze te verydelen, als zy sterk of meester zyn, trap pelen zy de wetten met de voeten. De akten en de verklarin gen der revolutionnairen in de maend ntey 1857, hebben het andermael bewezen en zullen tot eene getuygenis van eeuwige schande tegen die kerels in onze geschiedboeken aengeteekend blyven. Zy duchten zelfs de legers niet, omdat zy allyd middels by d'hand hebben om derzelver geest te veranderenWat vreezen zy dan Wat is er dan sterker dan zy? Ha 1 daer ligt den knoop en dezen word met een enkel woord losgedaen Wat er sterker is dan de revolutionnairen, wat deze meest vreezen, dit is het kruvs, daervonr beven zy, daervan kennen zy de magt. Uyt dit geheyligd hout spruyt er een licht, eene kracht, die hun ontstelt en hun neervelt, zy zien een teeken van hedreyging en vreeslyke vraekneming daer waer de andere menscken een teeken van behoud en zalighevd in zien. - Zy willen dan natuerlyk, zy moeten noodzakelyk den gods dienst afwerken omdat hv den grondsteen is van alle weltelykheyd die zy willen verdelgen, de waerborg van al'e regten die zy willen miskennen, den loom legen alle schelmstukken die zy willen plegen, de voornaemsle hin dernis tegen alle revoluliën Maer indien de liheraters-revolutionnairen in deze zaek zoo wel hunne belangen verstaen, wat moet men denken van deze die aengesteld zyn om de lotsbestemmingen van Belgiën te bewaken, die, in plaets van zulke booze en be- dorvene mensehen in te toornen en tegen hun den gods dienst te verdedigen, hun denzelven als eene prooy te verscheuren werpen om er hunnen goddeloozen honger door te verzadigen Hoe zal men die zinneloosheyd ui t leggen En nogians 't is 't geen men wysheyd en gematig- heyd noemt Laetst hebben wy bewezen dat het plan der liberaters is de magt en de onaflianglykheyd van 't geestelyk gezag te vernietigen. Om beter den godsdienst te konneti ver drukken, willen zy dat de geestelykheyd eene doode romp fcy, die zy keeren en draeyën gelyk zy willen, en om hun plan te voltrekken, willen zy dat den godsdienst maer eenen schyn van eeredienst meer zy, enkele ceremoniën verrigt rond eenen steen, dien men autaer noemt, door agenten, die men priesters noemt. Van politieke regten zal men geen cas meer maken; de souvereyniteyt zal het speeltuvg worden der grillen van de secteeenen beul om de schelmslukken te straffen waer men niet uyt kan eene slaefsche magistratuer die aen 't ordewoord zal onder worpen zyn; eenen kassier om deze te betalen die de secte dieneu, zie daer wat de liberaters-francinatjons aen Belgiën voorberevden. Indien znlken slaet van zaken kon bestaen zonder dat er in de wereld andere grondregels zvn, hel gedacht van God ware eene inbeelding, de kennis der wet eenen droom van den menschelyken geest, en de samenleving eene zoo onmogelyke als afsclmwelyke wanorde. Maer er dringen oogstralen van het aloud licht door de dikke duyster- nissen van dezen nacht, het gevoelen der pligten en alle levendigmakende geloof, bewaerd en gevoed door het christendom, worstelen nog krachtdadigjyk tegen dit ver nielend stelsel. Deze worsteling duert en zal, hopen wy, blyven duren; het Goed en het Kwaed betwisten zich onderling het toekomende, maer het toekomende is in de magt van dezen die den tyd gemaekt heeft en die van uyt zvnen eeuwigen schoot medelydend de poogingen van de goddeloosheyd aenstaert. Dezen wilt dat het kruys het sterkste zy In dezen hevigen slryd hebben de catholyken, de chris tenen een groot voordeel zv weten wat zy verdedigen omdat zy weten wat zy gelooven. Onder onze vyanden is er geene eenslenimigheyd geene eendragl, uytgenomen om te vernielen. Is er kwestie van op Ie bouwen, dadelyk zyn zy verdeeld, en geen enkel punt kan men aenduyden op liet welk zy het volkomen eens zyn. Men ziel liet aen den linkerkant der kamer Ofschoon de kopstukken krachtdadiglyk en listiglyk genoeg werken 0111 ai de bedekte plannen uyt te voeren, nog doen zy niet genoeg, gedurig ontstaen er verdeeldheden en de tweedragt doet den eenen den anderen verlaten met de verwyling dat er niet genoeg gedaen word. Dit bewyst dat hunne magt nietig is gelyk die der tem peesten zy velt neer, zy vernietigt, maer zy is zonder leven en kan geen leven gevenAlles wat leven en kracht geeft, hoort aen 't christendom toe omdat in het zelve eene kracht van den levenden God zit. De liberatery heeft slechts de loochening voor haer die de hel haer geeft. Na min of meer langdurige woistelingen of vervolgingen, moeten eyndelyk de menschen toch weèrkeeren of de samenleving vergaet. Eenen stoflelyken voorspoed die wat de oogen kan ver blinden en die ook liet eenig hoekje is waer de liberaters zich konnen verschansen, zal in ziehzelven zynen eygen ondergang vinden; en duerde hy langer dan het te onder stellen is, al te overwegen wuerop dien voorspoed berust, zal hy nog bitter zvn, want wat baten de ryke versieringen aen de stervenden van een pesthuys.... Dat in dezen staet van zaken het gevaer voor 't vader land groot is, dat onz.e nationaliteyt en onaflianglykheyd op het spel staen,'dit ziet en gevoelt elkeen, als men wilt zien en gevoelen met welke helsche razerny er thans op den eenigen steun des vaderlands, op den godsdienst, op de catholyken, op de couservateurs, de ware verdedigers onzer instellingen, gevallen word. Wat hebben deze dan te doen Zy moeten ook krachtdadiglyk samenspannen en alle eene legerbende nylmaken om den stryd aen te gaen, zich vereenigd houden en 't worstelperk niet verlaten vooraleer zy de victorie behaeld en 't land gered hebben. Zy mogen staet maken op de hevligheyd en regtveerdig- beyd hunner zaek; dat den priester gelyk den minsten geloovigen zich soldaet verklare en ook onbeschroomd in het strydperk trede, daer is heden zyn vaderland, 'tis daer dat hy moet leven, 't is daer dat hy moet sterven. Men vind in eene briefwisseling uyt Brussel aen des Ami de l'Ordre, 't geen volgt De slilzwygendheyd is algemeen; en nogtanser is een 0 onderwerp 't welk gedurig den geest ontwaekt der linkerzyde, 't is het klerikael. Van tyd tot tyd moet het liberalisraus teeken van leven geven. In de zitting van 30 April, is 't M. De Moor die met liet koordeken ge- trokken heeft, en aenstonds is M. Rogier te voorschvn gekomen en heeft de gelegenheyd te'bael genomen om eenen uylval te doen. Hy heeft medelyden met de eatho- lyke dagbladen, hy ziet ze onder den spotlach vallen, zoodanig vind hy, iiy die, ik ben er zeker van, het paus- dom naer ver afgelegen streken sSp*/) zou willen zendeu, het catholicismus versleten en magteloos. 8) grooteii staelsman waerom maekt het zoo oud ver- sleten catholicismus u zoo benauwd Het is omdat, al het pobliekelyk te oordeelen gelyk gv doetgy eenen keer te meer liegt legen uw geweten", tegen'uwe overtuygingen. Gy weet wel dat gv en de doctrine welhaest zult voorbygaen, en dat het catholicismus zal bloeyën als de liberalen zelve u sedert langen tvd zullen vergeten hebben.» Volsons een gerucht rlat Ie Brussel in omloop is, ton iemand lieti, in hooge kringen, en iu tegcnwuoidigheyd van eenen uytstekenden en belanghebbenden geinrit, do onbetumelykheyd veroorloofd hebben te leggen dat MEN DE* PAUS ZOU NAER GONSTANT1NOPEIEN CEZONDEN HEBBEN, liet is wel waer, 'twas POST pUINTAM, of na den vjf uren, maer IN VINO VERITAS, luyd bet spreekwoord, dit is te zeggen Eenen dronken mond Ontdekt 's herten grond. (Nota van den denderbode). Den tolk der republiekanen te Brussel, den National, heelt twee artikels afgekondigd over het ontslag vaii M. Van der Pepen, als lid van de Kamer der Volksver tegenwoordigers. I11 den eersten dezer artikels leest men de volgende zinsnede e Wy vermeenen goed ingelicht te zyn al verzekerende dat men verscheyde mael by M. Vali der Pepen op de levendigste wvze heeft aengedrongen opdat hy het woord in de Kamer niet nemen zoti. Wy lezen nog, in denzelfden artikel, dat M. Van der Pepen, behalve zynen officieelen brief, verscheydene bv- zondcre brieven aen den minister van binnênlandscfie zaken geschreven heeft. Eyndelyk, het blvkt uyt de beyde artikels van den National, dat M. Van der Pepen het ministerie blameert 0111 dat het de wet op de liefdadigheyd heeft uytgesleld 2e 0111 dat het weygert de wet op liet lager onderwys té veranderen o' om dat het de kandidatuer van M. Defié niet heeft willen ondersteunen 4C om dat het de verban ning van den kolonel Charras behouden heef! 3" om dat het eene nieuwe wet op de drukpers heeft doen stemmen ten eynde aen het franseh gouvernement te behagen. DE KAMER. I)e Kamer der Volksvertegenwoordigers heeft hel wetsontwerp gestemd, strekkende tot de vermeerdering van het personneel der regtbanken van eersten aenteg van Brussel, Leuven, Cliar- leroy, Dendermonde, Luvk en Dinant, en de inrigtïng eener koophandelsregtbauk te'Aelst. Het gezamenlijke desonlwerps

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Denderbode | 1858 | | pagina 1